niomic, 19.6.2006 17:40:
Eiköhän tässä ois kuitenkin ihan järkevä erotella se jengi, jolla nyt sattuu olee usein kamera mukana ja tykkäävät räpsiä kuvia niin bileissä kuin muuallakin ja sit se porukka joka on selkeästi kuvaamassa bileitä tapahtumana. Tässä siis jälkimmäiset muodostavat ainakin minulle Jonen mainitseman bilekuvaajakatraan.
Jos joskus jaksaisin ottaa kameran mukaan, kuuluisin aika varmasti juuri tuohon ensimmäiseen jengiin. Tosin olen aika kriittinen siitä mitä rellaisin, joten varmaan jäis aika vähäiseksi esim. klubbariin upatut kuvat.
En ole mitenkään edellyttämässä sitä, että kaikkien kameraa mukanaan bileissä kantavien tulisi pyrkiä uskomattoman päräyttäviin kuviin. Luonnollisesti kullakin meistä on oikeus kuvata (mikäli tietyt reunaehdot täyttyvät) juuri niinkuin lystäämme, mitä lystäämme ja melkeinpä missä lystäämme. Se on ihan ok, että joku roudaa digipokkarin bileisiin ja ottaa 20 kuvaa ystävistään istumassa baarissa, mutta sellaisia kuvia ei sitten välttämättä tarvitsisi esitellä täällä Klubituksella bilekuvina, koska ne eivät sitä oikein millään tasolla ole.
Tällaisia kuvia ottavilta ihmisiltä peräänkuuluttaisin kuitenkin ajattelukykyä sen kuvailun suhteen - jos taidot ja/tai kiinnostus eivät riitä sellaisten kuvien ottamiseen, josta olisi bilekuvina iloa myös laajemmalle joukolle ihmisiä, niin välttämättä tuikituntemattomien naaman eteen ei silloin kannata mennä useiksi minuuteiksi salamalla räpsyttelemään (olipa kyseessä sitten yleisön edustaja tai esiintyjä). Itse pyrin pitämään guidelinena kuvailuissani sitä, että silloin kun mun kameran kanssa häröilystäni on enemmän haittaa kuin hyötyä ollaan hakoteillä.
Yhtä juttua en kyllä oikein kässää tässä koko keskustelussa. Eli mikä täs nyt on oikeesti se ongelma?
Ongelma? Ei tässä nyt mitään varsinaista ongelmaa ole - kuhan keskustellaan bilekuvauksen olemuksesta ja asian ympärillä pyörivistä ilmiöistä. Mulla on monesti aika puristinen asenne "sattuneista syistä" tässä keskustelussa, mutta siitä ei kannata huolehtia.
Jone & co.:lla on oma sivusto, jossa on selkeästi edustettuna juurikin tätä bilekuvaajakatrasta (vaikka esim. yleisfiilis välittyy aika eri tavalla kuvaajasta riippuen). Klubbari taas on koko monimuotoiselle skenellemme tarkoitettu yhteisö, jonka yksi yhteisölle tarjoama palvelu on bilekuvien arkistointi kansalle helppoon pakettiin. Klubbarissa siis näkee sekoitusta näistä bilekuvaajista ja muista räpsijöistä. Onneksi klubbarissakin on edes jonkinlainen filtteri, koska kuten kaikki varmaan osaavat laskea, on noita kuvia isommissa bileissä varmaan yhteensä joku 3-10k otettu (siis per tapahtuma). Niistä varmaan puolet räpsijöitä ja sit loput bilekuvaajia, jotka tosin karsivat omaa määräänsä varmaan johonkin alle 10%. Räpsijöiden kuvat menevät pääosin joihinkin henk. koht. tai pienyhteisönettialbumeihin tai vaik ihan vaan hakemistoon ja osoitetta jaetaan vaihtelevasti. Bilekuvaajien kuvista kuitenkin lähes kaikki julkaistaviksi kelpuutetut päätyvät isoille saiteille (S2 / klubbari).
Niin, tässä se "ongelma" liittyy osittain siihen millaisia kuvia ihmiset Klubitukseen puskevat, mutta enemmän siihen että "bilekuvauksen" nykytrendinä Klubbarin kuvia katsottaessa tuntuu olevan tirkistely ja itsetarkoituksellinen ekshibitionismi sen sijaan, että tällaiset kuvat jätettäisiin omaan pieneen rooliinsa muiden joukossa ja pääasiallinen fokus olisi bileiden maagisen maailman atmosfäärin taltioinnissa. Musta toi on varsin perseestä, mutta mä tietty vaalinkin (ajatuksen tasolla ainakin) ihannetta harkiten otetuista otoksista joissa esiintyvät ihmiset esiintyvät niissä mahdollisimman autenttisissa tilanteissa kameraa varten tehtyjen sijaan.
Ville ja Vaavu, joita pidän edelleen kiistämättömästi parhaina bilekuvaajina tästä maasta, ovat eläköityneet aikaa sitten. Pelkästään näiden kahden kuvien menettämisestä tuli mun näkökulmastani vihlova kolo bilekuvaajien joukkoon ja tätä koloa paikkaamaan ei ole vielä ilmestynyt uutta ihmelasta tai kahta vaikka mä niin kauheasti toivoisinkin. Mä taas koen bilekuvaajana taantuneeni "parhaista ajoistani" huomattavasti jo ihan siksi etten jaksa enää viisi vuotta kuvattuani samoja ihmisiä ja artisteja oikein kauhean suunnattomasti innostua etsimään siihen uusia näkökulmia. Fiilisten lopahtamisesta johtuen mullakin on omaehtoinen eläköityminen edessä ennemmin (fifty...) tai myöhemmin (...sixty).
SESSIONS2:n jatkuvuutta takaamaan on "rekrytty" Tuomas ja Karo - tulossa pari lisää. Tämän kaiken tarkoituksena on ilmaista, että mua ihan aidosti huolestuttaa se että vaikka kameroiden määrä bileissä lisääntyy kaiken aikaa (pian pisteeseen jossa se on sietämätön ja sitä on mahdollisesti ryhdyttävä rajoittamaan useammin ja useammin) niin julkaistujen kuvien taso laskee laskemistaan. Itseään bilekuvaajiksi kutsuvia oman pippelinsä lipittelyyn keskittyneitä paukapäitä löytyy kyllä 13 tusinaa bilettäjää kohti, mutta asialleen omistautuneita uusia kuvaajia ei tunnu syntyvän läheskään samassa suhteessa. Pelkään että pian lähes kaikki bilekuvat ovat täyttä tauhkaa ja se olisi musta hirvittävän sääli.
Olisi kiva että niin kauan kun on laadukkaita bileitä olisi myös laadukkaita tai edes jonkinlaiseen omaperäiseen ilmaisuun pyrkiviä kuvaajia. Kunkin kuvaajan tyylistä pitäisi näkyä ko. kuvaajan subjektiivinen näkymys ko. bileistä ja jos se näkemys on 9 kertaa kymmenestä tissejä ja perseitä suoralla salamalla, niin voi Jeesuksen pyssy ja kelkkajengin maanpako.