1,167 posts, 59 pages, 672,545 views
Vampyrella, 13.11.2007 15:09:
Voiskohan olla, että sillon, kun pitää tuota viikon breikkiä pillereistä, niin olotila saattaakin parantua? Se ainaskin viittaisi siihen, että noissa pillereissä on jotain pahasti vialla.
Noh, niin tahi näin, tilaan pian lekurille ajan ja menen juttelemaan näistä hommista.
satumetsä, 9.11.2007 16:08:
---
Fiilis, 9.11.2007 14:28:
hmm itelläki vähä masiksen poikasta joskus, onneks kuitenki selviää ilman mitään pillereitä, ajattelee positiivisia :)
---
Miten pystyt ajattelemaan positiivisia, jos sairastat masennusta?
Vai onko sulla mielialan aaltoiluhäiriö tms?
Vai onko sulla sairautta ollenkaan, vaan satunnaista jokaiselle ihmiselle aivan normaalia alakuloa?
Kysyn siis, koska en ymmärrä, enkä ole kuullut koskaan kenenkään masennusta sairastavan kyenneen miettimään masentuneena positiivisia. No nyt kuulin.
Tontsis, 13.11.2007 17:55:
---
029, 13.11.2007 17:43:
Mun mielestä toi on vallan loogista. Jos ajattelee positiivista asiaa... niin silloin ajattelee positiivista asiaa koska sitä ajattelee.. eikö?
---
Miten sä ajattelet positiivisia asioita, jos sä et näe positiivista missään? :)
029, 13.11.2007 17:58:
---
---
Mun mielestä toi on vallan loogista. Jos ajattelee positiivista asiaa... niin silloin ajattelee positiivista asiaa koska sitä ajattelee.. eikö?
---
---
hmm.. vaikkapa sillälailla ettei ajattele mitään muuta kun että "kaikki on hyvin"
sit taas jos ei näe siinäkään positiivista että kaikki on hyvin niin sit se on kyllä aika vaikee... hyvä kysymys sinänsä. Tähän vois varmaan vastata joku joka on kyseisestä tilanteesta onnistunut pääsemään pois ja kellä on tästä ihan kokemuspohjasta tietoo...
---
---
---
---
hmm.. vaikkapa sillälailla ettei ajattele mitään muuta kun että "kaikki on hyvin"
sit taas jos ei näe siinäkään positiivista että kaikki on hyvin niin sit se on kyllä aika vaikee... hyvä kysymys sinänsä. Tähän vois varmaan vastata joku joka on kyseisestä tilanteesta onnistunut pääsemään pois ja kellä on tästä ihan kokemuspohjasta tietoo...
Toi kaikki on hyvin-ajattelu on aika laajasti heitetty ajatus minustakin. Ongelmat/masennuksen aiheuttajat voi yrittää löytää ja nähdä, että kaikki ei myöskään ole huonosti. Kirjastot on täynnä elämänkertoja, joissa kamalien ongelmien painostamat ihmiset ovat nähneet elämänsä tai asioita elämässään positiivisina.Morrowe, 13.11.2007 18:24:
---
029
---
...jos ei ole varaa maksaa vuokraa, koira kuolee, aviopuoliso ryyppää ja on häätö ovella, niin ajattelemalla "kaikki on hyvin kaikki on hyvin" pääsee varmaan hyvään olotilaan, vai? Tai vaikkapa raiskatun / väkivaltaa kokeneen ihmisen kokeman masennuksen voi ohittaa taputtamalla selkään ja sanomalla, että _nythän_ kaikki on hyvin? Tai vastasynnyttäneen äidin baby blues, joka johtuu hormonitoiminnan muutoksesta, korjautuuko sekin vaan ajattelemalla että "kaikki on hyvin"?
Masennus voi johtua todella monesta asiasta, ulkoisista vastoinkäymisitä ja päänsisäisistä asioista. Masennuksen syvyys riippuu aivojen kemiallisesta tasapainosta. Jota ei muuten voi muuttaa ajatuksen voimalla. Nykyisin jengi tuntuu ajattelevan, että masennus on jotenkin henkilön oma vika. Samalla yhteiskunta antaa masentuneille signaalia, että masentuneisuudesta ei kannata puhua tai hakeutua hoitoon, koska heti leimautuu mielisairaaksi tms.
Masennus on sairaus, niinkuin flunssa tai angiinakin. Ja sitä pitää hoitaa, jotta paranee.
Masennus on kai ensisijaisesti tunne, mut masentunutta voisi minusta yrittää auttaa ja kannustaa ajattelemaan loogisesti.Masentunut ihminen vaan pahentaa olotilaansa sillä, että sulkee silmät todellisuudelta ja kuvittelee asioiden olevan hyvin. Lähinnä itsepintaisella tosiasioiden kieltämisellä saa kehitetyksi itselleen jonkinasteisen ulkokuoren, mutta ei paha olo lähde sisältä uskottelemalla itselleen, että kaikki on hyvin -jos kaikki tosiaankaan ei ole hyvin. Jossain välissä kaikki paha olo tulee kuitenkin taas eteen, mitä on yrittänyt piilottaa sisälleen.
Ja henkilökohtaisena mielipiteenä, pahinta mitä masentuneelle voi sanoa, on että "ihan hyvinhän sulla on asiat, mitä sä niuhotat, ajattele POSITIIVISESTI".
-Fuzzy-, 13.11.2007 19:53:
Olispa jo KESÄ!!! Yhtäkkii tuli hirrrvee kesän kaipuu...:/
Morrowe, 13.11.2007 18:24:
---
029
---
...jos ei ole varaa maksaa vuokraa, koira kuolee, aviopuoliso ryyppää ja on häätö ovella, niin ajattelemalla "kaikki on hyvin kaikki on hyvin" pääsee varmaan hyvään olotilaan, vai? Tai vaikkapa raiskatun / väkivaltaa kokeneen ihmisen kokeman masennuksen voi ohittaa taputtamalla selkään ja sanomalla, että _nythän_ kaikki on hyvin? Tai vastasynnyttäneen äidin baby blues, joka johtuu hormonitoiminnan muutoksesta, korjautuuko sekin vaan ajattelemalla että "kaikki on hyvin"?
Morrowe
Masennus voi johtua todella monesta asiasta, ulkoisista vastoinkäymisitä ja päänsisäisistä asioista. Masennuksen syvyys riippuu aivojen kemiallisesta tasapainosta. Jota ei muuten voi muuttaa ajatuksen voimalla. Nykyisin jengi tuntuu ajattelevan, että masennus on jotenkin henkilön oma vika. Samalla yhteiskunta antaa masentuneille signaalia, että masentuneisuudesta ei kannata puhua tai hakeutua hoitoon, koska heti leimautuu mielisairaaksi tms.
Masennus on sairaus, niinkuin flunssa tai angiinakin. Ja sitä pitää hoitaa, jotta paranee.
Masentunut ihminen vaan pahentaa olotilaansa sillä, että sulkee silmät todellisuudelta ja kuvittelee asioiden olevan hyvin. Lähinnä itsepintaisella tosiasioiden kieltämisellä saa kehitetyksi itselleen jonkinasteisen ulkokuoren, mutta ei paha olo lähde sisältä uskottelemalla itselleen, että kaikki on hyvin -jos kaikki tosiaankaan ei ole hyvin. Jossain välissä kaikki paha olo tulee kuitenkin taas eteen, mitä on yrittänyt piilottaa sisälleen.
Ja henkilökohtaisena mielipiteenä, pahinta mitä masentuneelle voi sanoa, on että "ihan hyvinhän sulla on asiat, mitä sä niuhotat, ajattele POSITIIVISESTI".
029, 13.11.2007 19:49:
---
Bipolarised, 13.11.2007 18:26:
---
---
---
---
---
---
Ei siitä itse ajattelemalla päästä pois. Jos joku näin väittää parantuneensa kyse on parhaimmillaan havaintoheuristiikasta, mutta voi kyse olla myös suoranaisesta valehtelusta ja halusta päästä näyttämään kodin sisustusta naistenlehdissä. Vinkki kaikille jotka olette tekemisissä masentuneiden ihmisten kanssa: Älkää käykö neuvomaan miten masennus lähtee, ellette ole psykiatreja. Ko. toiminta on omiaan lisäämään neuvonnan kohteen eristäytymistä muista ihmisistä ja vähentämään halua puhua asioistaan (toki monet masentuneiden ihmisten tuttavat pitävät tätä jopa toivottavana). Nämä neuvot kun tuppaavat tahattomasti syyllistämään neuvottavaa ja vähättelemään hänen tilansa vakavuutta (sitäpaitsi saman idioottimaisen jutun kuunteleminen sadatta kertaa on jo sinänsä vittumaista).
On tietenkin olemassa muutama neuvo jonka voi esittää. Yksi näistä on 'Mene lääkäriin' (nätimmin muotoiltuna tosin).
Psykiatrit on pääosin oikein mukavaa ja pätevää sakkia.
---
Hei kaikki ottakaa ny iisisti.. tuntus että mun pointti on menny ihan hukkaan...
Kyse ei ollu siitä millä masennus lähtee, vaan siitä että onko positiivisten asioiden ajattelemisesta hyötyä vai ei.
Se on niin henkilökohtanen juttu mikä kelläkin sen aiheuttaa, että yhtä yleispätevää lääkettä on ihan turha lähtee hakemaan...
Ja se on oikeesti ihan sama onko kyseessä psykiatri vai ei kuka neuvoo jos neuvot oikeesti on todellisuuspohjalla. Mun mielestä nää aiheet vaatii keskustelua, että ne ihmiset kellä on ongelmia voi löytää omat avaimet ongelmiinsa...
ezzy, 13.11.2007 19:57:
---
-Fuzzy-, 13.11.2007 19:53:
Olispa jo KESÄ!!! Yhtäkkii tuli hirrrvee kesän kaipuu...:/
---
Sitä tää vitun talven (tm) tulo teettää...duunissaki jäätyy ja hajoo pää.
lostgone, 13.11.2007 19:33:
Masennus on kai ensisijaisesti tunne, mut masentunutta voisi minusta yrittää auttaa ja kannustaa ajattelemaan loogisesti.
Bipolarised
Kato mulla on kokemusta aiheesta melko paljon ku on tää mielialahäiriö. Masennus ei oo sellanen pikkuprobleema joka ratkastaan kivasti ku löytyy 'avaimet ongelmiin'. Sä puhut nyt jostan sellasesta et vähän kaihertaa ku elämä ei oo ihan täydellistä, mut se ei oo sama juttu ku masennus.
029, 13.11.2007 21:12:
---
Bipolarised
Kato mulla on kokemusta aiheesta melko paljon ku on tää mielialahäiriö. Masennus ei oo sellanen pikkuprobleema joka ratkastaan kivasti ku löytyy 'avaimet ongelmiin'. Sä puhut nyt jostan sellasesta et vähän kaihertaa ku elämä ei oo ihan täydellistä, mut se ei oo sama juttu ku masennus.
---
Noi toi että löytyykö avaimia riippuu mun mielestä esimerkiks siitä miten paljon asioista on elimistöpohjasta ja miten paljon ajatuspohjasta.
Enkä mä puhu sellasesta että elämä kaihertaa. Oon nähny niin monta ihmiskohtaloa ketä oon jeesannu kellä on asiat lähteny hyvään suuntaan ja masennus menny pois niin eri asioiden takia, että voisin jopa sanoo että ne avaimet on ihan todellisia, mutta ne voi olla jokasella todella erilaisia.. Ja toisilla esim. se voi olla pelkästään henkinen lukko ja toisilla fyysinen (ja usein noi hommat on menny tosi käsikädessä).
Ja ei oo tarkotus saivarrella, mut mun mielestä käsite masennus, tai skitsofrenia ei sinänsä pidä mitään konkreettista sisällään ... eli sen takia voidaan vaan jutella masennukseen liittyvistä asioista ja siitä mitä niille voi tehdä ja mitkä niitä saattaa aiheuttaa.
Kaikkien ois hyvä ottaa huomioon et jollakin Masennukseen tai ton sanan kuvauksen täyttämiseen riittää se, että sillä on vitamiinivajarit, toisella se että se kelailee skeidoja ajatuksia päivät pitkät, ja toisella se että jotain paskaa on tapahtunu... Jollakin toisella taas voi olla ihan vaan taustalla se, että se odottaa tai vaan pelkää et jotain paskaa tapahtuu ja jollakin saattaa riittää vaan se, että on reumatismi joka rajottaa elämää ja ahdistaa ja toisella taas jotain ihan muuta...
Se että sit kaikilla noilla olevaa tautia kuvaamaan käytetään samaa nimee vie mun mielestä todella harhaan.
Kaikki noi aiheuttaa dopamiinivajareita ihan salettiin ja paskaa oloa, mut niin kauan kun niitä syitä ei hoideta erikseen me käytetään termiä "masennus" eikä siis sillon ajatella asiaa sen pidemmälle.
Niin kauan kun aatellaan, että toi on joku yleinen tauti jonka kaikki saa niin kaikki ihmettelee miks eri keinot toimii toisilla ja miks jengi ehdottelee jotain ihan hämäriä juttuja mitä ei vois kuvitella toimivan omalla kohdalla.
Mun mielestä voitas oikeesti keskustella enemmänkin masennukseen liittyvistä asioista kun siitä et kellä on parannus tautiin jolle ei edes oo mitään määritelmää..
satumetsä, 13.11.2007 20:48:
---
Masennus on kai ensisijaisesti tunne, mut masentunutta voisi minusta yrittää auttaa ja kannustaa ajattelemaan loogisesti.
---
-snip-
Moni kun ei siis edes tajua, mitä on masennus sairautena.
-snip-
Me puhumme samasta asiasta, mutta eri mittakaavassa. Mä en käskisi etsimään valoisaa pimeässä, mä käskisin yrittää katsoa omaa nenää.satumetsä, 13.11.2007 20:48:
---
---
Miten ajattelemaan loogisesti? En nyt ymmärrä. Siis nähdä jotain valoisaa pimeyden seassa?
Jos miettii, miettii, miettii ja miettii, silloin vain miettii niitä samoja asioita samalla tavalla. Loogisella mä en tarkoittanut positiivista. Masentuneena saa monet asiat monimutkaiseksi. Esim. Raha-asiat on sekaisin, mä en ymmärrä kelaa, raha-asiat masentaa. Kaverin kanssa voi käydä kelassa ja täyttää vaikka yksi paperi päivässä niitä lappuja. Niistä ei tarvitse kasata välittömästi suurta mahdottomuutta. Masentuneena asiat yritetään monesti ratkaista yhdellä napin painalluksessa, tai syömisellä.Mä en kyllä kehtaisi koskaan mennä sanomaan masentuneelle, että ajatteles nyt loogisesti ja näe kaikkea hyvää..piristy vähän.
Joo jossain vaiheessa, siis jossain vaiheessa _joidenkin_ on ihan ok miettiä, mitä positiivisia asioita elämästä löytyy. Niitä on masentuneena vaikea nähdä. Usein pitääkin miettiä kauan. Osa ei silti näe mitään positiivista. Siihen ei voi pakottaa.
Se on kait silloin lääkäri, jonka tulisi puhua niistä lääkkeistä.Mun mielestä toi on jo sellainen projekti, ettei kannata lähteä maallikkona missä tahansa kohtaa laukomaan tuttavalleen piristysvinkkejä.
Jossain vaiheessa oli ok miettiä hoitajan kanssa näitä positiivisia asioita. Se on kuitenkin hoitaja, se on koulutettu puhumaan niistä niin, etten mä mene entistä paskempaan kuntoon. Ja näitä asioita on mietitty viiden vuoden aikana vain muutama kerta, ilman mitään hyvää tulosta.
Moni myös tajuaa ja vielä useammat tahtovat olla tukena, jos vain löytyy yhteinen kieli tuen roolille. Mä uskon läheisten ihmisten merkitykseen ja puhumiseen. Mä en tarkoita, että leikitään kotipsykologeja, vaan että ihmiset uskaltavat puhua itselleen oleellisista asioista.Itse olen aina halunnut masentuneena sellaisen ihmisen seuraa, joka jaksaa kuunnella. En jaksa todellakaan kuunnella mitään ärsyttävää kehotusta piristyä yms.
----
Moni kun ei siis edes tajua, mitä on masennus sairautena.
Samaa mieltä, noi lauseet on pelkkää paskaa, mutta ei masentuneen kanssa tarvi kyl käydä keskustelua panttivankineuvottelujenkaan säännöillä, eli mitään ei saa sanoa vastaan. (Jos pitää käydä, niin ollaan luultavasti aika lähellä osastolla olemisen tarvetta.)Ja edelleen, eihän kaikki tarkoita pahaa, vaan yrittävät auttaa. Eikä masentuneenkaan seura kovin hehkeää aina ole. Silti, kannattaa olla aika varovainen sen suhteen mitä masentuneelle heittää. Kuuntelu, juttelu ja välittäminen on ehkä tärkeintä, ei se, että yrittää väkisin saada toista iloiseksi. Mä niiin vihaan vähättelyä ja siksi en itse missään nimessä suosittele esim. näitä lauseita masentuneelle: "Piristy vähän", "ajattele positiivisesti", "lähde lenkille, niin piristyt", "hei hymyile nyt vähän", "kyllä se siitä" jne.
Fyysisen hyvinvoinnin on ilmeisesti(?) todettu näkyvän ainakin joillakin henkisessä olossa, mutta lenkkeily on jokaisen oma asia. Raittiissa ilmassa olemisella päivittäin esim. parvekkeella on kuitenkin aika paljon parantavampi vaikutus kuin tietokoneella, televisiolla ja sisäilmalla.Sain itse kuulla vuosia, kuinka pitää mennä lenkille ja ei voi tietää lähteekö masennus jos ei mene. Joo mua ihan hirveästi kiinnostaa lenkkeillä..paitsi tietty auton alle. Matkaa ehdotettiin myös joka päivä. Niin 0 euroa on hyvä summa reissuun. Se ei niinku millään menny sen ihmisen kalloon, ettei mua kiinnosta mikään, enkä jaksa mitään. Sellasta se, kun hän oli aina niiin oikeassa. Mä en kuulemma tehnyt mitään asian eteen eli ts. lenkkeillyt auton alle ja matkustanut 0 eurolla. Jeps..
Epäilen vahvasti.Vai tajusinkohan ihan väärin mitä tarkoitit
Eihän tämä ole viittaus, että vain ne jotka pystyvät nostamaan kätensä ylös sairaalan aulassa kohdassa "sairastaako joku täällä masennusta?" voivat käydä keskustelua masennuksesta oikeasti?Bipolarised, 13.11.2007 22:37:
---
---
---
Olen vakaasti sitä mieltä että hyvin harva, joka ei itse ole masennusta sairastanut, pystyy edes jotenkin tajuamaan millaisesta asiasta on kyse.