Tanssilattialla ketään ei oo koskaan kiinnostanu millä se säksätys tehty, biisi on joko paska, yhdentekevä tai hyvä.
200 posts, 10 pages, 51,421 views
Mike H., 11.2.2009 21:57:
Joo-o. Olishan se mukava nähdä ja kuulla kun herrat Loopy ja JussiS täräyttäs tiskiin softalla väännetyt Minimoogin bassot ja Yamaha CS-80 liidit ja padit. Niitä odotellessa!
Ja ihan täytyy nyt vielä kysyä että onko kummallakaan herroista koskaan ollut edes yhtään rautasynaa?
Tapi, 11.2.2009 22:32:
---
kosmo, 11.2.2009 09:21:
---
Caro², 10.2.2009 21:11:
Nykytuotanto tuntuu olevan lähinnä sitä, että viisastellaan teknisellä toteutuksella ja jätetään itse sisältö toisarvoiseksi.
---
Totta, tosin IMO ko. viisastelua ihan-minkä-tahansa toteutuksesta näkee lähinnä interwebzfoorumeilla ja alottelevien tuottajien kesken (ihan hyvä juttu oppimismielessä varmasti), ei pitkään ja hartaasti musaa tehneet jäärät jaksa (ellei sitten joku ole tehny jotain omaperäistä). Ainakaan mun kokemuksien perusteella.
---
Caro²:lta ja kosmolta ihan veikeät huomiot. Olisi mielenkiintoista tietää millä eväin Lupituksen kovimmat rautamiehet Chantola ja Mike H. käyvät tätä keskustelua? Molemmilta löytynee vuosien kokemus ja perehtyminen aiheeseen?
En tiedä mitään tuottamisesta, mutta ymmärrän oikein hyvin raudan puolestapuhujia, sillä raudassa on huomattavasti enemmän tunnelmaa ja pioneerimeininkiä (vrt. vinyyli vs. cd). Jos tekisin itse musiikkia, niin pyrkisin todennäköisesti juuri em. syistä hankkimaan kammottavan läjän rautaa.
Mutta sitä en ymmärrä miksei nykytekniikan avulla softalla voi simuloida rautaa 1:1?
Apo, 11.2.2009 13:57:
---
Nykyisin käytetään yleensä liukulukuja, joilla tuo bittisyys ei oikeastaan ole enää ongelma. Äänenlaadullisesti paljon isompi juttu on näytteenottotaajuus ja siihen liittyvät ongelmat (aliasointi).
Chantola, 11.2.2009 23:22:
Mut tää on taas lähteny niin klubitusmaisesti käsistä tää keskustelu et UP YOURS vaa.
Lopetan tän keskustelun näillä sanoin:
KORVIA MYYTÄVÄNÄ..JOS EI KUULE NI OTTAKEE YHTEYTTÄ!
JussiS, 12.2.2009 09:07:
---
Ainoa esimerkki mitä tässä nyt on heitetty raudan puolesta on joku 60-luvun analogi-Moog. Sehän onkin se jokaisen trancetuottajan perustyökalu, joka varmaan kaikilta tähän keskusteluun osallistuneilta rautaäijiltä löytyy kotoa? Huippukäytännöllinen ja synkkaa kivasti midillä nykyajan sekvensseriin.
Edelleen, sisältö on tärkeämpää kuin tekninen runkkaus, monessakin asiassa. Kuten tässä keskustelussa.
JussiS, 12.2.2009 09:07:
---
Chantola, 11.2.2009 23:22:
Mut tää on taas lähteny niin klubitusmaisesti käsistä tää keskustelu et UP YOURS vaa.
Lopetan tän keskustelun näillä sanoin:
KORVIA MYYTÄVÄNÄ..JOS EI KUULE NI OTTAKEE YHTEYTTÄ!
---
Eli siis jos ei oo samaa mieltä siitä, että rauta (tässä tapauksessa siis nykyaikaiset digitaalisynat) kuulostaa absoluuttisesti paremmalta, kuin vastaava VST, niin keskustelu lähtee käsistä? Voitko perustella jotenkin muuten kantaasi, kuin että tuomitset vastapuolen kuuntelukyvyttömäksi oman laiterunkkauksesi orgastisissa sfääreissä? Kerro mulle että miten sä erotat tuon ekassa postauksessa mainitsemas supersahan niistä miljoonasta sahaleadista, jotka löytyy joka vitun VST:stä nykyään. Pitäskö kaikkien synien soundata ihan samalta kuin JP-80x0:n? Preseteilläkö tässä musaa tehdään? (pun intended)
Ainoa esimerkki mitä tässä nyt on heitetty raudan puolesta on joku 60-luvun analogi-Moog. Sehän onkin se jokaisen trancetuottajan perustyökalu, joka varmaan kaikilta tähän keskusteluun osallistuneilta rautaäijiltä löytyy kotoa? Huippukäytännöllinen ja synkkaa kivasti midillä nykyajan sekvensseriin.
Slusnikin jätkät myi just JP-8:n pois, koska sillä ei ollu mitään käyttöä nykystudiossa. Kiva fiilistelyvehje, mutta turha pitää pölyyntymässä nurkassa. Slusnikin releaselistaa kun katsoo, niin ehkä ne jätkät tietää mistä puhuu. Kun katsoo tähän topikkiin kirjoittaneiden tuottajien mielipiteiden korrelaatiota omien julkaisujen määrään, niin hauskasti näkyy eräs tietty ero. Sen voi sitten jokainen miettiä itse mikä se on.
Edelleen, sisältö on tärkeämpää kuin tekninen runkkaus, monessakin asiassa. Kuten tässä keskustelussa.
Chantola, 10.2.2009 17:00:
Vaikka elektroninen musiikki käsitteenä antaa ymmärtää on se sähköistä, niin kaipaan todella takaisin niitä aikoja kun biiseissä oli oikeitakin soittimia..Kitarat, pianot, viulut..just name it! Supersahat vedettiin jostain oikeista syntikoista...eikä väännetty jollain rob papenin albinolla =(
Mihin nää on hävinny? harvaan enää kuulee oikeasti laadukkaasti tuotetua kamaa missä ois panostettu soundeihin. Kertokaa mitä mieltä te olette?
ei tää oo mitään purnausta. kertokaa rehellinen mielipiteenne!?
blender, 12.2.2009 10:19:
---
Chantola, 10.2.2009 17:00:
Vaikka elektroninen musiikki käsitteenä antaa ymmärtää on se sähköistä, niin kaipaan todella takaisin niitä aikoja kun biiseissä oli oikeitakin soittimia..Kitarat, pianot, viulut..just name it! Supersahat vedettiin jostain oikeista syntikoista...eikä väännetty jollain rob papenin albinolla =(
Mihin nää on hävinny? harvaan enää kuulee oikeasti laadukkaasti tuotetua kamaa missä ois panostettu soundeihin. Kertokaa mitä mieltä te olette?
ei tää oo mitään purnausta. kertokaa rehellinen mielipiteenne!?
---
eihän ne oo mihinkää hävinny?
nei oo vaa mainstreamia nyt.
Chantola, 12.2.2009 10:12:
eli siis tällä tarkoitat et sul on niin vitusti julaksuja ja mulla ei..ööösä oot mua 10 vuotta vanhempi ja duunannu musaa kauemmin.
POINTTI:1 onko julkaisujen määrä jotenkin suhteessa soundin laatuun?
ensinnäkin nykytrance on täyttä kuraa ja sitä julakstaan ihan vitun sama miltä se kuulosti.
JUSSI, OSTA ITELLES YKS RAUTA JA LOPETA TOI KITINÄ!
Laitappa mulle kuule parastas ja sendi mulle midi mist teet parhaan mahollisen softasahaliidin ni katotaan kumpi soundaa paremmale. VIruksesta 9 oscillaattroin läpi vedetty VITUN läski saha tai joku reasonin (Presetti)
ihan sama vaiks sul ois sata julkasuu mitkä on muovia...mä oon ilosempi vaiks yhestä julkasusta mikä soundaa hyvälle. EI SE MÄÄRÄ VAAN SE LAATU. Kyl säki taidat viel päiväduunis käydä kuitenkin, ei noi setit niin paljon myy..korjaa jos oon väärässä.
Mut niinku sanoin ni en jaksa tätä keskusteluu. MUN alkuperänen topicci koski ihan muuta ku Raudan ja softan eroo. Ero on niin selkee et ei sen takii kannattais mitään topiccii ees pystyttää.
Chantola, 12.2.2009 10:12:
POINTTI:1 onko julkaisujen määrä jotenkin suhteessa soundin laatuun?
JussiS, 12.2.2009 10:30:
---
Chantola, 12.2.2009 10:12:
eli siis tällä tarkoitat et sul on niin vitusti julaksuja ja mulla ei..ööösä oot mua 10 vuotta vanhempi ja duunannu musaa kauemmin.
---
En tarkoittanut. Tarkoitin, että tähän topikkiin on kirjoittanut aika monta muutakin artistia, joilla on vyöllään aika paljon julkaisuita, niin raudalla kuin softalla tai niiden kombinaatioilla. Kannattaa kuunnella myös kokeneempia tekijöitä, yleensä ne on tehny jotain oikein saadessaan ne biisinsä julkaisuun.
---
POINTTI:1 onko julkaisujen määrä jotenkin suhteessa soundin laatuun?
---
Ei. Kuten tässäkin topikissa on sanottu, tietyn soundien tason jälkeen on ihan sama miltä se biisi soundaa, kunhan siinä on sisältöä.
---
ensinnäkin nykytrance on täyttä kuraa ja sitä julakstaan ihan vitun sama miltä se kuulosti.
---
Jep. Kyllä kaikkia kymmentätuhatta ihmistä tanssilattialla vituttaa varmaan tässäkin klipissä kun soundit on niin paskat. Kandee varmaan miettiä, et mikä on tärkeintä: se, että joku kuulee sun biisis, vai se, että se on tehty raudalla.
---
JUSSI, OSTA ITELLES YKS RAUTA JA LOPETA TOI KITINÄ!
---
Miksi? Mulla on ollut jo pari rautasynaa. Oon fiilistelly viruksen ostoa nyt jo aika kauan. Sitä fiilistellessäni mä duunaan tolla softalla, ja oon ihan tyytyväinen siihen. Mun levy-yhtiökin tyytyväinen siihen. Ja tanssilattiallakin ihmiset diggaa. Oonko mä nyt vaan vitun väärässä, kun duunaan softalla?
---
Laitappa mulle kuule parastas ja sendi mulle midi mist teet parhaan mahollisen softasahaliidin ni katotaan kumpi soundaa paremmale. VIruksesta 9 oscillaattroin läpi vedetty VITUN läski saha tai joku reasonin (Presetti)
---
Saanko mä vetää sen saman midin Viruksen VST-synan läpi? Muuten en tajua vertailua? Miten muuten koet itse just ton Viruksen rautasynan ja VST:n väliset erot?
---
ihan sama vaiks sul ois sata julkasuu mitkä on muovia...mä oon ilosempi vaiks yhestä julkasusta mikä soundaa hyvälle. EI SE MÄÄRÄ VAAN SE LAATU. Kyl säki taidat viel päiväduunis käydä kuitenkin, ei noi setit niin paljon myy..korjaa jos oon väärässä.
---
Ihan kuin vaan. Mulle tärkeintä on, et mun tekemiä biisejä julkaistaan jolloin ihmisillä on mahdollisuus niitä kuulla. Joku diggaa, joku ei, se on mulle ihan sama.
---
Mut niinku sanoin ni en jaksa tätä keskusteluu. MUN alkuperänen topicci koski ihan muuta ku Raudan ja softan eroo. Ero on niin selkee et ei sen takii kannattais mitään topiccii ees pystyttää.
---
Vieläkään et oo kertonut kuitenkaan että mikä se ero on?
Jone, 12.2.2009 10:46:
---
Chantola, 12.2.2009 10:12:
POINTTI:1 onko julkaisujen määrä jotenkin suhteessa soundin laatuun?
---
Absoluuttisesti ajatellen ehkä ei, mutta jos olet sitä mieltä ettei julkaisujen määrä kerro yhtään mistään yhtään mitään, niin...
ot:
Tota asennetta leikkaisin kyllä kanssa vähän jos olisin 22-vuotias marginaalimusiikin tuottaja Turusta. Päänaukominen pienen piirin sisällä voi aiheuttaa vähän hassuja juttuja "urakehitykselle" mikäli ei ole missään asemassa aukomaan päätään vielä. Believe me. I know.
Chantola, 12.2.2009 10:51:
Eli siis mun "URA" menee nyt päin vittua ku en nuole Soron persettä?
sitäkö tarkoitit?