Bilekuvaamisen syvin olemus ja toivottavat toimintamallit

145 posts, 8 pages, 54,478 views

m1kk3

Posts: 5,560

#61 • • m1kk3 no-life

Jone, 25.5.2006 18:44:
8<---



et ole muuten ainoa joka on tota mieltä, itekin näkisin mieluusti paljon enemmän kuvia yleisfiiliksestä, deejiistä ja tanssilattialta. Tuntuu että toi homma keskittyy yhä enemmän baarin puolella pousaavien kavereiden kuvaamiseen. Ei siinäkään mitään vikaa ole mutta musta ne ei oikeen enää täytä "bilekuvan" määritelmää niinkun Jonekin tossa sano.

*piis*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Caro²

Posts: 5,301

#62 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kyllähän sen nyt näke täälläkin mikä ihmisiä kiinnostaa. Tsekatkaapa huvikseen vaikka kuvien top10 listasta Katsotuimmat.

Samalla tässä on tullu eteen yksi henkilö (eikä ihan varmana ainoa), joka esm kuvia äänestää periaatteella hyvännäkönen muija 5p - muut kuvat 1p..

Kyllä noista aikahyvin saa kuvaa siitä mitä jengi haluaa.. valitettavasti.

Tissit ja perse, tissit ja perse, pusu ja nusu, tissit ja perse.


Henk koht toivoisin oikeasti näkeväni näiltä hyviltä kuvaajilta bilekuvia. Eriasia on, jos illan tapahtuma on ollu chillailua / fiilistelyä - mutta jos kyseessä on bileet jossa jengi joraa, niin helei, kiva katsoa tärähtänyttä taidekuvaa tuopista, tai vastaavasti penkillä istuvia ihmisiä.

Paha mennä tosin itse sanomaan kuitenkaan siitä, että ottakaa enemmän bilekuvia, varsinkin kun itse pidän hieman toisenlaisten bilekuvien ottamisesta - yritän tuoda fiilistä kuviin, muutakin kautta kuin kuvaamalla tanssilattiaa..
lohikarme

Posts: 1,730

#63 • • lohikarme RitariVittupää
Mulla on tuo pilekuvaaminen jäänyt viime aikoina siitä syystä että tuntuu kuin kuvaajia alkaisi olemaan 1 jokaista bilettäjää kohden. Tosin tietenkin jyvät erottuvat aina akanoista. Parhaimmillaan on minun kohdalle sattunut, että on ollut keskiviikkoillan pileissä 8 kuvaajaa! *nauru* En siis yhtään ihmettele että Jone on halunnut asian taas nostaa esille *joo*

Itse henkilökohtaisesti pidän henkilökuvaamisesta, mutta en lähtisi sovittamaan sitä konseptia (ainakaan 100%) millään tavoin pilekuvaamiseen, sillä pelkät henkilökuvat ovat jokseenkin tylsiä niille, joilla kyseiseen henkilöön ei ole mitään kontaktia (including sisäpiirin ns. "läppäkuvat") .

Bileissä pyrin (siis ainakin pyrin) saamaan myös kuvia "fiiliksestä" ja promootiomielessä myös hieman paikan olemuksesta ja decoista yms. Julkaiseminen riippuu sitten taas siitä kuinka hyvin on illan aikana on ollut valveilla ja että minkälaista tulosta sen valveillaolon johdosta on tullut... aina ei jaksa olla täysin skarppina ja niiden iltojen saldo on sitten jäänytkin laihemmaksi.

--
Qualis artifex pereo

silencio

Posts: 401

#64 • • Edited silencio el
Itse kun en ole vuosikausiin enää juurikaan bileissä käynyt, nuo nykyiset bilekuvat saavat sellaisen olon useimmiten, että eipä kiinnosta lähteäkään.
Noin kärjistetysti sanoen.

Varmasti käy ihan musiikin ja fiiliksen takia jengiä bileissä. Se ei vaan ainakaan minulle välity noista kuvista nykyään oikeastaan ollenkaan...
Kuvista välittyy enemmänkin sellaista, että kovasti käy jengi poseeraamassa ja vain näyttäytymässä bileissä.
Tuskinpa se kuitenkaan koko totuus on, mutta eikös se mennyt jotenkin niin, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Eli mieluumin katselisin kuvia joissa olisi yritetty saada niihin jotakin enemmän, ja ehkä myös jotakin aidompaa. (mitä ikinä se "aidompi" sitten onkaan)

Edit: tuli lisää asiaa.

--
- I was all alone, no one around, and all I could hear was this fucked up sound. -

Avatar
#65 • • Edited infiana Guest
Hyvä Jone! Ei aina kiinnosta nähdä kenellä on suurin määrä metallia naamassa tai kuka on laittanut joulukuusenpalloja korviinsa. Ei tämä tarkoita kuitenkaan että henkilökuvia ei saisi ottaa, mutta tuntuu että jotkut ottaa vain niitä, ja ainoastaan hehkeimmistä/ joukosta eniten erottuvista tyypeistä (jotka eivät todellakaan kuulu aina niihin hehkeimpiin).

Itse kaipaan bilekuvista sitä, että saat jonkinlaisen käsityksen siitä millainen meiniki siellä on ollut, ja koska jos fiiliksen saa ikuistettua, niin kuvaaja on onnistunut tehtävässään.

Tottakai tissit ja perseet ovat katsotuimmissa, ja ne kiinnostaa, mutta se nyt on kuvaajien oma asia haluuko ottaa hyviä ja laadukkaita bilekuvia, vai huomiota herättäviä pimukuvia.

Mutta onhan se ihanaa että meistä pousailijoista otetaan kuvia, koska hei vähänx ihQuu ku saadaan lisää kuvii irc-galtzuun.*nauru*

edit. typoja
Caro²

Posts: 5,301

#66 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Infiana, 13.6.2006 13:29:
vähänx ihQuu ku saadaan lisää kuvii irc-galtzuun.*nauru*


Toivottavasti bilekuvia galleriaan lastaavat muistaa laittaa kuvatekstiin (c) Kuvaajan nimi.

Sekään ei takaa vielä sitä, että olisi edes laillista kuva sinne kopioida, mutta en usko, että yhdenkään bilekuvaajan pään sisällä on mitään ongelmaa siitä kun ihmiset kuvaajan ottamia kuvia galleriaan laittaa - imartelevaa ennemminkin *joo*
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#67 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Monet on valittanut myös mun kuvista, koska olen ottanut monesti samoista porukoista ja henkilöistä kuvia. Selitän tämän sillä että olen huono kuvaaja *hih* Yritän joskus ottaa yleis kuvaa ja vangita fiilistä mutta harvemmin se onnistuu ja useimmin en edes yritä koska tiedän ettei ne onnistu. Joskus tietysti joukkoon mahtuu vahingossakin fiilis kuvia *plur*
Kuten: http://www.klubitus.org/kuva.php?id=23733

Itse näen kuvaajana sellaisen joka tarjoaa ihmisille kuvia joita muistella että olipas tuolla hauska meininki ja sekopäiset puheen aiheet. Senkin takia kuvaan melkein tarkoituksella pelkkiä henkilökuvia. No mutta ehkä joskus vielä opin sellaiselle tasolle että onnistuis nuo fiilistely kuvatkin *hihu* Ja lisäsalamakin olis mukava hommata niin ei tarvis tollasella mikroskoopisella paskalla ledillä väläytellä.

Nyt sitten asiaan mistä olen jo Caron kanssa useampaan otteeseen jutellut ja tänään melkoisen rumban aiheuttanut sanomaboksissa. Äänestämisestä ja top10 kuvaajista:

Ennen sitä melko harvoin tarkistelin koska olin aina jossain 4-7 sijoilla pomppimassa ja sijoitus ei minulle mitään merkannut, varsinkin kun ylempänä olevat kuvaajat olivan omasta mielestäni paljon parempia. Mutta jossain vaiheessa huomasin että olin pomppinut jotenkin ykköseksi *ding* Sitten lista rupes yhtäkkiä kiinnostamaan *nauru* Mutta muutama päivä siellä ollessani huomasin että yön aikana joku oli ehtinyt laittaa minulle noin sata ykkös tähteä ja tipauttanut minut tahallisesti listalta pois. Tajusin kyllä nyt että tein väärin ottaessani oikeuden omiin käsiin enkä esimerkiksi puhunut asiasta suurempien tahojen (esim anqqan) kanssa. Asialle olisi voinut ehkä tehdäkkin jotain, joko poistaa tämän väärinkäyttäjän äänet tai vastaaavaa. Mutta minä kuitenkin nostin itseni äänestämällä takaisin siihen mitä se oli ennen tätä väärin käyttöä... Siitä monta kertaa tipuin kakkoseksi ja takaisin ja keskiarvo tippui joidenkin kuvien takia ihan ymmärrettävistä syistä (kuvat oli melko tusina tavaraa) mutta tämä toistui esimerkiksi tänään aamupäivästä. Poistin ennenkuin lähdin töihin minun vanhoja huonoja ja epäsuosittuja kuvia jonka takia keskiarvoni nousi melkoisesti, mutta joku ei tästä tykännyt ja heitti 2tunnin sisään yli 200ykkös tähteä kuvilleni *uuh* Kuten Carokin aikasemmin kirjoitti yhdestä kaverista jonka kanssa keskustelin. Hän antoi siis kaikille kuville jossa on joku hyvä muija 5tähteä ja kaikille muille automaattisesti 1tähteä... Tämä äänestys ei siis näemmä toimi halutulla tavalla jos ollenkaan. Olen myös saanut sellaisen käsityksen ettei tuota taulukkoa seuraa kukaan muu kuin itse kuvaajat jos nekään (eli näköjään vaan minä *igor*) Tämä kun on elektronisiin tapahtumiin keskittynyt foorumi ja siihen tietysti kuvat ovat loistava lisä mutta äänestyksen saa minun puolestani huoletta poistaa... Minulle on tullut jo tästä koko hässäkästä muutama harmaa hius ja jos ei kukaan vastusta tuota poistamista niin voisiko sitä mahdollisesti sitten toteuttaa? Tai sitten suunnitella kokonaan uudestaan, eli vaikkapa yhdelle kuvalle ei voi antaa kuin yhden äänen IKINÄ per käyttäjä. Mutta veikkaan että siihen kuluisi ehkä liian paljon aikaa ja vaivaa... Ankalla on varmasti muutakin tekemistä.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Tarsu

Posts: 2,449

#68 • • Tarsu

Steven Hoaks, ..minä kuitenkin nostin itseni äänestämällä takaisin siihen mitä se oli ennen tätä väärin käyttöä...



aikamoista :D

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#70 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

pikkutapsa, 13.6.2006 15:31:
---
Steven Hoaks, ..minä kuitenkin nostin itseni äänestämällä takaisin siihen mitä se oli ennen tätä väärinkäyttöä...
---


aikamoista :D



Eiköhän tästä ole jo ihan tarpeeksi puhuttu *huokaus* Ja kirjoitinhan minä myös että ymmärrä tehneeni väärin. Vaikka kyllähän tollaisen tahallisen väärinkäytön jälkeen minulla olisi oikeus palata takaisin missä olinkin... Äh... Ei jaksais enää jauhaa tästä kun äsken tästä yli tunti hölistiin.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#71 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

D, 13.6.2006 15:36:
jotain hiton välii jollain tollaisel? en muista koskaan edes
katsoneeni mitään top listoja jne. doh.



My point exactly! Eikö voisi siis koko listaa poistaa sinunkin mielestäsi?

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Jone

Posts: 8,258

#72 • • Edited Jone Archibald Haddock
http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=47284;sivu=9999#loppu

Oisko tälle keskustelulle parempi paikka tuolla. Täällä olis kivaa jatkaa keskustelua siitä mitä bilekuvaus ylipäätään on ja miten tulisi toimia, jotta aiheutetun haitan ja lopputuloksen yhteenlaskettu summa päätyisi plussalle. Tosta aiheesta kuulisin mielelläni enemmänkin puheenvuoroja olis hauskaa käydä siitä raivoisaakin dialogia suuntaan jos toiseen.

En missään tapauksessa väitä että mun näkemykseni asiasta olisi se paras mahdollinen, mutta joka tapauksessa mulla on voimakkaita mielipiteitä asiasta johtuen siitä, että bilekuvaaminen on ollut merkittävä osa elämääni vuosia (nykyään tosin vähemmän merkittävä kaiken aikaa). Vastaavia näkemyksiä olisi hauska kuulla muualtakin ja jos esim. niiden tissiperse-kuvien ottamisen takana on joku kelattu ideologia tai sillä haetaan jotain takaa, niin kuulisin siitä erittäin mielelläni.
Caro²

Posts: 5,301

#73 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Steven Hoaks, 13.6.2006 15:08:
Monet on valittanut myös mun kuvista, koska olen ottanut monesti samoista porukoista ja henkilöistä kuvia.


Tää on kyllä ihan yleinen ongelma, ei pelkästään siun *joo*


Selitän tämän sillä että olen huono kuvaaja *hih* Yritän joskus ottaa yleis kuvaa ja vangita fiilistä mutta harvemmin se onnistuu ja useimmin en edes yritä koska tiedän ettei ne onnistu.


Itse selitän sen sillä, että tutuista ja turvallisista henkilöistä on helppo ottaa luonnollisia kuvia. Kyseessä on kyllä loogisesti ajateltuna enemmin kuvaajan pään sisällä asuva virhellinen päätelmä kuin todellinen tilanne.


Joskus tietysti joukkoon mahtuu vahingossakin fiilis kuvia *plur*
Kuten: http://www.klubitus.org/kuva.php?id=23733


Huolimatta usmista ja neattauksesta pidin itse tuosta kuvasta kohtuullisen paljon :)



Tämä kun on elektronisiin tapahtumiin keskittynyt foorumi ja siihen tietysti kuvat ovat loistava lisä mutta äänestyksen saa minun puolestani huoletta poistaa... Minulle on tullut jo tästä koko hässäkästä muutama harmaa hius ja jos ei kukaan vastusta tuota poistamista niin voisiko sitä mahdollisesti sitten toteuttaa? Tai sitten suunnitella kokonaan uudestaan, eli vaikkapa yhdelle kuvalle ei voi antaa kuin yhden äänen IKINÄ per käyttäjä.


Ääniä ei voikkaan laittaa kuin yhden per henkilö. uusi äänestys vaihtaa edellisen. Näin olen ymmärtänyt. Miusta nuo statsit on vallan kiva lisä, ja niitä on kiva katsella myöhemmin. Mutta imho ne voisi elää omineen, jengi voisi olla reiluja ja rehellisiä niiden kanssa. On ehkä vähän naivia heittää tämmöstä kommenttia, mutta aina voi toivoa.

Tuossa joskus heiteltiin anqqan kansas juttua näistä statistiikoista, ja jossain vaiheessa nousi esille sellainen vaihtoehto, että voisi olla statistiikkaa statistiikan luojista.Eli tylysti esm kuvapuolelle statsit: "eniten äänestänyt, eniten ykkösiä, eniten kakkosia, jne tuommosta" :)
Foxmagon

Posts: 1,329

#74 • • Foxmagon Iso Paha Ad..
Mun mielestä äänestäminen on ihan kiva juttu. Tosin on kyse mistä tahansa kivasta, yleensä myös väärinkäytöksiäkin esiintyy. Tuo Caron heittämä keskustelu anqqasedän kanssa siitä että myös äänestäjillä olisi statistiikkaa, olisi varsin mielenkiintoinen. *vink* Ainakin kannatukset täältäpäin.

Stefu: mun mielestä sun ei pitäis ottaa mitään harmaita hiuksia tommosesta että joku on vittupää. Ihmiset on. Ihmisten palautteesta taas olisi ehkä parempi ottaa neuvosta vaarin ja opetella pikkuhiljaa ja kehittää itseänsä. Mitä vähemmän kuva tarvitsee photoshoppausta, sen parempi. Eri asia sitten jos haluaa taiteilla, mutta parempi jos jättää sen vähemmälle näissä peruskuvissa *joo*
Tämä ei sitten ollut mikään muu kuin oma mielipide.

Itse ainakin tykkään sun kuvistas, mutta mieluummin näkisin sitä luonnollisempaa ihoa ja muuta pintaa. Rajaukset on yleensä kunnossa, valonkäyttö ja värit on kanssa ok-luokkaa mun silmissä.


Eimullamuutamoi o/

--
...Fly me to the moon, and let me sing among the stars.. Let me see what spring is like, on Jupiter and Mars.. In other words, please be true, in other words, I love you. *nuotti*

Marqueezi

Posts: 86

#75 • • Marqueezi
Mun mielestä kuvaajat vois ottaa enemmän kuvia yleisöstä niin, että koko yleisö näkyy. Myös DJ:stä voisi olla enemmän kuvia. Itse ainakin menen tapahtumiin yleensä juuri sen artistin takia, joten jälkeen päin olisi kiva nähdä tilannekuvia, joissa DJ näkyy.
lostgone

Posts: 2,493

#76 • • lostgone
Valokuvauksesta kovin vähän tietävänä kysyisin aiheesta: Signature.
Kun on.. pistänyt silmään.*justjoo*
- Onko kaikilla kuvaajilla tapana käyttää?
- Missä sen paikka on mielestäsi kuvassa?
- Onko se paikka ainoa oikea vaihtoehto?
- Signaturen koko suhteessa kuvaan?
- Onko signature kiinteä osa valokuvaa vai asiasta kiinnostuneille tarjolla oleva ominaisuus?
*ding*

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

Caro²

Posts: 5,301

#77 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

lostgone, 19.6.2006 16:26:
Valokuvauksesta kovin vähän tietävänä kysyisin aiheesta: Signature.
Kun on.. pistänyt silmään.*justjoo*


Jos se on tyylillä tehty, se ei pomppaa silmille *hihu*


- Onko kaikilla kuvaajilla tapana käyttää?


Ei. Yleensä sitä käyttää vaan ne kuvaajat, jotka (vähintään) omasta mielestään saavat sen verran onnistunutta jälkeä aikaiseksi, että kuvia katselevia ihmisiä saattaisi kiinnostaa kuvaajan nimi.


- Missä sen paikka on mielestäsi kuvassa?
- Onko se paikka ainoa oikea vaihtoehto?


Ei varsinaista paikkaa, itse tosin toivoisin, että "jokaiselle" vakiintuisi joku paikka signaturelle. Yleensä se on kuvan alareunassa (vasen - keskellä - oikealla, tai koko alareuna varattu signaturelle).


- Signaturen koko suhteessa kuvaan?


Yleinen suositus on kaiketi sellainen, ettei se vie huomiota itse kuvasta - ja että signature olisi jollain tapaa selkeän yksinkertainen tai muuten sopiva (esm kuvaajan / firman omalla fontilla kirjoitettu).


- Onko signature kiinteä osa valokuvaa vai asiasta kiinnostuneille tarjolla oleva ominaisuus?


Taitaa olla ennemmin ominaisuus mikä häiritsee "asiasta kiinnostuneita". Esm laitoin viikko sitten aukea.net -saitille bilekuvia, joissa sessions2-tagi oli alareunassa. Useampi katsoja valitti, että signature häiritsee, eikä heidän mielestään kuulu valokuvaan. Totta sekin, mutta..

Ihmiset kuitenkin ottavat valokuvia netistä surutta omaan käyttöön, tällöin on ihan "kiva", että tekijän tiedot kulkevat kuvan mukana. Vieläkin härskimpää on tapahtunut, esm otetaan muiden kuvia ja esitetään niitä omina otoksina. Kaiken huippu oli eräs tapaus, joka hyödynsi Jonen ottamia kuvia niin, että rajasi ne uudestaan (rajasi siis signaturen pois) ja sen jälkeen esitti omina kuvinaan - selityksenä vaan, että "kuvat ovat hänestä itsestään, kyllä hän saa näin tehdä"..

Itse ainakin olen ihan tyytyväinen jos näen kuvan alareunasta kuka kuvat on ottanut - sekä mahdollisen osoitteen mistä voi katsella lisää vastaavia. Tai jos siellä olisi edes vihje, mitä kirjoittaa googleen :)
Avatar
#78 • • niomic Guest

Jone, 25.5.2006 18:44:
Tässä topicissa ei ole ollut eloa pitkään pitkään aikaan, mutta katseltuani "nykybilekuvia" muistin kirjoittaneeni tällaiseenkin joskus suhteellisen pitkän aloituspostauksen ja ajattelin kaivella keskustelua naftaliinista. Yllättävää kyllä, mutta seison ton threadin aloittavan yli kolme vuotta vanha kirjoitukseni takana edelleen sanasta sanaan.

Mua oikeasti pikkasen vaivaa, että nykyään näkee hirveän paljon "bilekuvaajia", jotka eivät ole mun pienessä mielessäni bilekuvaajia laisinkaan siksi, että vaikka he ovat kameran kanssa bileissä paikalla, niin lopputuloksena ei ole nivaskaa kuvia, joista bilefiilis kävisi edes jotenkin ilmi vaan lähinnä täysin turhia (subjektiivista, mutta näin mä ne koen) baariposeerauskuvia.

Olis tosi kiva kun kuvaajat ottaisivat hommansa sen verran vakavammin, että pyrkisivät taltioimaan sitä fiilistä(tm) enemmän kuin niitä korneja kuvaa varten kehitettyjä poseeraustilanteita. Ne ei oikeasti toimi mulle niin yhtään ja mikäli joku haluaa nousta puolustamaan niitä "oikeana tapana ottaa bilekuvia", niin kuulisin mielelläni hyviä argumentteja asiasta.

Mitä "bilekuvaa" on tällaisissa kuvissa?



Eiköhän tässä ois kuitenkin ihan järkevä erotella se jengi, jolla nyt sattuu olee usein kamera mukana ja tykkäävät räpsiä kuvia niin bileissä kuin muuallakin ja sit se porukka joka on selkeästi kuvaamassa bileitä tapahtumana. Tässä siis jälkimmäiset muodostavat ainakin minulle Jonen mainitseman bilekuvaajakatraan.

Jos joskus jaksaisin ottaa kameran mukaan, kuuluisin aika varmasti juuri tuohon ensimmäiseen jengiin. Tosin olen aika kriittinen siitä mitä rellaisin, joten varmaan jäis aika vähäiseksi esim. klubbariin upatut kuvat.

Yhtä juttua en kyllä oikein kässää tässä koko keskustelussa. Eli mikä täs nyt on oikeesti se ongelma? Jone & co.:lla on oma sivusto, jossa on selkeästi edustettuna juurikin tätä bilekuvaajakatrasta (vaikka esim. yleisfiilis välittyy aika eri tavalla kuvaajasta riippuen). Klubbari taas on koko monimuotoiselle skenellemme tarkoitettu yhteisö, jonka yksi yhteisölle tarjoama palvelu on bilekuvien arkistointi kansalle helppoon pakettiin. Klubbarissa siis näkee sekoitusta näistä bilekuvaajista ja muista räpsijöistä. Onneksi klubbarissakin on edes jonkinlainen filtteri, koska kuten kaikki varmaan osaavat laskea, on noita kuvia isommissa bileissä varmaan yhteensä joku 3-10k otettu (siis per tapahtuma). Niistä varmaan puolet räpsijöitä ja sit loput bilekuvaajia, jotka tosin karsivat omaa määräänsä varmaan johonkin alle 10%. Räpsijöiden kuvat menevät pääosin joihinkin henk. koht. tai pienyhteisönettialbumeihin tai vaik ihan vaan hakemistoon ja osoitetta jaetaan vaihtelevasti. Bilekuvaajien kuvista kuitenkin lähes kaikki julkaistaviksi kelpuutetut päätyvät isoille saiteille (S2 / klubbari).

Mitä tulee tuohon äänestykseen. Ette viitsis jatkaa tuota samaa keskustelua täällä yhtään enempää. Ei nimittäin pahemmin kosketa tämän keskustelun aiherajausta.
Jone

Posts: 8,258

#79 • • Edited Jone Archibald Haddock

niomic, 19.6.2006 17:40:
Eiköhän tässä ois kuitenkin ihan järkevä erotella se jengi, jolla nyt sattuu olee usein kamera mukana ja tykkäävät räpsiä kuvia niin bileissä kuin muuallakin ja sit se porukka joka on selkeästi kuvaamassa bileitä tapahtumana. Tässä siis jälkimmäiset muodostavat ainakin minulle Jonen mainitseman bilekuvaajakatraan.

Jos joskus jaksaisin ottaa kameran mukaan, kuuluisin aika varmasti juuri tuohon ensimmäiseen jengiin. Tosin olen aika kriittinen siitä mitä rellaisin, joten varmaan jäis aika vähäiseksi esim. klubbariin upatut kuvat.



En ole mitenkään edellyttämässä sitä, että kaikkien kameraa mukanaan bileissä kantavien tulisi pyrkiä uskomattoman päräyttäviin kuviin. Luonnollisesti kullakin meistä on oikeus kuvata (mikäli tietyt reunaehdot täyttyvät) juuri niinkuin lystäämme, mitä lystäämme ja melkeinpä missä lystäämme. Se on ihan ok, että joku roudaa digipokkarin bileisiin ja ottaa 20 kuvaa ystävistään istumassa baarissa, mutta sellaisia kuvia ei sitten välttämättä tarvitsisi esitellä täällä Klubituksella bilekuvina, koska ne eivät sitä oikein millään tasolla ole.

Tällaisia kuvia ottavilta ihmisiltä peräänkuuluttaisin kuitenkin ajattelukykyä sen kuvailun suhteen - jos taidot ja/tai kiinnostus eivät riitä sellaisten kuvien ottamiseen, josta olisi bilekuvina iloa myös laajemmalle joukolle ihmisiä, niin välttämättä tuikituntemattomien naaman eteen ei silloin kannata mennä useiksi minuuteiksi salamalla räpsyttelemään (olipa kyseessä sitten yleisön edustaja tai esiintyjä). Itse pyrin pitämään guidelinena kuvailuissani sitä, että silloin kun mun kameran kanssa häröilystäni on enemmän haittaa kuin hyötyä ollaan hakoteillä.

niomic, 19.6.2006 17:40:
Yhtä juttua en kyllä oikein kässää tässä koko keskustelussa. Eli mikä täs nyt on oikeesti se ongelma?



Ongelma? Ei tässä nyt mitään varsinaista ongelmaa ole - kuhan keskustellaan bilekuvauksen olemuksesta ja asian ympärillä pyörivistä ilmiöistä. Mulla on monesti aika puristinen asenne "sattuneista syistä" tässä keskustelussa, mutta siitä ei kannata huolehtia. *joo*

niomic, 19.6.2006 17:40:
Jone & co.:lla on oma sivusto, jossa on selkeästi edustettuna juurikin tätä bilekuvaajakatrasta (vaikka esim. yleisfiilis välittyy aika eri tavalla kuvaajasta riippuen). Klubbari taas on koko monimuotoiselle skenellemme tarkoitettu yhteisö, jonka yksi yhteisölle tarjoama palvelu on bilekuvien arkistointi kansalle helppoon pakettiin. Klubbarissa siis näkee sekoitusta näistä bilekuvaajista ja muista räpsijöistä. Onneksi klubbarissakin on edes jonkinlainen filtteri, koska kuten kaikki varmaan osaavat laskea, on noita kuvia isommissa bileissä varmaan yhteensä joku 3-10k otettu (siis per tapahtuma). Niistä varmaan puolet räpsijöitä ja sit loput bilekuvaajia, jotka tosin karsivat omaa määräänsä varmaan johonkin alle 10%. Räpsijöiden kuvat menevät pääosin joihinkin henk. koht. tai pienyhteisönettialbumeihin tai vaik ihan vaan hakemistoon ja osoitetta jaetaan vaihtelevasti. Bilekuvaajien kuvista kuitenkin lähes kaikki julkaistaviksi kelpuutetut päätyvät isoille saiteille (S2 / klubbari).



Niin, tässä se "ongelma" liittyy osittain siihen millaisia kuvia ihmiset Klubitukseen puskevat, mutta enemmän siihen että "bilekuvauksen" nykytrendinä Klubbarin kuvia katsottaessa tuntuu olevan tirkistely ja itsetarkoituksellinen ekshibitionismi sen sijaan, että tällaiset kuvat jätettäisiin omaan pieneen rooliinsa muiden joukossa ja pääasiallinen fokus olisi bileiden maagisen maailman atmosfäärin taltioinnissa. Musta toi on varsin perseestä, mutta mä tietty vaalinkin (ajatuksen tasolla ainakin) ihannetta harkiten otetuista otoksista joissa esiintyvät ihmiset esiintyvät niissä mahdollisimman autenttisissa tilanteissa kameraa varten tehtyjen sijaan.

Ville ja Vaavu, joita pidän edelleen kiistämättömästi parhaina bilekuvaajina tästä maasta, ovat eläköityneet aikaa sitten. Pelkästään näiden kahden kuvien menettämisestä tuli mun näkökulmastani vihlova kolo bilekuvaajien joukkoon ja tätä koloa paikkaamaan ei ole vielä ilmestynyt uutta ihmelasta tai kahta vaikka mä niin kauheasti toivoisinkin. Mä taas koen bilekuvaajana taantuneeni "parhaista ajoistani" huomattavasti jo ihan siksi etten jaksa enää viisi vuotta kuvattuani samoja ihmisiä ja artisteja oikein kauhean suunnattomasti innostua etsimään siihen uusia näkökulmia. Fiilisten lopahtamisesta johtuen mullakin on omaehtoinen eläköityminen edessä ennemmin (fifty...) tai myöhemmin (...sixty).

SESSIONS2:n jatkuvuutta takaamaan on "rekrytty" Tuomas ja Karo - tulossa pari lisää. Tämän kaiken tarkoituksena on ilmaista, että mua ihan aidosti huolestuttaa se että vaikka kameroiden määrä bileissä lisääntyy kaiken aikaa (pian pisteeseen jossa se on sietämätön ja sitä on mahdollisesti ryhdyttävä rajoittamaan useammin ja useammin) niin julkaistujen kuvien taso laskee laskemistaan. Itseään bilekuvaajiksi kutsuvia oman pippelinsä lipittelyyn keskittyneitä paukapäitä löytyy kyllä 13 tusinaa bilettäjää kohti, mutta asialleen omistautuneita uusia kuvaajia ei tunnu syntyvän läheskään samassa suhteessa. Pelkään että pian lähes kaikki bilekuvat ovat täyttä tauhkaa ja se olisi musta hirvittävän sääli.

Olisi kiva että niin kauan kun on laadukkaita bileitä olisi myös laadukkaita tai edes jonkinlaiseen omaperäiseen ilmaisuun pyrkiviä kuvaajia. Kunkin kuvaajan tyylistä pitäisi näkyä ko. kuvaajan subjektiivinen näkymys ko. bileistä ja jos se näkemys on 9 kertaa kymmenestä tissejä ja perseitä suoralla salamalla, niin voi Jeesuksen pyssy ja kelkkajengin maanpako.
Jone

Posts: 8,258

#80 • • Jone Archibald Haddock
http://www.klubitus.org/kuva.php?id=24657

Onko se nyt sit kauhean reggae ottaa tällaisia kuvia? Kuvakommenteissa tunnun olevan yksin kuvattavien oikeuksien puolella.

Peput ja tissit on kivoja, mutta musta on kuvaajalta varsin vittumaisesti tehty esineellistää jotain näkemäänsä ja visuaalisesti miellyttäväksi kokemaansa tällaisella "hunk of meat"-tasolla. Jopa luvan kanssa otetut tissipersekuvat ovat tosiaan mun mielestäni halpoja juttuja, mutta ihan totaalisesti näen punaista kun tissipersekuvia otetaan niissä esiintyviltä ihmisiltä salaa. Kameran takana olleen persoonan on musta turha ruveta vetelemään esiin "OMG LOL - I just did it for phun"-korttia - tai ainahan sen voi vetää, mutta mulle se kertoo ettei päässä liiku mitään.

Ei vittu. Tähänkö tää nyt on oikeesti menossa?