Hienosti on kyllä lähtenyt topikin aloittaja(kin) kunnon fleimi- ja offtopic-linjalle. Ehkä kannattaisi näinkin räjähdysherkässä aiheessa itse kunkin miettiä miten asiansa esittää.
En nyt itse jaksa tuohon rauta vs softa -keskusteluun ottaa osaa muutamaa lausetta enempää. En vain jaksa. Siitä vois vääntää vaikka maailman tappiin asti. Ite tykkään raudasta, sitä on kiva käpistellä ja se on myös keräilyharrastus. Raudasta saa hyvää ääntä, raudasta saa paskaa ääntä. Softaa käytän hyvin vähän myös siitä syystä, että koneessani hyrrää Linux, eikä sille ole samanlaista tarjontaa kuin mäkille tai winalle. Softastakin saa hyvää ääntä. Softasta saa myös paskaa ääntä. Vanhan raudan matkiminen softalla ei ole mielestäni järkevin asia, koska softan suurimmat edut ja mahdolisuudet ovat aivan muualla.
Soundien muovisuus ja kylmyys voi johtua monesta asiasta. Ja sellainen soundi on *mun* mielestäni paskaa, oli se sitten saatu aikaan miten tahasta. Se on mun mielipide. Muut saa olla eri mieltä. Mmkay.
Ja mitä itse tuohon orgaanisten soundien käyttämiseen tulee, niin sehän on hyvin pitkälti genrekohtainen juttu. Esimerkiksi deeppi ja sielukas house juontaa juurensa soulista ja funkista, joten tyypillisesti näissä genreissä käytetään paljon orgaanisia soundeja. Sen sijaan pesukonetekno, raivojunkka ja progressiivinen gabber-electro voi olla jotain ihan muuta.
Kuten täällä jo joku totesi, sitä "vanhaa ja hyvää" musaa kyllä löytyy. Sitä pitää vain etsiä enemmän kaiken paskan joukosta.