Taiteen rajat

242 posts, 13 pages, 73,284 views

liikkuva muna

Posts: 2,652

#1 • • liikkuva muna an egg on the move
Tulipa tuossa eräänä aamuna radiosta juttua, jossa kerrottiin Kiasman ostaneen Teemu Mäen paljon keskustelua herättäneen teoksen ”Sex and death”. Tässä videossa taiteilija tappaa kissan kirveellä ja runkkaa kuolleen kissan päälle.

Mielestäni tässä astutaan ehkä hieman rajojen yli.

[muokattu 4.5.2004 17:43]
Uhuu

Posts: 844

#2 • • Uhuu Member of Team AD/HD ~kekkuloidi~
joku vois tehdä teemu mäestä samanlaista taidetta!!!!!!

-uhuuraivonpartaalla

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Today is the first day of the rest of my life...\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

NextAce

Posts: 2,505

#3 • • NextAce Alienated
No huh huh..Pimeetä*dissaa*

--
-Alienation-

-----

keisha

Posts: 1,394

#4 • • keisha bullet with butterfly wings

alek száhala:
Mielestäni tässä astutaan ehkä hieman rajojen yli.

Mihin rajat sitten tulisi vetää? Puolustelematta kissan tappamista, entä jos Hollywood-leffan kuvauksissa kuolee pari hevosta?

Onko jokin asia hyväksyttävää taidetta niin kauan kuin muita ei vahingoiteta? Entä jos taiteilija vaikkapa viiltelee itseään ja kuvaa sen videolle?

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

Avatar
#5 • • jesus Guest
Mun eteen kun tulee ton tekemään niin väkivaltaa seuraa.
Sinza

Posts: 2,227

#6 • • Sinza
Siis mun mielestä on niin törkeetä just toi ko. \”taideteos\”. En voi käsittää, miks joku haluais katsoo sellasta missä tapetaan viattomia eläimiä *nyyh*. Mun mielipide on, että ton \”taiteilijan\” vois palotella kirveellä samalla tavalla. Ikinä en oo Kiasmassa käynyt, eikä varmaan tartte mennäkään *dissaa**kivatsulle*!!! *raivostunut*

--
Mooi! Hyvä meininki!! Käytsä usein täällä?! *nauru*

Riku

Posts: 3,187

#7 • • Riku The Little Prince
Lähdetäänkö samantien palottelemaan kirveellä vaikkapa kaikki lihantuotannossa työskentelevät? Voi tätä ihanaa tunnepohjaista ”söpöt eläimet on ihquja”- paskaa ja kaksinaismoralismia.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

keisha

Posts: 1,394

#8 • • keisha bullet with butterfly wings
Ainakin taiteilija saa näköjään aikaan varmasti juuri toivomiaan reaktioita.*justjoo*

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

serotonot

Posts: 3,137

#9 • • serotonot Paul Easy
mitään urlii tohon videoon?

Vaikee arvioida taidetta näkemättä sitä
$

Posts: 1,802

#10 • • $ Destination weekend!

keisha:
---
alek száhala:
Mielestäni tässä astutaan ehkä hieman rajojen yli.

---
Mihin rajat sitten tulisi vetää? Puolustelematta kissan tappamista, entä jos Hollywood-leffan kuvauksissa kuolee pari hevosta?

Onko jokin asia hyväksyttävää taidetta niin kauan kuin muita ei vahingoiteta? Entä jos taiteilija vaikkapa viiltelee itseään ja kuvaa sen videolle?



Tekotaiteellisia hörhöjä on ollut aikojen saatossa useita. Huomionkipeitä ihmisiä vieläkin enemmän.

Nämä voimakeinot ”taiteessa” herättävät juurikin tekijän hakemaa huomiota. Tosin taiteilijan ja perverssin ero on joskus kovin häilyvä. Itse keskityn eettiseen taiteeseen mieluiten ja jätän pyrkyrit omaan arvoonsa.
Sinza

Posts: 2,227

#11 • • Sinza

pHaze:
Lähdetäänkö samantien palottelemaan kirveellä vaikkapa kaikki lihantuotannossa työskentelevät? Voi tätä ihanaa tunnepohjaista ”söpöt eläimet on ihquja”- paskaa ja kaksinaismoralismia.

No ei ole ihan sama asia, tuleeko eläin normaalitavalla teurastettua ruoaksi vai sitten paloiteltua kirveellä niin, että se saa kitua, ja vain siksi että jostakusta olisi kivaa katsella sitä*eiei**hmph*.

--
Mooi! Hyvä meininki!! Käytsä usein täällä?! *nauru*

Riku

Posts: 3,187

#12 • • Riku The Little Prince

Sinza:
No ei ole ihan sama asia, tuleeko eläin normaalitavalla teurastettua ruoaksi vai sitten paloiteltua kirveellä niin, että se saa kitua, ja vain siksi että jostakusta olisi kivaa katsella sitä*eiei**hmph*.

Minunkin pitäisi nähdä video että voisin sanoa mitään kidutuksesta, koska kissan teurastaminen kirveellä on kyllä ihan kerrasta poikki eikä mitään kidutusta jos lyödään esim kaulaan.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Sinza

Posts: 2,227

#13 • • Sinza

pHaze:
Minunkin pitäisi nähdä video että voisin sanoa mitään kidutuksesta, koska kissan teurastaminen kirveellä on kyllä ihan kerrasta poikki eikä mitään kidutusta jos lyödään esim kaulaan.



Aamulla radiossa sanottiin jotain sen suuntasta että sitä oli jo neljä kertaa löyty kirveellä, ja se vielä kitui... Mutta tosiaan en ole itsekään nähnyt videota (enkä halua nähdä), joten en voi tietää onko se totta.

--
Mooi! Hyvä meininki!! Käytsä usein täällä?! *nauru*

keisha

Posts: 1,394

#14 • • keisha bullet with butterfly wings

climate:
Pitäis pyrkiä vaikuttamaan yhteiskunnan asenteisiin ja lakeihin, jotta kaikenlainen eläintenpaloittelu saataisiin lainvastaiseksi.

Eiköhän se lainvastaista jo olekin.
Oi jospa saataisiin samalla myös ihmisten paloitteleminen loppumaan. Mua ihmetyttää hieman, että kun tällänen asia nousee julkisuuteen, ollaan valmiina hirttämään kissankiusaaja munistaan, mutta samaan aikaan Guantamano Bayssa tapahtuu käsittämättömiä julmuuksia, joihin länsimaat eivät tunnu mitenkään puuttuvan.

[muokattu 4.5.2004 18:05]

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

Jone

Posts: 8,258

#15 • • Jone Archibald Haddock

pHaze:
Lähdetäänkö samantien palottelemaan kirveellä vaikkapa kaikki lihantuotannossa työskentelevät? Voi tätä ihanaa tunnepohjaista ”söpöt eläimet on ihquja”- paskaa ja kaksinaismoralismia.



Joudun poikkeuksellisesti olemaan sun kanssasi helvetin raskaasti eri mieltä kissanomistajana.

Kenellekkään ei ole oikeutta (ei edes lain mukaan, saati sitten moraalisesti) julmasti tappaa täysin viatonta luontokappaletta ja sitten vielä häpäistä se jälkikäteen. Piste.

Se, että tätä koitetaan esittää taiteena on vastenmielistä taiteen halventamista. Muutenkin teon oksettavuus on aivan omaa luokkaansa ja kyllä, mä olen ihan sitä mieltä että herra taiteilija saataisiin pistää nahkurin orsille siitä, että hän hakee itselleen tunnettavuutta näin halvalla tavalla. Itseasiassa olen valmis menemään jopa itse ainakin siihen saakka, että kun ton speden osoitteen jostain selvitän, niin menen pitämään pienen ystävällisen puhuttelun omakätisesti. Suhtaudun asiaan huomattavan tunneperäisesti siksi, että kaksi kissaani edustavat mulle lähinnä lapsiani ja kissan tappaminen, ruumiin häpäisy ja tämän snuffpätkän myyminen eteenpäin ei eroa mulle juuri siitä, että ko. ”taiteilija” olisi tehnyt saman naapurini lapselle.

Mitä tulee siihen, että Kiasma ostaa tällaista paskaa, niin taitaa olla vitunmoinen kirjeen kirjoittamisen ja pienimuotoisen mielenosoituksen paikka.

keisha:
Eiköhän se lainvastaista jo olekin.
Oi jospa saataisiin samalla myös ihmisten paloitteleminen loppumaan. Mua ihmetyttää hieman, että kun tällänen asia nousee julkisuuteen, ollaan valmiina hirttämään kissankiusaaja munistaan, mutta samaan aikaan Guantamano Bayssa tapahtuu käsittämättömiä julmuuksia, joihin länsimaat eivät tunnu mitenkään puuttuvan.



Sä sorrut nyt virallisesti ”Cheateilyyn”, eli kimittämään siitä, että koska maailmassa tapahtuu suuria vääryyksiä, niin pieneen puuttuminen on tekopyhää. Mun mielestäni tollainen näkökulma on aivan uskomattoman naurettava ja yksioikoinen.

[muokattu 4.5.2004 18:06]
Lost-Soul

Posts: 3,107

#16 • • Lost-Soul los pallos

climate:
---
keisha:
Puolustelematta kissan tappamista, entä jos Hollywood-leffan kuvauksissa kuolee pari hevosta?
---
No nää hevosten tappajat pitäisi mun mielestä kans saattaa oikeuden eteen.


Ihan mielenkiinnosta haluisin tietää, missä leffassa on tapettu (tarkoituksella) esim. oikea hevonen. Monesti olen kyllä nähnyt ”kuolleen” eläimen jossain leffassa, mutta kaikki näkemäni tapaukset on tehty erikoisefekteillä yms.
(Kaikki leffoissa kuolleet ihmisetkin ovat oikeesti tapettu niissä leffoissa)

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Fyrisch

Posts: 4,525

#17 • • Fyrisch
vaiks en kissoist pahemmin välitä, niin toi menee jo hieman överiks. Aika mielisairast sanoisin, vai kuuluuks täs tapaukses sanoo taiteilija *släp*
Orfeus

Posts: 5,872

#18 • • Orfeus
Aikas häröö toimintaa alkaa oleen*eiei*
Riku

Posts: 3,187

#19 • • Riku The Little Prince

Sinza:
Aamulla radiossa sanottiin jotain sen suuntasta että sitä oli jo neljä kertaa löyty kirveellä, ja se vielä kitui... Mutta tosiaan en ole itsekään nähnyt videota (enkä halua nähdä), joten en voi tietää onko se totta.

Tuo on hieman pahempi, mutta ei siltikään mielestäni tälläisten tunnereaktioiden ja kohun arvoista. Luonto on aika usein paljon kirvestä ankarampi tappaja, eikä kukaan siellä kärsivien vuoksi itke, ja harva välittää vaikkapa lihantuotannossa käytettävien eläinten koko elämän kestävästä kärsimyksestä, tai paheksuu niiden tappamista. Mutta en ala politioimaan että pitäisikö, minusta vain on hieman älytöntä tehdä yhden ainoan kissan hetkellisestä kärsimyksestä mitään älytöntä haloota.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

keisha

Posts: 1,394

#20 • • keisha bullet with butterfly wings

Lost-Soul:
---
climate:
---
keisha:
Puolustelematta kissan tappamista, entä jos Hollywood-leffan kuvauksissa kuolee pari hevosta?
---
No nää hevosten tappajat pitäisi mun mielestä kans saattaa oikeuden eteen.

---

Ihan mielenkiinnosta haluisin tietää, missä leffassa on tapettu (tarkoituksella) esim. oikea hevonen. Monesti olen kyllä nähnyt ”kuolleen” eläimen jossain leffassa, mutta kaikki näkemäni tapaukset on tehty erikoisefekteillä yms.
(Kaikki leffoissa kuolleet ihmisetkin ovat oikeesti tapettu niissä leffoissa)

Ei varmasti näissä uudemmissa leffoissa olekaan, mutta rohkenen epäillä etteikö jossain vanhemmissa olisi näin tapahtunut. Esimerkkini oli kuitenkin lähinnä pohdintaa varten, ei suoraan mistään tietämästäni tapauksesta.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)