Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 790,833 views

akir0

Posts: 2,554

#961 • • akir0 idleRPG champion 2009

Steven Hoaks, 12.3.2008 10:39:
-3G verkon puuttuminen. Tietty tää on huono juttu. Ainakin paperilla ja spekseillä, mutta mites todellisuudessa? Esim Elisan verkon EDGE maksiminopeus on 236,8kiloo ja 3G verkon maksimi taas on 1,8megaa. Ero on siis lähes kahdeksan kertainen. Auts kuulostaa järkyttävältä, mutta eilen testailin pitkin päivää molempien verkkojen omaa yhteyttä paikoissa missä liikun ja keskiarvoksi sain EDGE:llä 60kiloo ja 3G verkolla 120kiloo. Siis tuplasti. No kuulostaa sekin jo erolta, mutta jokainen voi päättää itse onko sillä itselle mitään merkittävää eroa jos ratikassa lataat yhtä sähköpostiasi sekunnin vai kaksi? Minulle ei ole.



Siirtonopeuden ero on toki merkittävä, mutta normikäytössä vielä enemmän toi ero tulee esille 3g/hsdspa:n pienemmän latenssin takia. Esim. SSH:n käyttö edgen ylitse on täydellistä tuskaa, 3g:llä tuo taas sujuu ihan heilahtamalla.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#962 • • Edited Steven Hoaks Stefu täs moi =)

JussiS, 12.3.2008 11:22:
Mistäköhän tuo 1,8 on kaivettu? UMTS-verkon nopeus on max 384kb/s kun taas HSPA-verkossa (3.5G) maksiminopeus on 14,4 MB, tosin käytössä vasta 3,6 MB. Ero HSDPA- ja 3G-yhteyksien välillä on aika järjettömän iso, ihan perstuntumaltakin mitattuna.



http://tinylink.com/?OfTTF1JCkI

"EDGE-tekniikan suurin teoreettinen nopeus Elisan GSM-verkossa on 236,8 kbit/s"

"UMTS-verkon suurin teoreettinen pakettikytkentäinen tiedonsiirtonopeus on 384 kbit/s. HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) on 3G-verkon nopeutettu tiedonsiirtotekniikka verkosta päätelaitteelle. HSDPA:n teoreettinen tiedonsiirtonopeus verkosta päätelaitteelle on 1,8 Mbit/s. Käytännön tiedonsiirtonopeus jää pääsääntöisesti teoreettisten huippuarvojen alle."


Millä tuo testattiin, ja mitkä luvut nuo 60 ja 120 kb on?



-www.iphonenetworktest.com

-60kbit/s ja 120kbit/s


3G-verkko kattaa kuitenkin 60% Suomen asukkaista. EDGE kattaa 10-kertaisesta kuuluvuusalueestaan huolimatta vain hieman yli 70% kaikista asukkaista. Melko pieni ero. 3G-verkon rakentaminen on edelleen kesken, ja verkko laajentuu koko ajan.

Nyt kun puhutaan 3G-verkosta, niin kannattaa tosiaan huomioida, että suurimmaksi osaksi se on jo käännetty perus UMTS-verkosta HSPA-verkoksi. Tällöin taas puhelimen pitää kyetä tukemaan HSPA-verkkoja (jota Nokian uudet puhelimet tukee), eli siis näitä verkkoja joita "mokkulatkin" käyttää. Suoranaisesti 3G ei tuo EDGEen verrattuna juurikaan lisäarvoa vaan nimenomaan se nopeus tulee HSPA-verkkojen kautta.



Okei tossa oli vähän uutta tietoa mullekkin *ding*

No mutta mä en hirveesti päin suomee matkustele. Että vaikka toi kattavuus olisikin sama niin se ei ainakaan mua haittaa.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#963 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

akir0, 12.3.2008 11:30:
Siirtonopeuden ero on toki merkittävä, mutta normikäytössä vielä enemmän toi ero tulee esille 3g/hsdspa:n pienemmän latenssin takia. Esim. SSH:n käyttö edgen ylitse on täydellistä tuskaa, 3g:llä tuo taas sujuu ihan heilahtamalla.



latenssin takia? SSH?

Nää tälläset ei mulle oikeen hirveesti sano mitään. Ihan oman käytön kokemuksista kirjoitin. En oikeen tollasta muuten hifistelyä harrasta tai edes ymmärää *hih*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Jussi Soro

Posts: 6,385

#964 • • Jussi Soro choon!

Steven Hoaks, 12.3.2008 11:31:
"UMTS-verkon suurin teoreettinen pakettikytkentäinen tiedonsiirtonopeus on 384 kbit/s. HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) on 3G-verkon nopeutettu tiedonsiirtotekniikka verkosta päätelaitteelle. HSDPA:n teoreettinen tiedonsiirtonopeus verkosta päätelaitteelle on 1,8 Mbit/s. Käytännön tiedonsiirtonopeus jää pääsääntöisesti teoreettisten huippuarvojen alle."


Hmm, lienee päivittämättä tuolta sivulta, 1.1.2007 alkaen on toiminut 3,6MB nopeudella (siihen asti kylläkin 1,8MB)

www.iphonenetworktest.com

-60kbit/s ja 120kbit/s


Jos nuo ovat latausnopeudet ulkomaiselta palvelimelta EDGEn yli, niin ihmettelen kyllä suuresti (8MB ADSL:n yli 100kb/s ulkomailta on sellainen "vakionopeus", yleensä tulee hitaammin. Testasin firman 100MB yhteydellä, ja tulos oli 732 kb/s). Millä laitteella yhteydet on otettu?
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#965 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

JussiS, 12.3.2008 11:41:
Jos nuo ovat latausnopeudet ulkomaiselta palvelimelta EDGEn yli, niin ihmettelen kyllä suuresti (8MB ADSL:n yli 100kb/s ulkomailta on sellainen "vakionopeus", yleensä tulee hitaammin. Testasin firman 100MB yhteydellä, ja tulos oli 732 kb/s). Millä laitteella yhteydet on otettu?



Mun nokian duunikoneella vetelin abaut 1000kb/s

Puhelimen testeissä käytin taas tietysti iPhonea ja Nokian E61i mallia...

Noi numerot voi hyvinkin olla vääriä, mutta ne oli kuitenkin aina hyvin lähellä tuota 60 tai 120 lukuja eli suhde pysyi kuitenkin samana, eli siis noin kaksi kertaa nopeampi.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Avatar
#966 • • Dorka Guest
Pienenä iPod fanina tuli sitten hommattua iPod Touch. Täytyy sanoa, että nyt ymmärrän hyvin miksi iPhone on niin kovassa suosiossa.

Kännykkänä HTC:n Touch ja siinä tosiaan kosketusnäytön käyttö on kyllä tuskaa MUTTA Apple... ne on saanu kyllä kehitettyä oikeasti toimivan käyttiksen josta varmasti muut yrittävät vain ottaa mallia - niin ylivertainen se on mihinkään muuhun kosketusnäytöllä toimivaan laitteeseen.

iPod Touch tuli ostettua käytännössä vain omien kuvien näyttämiseen keikoilla yms. ja jos olen ymmärtänyt oikein niin arvostelujen mukaan Touchissa on huonompi screeni kuin iPhonessa, mutta silti ei mulla ole kyllä mitään Touchin ruutuun mitään negatiivista sanottavaa muutakuin et se vähän kellertää (niin, kuin kaikki ei kalibroidut näytöt tosin) vähän enemmän kuin mitä muut vastaavat LCD:t tekee.

Vaikka niin kova Mikkisofta fani olenkin niin teollinen muotoilu ja käyttöliittymän suunnittelu on Applella aivan omaa luokkaa. iPhone tulee tosin hommattua vasta sitten, kun Applen lupaama Exchange ja 3g tuki saadaan siihen.

...edes Nokian puhelimet ei tue suoraan Exchange maili palvelinta joten toi on kova veto Applelta jos se saa OMA (outlook mobile access) synkin toimimaan siinä suoraan.
ville

Posts: 3,780

#967 • • ville olen oikeasti ujo

Steven Hoaks, 12.3.2008 10:39:
Auts kuulostaa järkyttävältä, mutta eilen testailin pitkin päivää molempien verkkojen omaa yhteyttä paikoissa missä liikun ja keskiarvoksi sain EDGE:llä 60kiloo ja 3G verkolla 120kiloo. Siis tuplasti. No kuulostaa sekin jo erolta, mutta jokainen voi päättää itse onko sillä itselle mitään merkittävää eroa jos ratikassa lataat yhtä sähköpostiasi sekunnin vai kaksi? Minulle ei ole.



Elisaan ei kannata koskea pitkälläkään tikulla nykyisin, koska verkko on niin tukossa. Soneralla ja DNA:lla saa jatkuvasti yli megaa, välillä kahta.

En tiedä mikä elisan nopeusluokka sulla on, jos saat noin alhaisia lukemia, sun nopeusluokka on todennäköisesti tosi alhainen.

HSDPA peittoalue on vielä aika pieni, mutta se kasvaa. Esim itse käytän kaiken julkisissa olevan ajan sähköpostin vastaamiseen / lukemiseen ja netissä surffailuun. Jos asuu edes suht fiksussa paikassa ja käy duunissa suht fiksussa paikassa, 3G löytyy lähes koko ajan. Harmittavasti pieniä katveita löytyy, esim länärillä karhusaaren kohdalla känny tippuu hetkeksi pois 3G verkosta.


Mulla itsellä on käytössä iPod touch josta löytyy nettiominaisuudet suht samalla tavalla kun tosta iphonesta. Nokialaisista löytyy e90. IMO näiden välillä yks pirun suuri ero: Nokialainen on täysiverinen työkone, jolla voi ihan oikeasti tehdä kaiken. Apple on kiva lelu, jonka käyttäminen on ainutlaatuista lähinnä sen takia, että laite vaan on niin päheä.

Vertaa vaikka näitä

Nokian suuri ja hyvä näppäimistö vs. touchscreen, joka ei ole kovin suuri ja jonka näppäimistö ei ole täydellinen

Nokia PIM-sync vs ei sync (tulossa kyllä)

VPN vs ei VPN

HSDPA (täysiverinen laajakaista) vs EDGE (mukavasti pelkkä teksti eli sähköposti)

Suuri leveä näyttö vs kapeampi (ärsyttävä nettisivuissa, kun usein ei ihan riitä)

Näppäinoikopolut vs puhtaasti touchscreen


iPhone on loistotuote ja omassa segementissään se kilpailee tosi vahvasti kaikkia muita vastaan. Kiva käyttöliittymä, tyylikäs ulkoasua ja viuhuvat ikonit tuovat laitteelle kivaa lisäarvoa ja joka kerta kun tuotetta käyttää, tulee wow olo.

Mut kyse on vaan siitä, että jos sä tarviit vähänkin enemmän kun kivaa lelua jota esitellä kavereille, nykyinen iphone ei vaan taivu...

Uskoisin, että seuraava iphone korjaa monia merkittäviä puutteita. HSDPA tulee varmasti ja muutama hardisnäppäin. Jos / kun apple vielä saa softatarjonnan kohdalleen, iphone saattaisi ehkä olla laite, jolla voisi itsekin tulla toimeen :)
ville

Posts: 3,780

#968 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Dorka, 12.3.2008 11:51:
...edes Nokian puhelimet ei tue suoraan Exchange maili palvelinta joten toi on kova veto Applelta jos se saa OMA (outlook mobile access) synkin toimimaan siinä suoraan.



Ainakin omassa e-sarjalaisissa on suoraan exchange mail, joka osaa meilin, kalenterit, kontaktit ja taskit. Jos ei löydy suoraan, omasta nokiasta voi valita download ja ladata softan. Ja lataaminen ei maksa mitään. Ihan täydellinen tuo ei kyllä ole, esim kalenterista ei pysty luomaan requestia ja sent mail ei tule näkyviin lähetettyihin. Kontakteissa jaettu yrityskontaktilista toimii kyllä tosi jees, mikä on varsinkin tien päällä mukava lisä.
ville

Posts: 3,780

#969 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Steven Hoaks, 12.3.2008 11:35:
latenssin takia? SSH?



Vasta-aika eli aika joka menee ennenkuin verkko vastaa mihinkään mitä teet.

EDGE:llä tuo on satoja millisekunteja, varmaan joku 0.3->. Tarkoittaa sitä, että vaikka tietoa siirtyy pieniä määriä, netin käyttö on hidasta, koska jokainen requestin vastaus kestää pirun pitkään.

HSDPA verkossa latessi putoaa lähelle 0.1, keskiarvo omissa testeissä on ollut yleensä 0.15-0.2 välillä

HSUPA verkossa päästään vielä alemmaksi, mutta 0.1 maagista rajaa on silti aika vaikea alittaa, vaikka välillä tämän alle pääsee.

Steven Hoaks, 12.3.2008 11:45:
Noi numerot voi hyvinkin olla vääriä, mutta ne oli kuitenkin aina hyvin lähellä tuota 60 tai 120 lukuja eli suhde pysyi kuitenkin samana, eli siis noin kaksi kertaa nopeampi.



Niin... siis elisan verkossa ja varmaan liittymällä jossa on nopeus rajoitettu 384:ään tai jopa alle.

Duunissa teen jatkuvasti töitä näiden kanssa ja nopeuserot EDGE ja HSDPA välillä on kyllä about kymmenkertainen, kunhan vaan ei valitse sitä Elisaa, jonka verkko on täysin ylikuormitettu. EDGE on niin hidas, että sitä ei oikeasti käytä kuin pakosta, HSDPA on niin nopea, että aina ei viitsi vaihtaa edes WLAN:iin, vaikka se olisi saatavilla.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#970 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

ville, 12.3.2008 12:13:
Elisaan ei kannata koskea pitkälläkään tikulla nykyisin, koska verkko on niin tukossa. Soneralla ja DNA:lla saa jatkuvasti yli megaa, välillä kahta.



Onko eri tosiaan noin järkky *ding*

Mulla on siis saunalahti ja sehän käyttää vissiin elisan verkkoa? Missäs sitten nopeimmat EDGE nopeudet on? Kannattaako mun tosiaan harkita Soneraa tai DNA:ta jottai saisin ton toimimaan nopeammin? Sillä kriteerillä tosiaan sitten että se toimisi paljon nopemmin?

HSDPA peittoalue on vielä aika pieni, mutta se kasvaa. Esim itse käytän kaiken julkisissa olevan ajan sähköpostin vastaamiseen / lukemiseen ja netissä surffailuun. Jos asuu edes suht fiksussa paikassa ja käy duunissa suht fiksussa paikassa, 3G löytyy lähes koko ajan. Harmittavasti pieniä katveita löytyy, esim länärillä karhusaaren kohdalla känny tippuu hetkeksi pois 3G verkosta.



Joo tämän tiedän ja ostan kyllä 3G:llä varustetut iPhonen heti kun sellanen vaan tulee ja on sopivan hintainen. Nyt kun sellaista ei ole niin tyydyn vielä tähän.


Nokialainen on täysiverinen työkone, jolla voi ihan oikeasti tehdä kaiken. Apple on kiva lelu, jonka käyttäminen on ainutlaatuista lähinnä sen takia, että laite vaan on niin päheä.



No joo ja ei. Kyllähän nokialla voi toki tehdä kaikkee mutta mä en ainakaan sillä kauheasti kirjoittele. Sähköpostien lukeminen mielestäni onnistuu kyllä paremmin iPhonella juuri tuon scrollauksen ja zoomauksen takia. Vastaaminen siihen on sitten tosiaan hieman hankalaa. E90 on kylläkin hieno peli mutta järkky halko ja maksaa tosiaan tuplasti iPhonen verran *uuh*

Vertaa vaikka näitä

Nokian suuri ja hyvä näppäimistö vs. touchscreen, joka ei ole kovin suuri ja jonka näppäimistö ei ole täydellinen


Totta. Sellaiselle joka kirjoittaa paljon varmasti kätevämpi. Mulle ei niinkään suuri merkitys.

Nokia PIM-sync vs ei sync (tulossa kyllä)


En edes tiedä mitä toi tarkoittaa *ding*

VPN vs ei VPN


Tämä kyllä on ihan perusasetuksissa iPhonessa *ding*

HSDPA (täysiverinen laajakaista) vs EDGE (mukavasti pelkkä teksti eli sähköposti)


Jos jotain irc-galtsua tai facebookkia paljon selailee niin on toki hidasta. Jos perus asioita tarkistelee niin kelpaa vielä ainakin mulle.

Suuri leveä näyttö vs kapeampi (ärsyttävä nettisivuissa, kun usein ei ihan riitä)


Näyttö kaatuu leveäks kun puhelinta vain kääntää... Tämä helpottaa monen sivun tarkistelua.

Näppäinoikopolut vs puhtaasti touchscreen


Suhteellisen monipuoliset asetukset kun haluat oikeat palikat oikeisiin paikkoihin. Nopeempi käyttis ja ohjelmien käynnistys.


Uskoisin, että seuraava iphone korjaa monia merkittäviä puutteita. HSDPA tulee varmasti ja muutama hardisnäppäin. Jos / kun apple vielä saa softatarjonnan kohdalleen, iphone saattaisi ehkä olla laite, jolla voisi itsekin tulla toimeen :)



Näitä uudistuksia odotellessa *hihu* Mutta tota softaahan on aivan helvetisti jo... Ei vaan "virallista"


Bonus vastalause: Vertasit just tosiaan kahta laitetta joiden hinta on noin 400e ja 800e *vink*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

thomas

Posts: 5,618

#971 • • thomas
Onkos jollain kokemuksia noista elisan / saunalahden / dna:n yms mokkuloista macin kanssa? Näyttäis siltä että tänne paikkakunnalle ei sopivaa intternetiä saa (ainakaan maksamatta itseään kipeeksi). Eli jossain oli ainakin juttua tosta Huawei E220 mokkulasta ja sit Icon Opticonista oli kans jossain juttua. Aattelin siis että jos jollain on käyttökokemuksia ?
ville

Posts: 3,780

#972 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Steven Hoaks, 12.3.2008 12:32:
Mulla on siis saunalahti ja sehän käyttää vissiin elisan verkkoa? Missäs sitten nopeimmat EDGE nopeudet on? Kannattaako mun tosiaan harkita Soneraa tai DNA:ta jottai saisin ton toimimaan nopeammin? Sillä kriteerillä tosiaan sitten että se toimisi paljon nopemmin?



Edgeä ei saa nopeaksi vaikka mikä olisi, koska se on samassa verkossa GSM kanssa ja siten puhe aina korkeamalla prioriteetillä kuin data.


No joo ja ei. Kyllähän nokialla voi toki tehdä kaikkee mutta mä en ainakaan sillä kauheasti kirjoittele. Sähköpostien lukeminen mielestäni onnistuu kyllä paremmin iPhonella juuri tuon scrollauksen ja zoomauksen takia. Vastaaminen siihen on sitten tosiaan hieman hankalaa. E90 on kylläkin hieno peli mutta järkky halko ja maksaa tosiaan tuplasti iPhonen verran *uuh*



Sehän se just on, E90 on suuri, mut se tuo tiettyjä etuja ja haittoja. Suurin etu on se, että laite oikeasti muistuttaa jo pientä kannettavaa ja sen kanssa pärjää aika hyvin. Suurin haitta se, että E90 lisäksi tarvii usein ostaa "bilepuhelin".


Tämä kyllä on ihan perusasetuksissa iPhonessa *ding*



Joka riippuu siitä mitä VPN käyttää. Pointti oli se, että vielä toi rajapinta ei ole avoin ja siten mahdollisuudet ovat rajatut.


Näyttö kaatuu leveäks kun puhelinta vain kääntää... Tämä helpottaa monen sivun tarkistelua.



Ja siltikin pitää vierittää sivusuunnassa...


Suhteellisen monipuoliset asetukset kun haluat oikeat palikat oikeisiin paikkoihin. Nopeempi käyttis ja ohjelmien käynnistys.



Mä en kyllä tossa e90:ssä ja ipod touchissa hirveästi ole huomannut eroa siinä miten softat käynnistyy ja käyttis vastaa. Nokialaisen perussynti kyllä on pieni käyttömuisti, joka vaatii sitä akun irroitusta sillointällöin, jotta puhelin toimii fiksusti.


Bonus vastalause: Vertasit just tosiaan kahta laitetta joiden hinta on noin 400e ja 800e *vink*



No en oikestaan. Applen hinta ei ole 400e jos haluaa virallisen laitteen. Vasta sitten kun laite saadaan tänne myyntiin voi nähdä, mihin hinta asettuu.
ville

Posts: 3,780

#973 • • ville olen oikeasti ujo

thomas, 12.3.2008 12:34:
Onkos jollain kokemuksia noista elisan / saunalahden / dna:n yms mokkuloista macin kanssa? Näyttäis siltä että tänne paikkakunnalle ei sopivaa intternetiä saa (ainakaan maksamatta itseään kipeeksi). Eli jossain oli ainakin juttua tosta Huawei E220 mokkulasta ja sit Icon Opticonista oli kans jossain juttua. Aattelin siis että jos jollain on käyttökokemuksia ?



Option tukee kaikkia mäkkejä, myös 10.5. Huawein kanssa saat ongelmia.
Kinli

Posts: 782

#974 • • Kinli

Dorka, 12.3.2008 11:51:
iPod Touch tuli ostettua käytännössä vain omien kuvien näyttämiseen keikoilla yms. ja jos olen ymmärtänyt oikein niin arvostelujen mukaan Touchissa on huonompi screeni kuin iPhonessa



Tää on oikeesti aika kova juttu, itekkin käytän touchia tähän ja välillä saa pyyhkiä kuolaa pois ruudulta kun poka ihmettelee tota pientä laitetta monttu auki. showstopper. :)

Vielä kun sais sen slideshowsoftan vähän fiilattuu (esim. kuvien järjestystä ei saa itse ohjelmassa enää muutettua) niin kyllä kelpaa.

iphoneja ja toucheja oon pyöritelly, haxoroinu ja säätäny kyllästymiseen asti ja mielestäni niissä ei oo mitään laadullisia eroja näytössä.
Kinli

Posts: 782

#975 • • Kinli

Steven Hoaks, 12.3.2008 10:39:
Harvassa nokiassa on myös suoraan 3,5millinen stereo plugi ja pitää käyttää jotain vitun adaptereita sun muita paskoja. iPhonessa nää toimii ja ihan varmasti tulen käyttämään tota muistia musiikkiin ja sen kuunteluun.



Sä tarviit kyl adapterin iphoneenkin, koittappa laittaa esim. senkut kiinni.. ;)
ville

Posts: 3,780

#976 • • ville olen oikeasti ujo

Kinli, 12.3.2008 12:52:
Tää on oikeesti aika kova juttu, itekkin käytän touchia tähän ja välillä saa pyyhkiä kuolaa pois ruudulta kun poka ihmettelee tota pientä laitetta monttu auki. showstopper. :)



Kummalla saa paremmin pillua:

kommari

vs

ipod touch / iphone

Kisa alkaa nyt perjantaina! Tuloksia voi raportoida tänne. Kakkospesästä kaksi pistettä!

:D
Kinli

Posts: 782

#977 • • Kinli

ville, 12.3.2008 12:55:
Kummalla saa paremmin pillua:

kommari

vs

ipod touch / iphone

Kisa alkaa nyt perjantaina! Tuloksia voi raportoida tänne. Kakkospesästä kaksi pistettä!

:D



hehe, päästiin iAsian ytimeen vihdoin! ;)
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#978 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

ville, 12.3.2008 12:55:
Kummalla saa paremmin pillua:

kommari

vs

ipod touch / iphone

Kisa alkaa nyt perjantaina! Tuloksia voi raportoida tänne. Kakkospesästä kaksi pistettä!

:D



*lmao*

Kinli taitaa olla tässä ainoo sinkku meistä niin jos sä satutkin voittamaan niin turpiis saat kuitenkin :D Mäkään en voi valitettavasti osallistua.

Mutta tämä testi pitää toki tehdä palveluksena koko ihmiskunnalle!

Kaksi yhtä komeaa sinkku kollia. Yhdellä kommari ja toisella iPhone. Yksi ilta kisa käydään Alepubissa ja toinen Kaarlessa *hih* Vapaaehtoisia?

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

bates

Posts: 707

#979 • • bates Tirehtööri

ville, 12.3.2008 12:45:
-
Ja siltikin pitää vierittää sivusuunnassa...



Emmä tiiä, itse oon sitä mieltä et täs iPhonessa on ensimmäistä kertaa matkapuhelinten historiassa toteutettu toi webbisivujen selaus siten, että webin käyttö on oikeasti helppoa ja hauskaa.

Tosiaan kun vaaka-asennossa noita sivuja katselee, niin kyllä ainakin mun silmissä selailukokemus on varsin miellyttävä. Jos sivu oletuskokoisena näyttää liian pieneltä luettavaksi, niin toi multitouch-zoomaus on kyllä niin helppokäyttöinen et en tiedä miten tän nyt enää sais paremmaksi kehitettyä. Ja Safari selaimena toimii tietty niinkuin web-selaimen tuleekin toimia.

Ainoa heikompi puoli (sinällään toki aika isokin miinus) tosiaan webbikäytössä on toi 3G:n puuttuminen, mikä varmastikin korjantuu kyllä lähitulevaisuudessa. Ja sinänsä tätä käyttäessä huomaa kyllä myös hyvin kuinka paljon vapaita / salaamattomia wlan-verkkoja tuolla kaupungilla oikeastaan onkaan... *hymy*

Täytyy kyl sanoa et jos firma historiansa ekalla yrittämällä saa jo kasaan tälläsen matkapuhelimen, niin iPhonen seuraava, jenkkimarkkinoiden ulkopuolelle suunnattu kehitysversio tulee kyl olemaan todennäköisesti melkoinen partykilleri muiden valmistajien kannalta.

--
The best way to predict the future is to invent it.

Kinli

Posts: 782

#980 • • Kinli

bates, 12.3.2008 13:34:
Täytyy kyl sanoa et jos firma historiansa ekalla yrittämällä saa jo kasaan tälläsen matkapuhelimen, niin iPhonen seuraava, jenkkimarkkinoiden ulkopuolelle suunnattu kehitysversio tulee kyl olemaan todennäköisesti melkoinen partykilleri muiden valmistajien kannalta.



word. :)

tosin, jos pilkkua viilataan niin tää ei oo applen eka puhelin.. ;)
mut se eka oli niin floppi (yhteistyössä motorolan kanssa tms.) ettei sitä kukaan tarvii muistaa..