Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 790,254 views

thomas

Posts: 5,618

#941 • • thomas

Sallakat, 16.2.2008 13:50:
täällä kuitenkin kun on asioista paljon tietäviä ihmisiä niin ajattelin kysyä kun toi pieni-kaunis-valkoinen tuossa nyt sitte istuu, että oletteko te vielä huolissaan virusasioista?
Ajathan muuttuu ja varmasti jossain vaiheessa jollain on kuitenkin liikaa aikaa käsillään ja tarpeeksi vitutusta, että maceillekin aletaan viruksia kirjoittamaan, mutta kaiketi tilanne ei vielä torjuntaohjelmia vaadi?



eipä vaadi. ole vain rauhassa ja eiköhän täällä tiedoteta jos semmoisia löytyy.
OCS

Posts: 1,828

#942 • • OCS

Sallakat, 16.2.2008 13:50:
Ajathan muuttuu ja varmasti jossain vaiheessa jollain on kuitenkin liikaa aikaa käsillään ja tarpeeksi vitutusta, että maceillekin aletaan viruksia kirjoittamaan, mutta kaiketi tilanne ei vielä torjuntaohjelmia vaadi?


Harva niitä vitutuksen takia tekee. Rahasta niitä tehdään.

Yksi syistä, miksi maceille ei vakavia viruksia/troijalaisia yms. ole näkynyt (ainakaan montaa), on käyttäjäkunnan vähäinen merkitys taloudellisessa mielessä. Maccien osuus tietokonemarkkinoista on vielä alhainen.

http://www.net-security.org/secworld.php?id=5746
http://www.sophos.com/pressoffice/news/articles/2008/01/security-report.html

Kannattaa välillä kurkkia sieltä pilvilinnasta ulos, sillä OSX:lle on tehty haittaohjelmia, ja niitä tehdään tulevaisuudessakin. Se ei ole immuuni viruksille, vaikka suurin osa niin varmasti luulee. Katsokaa vaikka paljon turvallisuuspäivityksiä on tullut uusimpaan OSX:ään.

Sallakat,
oletteko te vielä huolissaan virusasioista?


thomas, 16.2.2008 13:54:
eipä vaadi. ole vain rauhassa ja eiköhän täällä tiedoteta jos semmoisia löytyy.


Kuuluisia viimeisiä sanoja ;)
Tiia

Posts: 352

#943 • • Tiia
En osaa vielkään laittaa videoo mun iPodiin. *lmao*
Tiia

Posts: 352

#945 • • Edited Tiia

thomas, 17.2.2008 05:41:
---
Tiia, 17.2.2008 00:43:
En osaa vielkään laittaa videoo mun iPodiin. *lmao*
---

http://www.isquint.org/ tolla ainakin voit muuntaa sen videon ipodin ymmärtämään muotoon.. sitten vaan itunesilla siirrät


Tänks! *hymy* Yritetään. *pepsodent*

Edit: Ei toimi mun koneella, kun ei ole Macia, vaikka tää Apple topic onkin..
Sallakat

Posts: 2,220

#946 • • Sallakat jungle, baby !
mikähän olisi hyvä image resize ohjelma macille? kokeilin tota Bulk:ia mutta jotenkin se oli hieman ööö vaikeeta tajuta tällä hetkellä pienessä hiprakassa *nauru* eli joku toinen pliis.
Winskalla oli hyvä se VSO, joku sen tyylinen ois bueno.

tänks
thomas

Posts: 5,618

#947 • • thomas

Sallakat, 22.2.2008 21:06:
mikähän olisi hyvä image resize ohjelma macille? kokeilin tota Bulk:ia mutta jotenkin se oli hieman ööö vaikeeta tajuta tällä hetkellä pienessä hiprakassa *nauru* eli joku toinen pliis.
Winskalla oli hyvä se VSO, joku sen tyylinen ois bueno.

tänks



this works: http://xtralean.com/IWOverview.html
pululu

Posts: 1,102

#949 • • pululu .jemmutti.
kaks kuukautta oon ollu mäkki-ihminen, ja ei voi muuta sanoa kuin että onneksi elämäni miehet painostivat vaihtamaan peeceen mäkkiin.

--
Ei ole enää pitkä matka
maisemaan jota en ole koskaan nähnyt.

pirpeli

Posts: 5,533

#950 • • pirpeli

pululu, 23.2.2008 11:28:
kaks kuukautta oon ollu mäkki-ihminen, ja ei voi muuta sanoa kuin että onneksi elämäni miehet painostivat vaihtamaan peeceen mäkkiin.



Hyvä valinta indeed!
Mä tässä haaveilen MacBookista....Mut ei ois varaa ostaa kun osamaksulla, ja siihen en taida ruveta. Kulutan tän iBookin loppuun ja sitte kattelen uusiksi.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Sir Paramount

Posts: 383

#951 • • Sir Paramount Army of Two , [Fusion Drive]

thomas, 22.2.2008 21:08:
---
Sallakat, 22.2.2008 21:06:
mikähän olisi hyvä image resize ohjelma macille? kokeilin tota Bulk:ia mutta jotenkin se oli hieman ööö vaikeeta tajuta tällä hetkellä pienessä hiprakassa *nauru* eli joku toinen pliis.
Winskalla oli hyvä se VSO, joku sen tyylinen ois bueno.

tänks

---


this works: http://xtralean.com/IWOverview.html



Oletuksena tietenkin että tässä tapauksessa käytössä lienee Tiikeri, mutta Leopardissa oma Preview ohjelmaa taitaa kuvan koon ja väri muutokset.

Näin btw kommenttina...carry on.... :)

--
Suits you, Sir!

pululu

Posts: 1,102

#952 • • pululu .jemmutti.

pirpeli, 23.2.2008 11:34:
---
pululu, 23.2.2008 11:28:
kaks kuukautta oon ollu mäkki-ihminen, ja ei voi muuta sanoa kuin että onneksi elämäni miehet painostivat vaihtamaan peeceen mäkkiin.

---


Hyvä valinta indeed!
Mä tässä haaveilen MacBookista....Mut ei ois varaa ostaa kun osamaksulla, ja siihen en taida ruveta. Kulutan tän iBookin loppuun ja sitte kattelen uusiksi.



mä hankin kerralla macbook pron, oli hyvä valinta :)

--
Ei ole enää pitkä matka
maisemaan jota en ole koskaan nähnyt.

Late

Posts: 3,441

#953 • • Late team Lasse

SirParamount, 23.2.2008 11:46:
---
thomas, 22.2.2008 21:08:
---
Sallakat, 22.2.2008 21:06:
mikähän olisi hyvä image resize ohjelma macille? kokeilin tota Bulk:ia mutta jotenkin se oli hieman ööö vaikeeta tajuta tällä hetkellä pienessä hiprakassa *nauru* eli joku toinen pliis.
Winskalla oli hyvä se VSO, joku sen tyylinen ois bueno.

tänks
---


this works: http://xtralean.com/IWOverview.html

---

Oletuksena tietenkin että tässä tapauksessa käytössä lienee Tiikeri, mutta Leopardissa oma Preview ohjelmaa taitaa kuvan koon ja väri muutokset.

Näin btw kommenttina...carry on.... :)



Itse käytän vakiona löytyvää automator softaa, sillä on helppo tehdä toiminto jolla voi muuttaa kansion kaikki kuvat kerralla toisen kokoiseksi. Suosittelen luomaan kansion johon tehdään kopiot muunnettavista kuvista jolloin ei alkuperäiset muuta kokoaan.

Homman saa toimimaan näin.
Sallakat

Posts: 2,220

#955 • • Sallakat jungle, baby !

pirpeli, 23.2.2008 11:34:
---
pululu, 23.2.2008 11:28:
kaks kuukautta oon ollu mäkki-ihminen, ja ei voi muuta sanoa kuin että onneksi elämäni miehet painostivat vaihtamaan peeceen mäkkiin.

---


Hyvä valinta indeed!
Mä tässä haaveilen MacBookista....Mut ei ois varaa ostaa kun osamaksulla, ja siihen en taida ruveta. Kulutan tän iBookin loppuun ja sitte kattelen uusiksi.


mä oon aivan tyrmistyneen iloinen omasta macbookhankinnastani. Pro ei vastannut omia vähäisiä tarpeitani, vaikka töitä teenkin tällä ja yksi parhaita piirteitä tässä macbookissa on tämä koko *plur*
Itse kyllä ostin tämän osamaksulla, koska sattuneesta syystä ei juuri nyt satu ylimääräistä löytymään 1300 euroa ihan tosta noin vaan. Osamaksu on mulle ihan toimiva ostotapa tällaisessa isossa hankinnassa. 115 euroa kuussa on kuitenkin aika paljon helpompi pulittaa kuin se koko summa kerrralla *vink*

Vieläkään ei oo töiltäni ehtinyt kaikkia Leopard käyttiksen ja koko koneen kivoja juttuja penkomaan ja selvittelemään, mutta vaikuttaa kyllä tosi kivalta. Viimeksi kun oli mac käytössä oli vanha pöytä kone ja kannettavana tuo ibook ja niissä tais olla tiger, joten ollaan vähän edistytty kyllä siitä.
kotivalo

Posts: 190

#956 • • kotivalo
Yhyy, mä tahtoisin asentaa Lepardin mun Macbookkiin, mut asema jotain renklaa eikä lue dvd:tä
Mitä mää teen, ei o takuuta ja huolto ottanee melko suolasen siivun duunarin liksasta? Onks kukaan testannu mitään noita puhdistuslevyjä tjsp, tai mahtaisko tonne koloon uskaltaa vaan puhaltaa paineilmaa semmosesta pullosta?
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#957 • • Edited Steven Hoaks Stefu täs moi =)
iPhone...

Nyt on tullut jonkin aikaa käytettyä laitetta ja edelleen positiivisella mielellä mennään vaikka huonoja puolia ja puutteita tosta puhelimesta löytyykin jatkuvasti. Oon verrannu tätä kaikin puolin sellasiin Nokia malleihin mitä olen itse omistanut ja käyttänyt kauemmin, enkä siis mitä olen kuullut tai lukenut. Mallit ovat N70, N76, E70 ja E61i. Joten turha kirjoittaa jotain "kyllä tämä toimii ainakin mulla!!" No mutta se sitten tarkoittaa ettei mun käsissä toimi tai en pidä siitä miten se toimii. Yksinkertaista.

No jos vaikka ensin bongaamat huonot puolet...

-3G verkon puuttuminen. Tietty tää on huono juttu. Ainakin paperilla ja spekseillä, mutta mites todellisuudessa? Esim Elisan verkon EDGE maksiminopeus on 236,8kiloo ja 3G verkon maksimi taas on 1,8megaa. Ero on siis lähes kahdeksan kertainen. Auts kuulostaa järkyttävältä, mutta eilen testailin pitkin päivää molempien verkkojen omaa yhteyttä paikoissa missä liikun ja keskiarvoksi sain EDGE:llä 60kiloo ja 3G verkolla 120kiloo. Siis tuplasti. No kuulostaa sekin jo erolta, mutta jokainen voi päättää itse onko sillä itselle mitään merkittävää eroa jos ratikassa lataat yhtä sähköpostiasi sekunnin vai kaksi? Minulle ei ole.

Sitten kun Elisalla on vielä tarjota tällästä karttaa peittoalueista niin merkittävyys tippuu entisestään. Vihreällä JA punaisella toimii EDGE ja PELKÄSTÄÄN punaisella toimii 3G...
10883961be5a0.jpg

-Yksi erittäin oleennainen nappula/toiminto puuttuu (tai sitten en ole vaan löytänyt sitä) mikä on ollut älypuhelimissa nokialla jo N70 mallissa. Nimittäin kun tätä nappulaa piti hetken pohjassa...
1088396379065.jpg
niin avautu valikko mistä pystyit valitsemaan vaikkapa puhelimen "työpöydän", katsomaan kalenteria, tarkistamaan päivä ja taas painamalla nappulaa pohjassa pääsit valitsemaan ohjelman missä aikaisemmin olit ja jatkamaan hommia. Nyt iPhonessa kun vaikkapa pelaat jotain ja painat home nappulaa, käyt kattomassa jotain muuta ja meet takas niin hups, peli hävis jo. Sama toimii toisinpäin: Olet laittamassa uutta kalenterimerkintää ja joudut katsomaan jonkun tekstiviestin tarkistaakses päivämäärän, kun menet takas kalenteriin joudut kaiken tekemään uudestaan. Suunnattoman vittumaista vaikka sitä ei joudukkaan käyttämään hirveen usein. Jos joku tietää tähän jotain tapaa niin olis kiva jos jaat sen minunkin kanssa!

-Suhteellisen laihat asetukset aivan jokaisessa mestassa. Muutama esimerkki: viestin välitystiedot, nettiin mentäessä kysytäänkö mitään vai ei, millä tavalla, millä operaattorilla, kameran asetukset. Muutenkin Nokialla on niitä asetuksia jokaisessa paikassa aivan vitusti ja helvetin moni niistä on kyllä aivan turhia, mutta niinkin yksinkertainen setti nokialta oltais voitu ryöstää kuin napautus virtanappulaa ja valitsen moodin "kokous" jonka olet itse määritellyt profiileista. Niin se vaikkapa vain värisee sun taskussa jos olet kokouksessa. iPhonessa äänet on joko päällä tai pois. Valitse siitä sitten ite =/ On tällekkin varmaan joku softa erikseen, mutta itse en ole ainakaan sitä vielä löytänyt *hmph*

-Näyttö tosiaan likaantuu suhteellisen nopeasti kun sitä tökkii, MUTTA jäljet tosiaan näkyy vain jos näyttö on pimeenä. Kun käytät siis puhelinta ja näyttö on päällä niin jälkiä ei näy niin eipä mua ainakaan haittaa miltä se näyttö näyttää mun taskussa, kunhan se on kirkkaan näköinen kädessä.

-Akku kuluu yllättävän nopsaa... Toisaalta olen tässä jatkuvasti sitä räpläillyt ja netissä pyörinyt ja muutenkin asennellut kaikenlaista, eli PALJON enemmän kun normaalissa käytössä ja päivässä se on mennyt. Eli kun illalla on ladannut niin seuraavana päivänä se pitää tunkee lataukseen taas. Muuten voisin veikkaa 2-3 päivän käyttöaikaa.

-Se vitun COPY/PASTE... En voi tajuu miten tollasen voi jättää pois yhtään mistään!! No okei Nokiakin tajus sen vitun myöhään ja E70 mallisakaan sitä ei vielä vissiin ollut, vai oliko *ding*? mutta mun viimeisimmässä E61i puhelimessa on ja se on kyllä loistava toiminto. Paikasta toiseen tekstin siirtäminen muuten on nimittäin vitun vaikeeta.

Eipä hirveesti tule nyt muita mieleen. Editoidaan lisää jos jotain hämärää löytyy lisää.


No sitten niitä hyviä ominaisuuksia. Kaikki järkevät ihmiset tietääkin jo ettei tässä ole mitään maailmaa mullistavaa ja kaikki hypetykset tästä on mennyt aikaa sitten reilusti yli tarpeen ja kaikki "OMG THIS IS INTERNETZ COMMUNICATION DEVICE" hehkutukset on ihan paskaa ja turhaa. Mutta miksi sitten tälläsen ostais? Onko tää vaan joku ohimenevä trendi? Samaa paskaa kiiltävässä paketissa? No ei minusta.

+ Käytettävyys. No siis yksinkertaisesti vaan just se. Puhelin sopii tassuun just eikä melkein. Painoi puhelimen päälle ja sen vaan tajus oitis. Kaikki on vaan niin yksinkertaista, helpossa paikassa, nopeaa. Valikot selkeitä, hyvän näköisiä, yksinkertaisia, mutta tällä tarkoitan nimenomaan helppokäyttöisiä. Skrollaus alas, ylös sivulle ja vinoon. Se on vaan toteutettu loistavasti. Onko se niin välttämätöntä? Ei. Mutta hienoa ja helppoa se on ja tuntuu oikein mukavalta käsitellä puhelinta.

+ Safari web selain. Ensin kiroilin ja vittuunnuin koko paskaan, mutta kun siihen tutustui ja tajus miten se oikeen toimii ja huomas kaikki pienet jipot mitkä siihen kuuluu niin se on oikeastaan erittäin mainio softa. Voit pitää monta selainta samaan aikaan auki ja niiden vaihtaminen on tosi helppoa ja nopeaa, edelleen sivuilla liikkuminen on helppoa ja zoomaus erittäin lähellekkin onnistuu parilla napautuksella. Verrattuna Nokian vehkeisiin paljon helpompaa.

+ Kalenteri *sydän* Ensimmäinen kalenteri mitä tulee todella varmasti käytettyä. Lista asioista mitä pitää tehdä, päivä kerralla vai koko kuukausi kerralla? Nämä on niin mukavasti ja helposti toteutettu että niitä on vaan kiva käyttää. Joo Nokialla on nää samat näkymät ja mahdollisuudet valita, mutta se on vaan hankalampaa eikä vaan ole niin selkeitä.

+ Mielettömästi sellaisia pieniä asioita mitkä ei ole niin tärkeitä tai niitä ei edes kaikki huomaa tai osaa etsiä, mutta helpottaa sitten aikanaan erittäin paljon jos vaan osaa hyödyntää. Esim:
-Laskimen yksinkertaisuus ja helppokäyttöisyys.
-Kello, päivämäärät, herätyksen säätö ja kaikki aikaan liittyvät asiat.
-Säätiedot, kartat ja vaikka osakekäyrät jos niitä tarviit.
-kuvien selailu.
-Kaikki jotka liittyy viestittelyyn ja viestien lukuun sun muuhun vastaavaan.
-Vielä pienemmät yksityiskohdat jotka tajuaa vasta kun lukasee manuaalin. Esim muistan sata tapausta kun yritän tehdä jotain samaan aikaan molemmilla käsillä kun puhun jonkun kanssa puhelimessa, painat puhelinta päällä olkapäähän ja naps... painat puhelimen pois päältä. ARGH! Tai sitten vaihtoehtoisesti, holdiin, mykäks, pois päältä tai muita nappeja. Tämä E61i puhelimen kanssa jossa virtanappula on tossa edessä. iPhonessa on tunnistin joka tajuaa heti että pidät kännyä korvan lähellä. Sammuttaa näytön eikä anna sun painaa mitään vahingossa. kun otan puhelimen korvalta, menee näyttö välittömästi takas päälle.

+ iPod... Muusiikin siirto on muuten helpompaa kuin koskaan. Nokiaan verrattuna ihan käsittämätön ero. Vaikka mulla on mun nokiassa 4gigan muistikortti niin en ole ikinä jaksanut säätää siihen musaa koska se on vaan niin vitun hidasta ja vaikeeta ja sitten toimii jos toimii. Harvassa nokiassa on myös suoraan 3,5millinen stereo plugi ja pitää käyttää jotain vitun adaptereita sun muita paskoja. iPhonessa nää toimii ja ihan varmasti tulen käyttämään tota muistia musiikkiin ja sen kuunteluun.

+ Järjetön määrä kaikkii lisäohjelmii ja palikoita puhelimeen jotka osa on erittäin käytännöllisiä! Ja mikä parasta? Ne on kaikki ilmaisia! Nokialle en ole löytänyt mitään noin hyödyllisiä asioita, varsinkaan ilmaiseksi.

+ vai -
Kirjoittaminen. Noh tää on aika tottumis kysymys. Aluks ei toi näytön naputtelu sujunut yhtään ja kirjoitti jatkuvasti jotain puutaheinää. Mutta hetken kun harjoitteli niin se nopeutu huomattavasti. Jos siis vaan kokeilet puhelinta niin et taatusti aluksi tykkää kirjoittamisesta. Myöhemmin tottuu ja huomaa että se onkin suhteellisen helppoa ja myös yhtä nopeaa.

Tossahan noita nyt jonkin verran oli. Varmasti löytyy vielä enempikin hyviä ja huonoja puolia kun räplää mutta ei nyt ihan heti tule mieleen. Varmasti monesta kohdasta jotkut ajattelee että mitä tollakin "ominaisuudella" ikinä tekee mitään, mutta nää on tosiaan vaan mun kokemuksia ja asioita mitä mä huomaan ja mistä pidän. Varmasti ei laite sovi kaikille ja jotkut tarvitsee yhtä ominaisuutta enempi kuin toista. Esim mä tykkäsin kun aamulla pystyin muutamassa sekunnissa tarkistamaan miten kylmä ulkona helsingissä on erillisellä sääpalvelu nappulalla samalla kun vedin housuja jalkaan. Kyllähän mä voin hakata tohon jonkun lämpömittarin ikkunan ulkopuolelle mutta eipä enää tarvi. Turha ominaisuus? No varmasti aika monelle, mutta mulle se tuotti iloa.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

drifter

Posts: 834

#958 • • Edited drifter RoadMonkey | K1

Steven Hoaks, 12.3.2008 10:39:
iPhone...
<clip>

Mä voisin viel lisää tohon miinuksiin pari:
- Se on apple
- Kallis
- Hajoaa kyllä ihan liian helposti (tosin, niin kyllä 95% muistakin puhelimista jotka on nykypäivänä myynnissä...)
- Ei oo fikkarii =(

mut on siin hyviäkin puolia:
+ It WILL blend!
+ Saatanan kova statussymboli, siis ennen kun piti ostaa bemari ja aluvanteet niin nykyään riittää iBone, eiku siis iPöhnä

Kjäh! *lmao*
(ainii älä ny stefu ota vakavasti tätä, sehä on vaan puhelin) :)

--
If its dry, smoke it.
If its wet, drink it.
If it moves, screw it.
If it doesnt move, load it into the truck.

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#959 • • Edited Steven Hoaks Stefu täs moi =)

drifter, 12.3.2008 11:02:
Mä voisin viel lisää tohon miinuksiin pari:
- Se on apple


Se on miinus miksi? Se tarkoittaa vaan ettei se tilttaa niin usein :D

- Kallis


Afrikan neekerin näkökulmasta varmasti on. Mun makso 390e posteineen, päivinee, kaikkineen. Jenkeistä saa myös tuotua alle 300euroon jos jaksaa nähdä vaivaa. Mä en jaksanut. Esim N95 maksaa reilu 500e.

- Hajoaa kyllä ihan liian helposti (tosin, niin kyllä 95% muistakin puhelimista jotka on nykypäivänä myynnissä...)


-Jaa miten niin? Onko sulla montakin iPhonee mennyt rikki? Mä taas kattelin aika monta videoo missä testataan iPhonen stressii ja pärjäs erittäin mainiosti.

- Ei oo fikkarii =(



Mulla on ainakin on sellanen softa ladattu kuin "Light"... Sen kun valitsee niin vetää näytön kokonaan valkoseks ja säätää asetuksista näytön täysille. Testasin eilen pimeessä makkarissa. Toimi loistavasti *pepsodent* Nappia painamalla siirtyy takas normitilaan. Ja valaisi muuten ihan vitusti suuren näytön ansiosta.

Touché?

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Jussi Soro

Posts: 6,385

#960 • • Jussi Soro choon!

Steven Hoaks, 12.3.2008 10:39:
Esim Elisan verkon EDGE maksiminopeus on 236,8kiloo ja 3G verkon maksimi taas on 1,8megaa. Ero on siis lähes kahdeksan kertainen.


Mistäköhän tuo 1,8 on kaivettu? UMTS-verkon nopeus on max 384kb/s kun taas HSPA-verkossa (3.5G) maksiminopeus on 14,4 MB, tosin käytössä vasta 3,6 MB. Ero HSDPA- ja 3G-yhteyksien välillä on aika järjettömän iso, ihan perstuntumaltakin mitattuna.

Auts kuulostaa järkyttävältä, mutta eilen testailin pitkin päivää molempien verkkojen omaa yhteyttä paikoissa missä liikun ja keskiarvoksi sain EDGE:llä 60kiloo ja 3G verkolla 120kiloo.


Millä tuo testattiin, ja mitkä luvut nuo 60 ja 120 kb on?

Sitten kun Elisalla on vielä tarjota tällästä karttaa peittoalueista niin merkittävyys tippuu entisestään. Vihreällä JA punaisella toimii EDGE ja PELKÄSTÄÄN punaisella toimii 3G...


3G-verkko kattaa kuitenkin 60% Suomen asukkaista. EDGE kattaa 10-kertaisesta kuuluvuusalueestaan huolimatta vain hieman yli 70% kaikista asukkaista. Melko pieni ero. 3G-verkon rakentaminen on edelleen kesken, ja verkko laajentuu koko ajan.

Nyt kun puhutaan 3G-verkosta, niin kannattaa tosiaan huomioida, että suurimmaksi osaksi se on jo käännetty perus UMTS-verkosta HSPA-verkoksi. Tällöin taas puhelimen pitää kyetä tukemaan HSPA-verkkoja (jota Nokian uudet puhelimet tukee), eli siis näitä verkkoja joita "mokkulatkin" käyttää. Suoranaisesti 3G ei tuo EDGEen verrattuna juurikaan lisäarvoa vaan nimenomaan se nopeus tulee HSPA-verkkojen kautta.