Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 792,795 views

sts

Posts: 7,969

#881 • • sts Sama pyynti aitta!

CM, 26.1.2008 02:30:
-clips-



Ai se että applen varaosat jotka on samaa paskaa ku pc-vastaavat vrt kovalevy maksaa 33% enemmän koska niihi on printattu applelogo? :)
sts

Posts: 7,969

#882 • • sts Sama pyynti aitta!

bates, 25.1.2008 22:20:
-clips-



Toisaalta ymmärrän tän, toisaalta en tajua miks joku haluaa maksaa ~70-80e/h + osat siitä että vaihdetaan appleen kovalevy. Kun pc:llä se vaatii lähinnä ruuvimeisselin ja 5min aikaa (ja sen kovalevyn ostamisen). No onneks se sentää Mac PRO:ssa on helpompi operaatio ku pc-raudalla. En voi yhtään enempää tuoda esiin että miten hyvin se kone on suunniteltu. Varmasti paras pc/mac joka on tehty viimeiseen 10vuoteen (ja ku se toisaan on pc/mac ku siihen voi asentaa niin windowsin linuxin macosx ymsyms). Mutta kaikki iMAC:it ovat jotai mistä suosittelen pysymään kaukana. Mac PRO/Macbook Pro = Bliss. iMAC/iBOOK/MACBOOK = Horror.
bates

Posts: 707

#883 • • Edited bates Tirehtööri

sts, 26.1.2008 09:15:
---

Toisaalta ymmärrän tän, toisaalta en tajua miks joku haluaa maksaa ~70-80e/h + osat siitä että vaihdetaan appleen kovalevy. Kun pc:llä se vaatii lähinnä ruuvimeisselin ja 5min aikaa (ja sen kovalevyn ostamisen).




Sä et ny hiffaa. Se on ihan sama vaikka mulla olis puucee, emmä siihenkään alkais missään tapauksessa vaihtamaan kovalevyä itse vaikka se olis ilmaista. Emmä ees jaksais alkaa opettelemaan mitä ruuveja pitää aukasta ja mitä kaikkee pitää muistaa jne jne jne. Todennäkösesti saisin sen koneen vaan paskaks *hymy*.Toiset saa mun puolesta tehdä noi jutut. Jos se kovalevy menee päreiks, ni shit happens, vien kompun huoltoon ja teen duunit sillä aikaa toisella koneella. Ei siin sen kummempia.

Ja jos näitten Maccien huolto maksaa jonkun kympin enemmän ku peeceitten ni sit maksaa. Todennäkösesti oon kuitenkin säästäny nekin kympit jo parin duunipäivän aikana, ku ei oo tarttenu käyttää työaikaa kompun kanssa tappelemiseen.

Ylipäätään kun mä ostan tietokonetta itselle, niin ei mulla oo minkäänlaisena kriteerinä hankintaa tehdessä sen huollon helppous, tai paljon siihen maksaa kovalevyn vaihto. Ite ku ostan kompua ni mua kiinnostaa edelleenkin sen käytön helppous, tehokkuus, nopeus ja läppäritapauksissa akun kesto. Ja itselle noi Applen vehkeet on täyttäny nää kriteerit huomattavasti paremmin ku puuceet.

--
The best way to predict the future is to invent it.

CM

Posts: 1,507

#884 • • CM

sts, 26.1.2008 09:10:
---
Ai se että applen varaosat jotka on samaa paskaa ku pc-vastaavat vrt kovalevy maksaa 33% enemmän koska niihi on printattu applelogo? :)



Onhan niillä joo muutamat osat överiks hinnoteltuja, lähinnä muistit, mitä en ymmärrä. Ja tuo mitä sanoit Mac Pron kopasta sta niin samaa mieltä. Sama pätee G5:een. Kone auki, muistit sisään, kone kiinni. Aikaa meni 2min kun lisämuistit koneessa (otin aikaa viimeeks), sama pätee kovalevyn asennukseen. Paras koppa mitä on tehty kotitietokoneissa IKINÄ. iMaceja en oo avannu. Mac Mini aukeaa ylihuomenna.

MUTTA. Macissa on kaks asiaa mistä viitsii maksaa vaikka vähän enemmän.
1) Jos haluat hienon näkösen koneen, etkä mitään vitun tuulipuku-on-vitun-tyylikäs-asuste tyyppistä paskaa, jota edustaa kaikki PC:t.
2) OS X. Kaikki muut käyttöjärjestelmät on OS X:ään tottumisen jälkeen täyttä PASKAA, paitsi jos olet masokisti, tai umpihullu. Windows = 32-bit DOS, minkä puutteita on yritelty peitellä liimaamalla uusia palasia vanhojen päälle ja vanhat paskat silti kummittelee taustalla. Hyvä esimerkki huonosta esimerkistä, kun about kaikki suunnittelu menee pitkin vittua koko järjestelmän elinkaaren aikana. Vistasta en ole kuullut ainuttakaan positiivista sanaa uudelleenkirjotettua järjestelmän pohjaa lukuunottamatta, todennäköisesti Ms kaivoi itsellensä hautaa, kun poisti XP:n markkinoilta. Eikä Bill Gates tiedä käyttöliittymäsuunnittelusta hevon vittuakaan. Apple on survonut käyttöliittymien suunnitteluun luultavasti enemmän resursseja ja rahaa ja aikaa, mitä muut yhteensä ja se näkyy. Jos joku tulee keulimaan Microsoftin käyttöliittymää paremmaksi, toivon etten ikinä tule ikinä käyttämään yhtäkään ohjelmaa tai laitetta, jonka käyttöliittymä on sen tyypin käsialaa. Luin tuossa joku aika sitten kirjaa, jossa oli jostain syystä hemmetisti esimerkkejä Windowsista ja Win Officesta, kun oli huonoista käyttöliittymistä kyse. Ne MS:n urpot ei oikeasti vain osaa, puhumattakaan Linux-ikkunamanagerien ja niiden softien tekijöistä. Hyi helvetti. Ja ei OSX:kään täydellinen ole, mutta valovuoden matkan edellä suunnittelussa Wintoosaan verrattuna.
Lnn Sika

Posts: 2,847

#885 • • Lnn Sika

CM, 26.1.2008 10:17:
1) Jos haluat hienon näkösen koneen, etkä mitään vitun tuulipuku-on-vitun-tyylikäs-asuste tyyppistä paskaa, jota edustaa kaikki PC:t.


justjoo, ootko nyt ihan varma tosta
CM

Posts: 1,507

#886 • • CM

Niklas N., 26.1.2008 10:53:
---
justjoo, ootko nyt ihan varma tosta



No koskaan ei pitäis sanoa sanaa kaikki, koska PC:n voi upottaa Macinkin koteloon tarvittaessa.

Lisätään tähän perään, että en aio enää keskustella minkään vitun Mikkihiirisoft fanipojan kanssa mistään asiasta, mikä liittyy tietokoneisiin, koska todnäk ei koskaan tulla olemaan ikinä mistään asiasta samaa mieltä. Mut voiskos nää vitun lähteeni-on-google-ja-wikipedia-tietokoneasiantuntujat mennä vaikka sinne Microsoft is best -topiciin jatkamaan tota oman jumalansa ylistämistä ja antaa Apple-käyttäjien jatkaa omia juttujaan täällä? Oisko liikaa pyydetty?
Anselmi

Posts: 2,578

#887 • • Edited Anselmi And sell me

CM, 26.1.2008 02:30:
---
sts, 25.1.2008 18:35:
---
Taitaa huollot ja osien vaihdot tulla pc-puolella halvemmaks :D

---


Köyhästä se saattaa tuntua kalliilta

;)



Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa

;)

bates, 26.1.2008 09:52:
Sä et ny hiffaa. Se on ihan sama vaikka mulla olis puucee, emmä siihenkään alkais missään tapauksessa vaihtamaan kovalevyä itse vaikka se olis ilmaista. Emmä ees jaksais alkaa opettelemaan mitä ruuveja pitää aukasta ja mitä kaikkee pitää muistaa jne jne jne. Todennäkösesti saisin sen koneen vaan paskaks *hymy*.Toiset saa mun puolesta tehdä noi jutut. Jos se kovalevy menee päreiks, ni shit happens, vien kompun huoltoon ja teen duunit sillä aikaa toisella koneella. Ei siin sen kummempia.

Ja jos näitten Maccien huolto maksaa jonkun kympin enemmän ku peeceitten ni sit maksaa. Todennäkösesti oon kuitenkin säästäny nekin kympit jo parin duunipäivän aikana, ku ei oo tarttenu käyttää työaikaa kompun kanssa tappelemiseen.


Ainakin omassa koneessa (PC,läppäri) kovalevyn vaihto vaatii seuraavan n. 3 minuuttia vievän operaation:
1. Sammuta virta
2. Käännä kone
3. Avaa kaksi ruuvia kohdasta missä on kovalevyn symboli
4. Ota kovalevy pois ja laita uusi tilalle
5. Käynnistä kone.

Se miksi tätä kerron on se että IMO on huomattavasti parempi jos pystyy tekemään pienet
korjaus ja huoltotyöt itse. Ainakin itse annan sille arvoa. Se on kumminkin sun aikaa ja vaivaa mitä siinä menee kun roudaat.
viemään sen korjattavaksi ja haet sieltä.

--
sen pituinen se

CM

Posts: 1,507

#888 • • CM

Anselmi, 26.1.2008 11:21:
---
Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa

;)



Niin. Vähän samaa vois sanoa vaikka kaikille, ketkä vuokraa kämppää Helsingistä :)
thomas

Posts: 5,618

#889 • • thomas

Anselmi,
Ainakin omassa koneessa (PC,läppäri) kovalevyn vaihto vaatii seuraavan n. 3 minuuttia vievän operaation:
1. Sammuta virta
2. Käännä kone
3. Avaa kaksi ruuvia kohdasta missä on kovalevyn symboli
4. Ota kovalevy pois ja laita uusi tilalle
5. Käynnistä kone.

Se miksi tätä kerron on se että IMO on huomattavasti parempi jos pystyy tekemään pienet
korjaus ja huoltotyöt itse. Ainakin itse annan sille arvoa. Se on kumminkin sun aikaa ja vaivaa mitä siinä menee kun roudaat.
viemään sen korjattavaksi ja haet sieltä.



Kyllähän macbookissakin pystyy muistia lisäämään ja kovalevyn vaihtaa ilman mitään probleemia. Applen sivuilla on mm. ohjeet noihin operaatioihin.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721

ja tossa toiselta sivulta miten vaihdat macbookiin kovon: http://www.macinstruct.com/node/130

hankkikaa elämä, jooko :P
Anselmi

Posts: 2,578

#890 • • Edited Anselmi And sell me

CM, 26.1.2008 11:33:
---
Anselmi, 26.1.2008 11:21:
---
Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa

;)

---


Niin. Vähän samaa vois sanoa vaikka kaikille, ketkä vuokraa kämppää Helsingistä :)


Niin. Tyhmää on maksaa jos saat vierestä Helsingissä 33% halvemalla vastaavan.

sts, 26.1.2008 09:10:
Ai se että applen varaosat jotka on samaa paskaa ku pc-vastaavat vrt kovalevy maksaa 33% enemmän koska niihi on printattu applelogo? :)


Jos näin todellakin on kuin herra sts sanoo, joka ilmeisestikkin tuommoisia omena ja peecee
koneita huoltaa. Että omenalogo maksaa sen 33% enemmän, laadun ollessa sama.
Yleensä kuluttujat ovat tottuneet saamaan jotain lisäarvoa jos maksavat enemmän.

--
sen pituinen se

Anselmi

Posts: 2,578

#891 • • Anselmi And sell me

thomas, 26.1.2008 11:46:
---
Anselmi,
Ainakin omassa koneessa (PC,läppäri) kovalevyn vaihto vaatii seuraavan n. 3 minuuttia vievän operaation:
1. Sammuta virta
2. Käännä kone
3. Avaa kaksi ruuvia kohdasta missä on kovalevyn symboli
4. Ota kovalevy pois ja laita uusi tilalle
5. Käynnistä kone.

Se miksi tätä kerron on se että IMO on huomattavasti parempi jos pystyy tekemään pienet
korjaus ja huoltotyöt itse. Ainakin itse annan sille arvoa. Se on kumminkin sun aikaa ja vaivaa mitä siinä menee kun roudaat.
viemään sen korjattavaksi ja haet sieltä.

---


Kyllähän macbookissakin pystyy muistia lisäämään ja kovalevyn vaihtaa ilman mitään probleemia. Applen sivuilla on mm. ohjeet noihin operaatioihin.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721

ja tossa toiselta sivulta miten vaihdat macbookiin kovon: http://www.macinstruct.com/node/130


Joo no sitähän minäkin. Eli tuskin suurimassa osassa koneista vaatii hirveästi osaamista tai perehtymistä jotta onnistuisi. Eli sitä ihmettelin että miksi tuhlata omaa kallisarvoista
aikaansaa huoltoon kiikuttamalla jos helposti onnistuu itsekkin tehdä.

--
sen pituinen se

bates

Posts: 707

#892 • • Edited bates Tirehtööri

Anselmi, 26.1.2008 11:21:
---

ohjeistusta



Joo kiitti ohjeista! *joo*
Emmä väitä ollenkaan etteikö olis varmaan ihan iisi homma toi kovon vaihto ja sen voi tehä itekin viides minsas. Tai kolmessa niinku sä. Tai sit multa iteltä voi mennä siihen 3 päivää ku ensin hommaan jostain sen oikeenlaisen kovon ja torxit tms ja tavaan manuskaa ja mietin et mitenköhä mä ny lähtisin avaa tota mun läppärii. Senkin ajan oisin voinu tehdä duunii ja joku työkseen tommosia asioita tekevä fiksaa mun kompuu reilaan. Got the point?
Nii ja sit jos kone menee pashaks ni voin myös soittaa sellasee yhteen numeroon, jolloin kiva setä tulee autolla hakee mun koneen korjattavaks ni ei tartte lähtee postiin asti ite lähetteleekään tms jos ei haluu. Ei mee sit sitä työaikaakaan ku voi lennosta vaihtaa toiselle koneelle tekee töitä.

Ja samanlaillahan voi toki ite vaihtaa autoon pakoputken tai öljyt tai akun tai mitä tahansa - tai sit sen kiesin voi vaan ajaa sinne huoltofirmaan mis joku muu tekee sen. Joku haluu tehä sen fiksauksen ite ja joku ei, valintojahan nää on. Varmasti siinä säästääkin jos ite ostaa osan ja vaihtaa sen, emmä vastaan väitä. Talonkin saa varmaan rakennettua halvemmalla ite pitkästä tavarasta ku et tilaa firman paneen hommat pydeen ja avaimet käteen.

Mut siis ite oon ihan valmis vaik maksaa sen muutaman kybän enempi jos joku ammattilainen korjaa mun koneen ku et ite lähen räveltää sitä. Tuliks tää ny selkeeks ja voinks mä toimii samanlailla jatkossakin? *nauru*

--
The best way to predict the future is to invent it.

Anselmi

Posts: 2,578

#893 • • Edited Anselmi And sell me

bates, 26.1.2008 12:09:
---
Anselmi, 26.1.2008 11:21:
---

ohjeistusta


---


Joo kiitti ohjeista! *joo*


Noh, thomaksellehan tuo kunnia kuuluu apple-ohjeesta.


Emmä väitä ollenkaan etteikö olis varmaan ihan iisi homma toi kovon vaihto ja sen voi tehä itekin viides minsas. Tai kolmessa niinku sä. Tai sit multa iteltä voi mennä siihen 3 päivää ku ensin hommaan jostain sen oikeenlaisen kovon ja torxit tms ja tavaan manuskaa ja mietin et mitenköhä mä ny lähtisin avaa tota mun läppärii. Senkin ajan oisin voinu tehdä duunii ja joku työkseen tommosia asioita tekevä fiksaa mun kompuu reilaan. Got the point?


Tottahan toki. Mutta koska tuo roudaaminen on oma vaivansa niin itse suosittelen aina
pari minuuttia googlettamaan oikeilla hakusanoilla aiheesta. Siinä yleensä selviää
että millainen proggis on kyseessä. Siinä voi pitemmän päälle säästää omaa aikaa
ja saada jonkinlaisen kuvan että miten mikäkin toimii. Tällainen pieni kiinnostus laitteita
kohtaan jota käyttää voi helposti estää
joutumasta hölmöläisten kerhoon http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/01/26/Kuluttajaa+on+helppo+h%F6yn%E4ytt%E4%E4+laitekaupassa/20082254/322
Mutta toki jos pienen tiedonhaunkin jälkeenkin on
epävarma niin kannattaa tottakai huoltoo roudaa.


Nii ja sit jos kone menee pashaks ni voin myös soittaa sellasee yhteen numeroon, jolloin kiva setä tulee autolla hakee mun koneen korjattavaks ni ei tartte lähtee postiin asti ite lähetteleekään tms jos ei haluu. Ei mee sit sitä työaikaakaan ku voi lennosta vaihtaa toiselle koneelle tekee töitä.


Paitsi tässähän on vastaus tuohon ongelmaan. Ronklit hiukan itse ja soitat sedän hakeen*vink**nauru*


Ja samanlaillahan voi toki ite vaihtaa autoon pakoputken tai öljyt tai akun tai mitä tahansa - tai sit sen kiesin voi vaan ajaa sinne huoltofirmaan mis joku muu tekee sen. Joku haluu tehä sen fiksauksen ite ja joku ei, valintojahan nää on. Varmasti siinä säästääkin jos ite ostaa osan ja vaihtaa sen, emmä vastaan väitä. Talonkin saa varmaan rakennettua halvemmalla ite pitkästä tavarasta ku et tilaa firman paneen hommat pydeen ja avaimet käteen.


No tuo talon rakentaminen nyt liittyy kovalevyn vaihtoon yhtä paljon kuin se että kyllähän
jonkun voi palkkaa kuorimaan perunasikin ja pesemään selkäsi.


Mut siis ite oon ihan valmis vaik maksaa sen muutaman kybän enempi jos joku ammattilainen korjaa mun koneen ku et ite lähen räveltää sitä. Tuliks tää ny selkeeks ja voinks mä toimii samanlailla jatkossakin? *nauru*


En pitäisi hetkeäkään bates sua niin tyhmänä että muuttaisit toimivaksi havaitsemisia tapojasi sen takia mitä minä tai joku muu täällä sanoo. Joten lupaani et siihen tarvi.

Alunperin pointtini ja se mitä hain takaa oli se että on (joissakin tapauksissa jopa) merkittävä lisäarvo että pystyy läppäriin tai mihin tahasa tekemään pienet huoltotyöt itse. Eli on, ainakin
itselle, miinus jos kaikesta pitää huoltoon viedä. Yhtälailla se on lisäarvo että on mahdollisuus tuollaiseen huoltoon ja huoltoratkaisuihin kuin kuvailit. Optimaalisin tilanne onkin että on molemmat mahdollisuudet.

--
sen pituinen se

bates

Posts: 707

#894 • • bates Tirehtööri

Anselmi, 26.1.2008 12:43:
---
Tarinaa



Jep. No mut toivotaan ettei kovot pauku ni ei tartte vaihdella *nauru* *piis*

--
The best way to predict the future is to invent it.

Anselmi

Posts: 2,578

#895 • • Anselmi And sell me

bates, 26.1.2008 13:26:
---
Anselmi, 26.1.2008 12:43:
---
Tarinaa

---


Jep. No mut toivotaan ettei kovot pauku ni ei tartte vaihdella *nauru* *piis*


Joo mä veikkaan kans et se vaihtaminen on pienin murhe siinä vaiheessa kun kovo
pamahtaa*nauru*

--
sen pituinen se

sts

Posts: 7,969

#896 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

CM, 26.1.2008 10:17:

MUTTA. Macissa on kaks asiaa mistä viitsii maksaa vaikka vähän enemmän.
1) Jos haluat hienon näkösen koneen, etkä mitään vitun tuulipuku-on-vitun-tyylikäs-asuste tyyppistä paskaa, jota edustaa kaikki PC:t.


Imho applen sairaala valkoinen on kaikkea muuta kuin kaunista. :D Tuokin on aika makukysymys, Mutta tuo pro on myös hyvän näköinen tehotyöasema joten osittain allekirjoitan tämän. Toisaalta itselläni on mieltymys kiilto mustaan jota koko kodin elektroniikkani on läppäriä ja ps3:sta myöten. PC:täkin saa ihan kivan näköisiä jos ei iha ensimmäistä anttilan tarjouksessa olevaa ota :D


2) -APPLEFANBOIAPPROVEDKOMMENTS-



Joo mä haluan nähä ku pyöritetään isoja konesaleja esim macosx serverillä ja xserveillä... jepjep. Macosx on on hyvä mihin se on suunniteltu graaffisen ja audioteknisen työaseman käyttöjärjestelmäksi. Windows ajaa hyvin pelikäyttöjärjestelmän virkaa ja sen lisälaitetuki on kuitenkin directx:een huomattavasti parempi siihen kuin *nix:it ja macosx. Ja ennenkö sanot MACOSX:KKI ON PELEI, sanon on toki mutta huomattavasti heikommin ja porttien tekeminen kestää. En ole missään vaiheessa väittänyt vastaan etteikö apple ole sopiva työkalu sellaselle joka sitä tarvitsee ja jonka käyttöön se sopii vrt. logicin kanssa musiikkia tekevälle.

Mutta se mikä APPLE uskovaisissa vituttaa on tuo scientologiaan verrattava palvominen ja sen homman unohtaminen että joillekkin se apple ei vain sovi ja on toiminoiltaan liian rajoittunut ja ulkoasultaan laitteet rumia. Suutarin pitäisi pysyä lestissään ja työkalut valita tarpeen mukaan.

Ymmärrän hyvin muusikoiden apple hehkuttelun koska sille nyt vaan luodaan parhaat musasoftat. Mutta moni asia ei vaan omenalta luonnistu, vaikka löytyisikin hyvä vaihtoehtoinen omenasofta niin joitakin asioita sillä ei vaan tehdä.
Epailija

Posts: 5,636

#897 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Anselmi, 26.1.2008 11:47:
Yleensä kuluttujat ovat tottuneet saamaan jotain lisäarvoa jos maksavat enemmän.



Yleensä kuluttajat vain luulevat saavansa todellista lisäarvoa, mutta todellisuudessa he maksavat brändistä eli mielikuvista. Apple ei tässä suhteessa ole mikään poikkeus, vaan vain yksi muiden joukossa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Individual

Posts: 10,942

#898 • • Individual HYPNO!

Epailija, 26.1.2008 22:51:
---
Anselmi, 26.1.2008 11:47:
Yleensä kuluttujat ovat tottuneet saamaan jotain lisäarvoa jos maksavat enemmän.
---


Yleensä kuluttajat vain luulevat saavansa todellista lisäarvoa, mutta todellisuudessa he maksavat brändistä eli mielikuvista. Apple ei tässä suhteessa ole mikään poikkeus, vaan vain yksi muiden joukossa.


Mutta mistä syntyvät brändit? Marimekko on brändi, mutta Tuijan talouskangas vaikka kuinka pieris ei ole brändi, toki siitä voi tulla brändi jossain tulevaisuudessa. Jos on ostamassa kännykkää, niin niillä markkinoilla Nokia on tunnetumpi brändi, kuin hongkongilainen "easy lee mobile", joka sinänsä on hassua, jos kuluttajat Nokian valitessaan vain luulevat saavansa jotain lisäarvoa, mitä he eivät todellisuudessa saa.
Anselmi

Posts: 2,578

#899 • • Anselmi And sell me

Individual, 26.1.2008 23:08:
---
Epailija, 26.1.2008 22:51:
---
Anselmi, 26.1.2008 11:47:
Yleensä kuluttujat ovat tottuneet saamaan jotain lisäarvoa jos maksavat enemmän.
---


Yleensä kuluttajat vain luulevat saavansa todellista lisäarvoa, mutta todellisuudessa he maksavat brändistä eli mielikuvista. Apple ei tässä suhteessa ole mikään poikkeus, vaan vain yksi muiden joukossa.

---

Mutta mistä syntyvät brändit? Marimekko on brändi, mutta Tuijan talouskangas vaikka kuinka pieris ei ole brändi, toki siitä voi tulla brändi jossain tulevaisuudessa. Jos on ostamassa kännykkää, niin niillä markkinoilla Nokia on tunnetumpi brändi, kuin hongkongilainen "easy lee mobile", joka sinänsä on hassua, jos kuluttajat Nokian valitessaan vain luulevat saavansa jotain lisäarvoa, mitä he eivät todellisuudessa saa.


No yleensähän se tulee mm. laadusta. Eli brändi on tae tai merkki tietyistä kuluttajalle positiivista
ominaisuuksista. Mutta (uudestaan):

sts, 26.1.2008 09:10:
Ai se että applen varaosat jotka on samaa paskaa ku pc-vastaavat vrt kovalevy maksaa 33% enemmän koska niihi on printattu applelogo? :)


Eli sama laatu. Niin silloin näin ei ole (kärjistettynä kylläkin koska takana voi olla muutakin
kuin laatu).

--
sen pituinen se

OCS

Posts: 1,828

#900 • • OCS
Brändi, imago ja maine muodostuvat kohderyhmän mielikuvista ja mielipiteistä. Applen on helppo myydä mitä vain, koska a) se hoitaa markkinoinnin pirun hyvin b) puskaradio toimii = ilmaista brändin vahvistamista. Mutta, jos tätä kaikkea osaa katsoa kriittisesti, huomaa kyllä totuuden sieltä välistä :) En lähde sen enempää fleimaamaan apple-käyttäjiä, mutta kannattaa joskus miettiä miten markkinointi vaikuttaa omaan ostokäyttäytymiseen.