dixoff:
Kalliiksi ehkä, mutta tehokkaammaksi myös. Monet ovat sitä mieltä, että täysmanuaalinen järjestelmäkamera on paras väline opetella valokuvausta, kun minkäänlainen automagiikka ei ole ajattelemassa kuvaajan puolesta.
Tämä on tietyllä tavalla totta, mutta käytännössä ainakin hyvin toimiva autofocus on bilekuvauksessa hyvin tärkeä, koska huomioitavia (l. "ajateltavia") asioita on kuvaa kohden ihan tarpeeksi yleensä muutenkin.
dixoff:
Lisäksi perusdigien huonoja ominaisuuksia teknobileitä ajatellen ovat mm. huono herkkyys ja kohinaiset kuvat, laukaisuviive ts. kamera ei ota kuvaa ihan heti kun laukaisinta painaa, rajoittunut optiikka. Järjestelmäkameran kanssa nuo harminpaikat eivät ole niin pahoja, ja niihin on olemassa parempia ratkaisuja kuin koko kameran vaihtaminen. Sanotaan nyt vielä, että sellaisia digikameroita on, joita edellämainitut ongelmat eivät koske, mutta niiden hintataso ei ole kovin kuluttajaystävällinen vielä.
Tässäkin olet pitkälti oikeassa, mutta minua häiritsee se kuinka puhut järkkäreistä niinkuin ne jo sellaisenaan olisivat autuaaksitekeviä. Itse järkkäriperällähän ei ilman laadukkaita laseja tee yhtään mitään ja järkkäri on useimmiten juuri niin hyvä kuin on siihen pultattu objektiivi. Valovoimaiset laajakulmaobjektiivit (niitä bileissä nyt pääasiallisesti kannattaa käyttää) taas maksavat maltaita, päättipä ne sitten pultata kiinni digi- tai filkkiperään. Sellainen se on harrastuksena valokuvaus, vie koko käden ja lompakon jos sille antautuu.
Tekstisi liittyen digitaalikameroihin sisälsi muutaman totuuden, muutaman puolitotuuden ja pari kiistanalaista kohtaa vähän riippuen siitä mistä näkökannasta katsotaan ja mihin käyttöön kuvat on lopullisesti tarkoitettu. No, en minäkään kyllä haluaisi välttämättä keskimääräisellä digipokkarilla kuvailla kun on muitakin vaihtoehtoja ja mieluummin iskisin rahani halpaan filkkajärkkäriperään kuin samanhintaiseen digiin.
(Tietyllä tavalla mua kuitenkin hieman närästää filkkakameroilla kuvailevien ihmisten keskimääräinen asenne digejä ja niillä kuvaavia ihmisiä kohtaan, mutta se on sitten toinen pitkä juttu.)