ville, 22.1.2009 22:03:
Yleensä syynä noihin jumituksiin on väärä työergonomia.... varsinkin pääteen kanssa pitäisi asento olla aika oikea, muuten menee paikat jumiin. Itsellä tärkein tekijä on näytön nosto oikealle korkeudulle eli silmien tasolle. Jos näyttö on alempana, painuu pää eteen ja rasitus on tosi kova.
Itse olen huomannut tässä suuren eron riippuen siitä mistä kohdalta pääsi kallistuu. Mikäli pidän muuten hyvän ryhdin ja kallistan vain oikeastaan kalloa, ei ongelmia pahemmin tule. Tämä voi vaatia venyttelyä ennenkuin onnistuu luontevasti. Helppo venytystapa on se, että kuvittelet vetäväsi itseäsi ylös takaraivon avulla ja samalla pyrit luomaan kaksoisleukaa :) Olen kohtuu pitkä mies, niin pitää usein katsella alas ja olenkin nyt yrittänyt muistaa katsoa enemmän kallolla kuin niskalla + yläselällä. Kyllä se kallo taipuu ihan tarpeeksi :P (vaarana ainoastaan se, että sinut koetaan ylimielisenä ;)
disclaimer: I'm not there yet, välillä tulee itsekin unohdettua ja pää taipuu jopa keskiselän kohdalta, nörttiryhti strikes back :D