Jutu, 2.8.2007 00:50:
Mikähän mahtais olla "alottelijalle" hyvä kasvi? Mieluiten vielä sellanen, että ei olis paljon kukkia. Kiinanruusu olis kiva, mutta taitaapi olla melko vaikee kasvattaa ja hoitaa. Kaktuksetkin on ihan kivoja, mutta nekin on tupannut kuolemaan mulla kun oon kastellut liikaa :P Mites joku palmu, onko vaikea hoitaa? Löysin Plantagenista sellasen tosi kivan palmun(?), mutta sillä oli hintaa toistasataa ja se oli turhan iso jo siinä vaiheessa. Eli haluisin mahdollisimman pienen, en kuitenkaan siementä tai sitä juurilehtihässäkkää .
En ole todellakaan mikään palmujen asiantuntija, mutta niissä on keskenään tosi suuria eroja (esim. jukkapalmu ei periaatteessa ole oikea palmu). Jotkut vaativat sumuttelua joka päivä ja kuolevat helposti, jos kastelu unohtuu. Minusta jukkapalmu on aika helppo ja käsittääkseni helpoin palmu, mutta voin olla väärässä. Kiinanruusu on todellakin varsin hankala, minulla oli vuosia sellainen, mutta se kuoli johonkin sairauteen. Seuraava kuoli kun se ei saanut vettä kolmeen päivään - keskellä talvea. Kesällä sitä pitäisi kastella joka päivä!
Hyvä kasvi aloittelijalle on värinokkonen. Se ei ole mikään nokkonen, vaan kaunis lehtikasvi, jonka suosituimmassa variantissa on rubiininpunaiset lehdet (jos valoa riittää). Myös kukat ovat ihan sieviä, mutta ne kannattaa leikata pois, jotta kasvi jaksaa kasvaa ja kukoistaa. Se ei ole arka liikakastelulle, eikä myöskään kuole hevillä vaikka kastelu unohtuisi - se alkaa ensin nuupattaa, joten kuivumisen kyllä huomaa. Sitä kannattaa jonkin verran leikellä (ei ole niin tarkkaa miten) ja ehkä kerran vuodessa "uusia" (koska vanha kasvi menee honteloksi) eli otetaan pistokas, istutetaan se ja vanha rehu lihoiksi. Minä olen ottanut yli 20 pistokasta (eli kasvista oksa vesilasiin) ja kaikki ovat juurtuneet. Olen antanut pois suurimman osan ja vain kaksi kaveria on saanut kasvinsa tapettua - yhden söi kani, ja toinen unohti kasvin parvekkeelle -5 asteen pakkaseen.
Värinokkosta voi ainakin keväällä/kesällä kasvattaa erinomaisesti myös siemenestä. Alle kuukaudessa saa jo komean kasvin, siemenet itävät lähes aina eikä kasvi kuole helposti.
Toinen tosi helppo kasvi on muorinkukka, rahapuuta muistuttava kasvi pyöreälehtinen kasvi. Ei tunnu olevan moksiskaan kuivumisesta tai oikein mistään, niitäkin on melkein mahdoton tappaa. Myös pistokkaiden ottaminen tuntuu toimivan 100%.
Ja jos mikään ei pysy hengissä niin sitten jerikon ruusu. Kestää 50 vuotta ilman kastelua. ;-> Toin noita tuliaisiksi parille kaverille Hollannista, siellä niitä myytiin kuivina myttyinä, jotka maksoivat vain 1,50 euroa.