Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 826,718 views

Epailija

Posts: 5,636

#901 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Individual, 26.1.2008 23:08:
Mutta mistä syntyvät brändit? Marimekko on brändi, mutta Tuijan talouskangas vaikka kuinka pieris ei ole brändi, toki siitä voi tulla brändi jossain tulevaisuudessa. Jos on ostamassa kännykkää, niin niillä markkinoilla Nokia on tunnetumpi brändi, kuin hongkongilainen "easy lee mobile", joka sinänsä on hassua, jos kuluttajat Nokian valitessaan vain luulevat saavansa jotain lisäarvoa, mitä he eivät todellisuudessa saa.



Brändit syntyvät markkinoinnilla, kun firmaan pyritään liittämään erinäisiä arvoja ja mielikuvia. Brändit eivät ole brändejä sen takia, että ne valmistaisivat laadukkaita tuotteita, vaan brändit ovat brändejä, koska firmat syytävät helvetillisiä summia markkinointiin. Toki tuotteetkin voivat siinä sivussa olla laadukkaita, mutta firmat kuten Nike, IBM jne. eivät varsinaisesti ole tuotebisneksessä, sillä tuotteiden valmistus on ulkoistettu muille ja se valmistus hoidetaan pääsääntöisesti helvetin halvalla. Firmat itse hoitavat brändin muovaamisen ja vaalimisen eli keskittyvät tietyn mielikuvan välittämiseen potentiaalisille asiakkaille sekä tämän mielikuvan viilaamiseen että vaalimiseen. Tuotekehittelykin kyllä kuuluu vielä firmoille, mutta suurin osa ulkoistuksen myötä säästetyistä rahoista menee nimenomaan mainostukseen eli mielikuvien myymiseen ihmisille.

Esimerkiksi käyvät vaikka energiajuomat. Markkinoille ensimmäisinä ehtineet Battery ja Red Bull ovat monta kertaa kalliimpia kuin kilpailijoiden vastaavat ja käytännössä yhtä hyvät energiajuomat. Ero ei selity laadukkaamman kofeiinin käytöllä, vaan sillä, että Red Bullia ostettaessa maksetaan myös siitä kalliista imagosta mitä kaikilla Reb Bullin sponssaamilla mainoksilla ja etenkin tapahtumilla ollaan rakennettu. Red Bull on cool ja hip ja menossa mukana, kuten Batterykin - tai näin meidän halutaan ajattelevan - mutta pistääkö Red Bull yhtään enempää rahaa itse juomansa valmistukseen kuin vaikkapa Rodeo? Veikkaan, että ei juurikaan.

Toinen käypä esimerkki on Body Shop, joka voisi perustajansa mukaan kaupitella jotain ihan muutakin. Body Shopissa ei siis ole kyse ihonhoitotuotteista yms., vaan tiettyjen arvojen mainostamisesta ja myymisestä ja on vain onnekasta sattumaa, että juuri saippuat veljineen saavat rahavirrat virtaamaan vuolaasti.

(Joo, kyllä. Naomi Kleinin "No Logo" on kesken ja se varmasti paistaa läpi.)

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Individual

Posts: 10,942

#902 • • Edited Individual HYPNO!

OCS, 26.1.2008 23:42:
Brändi, imago ja maine muodostuvat kohderyhmän mielikuvista ja mielipiteistä. Applen on helppo myydä mitä vain, koska a) se hoitaa markkinoinnin pirun hyvin b) puskaradio toimii = ilmaista brändin vahvistamista. Mutta, jos tätä kaikkea osaa katsoa kriittisesti, huomaa kyllä totuuden sieltä välistä :) En lähde sen enempää fleimaamaan apple-käyttäjiä, mutta kannattaa joskus miettiä miten markkinointi vaikuttaa omaan ostokäyttäytymiseen.



Edelleenkin, vaikka tää jänkkäämiseksi meneenkin,ihmetyttää se, että miksi joku tietty yritys on niin vahva brändi alallaan. Eli eikö sen brändin toiminnassa ole _mitään_ mikä tukisi sitä mitä he sanovat olevan? Eli jos joku sanoo olevansa kone "niille ja niille tampioille" ihmisille, niin onko se ihan tuulesta temmattu ilman mitään todellisuuspohjaa? Vai eikö oile pelättävissä sitä, että ihmiset , joille tätä brändiä markkinoidaan nousisivat barrikaadeille, koska mikään, mitä heille on sanottu, ei pidä paikkaansa. Luulisi siinä jo kansan syvien rivien alkavan horjuttamaan sitä ja tätä brändiä.

edit: epäilijä heitti aikasta hyviä pointtejä tuossa edessä. *niitä tutkaillen*
yana

Posts: 877

#903 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

Epailija, 26.1.2008 22:51:
---
Anselmi, 26.1.2008 11:47:
Yleensä kuluttujat ovat tottuneet saamaan jotain lisäarvoa jos maksavat enemmän.
---


Yleensä kuluttajat vain luulevat saavansa todellista lisäarvoa, mutta todellisuudessa he maksavat brändistä eli mielikuvista. Apple ei tässä suhteessa ole mikään poikkeus, vaan vain yksi muiden joukossa.



"According to researchers at the Stanford Graduate School of Business and the California Institute of Technology, if a person is told he or she is tasting two different wines—and that one costs $5 and the other $45 when they are, in fact, the same wine—the part of the brain that experiences pleasure will become more active when the drinker thinks he or she is enjoying the more expensive vintage"

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080126101053.htm

ei aivan yks yhteen korreloiva tilanne mutta tuossa voi olla jotain vastaavaa taustalla
yana

Posts: 877

#904 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

Epailija, 26.1.2008 23:43:
mutta pistääkö Red Bull yhtään enempää rahaa itse juomansa valmistukseen kuin vaikkapa Rodeo? Veikkaan, että ei juurikaan.



todennakoisesti huomattavasti vahemman per tolkki koska myyntivolyymit ovat aivan eri luokkaa
Epailija

Posts: 5,636

#905 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

Individual, 26.1.2008 23:54:
Edelleenkin, vaikka tää jänkkäämiseksi meneenkin,ihmetyttää se, että miksi joku tietty yritys on niin vahva brändi alallaan. Eli eikö sen brändin toiminnassa ole _mitään_ mikä tukisi sitä mitä he sanovat olevan?



Riippuu vähän. En esimerkiksi ikinä ostaisi kotiin IBM:n konetta, enkä välttämättä edes työkoneeksi. Laite ei ole koskaan pärjännyt missään minun näkemässäni testissä ja se, että joihinkin malleihin voi helposti vaihtaa kovon cd-soittimen tilalle ei minun silmissäni oikeuta hintaeroa ns. "kloonikoneisiin", jos IBM jää näistä myös toimisto-ohjelmilla mitatuissa suorituskykymittauksissa joka kerta reilusti jälkeen. Firmoille noita kuitenkin onnistuneesti kaupataan ja osin tämä melkoisen varmasti perustuu siihen, että IBM osaa täyttää firmojen tarpeet kohtalaisesti esim. hyvällä asiakastuella, joustavuudella tai ns. "kivoilla diileillä". Osa tuosta on kuitenkin ihan puhdasta brändiä eli sitä, että ihmiset on saatu uskomaan mielikuvaan IBM:stä hyvänä työkonemerkkinä, eikä siis sitä, että IBM olisi käytännössä osoittanut olevansa muuta kuin ehkä riittävä työkalu - siis sellainen, ettei se anna aihetta niin negatiiviseen kritiikkiin, että brändi siitä merkittävästi kärsisi.

Eli jos joku sanoo olevansa kone "niille ja niille tampioille" ihmisille, niin onko se ihan tuulesta temmattu ilman mitään todellisuuspohjaa?



Totta kai myös kohderyhmän tarpeet täytyy jossain määrin ottaa huomioon, jottei pelin henki paljastu saman tien, mutta tällöinkin mennään usein sieltä missä aita on matalin. Tarvitaanko cooli iPodi rankaan käyttöön eränkävijöille? Laitetaan camo-maalaus ja ilmaiset silikonikuoret mukaan!

Vai eikö oile pelättävissä sitä, että ihmiset , joille tätä brändiä markkinoidaan nousisivat barrikaadeille, koska mikään, mitä heille on sanottu, ei pidä paikkaansa. Luulisi siinä jo kansan syvien rivien alkavan horjuttamaan sitä ja tätä brändiä.



Ei ole hirveästi pelkoa moisesta, sillä mainospuheet ovat monesti ympäripyöreitä ja toisaalta ihmiset epäuskottavan mainoksen nähdessään helposti ajattelevat "no se on vain mainos". Esimerkiksi Toyota mainostaa Aurista tavallista suurempana ajonautintona, mutta kukakohan sen tavallisen suuruisen ajonautinnon on määritellyt? Joidenkin mielestä Aurista ja ajamisen nautintoa ei varmasti tulisi mainita edes samassa lauseessa, joten mainospuheet ovat näiltä osin aika heikoissa kantimissa. Kukaan ei kuitenkaan ole haastamassa Toyotaa oikeuteen harhaanjohtavasta markkinoinnista. Miksiköhän?

Toisaalta eikös McDonald's vieläkin markkinoi ruokiansa ihan terveellisinä, vaikka asian tiimoilta ollaan käyty oikeudessakin asti kiistelemässä? Edit: Vahvojen brändien markkinointikoneisto (ja lakimiesarmeija) on niin vahva, että negatiivinen kritiikki voidaan monesti suhteellisen helposti vaientaa ja positiivisten mielikuvien toiston kautta edistää kuluttajan jo valmiiksi lyhyen muistin lyhentymistä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

Posts: 5,636

#906 • • Epailija Physicist, 2nd class.

yana, 27.1.2008 00:03:
todennakoisesti huomattavasti vahemman per tolkki koska myyntivolyymit ovat aivan eri luokkaa



Totta tosiaan. Hyvä pointti. En muistanut ottaa volyymeja huomioon lainkaan.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

OCS

Posts: 1,828

#907 • • OCS

Individual, 26.1.2008 23:54:
Edelleenkin, vaikka tää jänkkäämiseksi meneenkin,ihmetyttää se, että miksi joku tietty yritys on niin vahva brändi alallaan. Eli eikö sen brändin toiminnassa ole _mitään_ mikä tukisi sitä mitä he sanovat olevan?


Koitan vielä pitää ajatukset koossa tähän aikaan päivästä :P

Mielipiteiden takana on yleensä kokemukset. Siinä mielessä voi ajatella, ettei brändäys ja markkinointi ole valehtelua (riippuu tietysti tapauksesta). Siihen taas minkälainen kuva sulla on firmasta tai sen tuotteita, ei markkinointikoneisto pysty vaikuttamaan, ainakaan kovin helposti.
Esa

Posts: 947

#908 • • Esa
Ehdotan että kaikista tuotteista ja brändeistä poistetaan tuotemerkkinimet sekä muut vakiintuneet symbolit. Sit meillä on enää tarjolla tietokoneet X, Y ja Z sekä käyttöjärjestelmät 1, 2 ja 3. Itse asiassa olisin erittäin innoissani kun voisin tarpeen/halun yllättäessä käydä poimimassa paikallisesta varastoliikemyymälästä laitteen X optiolla 2. Tokihan ymmärtäisin mitä olen ostamassa ja koko ostoprosessi olisi minulle miellyttävä ja helppo... Lisäksi mahdollisissa huoltopalvelu- ym. tarpeissa olisi selkeää kun voisin viedä hiilihappo- sekä makeutusainepitoisen kolauutejuomani kyllästämän X 2:n paikalliseen yleiselektroniikkahuoltopalveluliikkeeseen ja nauttia selkeiden, hiottujen palveluprosessien annista.

Lopputulemana totean, että brändit ja markkinointi ovat itse Saatanan keksintöä. Ei logoille!
Skenemursu

Posts: 1,568

#909 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Esa, 27.1.2008 01:03:
Ehdotan että kaikista tuotteista ja brändeistä poistetaan tuotemerkkinimet sekä muut vakiintuneet symbolit. Sit meillä on enää tarjolla tietokoneet X, Y ja Z sekä käyttöjärjestelmät 1, 2 ja 3. Itse asiassa olisin erittäin innoissani kun voisin tarpeen/halun yllättäessä käydä poimimassa paikallisesta varastoliikemyymälästä laitteen X optiolla 2. Tokihan ymmärtäisin mitä olen ostamassa ja koko ostoprosessi olisi minulle miellyttävä ja helppo... Lisäksi mahdollisissa huoltopalvelu- ym. tarpeissa olisi selkeää kun voisin viedä hiilihappo- sekä makeutusainepitoisen kolauutejuomani kyllästämän X 2:n paikalliseen yleiselektroniikkahuoltopalveluliikkeeseen ja nauttia selkeiden, hiottujen palveluprosessien annista.

Lopputulemana totean, että brändit ja markkinointi ovat itse Saatanan keksintöä. Ei logoille!



Äänestitkö kommunisteja viime vaaleissa?
Skenemursu

Posts: 1,568

#910 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

sts, 26.1.2008 17:15:
---
CM, 26.1.2008 10:17:




Joo mä haluan nähä ku pyöritetään isoja konesaleja esim macosx serverillä ja xserveillä... jepjep. Macosx on on hyvä mihin se on suunniteltu graaffisen ja audioteknisen työaseman käyttöjärjestelmäksi. Windows ajaa hyvin pelikäyttöjärjestelmän virkaa ja sen lisälaitetuki on kuitenkin directx:een huomattavasti parempi siihen kuin *nix:it ja macosx. Ja ennenkö sanot MACOSX:KKI ON PELEI, sanon on toki mutta huomattavasti heikommin ja porttien tekeminen kestää. En ole missään vaiheessa väittänyt vastaan etteikö apple ole sopiva työkalu sellaselle joka sitä tarvitsee ja jonka käyttöön se sopii vrt. logicin kanssa musiikkia tekevälle.

Mutta se mikä APPLE uskovaisissa vituttaa on tuo scientologiaan verrattava palvominen ja sen homman unohtaminen että joillekkin se apple ei vain sovi ja on toiminoiltaan liian rajoittunut ja ulkoasultaan laitteet rumia. Suutarin pitäisi pysyä lestissään ja työkalut valita tarpeen mukaan.



mä nyt heitän tänne väliin vaan jotain apple-hehkutus läppää, mutta korjaa sts jos olen väärässä.

1. noi serveri puolen juttu taitaa olla lähinnä linux:in heiniä jos haluaa saada ne toimii? Ainakin mitä olen nähnyt Windows nt servereitä ja niiden huoltomiesten työurakkaa (siis näistähän en mitään tiedä lienee tuo NT server hieman vanha:)

2. jos läppärin haluaa niin Appleltahan tulee nopein Vista läppäri... eli jos Vistaa pyörittää niin nopein rauta on Apple ainakin PC world testejen mukaan, mutta onko sitten niin että noissa peleissä ei enää Applen käyttämät näytönohjaimet pärjää ??

ja sitten vähän asiaakin: tuo apple Air vaikka sitä jo vähän disautunkin näyttikin aikas mageelta ja sen hinta täällä thaikuissa oli "vain" 1300 e .... joten menee sittenkin harkintaan... oli se sen verran pähee :)
phadej

Posts: 9

#911 • • phadej
Macbook Air olisi saanut olla 10-11 -tuumainen eikä 13. Nythän se on tavallisen macbookin kokoinen, vähän ohkaisempi (ja rumempi sivuprofiili). Apple ei tarjoa mitään oikeesti pientä läppäriä. Laajakuva näytöt on kyl ihan hienot, mutta kun vertaa vanhaan PowerBook 12" niin on nämä uudet giganteja (johtunee vielä että powerbook oli ihan 3:4). PowerBook kuiteskin oli ihan kelpo työasema, tai on se vieläkin, jollekin toimistotädille. Tätä macbookkia puolitoista vuotta kantaneena voi todeta vaan että täkin on ihan liian raskas. Pitää kai puntiksella käydä.

Kyllä pc:n puolella löytyy ihan vastaavia. Sonyn vaion tz 11" maksaa kyl ihan järkyttävästi.
13" sz, kuten lenovon ja dellin samankokoiset pyörii taas samassa hintahaarukassa. Niin paitsi ettei saa OSX:ää (tai niin kaikki luulee).

Ja niin. Kaikissahan noissa on se sama Intelin core duo 2:n ja ddr muistit ja ssd kovalevytkin saa optiona jne. Jos nyt joutuisi valitsemaan uuden läppärin, olisi sormi suussa. Näin kun on sinänsä ihan sama onko mac osx, windows tai joku linux. Kaikissa on omat pros ja cons.
sts

Posts: 7,969

#912 • • sts Sama pyynti aitta!

Skenemursu, 27.1.2008 03:07:
-

mä nyt heitän tänne väliin vaan jotain apple-hehkutus läppää, mutta korjaa sts jos olen väärässä.

1. noi serveri puolen juttu taitaa olla lähinnä linux:in heiniä jos haluaa saada ne toimii? Ainakin mitä olen nähnyt Windows nt servereitä ja niiden huoltomiesten työurakkaa (siis näistähän en mitään tiedä lienee tuo NT server hieman vanha:)

2. jos läppärin haluaa niin Appleltahan tulee nopein Vista läppäri... eli jos Vistaa pyörittää niin nopein rauta on Apple ainakin PC world testejen mukaan, mutta onko sitten niin että noissa peleissä ei enää Applen käyttämät näytönohjaimet pärjää ??

ja sitten vähän asiaakin: tuo apple Air vaikka sitä jo vähän disautunkin näyttikin aikas mageelta ja sen hinta täällä thaikuissa oli "vain" 1300 e .... joten menee sittenkin harkintaan... oli se sen verran pähee :)



Poikkeusellisen neutraali postaus sulta Miika :D


1. Applelta löytyy tosia MacosX server ja Xserve palvelin järjestelmä, jopa meidän firman palvelin huoneessa on xservejä pari kappaletta, mutta niitä käytetään jonain adoben pdf renderöintialustana. Isoissa järeissä jäjrestelmissä käytetään solarista, hp-uxia yms lisäksi Windows 2003/2008 enterprise server on yllättävän kovassa käytössä. Nt on todella vanhentunut ja jo se että sitä ei saa 64bittisenä kertoo miten vanha se on. :)

2. ei tuo pidä paikkansa. ainoa mikä on totta on se että apple on ainoa joka antaa 100% tuen koneidensa laitteille (pl isight jolle ei ole vieläkään toimivaa ajuria). Kyllä esimerkiksi hp:n hirviömäinen HDX-sarja pesee millätahansa läppärillä lattiaa, mutta onko se läppäri on sitten toinen asia. Mutta tosiaan suurin ongelma on nuo näytönohjaimet jotka päivittyvät pc-läppäreihin huomattavasti nopeammin.

Air on iha näppärän oloinen jos se on ottaa ssd levyllä, muuten sen idea ei ole ees mitenkään ihmeellinen, lisäksi se ei ole maailman ohuin vaikka apple niin väittää. Intelin Metro taisi olla ohuempi jo vuonna 2007 :) (tosin jos en oo väärin ymmärtäny air perustuu tuonon metroon kehitettyyn laitealustaan)

http://www.engadget.com/2007/05/24/intels-metro-laptop-prototype-is-worlds-thinnest/
Esa

Posts: 947

#913 • • Edited Esa

Skenemursu, 27.1.2008 02:57:
---
Äänestitkö kommunisteja viime vaaleissa?



No en, yritin olla sarkastinen. Lähinnä pointtina tähän hassuun brändikeskusteluun täällä että markkinointi ja mainontahan ovat myös kommunikaatiota tuotteiden ominaisuuksista sekä kuluttajien auttamista siinä että pystyvät ylipäätään löytämään tarpeitaan/halujaan tyydyttävät tuotteet.
Skenemursu

Posts: 1,568

#917 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

sts, 27.1.2008 10:55:
---
Skenemursu, 27.1.2008 03:07:
-

2. jos läppärin haluaa niin Appleltahan tulee nopein Vista läppäri... eli jos Vistaa pyörittää niin nopein rauta on Apple ainakin PC world testejen mukaan, mutta onko sitten niin että noissa peleissä ei enää Applen käyttämät näytönohjaimet pärjää ??

---




2. ei tuo pidä paikkansa. ainoa mikä on totta on se että apple on ainoa joka antaa 100% tuen koneidensa laitteille (pl isight jolle ei ole vieläkään toimivaa ajuria). Kyllä esimerkiksi hp:n hirviömäinen HDX-sarja pesee millätahansa läppärillä lattiaa, mutta onko se läppäri on sitten toinen asia. Mutta tosiaan suurin ongelma on nuo näytönohjaimet jotka päivittyvät pc-läppäreihin huomattavasti nopeammin.


Niin siis täähän on varmaan vanha, mutta tämä PC world testin mukaan Apple Macbook Pro oli ainakin viime vuonna nopein Vista läppäri:
http://www.pcworld.com/article/id,136649-page,3-c,notebooks/article.html
en tiedä sitten kuinka puolueellinen toi PC World taho on, mutta ei se yleensä ole mun mielestä ollut kovinkaan Mac pro ainakaan ennemmin... no anyway...
gerry

Posts: 979

#919 • • Edited gerry

OCS, 26.1.2008 23:42:
Brändi, imago ja maine muodostuvat kohderyhmän mielikuvista ja mielipiteistä. Applen on helppo myydä mitä vain, koska a) se hoitaa markkinoinnin pirun hyvin b) puskaradio toimii = ilmaista brändin vahvistamista. Mutta, jos tätä kaikkea osaa katsoa kriittisesti, huomaa kyllä totuuden sieltä välistä :) En lähde sen enempää fleimaamaan apple-käyttäjiä, mutta kannattaa joskus miettiä miten markkinointi vaikuttaa omaan ostokäyttäytymiseen.



Apple on helppo myydä koska sillä on brandia, se on hieno, palvelu pelaa, puskaradio kehuu jne. Missä on PC brändi? Monet sitä käyttävät, oppivat elämään sen virheitten kans eivätkä muusta tiedä. Ei paskaa voi loputtomin pinnalla pitää.

Esimerkkina Nokia, joka vastaavasti OLI hyvä brandi 5 vuotta sitten. Nyt en koskis siihen pitkällä tikullakaa koska se tekee pelkkä paskaa nykyisin. Desingi on hanurista eikä kukaan muista noita 8989 93839 9383947 mallinimiä. Käyttis on hanurista ja toimivuus kuraa. Ihme jos luuri kestää kuukauden ilman et siinä ilmenee vikoja. Tasan joka toinen menee huoltoon ja suurin osa tuttavapiiristä on vaihtanut merkkiä. Joten se siitä brändistä.

Mulle ja tuskin kovin monelle muullekkaa ei merkkaa Applen brandi paljon paskaakaan. Se on helvetin hieno että sillä on brändi jne. mutta ennen kaikkea se on hyvä tuode ja vain sillä on merkitystä. Joten pähkinäkuoressa siksi vituttaaki tuollaiset jotka pitävät henkeen ja vereen Gill Gatessia ylijumalana ja dissaavat mäkkejä ilman et omistavat edes ipodia. Vai mikä vittu tekee Windossista niin superhybern käyttiksen?? Uskallaan väittää et 99prosenttia mäk käyttäjistä on entisiä Puuceenkäyttäijää joten tietävät mistä puhuvat. Noit turhanpäiväisiä mac expertteja tuntuu olevan vähä liikaa jotka tietävät foorumitekstien perusteella macista kaiken mutta nähneet niitä vain kuvista.


Ainiin, meinas unohtua: köyhälle halpakin on kallista.... Ostakaa vaan noit 599e maksavia Acerpaskoja ja ylistäkää ne taivaisiin.

--
by B.C.S

OCS

Posts: 1,828

#920 • • OCS

gerry, 27.1.2008 13:47:
Joten siksi vituttaaki tuollaiset jotka pitävät henkeen ja vereen Gill Gatessia ylijumalana ja dissaavat mäkkejä ilman et omistavat edes ipodia. Vai mikä vittu tekee Windossista niin superhybern käyttiksen?? Uskallaan väittää et 99prosenttia mäk käyttäjistä on entisiä Puuceenkäyttäijää.


Ok, sulla pyörii omput selkeästi silmissä sen verran pahasti, että järkevä ajattelu voi olla vaikeaa.
Mä koitan tarkastella tätä neutraalisti. Siksi tuollainen fanboi-kiihkoilu on niin huvittavaa. Itse applen tuotteita en disauta, mutta en myöskään pidä niistä.

Toim. huom. En mä pidä mikkisoftasta yhtään sen enempää kuin applestakaan.

Tästä aiheesta mä en jatka enempää.