Bilekuvaamisen syvin olemus ja toivottavat toimintamallit

145 posts, 8 pages, 54,496 views

jUSSi

Posts: 1,377

#21 • • jUSSi äkäinen vanhus
JussiS:

*dissaa*

Siin meni mun viimisetkin itsetunnon rippeet. Joo, on pikkasen progevatsaa alkanu tuleen, tosin toi kuvassa oleva asento on omiaan korostamaan mun (normaalisti kiinteetä) vatsaa. *iloinen*



tervetuloa joukkoon *nauraa*

Tuon efektin takia minäkin aloitin taas skulaamaan futista 6. divarissa :)
keisha

Posts: 1,394

#22 • • keisha bullet with butterfly wings
tuo alempi noista kahdesta kuvasta on muuten mielestäni erittäin onnistunut! topikista; kuvaaja palvelee "yleisön" etua kuvia ottaessaan, ja ehkä jopa haluaa tuoda kuvillaan esiin omaa kokemustaan ko. tapahtumasta, olipa kyseessä sitten pousailu- tai taidekuvat...toimiiko kaikkien bileissä kuvaavien selektio toivotulla tavalla, eipä kyllä. toisaalta vaihtoehto, jossa ns. turisteja kielletään tuomasta kameroita juhliin on huono ratkaisu sekin.

saako bileisiin muuten tuoda järjestelmäkameran? itse kun juuri olen tutustunut valokuvauksen ihmeelliseen maailman hiukan paremmin, ja mietin pitäisikö uhmata vaikeita valo-oloja ja liikkuvia kohteita...bileissähän näkee lähes poikkeuksetta vain digikameroita.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

Jussi Soro

Posts: 6,385

#23 • • Jussi Soro choon!
kei:

saako bileisiin muuten tuoda järjestelmäkameran?


Ei kai siinä mitään rajoitusta ole, joihinkin paikkoihin ei saa viedä lainkaan kameroita, tosin suurimpaan osaan saa.
Jone

Posts: 8,258

#24 • • Jone Archibald Haddock
kei:


saako bileisiin muuten tuoda järjestelmäkameran? itse kun juuri olen tutustunut valokuvauksen ihmeelliseen maailman hiukan paremmin, ja mietin pitäisikö uhmata vaikeita valo-oloja ja liikkuvia kohteita...bileissähän näkee lähes poikkeuksetta vain digikameroita.



Jos kameran saa ylipäätään tuoda niin sen tyypillä ei ole merkitystä. Itsekin kuvasin bileissä järkkärillä ennen siirtymistä tällä nykyiselläni kuvaamiseen. Digijärkkäri olisi luonnollisesti optimaalisin ratkaisu monessakin mielessä jos rahaa siihen laitettavaksi löytyisi. *vink*
keisha

Posts: 1,394

#25 • • keisha bullet with butterfly wings
Jone:

kei:
saako bileisiin muuten tuoda järjestelmäkameran? itse kun juuri olen tutustunut valokuvauksen ihmeelliseen maailman hiukan paremmin, ja mietin pitäisikö uhmata vaikeita valo-oloja ja liikkuvia kohteita...bileissähän näkee lähes poikkeuksetta vain digikameroita.

Jos kameran saa ylipäätään tuoda niin sen tyypillä ei ole merkitystä. Itsekin kuvasin bileissä järkkärillä ennen siirtymistä tällä nykyiselläni kuvaamiseen. Digijärkkäri olisi luonnollisesti optimaalisin ratkaisu monessakin mielessä jos rahaa siihen laitettavaksi löytyisi. *vink*


järkkärillä kuvaaminen houkuttelee siksikin, että se asettaa haasteita itse kuvaustilanteessa, kun kuvankäsittelymahdollisuudet jälkikäteen ovat lähes olemattomat. ellei itse pääse vedostamaan luonnollisesti, mutta värikuvilla se ei taida olla edes mahdollista.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

jUSSi

Posts: 1,377

#26 • • jUSSi äkäinen vanhus
voipi tulla järkkärillä harjoittelu kalliiksi filmin ja kuvien kehityksen kustannuksien takia. Siinä kyllä digit hakkaa järkkärit mennen tullen.

[muokattu 14.4.2003 16:13]
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#27 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
joo, kyllä ns. spontaanit kuvat on paljon mielenkiintoisempia kuin ne, joissa on varta vasten poseerattu... spontaaneista kuvista heijastuu se tunnelma paljon paremmin. *hih*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

dixoff

Posts: 199

#28 • • dixoff hmm Terve
jUSSi:

voipi tulla järkkärillä harjoittelu kalliiksi filmin ja kuvien kehityksen kustannuksien takia. Siinä kyllä digit hakkaa järkkärit mennen tullen.



Kalliiksi ehkä, mutta tehokkaammaksi myös. Monet ovat sitä mieltä, että täysmanuaalinen järjestelmäkamera on paras väline opetella valokuvausta, kun minkäänlainen automagiikka ei ole ajattelemassa kuvaajan puolesta.

Lisäksi perusdigien huonoja ominaisuuksia teknobileitä ajatellen ovat mm. huono herkkyys ja kohinaiset kuvat, laukaisuviive ts. kamera ei ota kuvaa ihan heti kun laukaisinta painaa, rajoittunut optiikka. Järjestelmäkameran kanssa nuo harminpaikat eivät ole niin pahoja, ja niihin on olemassa parempia ratkaisuja kuin koko kameran vaihtaminen. Sanotaan nyt vielä, että sellaisia digikameroita on, joita edellämainitut ongelmat eivät koske, mutta niiden hintataso ei ole kovin kuluttajaystävällinen vielä.
Susu

Posts: 1,077

#29 • • Susu The Nasu
Bileistä on kyl mukava katsella kuvia, ja yrittää bongata tuttuja*joo*. Yleensä ilmeet on mitä järkyttävimpiä jos kuvat eivät ole poseerattuja*nauraa* Mutta ei kait se haittaa jos kivaa on ollut! Yleisesti bileistä tulee mukavia kuvia , jo pelkästään ihmisten tanssityylit on niin vaihtelevia, et kaikki veivaa kuvissa aina eri tyyleillä*iloinen* Eikä bile kuvaajat ole mua ainaskaan häirinnyt, sanotaan et mieluummin valokuvaus ku videokuvaus. Videokameran ku näkee ni sit alkaa ahistamaan*nauraa*

--
"Aivot on elin, jolla ajattelemme, että ajattelemme." -Ambrose Bierce

Jone

Posts: 8,258

#30 • • Jone Archibald Haddock
dixoff:


Kalliiksi ehkä, mutta tehokkaammaksi myös. Monet ovat sitä mieltä, että täysmanuaalinen järjestelmäkamera on paras väline opetella valokuvausta, kun minkäänlainen automagiikka ei ole ajattelemassa kuvaajan puolesta.



Tämä on tietyllä tavalla totta, mutta käytännössä ainakin hyvin toimiva autofocus on bilekuvauksessa hyvin tärkeä, koska huomioitavia (l. "ajateltavia") asioita on kuvaa kohden ihan tarpeeksi yleensä muutenkin.

dixoff:


Lisäksi perusdigien huonoja ominaisuuksia teknobileitä ajatellen ovat mm. huono herkkyys ja kohinaiset kuvat, laukaisuviive ts. kamera ei ota kuvaa ihan heti kun laukaisinta painaa, rajoittunut optiikka. Järjestelmäkameran kanssa nuo harminpaikat eivät ole niin pahoja, ja niihin on olemassa parempia ratkaisuja kuin koko kameran vaihtaminen. Sanotaan nyt vielä, että sellaisia digikameroita on, joita edellämainitut ongelmat eivät koske, mutta niiden hintataso ei ole kovin kuluttajaystävällinen vielä.



Tässäkin olet pitkälti oikeassa, mutta minua häiritsee se kuinka puhut järkkäreistä niinkuin ne jo sellaisenaan olisivat autuaaksitekeviä. Itse järkkäriperällähän ei ilman laadukkaita laseja tee yhtään mitään ja järkkäri on useimmiten juuri niin hyvä kuin on siihen pultattu objektiivi. Valovoimaiset laajakulmaobjektiivit (niitä bileissä nyt pääasiallisesti kannattaa käyttää) taas maksavat maltaita, päättipä ne sitten pultata kiinni digi- tai filkkiperään. Sellainen se on harrastuksena valokuvaus, vie koko käden ja lompakon jos sille antautuu.

Tekstisi liittyen digitaalikameroihin sisälsi muutaman totuuden, muutaman puolitotuuden ja pari kiistanalaista kohtaa vähän riippuen siitä mistä näkökannasta katsotaan ja mihin käyttöön kuvat on lopullisesti tarkoitettu. No, en minäkään kyllä haluaisi välttämättä keskimääräisellä digipokkarilla kuvailla kun on muitakin vaihtoehtoja ja mieluummin iskisin rahani halpaan filkkajärkkäriperään kuin samanhintaiseen digiin.

(Tietyllä tavalla mua kuitenkin hieman närästää filkkakameroilla kuvailevien ihmisten keskimääräinen asenne digejä ja niillä kuvaavia ihmisiä kohtaan, mutta se on sitten toinen pitkä juttu.)
dixoff

Posts: 199

#31 • • dixoff hmm Terve
Jone:


Tässäkin olet pitkälti oikeassa, mutta minua häiritsee se kuinka puhut järkkäreistä niinkuin ne jo sellaisenaan olisivat autuaaksitekeviä. Itse järkkäriperällähän ei ilman laadukkaita laseja tee yhtään mitään ja järkkäri on useimmiten juuri niin hyvä kuin on siihen pultattu objektiivi. Valovoimaiset laajakulmaobjektiivit (niitä bileissä nyt pääasiallisesti kannattaa käyttää) taas maksavat maltaita, päättipä ne sitten pultata kiinni digi- tai filkkiperään. Sellainen se on harrastuksena valokuvaus, vie koko käden ja lompakon jos sille antautuu.



Täsmennetäänpä vähän. Tuosta objektiiviasiasta olet aivan oikeassa, samoin siitä, että se filmirunko vaatii sen kunnollisen optiikan. Pointtini oli kuitenkin, että filmirunko (tai digi-) on hyvä lähtökohta, jonka ympärille voi rakentaa kelpo pelin. Se on jo kuitenkin paljon parempi tilanne kuin se, että keskinkertaisen digipokkarin omistaja joutuu uusimaan koko laitteen, jos haluaa oleellisesti parantaa teknistä suorituskykyä. Mutta senkin haluan vielä tuohon objektiivijuttuusi lisätä, että jos ei aivan laajakulmaisinta tarvitse, niin valovoimaisen normaaliobjektiivin (f/1,8) saa uutena about satasella ainakin Canoniin ja Nikoniin. Ei enää paha raha.


(Tietyllä tavalla mua kuitenkin hieman närästää filkkakameroilla kuvailevien ihmisten keskimääräinen asenne digejä ja niillä kuvaavia ihmisiä kohtaan, mutta se on sitten toinen pitkä juttu.)



Jotta ei jäisi epäselväksi, niin statukseni on G1:n omistaja, joka tiedostaa aparaattinsa rajoitteet ja odottelee sitä, että kohtuuhintainen digijärkkäri kävelisi vastaan. Halusin siis painottaa sitä, että vaikka digikameralla voikin kuvata paljon halvalla ja nähdä työnsä tuloksia heti, niissä on kuitenkin eräitä muita ominaisuuksia jotka ovat vielä kuluttajamalleissa rajoittuneita. Sitä en toki kiistä, etteikö myös digikameralla saisi hyviä kuvia, niitä tulee joskus itsellekin. Monta hyvää kuvaa vain on jäänyt saamatta myös yllä luettelemistani syistä.
keisha

Posts: 1,394

#32 • • keisha bullet with butterfly wings
Jone:

(Tietyllä tavalla mua kuitenkin hieman närästää filkkakameroilla kuvailevien ihmisten keskimääräinen asenne digejä ja niillä kuvaavia ihmisiä kohtaan, mutta se on sitten toinen pitkä juttu.)[/quote]
Tätä en ainakaan minä millään tavalla tarkoittanut. Valitettavasti uupuu vielä digikuvaamiseen tarvittava laitteisto, mutta jahka rahat on saatu kokoon niin se on ostoslistalla seuraavana. Itse pidän sun ottamista kuvista, koska ne nimenomaan on muutakin kuin räpsräps tosipousailun ikuistamista, vaan olet oikeasti malttanut miettiä ennen laukaisimen painamista. Muiden kuvia katsellessa tulee aina miettineeksi sitä kuvaustilannetta, ja arvostan kuvia joissa on jokin omaperäinen idea, kiinnostava kuvakulma tms joka nostaa kuvan esille massasta. Huh, aloittelijan intoa minusta siis pursuaa! Mutta opettelen sen järkkärin ensin kunnolla, ja siirryn digiin vasta sitten. Jatka Jone ikuistamista :)

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

Jone

Posts: 8,258

#33 • • Jone Archibald Haddock
Kei & Dixoff:

Juu, ei toi mun juttuni teitä kohtaan ollut erityisesti suunnattukaan , joten jätin suosiolla sen käsittelyn toiseen kertaan.

-

Filkkajärkkäri --> digi on hieno tie, suosittelen. *vink*
(Sen lisäksi että toi nyt oli läppä, niin on siinä totta toinen puoli tietyllä tavalla. Filkalle kuvaamalla oppii mielestäni harkitsemaan tarkemmin monia asioita ennenkuin painaa laukaisinta ja sitten digiin siirtyessä monet perusasiat kuten rajaukset on paremmin hanskattuna kuin niillä ihmisillä, jotka ovat kuvanneet ainoastaan digeillä.)

*aamuhaukotus!*
neea

Posts: 24

#34 • • neea tuomion tuuba
Valokuvaushistoriani koostuu lähinnä kinojärkkärillä kuvaamisesta ja pimiötyöskentelystä. Kuluneen vuoden aikana olen tutustunut digikameroihin ja digitaalisten kuvien käsittelymahdollisuuksiin.

>edit: Digi ja filmi eivät siis mielestäni sulje toisiaan pois, molemmissa on ehdottomasti puolensa!<

Kuukausi sitten ostin verraten laadukkaan digin, jonka toimintoihin olen viime aikoina ahkerasti tutustunut. Bileisiin en ole vielä kamerani kanssa uskaltautunut, vaikka jo kuvausolosuhteiden haasteellisuuden takia pitäisi.

Bilekuvaamisessa kiinnostaa myös itselle läheisen kulttuurin ikuistaminen. Tosin tällä hetkellä yleinen kyllästyminen vaivaa: bileet eivät tarjoa juuri mitään uutta, vaan tuntuvat lähinnä toistolta. Myös bilekuvat viestittävät, että kaikki on nähty: jotkut kuvat ovat laadukkaita ja innovatiivisia, toiset taas lähes ala-arvoisia, edellämainittujen surkeita kopioita.

[muokattu 16.4.2003 17:44]
Lost-Soul

Posts: 3,107

#35 • • Lost-Soul los pallos
Ja taas tuli todistettua, että ei ne kamera heebot pilaa fiiliksii, mut just ku oot saannu ittes tanssii ni johan siin on joku tunkemassa jotain hiivatin lappuu sun kouraan... Flaikkujen jakajat vois vähän kattoo, ettei tulis ihan just silloin häiritsee kun toinen esim tanssii.*igor*

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Jone

Posts: 8,258

#36 • • Jone Archibald Haddock
Tämä siis siirtona Laserpoint-palautetopicista, joka on uhkaavasti muuttumassa bilekuvaustopiciksi:

absx:
noita kuvafoldereita on kivampi selailla esim. www.grab.tk:n Picture Grabberin kanssa, joka duunaa kuvadirreistä näppärästi sivun kaikista kuvista sellaisenaan.

esmes siis näin.



Jos noi nyt oli ne samat ”muistikortti tyhjäksi” kuvat (en edes jaksanut alunperin katsoa niitä kun totesin, että ”jahas, taas yks näitä.”), niin niiden plaraaminen oli ton grabberin kanssa edelleen niin raskas kokemus etten päässyt yli puolenvälin kirveelläkään. Puuduttava paska ei muutu konvehdeiksi vaikka esitystapaa vaihdettaisiin.

[muokattu 23.2.2004 06:54]
Lucky-13th

Posts: 383

#37 • • Lucky-13th
Ihmisillä jotka sairastaa skitsofreniaa voi olla hyvinkin epämukavat ja ahdistavat oltavat jos joku osoittaa kameralla,varsinkin jos kuvaaja hymyilee

[muokattu 23.2.2004 07:11]

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

patis

Posts: 1,158

#38 • • patis 10


absx:
noita kuvafoldereita on kivampi selailla esim. www.grab.tk:n Picture Grabberin kanssa, joka duunaa kuvadirreistä näppärästi sivun kaikista kuvista sellaisenaan.

esmes siis näin.



Hyvä hyvä. Tuo on se tapa jolla minä jätän mitkä tahansa kuvat automaattisesti katsomatta.

En tosiaan rupea uhraamaan mun 256kbs kaistaa usemman sadan kuvan imutteluun. No thumbnails -> no viewing.

[muokattu 23.2.2004 08:52]
diorite

Posts: 437

#39 • • diorite 180+

patis:
Hyvä hyvä. Tuo on se tapa jolla minä jätän mitkä tahansa kuvat automaattisesti katsomatta.

En tosiaan rupea uhraamaan mun 256kbs kaistaa usemman sadan kuvan imutteluun. No thumbnails -> no viewing.

[muokattu 23.2.2004 08:52]



Parempi tuokin kuin se että joutuu klikkaamaan jokaisen edestakaisin kuten alkuperäisessä linkissä oli. Tietysti itellä kaistaa riittää mutta olen silti kuitenkin niiden \?perinteisten\? gallerioiden kannalla joista klikataan vaan seuraavaan kuvaan. Näistä kuitenkin sen verran että on äärimmäisen rasittavaa jos sen next nappulan paikka vaihtuu vaikkapa kuvan suunnan vaihtuessa. On olemassa hyviäkin gallerioiden teko ohjelmia mitkä osaa säilyttää nappuloiden paikat.

--
Kuka? Minäkö?

diezel

Posts: 430

#40 • • diezel -

trew:
Näistä kuitenkin sen verran että on äärimmäisen rasittavaa jos sen next nappulan paikka vaihtuu vaikkapa kuvan suunnan vaihtuessa. On olemassa hyviäkin gallerioiden teko ohjelmia mitkä osaa säilyttää nappuloiden paikat.



Paras ratkaisu tohon on sellaiset galleriat mitkä ymmärtävät vielä esim. Operassa forward-nappulan päälle. Eli voi klikata vain hiiren forward-nappulaa ja selain osaa siirtyä oikein seuraavaan kuvaan. Ei tarvitse edes osua mihinkään hiirellä. JAlbumilla tai Arlesislla (?) tehdyt galleriat ainakin tämän mahdollistaa.

Jonen Sessionsissa tämä ominaisuus ei toimi esimerkiksi. Tosin en tiedä oikeastaan mistä toi johtuu että toi onnistuu joissain ja joissain ei.