Individual, 26.1.2008 23:08:
Mutta mistä syntyvät brändit? Marimekko on brändi, mutta Tuijan talouskangas vaikka kuinka pieris ei ole brändi, toki siitä voi tulla brändi jossain tulevaisuudessa. Jos on ostamassa kännykkää, niin niillä markkinoilla Nokia on tunnetumpi brändi, kuin hongkongilainen "easy lee mobile", joka sinänsä on hassua, jos kuluttajat Nokian valitessaan vain luulevat saavansa jotain lisäarvoa, mitä he eivät todellisuudessa saa.
Brändit syntyvät markkinoinnilla, kun firmaan pyritään liittämään erinäisiä arvoja ja mielikuvia. Brändit eivät ole brändejä sen takia, että ne valmistaisivat laadukkaita tuotteita, vaan brändit ovat brändejä, koska firmat syytävät helvetillisiä summia markkinointiin. Toki tuotteetkin voivat siinä sivussa olla laadukkaita, mutta firmat kuten Nike, IBM jne. eivät varsinaisesti ole tuotebisneksessä, sillä tuotteiden valmistus on ulkoistettu muille ja se valmistus hoidetaan pääsääntöisesti helvetin halvalla. Firmat itse hoitavat brändin muovaamisen ja vaalimisen eli keskittyvät tietyn mielikuvan välittämiseen potentiaalisille asiakkaille sekä tämän mielikuvan viilaamiseen että vaalimiseen. Tuotekehittelykin kyllä kuuluu vielä firmoille, mutta suurin osa ulkoistuksen myötä säästetyistä rahoista menee nimenomaan mainostukseen eli mielikuvien myymiseen ihmisille.
Esimerkiksi käyvät vaikka energiajuomat. Markkinoille ensimmäisinä ehtineet Battery ja Red Bull ovat monta kertaa kalliimpia kuin kilpailijoiden vastaavat ja käytännössä yhtä hyvät energiajuomat. Ero ei selity laadukkaamman kofeiinin käytöllä, vaan sillä, että Red Bullia ostettaessa maksetaan myös siitä kalliista imagosta mitä kaikilla Reb Bullin sponssaamilla mainoksilla ja etenkin tapahtumilla ollaan rakennettu. Red Bull on cool ja hip ja menossa mukana, kuten Batterykin - tai näin meidän halutaan ajattelevan - mutta pistääkö Red Bull yhtään enempää rahaa itse juomansa valmistukseen kuin vaikkapa Rodeo? Veikkaan, että ei juurikaan.
Toinen käypä esimerkki on Body Shop, joka voisi perustajansa mukaan kaupitella jotain ihan muutakin. Body Shopissa ei siis ole kyse ihonhoitotuotteista yms., vaan tiettyjen arvojen mainostamisesta ja myymisestä ja on vain onnekasta sattumaa, että juuri saippuat veljineen saavat rahavirrat virtaamaan vuolaasti.
(Joo, kyllä. Naomi Kleinin "No Logo" on kesken ja se varmasti paistaa läpi.)