Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 827,150 views

sts

#841 • • sts Sama pyynti aitta!

tomii, 24.1.2008 15:28:
---
gerry, 24.1.2008 15:19:
---

Toisaalta kummassa mahtaa sitten olla paremppi jälleenmyyntiarvo käytettynä;)?

---

Ihan JOKAISEN koneen jälleenmyyntiarvo on ihan paska, oli siinä sitten kannessa omppu, Acer, Sony tai mikä tahansa. Se on sitten eri asia, jos joku on niin helvetin tyhmä, että maksaa vaikka vanhasta MacBookista 2-3 vuoden jälkeen edes puolet siitä mitä se maksoi apple.com/storesta alkujaan ostettuna.

Valitettavasti omenafanaatikot maksaa sen :D
sts

#842 • • sts Sama pyynti aitta!

gerry, 24.1.2008 15:19:

Aikoinaan ku tuli oltua viel erään suomalaisen kotikoneketjun myyjänä niin katoin mäkkien sisäänostohintoja niin applen tuotteista ei kyl käteen jääny juuri mitään. Oli kyse sitten Ipodista joita myytin välil jopa tappiolla taikka sitten MacProosta niin kaikissa kate oli olematon (ei puhuta edes kympeistä). Nappaako sitten sen katteen maahantuoja ei voi tietää..?! Peeceeil kate oli huomattavasti suurempi joski ei sekä mikää älytön.

Nykyisin asia on toisinpäin. pc:ssä katteet huonot applella tahkotaan rahaa. lisäksi toikin vähän riippuu tukkurista.
sts

#843 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

CM, 24.1.2008 10:37:
OS X:n valttikorttina on myös Unix, joka tarjoaa tehokäyttäjälle Windowsiin nähden aivan toista luokkaa olevan järjestelmänhallinnan ja rajattomat työkalut kikkailuun. Mikäs sen parempi yhdistelmä, kuin paras GUI parhaan järjestelmän päällä :)

OSX EI OLE UNIX. SE ON BSD. Ja se on rajoitettu sellainen eli sillä ei tosiaan tee sitä kaikkea mitä FreeBSD:llä tai OpenBSD:llä tai vaikka linuxille. Get your facts straight. BSD on unix muunnos niinkuin linux, mutta on jo niin pitkällä alkuperäisistä unixeista ettei niitä suornaisesti voi pitää samana asiana, vai pidätkö solarista saman asiana kuin debiania tai hp-ux:ia?

Lisäksi perus käyttäjä ei tajua hevon P*skaa mitä siellä konsolin puolella voi tehdä käyttöjärjestelmällään aika pieniosa applen ostaneista haluaa edes tajuta mitä *Nix *BSD konsolilla voi tehdä. Sama pätee windows käyttäjiin harvempi tarvitsee avata komentokehotetta (CMD.exe, ei Command.com) ja tehdä jotai.
CM

#844 • • Edited CM

sts, 24.1.2008 15:45:
---
OSX EI OLE UNIX. SE ON BSD. Ja se on rajoitettu sellainen eli sillä ei tosiaan tee sitä kaikkea mitä FreeBSD:llä tai OpenBSD:llä tai vaikka linuxille. Get your facts straight. BSD on unix muunnos niinkuin linux, mutta on jo niin pitkällä alkuperäisistä unixeista ettei niitä suornaisesti voi pitää samana asiana, vai pidätkö solarista saman asiana kuin debiania tai hp-ux:ia?

Hohhoijaa. Ainahan voidaan lähteä nussimaan sitä pilkkua tosta Unixin määritelmästä, ei noista helvetissä ykskään sama järjestelmä tietenkään ole. Puhutaan sitten vaikka Unix-sertifikaatista, joka Mac OSX 10.5:llä nykyään on ja vaikkapa Linuxilla ei. Ja Linux on MINIXistä muuteltu, joka siis ei perustu Unixin lähdekoodiin, toisin kuin BSD.

Ja mitä kaikkea voi tehdä ja mitä ei, jokaisella voi tehdä vähän omia juttuja. OSX:kään ei ole pelkkä BSD, vaan siinä on Applen omia prosesseja mukana, joita ei BSD:ssä ole. Yks asia niitä kuitenkin yhdistää.

Lisäksi perus käyttäjä ei tajua hevon P*skaa mitä siellä konsolin puolella voi tehdä käyttöjärjestelmällään aika pieniosa applen ostaneista haluaa edes tajuta mitä *Nix *BSD konsolilla voi tehdä. Sama pätee windows käyttäjiin harvempi tarvitsee avata komentokehotetta (CMD.exe, ei Command.com) ja tehdä jotai.

Juuri näin, eikä tarvitsekaan tietää. Mutta tarvittaessa voi puukotella OSX:nkin pinnan alta jos kokee tarpeelliseks, toisin kuin porukka tuntuu ajattelevan.
CM

#845 • • CM

mku, 24.1.2008 18:35:
---
En ole tarkistanut onko totta, mutta kuulemma Leopard on UNIX (isoilla kirjoitettuna, real deal) kun taas Tiger ei vielä ollut.

Juu tossahan se tuli itsekin jo mainittua :)
sts

#846 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

mku, 24.1.2008 18:35:
-clips-

No macosx ei ole unix jo siitä johtuen että unixin määritelmä on "LAITTEISTORIIPPUMATON KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ". Ja käytännössä et saa luvallisesti asentaa macosx:ää vieläkään muuhun kuin applen koneisiin. Ainiin ja softat ei käänny kaikille unixeille. Mut jatkatkaa uskottelua itellenne että se on Unix niin tulee parempi mieli.

EDIT: Annetaan tähän sen vertaa anteeksi että MacosX serveristä voidaan jo puhua *nix:inä ei toisin unixina mutta *nix:inä. Vaikka sekään softa ei ole kovin laitteisto riippumaton (taitaa asentua vain mac prohon ja xserveen)
Viltsu

#847 • • Viltsu noname
evvk unix tai ei mut käytettävyydessä pieksee windowsin 100-0

Olis tarkotuksena kasailla jossain vaiheessa OS X @ x86..

tuloksista pistän viestiä kunhan valmis...

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

CM

#848 • • CM

sts, 25.1.2008 09:29:
---
Ainiin ja softat ei käänny kaikille unixeille

Kääntyypäs niille, mitkä täyttää POSIX-standardit.
sts

#849 • • sts Sama pyynti aitta!

CM, 25.1.2008 13:58:
---
sts, 25.1.2008 09:29:
---
Ainiin ja softat ei käänny kaikille unixeille

---

Kääntyypäs niille, mitkä täyttää POSIX-standardit.

Eikä käänny kaikki muutenkin suurin osa softista on KAUPALLISIA. josta johtuu se ettei käänny. Kyllä posix softat kääntyy appleen mutta harvasta applesoftasta on GNU C versiota ;) ja aika iso osa on kuitenki Applen versiosta Xcodella tehty niin ei ne x ohjelmatkaa ilman puukkoa käänny. :) yks esimerkki softasta joka ei käänny heittämällä on vanha kunnon IRSSI. Siitäki on rankasti puukotettu apple painos olemassa.
CM

#850 • • CM

sts, 25.1.2008 14:17:
---
yks esimerkki softasta joka ei käänny heittämällä on vanha kunnon IRSSI. Siitäki on rankasti puukotettu apple painos olemassa.

Johtunee siitä, että se on Linux-softa, ei unix-softa :) ja Siitä on OSX-portti erikseen ja ne kääntyy ihan iloisesti komentoriviltä :)
tomii

#851 • • Edited tomii kallion herttua

Viltsu, 25.1.2008 09:54:

Mun täytyy kyl olla vähän eri mieltä molemmilla käyttöjärjestelmillä duunia tehneenä, jossa tulee kyllä ne oiekasti hyvät ja huonot puolet kunnolla esiin. Eli hyvät ja huonot puolensa molemmissa, mutta mun mielestä kumpikaan ei käyttiksenä rokkaa toista suoraan suohon. Molemmat saa kaatumaan about yhtä usein, molemmissa tietyt asiat käyttiksessä vituttaa ja tietyt ihastuttaa jne.

Eri asia tietty, että kumpi on käytettävyydeltään parempi, jos oot ihan ummikko koneiden kanssa (tätä vertailua en valitettavasti ole itse voinut aikoinaan vertailla). Tai sit joku ihan kilarisäätäjä/twiikkaaja (tähän asti en onneksi ole ikinä päässyt ;). Mut tällä hetkellä taivun ihan winkun kannalle softien takia, kun mäkkipuolelle ei ole niitä softia, joita mä käytän/tarvin. Jos asia olisi toisinpäin, niin omistaisin varmasti Mäkin ja osX:n. Eli ainakin mun kannalta toi "winkku/osx on käytettävyydeltään 100-0 parempi kuin winkku/osx" -väittely on aina vähän huvittanut. Mun mielestä ihan 100% tottumiskysymys.

--
reivaan kunnes kuolen

sts

#852 • • sts Sama pyynti aitta!

CM, 25.1.2008 14:26:
---
sts, 25.1.2008 14:17:
---
yks esimerkki softasta joka ei käänny heittämällä on vanha kunnon IRSSI. Siitäki on rankasti puukotettu apple painos olemassa.

---

Johtunee siitä, että se on Linux-softa, ei unix-softa :) ja Siitä on OSX-portti erikseen ja ne kääntyy ihan iloisesti komentoriviltä :)

No ton perusteella sen solaris käännös kääntyy suoraan macosx:ssä ;) Sehä on sillon UNIX portti. ;)
sts

#853 • • sts Sama pyynti aitta!

tomii, 25.1.2008 14:36:
---

---

Mun täytyy kyl olla vähän eri mieltä molemmilla käyttöjärjestelmillä duunia tehneenä, jossa tulee kyllä ne oiekasti hyvät ja huonot puolet kunnolla esiin. Eli hyvät ja huonot puolensa molemmissa, mutta mun mielestä kumpikaan ei käyttiksenä rokkaa toista suoraan suohon. Molemmat saa kaatumaan about yhtä usein, molemmissa tietyt asiat käyttiksessä vituttaa ja tietyt ihastuttaa jne.

Eri asia tietty, että kumpi on käytettävyydeltään parempi, jos oot ihan ummikko koneiden kanssa (tätä vertailua en valitettavasti ole itse voinut aikoinaan vertailla). Tai sit joku ihan kilarisäätäjä/twiikkaaja (tähän asti en onneksi ole ikinä päässyt ;). Mut tällä hetkellä taivun ihan winkun kannalle softien takia, kun mäkkipuolelle ei ole niitä softia, joita mä käytän/tarvin. Jos asia olisi toisinpäin, niin omistaisin varmasti Mäkin ja osX:n. Eli ainakin mun kannalta toi "winkku/osx on käytettävyydeltään 100-0 parempi kuin winkku/osx" -väittely on aina vähän huvittanut. Mun mielestä ihan 100% tottumiskysymys.

oon täs iha samaa mieltä, molemmilla on käyttönsä. Kyllä mä musantekoon macosx:ää suosittelen tai pdfien pyörittelemiseen. :) Pitäisi valita aina ne työkalut jotka käteen sopii. Iteltäni ei applen kanssa yhteistyö (pl. niiden huoltaminen) suju joten pysyn linux ja windows ympäristöistä.
Viltsu

#854 • • Viltsu noname

tomii, 25.1.2008 14:36:
---

---

No tuo käytettävyys ihan PERUSjutuissa on se mikä mäkissä iskee, siihen riittää:
* drag & drop dockiin & kaikki tarpeelliset ohjelmat klikkauksen päässä
* tiedostojen luokittelu niinkin monimutkaisella ratkaisulla kuin värjäämällä. ULTIMATE :D
* Hakemistorakenteissa liikkuminen finderissa xxx kertaa loogisempaa kuin explorer tahmailu.
* f9 & f11 pikanapit + laskin/muut pikkusoftat dashboardilla kokoajan käytettävissä
* folder actions & automator
* spotlight haku

En tiedä mistä johtuu mutta pc:llä työpöytälle tuppaa kertymään pelkkää roskaa ja ohjelmien pikakuvakkeita, macissa sitä käyttää luonnostaan työpöytänä..

nämä pointit tulee ekana mieleen vasta n. 3v. duunia mäkillä tehneenä..

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

sts

#855 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

Viltsu, 25.1.2008 15:20:
-clips-

Kytke työpöydän kuvakkeet pois niin ei täyty.

Vista search toimii lähes yhtä hyvin kuin spotlight, Sidebar ja siihe liitetttävät pikanäppäimet ajavat saman kuin dashboard, switcherillä saanet exposen. Imho macin hakemisto rakenne on iha helvetettiä :D se on jopa hirveämpaa kuin linuxien vastaava :) Vistan sidebaariin saat tiputettua kans ohjelmat kuhan isket app-gadgetin siihen. Et joo. Mulle vaan toi dock ei oo ystävällinen ratkaisu, ei sovi käyttötyyliin, toisaalta suurin osa duuneista tulee tehtyä 2332423 nutty ikkunalla niin ainoa mitä kaipaa on expose macistä, onneks senkin saa tosiaan tuolla switcheril.
tomii

#856 • • tomii kallion herttua

sts, 25.1.2008 14:56:
---

oon täs iha samaa mieltä, molemmilla on käyttönsä. Kyllä mä musantekoon macosx:ää suosittelen tai pdfien pyörittelemiseen. :) Pitäisi valita aina ne työkalut jotka käteen sopii. Iteltäni ei applen kanssa yhteistyö (pl. niiden huoltaminen) suju joten pysyn linux ja windows ympäristöistä.

Mulla on monta kaveria ja tuttua, joista ei kukaan tee musiikkia Mäkillä (minä itse mukaanluettuna, vaikka mulla toi onkin vaan harrastus, mut osa noista vääntää ihan siinä määrin tosissaan tota hommaa, että niillä on levydiilit ja keikkaa ympäri muoilmaa). Et toi musapointtikaan ei mee ihan jakeluun. :) ja mitä tohon "mäkki on taittohommissa ja kuvankäsittelyssä the best on kanssa vähän niin ja näin, oon nimittäin taittanut useampaakin lehteä jne. julkaisua ja kummallakin taittaa ihan yhtä hyvin ja pyörittää pdf:ää. ;) Tottumiskysymys toikin, uskaltaisin väittää.

--
reivaan kunnes kuolen

sts

#857 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

-clips-

Ja ennenkö kosmari jatkat tätä, viimeinen aito UNIX oli System7 kaikki muut määritellään UNIX-like termin alle ja oikeaa UNIX certtiä ei ole annettu enää aikoihin. :)

Lehdet muokkasivat tuon POSIX certin joka jokaisella UNIX-like käyttöjärjestelmällä on UNIX-certiksi. :) Että siinä olet oikeassa POSIX ohjelmat kääntyvät tosin vaativat tietty puukottamista per alusta, irssiki on POSIX ohjelma. :)
tomii

#858 • • tomii kallion herttua

sts, 25.1.2008 15:26:
---
Viltsu, 25.1.2008 15:20:
nämä pointit tulee ekana mieleen vasta n. 3v. duunia mäkillä tehneenä..

---

Kytke työpöydän kuvakkeet pois niin ei täyty.

Vista search toimii lähes yhtä hyvin kuin spotlight, Sidebar ja siihe liitetttävät pikanäppäimet ajavat saman kuin dashboard, switcherillä saanet exposen. Imho macin hakemisto rakenne on iha helvetettiä :D se on jopa hirveämpaa kuin linuxien vastaava :) Vistan sidebaariin saat tiputettua kans ohjelmat kuhan isket app-gadgetin siihen. Et joo. Mulle vaan toi dock ei oo ystävällinen ratkaisu, ei sovi käyttötyyliin, toisaalta suurin osa duuneista tulee tehtyä 2332423 nutty ikkunalla niin ainoa mitä kaipaa on expose macistä, onneks senkin saa tosiaan tuolla switcheril.

Joo Vistassa on kyl muutama hyvä uudistus, joista osa on kyl ihan osX:stä apinoitu :) Mut joo toi expose on tosiaan tosi jees osX-ominaisuus. Ja jos sen saa tosiaan Vistaan, niin on kyl kiva juttu. :) Ja joo jotenkin mäkin tykkään kyl enemmän winkun hakemistorakenteesta, mut kait tääkin on ihan tottumiskysymys.

--
reivaan kunnes kuolen

gerry

#859 • • gerry

sts, 25.1.2008 15:29:
---
-clips-

---

Ja ennenkö kosmari jatkat tätä, viimeinen aito UNIX oli System7 kaikki muut määritellään UNIX-like termin alle ja oikeaa UNIX certtiä ei ole annettu enää aikoihin. :)

Lehdet muokkasivat tuon POSIX certin joka jokaisella UNIX-like käyttöjärjestelmällä on UNIX-certiksi. :) Että siinä olet oikeassa POSIX ohjelmat kääntyvät tosin vaativat tietty puukottamista per alusta, irssiki on POSIX ohjelma. :)

ei vittu.....

-POSIX
-UNIX
-CERTI
-System7
-WTF?!

Onneks ei tarvii kaikkea tajuta:D

--
by B.C.S

OCS

#860 • • OCS

tomii, 25.1.2008 15:29:
ja mitä tohon "mäkki on taittohommissa ja kuvankäsittelyssä the best on kanssa vähän niin ja näin, oon nimittäin taittanut useampaakin lehteä jne. julkaisua ja kummallakin taittaa ihan yhtä hyvin ja pyörittää pdf:ää. ;) Tottumiskysymys toikin, uskaltaisin väittää.

Kyllä, tuo on paskapuhetta, että mac soveltuisi jotenkin paremmin graafiseen suunnitteluun, kuin puucee. Tottumiskysymyksiä.