Mar6,
Muutamasta lähteestä oon kuullu että rautaa ei etenkään urosten kannata huvikseen popsia, sen lisäksi/takia että sen puutos miehillä on aika harvinaista jos syö vähänkään kunnolla ja mahdollinen puutos kannattaa varmistaa verikokeella. Naisilla tuo on taas yleisempää kuten arvata saattaa.
Mun poikaystävällä oli reilu 10 v. sitten lääkärin verikokeella toteama anemia, taustalla paasto, jota hän noudatti senaikaisen tyttökaverinsa seuraksi. Eli sattuu anemiaa miehillekin, yleisimmin itse asiassa niille miehille, jotka treenaavat salilla lujaa -> elimistön rautavarastot hupenee. Eli siksi laitoin huomautuksen aiheesta tähän topikkiin.
Menemättä yksityiskohtiin, niin oman fysiikkani monia osa-alueita kuvaa ilmaisu "voimakkaasti vaihteleva". Joka kevättalvi on kuitenkin ollut kevätväsymystä kehossa ja siihen aiemmin mainitut rautauutteet ovat auttaneet. Samoin kundikaverin kevätväsymykseen. Ollaan tosin ovo-laktovegetaristeja joilta punaiset lihat jää syömättä.
Oikeastaan itse en voi olla liikaa suosittelematta B vitamiineja sekä omega 3 rasvahappoja, harva meistä syö kunnon "rasvaista" kalaa kolmeen kertaan viikkoa jotenka kalaöljy voi olla paikallaan. Itse popsin B12 ja B6 vitamiineja sekä kalaöljykapseleita päivittäin ja olen huomannut merkittävän edistyksen terveyden ja ennenkaikkea mielentilaan.
Itse olen tavallaan ihan tyytyväinen, että mulla on kala-allergiaa. Kalaöljykapselien öljy kai on jollain lailla puhdistettu, tai mist mä tiedän, oletan vaan, mutta kun miettii Itämeremme kuntoa niin ei kyl huvittais syödä siellä kasvaneita suuria kaloja, vaikka voisinkin! Mun vaikutelma on, että Itämeren suunnalta tulevan lohen syöntiä vois toisaalta välttää, koska niissä on myrkkyjä niin paljon et ei muuta kun puristaa lohen kainaloon niin saa kuumemittauksen kaupan päälle.
Eli olen tyytyväinen kylmäpuristettuun, kotimaiseen pellavaöljyyn, vaikkei se maku nyt niin häävi ole. Omega-3:ea ja 6:tta saa paljon ja oikeissa suhteissa.