Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 801,392 views

pirpeli

Posts: 5,533

#383 • • pirpeli
Taas minä :/

Mistä johtuu, että netti on perkuleen hidas, ja Welholta sanotaan, että mun koneelle tulee paljon dataa? Tuota siis. Mulla on palomuurit kunnossa, WLAN salasanan takana eikä mitään tiedostonjakojuttuja olemassakaan. Ja mäkillehän ei ole mitään varsinaisia viruksia, ja kai tää kone herjais, jos sellasia olis..? Welho tarkasti etänä yhteyden, ja sano, että alhainen on nopeus, joten kai se sitte on Welhon vika eikä mun rakkaan iBookin...

Ja joo, Hopeinen omena varmaan osais kertoo enemmän, mutta luotan Miikaan ja muihin guruihin täällä :D

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Sir Paramount

Posts: 383

#384 • • Edited Sir Paramount Army of Two , [Fusion Drive]

pirpeli, 21.3.2007 12:25:
Taas minä :/

Mistä johtuu, että netti on perkuleen hidas, ja Welholta sanotaan, että mun koneelle tulee paljon dataa? Tuota siis. Mulla on palomuurit kunnossa, WLAN salasanan takana eikä mitään tiedostonjakojuttuja olemassakaan. Ja mäkillehän ei ole mitään varsinaisia viruksia, ja kai tää kone herjais, jos sellasia olis..? Welho tarkasti etänä yhteyden, ja sano, että alhainen on nopeus, joten kai se sitte on Welhon vika eikä mun rakkaan iBookin...

Ja joo, Hopeinen omena varmaan osais kertoo enemmän, mutta luotan Miikaan ja muihin guruihin täällä :D



Mitä luultavimmin on Welhon verkossa vikaa tai sitten wlan yhteydessä jotain häikkää. Voit kuitenkin tarkastella sisääntulevaa ja ulosmenevää liikennettä Activity Monitorilla, joka löytyy Utilities kansiosta (Jos Suomen kieli käytössä, muistaakseni Lisäohjelmat ja sieltä Järjestelmänvalvonta) ja näin ainakin mahdollistesti poislukea sen vaihtoehdon että hitaus johtuisi kuormituksesta.

edit. hallinta -> valvonta

--
Suits you, Sir!

Epailija

Posts: 5,636

#385 • • Epailija Physicist, 2nd class.

pirpeli, 21.3.2007 12:25:
Ja mäkillehän ei ole mitään varsinaisia viruksia, ja kai tää kone herjais, jos sellasia olis..?



Käytätkö mäkissäsi mikkisoftaa syystä tai toisesta? Jos koneessasi on virus, mutta ei sitä tunnistavaa virustentorjuntaohjelmaa, ei se kone siitä mitään älähdä. Virukset ovat tietokoneen "silmissä" vain normaaleja ajettavia ohjelmia, eivätkä anna mitään aihetta älähdyksiin, elleivät sitten aiheuta virheitä normaalissa päivärutiinissa. Tällöinkin älähdetään korkeintaan virheestä, ei siitä, että koneessa on virus.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

pirpeli

Posts: 5,533

#386 • • Edited pirpeli

Epailija, 21.3.2007 13:26:
Käytätkö mäkissäsi mikkisoftaa syystä tai toisesta?



Mulla on OS X koneessa, ainoastaan Word, Ecxel ja PowerPoint mäkkiversiona asennettuna. Eli en käytä mikkisoftaa sillee varsinaisesti.

Kiitos sulle ja fabzalle kanssa :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Epailija

Posts: 5,636

#387 • • Epailija Physicist, 2nd class.

pirpeli, 21.3.2007 13:57:
Mulla on OX koneessa, ainoastaan Word, Ecxel ja PowerPoint mäkkiversiona asennettuna. Eli en käytä mikkisoftaa sillee varsinaisesti.



Mutta kyseessä ovat kuitenkin Microsoft Word ja Microsoft Excel? OS-X:lle ei kaiketi ole pahemmin suoranaisia viruksia, mutta näille ohjelmille on kyllä tehty viruksia, jotka pelittävät mäkeissäkin. Virukset ovat kyllä (muistaakseni) tehty Wordin ja Excelin vanhemmille versioille, joten en tiedä tarvitseeko niistä huolehtia uusien versioiden kanssa. Kannattaa googletella.

Sanottakoon lisäksi se, että vaikka Mac on toistaiseksi ollut varsin vapaa haittaohjelmista, ei mikään estä niiden kehittämistä mäkeille. On vain ajan kysymys (etenkin jos Mac kasvattaa suosiotaan) milloin ensimmäiset globaalia vitutusta aiheuttavat virukset astuvat pelikentälle ja ensimmäiset havainnot niistä tulevat juuri olemaan luokkaa "Koneeni käyttäytyy oudosti, mutta en tiedä miksi. Eihän näissä viruksia voi olla, kun tämä on mäkki. What gives?".

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

littlebig

Posts: 753

#388 • • littlebig aaat-chi kung

Epailija, 21.3.2007 14:04:
---
pirpeli, 21.3.2007 13:57:
Mulla on OX koneessa, ainoastaan Word, Ecxel ja PowerPoint mäkkiversiona asennettuna. Eli en käytä mikkisoftaa sillee varsinaisesti.
---


Mutta kyseessä ovat kuitenkin Microsoft Word ja Microsoft Excel? OS-X:lle ei kaiketi ole pahemmin suoranaisia viruksia, mutta näille ohjelmille on kyllä tehty viruksia, jotka pelittävät mäkeissäkin. Virukset ovat kyllä (muistaakseni) tehty Wordin ja Excelin vanhemmille versioille, joten en tiedä tarvitseeko niistä huolehtia uusien versioiden kanssa. Kannattaa googletella.

Sanottakoon lisäksi se, että vaikka Mac on toistaiseksi ollut varsin vapaa haittaohjelmista, ei mikään estä niiden kehittämistä mäkeille. On vain ajan kysymys (etenkin jos Mac kasvattaa suosiotaan) milloin ensimmäiset globaalia vitutusta aiheuttavat virukset astuvat pelikentälle ja ensimmäiset havainnot niistä tulevat juuri olemaan luokkaa "Koneeni käyttäytyy oudosti, mutta en tiedä miksi. Eihän näissä viruksia voi olla, kun tämä on mäkki. What gives?".



esim welho ei tarjoa virustorjuntaa mäkkikoneille joten jos ja kun se virusaalto tulee, menee monta hyvää mäkkiä pilalle.

tässä linkki clamxav:n sivuille, se on open source viruksien etsijä. aika hidas jos isoja levyjä tutkii mutta ihan pätevä.

macvirus.org pitää listaa esim haittaohjelmista. niitä on vaikka ne ei aiheutakaan isoa riskiä.

maailman laajuisesti ja vielä tähän päivään mennessä maccien pahin ongelma on käyttäjät itse.

psst. Pirpeli, oothan päivittäny koneen jo 10.4.9? noiden päivityksien mukana tulee uusimmat security update:t myös

--
straight ______

gay ^______^

Sallakat

Posts: 2,220

#389 • • Sallakat jungle, baby !
käsittääkseni tällä hetkellä on testiolosuhteissa kirjoitettu yksi virus mac koneille. Ei ainakaan vielä siis mitään "virusaaltoa" näköpiirissä. Onhan se toki odotettavissa kun macista tulee enemmän mainstream koko ajan.
pirpeli

Posts: 5,533

#390 • • pirpeli

littlebig, 21.3.2007 14:49:
psst. Pirpeli, oothan päivittäny koneen jo 10.4.9? noiden päivityksien mukana tulee uusimmat security update:t myös



Kyl :) Mun tarvii tsekkailla noi palomuuri-jutut järjestelmänhallinnasta ja kysyy sitte vielä mun mäkkihelppiä Anttia apuun, jos en ossoo ite :D

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

pirpeli

Posts: 5,533

#391 • • Edited pirpeli

fabza, 21.3.2007 13:04:
-tietoo-



Hms. Joops. Katsastelin tuolta Järjestelmänvalvonnasta verkkoa. Siellä luki mm. seuraavaa:
Dataa sisään: 1,55Mt
Dataa ulos: 194,30Kt

Paketteja sisään n.1500
Paketteja ulos n. 1800 (mitähän paketteja nekin on?:D)

Levyjen aktiivisuus:
Lukua sisään n. 15000
Kirjoitusta ulos n. 5500

Dataa sisään 215Mt
Dataa ulos 87Mt

Ja noi luvut vaihtelee koko ajan. Oon oikeesti ihan mega-alottelija, koska en ymmärrä noista mitään....

EDiT! Nyt kun Skype ja Firefox on päällä, niin verkon sisään- ja ulos-data on vaivaisen 2-5 Kt/s paikkeilla. Eli ihan pirun vähän siis?

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Jussi Soro

Posts: 6,385

#392 • • Edited Jussi Soro choon!

pirpeli, 21.3.2007 12:25:
Mistä johtuu, että netti on perkuleen hidas, ja Welholta sanotaan, että mun koneelle tulee paljon dataa? Tuota siis. Mulla on palomuurit kunnossa, WLAN salasanan takana eikä mitään tiedostonjakojuttuja olemassakaan. Ja mäkillehän ei ole mitään varsinaisia viruksia, ja kai tää kone herjais, jos sellasia olis..? Welho tarkasti etänä yhteyden, ja sano, että alhainen on nopeus, joten kai se sitte on Welhon vika eikä mun rakkaan iBookin...


Ootkos muistanu suojata sun WLANin, ettei naapurit käytä sitä?

Äh, itseasiassa tossahan se lukee. Kantsii kattoo viel modeemin dhcp-hallinnasta ettei se jaa sitä mihinkään tuntemattomille mäkeille. Jostain syystä osa langattomista modeemeista sallii muistissa oleville mäkeille nettiyhteyden, vaikkei salasanat oliskaan kunnossa. A-link ainaki tekee tota.

Mäkki siis tässä tapauksessa MAC-osoite, eli modeemin tunniste, eikä mikään omenakone :D
pirpeli

Posts: 5,533

#393 • • pirpeli

JussiS, 21.3.2007 22:58:
Ootkos muistanu suojata sun WLANin, ettei naapurit käytä sitä?



Olenhan minä :) Salasanan takana on se. Justiinsa tuossa lataan tota open source- virusjuttua ja mietin, että mitähän sen jälkeen. Varmaan soitto ah niin kiireiseen Welhon asiakaspalveluun ja korjausmies paikalle. Ihan liiiiiiika vähän tota dataa siirtyilee suhteessa siihen, että on "sentään" 2meganen netti...Ystävällä Antilla 10meganen, ja kuulemma parhammillaan luku pyörii kuudessa megassa. Kamalaa kusetusta koko jutut.. :(

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Jussi Soro

Posts: 6,385

#394 • • Jussi Soro choon!

pirpeli, 21.3.2007 23:02:
Olenhan minä :) Salasanan takana on se. Justiinsa tuossa lataan tota open source- virusjuttua ja mietin, että mitähän sen jälkeen. Varmaan soitto ah niin kiireiseen Welhon asiakaspalveluun ja korjausmies paikalle. Ihan liiiiiiika vähän tota dataa siirtyilee suhteessa siihen, että on "sentään" 2meganen netti...Ystävällä Antilla 10meganen, ja kuulemma parhammillaan luku pyörii kuudessa megassa. Kamalaa kusetusta koko jutut.. :(


No mut onhan 1,5 sisään ihan hyvin jos sulla 2 meganen on. Noi arvothan on nimellisiä.
pirpeli

Posts: 5,533

#395 • • pirpeli

JussiS, 21.3.2007 23:04:
No mut onhan 1,5 sisään ihan hyvin jos sulla 2 meganen on. Noi arvothan on nimellisiä.



Tällä hetkellä mulla ainoastaan netti päällä, lataan 24Mt kokosta tiedostoa. 6.3(-vaihtelevasti)KB/sekunnissa tulee sisään se :(( Eli hitaasti. Samoin ihan perus nettisivujen latautuminen kestää surkean kauan.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

pirpeli

Posts: 5,533

#397 • • pirpeli

mku, 21.3.2007 23:07:
Sun koneelle tulee paljon dataa.. hmm mikä on paljon? Kuunteletko nettiradioita? Onko BitTorrent kuumana? tms?

Minkälainen suojaus siinä sun WLAN:ssa on? Suosittelen käyttämään WPA2 salausta. Yks nörttikaveri väittää tossa että 128-bit WEP salauksestakin pääsee vartissa läpi jos tietää mitä tekee.

Niin ja se Safari ainakin takkuilee mulla ihan törkeesti ihan vaan omaa surkeuttaan. Nyt on Camino ollut pari viikkoa testissä ja se tuntuu toimivan liukkaammin.



Ei oo nettiradio päällä, ainoastaan Firefox. Eikä mitään imutusohjelmia tms. ees olemassa. Ja käytän just tota WPA2-salausta.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

pirpeli

Posts: 5,533

#398 • • pirpeli

mku, 21.3.2007 23:12:
tai sitten koita jotain muuta konetta? pyydä vaikka kaveri käymään ja kato tökkiikö silläkin



Totta, pyydänkin Tinjan mäkkeineen käymään :) Sillähän se selviää, ainakin osittain. Mutta soitan kyl myös tuonne Welholle.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-