Bilekuvaamisen syvin olemus ja toivottavat toimintamallit

145 posts, 8 pages, 54,476 views

lohikarme

Posts: 1,730

#101 • • lohikarme RitariVittupää

mikke, 24.7.2006 22:10:
---
lohikarme, 24.7.2006 22:08:
Mä näen tossa 2 tyttöä ostamassa jätskiä? *ding* Kyl se rajaus aika paljon tekee sitä kuvaa....

---


niin mäkin näen ja kauniita tyttökä ovatkin, ainakin noin takaapäin katottuna ;) mutta siis, pointtini oli se että tossa kuvassa ei ole päätarkotus kuvata noiden tyttöjen perseitä, vaikka ne siinä näkyvätkin.



No se oli kans mun pointti! *joo* RAJAUS!

--
Qualis artifex pereo

m1kk3

Posts: 5,560

#102 • • m1kk3 no-life

lohikarme, 24.7.2006 22:11:
No se oli kans mun pointti! *joo* RAJAUS!



joo, mä olen vaan niin hyvä ilmasemaan itteeni *nauru*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

toma

Posts: 2,009

#104 • • toma Tototoototo
No, toki myönnän pointtinne, mutta uskoisin että Jaywink ei ole sen kummemmin tuota kuvaansa raijaillut, vaan kuvausetäisyys on ollut aikalailla tuollainen. Tietysti kamera oli kohdistettu mihin oli, mutta ei tuo nyt mitenkään törkeä mun mielestä ole, ja tokkopa kuvan kohdekaan tuosta päreitään polttaisi. Saatan toki olla väärässäkin.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Jone

Posts: 8,258

#105 • • Jone Archibald Haddock
Kyllä, on paljon mahdollista ettei kuvassa esiintyvä henkilö sen olemassaolosta ja webistä julkaisusta päreitään polta. Voipa jopa jostain ilmestyä tästä keskustelusta kuullessaan ilmoittamaan, että "no big deal - voitte lopettaa puhumisen." Yksi yksittäinen kuva ja sen olemassaolo ei kuitenkaan ole tässä nyt se pääpointti vaan ylipäätään haluan kritisoida koko tissipersesalakuvaaja-ilmiötä, joka on mun suht puristisesta näkökulmastani väärin ja epätoivottavaa.

Edelleenkin pidän itsekin tisseistä ja perseistä vaikka mun onkin vaikea valita noiden kahden välillä lemppariani. Tykkään kuitenkin nähdä sekä tissejä että perseitä milloin missäkin ja joskus harvoin ne ovat jopa tasan ainoita asioita, jotka saavat mut huomaamaan jonkun tietyn henkilön. Siitä huolimatta en voi tukea tällaista "male fantasies"-kuvien julkaisua mallina siitä mitä kohti olisi hauska nähdä bilekuvauksen kehittyvän.
sapeli

Posts: 11,768

#106 • • sapeli jokukukamikä?

Jone, 14.4.2003 14:11:
Usein luvan suoranainen kysyminen (esim. tanssilattialla) on koko prosessin työvaiheista se, joka eniten häiritsee. Itse pyrin mahdollisimman tarkkaan toimimaan niin että aiheuttaisin kuvattavalle (oli tämä sitten artisti tai yleisöä) mahdollisimman vähän häiriötä ja käytän kuvaamisen hyväksyttämiseen lähinnä sanatonta viestintää, jonka olen useimmissa tilanteissa havainnut sangen riittäväksi.



Tämä aihe on jo ehkä puitu täällä aiemmin mutta olen laiska ja tämä on pitkä topikki luettavaksi *blush*:

Tuo minkä yllä kuvailit on tainnut vakiintua jo ihan peruskäytännöksi - jos tiedät että sinusta otetaan kuvaa, sano jos et halua sitä otettavan, muutoin on ok. Mutta entä jos tuo kuva ilmestyy esim. nettisivuilla tai flyerissä ilman lupaa?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Caro²

Posts: 5,301

#107 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

sapeli, 27.2.2007 23:59:
Tuo minkä yllä kuvailit on tainnut vakiintua jo ihan peruskäytännöksi - jos tiedät että sinusta otetaan kuvaa, sano jos et halua sitä otettavan, muutoin on ok. Mutta entä jos tuo kuva ilmestyy esim. nettisivuilla tai flyerissä ilman lupaa?


Pyydetään oikeaa tahoa poistamaan ko. kuva verkosta. Klubbarissa on "poistopyyntö"-nappi, muiden saittien kohdalla yhteys saitin pitäjään. Ainakin tietääkseni enemmän kuvaavat tahot poistavat kuvat pyynnöstä. Omalla kohdalla noita poistopyyntöjä on kaiken kaikkiaan tainnut tulla peräti kolme viimosen kolmen vuoden aikana. Joista yksi on toteutettu, yhden poistopyynnön suhteen ei tullut enää vastausta, ja kolmannen kohdalla editoin ko. henkilön pois kuvasta.

-

Itse ottaisin tässä vaiheessa esille toisen hieman hälyttävämmän asian, joka on koskee nimenomaan bileissä kuvaavia henkilöitä.

Kun tullaan bileisiin "normi asiakkaana" tai vaikka deejiin kaverina, pysytään siellä missä muutkin klubbaajat pysyy, niille varatuilla alueilla.. Jos nimenomaan halutaan päästä "erikoisempiin" paikkoihin kuvaamaan, kuten: lavalle, dj-pöydän taakse, dj-koppiin, baaritiskin taakse, vip-alueelle, joissakin paikoissa parvelle, tms. Niin kysytään sitä kuvauslupaa järjestäjältä etukäteen, jonka jälkeen saadaan (mahdollisesti) vastaus onnistuuko lupa vai ei; jos onnistuu, niin missä saa kuvata ja missä ei. Ketä saa kuvata ja ketä ei.

Se vitun kamera ei automaattisesti tarkoita sitä, että kuvaaja saa poukkoilla bileissä missä haluaa, mennä minne haluaa ja olla jokin suuri ja mahtava spesiaalihenkilö jolla on paikan omistajan elkeet ja oikeudet. Oman kokemuksen mukaan tapahtumajärjestäjät kyllä päästävät asiallisen kaverin kuvaamaan myös dj:n lähettyville sitä lupaa kysyttäessä.
Jone

Posts: 8,258

#108 • • Jone Archibald Haddock

sapeli, 27.2.2007 23:59:
Tuo minkä yllä kuvailit on tainnut vakiintua jo ihan peruskäytännöksi - jos tiedät että sinusta otetaan kuvaa, sano jos et halua sitä otettavan, muutoin on ok. Mutta entä jos tuo kuva ilmestyy esim. nettisivuilla tai flyerissä ilman lupaa?



What Karo said. *joo*

Kuvaajalla on kylläkin tekijänoikeudet ottamiinsa kuviin eikä mitään juridista velvoitetta sen paremmin kysyä lupaa jonkun tietyn kuvan julkaisuun siinä esiintyvältä kuin myöskään poistaa kuvaa pyynnöstä mikäli kuva on otettu sellaisissa olosuhteissa, jotka eivät rajoita oikeutta kuvaamiseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kuvaajalla ei mun mielestäni olisi moraalista velvoitetta toimia kuvaamiensa ihmisten intressien mukaisesti - eli jos poistopyyntöä napsahtaa, niin hyvä ja ajattelevainen kuvaaja myös kuvan poistaa.

Flabat on sit vähän kinkkisempi juttu. On tietty ikävää jos päätyy sellaiseen vasten tahtoaan, mutta siinä vaiheessa maito on jo aikalailla kaatunut maahan ja asialle on todella vähän tehtävissä. Koska kuvaajalla on kuitenkin ollut oikeus antaa kuviaan tällaiseen käyttöön niissä esiintyviltä ihmisiltä kysymättä, niin flabaerää ei kyl vedetä moisen takia pois levityksestä. Levityksestä flabaerän vois vedättää oikeastaan vaan esim. siinä tilanteessa, että kuvia on käytetty siinä ilman niiden ottajan lupaa ja tässäkin tilanteessa olis kyllä varmaan sekä kuvaajalle että järjestävälle organisaatiolle mielekkäämpää neuvotella fibasta taloudellinen kompensaatio flabojen uusiksi pistämisen sijaan.
Jone

Posts: 8,258

#109 • • Edited Jone Archibald Haddock

Caro², 28.2.2007 00:55:
Kun tullaan bileisiin "normi asiakkaana" tai vaikka deejiin kaverina, pysytään siellä missä muutkin klubbaajat pysyy, niille varatuilla alueilla.. Jos nimenomaan halutaan päästä "erikoisempiin" paikkoihin kuvaamaan, kuten: lavalle, dj-pöydän taakse, dj-koppiin, baaritiskin taakse, vip-alueelle, joissakin paikoissa parvelle, tms. Niin kysytään sitä kuvauslupaa järjestäjältä etukäteen, jonka jälkeen saadaan (mahdollisesti) vastaus onnistuuko lupa vai ei; jos onnistuu, niin missä saa kuvata ja missä ei. Ketä saa kuvata ja ketä ei.

Se vitun kamera ei automaattisesti tarkoita sitä, että kuvaaja saa poukkoilla bileissä missä haluaa, mennä minne haluaa ja olla jokin suuri ja mahtava spesiaalihenkilö jolla on paikan omistajan elkeet ja oikeudet. Oman kokemuksen mukaan tapahtumajärjestäjät kyllä päästävät asiallisen kaverin kuvaamaan myös dj:n lähettyville sitä lupaa kysyttäessä.



Tämä on asia, joka on syytä aika ajoin nostaa esille, koska sitä ei voi tarpeeksi korostaa. Pitkään aikaan siitä ei ole onneksi ollut merkittävää tarvetta huomauttaa, mutta lähiaikoina on alkanut ilmenemään käyttäytymismallia, joka tulee tekemään kaikkien kameroiden kanssa bileissä liikkuvien aseman tukalammaksi ellei asiaan tule muutosta.

Bilekuvaajan (tai ihan muuten vaan kameran kanssa bileissä liikkuvan henkilön) tulisi aina muistaa, että hän ei ole se jota yleisö on tullut paikan päälle katsomaan ja kuulemaan. Bilekuvaajat eivät ole illan starboja eikä heistä sellaisia ole kaikeksi onneksi missään vaiheessa myöskään tulossa. Kuvaajan asema on pyrkiä olemaan mahdollisimman tehokkaasti kärpäsenä seinällä ja häiritsemään muiden ihmisten bilekokemusta ja artistien työskentelyä niin minimaalisesti kuin vaan mitenkään on mahdollista. Hetkellinen hieman merkittävämpi häiriö on puolustettavissa ainoastaan siten, että kuvaaja on bileissä ns. "virallisena kuvaajana" ja hieman häiritsevän kuvaamisen promotionaalinen hyöty järjestäjälle hyvien kuvien muodossa on merkittävästi itse häiriötä isompi.

Kun otatte kameranne mukaan bileisiin jättäkää egonne kotiin. Kun otatte egonne mukaan bileisiin jättäkää kameranne kotiin. Yksi väärässä kohdassa häiritsevä kuvaaja riittää suolaamaan kameroiden pääsyn vastaisuudessa klubille kuin klubille tasan kaikilta, joka kannattaa pitää mielessä kun tekee mieli leikkiä rokkitähteä.
Tapi

Posts: 1,437

#110 • • Tapi Dreamstate

Caro², 28.2.2007 00:55:
Kun tullaan bileisiin "normi asiakkaana" tai vaikka deejiin kaverina, pysytään siellä missä muutkin klubbaajat pysyy, niille varatuilla alueilla..



Jone, 28.2.2007 01:14:
Bilekuvaajan (tai ihan muuten vaan kameran kanssa bileissä liikkuvan henkilön) tulisi aina muistaa, että hän ei ole se jota yleisö on tullut paikan päälle katsomaan ja kuulemaan. Bilekuvaajat eivät ole illan starboja eikä heistä sellaisia ole kaikeksi onneksi missään vaiheessa myöskään tulossa. Kuvaajan asema on pyrkiä olemaan mahdollisimman tehokkaasti kärpäsenä seinällä ja häiritsemään muiden ihmisten bilekokemusta ja artistien työskentelyä niin minimaalisesti kuin vaan mitenkään on mahdollista.


Tää on sellanen asia, jonka soisi muidenkin kameroiden kanssa bileissä haahuilevien tajuavan. Muistan esim. Eric Prydzin keikalta tilanteen, jossa illan staran aloittaessa oli lavalla varmaan viisi kuvaajaa pyörimässä kameroineen kuin kärpäset lantakasan ympärillä. Asiaa sivummalta seuranneesta tilanne vaikutti lähinnä huvittavalta ja siinä tuli useaan kertaan miettineeksi onko tarkoitus kuunnella erinomaisen DJ:n soittamaa hyvää musiikkia tai katsella kuvaajien kameroillaan ja kuvaamisellaan harjoittamaan pippelin venyttelyä.

Empiiristen havaintojeni mukaan kuvaajan kameran kanssa hilluminen pikemminkin häiritsee vapaa-aikaansa viettäviä ja rentoutumaan tulleita asiakkaita.

"Deejii oli kai iha jees ja kyl siel musa soi ja valotki liikku... Mut kelaa, niiden kuuvaajien liikkeet, kuvakulmat, objektien vaihdot ja laukaisimien painallukset oli ihan ilmiömäisiä!!1"

***

Mua on suoraan sanoen ruvennu vituttaamaan koko kuvaustouhu. En ymmärrä mikä pointti on tunkea koko intter web täyteen kuvia joka bileistä, etenkin kun suurin osa kuvista on täysin mitäänsanomatonta ja tarkoituksetonta paskaa. Samojen tyyppien kuvaaminen bileestä toiseen kertoo ainoastaan siitä millaista porukkaa bileissä käy, kun itse tärkeimmän, eli bileiden taltioiminen on jäänyt olemattomiin.

En ymmärrä miksi kameran kanssa bileissä haahuilemisesta on tullut nykyisenlainen muoti-ilmiö. Mikä tekee kuvaamisesta niin siistin jutun, että siitä on tullut itse tarkoitus?
-P

Posts: 4,972

#111 • • -P
Bilekuvaamisen syvin olemus on ottaa mahdollisimman paljon kuvia omasta parstastaan useampaan otteeseen samasta bileesta!

Mut niih, jos nyt totta puhutaan, melko samoilla linjoilla Tapin kanssa. On se melko outoa kun nykyaan todella monessa perus-tapahtumasas porraa n+1 kuvaajaa kuvaten lahes samoja asioita, enka talla tarkoita Sessions-possea seka muutamaa muuta poikkeusta.

Ei se kuvien maara, vaan se laatu.

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Karski

Posts: 6,049

#112 • • Karski Pomon kätyri

salaisinko?, 28.2.2007 11:41:
asioita, enka talla tarkoita Sessions-possea seka muutamaa muuta poikkeusta.



Sessions -posse + muutama muu poikkeus
-> kattaa varmaan yli 50% aktiivikuvaajista
bileissä :D

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Sallakat

Posts: 2,220

#113 • • Sallakat jungle, baby !
puuttumatta muuten asianmukaiseen keskusteluun tässä threadissa niin täytyy vaan todeta sellainen asia, että tää bilekuvaus on jotenkin kummallisesti nostanut suosiotaan tässä viime vuosien aikana, nollasta sataan -tyylisesti. Ei ennen ollu ku parilla hassulla tyypillä joku vanha filmikamera mukana millä räpsi kuvia jos muisti.
Mun mielestä on vähintään erikoista, että bilettäjien seassa pyörii 1-5 tyyppiä kellä on kaikilla joku 2-4 kameraa kaulassa. kun ei siitä kuvaamisesta kuitenkaan saa ees sitä mainetta niin paljo saatika sitte mammonaa (?), että mikä se motiivi sitten on. eiks ne oo ite bilettäjiä kuitenkin, että miksei vaan bailaisi siellä like normal people.
ja kun kattoo kuvagalleriaa niin aina ne samat naamat siellä poseeraa kuitenkin ihan samoissa 'fiiliksissä', ettei niistä kuvistakaan saa uusia kiksejä, saatika jaksa viljellä niitä halipusihqplur hymiöitä jokaiseen. "ai sillä oli tukka ponnarilla eilisissä bileissä. viimeksi sillä oli kiharoita".

Yksi hyvä puoli bilekuvaamisessa kuitenkin on. Se, että jos itse on ollut niin plekseissä, ettei muistikuvia oo, niin jää sentään jotain käteen bileistä *hih*
lohikarme

Posts: 1,730

#114 • • lohikarme RitariVittupää


Mua on suoraan sanoen ruvennu vituttaamaan koko kuvaustouhu. En ymmärrä mikä pointti on tunkea koko intter web täyteen kuvia joka bileistä, etenkin kun suurin osa kuvista on täysin mitäänsanomatonta ja tarkoituksetonta paskaa. Samojen tyyppien kuvaaminen bileestä toiseen kertoo ainoastaan siitä millaista porukkaa bileissä käy, kun itse tärkeimmän, eli bileiden taltioiminen on jäänyt olemattomiin.

En ymmärrä miksi kameran kanssa bileissä haahuilemisesta on tullut nykyisenlainen muoti-ilmiö. Mikä tekee kuvaamisesta niin siistin jutun, että siitä on tullut itse tarkoitus?



Tässä nyt kiteytyy aikalailla myös mun oma mielipiteeni asiasta ja se miksi mä en ole jaksanut enää pileissä käydä kamera kourassa, vaan keskittynyt kuvaamisen osalta aivan muille (ehkä jopa mahdollisesti tulevaa ammatinharjoitusta silmälläpitäen tuottavammille?) osa-alueille *joo*

--
Qualis artifex pereo

Sin_nombre

Posts: 203

#115 • • Sin_nombre
bilekuvat on parhaimmillaan jos onnistuu kuvaamaan niin, että se fiilis välittyy kuvan välityksellä sen katsojaan, tosin niitä harvemmin näkee :(
Foxmagon

Posts: 1,329

#116 • • Foxmagon Iso Paha Ad..
Jokseenkin onnellisena voisin sanoa että mun oma kuvausinnostus on pikkuhiljaa taas nostamassa päätään. Jokaiset kuvauskerrat on ihan puhdasta harjotusta tulevaa varten, mitä ikinä siellä nyt odottaakaan, ja jos saan illalta jopa jonkinmoisen gallerian aikaiseks, niin ei voi olla muuta ku tyytyväinen. Koitan ainakin kovasti saada tuotettua fiiliskuvan jos toisenkin, mut sitten siinä on se että jos ne ei onnistukkaan niin galleria näyttää sen jälkeen juuri semmoiselta "mitäänsanomattomalta" "tavallisine" kuvineen. Mutta. Ehkäpä petrausta jatkossa ja muutamia fiilistelykuvia tai muuta ns. erikoisempaa ulos. *piis*

Ps. Ehkäpä monenkin kuvaajan osittain mahdoton toive, mutta jos eksyy tanssilattialle kuvaamaan joraavia ihmisiä, niin olisi aika kiva jos ihmiset eivät noteerais mitenkään, ts. jatkaisivat vain tanssimista.
(helpompaa saada fiilistelykuva toisinkuten poseeraavista ihmisistä.)*hihu*

Pps. tissit.

--
...Fly me to the moon, and let me sing among the stars.. Let me see what spring is like, on Jupiter and Mars.. In other words, please be true, in other words, I love you. *nuotti*

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#117 • • Aziz Combat Fighter
Mulle kuvien kuluttajan ne kuvat on aika yhdentekeviä, lähinnä tsekkailen näkyykö tuttuja tai omaa pärstää. En itse varsinaisesti voi väittää saavani mitään otetta bileiden "fiiliksestä" kuvien perusteella, no offense. Vika on varmasti enemmän katsojassa kuin kuvaajissa.

Olettaisin että tää bilekuvausbuumi on menny aika käsi kädessä digikameroiden yleistymisen kanssa, kun kuvat saa napattua, käsiteltyä ja puskettua verkkoon käytännössä ilman kustannuksia ja hyvin helposti. Ei ole mikään kynnys räpsiä 1500 ruutua bileistä ja muokata niistä 12 julkaisukelposiksi. Toista se oli filmikameroiden kanssa, eipä sillon paljoo bileissä kuvailtu. Tsekatkaa vaikka vanhoja bilekuvia, käytännössä ennen vuotta 2000 ei tollasia ees löydy.
Karski

Posts: 6,049

#118 • • Karski Pomon kätyri

Ana-5000, 28.2.2007 12:43:
käytännössä ennen vuotta 2000 ei tollasia ees löydy.



Voiskin ihan vertailumielessä kaivaa mun
'98-'00 bilekuvat antenniosastolta duunin
jälkeen niin jengi näkee miten tekniikka
on kehittyny :D

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Caro²

Posts: 5,301

#119 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Ice T, 28.2.2007 11:18:
Muistan esim. Eric Prydzin keikalta tilanteen, jossa illan staran aloittaessa oli lavalla varmaan viisi kuvaajaa pyörimässä kameroineen kuin kärpäset lantakasan ympärillä.


Tää on juuri niin tätä. Onneksi joissakin tapahtumissa on nimenomaan järjestäjän toimesta valittu kuvaaja tai kaksi. Näissä kekkereissä ilmeisesti ihmiset saa jorailla kohtuullisen rauhassa, eikä tarvitse deejiin sijasta katsoa viittä bilekuvaajaa..

Kohta tää bilekuvaaminen menee varmaan siihen, että joka järjestäjällä on oma(t) kameramiehensä kekkereissä ja ovelle tulee eurooppalaiseen tapaan "kuvaaminen kielletty"-kyltti - jota toisin kuin Suomessa nykyisin, tullaan valvotaan myös ihan eri tavalla. Tavallaan sitä toivois, että järjestäjät ottais asiakseen laittaa omille kuvaajilleen kyltit kaulaan ja jos joku kuvaa ilman kylttiä - niin portsarit nätisti ilmoittaa, että kiitos ei kiitos. Vaikkei nyt aivan laillisesti pysty kuvaajaa poistamaan ravintolasta - niin siihenhän riittää ihan se, että kuvaaja aiheuttaa häiriötä (= on kameran kanssa jossain muualla, kuin asiakkaille kuuluvalla alueella tai vaikeuttaa muiden asiakkaiden illanviettoa).

Tsekkasinpa tuon prydzin gallerian, niin ei siellä kyl ole ku stefun otoksia. Olis nasta jos jengi laittais niitä linkkejä tuonne klubbarin galleriaosastolle, niin näkis muutkin niitä kuvia *uuh*