Youth against Facebook

168 posts, 9 pages, 43,208 views

xybo

Posts: 1,100

#141 • • xybo meeple!
Kuten Tressi tuossa sanoikin, varsinkin vanhempi sukupolvi on ollut yllättävän aktiivinen. Lukioaikaista kavereista ja heidän menoista vaan about 3:sta olen ollut jotenkin tietoinen. Nyt FB:ssä näyttäs olevan valtava määrä heitäkin.

Toinen hassu ilmiö on, että ihmiset ei käytä enää sähköpostia vaan tuntuu, että iso osa viesteistä kulkee FB inboxin kautta. Moni on jopa valitellut, että puhelimellakaan ei enää soitella.

Moni on jopa tokaissut ymmärtävänsä huomattavasti paremmin meitä jotka olemme olleet purkeissa ja sieltä siirtyneet irc:iin ja foorumeille jo 15v sitten. Kyseessähän ei ole kuitenkaan hirveesti noista eroavasta ilmiöstä.
spoinkel

Posts: 398

#142 • • spoinkel Alferd Heatpacker
Poistin itseni. Meni liikaa työ- ja vapaa-aikaa siihen saittiin.

--
Buffalo buffalo buffalo badger Badger badger buffalo Buffalo.

CM

Posts: 1,507

#143 • • Edited CM

Karski, 9.12.2007 13:07:
---
clip
---



Erittäin hyvin sanottu. Tuolla on omiakin vanhoja kavereita, jotka 10-15 vuotta sitten oli "vittu en noihin tietokoneisiin koske pitkällä tikullakaan" tyyppejä ja nyt ne löytyykin yhtäkkiä kaikki FB:stä.
Forecast

Posts: 33

#144 • • Forecast Levyhuoran vaimoke
Olisin varmasti liittynyt facebookiin, jos sitä ei olisi yhtäkkiä hypetetty aivan valtavasti eikä kutsuja olisi sadellut koko ajan. Alkoi ärsyttää moinen sivusto jo ennen kuin tutustuin siihen *eikä*
Sama juttu oli Lostin (se tv-sarja) kanssa, siitä tuli mainoksia miljoona vuotta etukäteen ja kaikki odotti sitä innolla. En voinut siis periaatteestakaan katsoa ainoatakaan jaksoa *pepsodent*
Olen varmaan sellainen.. mitä sanaa tuolla aikaisemmissa viesteissä käytettiin? Vastis?
En koe kuitenkaan menettäväni mitään, saan ajan kulumaan ihan hyvin muillakin sivuilla roikkuessa.
Tähän pätee sama kuin uskonnoissakin: uskokaa / surffatkaa siellä missä haluatte, mutta kunhan ette sitä mulle tyrkytä.
Karski

Posts: 6,049

#145 • • Edited Karski Pomon kätyri

kuilun partaalla, 10.12.2007 14:02:

toisinpäin: jos ei ole käyttänyt, on ehkä vaikea tajuta facebookin viehätysvoimaa. Mut hei, kaikkea ei pidä tajuta.



Ei tarvikaan.

Nyt mietittiinki, miten kaikki nekin, jotka
nyt on facebookissa on päätyny sinne
vaik on aiemmin ollu teknologiaskeptikkoja.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

Posts: 6,049

#147 • • Edited Karski Pomon kätyri

kuilun partaalla, 10.12.2007 14:19:
Hmmm, saako tähän mietiskelyyn osallistua vain teknouskikset, jotka on FBs?



Muotoilen niinpäin, että mä tossa yllä esitin yhden
syyn sille miks tosta on tullu tollanen ilmiö
jopa sellasten ihmisten keskuskuudessa jotka ei
tee toimistotyötä, kun sitä ihmeteltiin. Sanamuoto
tohon sun vastaukseen vastatessani ei ollu kohdallaan.

kuilun partaalla, 10.12.2007 14:19:
Mun veikkaus FBn ja yleensäkin netin käytön kynnykselle on duunipaikka. Jos on työssä, jossa käyttää nettiä päivittäin, tällaiset asiat hoituvat otona, kuten ässäboksista saamme joka arkipäivä havaita. Mut jos oot muissa ku toimistohommeleis, niin asia ei olekaan välttämättä niin yksoikonen. Edes "30+" posselle. Mutta holistiseen koulukuntaan kuuluvana toki myönnän, että syitä on varmasti lukemattomia.



Toki netti duunissa on yks isoimpia vaikuttimia,
mutta nyt nimenomaan FB on levinny jo sellastenkin
ihmisten keskuudessa jotka ei käytä nettiä tai
konetta ylipäätään työssään, vaan ottaa aikaa
facebookin käyttöä varten vapaa-ajallaan koska
on kuullu että se on nyt hyvä keino tavoittaa ihmisiä.

Tää on nyt mun spekulaatioo:
Tolla alkaa oleen niin paljon gravitaatioo, että jos
tää järjestelmä ei viel kaikkia suomalaisia tuliskaan
houkutteleen, niin ennemmin tai myöhemmin tod.
näk. nähdään vastaava nettipalvelu, jossa on
yli 80% suomalaisista ja siitä tulee yhtä vakiintunu
osa kommunikaatioo ku kännykkä tällä hetkellä.
Aina tulee oleen niitä jotka ei halua tai pysty,
mutta suurimmalle osalle suomalaisia tietoverkoissa
toimivat yhteisöt tulee seuraavien kymmenen
vuoden sisällä oleen osa arkipäivää - jollei sitä
ennen ehdi tapahtua jotain joka tuhoaa koko
tekniikan.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

Posts: 6,049

#148 • • Edited Karski Pomon kätyri

kuilun partaalla, 10.12.2007 14:43:
---
Karski, 10.12.2007 14:36:
siitä tulee yhtä vakiintunu
osa kommunikaatioo ku kännykkä tällä hetkellä.
---

Ohoh. Mut nyt sä vertaat siis softaa hardwaree? Ja siis laitteeseen, jolla sitä softaa voi pyörittää. Vai tarkoitatko, että tekstikommunikaatio on tasaveroisena ääniaalloilla tapahtuvan kaukoyhteydenpidon kanssa?

edit: ehkä txtmsg olis parempi vertaus?



Joo, oot oikeessa, semminki kun luulen et
myöskin noiden yhteisöjen luonne on yhä
enemmän menossa siihen et niitä käytetään
myös kännyköillä, tai pikemminki seuraavan
sukupolven älypuhelimilla. Veikkaisin, että
samalla esim. sähköpostien käyttö tulis väheneen
ja korvautuis pitkälti verkkoyhteisön kautta
viestimisellä.

Kymmenen vuotta sitten olis tuntunu ihan
utopistiselta, että 8-vuotiailla skideillä on omat
kännykät, tai että mun vanhemmat lähettelis mulle
tekstiviestejä - hyvä kun olin ite saanu ensimmäisen
kännykkäni.

Ja toisaalta nyt jopa Sambian kaltaisessa
kehitysmaassa on parissa vuodessa kännykät lyöny
läpi niin, että yli puolella täysi-ikäisistä on jo kännykkä.

Edelleen tää on mun henkilökohtaista spekulointia,
mutta voisin lyödä vetoa että kymmenen vuoden sisällä
suuri osa kännyköistä on sellasia joilla pääsee mutkattomasti
verkkoon, ja yleisesti ottaen verkon käytetyin palvelu ei
olekaan enää google, vaan joku verkkoyhteisö jonka sisällä
pääosa teksti- ja kuvamuotoisesta viestinnästä tapahtuu,
ja että se on ihan yhtä yleistä ja luonnollista kuin tällä
hetkellä on tekstarien lähettäminen.

Toisaalta pidän myös hyvinkin mahdollisena, että
maailmanlaajuiset tietoliikenneyhteydet romahtaa
jonkun kriisin seurauksena, tai että globaali talous romahtaa,
tai että energiakriisi pysäyttää teknologian kehityksen
tai kanavoi kaikki resurssit energiateollisuuden tarpeisiin.
Mut jos mikään ei pysäytä kommunikaatioteknologian
kehitystä tai leviämistä niin sit saatetaan hyvinki nähdä
toi mun esittämä skenaario.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Juhgu

Posts: 7,921

#149 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Useammankin kerran törmännyt kommenttiin, jossa sanotaan facebookin vievän hirveästi aikaa. Mitä te ihmiset siis oikein teette siellä? Täytätte jotain "kokeile minkävärinen ääliö olet" -testejä ja lähetätte kaverille ystävyyden merkiksi kiertokirjespämmiä? Itselläni menee ehkä 10 minuuttia päivässä kun katson mahdolliset friend requestit ja vastaan viesteihin jos sellaisia on tullut. Tietysti jollekin voi joskus innostua turisemaan vähän pidemmältikin, silloin voidaan puhua ehkä jopa 20 minuutista.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Damien

Posts: 2,882

#150 • • Damien [tr3ox]

CM, Erittäin hyvin sanottu. Tuolla on omiakin vanhoja kavereita, jotka 10-15 vuotta sitten oli "vittu en noihin tietokoneisiin koske pitkällä tikullakaan" tyyppejä ja nyt ne löytyykin yhtäkkiä kaikki FB:stä.



Minusta se on hauskaa naureskella niiden ihmisten "uber-FB kollektiiville", jotka eivät ole aikaisemmin kokeneet tarpeelliseksi pelata tietokoneella tai ovat jopa ilmaisseet mielipiteitään muiden "tietokonepeli harrastuksista" kovaan ääneen ja halventavasti.

Nämä turpo-urbot nyt sitten ihastuksissaan klikkailevat FB:n lukuisia minipelejä ja sisustavat virtuaalista olotilaansa oikein kilpaa. Hauskaa siinä on se että vihdoinkin aikuiset ihmiset pelaavat tietokoneella ja se on täysin hyväksyttävä ilmiö noin niinku sosiaalisesti ja ehkä jopa tavoiteltavaa tällä hetkellä ns. "muoti-ilmiö".

-ikuisesti pelaaja-
spoinkel

Posts: 398

#151 • • spoinkel Alferd Heatpacker

Juhgu, 10.12.2007 15:21:
Useammankin kerran törmännyt kommenttiin, jossa sanotaan facebookin vievän hirveästi aikaa. Mitä te ihmiset siis oikein teette siellä? Täytätte jotain "kokeile minkävärinen ääliö olet" -testejä ja lähetätte kaverille ystävyyden merkiksi kiertokirjespämmiä?



Gruuppeihin ja niiden keskusteluihin saa uppoamaan ihan valtavasti aikaa. Osa niistä kun on melko aktiivisia.

--
Buffalo buffalo buffalo badger Badger badger buffalo Buffalo.

terraluna

Posts: 1,270

#152 • • terraluna Agentti
Nyt kun oon tässä viikon feisbuukannu ku kaikki partikutsut tulee näköjään sitä kautta nykysin, oon alkanu ihmettelee sen suosiota. Aikuiset ihmiset lähettelee toisilleen virtuaalisia lemmikkejä, auringonpaistetta ja ties mitä ketjukirjettä ja testihärpäkettä. FTW?

Mulla ei ole sivuillani yhtään "lisävarustetta" ja silti omat sivut on tosi sotkuiset ja vaikeasti navigoitavat. Lisäksi asetusten muuttaminen on epäselvää, esim. jos haluaa rajata mitä tietoja haluaa itsestään julkisiksi ja mitä vain kavereidensa tietoon. Pöyristyttävin juttu oli kun kuulin et jos laittaa omaan galleriaansa kuvia, Microsoft saa täydet oikeudet niiden käyttöön. Okei, en lukenu niitä käyttöehtosopimusjuttuja rekisteröityessä, mut ei kai tollasen kuvien "varastamisen" pitäis olla mahdollista lainkaan?

Huvittavinta oli kun se ihminen, joka mut sinne yhteisön jäseneksi ympäripuhu, vastasi mulle vasta viikon päästä viestiini, jonka olin perinteisesti kirjoittanu sen seinään. Sen oma sivu on niin täynnä kaikkea sälää, et se ei ollu huomannu sitä kirjoitettua viestiä kaikkien kukkaruukkujen, hunksien ja kala-akvaarioiden seasta. Habbo Hotel meets Irc-galleria for 22 people and over? En tiedä, kai mä ton profiilini pidän, kun ihmiset lähettää kaikkiin bileisiinsäkin kutsut nykysin tuolla, mut en kyllä todellakaan oo ihastunu Facebookiin mitenkään. :(

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

CM

Posts: 1,507

#153 • • Edited CM

terraluna, 11.12.2007 15:56:
Pöyristyttävin juttu oli kun kuulin et jos laittaa omaan galleriaansa kuvia, Microsoft saa täydet oikeudet niiden käyttöön. Okei, en lukenu niitä käyttöehtosopimusjuttuja rekisteröityessä, mut ei kai tollasen kuvien "varastamisen" pitäis olla mahdollista lainkaan?



Luin ne ehdot läpi aiemmin kun tää mutuilu tuli esille ja en moista pykälää kyllä nähnyt

edit: Ah joo. Aiemmin tosta tais olla pien väärinkäsitys. Ehdoissa lukee kyllä, että kaikkeen, mitä sinne menee laittamaan joutuu antamaan täydet oikeudet Facebookille käyttää kyseistä materiaalia. Mut sopimus on voimassa ainoastaan niihin, mitä sillä omalla sivulla on. Jos tavaraa poistaa, sopimus raukeaa.

Hyvä pointti kyl tietää. Aika fuck you ass menoa kyllä

Tossa kyseinen kohta:
By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose, commercial, advertising, or otherwise, on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content. Facebook does not assert any ownership over your User Content; rather, as between us and you, subject to the rights granted to us in these Terms, you retain full ownership of all of your User Content and any intellectual property rights or other proprietary rights associated with your User Content.
tomii

Posts: 3,594

#154 • • tomii kallion herttua

terraluna, 11.12.2007 15:56:
Pöyristyttävin juttu oli kun kuulin et jos laittaa omaan galleriaansa kuvia, Microsoft saa täydet oikeudet niiden käyttöön. Okei, en lukenu niitä käyttöehtosopimusjuttuja rekisteröityessä, mut ei kai tollasen kuvien "varastamisen" pitäis olla mahdollista lainkaan?



Kannattais lukea, eikä vaan uskoa, että "ei ne varmaan saa käyttää mitään". :) Veikkaanpa, että kun luet ne, niin saatat yllättyä. ;)

--
reivaan kunnes kuolen

tbo

Posts: 935

#155 • • Edited tbo budhisattva

CM, 11.12.2007 16:00:
Aika fuck you ass menoa kyllä



no kyllä. Tässä kuvien oikeuslauseessa on eniten kuumottavaa oheinen kohta:
...worldwide license (with the right to sublicense)...

Eli feissarit voi myydä ne sun paskas _vielä_eteenpäin_, enkä menis enää takuuseen päteekö toi "ei me sun matzkuu enää käytetä jos sä otat sen pois" jos kyseessä on joku kolmas osapuoli.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

CM

Posts: 1,507

#156 • • CM
Jep eipä jaksa enää. -> deactivate *nauru* Alko meininki muistuttaa myspacea liikaa, jonka takia sinne en koskaan edes kirjautunut.
ezzy

Posts: 8,060

#157 • • ezzy Droid-pappa

spoinkel, 11.12.2007 00:39:
---
Juhgu, 10.12.2007 15:21:
Useammankin kerran törmännyt kommenttiin, jossa sanotaan facebookin vievän hirveästi aikaa. Mitä te ihmiset siis oikein teette siellä? Täytätte jotain "kokeile minkävärinen ääliö olet" -testejä ja lähetätte kaverille ystävyyden merkiksi kiertokirjespämmiä?
---


Gruuppeihin ja niiden keskusteluihin saa uppoamaan ihan valtavasti aikaa. Osa niistä kun on melko aktiivisia.



Toi käyttöliittymä on vaan niin kelvoton monen groupin keskustelujen seuraamiseen, että itkettää.
tomii

Posts: 3,594

#158 • • tomii kallion herttua

tbo, 11.12.2007 16:22:
---

no kyllä. Tässä kuvien oikeuslauseessa on eniten kuumottavaa oheinen kohta:
...worldwide license (with the right to sublicense)...

Eli feissarit voi myydä ne sun paskas _vielä_eteenpäin_, enkä menis enää takuuseen päteekö toi "ei me sun matzkuu enää käytetä jos sä otat sen pois" jos kyseessä on joku kolmas osapuoli.



Jep... mä en tonne kyl laita _MITÄÄN_ mistä haluisin saada korvauksen, jos sitä joskus jossakin kyätetään. Eli ei tulisi mieleenikään pistää omia maalauksia, 20- ja 3d-grafiikkaa ja 3d-animaatioita tuonne. Korkeintaan linkin omalle saitille, että jengi saa käydä sieltä katsomassa, jos kiinnostaa mun tekeleet. Pikkasenko korpeisi, jos esim. näkisi jonkun oman animaatio-lyhärin jossakin Facebookin maailmanlaajuisessa kampanjassa ja fyrkkaa olisi tullut 0e. Tietty... jos joku Facebook ottaisi noin muuten yhteyttä samasta asiasta ja tarjoisi vaikka vastapalveluksena helvetisti näkyvyyttä mun nimelle, niin voisin jopa suostuakin, mutta tolla tavalla olisin kyllä aika paskana. Mutta, kuten sanottua: en laita tonne mitään töitäni, ikinä. :)

--
reivaan kunnes kuolen

CM

Posts: 1,507

#159 • • Edited CM
By the way. Onks noita ehtoja muutettu viime aikoina? Viimeks noi näytti mielestäni ihan erilaiselta (tarkistin silloin mm. Copyrighteista jutut) ja nyt näkyy lukevan Date of Last Revision: November 15, 2007. Mielenkiintoinen soppari, jos ehdot vaihtuu millon lystää, vai onks toi muuttunut sen jälkeen, kun Mikkisofta osti osan? Jotenkin muistelisin, ettei viime kerralla ollut ihan samanlainen toi, tai sit muistan väärin tai luin huolimattomasti.

edit: muistelisin kyl, että aiemmin vielä materiaalin oikeudet oli käyttäjällä itsellään vaikka ne onkin tuonne upittu. ois pitäny pasteta pätkä silloinkin vertailun vuoksi (oli juttua facebook-topicissa asiasta)

edit2: Taitaapi olla muutettu. No, nyt viimestään haistakoon vittu koko palvelu