Steven Hoaks, 12.3.2008 10:39:
Auts kuulostaa järkyttävältä, mutta eilen testailin pitkin päivää molempien verkkojen omaa yhteyttä paikoissa missä liikun ja keskiarvoksi sain EDGE:llä 60kiloo ja 3G verkolla 120kiloo. Siis tuplasti. No kuulostaa sekin jo erolta, mutta jokainen voi päättää itse onko sillä itselle mitään merkittävää eroa jos ratikassa lataat yhtä sähköpostiasi sekunnin vai kaksi? Minulle ei ole.
Elisaan ei kannata koskea pitkälläkään tikulla nykyisin, koska verkko on niin tukossa. Soneralla ja DNA:lla saa jatkuvasti yli megaa, välillä kahta.
En tiedä mikä elisan nopeusluokka sulla on, jos saat noin alhaisia lukemia, sun nopeusluokka on todennäköisesti tosi alhainen.
HSDPA peittoalue on vielä aika pieni, mutta se kasvaa. Esim itse käytän kaiken julkisissa olevan ajan sähköpostin vastaamiseen / lukemiseen ja netissä surffailuun. Jos asuu edes suht fiksussa paikassa ja käy duunissa suht fiksussa paikassa, 3G löytyy lähes koko ajan. Harmittavasti pieniä katveita löytyy, esim länärillä karhusaaren kohdalla känny tippuu hetkeksi pois 3G verkosta.
Mulla itsellä on käytössä iPod touch josta löytyy nettiominaisuudet suht samalla tavalla kun tosta iphonesta. Nokialaisista löytyy e90. IMO näiden välillä yks pirun suuri ero: Nokialainen on täysiverinen työkone, jolla voi ihan oikeasti tehdä kaiken. Apple on kiva lelu, jonka käyttäminen on ainutlaatuista lähinnä sen takia, että laite vaan on niin päheä.
Vertaa vaikka näitä
Nokian suuri ja hyvä näppäimistö vs. touchscreen, joka ei ole kovin suuri ja jonka näppäimistö ei ole täydellinen
Nokia PIM-sync vs ei sync (tulossa kyllä)
VPN vs ei VPN
HSDPA (täysiverinen laajakaista) vs EDGE (mukavasti pelkkä teksti eli sähköposti)
Suuri leveä näyttö vs kapeampi (ärsyttävä nettisivuissa, kun usein ei ihan riitä)
Näppäinoikopolut vs puhtaasti touchscreen
iPhone on loistotuote ja omassa segementissään se kilpailee tosi vahvasti kaikkia muita vastaan. Kiva käyttöliittymä, tyylikäs ulkoasua ja viuhuvat ikonit tuovat laitteelle kivaa lisäarvoa ja joka kerta kun tuotetta käyttää, tulee wow olo.
Mut kyse on vaan siitä, että jos sä tarviit vähänkin enemmän kun kivaa lelua jota esitellä kavereille, nykyinen iphone ei vaan taivu...
Uskoisin, että seuraava iphone korjaa monia merkittäviä puutteita. HSDPA tulee varmasti ja muutama hardisnäppäin. Jos / kun apple vielä saa softatarjonnan kohdalleen, iphone saattaisi ehkä olla laite, jolla voisi itsekin tulla toimeen :)