Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

2,158 posts, 108 pages, 626,850 views

Claymore

Posts: 45

#901 • • Claymore

kuilun partaalla, 1.1.2009 20:19:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200901018851323_ul.shtml


---
IL: Liki sata laitonta maahanpyrkijää yritti torstaina tunkeutua Marokossa sijaitsevaan Melillan espanjalaiskaupunkiin.

Rajavartijat joutuivat lopulta avaamaan tulen, jolloin yksi ihminen sai surmansa. Toistakymmentä pidätettiin.

Espanjan viranomaiset eivät kertoneet kuoliko maahanpyrkijä ampumahaavoihin.

Laittomien maahanpyrkijöiden määrä Melillassa on noussut huomattavasti sen jälkeen kun rankkasateet ja tulvat vahingoittivat lokakuussa kaupungin raja-aitoja.

Rajavartijat ampuivat vuonna 2005 neljätoista ihmistä, jotka yrittivät päästä Melillaan.

Ceutan ja Melillan espanjalaiskaupungit Marokossa ovat hiertäneet pitkään Marokon ja Espanjan välejä. Marokko pitää alueita ominaan.
---



Harmittavasti eivät saaneet kaikkia loisia hengiltä. :(
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#903 • • Edited kuilu ja kummitus

Claymore: Harmittavasti eivät saaneet kaikkia loisia hengiltä. :(


Just. Toi on se asenne, jolla kaikki ääripäät pelaa: "fuck the police", "kill infidels", "turn them into christianity" ja tässä "kuolema loisille". JOS joku ähkymähky Irakissa ajattelee, että sinä olet länsimaisena vetelyksenä "loinen", niin hyväksytkö hänelle saman asenteen sinua kohtaan?

Ja onko tästä ymmärrettävä, että sä olisit valmis ampumaan siviilejä Suomen rajalle, jos niin käsketään? Tai noh, jos sun nickiä miettii, ni sä räjäyttelet varmaa niit miinoilla. Onko rystyset verillä? =)

edit: Ja kaiketi ymmärrät, että tollanen "kuolema loisille" ei myöskään miltään "rauhanuskonnon" edustajan läpältä kuulosta, eli kandeis jättää sotaisuuden kritiikki muille, susta tulee vaa selkeesti epäjohdonmukainen.

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#904 • • Edited Aziz Combat Fighter

kuilun partaalla, 1.1.2009 21:31:
---
Ks yllä oleva IL'n uutinen. Sä et ole valmis kulkemaan linjaamaasi politiikkaa sen loogiseen loppuun: pakolaiset on murhattava rajalle, jos eivät muuten pysähdy. On käynyt ilmi, ettet itse sellaiseen ryhtyisi, siis ketkä tekisivät murhatyön puolestasi?



Suomi ei ole Marokon tai Somalian rajanaapuri, tänne ei änge satojen tuhansien laittomien siirtolaisten laumoja rynnäköimällä rajapisteitä. Melillan rynnistäjät eivät myöskään olleet nälkäisiä lapsia.

Mikäli tämä olisi tilanne, olisi täällä varmaan meneteltävä samalla tavoin kuin Espanjassa.


"Integraatiopakote", esimerkki? Ja olen ymmärtänyt, että toivot maahanmuutajien assimiloituvan suomalaiseen yhteiskuntaan, ei integroituvan, joka siis johtaisi siihen, iiiik, monikulttuurisuuteen.



Monikulttuurisuus siinä mielessä, että maahanmuuttajat pitävät omat positiiviset puolet kulttuureistaan silloin, kun ne eivät ole länsimaalaisten arvojen kanssa ristiriidassa, on ihan tavallista eikä millään tavalla haitallista. Minua eivät häiritse kiinalaiset ravintolat tai muut vastaavat monikulttuurisuuden ilmentymät. Assimilaatio olisi tietenkin toivottavaa, mutta integraatiolla käsitän sopeutumisen ja sitoutumisen eurooppalaisiin arvoihin ja lakeihin.

=??? Eli potilaan hyvinvointi ei ole ratkaiseva tekijä hoitoa mietittäessä?



Ei, jos se tehdään taudin parantamisen kustannuksella. Mikäli potilaan hyvinvointi olisi ainoa olennainen tekijä, voitaisiin sairaalat muuttaa samantien wellness center-tyylisiksi kylpylöiksi.

Samoin kuin suurin osa meistä. Vai luuletko tosiaan, että jollakulla on vaikuttimena huonojen ratkaisujen etsintä?



En toki, mutta toiset tekevät näitä päätöksiä suomalaisen itseinhon vallassa ja kansallisvaltion hyvinvoinnista piittaamatta. Osalle maahanmuuttopolitiikka on pelkkää humanitääristä avunantoa, jossa sen kustannukset valtiolle tai omalle kansalle tuntuvat olevan merkityksettömiä.


Samoin on laita ihan kaikessa, myös siinä rajavalvonnassa. Mutta jotkut sinun asenteestasi seuraavat johtopäätelmät ovat liian nihkeitä, joten et vie niitä loppuun asti, pysäytät ajatuksen.



Minä en tässä vaiheessa halua edes miettiä, mitä pitäisi tehdä, mikäli tänne pyrittäisin miljoonajoukoin esim. venäjältä suoraan rajan yli.


Jaaha. Et siis itse mitenkään koe, että olet agitoinut tässä asiassa väkevästi viime aikoina? Et ymmärrä, millaisen true beliver vaikutelman susta saa? No mitäs muita asioita olet yhtä innokkaasti ajanut Klubbarissa viime aikoina?



No, tämä on ainoa keskustelu viime aikoina joka on minua jaksanut kiinnostaa klubbarissa.

...

Halveksuntasi onkin peiteltyä, ei suoraa. Mutta laitan kyllä yksityiskohtaisemman listan selvennyksineen, kun löytyy sopivasti aikaa.



Laita ihmeessä. Itse en koe vastustavani maahanmuuttajia ihmisinä, vaan holtitonta maahanmuuttopolitiikkaa.


Olet kritisoinut yhtä kiivaasti kristinuskoa, itseasiassa kaikkia uskonlajeja, paitsi siis ateismia. Joka on se sinun uskosi, "ei ole jumalia". Islam ei ole sen enempää fasistista kuin ateismikaan, mutta molemmat yltyessään militanteiksi, ovat juuri sitä fasismia.



Fasistista, militanttia ateismia ei maailmalla juuri esiinny. En muista lähihistoriasta ensimmäistäkään väkivallantekoa, mitä olisi vauhdittanut tekijän militantti tai fasistinen ateismi. Se, onko ateismi uskoa, on ihan oman ketjunsa aihe.

Islam taas on aiheuttanut suoraan ja välillisesti kymmenien tuhansien ihmisten kuoleman tai loukkaantumisen jopa aivan viimeisen 10 vuoden aikana.

Aatteeltaan tai mittakaavaltaan ateismia ja islamia ei voi edes verrata. Islamin olennaisiin opinkappaleisiin kuuluu Islamin levittäminen asein - Jihad terminä on muslimien oma, eikä nuivien ateistien propagandaa.

Oletko anti-fasisti?



Tietenkin. Tämä ei tosin tarkoita sitä, että kulkisin ympäriinsä huppu päässä pieksemässä skinheadeja. Minä en kannata fasistista hallitusmuotoa. Minä kannatan mielipiteen- ja sananvapautta, individualismia, sekularismia ja humanistisuutta.


Hetkinen? Sähän ite haluat imuroida ammattilaiset Suomeen ja torjua varsinaiset pakolaiset, ja nyt toteat, että se on lähtömaan infrastruktuurille kohtalokasta (tästä olen muuten samaa mieltä)? MUTTA ne siirtotyöläiset kuule lähettää massia himaan paljon enemmän, kuin kehitysmaat saavat esim kehitysapua.



Kuten tuossa on todettu, minä en halua imuroida yhtään ketään mistään, mutta koen, että mikäli tänne joku varta vasten haluaa tulla, niin otetaan sisään ainoastaan sellaiset, joiden tulosta on joko hyötyä tai ei ainakaan ole haittaa. Mieluiten tietenkin näkisin, että ne lääkärit, putkimiehet, tieinsinöörit ja muut pysyisivät niillä aluiella, joissa heidän osaamistaan eniten tarvitaan.

Sota- ja kriisialueella ei ole huomista, on vain selviytyminen. Ketään ei tule tuomita siitä, ettei heillä ole tarvittavaa rohkeutta muuttaa totalitaristista ja fasistista hallintoa, jota vielä yleensä länsimaat tukee.



Ei, mutta näiden ihmisten maahanpäästämistä ei samalla lailla voida perustella sillä, että se jollain tavalla auttaisi lähtömaan tilannetta.


Oletko muuten valmis luopumaan niiden maitten tuotteista, joista et ottaisi pakolaisia?



Mitä tämä tarkoittaa? Miksi minä haluaisin luopua esim. somalialaisista tuotteista, joita ostamalla voidaan somalian taloutta tukea? Sinänsä triviaali kysymys, koska somalia ei juurikaan tuota sellaisia hyödykkeitä, joita minä kuluttaisin.


Aika outo asenne muutenkin mielhelle, jonka yksi lempikommenteista on "tl;dr". Mtjoo, tietynlainen psykologinen kikkahan siinä, "tää on kauheen vaikee, et sä varmaa ees tajuais"... Ja kiinnitti huomiota siis metodin samankaltaisuus. Mut kyl anarkistitki keskenään sopii erilaisista strategioista ja taktiikoista, ja se myös paistaa läpi tarkasteltaessa heidän argumenttejaan kokonaisuuksina.



edit: Oli muuten pakko tarkistaa, täyttääkö "tl;dr" lempikommenttini kriteerit.

Haulla löytyi kaksi osumaa tältä foorumilta, toinen tammikuulta 2007, toinen lokakuulta 2004.


Voin referoida sen heti sulle. Keskinkertasta diipadaapaa, joka varmasti vetoaa yksinkertaisempaan valmiiksi mokukriittiseen kalloon.



Eli siis esim. kirjoituksen käsittelemä vastuukysymyksen yhteismitallisuuden puute ja sen sitoutuminen valtapääomaan oli täysin epärelevanttia diipadaapaa, joka vetoaa vain minunkaltaisiini fanittajiin, jotka ovat kykenemättömiä muodostamaan omia ajauksiaan?

krhm.


Jos nyt yritit viitata minuun, niin en tietenkään perusta näkemyksiäni toiveilleni, vaan asioille, jotka koen faktoiksi. Ymmärtääkseni SINÄ teet JUURI niin.

Sun pitää ymmärtää, et sulla on yhtälailla utopia, kuin mullakin. MÄ vaan uskon, et sun utopias on ihmiskunnalle kalliimpi.



Näkökulmakysymys. Minä koen asian niin, että on parempi ruokkia yhdellä leivällä kaksi ihmistä kunnolla kuin tuhlata leipä tuhannen ruokkimiseen niin, että jokaiselle jää nälkä.

Minä arvostan suomalaista hyvinvointivaltiota ja sen tulonsiirtojärjestelmää. Tämä hyvinvointivaltio ja varsinkaan tulonsiirtojärjestelmä hajoavat, mikäli huoltosuhde heikkenee liikaa. Köyhistä maista tulevat ihmiset heikentävät tätä huoltosuhdetta jäädessään vailla töitä tai koulutusta, joten tulijoiden määrän ylittäessä kriittisen massan, järjestelmä hajoaa.

Se on se uhkakuva, minkä minä näen lähituleviasuudessa. järjestelmän hajotessa siitä ei hyödy enää kukaan, eivät tulijat eivätkä kotomaan kansalaiset.


Kuka siis harjoittaa suomalaista politiikkaa tällaisen toiveen pohjalta? Muut kuin kommunistit? Me emme tule näkemään maahanmuuton vähenemistä elinaikanamme, ja tiedemiehet ovat kertoneet, että blonditkin katoavat lopulta, siis miksi vaivautua?



Me emme tule näkemään maahanmuuton tai pakolaisvirtojen spontaania tyrehtymistä elinaikanamme, sen takia niiden virtojen ohjailu, tyrehdyttäminen ja rajaaminen ovat meidän vastuullamme. Mikäli siis koemme arvomaailmassamme suomalaisen yhteiskunnan suojelemisen tarpeeksi korkeaksi arvoksi. Minä koen.


Ja siis tarkoitatko, että vain sellaiset päämäärät, jotka on saavutettavissa elinaikanamme, ovat tavoittelemisen arvoisia?



Ei tietenkään. Maailman pitää pyrkiä ehdottomasti kohti globaalia rauhaa, vaikka sellainen on meidän elinaikanamme varsin epätodennäköinen. Globaali rauhaa ajaisi hyvin esim. armeijoiden lopettaminen, joten tämä on eräs tavoite. En silti koe asiaa niin, että suomen armeija pitäisi tämän tavoitteen saavuttamisen johdosta lopettaa esim. tällä vuosikymmenellä.


No sitä liikkumisen vapauttahan sä olet rajoittamassa sulkemalla rajat ja perustelet sitä Suomen yhteiskunnnan turvallisuudella?



Minä en sanonutkaan, että allekirjoitan kyseisen lauseen sataprosenttisesti jokaisessa tilanteessa. Ja kuten aikaisemmin olen lukuisia kertoja todennut, minä en tietenkään halua sulkea rajoja. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että suomeen tullaan tekemään töitä, menemään naimisiin tai opiskelemaan (sillä edellytyksellä että suomalaisten verorahoista kustannettu opiskelu jää suomeen tuottamaan).

Ainoa, mitä minä haluaisin nähdä rajoitettavan on suurimittainen humanitäärinen maahanmuutto niiltä alueilta, joilta tulevat ihmiset aiheuttavat länsimaissa massiivisia sosiaalisia ongelmia. Uudenvuoden uutisena oli muuten taas ranskan monikulttuurinen festivaali, jonka temmellyksessä paloi 1100 autoa. Siellä ei yksikään britti, saksalainen tai suomalainen työn perässä muuttanut ollut tietääkseni autoja polttamassa.


Ja psssst, murhaaja ei voi säilyttää tai luovuttaa "oikeuttaan murhata", koska sellaista ei ole. =D



Kuka määrittelee "oikeudet"?


Ja keuhkosyöpään voi kuolla, vaikka ei olisi tupakoinut ikinä. Oli kyl hauska, mut liian wanhaa-Anaa, ni annoin olla. Tarkkana!



Juu ja huomenna voin jäädä auton alle ja tulla somalialaisen sarjaryöstäjän humaaniuden puuskassaan suorittaman henkeä pelastavan hätäensiavun takia pelastetuksi muuten varmalta kuolemalta.

Puuh. Tuntuu, että alan taas toistelemaan itseäni perusteluissa, joten eiköhän tämä threadi ole pikkuhiljaa minun osaltani tässä :) Seuraavaksi alan kampanjoimaan GM-ruuan ja ydinvoiman puolesta ;)
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#905 • • Edited kuilu ja kummitus

Ana-5000: Mikäli tämä olisi tilanne, olisi täällä varmaan meneteltävä samalla tavoin kuin Espanjassa.


Olisit siis valmis ampumaan siviilejä käskettäessä? Vai kuka sen tekisi puolestasi?

Olet ateisti, ja silti murhaan valmis..? ;)

integraatiolla käsitän sopeutumisen ja sitoutumisen eurooppalaisiin arvoihin ja lakeihin.


Niille on opetettu eurooppalaisia arvoja ja lakeja jo aika pitkään. Mut ne pannahinen ovat ristiriidassa keskenään, siis jos katsoo perusköyhän kehitysmaan asukkaan vinkkelistä. Toiset saa hyökkäillä, toiset ei, toiset saa murhata, toiset ei. Imperialismin ja nyt globalisaation aikana opetamme muulle maailmalle epäoikeudenmukaisuutta ja laittomuutta. Miten sellaiseen voisi sitoutua?

Ei, jos se tehdään taudin parantamisen kustannuksella. Mikäli potilaan hyvinvointi olisi ainoa olennainen tekijä, voitaisiin sairaalat muuttaa samantien wellness center-tyylisiksi kylpylöiksi.


Me puhuimme alunperin syöpäpotilaista. Emmekä myöskään puhuneet siitä, että ne vaihtoehtoiset hoitomuodot olisivat ainoita käytettyjä. MUT sulla onki aina sellanen "on/off" kytkin kaikessa.

En toki, mutta toiset tekevät näitä päätöksiä suomalaisen itseinhon vallassa ja kansallisvaltion hyvinvoinnista piittaamatta.


Niin, ja joku voisi sanoa, että sinä ja kaltaisesi teette päätelmänne pelon vallassa ja nationalismin huumaamina.

Mä ainakin olen ylpeä suomalaisuudestani ja kulttuuriperinnöstäni.

Osalle maahanmuuttopolitiikka on pelkkää humanitääristä avunantoa, jossa sen kustannukset valtiolle tai omalle kansalle tuntuvat olevan merkityksettömiä.


Ja osalle se on pelkkää potentiaalista taloudellista hyötyä.

Minä en tässä vaiheessa halua edes miettiä, mitä pitäisi tehdä, mikäli tänne pyrittäisin miljoonajoukoin esim. venäjältä suoraan rajan yli.


Niin, pää pensaaseen. Ja sä sit haluat, et meidän pitäis miettiä sun maalailemia kauhuskenarioita...

Eurooppaanhan ne suurimmat massat menevät, Venäjä on läpikulkupaikka, kuten se oli meille suomalaisllekin aikoinaan. Suomi ei ole niin houkutteleva paikka edes niille kauheille laumoille.

Laita ihmeessä. Itse en koe vastustavani maahanmuuttajia ihmisinä, vaan holtitonta maahanmuuttopolitiikkaa.


Vastustamalla mitä tahansa ideologiaa vastustat ensisijaisesti sen edustajia, ihmisiä.

Fasistista, militanttia ateismia ei maailmalla juuri esiinny. En muista lähihistoriasta ensimmäistäkään väkivallantekoa, mitä olisi vauhdittanut tekijän militantti tai fasistinen ateismi.


No mitä pidät Kiinan falung gongin vainoista? Kiina siis on ateistinen valtio. Ja IMO itse olet kritisoinut uskossa olevia poliitikkoja ja vaatinut heitä pois politiikasta, ja olet verrannut uskossa olemista mielisairauteen. Se on militanttia ateismia.

Mut joo, tolle on oma threadiki.

Aatteeltaan tai mittakaavaltaan ateismia ja islamia ei voi edes verrata. Islamin olennaisiin opinkappaleisiin kuuluu Islamin levittäminen asein - Jihad terminä on muslimien oma, eikä nuivien ateistien propagandaa.


Neuvostoliittoa kritisoitiin myös siksi, että se oli "jumalaton" valtio. Siellähän perustettiin oikein Taistelevien jumalattomien liitto.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Taistelevien_jumalattomien_liitto

Minä kannatan mielipiteen- ja sananvapautta, individualismia, sekularismia ja humanistisuutta.


Jaaha... Se humanismi ei kauheasti sun argumentoinnissa näy. Eikä individualismi. Eli sananhelinää, poliitikoille kovinkin tyypillistä harhautusta, jota siis itse kritisoit.

Ei, mutta näiden ihmisten maahanpäästämistä ei samalla lailla voida perustella sillä, että se jollain tavalla auttaisi lähtömaan tilannetta.


=? Pakolaisten ottaminen perustellaan sillä, että se auttaa just sitä nimenomaista pakolaista.

Mitä tämä tarkoittaa? Miksi minä haluaisin luopua esim. somalialaisista tuotteista, joita ostamalla voidaan somalian taloutta tukea? Sinänsä triviaali kysymys, koska somalia ei juurikaan tuota sellaisia hyödykkeitä, joita minä kuluttaisin.


Kyllä niitä muslimeja tulee muualtakin kuin Somaliasta.

Kysyin sitä siksi, että näkisin, keille ja mille asetat rajoja, ja mille et.

Eli siis esim. kirjoituksen käsittelemä vastuukysymyksen yhteismitallisuuden puute ja sen sitoutuminen valtapääomaan oli täysin epärelevanttia diipadaapaa, joka vetoaa vain minunkaltaisiini fanittajiin, jotka ovat kykenemättömiä muodostamaan omia ajauksiaan?


Kyllä. Ymmärsit aivan oikein.

Näkökulmakysymys.


Aivan, ja jotkut näkökulmat tuomitset "sairaiksi". Esim minä tuomitsen sellaiset näkökulmat, jotka johtavat siviilien murhaamiseen, sairaiksi.

Minä arvostan suomalaista hyvinvointivaltiota ja sen tulonsiirtojärjestelmää. Tämä hyvinvointivaltio ja varsinkaan tulonsiirtojärjestelmä hajoavat, mikäli huoltosuhde heikkenee liikaa. Köyhistä maista tulevat ihmiset heikentävät tätä huoltosuhdetta jäädessään vailla töitä tai koulutusta, joten tulijoiden määrän ylittäessä kriittisen massan, järjestelmä hajoaa.


Suomalaista hyvinvointivaltiota on ajettu alas ihan laajalla rintanmalla. Ja siihen kun yhdistää tulevan laman, niin ei hyvältä näytä. MUTTA sälyttää syy siitä maahanmuuttajien tai maahanmuuttopolitiikan niskaan on typerää ja osoittaa huonoa itsetuntoa.

Siellä ei yksikään britti, saksalainen tai suomalainen työn perässä muuttanut ollut tietääkseni autoja polttamassa.


Suomalaiset on kyllä ollu Ranskassa, Saksassa ja jopa ihan Kaukasuksella asti taloja polttelemassa ja ryöstelemässä.

Ainakin Ranska ja muut siirtomaavallat ovat IMO velvoitettuja ottamaan kaikki halukkaat, ainakin omista siirtomaistaan. Ja IMO jokainen hyökkäyssotaan lähtevän maan tulisi olla velvollinen ottaa vastaan kaikki maahanpyrkivät pakolaiset siitä maasta, johon on hyökätty.

Kuka määrittelee "oikeudet"?


Täh? Suomen perustuslaki ja YK:n ihmisoikeuksien julistus, jonka Suomi on allekirjoittanut. Ja tämän olen jo aiemmin todennut sulle tässäkin threadissä.

mä: No Suomen perustuslain mukaan on täsmälleen samat perusoikeudet. Ja YKn ihmisoikeuksien julistuksen mukaan myös.


Sun muistis on pitkä ku kananlento.

Ana: Juu ja huomenna voin jäädä auton alle ja tulla somalialaisen sarjaryöstäjän humaaniuden puuskassaan suorittaman henkeä pelastavan hätäensiavun takia pelastetuksi muuten varmalta kuolemalta.


Aivan. Kyl mua ainakin on auttanu muslimit ja neekerit monta kertaa.

Miksi laitoit somalin attribuutiksi "sarjaryöstäjä"? Uskotko, että suomalaisella sarjaryöstäjälläkin on korkeampi moraali kuin somalikollegallaan? =D Ja mitä joku muka hyötyisi siitä, että pelastaisi henkesi???

Puuh. Tuntuu, että alan taas toistelemaan itseäni perusteluissa, joten eiköhän tämä threadi ole pikkuhiljaa minun osaltani tässä :) Seuraavaksi alan kampanjoimaan GM-ruuan ja ydinvoiman puolesta ;)


No kandeeks mun listata niitä sun halveksivia ilmauksia tai vastaamatta jääneitä kyssäreitä ollenkaan?

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#906 • • Aziz Combat Fighter

kuilun partaalla, 2.1.2009 12:30:
---
No kandeeks mun listata niitä sun halveksivia ilmauksia tai vastaamatta jääneitä kyssäreitä ollenkaan?



Aivan sama.

Mä olen tässä nyt jankannut aiheesta omat mielipiteeni kolmeen neljään kertaan eri postaajille, ja nyt aletaan taas menemään niin yksityiskohtaiseen vääntöön ettei minulla jaksa mielenkiinto pysyä yllä.

Mutta lepää huoleti, minä en aio tästä lähteä pahoinpitelemään tai muiluttamaan ketään tai muutenkaan toimimaan ikävästi yhtäkään toista ihmistä vastaan. Seuraavissa eduskuntavaaleissa tosin äänestän ihmistä, joka ymmärtää massiivisen muslimimaahanmuuton kauaskantoisempia seurauksia. Siihen se sitten jää.

Kiitos kuitenkin keskustelusta.
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#907 • • kuilu ja kummitus

Ana-5000: Seuraavissa eduskuntavaaleissa tosin äänestän ihmistä, joka ymmärtää massiivisen muslimimaahanmuuton kauaskantoisempia seurauksia.


Korjataanko sen verran, että äänestät ihmistä, joka sinun mielestäsi ymmärtää massiivisen muslimimaahanmuuton kauaskantoisempia seurauksia.

Kiitos kuitenkin keskustelusta.


Vassokuu.

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#908 • • kuilu ja kummitus

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Riku

Posts: 3,187

#910 • • Edited Riku The Little Prince

siveys, 1.1.2009 21:17:
Eipä tuo ole hirveän rautalangasta vielä väännetty. Vapautta on hyvin montaa erilaista - millaista siis tarkoitat?

Minä sanoisin että kyse on oikeastaan valinnan vapaudesta. Taitaa olla järjetöntä ruveta luettelemaan jokaista erilaista vapauden laatua erikseen. Muutenkin kysymyksesi kuulostaa turhan konkreettiselta määrittelyltä täysin abstraktiin ajatusmalliin. Otaksuisin kuitenkin, että ymmärrät mikä on idealismin ja käytännön ero. Ana tuossa mainitsikin, että tuo lause kuulostaa anarkialta. Kahdesta pahasta on aina ikävä valita, mutta noista kahdesta äärilaidasta minä valitsisin mieluummin anarkismin kuin fasismin. Ts. minulle vapaus on tärkeämpää kuin turvallisuus.

Ja et ota kantaa siihen mitä oikeasti teet tilanteessa, jossa joku (esim. nyt vaikka ääri-islamin edustaja, jos halutaan pysyä topicissa) on vakaumuksellisesti eväämässä vapauttasi?

Tässä vaiheessa mun pitänee vaihteeks vaatia sulta kontekstia ja tarkennusta tolle kysymykselle. Miten niitä uhataan, missä jne ois melko oleellisia tarkennuksia jos haluat jotain konkreettisia vastauksia.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

tbo

Posts: 935

#911 • • tbo budhisattva

Anselmi, 31.12.2008 10:34:
---
Mitä tuohon nuorisoon tulee niin en niinkään usko että mainitsemaasi "lökäpöksy"-ilmiöön vaikuttaa maahanmuuttajat, tietyllä tavalla kyllä edesauttavat sitä. Uskon oikeat syyt
löytyy gansta-hip hop kulttuurin ihannoinnista ja kasvatuksen puutteesta. Yhteiskunnan muutokset on jättänyt nuo kakarat melkoiseena arvotyhjiöön ja sitä täyttävät ihanoimalla kovis elämäntyyliä. Life aint nothing but bitches and money, kuten Dr. Dre sanoisi. Kyllä ainakin nuo
Martsarin viliviikarit osaa rikkoa, riehua ja räkiä ilman että on tummaihoisia juurikaan näkyy.



nigga please. tämä ostareissa hengaaminen ja yleisen pahennuksen aiheuttaminenhan on yhtä hip hoppia kuin mitä ne huumeet on teknoa, eikö niin? Ja vapaa kasvatuskin, kyllä pitää lapsen koivuniemen herraa kunnioittaman perkele.

vai hei ööh voisko toi liittyä siihen et on 16 ja on jatkuvasti sekasin hormoneista eikä jaksaa hengaa himassa kun porukat on mälsiä tai nuokkarilla kun siellä on lapsii ja sit täytyy keksiä joku mesta missä voi olla ja yrittää löytää tyttöjä.

oon varmaan kuunnellu ehkä eniten gängstäräppii tällä foorumilla, ja must tuli nk. puita halaileva hippi. öhhh.

mitä hip hop-ulkoasuun ja usein afrikkalaistaustaisiin nuoriin miehiin tulee, montakos afrikkalaistaustaista julkkista meillä olikaan omasta takaa? Mitä ne telkkarissa ja inttar wepissä eniten näkyvät julkkikset tekikään ja miltä ne näyttikään?

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#912 • • kuilu ja kummitus
Joo, kyl toi nuorison hengailu on aina ollu kuvioissa, ei siihen mitää hiphoppia tarvita. Suomessa tosin on välillä kelit liian kylmiä siihen. 70- ja 80-luvuilla oli KAUHEETA, ku kaupunkien nuoriso keräänty jengeihin ja tappeli keskenään parkkipaikoilla tai puistoissa. Jossain Kallion jengissä, jolta itsekin olen saanut sakinhivutusta, oli legendan mukaan 200 jäsentä.

Mut jälkeen päin olen tajunnu, et se oli oire maaltapaosta. Böndeläiset keräänty kaupunkien lähiöihin. Tosin kyllä siellä landellakin osataan pistää kaupunkilaisia pataan. "Miksi stadilaisten tulisi sietää ja hyysätä maalaisia kaupungissaan, eihän ne edes tunne urbaania kulttuuria tarpeeks?"

Mies saapui junalla Helsinkiin 80-luvulla. Kohtasi pultsarin, joka aneli: "Stikkaa mulle yks huge." "Mikäs se huke oikein on?" kysyi olkikuukkeli, johon puliveivi vastasi topakasti: "No ei oikein mitään, pist femma."

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Damien

Posts: 2,882

#913 • • Edited Damien [tr3ox]

tbo,
nigga please. tämä ostareissa hengaaminen ja yleisen pahennuksen aiheuttaminenhan on yhtä hip hoppia kuin mitä ne huumeet on teknoa, eikö niin?



Mielestäni rinnastuksesi ontuu, koska huumeet on teknoa puhtaimmillaan, tai siis puhtainta teknoa on yleensä tehty jonkin päihteen vaikutuksen alaisena. Tarjoan siis tilalle omaa rinnastustani:

Hip Hop = P L U R

j

a

Rap = on sitä samaa ylikaupallisuuden paskaa, missä tiivistämme kokonaisen ala-kulttuurin kaikkein hienoimmat ja kauneimmat aatteet neljään tahtiin, joiden toistoa maksimoimalla tuotamme käteistä rahaa.
siveys

Posts: 2,492

#914 • • siveys lovely

Riku, 2.1.2009 14:26:
Otaksuisin kuitenkin, että ymmärrät mikä on idealismin ja käytännön ero.


Minä ymmärrän sen niin, että on täysin päätöntä viljellä tuollaisia signaturesi kaltaisia kontekstittomia, idealistisia, abstrakteja leiskautuksia keskusteltaessa reaalipoliittisista käytännön valinnoista. Se, että sinusta näyttäisi olevan ihan ok käyttää idealistisia quoteja retoriikkana osoittaa mielestäni otaksumasi virheelliseksi: Minä en ymmärrä mikä on idealismin ja käytännön ero - ainakaan samalla tavalla kuin sinä ymmärrät.

Tässä vaiheessa mun pitänee vaihteeks vaatia sulta kontekstia ja tarkennusta tolle kysymykselle. Miten niitä uhataan, missä jne ois melko oleellisia tarkennuksia jos haluat jotain konkreettisia vastauksia.


Joskus hämmästytän itseänikin, että jaksan kirjoittaa tällaisia, mutta ehkä tämä toimii tavallaan myös tutkimusmatkana psyykkeeseeni:

Mitä sinä, konkreettisesti, tekisit tilanteessa, jossa:
1. Suomeen muuttaisi joka vuosi 10000 ääri-islamin edustajaa joko poliittisina pakolaisina, perhesuhteiden yhdistämisen seurauksena tai työn perässä.
2. Ääri-islamin edustajiin kuuluvat naiset synnyttäisivät keskimäärin 4 lasta, jotka kasvatetaan tiukasti ääri-islamin kannattajiksi omissa yhteisöissään.
3. Alkuperäiset suomalaiset synnyttäisivät noin 1.3 lasta naista kohden.
4. Alkuperäisten sekulaarien suomalaistan äänestysprosentti demokraattisissa vaaleissa olisi noin 75%.
5. Ääri-islamin edustajien äänestysprosentti edemokraattisissa vaaleissa olisi 99,9%.

Tajuat, että tulevalla lapsenlapsellasi tulee 100 vuoden päästä olemaan seuraava tilanne:
* Suomen alkuperäisestä sekulaarista 5 miljoonan väestöstä on alhaisen syntyvyyden seurauksena jäljellä noin 3 miljoonaa ihmistä. Äänestysvoima kansanedustajavaaleissa on siis noin 2.2 miljoonaa päätä 75% äänestysprosentilla.
* Ääri-islamin edustajia on Suomessa maahanmuuton ja korkean syntyvyyden seurauksena noin 2.5 miljoonaa. Äänestysvoima kansanedustajavaaleissa on siis noin 2.5 miljoonaa päätä 99.9% äänestysvoimalla.
* Ääri-islamin edustajat ovat sitä mieltä, että ihmisillä on uskonnonvapaus, mutta jos ihminen ei valitse islamin uskoa, on hänen maksettava ylimääräistä veroa muslimiväestölle ja häntä tulee kohdella alempiarvoisena ihmisenä. (Muutamaan vuosikymmeneen ääri-islamin edustajisto ei kuitenkaan vielä ole kykenevä muuttamaan Suomen perustuslakia..)
* Äänestäjäenemmistöllä valittu ääri-islamistinen Suomen hallitus voi tämän jälkeen säätää arvopohjansa mukaisia eriarvoistavia ja lakeja eväten sekulaarin kantaväestön oikeuksia ja määräten heille ylimääräisiä veroja.

Mitä sinä, konkreettisesti tekisit tilanteessa, jossa tajuaisit Suomen kansalaisten ja sinun lapsenlapsiesi vapautta ja oikeuksia uhattavan tällä tavalla?
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#915 • • kuilu ja kummitus

siveys: Joskus hämmästytän itseänikin, että jaksan kirjoittaa tällaisia, mutta ehkä tämä toimii tavallaan myös tutkimusmatkana psyykkeeseeni:


Muita et taida enää hämmästyttää. =) Ja sori sivusta heittely.

Mitä sinä, konkreettisesti, tekisit tilanteessa, jossa:
1. Suomeen muuttaisi joka vuosi 10000 ääri-islamin edustajaa joko poliittisina pakolaisina, perhesuhteiden yhdistämisen seurauksena tai työn perässä.
2. Ääri-islamin edustajiin kuuluvat naiset synnyttäisivät keskimäärin 4 lasta, jotka kasvatetaan tiukasti ääri-islamin kannattajiksi omissa yhteisöissään.
3. Alkuperäiset suomalaiset synnyttäisivät noin 1.3 lasta naista kohden.
4. Alkuperäisten sekulaarien suomalaistan äänestysprosentti demokraattisissa vaaleissa olisi noin 75%.
5. Ääri-islamin edustajien äänestysprosentti edemokraattisissa vaaleissa olisi 99,9%.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainvaellukset

Tosin ääriliikkeiden edustajat harvemmin muuttavat pois kotialueiltaan, jos ovat enemmistönä.

JOS esittämäsi hypoteettinen kehitys sujuisi demokratian pelisääntöjen mukaan, niin eihän siinä ole tehtävissä mitään. Ellei sitten halua luopua demokratiasta.

Huomio on kuitenkin hyvä, ihan ilman noiden "ääri-islamistien" maahanmuuttoakin. Maailmasssa ME länkkärit olemme vähemmistönä, mutta silti määräilemme lähes kaikesta ja hyökkäilemme pitkin palloa. Onko se sinusta oikein, demokraattista? Mitä sinä tekisit, jos ne ääri-muslimit valtaisivat Suomen hyökkäyssodassa tuhoten infrastruktuurimme? Mitä sinä tekisit, jos Suomen hallitus olisi sen jälkeen täysin niiden hyökkääjien asettama ja palkitsema, ja demokratiamme olisi menetetty? Mitä sinä tekisit, jos ne ääri-muslimit ryöstäisivät metsiämme ja luontoamme, palkiten siis vain ne lahjotut johtajamme? Mitä sinä tekisit, konkreettisesti?

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

siveys

Posts: 2,492

#916 • • siveys lovely

kuilun partaalla, 2.1.2009 18:00:
Muita et taida enää hämmästyttää. =) Ja sori sivusta heittely.


Niin.. Kai se on jo aika ilmeistä kaikille tässä vaiheessa, että mä saan jotain perverssiä mielihyvää täällä trollailemisesta.. Mutta kai sitä kuitenkin silti saa olla aidosti yllättynyt huomatessaan kuinka vahvasta huumeesta todellisuudessa onkaan kysymys ;)

Mitä sinä tekisit, konkreettisesti?


Jos maailmassa vielä olisi olosuhteiltaan mukavampia valtioita, jotka olisivat valmiita ottamaan vastaan suhteellisen vähän ongelmia aiheuttavan, sopeutuvaisen ja itsensä elättämään kykenevän ihmisen, niin minä muuttaisin sinne.

Muussa tapauksessa pyrkisin todennäköisesti päätymään lahjotun johtajan pallille.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#917 • • Edited Aziz Combat Fighter

kuilun partaalla, 2.1.2009 18:00:
---
Huomio on kuitenkin hyvä, ihan ilman noiden "ääri-islamistien" maahanmuuttoakin. Maailmasssa ME länkkärit olemme vähemmistönä, mutta silti määräilemme lähes kaikesta ja hyökkäilemme pitkin palloa. Onko se sinusta oikein, demokraattista? Mitä sinä tekisit, jos ne ääri-muslimit valtaisivat Suomen hyökkäyssodassa tuhoten infrastruktuurimme? Mitä sinä tekisit, jos Suomen hallitus olisi sen jälkeen täysin niiden hyökkääjien asettama ja palkitsema, ja demokratiamme olisi menetetty? Mitä sinä tekisit, jos ne ääri-muslimit ryöstäisivät metsiämme ja luontoamme, palkiten siis vain ne lahjotut johtajamme? Mitä sinä tekisit, konkreettisesti?



Kuinka suuri osa Suomelle kuuluu tästä ongelmien aiheuttajan vastuusta? Kuinka monesti suomi tai suomalaiset ovat olleet sodassa lähi-idässä, afrikassa tai muilla muslimialueilla?

Onko Suomenkin maahanmuutossa kyse ns. valkoisen miehen taakasta, vai onko valkoisen miehen sota- ja valloitusretket sekä siirtomaavaltojen aika kollektiivisesti koko lännen vastuulla? Muistaakseni me olemme itse olleet siirtomaa, toisen vallan alla ja itsenäisiä vasta hetken.

Minä en muista ensimmäistäkään sotaa tai hyökkäystä, joka olisi Suomen taholta suuntaunut niihin maihin, mistä tänne nyt pakolaisia virtaa. Mikä vastuu meillä tässä asiassa on, vai onko ajatus se, että meidän hyvinvointimme on silkkaa riistoa ja riistäjien kuuluukin kärsiä kun riistettävät saapuvat tuhatpäisinä joukkoina riistäjien maahan mellastamaan ja kuluttamaan sosiaalista tukiverkostoa?

Mitä sitten tehdään, kun tulijoiden määrä ylittää tukiverkoston sietokyvyn?

Sinänsä mielellään annan tämän maahanmuuttokeskustelun jo tältä erää olla, mutta niin useasta suunnasta viskotaan tuota mielestäni varsin elitististä "pitäähän meidän nyt tyhmiä murjaaneja auttaa kun niiden selkänahasta on meidänkin kännykät tehty"-asenteeseen, että välillä tekee mieli esittää nämä kysymykset.
Riku

Posts: 3,187

#918 • • Edited Riku The Little Prince

siveys, 2.1.2009 17:41:
Minä ymmärrän sen niin, että on täysin päätöntä viljellä tuollaisia signaturesi kaltaisia kontekstittomia, idealistisia, abstrakteja leiskautuksia keskusteltaessa reaalipoliittisista käytännön valinnoista. Se, että sinusta näyttäisi olevan ihan ok käyttää idealistisia quoteja retoriikkana osoittaa mielestäni otaksumasi virheelliseksi: Minä en ymmärrä mikä on idealismin ja käytännön ero - ainakaan samalla tavalla kuin sinä ymmärrät.

Ei kai se sitten ollut niin yksinkertaista ymmärtää kuin oletin. Tuo "idealistinen leiskautus" toimii lähinnä muistutuksena siitä, että olemme tässä viimeisen sadan vuoden aikana päätyneet lukuisissa asioissa vähintäänkin harrastamaan nuorallakävelyä tuon rajan tienoilla, ja useissa asioissa myös astuneet reilusti ja tietoisesti sen "essential liberties for temporary safety"-rajan ylitse, ja lisää tuntuu nykyisessä mielipideilmapiirissä menevän läpi jatkuvalla syötöllä ilman suuren suurta kansallista vastaansanomista (huonona mutta viimeisimpänä esimerkkinä Lex Nokia). Minä sanoin sen todetessani, että se ei aivan suoraan liity siihen Anan viestiin minkä yhteydessä sen omassa kirjoituksessani totesin, mutta itse topicin aiheeseen kokonaisuudessa se aivan varmasti liittyy.

Joskus hämmästytän itseänikin, että jaksan kirjoittaa tällaisia, mutta ehkä tämä toimii tavallaan myös tutkimusmatkana psyykkeeseeni:

Mitä sinä, konkreettisesti, tekisit tilanteessa, jossa:
1. Suomeen muuttaisi joka vuosi 10000 ääri-islamin edustajaa joko poliittisina pakolaisina, perhesuhteiden yhdistämisen seurauksena tai työn perässä.
2. Ääri-islamin edustajiin kuuluvat naiset synnyttäisivät keskimäärin 4 lasta, jotka kasvatetaan tiukasti ääri-islamin kannattajiksi omissa yhteisöissään.
3. Alkuperäiset suomalaiset synnyttäisivät noin 1.3 lasta naista kohden.
4. Alkuperäisten sekulaarien suomalaistan äänestysprosentti demokraattisissa vaaleissa olisi noin 75%.
5. Ääri-islamin edustajien äänestysprosentti edemokraattisissa vaaleissa olisi 99,9%.

Mitä tekisin? Niin kauan kuin yhteiskunnassa ihmisillä on mahdollisuus reaalisesti ja todellisesti vaikuttaa yhteiskunnan sisällä asioihin, pyrkisin siihen luultavasti niitä teitä, jos kokisin sen mahdolliseksi ja tarpeelliseksi. Minä pidän jokaisen ihmisen oikeutta päättää elämästään, ajatuksistaan, kehostaan ja mielipiteistään synnynnäisenä oikeutena, jota ei kenelläkään muulla ole oikeutta ottaa pois. Tämän puolesta olen valmis taistelemaan niin yhteiskunnan sisällä, tai tarpeeksi äärimmäisessä tilanteessa myös sen ulkopuolella, jopa väkivallan keinoin jos muu ei auta (ok, tämä ei tarkoita sitä että vankeusrangaistukset pitäisi poistaa jne, mutta eiköhän tää mene siihen sarjaan että mitään periaattellista ei saa ikinä sanottua jos rupeaa jokaisen pillun nussimaan matkalla). Jos joku ulkopuolinen maa yksipuolisesti miehittäisi Suomen ja rupeaisi toimimaan väestöä sortavasti, en pitäisi mitenkään moraalisesti äärimmäisen ja ehdottoman tuomittavana sitä vastaan taistelua esimerkiksi vastarintaliikkeen tavoin. Sen, olisiko se sinun mielestäsi "ääriliikkeen terrorismia" vai vastarintaliikkeen vapaustaistelua, sinä saisit päättää aivan itse. Historia kai sen lopulta päättäisi, vaikka toisaalta voittajalla on tapana kirjoittaa niin sen hetkiset media-asenteet, julkinen mielipide kuin historiakin oman versionsa mukaiseksi ainakin lyhyellä tähtäimellä.

Tajuat, että tulevalla lapsenlapsellasi tulee 100 vuoden päästä olemaan seuraava tilanne:
* Suomen alkuperäisestä sekulaarista 5 miljoonan väestöstä on alhaisen syntyvyyden seurauksena jäljellä noin 3 miljoonaa ihmistä. Äänestysvoima kansanedustajavaaleissa on siis noin 2.2 miljoonaa päätä 75% äänestysprosentilla.
* Ääri-islamin edustajia on Suomessa maahanmuuton ja korkean syntyvyyden seurauksena noin 2.5 miljoonaa. Äänestysvoima kansanedustajavaaleissa on siis noin 2.5 miljoonaa päätä 99.9% äänestysvoimalla.
* Ääri-islamin edustajat ovat sitä mieltä, että ihmisillä on uskonnonvapaus, mutta jos ihminen ei valitse islamin uskoa, on hänen maksettava ylimääräistä veroa muslimiväestölle ja häntä tulee kohdella alempiarvoisena ihmisenä. (Muutamaan vuosikymmeneen ääri-islamin edustajisto ei kuitenkaan vielä ole kykenevä muuttamaan Suomen perustuslakia..)
* Äänestäjäenemmistöllä valittu ääri-islamistinen Suomen hallitus voi tämän jälkeen säätää arvopohjansa mukaisia eriarvoistavia ja lakeja eväten sekulaarin kantaväestön oikeuksia ja määräten heille ylimääräisiä veroja.

Onko tämä nyt hypoteettinen tilanne, jossa ääriainekset tulevat jostain käsittämättömästä syystä aina pysymään vallalla ja ehdottoman radikaaleina elementteinä, ja minun pitää otaksua, ettei muutos liikkeen sisällä ole mahdollinen? Saanen muistuttaa, että tämän vuosituhannen alkupuolella oli vielä olemassa sellainen mukava kristitty laitos kuin inkvisitio, jolla oli valta tuomita vääräuskoiset kuolemaan mitä kauheimmilla tavoilla, ja kiduttaa kuulusteltavia tavoilla, joihin verrattuna nykyiset lainsäädännön keinot ja kuulustelumenetelmät vaikuttavat perhelomalta. Kaiken muun ohella. Islam on satoja vuosia kristinuskoa nuorempi uskonto, ja jos nyt tehtäisiin tyhmä vertailu siitä, että miten vuosissa mitattuna islam vertautuu kristinuskoon, niin eipä siellä siinä mielessä olla juuri kehityksessä jäljessä, saatettaisiin ainakin joiltain osilta olla jopa edellä. Ja tuhat vuottakin on loppujen lopuksi lyhyt aika kulttuurievoluution ja yhteiskunnan kehityksen mittakaavassa.

Mitä sinä, konkreettisesti tekisit tilanteessa, jossa tajuaisit Suomen kansalaisten ja sinun lapsenlapsiesi vapautta ja oikeuksia uhattavan tällä tavalla?

Eivätköhän tulevaisuuden potentiaaliset uhkakuvat kuulu siihen sarjaan, joita pitää yrittää torjua systeemin sisältä. Minä en näe mitään syytä, miksi tuollainen kulttuuri ei voisi ajan ja varsinkin sukupolvien myötä muuntautua ja sopeutua kulttuuri-intergraation suuntaan. Minusta on vähintäänkin typerää sanoa että "noiden elintavat uhkaavat meidän elintapaamme" ja sitten samaan hengenvetoon sanoa että meidän pitäisi ottaa heiltä pois oikeus heidän elintapaansa. Uskon, että jos heidän elintapansa vie yksilöltä oikeuden esimerkiksi tehdä vapaasti omia valintojaan, siihen on syytä, ja jopa velvollisuus, yrittää vaikuttaa moninkin tavoin. Mutta onko meillä oikeutta ruveta kieltämään toisilta heidän kulttuuriaan ja oikeuksiaan vain koska se ei sovi meidän kulttuuriimme ja oikeudentajuumme...? Jos pitää valita kyllä tai ei, niin ei, mutta asia on toki monisyisempi ja -mutkaisempi kuin sitä tässä pystyy kunnolla käymään läpi, siksi kai tämä topicci on jo näin pitkä. Mutta tuossa pitää talsia varovaisesti ja varpaillaan, tai horjahdetaan hyyyyyvin helposti sinne "essential rightsin" väärälle puolelle.

Ugh.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#919 • • Edited Riku The Little Prince

Ana-5000, 2.1.2009 19:50:
Kuinka suuri osa Suomelle kuuluu tästä ongelmien aiheuttajan vastuusta?

Hyvin vähän. Mutta se ei tarkoita etteikö Suomellakin olisi joillain tavoilla oma näppinsä osaltaan pelissä, vaikkei täällä aktiivista siirtomaapolitiikkaa olla harjoitettukaan. Sisämarkkinat ovat kärjistettynä tietynlainen kaupallisen sodankäynnin muoto, ja ne taas vaikuttavat aika suoraan Afrikan hyvinvointiin.

Kuinka monesti suomi tai suomalaiset ovat olleet sodassa lähi-idässä, afrikassa tai muilla muslimialueilla?

23,5 :) (ask a silly question, get a silly answer)

Onko Suomenkin maahanmuutossa kyse ns. valkoisen miehen taakasta, vai onko valkoisen miehen sota- ja valloitusretket sekä siirtomaavaltojen aika kollektiivisesti koko lännen vastuulla? Muistaakseni me olemme itse olleet siirtomaa, toisen vallan alla ja itsenäisiä vasta hetken.

Minun mielestäni siinä on kyse sellaisista ikävistä ja valitettavista puolista kuin empatia, myötätunto, inhimillisyys ja lähimmäisenrakkaus. Auttaisitko sinä maassa makaavaa vain jos olet itse hänet hakannut? Äläkä edes yritä ruveta vetämään tähän väliin mitään että "en jos se kerran potkii takaisin", koska se menisi jo aikamoisen vedätyksen ja mielipidepopulismin puolelle.

Minä en muista ensimmäistäkään sotaa tai hyökkäystä, joka olisi Suomen taholta suuntaunut niihin maihin, mistä tänne nyt pakolaisia virtaa. Mikä vastuu meillä tässä asiassa on, vai onko ajatus se, että meidän hyvinvointimme on silkkaa riistoa ja riistäjien kuuluukin kärsiä kun riistettävät saapuvat tuhatpäisinä joukkoina riistäjien maahan mellastamaan ja kuluttamaan sosiaalista tukiverkostoa?

Ihan mun nöyränä henkilökohtasena ja idealistisena mielipiteenä mä sovellan kaikkein mieluiten näissä(kin) asioissa tätä kristinuskon yhtä perusopeista (vaikken kristitty olekaan): Tee muille kuten haluaisit heidän tekevän itsellesi. Ja jos sä tässä vaiheessa rupeat taas vaatimaan, että heidän tulee tehdä samoin sinulle, niin mennään taas aika reippaasti metsään kaikin puolin.

Mitä sitten tehdään, kun tulijoiden määrä ylittää tukiverkoston sietokyvyn?

Mikäköhän vaihe tämä tarkalleen on? Nähdäänkö täällä nälkää? Asuvatko ihmiset yleisesti kaduilla? Jos näin on, onko se maahanmuuttajien ja ylipäätään maahanmuuton aiheuttama vika ja ongelma, vai ollaanko jossain muualla politiikan suuntaviivoissa menty pahasti metsään jos resursseja ihmisten perustarpeiden hoitamiseen ei muka yhteiskunnalla riitä (terveisiä vaan sinne oikeistopuolueille ja -hallitukselle...)?

Sinänsä mielellään annan tämän maahanmuuttokeskustelun jo tältä erää olla, mutta niin useasta suunnasta viskotaan tuota mielestäni varsin elitististä "pitäähän meidän nyt tyhmiä murjaaneja auttaa kun niiden selkänahasta on meidänkin kännykät tehty"-asenteeseen, että välillä tekee mieli esittää nämä kysymykset.

Kuule, ei todellakaan mitenkään provoisointina ja ihan ystävällisesti nyt tarkoitan tämän, mutta mun mielestä se elitismi menee kyllä aika 50/50. Muutenkin tuntuu että sä viljelet kovasti tiettyjä toisen laidan hokemia teinimäisiä, provokatiivisia heittoja, joka on vähän sama kun mä sanoisin että sieltä sun suunnasta kuuluu vaan halventavaa "rahaa pummaamaan ne kaikki nekrut tänne tulee ja ajelee sit mersuilla tuol meidän verorahoilla"-retoriikkaa. Eiköhän tuon maahanmuuttoa puolustavan nakökannan puolelta huomattavasti älykkäämpää ja perustellumpaa argumenttia ja moraalista perusteluakin löydy.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#920 • • Edited Riku The Little Prince

Ana-5000, 2.1.2009 11:35:
Jihad terminä on muslimien oma, eikä nuivien ateistien propagandaa.

Olenko mä nyt ihan hukassa jos mun käsityksen mukaan jihad on terminä enemminkin tarkoitus ymmärtää sisäisenä eikä ulkoisena taisteluna, mutta sitä on vääristelty palvelemaan tiettyjä poliittisia näkökantoja edustavien toimesta näiden etuja paremmin ajavaan nykyiseen militanttiin muotoon?

Älä syytä uskontoa, syytä poliitikkoja. Noiden kahden asian sotkemisesta on ihmiskunnan historiassa maksettu kova hinta, eikä se krisinusko siinä mitenkään autuas ole. Ei historiassa, eikä edes nykypäivänä vaikka me niin täällä haluttaisiin itsellemme uskotella. Jenkeissä on aika kova kristillinen konservatiivioikeisto, joka katsoo alaspäin juuri vaikkapa arabeja ja kokee oikeutenaan puuttua näiden sisäisiin asioihin vaikka voimakeinoin. Ne ääriryhmät ja -mielipiteet siellä vastaanottavassa päässä saavat nimenomaan voimaa siitä turhautumisesta ja voimattomuuden tunteesta, joka ihmisillä on siitä että joku USA tulee Israelin ja nyt Irakin kautta sotkemaan voimasuhteita ja sekaantumaan asioihin jotka eivät heille kuulu. Ja kun ei ole pommeja ja ohjuksia millä isketään takaisin, niin sitten pitää turvautua muihin keinoihin. Ihan samalla tavalla ne siviilit kuitenkin kärsivät Israelin ja USA:n pommituksista kuin itsemurhaiskuistakin.

--
Kyseenalaista aina kaikki.