Bilekuvaamisen syvin olemus ja toivottavat toimintamallit

145 posts, 8 pages, 54,499 views

ville

Posts: 3,780

#41 • • ville olen oikeasti ujo

diezel:
Paras ratkaisu tohon on sellaiset galleriat mitkä ymmärtävät vielä esim. Operassa forward-nappulan päälle. Eli voi klikata vain hiiren forward-nappulaa ja selain osaa siirtyä oikein seuraavaan kuvaan. Ei tarvitse edes osua mihinkään hiirellä. JAlbumilla tai Arlesislla (?) tehdyt galleriat ainakin tämän mahdollistaa.



Eikö toi johdu siitä, että galleria on tehty niin, että koko kuva toimii linkkinä seuraavaan kuvaan?

Käsittääkseni operan forward perustuu kuitenkin siihen, että historyssä on tavaraa.

Tai sitten ymmärsin koko asian väärin ...

Paras tapa tehdä galleria oon suunnitella ja koodata se itse :)
diezel

Posts: 430

#42 • • diezel -

villep:
Eikö toi johdu siitä, että galleria on tehty niin, että koko kuva toimii linkkinä seuraavaan kuvaan?

Käsittääkseni operan forward perustuu kuitenkin siihen, että historyssä on tavaraa.



Tai täsmennetään vähän. Joissain gallerioissa Operan forward-nappula muuttuu Next:iksi joilloin ”normaalin” forward-nappulan painaminen siirtää seuraavaan kuvaan vaikka historyssa ei ole edessäpäin tavaraa (mihin varmaan viittasit).

Ja ainakaan omissa JAlbum galleroissa ei itse kuva toimi linkkinä seuraavan vaan on nuolinäppäimeet seuraavaan kuvaan siirtymiseksi.
akir0

Posts: 2,554

#43 • • akir0 idleRPG champion 2009

villep:
Eikö toi johdu siitä, että galleria on tehty niin, että koko kuva toimii linkkinä seuraavaan kuvaan?

Käsittääkseni operan forward perustuu kuitenkin siihen, että historyssä on tavaraa.



Taitaa perustua kuvien ALT-tägiin tai linkin REL-tägiin. Toisinsanoen Opera osaa tulkata tuon niin, että kun klikkaa sitä forwardia(ainakin mulla toimii hiiren oikea nappi forwardina) niin se menee automaagisesti seuraavaan kuvaa.

http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/links.html#h-12.1.2

tuolla jotain aiheesta..
ville

Posts: 3,780

#44 • • ville olen oikeasti ujo

akir0:
Taitaa perustua kuvien ALT-tägiin tai linkin REL-tägiin. Toisinsanoen Opera osaa tulkata tuon niin, että kun klikkaa sitä forwardia(ainakin mulla toimii hiiren oikea nappi forwardina) niin se menee automaagisesti seuraavaan kuvaa.

http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/links.html#h-12.1.2

tuolla jotain aiheesta..



Katos vaan, toihan on pirun kätsy :)

tosiaan headiin saa määriteltyä ton tosi helposti. Voisi ehkä harkita, että ton lisäsi omaan galleriaan :)
Jone

Posts: 8,258

#45 • • Jone Archibald Haddock

diezel:
Jonen Sessionsissa tämä ominaisuus ei toimi esimerkiksi. Tosin en tiedä oikeastaan mistä toi johtuu että toi onnistuu joissain ja joissain ei.



Sessions 1.1 on muutenkin vähän hätäisesti joskus aikoinaan suunniteltu. Kakkosversioon (joka on kyllä paremminkin kokonaan uusi saitti kuin ”versio”) laitetaan nyt sitten mainitsemasi feature mukaan myös. *vink*

villep:
Paras tapa tehdä galleria oon suunnitella ja koodata se itse :)



Jep. *nauru*

Tosin myönnän kyllä auliisti, että oma taitoni ei riitä enää näkemykseni toteuttamiseen, mutta onneksi kun hätä on suurin on apukin lähellä ja saitin rakentamiseen saa lisänäkemystä ja merkittävää toteutusapua kaveripiiristä.

Ai ni, Sessions2 on tulossa, mainitsinko jo? *hype*-hymiö.
Lost-Soul

Posts: 3,107

#46 • • Lost-Soul los pallos

Jone:
Ai ni, Sessions2 on tulossa, mainitsinko jo? *hype*-hymiö.


OT: Niinhän sä väität.. Näkis vaan jne. ;)

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Jone

Posts: 8,258

#47 • • Jone Archibald Haddock

Lost-Soul:
OT: Niinhän sä väität.. Näkis vaan jne. ;)



Ko. saitti on jo ensimmäisen testiryhmän koekäytössä featureiden suhteen ja viikon sisällä myös vähän laajemman sellaisen hakkailtavana. Elleivät tentit puske päälle, niin muukin yleisö päässee sormeilemaan uutta saittia kahden viikon päästä tjsp. ;)
itis

Posts: 2,518

#48 • • itis Morning Star
Pitihän se arvata et Jone on tämän topicin takana *vink*

Myönnän olevani onneton räpsijä mitä bilekuvaukseen tulee. Tunnustan myös toisinaan kuvaavani ihmisten ulkokkeita tms. siveetöntä, mutta sellaisessa tapauksessa en missään tapauksessa unohda kysyä lupaa ellei kuvattava ole tuttu.
Katson mielelläni kuvia joita bileistä on otettu, olivat ne sitten kauniita (Jonen tms. ottamia), huvittavia (mm. Blues) tai paljon tyttöjä vähissä vaatteissa sisältäviä (mm. Janne) ... kaikilla niillä on oma paikkansa mun arvoasteikossa. Myönnän että tarkoituksesta riippuen. Olenkin joskus ihmetellyt ihmisten mielenlaatua... Jos katsoo top-10 listaa, tulee mieleen että kauniit ja vähäpukeiset ihmiset ovat niitä joita halutaan nähdä olivat ne sitten miehiä tai naisia. Promotarkoitukseen otetut kuvat ovatkin sitten eri juttu ja hauskat tilanteet ovat selkeästi omasta mielestäni kakkosena katsojalistalla... I wonder why... *nauru* Sitten on tietysti vielä mahdollisesti promotarkoituksiinkin sopivat ”kauniit/mageet vaatteet” -kuvat joita bongailen itse mielelläni ihmisistä oli heillä sitten tissit tai ei, eli sukupuoleen katsomatta.
Väittäisin että kaikille kuville on yleisönsä, etiikasta ei kannata huolehtia liikaa, kunhan hyvän maun rajoissa pysytään. Enkä aio ryhtyä vänkäämään mikä koetaan hyväksi mauksi. Niille jotka eivät kuvaansa netissä halua esitellä, sanoisin että introverttiys on ihan ok, henk. koht. pyrin siitä eroon ja toivon muidenkin siirtyvän ulospäinsuuntautuneempaan suuntaan. Jos kuvat eivät miellytä, ne poistettakoon kamerasta, sen verran kuvaajalla pitää olla moraalia, koska mitkään bilekuvat eivät ole korvaamattomia. On myös todella hyvä neuvo huitoa kuvaajalle, et ”älä ny helevetissä musta kuvaa ota!” -jos ei sitä halua.
Omakohtaisesti voin huomauttaa olevani sen verran narsisti ettei haittaa vaikka pari typerämpääkin kuvaa minusta sattuisi nettiin. Kunhan yksityisyyssuoja ja ihmissuhteet eivät pääse kärsimään. tarkoitan tietenkin että tietyntyyppisistä kuvista saattaa joku muu kuin minä tempaista pussillisen pakasteherneitä sieraimiinsa ihan vaan koska ei sattunut olemaan paikalla tulkitsemassa tilannetta.

Peace and Love *piis* *sydän*

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

DiamonDie

Posts: 676

#49 • • DiamonDie mediahippi

climate:
Muistaakseni jossain Koneistossa (oisko ollu '02 tai '03) oli kielletty erikseen ”järjestelmäkameralla kuvaaminen” mutta k.o. kiellon mielekkyys jäi lähes kaikille sen nähneille epäselväksi ... loppujen lopuksi poket tais siellä ottaa sitten kaikki kamerat kuitenkin pois



Koneistossa '03 oli ainakin järjestelmäkamerakielto. Järjestysmies pällisteli mukanani olevaa digikameraa ja sanoi, että eikös nämä ole kielletty, digikamerahan on sama kuin järjestelmäkamera. Sain onneksi tämän vakuutettua siitä, että nämä ovat kaksi ihan eri asiaa ja siten kameran sisään.

Itse tykkään katsella bilekuvissa sekä potretteja, dj-kuvia, dekokuvia että yleiskuvia, mutta Klubituksessa pursuavat halikuvat aina samoista kuvista tuntuvat turhilta, tosin ehkä ne tuntuisivat vähemmän turhilta jos tuntisi tyypit.

Eniten ehkä ärsyttää bilekuvissa se, että jotkut ottavat ihmiskuvat aina muiden selistä. Tietysti bilehallista saa usein parhaat kuvat takaa, mutta ”biletyskuvia” on vähän turha ottaa ihmisten selistä, naamat ne ovat kiinnostavia.
Janne

Posts: 1,330

#50 • • Janne kipee ukkeli

Itis:
Katson mielelläni kuvia joita bileistä on otettu, olivat ne sitten kauniita (Jonen tms. ottamia), huvittavia (mm. Blues) tai paljon tyttöjä vähissä vaatteissa sisältäviä (mm. Janne) ...



En ole viitsinyt asiaa aikaisemmin mainita, mutta jos menette katsomaan vanhoja galleriakuviani, niin voitte ilolla todeta, että miehistä ja naisista on yleensä täsmälleen saman verran kuvia per galleria (jos siis on parillinen määrä kuvia, dj-kuvia yms. en koskaan käyttänyt laskukaavassa). Ja on siellä miehiäkin ilman paitaa yms. Lähikuviin pitää tyytyä siitä yksinkertaisesta syystä, että mun vanhalla Cybershotilla ei vain saa yhtä hienoja kuvia kuin hienoilla laitteilla - turha siis yrittää ottaa mahtavia yleiskuvia. Kaikella on selityksensä. *piis*
itis

Posts: 2,518

#51 • • itis Morning Star
Jannet ottaisivat saman tyylisiä kuvia siis. Mä vaan olen reippaasti keskinkertainen kuvaaja, en kykenis mihinkään suuriin suorituksiin...

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

mana

Posts: 60

#52 • • mana pieni tyhmä fyysikko
Olen nyt vasta lähiaikoina alkanut harrastamaan bilevalokuvausta lähinnä omaksi ilokseni. Yritän mahdollisimman vähän häiritä kanssaihmisiä kuvauksellani, enkä ota tanssijoista muuta kuin yleiskuvia lähinnä siksi, etten kehtaa mennä häiritsemään tuntemattomia ihmisiä... Valitettavasti jos haluaa DJ:stä kuvan, on pakko olla hieman törkeä kanssatanssijoita kohtaan... Yrittäkää ymmärtää meitä aloittelijaparkojakin, ei meistä koskaan tule suuria ammattilaisia ilman harjoittelua. :)

--
If you do it you'll regret it, if you don't do it you'll regret it. Either way your going to regret it, you might as well just do it.

Jone

Posts: 8,258

#53 • • Jone Archibald Haddock

neiti etsivä:
Olen kuitenkin viime aikoina törmännyt bileissä muutamiin törkeisiin amatöörikuvajiin, joita ei nähtävästi kiinnosta yhtään miltä kuvattavasta tuntuu. Viime kerralla sain kiinni jätkän, joka yritti vaivihkaa ottaa kuvan hameeni alta, kun en ystäväni jutustelun lomassa seurannut mitä takani tapahtuu. Lisäksi olen löytänyt netistä kuvan, jossa on kuvattu takamustani jne. *dissaa* Joten ne jotka vielä harjoittelevat kuvaamista, kuten minä itsekin, niin miettikää miltä itsestänne tuntuis löytää ihan tuntemattoman tyypin ottaman ”paljastuskuvan” netistä. Muuten tsemppiä kaikille kuvaajille!! *joo*



Tuollaisia kuvia ottavat ”kuvaajat” ovat juuri niitä, jotka saisivat IMO palaa helvetin tulessa ja jos jonkun tuollaisesta toiminnasta kiinni saan, niin lupaan kyllä nostattaa sellaisen kolmannen tason verbaalisen Jone-infernon päälle välittömästi, että sen kohteeksi joutunut paparazziwannabee tulee toivomaan ettei olisi ikinä kameraa nähnytkään. Kuvaamisen ympärillä pyörivät lieveilmiöt ja niistä vastuussa oleva vähemmistö saa mut tietyllä tasolla toivomaan, että kameroiden tuomista bileisiin lähdettäisiin rajoittamaan.

Kohteidensa mielen pahoittamisen lisäksi moraalisesti arvelluttavaa kuvaamista harjoittavat henkilöt tekevät bilekuvaamisen kaikille hankalammaksi vastaisuudessa; Jos häiriökäyttäytymistä ilmenee, niin on kerta toisensa jälkeen vaikeampaa yrittää perustella miksi kameroiden läsnäolo ylipäätään sallittaisiin.
NiMo

Posts: 483

#54 • • NiMo PolkkaPuppe
omasta mielestäni bilettäjistä saa ottaa kuvia silloin kun he haluavat. eli on todella kohteliasta kysyä kohteelta luvan kuvaamiseen. itse olen pari kertaa joutunut sellaiseen tilateeseen ja ainakin itse tunsin että luvan kysyminen oli parempi kuin salamyhkäinen kyttääminen. mutta en kuitenkaan kiellä sitä etteikö saisi ottaa kuvia, ainakin silloin voi ottaa jos itse on edes jonkin näköinen *hih*....
bilekuvissa pitäisi kuvata koko ihminen, ei yhtä ruuminosaa, koska silloin näkee henkilön fiiliksen ja miten on bileissä liikkeellä (lähinnä vaatetus).
myös bileissä otetut kuvat jotka ovat suunnattu muualle kuin ihmisiin on myös kivoja katsella. jotta näkee minkälaista työtä järjestäjät ovat tehneet paikalle, jotta ihmisillä olisi entistä parempi fiilis.. *joo* *joo*

--
*pahis* Do not attempt to leave the dancefloor *pahis*

Caro²

Posts: 5,301

#55 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Näkökulmaa, jota threadissa ei mielestäni ole vielä ollut (kuvaajan silmin).

Tokihan on kohteliasta kysyä lupa, sitä ei käy kieltäminen, itse mieluummin kysy(isi)n luvan vasta jälkikäteen.
a) Suotta häiritä toista jos kuva menee ihan päi helvettiä (varsinkaan jos kohde ei huomaa mitään, eikä kuvaa tule julki)
b) Suotta antaa toisella aihetta poseerata (luonnollinen kuva on aina luonnollinen)
c) Kuvaajan velvollisuus on kuitenkin yrittää saada jokainen ihminen (tai kohde) näyttämään kuvissaan mahdollisimman hyvältä*

*hyvältä = kuva on kohteelle eduksi, eikä haitaksi

Muttamutta. Kuvaajalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta kysyä lupaa kuvaamiseen. ravintola-alueet ovat julkisia alueita, joissa saa kuvata. Poikkeuksen tekee tähän esm ravintolan (tai bilejärj.) linja, ettei tapahtumassa saa kuvata ("kamerat on kiellettyjä").
Hyvin nohevaa olisi myös "tilata" paikalle muutama bilekuvaaja, jotka ovat keskittyneet eri asioiden kuvaamiseen. Heidän tiedot sitten julkistetaan bile-ilmoituksessa (joskus näitä on näkynyt).

Tähän loppuun vielä painottaisin sitä asiaa, että jokaisen kuvaajan tulee yrittää ottaa sellaisia kuvia, joissa kohde näyttää hyvältä.
Kuvaajalla on myöskin "velvollisuus" olla julkaisematta sellaisia kuvia jotka saattavat kohteen "huonoon valoon", tai joissa kohde näyttää epämuodostuneelta ameebalta (nojoo, joskus syyllistynyt jonkun sammuneen kohdalla moiseen tempaukseen) :(

Henkilöille jotka ovat bileissä tahtoisin sanoa, jos oletta nauttineet "vitusti liikaa", älkää tulko nykimään kuvaajaa hihasta "ota meistä kuva - ota meistä kuva".. ainakaan itse en tiedä kovinkaan montaa rasittavampaa asiaa kun kameran kanssa liikkuu.
Itse toivon ja luotan vakaasti kuvaajiin. Jos saavat minusta hyvän kuvan, myös julkaisevat sen, jos paskan, jättävät julkaisematta..

Noh.. siinä miun ajatuksia..

Elkää ihmiset kammoksuko sitä kameraa, ei se vie teidän sielua. Se ikuistaa teitin loiston tarkasteltavaksi :)

Siihen on pyrkiminen.
lostgone

Posts: 2,493

#56 • • Edited lostgone

Caro²:
Elkää ihmiset kammoksuko sitä kameraa, ei se vie teidän sielua. Se ikuistaa teitin loiston tarkasteltavaksi :)


Kuva on tulkinta ja osa kuvaajista osaa ymmärtää sen valitessaan julkaistavia kuvia, mut useimmat täälläkin nähdyt kuvat ovat ikuistaneet enemmänkin ruumiita, eivät sieluja, eivät loistoa.*hmph*

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

Caro²

Posts: 5,301

#57 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

lostgone:
Kuva on tulkinta ja osa kuvaajista osaa ymmärtää sen valitessaan julkaistavia kuvia, mut useimmat täälläkin nähdyt kuvat ovat ikuistaneet enemmänkin ruumiita, eivät sieluja, eivät loistoa.*hmph*


Kuvaaja siinä itsensä ennemmin nolaa imho. Jos on niin vähän itsekritiikkiä ettei kykene a) ottamaan riittävän mielenkiintosia kuvia, b) pysty katsomaan peiliin ja sanomaan "oot käsi"..

Joskus tulee kyllä pakko laittaa paskoja kuvia jakoon. Jos koko bilesarjassa on vaan pari onnistunutta kuvaa, on sinne työnnettävä sitten se 3-4 surkeempaa otosta jakoon, että saa sen helvetin "VÄHINTÄÄN VIISI KUVAA" -vaatimuksen täytettyä.

Itelläni ainakin on enemmän ongelmana saada se viisi täyteen, kuin miettiä mitkä kuvat laittaa ettei ylitä viittä kymmentä... en ees tajua miten jotkut voi vetää 50 kuvaa pelkkiä pliisuja nassuja jakoon.

...


Mutta mutta, puhuinkin lähinnä perus olettamuksesta että kuvaaja tietää mitä tekee..
Caro²

Posts: 5,301

#58 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Avernian:
Tai sit voi jättää julkasematta kokonaan, tunkea jonnekin muualle kuin klubbariin, tai ehkä jopa photoshopata paaaaljon niitä 3-4 kuvaa, että niistä saisi kohtalaiset.


Jos saan pippaloista pari mielestäni laadukasta kuvaa, niin mieluummin yritän julkaista ne jollakin keinolla.
En tiedä mitkä siulla on kriteerit, mutta paskasta kuvasta ei tee kultaa vaikka kuinka "photoshoppaa..".. eikä kyllä miu mielestä tee edes kohtalaista :(
¡ Previous post about a year ago !
Jone

Posts: 8,258

#59 • • Edited Jone Archibald Haddock
Tässä topicissa ei ole ollut eloa pitkään pitkään aikaan, mutta katseltuani "nykybilekuvia" muistin kirjoittaneeni tällaiseenkin joskus suhteellisen pitkän aloituspostauksen ja ajattelin kaivella keskustelua naftaliinista. Yllättävää kyllä, mutta seison ton threadin aloittavan yli kolme vuotta vanha kirjoitukseni takana edelleen sanasta sanaan.

Mua oikeasti pikkasen vaivaa, että nykyään näkee hirveän paljon "bilekuvaajia", jotka eivät ole mun pienessä mielessäni bilekuvaajia laisinkaan siksi, että vaikka he ovat kameran kanssa bileissä paikalla, niin lopputuloksena ei ole nivaskaa kuvia, joista bilefiilis kävisi edes jotenkin ilmi vaan lähinnä täysin turhia (subjektiivista, mutta näin mä ne koen) baariposeerauskuvia.

Olis tosi kiva kun kuvaajat ottaisivat hommansa sen verran vakavammin, että pyrkisivät taltioimaan sitä fiilistä(tm) enemmän kuin niitä korneja kuvaa varten kehitettyjä poseeraustilanteita. Ne ei oikeasti toimi mulle niin yhtään ja mikäli joku haluaa nousta puolustamaan niitä "oikeana tapana ottaa bilekuvia", niin kuulisin mielelläni hyviä argumentteja asiasta.

Mitä "bilekuvaa" on tällaisissa kuvissa?