masennus...

1,167 posts, 59 pages, 656,450 views

Avatar
#681 • • Muussika Guest

ezzy, 6.11.2007 16:30:

Naisen näkökulmasta mun on paha sanoa mitään, mutta kierukka toimi exällä pillerihelvetin jälkeen ilman erikoisempia ongelmia. Ei ainakaan valitellut, että olis kipuja ollut eikä se ollut mullekaan mikään häiritsevä. Se lanka joskus tuikki nuppiin, mut se nyt on aika pieni paha *pepsodent*
Eikä sitä kai katsota niin kieroonkaan, jos on pillereiden kanssa selkeä ongelma eikä halua muksuja vielä pitkään aikaan.



Hei, mä pohdin josko MIESTEN ehkäsymenetelmät ois jostain kotoisin... *nauru*

Mutjoo, tota kierukkaa tuskin haluan, eikä sitä suositellakaan nuorille, lapsettomille naisille. Toivoen tää homma tästä helepottuis merkkiä vaihtamalla. Mulla ei sentään niin pahoja sivuoireita vissiinkään ole, kuin joillakin muilla, joten ehkä toivoa vielä on...
Mizfir

Posts: 2,472

#682 • • Mizfir pittuinen

Vampyrella, 6.11.2007 16:09:


Mulla on tosiaan nyt sellanen olo, että mikään ei oikeen tunnu miltään. Yleensä mä nautin esim. hyvästä ruuasta ja saan revittyä uskomattoman paljon iloa irti pienistäkin asioista, mut nyt kaikki tuntuu tasapaksulta. Yleensä oon ihan fiiliksissä kun kerran viikossa ostan itelleni karkkia ja sit herkuttelen, mut viime viikonloppuna sekään ei tuottanut mitään mielihyvää. Ruokaakin vedän tällä hetkellä alas väkisin sillä mentaliteetilla, et mun kannattaa syödä monipuolisesti jotta olo ei pahentuisi. Todella kummallinen, tyhjä ja harmaa olo. Ei minkään värinen. Jotkut ovat kyllä sanoneet, että pillerit ovat aiheuttaneet juuri tällaisia oireita, toivoen merkkiä vaihtamalla Oma Minä palautuisi taas takaisin.

Ei ollut kivaa, kun ratikassa oli teatterin mainos, jossa luki ''Oletko onnellinen?''. Normaalisti löytäisin tähän heti vastauksen: No totta helvetissä olen. Nyt jouduin toteamaan, että en mä tiedä. Vaikka tavallaan tiedänkin olevani, niin siltä ei tunnu. Ihan perseestä. Ihanku kroppa ja mieli ois kokonaan mun tavoittamattomissa.



Been there..ihan samanlainen fiilis oli itelläki. Mikään ei tuntunu missään ja kiinnostus kaikkeen ihan nollassa. Jatkuvia itkuiluja, ahdistusta ja aika pahoja paniikkikohtauksia. Välillä tuntu et onko oikeesti järki lähdössä vai kuvittelenko vaan.*ding*

--
-Mannanen-

Avatar
#683 • • Muussika Guest

Mizfir, 6.11.2007 16:45:

Been there..ihan samanlainen fiilis oli itelläki. Mikään ei tuntunu missään ja kiinnostus kaikkeen ihan nollassa. Jatkuvia itkuiluja, ahdistusta ja aika pahoja paniikkikohtauksia. Välillä tuntu et onko oikeesti järki lähdössä vai kuvittelenko vaan.*ding*



No mulla ei mikään tunnu miltään, ei oikeestaan surulliselta eikä iloiselta eikä miltään. Kaikki tuntuu ''ihan sama'':lta. Vittumaista. Jos kykenisin tuntemaan ees vitutusta, ni sitä tuntisin just nyt. Sulla on kyl ollu pahoja oireita. :( Ite oon kärsiny kersasta asti paniikkihäiriöstä (uskoakseni hullun perhepäivähoitajan aikaansaannosta, kiitos vaan hänelle jos näin on), et sinänsä tuttua kauraa, ja kohtaukset on huomattavasti hälventyny iän myötä. Yks paha kohtaus oli jokin aika sitten, mut jotenkin en usko et pillereillä ois osuutta asiaan, sillon olin meinaan vetäny itteni piippuun kouluhommien kans. Johtu varmaan siitä.

Toivoen tää tunteettomuus ja haluttomuus mihinkään nyt johtuis noista pillereistä, ni homman sais helposti kuntoon joko vaihtamalla tai lopettamalla kokonaan, jos ei muu auta. Mielenterveys on kuiteski aika iso asia, enkä muista et koskaan oisin ollu näin tunteettomassa tilassa.
evvk

Posts: 1,918

#684 • • evvk

Vampyrella, 6.11.2007 17:28:
---
Mizfir, 6.11.2007 16:45:

Been there..ihan samanlainen fiilis oli itelläki. Mikään ei tuntunu missään ja kiinnostus kaikkeen ihan nollassa. Jatkuvia itkuiluja, ahdistusta ja aika pahoja paniikkikohtauksia. Välillä tuntu et onko oikeesti järki lähdössä vai kuvittelenko vaan.*ding*

---


No mulla ei mikään tunnu miltään, ei oikeestaan surulliselta eikä iloiselta eikä miltään. Kaikki tuntuu ''ihan sama'':lta. Vittumaista. Jos kykenisin tuntemaan ees vitutusta, ni sitä tuntisin just nyt. Sulla on kyl ollu pahoja oireita. :( Ite oon kärsiny kersasta asti paniikkihäiriöstä (uskoakseni hullun perhepäivähoitajan aikaansaannosta, kiitos vaan hänelle jos näin on), et sinänsä tuttua kauraa, ja kohtaukset on huomattavasti hälventyny iän myötä. Yks paha kohtaus oli jokin aika sitten, mut jotenkin en usko et pillereillä ois osuutta asiaan, sillon olin meinaan vetäny itteni piippuun kouluhommien kans. Johtu varmaan siitä.

Toivoen tää tunteettomuus ja haluttomuus mihinkään nyt johtuis noista pillereistä, ni homman sais helposti kuntoon joko vaihtamalla tai lopettamalla kokonaan, jos ei muu auta. Mielenterveys on kuiteski aika iso asia, enkä muista et koskaan oisin ollu näin tunteettomassa tilassa.



Mun oletuksen mukaan nuo oireet liittyy toipumisvaiheeseen. Ja esim. mulle on lääkäri sanonut että mm. rankat ja voimiavievät unet usein liittyy toipumisvaiheeseen vaikka tämä liitykkään nyt tähän tunteiden kylmyyteen tms..
Avatar
#685 • • Muussika Guest

mark hamilton, 6.11.2007 17:44:

Mun oletuksen mukaan nuo oireet liittyy toipumisvaiheeseen. Ja esim. mulle on lääkäri sanonut että mm. rankat ja voimiavievät unet usein liittyy toipumisvaiheeseen vaikka tämä liitykkään nyt tähän tunteiden kylmyyteen tms..



Mulla ei ole mitään, mistä toipua. Nää mielenterveydelliset hommat on sen verran yksilöllisiä, et ei voi suoraan yleistää asioita. Ollaan tässä juteltu ihmisten kanssa e-pillereiden vaikutuksista, eli mä en tietääkseni ole masentunut enkä toipumassa masennuksesta, vaan pillerit saattaisi olla yksi syy tähän mielialaan. En oikein parempaakaan selitystä keksi, koska aiemmin en ole tähän vuodenaikaan kokenut näin vahvasti tunteettomuutta ja haluttomuutta mihinkään, ja mulla on elämässä kaikki paremmin ku hyvin. Voisi tää olla ns. kaamosmasistakin, mut kohtahan se selviää ku vaihan pillerimerkkiä tai jätän kokonaan pois.
evvk

Posts: 1,918

#686 • • Edited evvk

Vampyrella, 6.11.2007 17:49:
---
mark hamilton, 6.11.2007 17:44:

Mun oletuksen mukaan nuo oireet liittyy toipumisvaiheeseen. Ja esim. mulle on lääkäri sanonut että mm. rankat ja voimiavievät unet usein liittyy toipumisvaiheeseen vaikka tämä liitykkään nyt tähän tunteiden kylmyyteen tms..

---


Mulla ei ole mitään, mistä toipua. Nää mielenterveydelliset hommat on sen verran yksilöllisiä, et ei voi suoraan yleistää asioita. Ollaan tässä juteltu ihmisten kanssa e-pillereiden vaikutuksista, eli mä en tietääkseni ole masentunut enkä toipumassa masennuksesta, vaan pillerit saattaisi olla yksi syy tähän mielialaan. En oikein parempaakaan selitystä keksi, koska aiemmin en ole tähän vuodenaikaan kokenut näin vahvasti tunteettomuutta ja haluttomuutta mihinkään, ja mulla on elämässä kaikki paremmin ku hyvin. Voisi tää olla ns. kaamosmasistakin, mut kohtahan se selviää ku vaihan pillerimerkkiä tai jätän kokonaan pois.



Ehkä niitä ei voi niin yleistää. Sitä paitti tunteettomuutta on esim. Psykoosipiirteisessä Personallisuus häriössä joka on ihan eria asia kuin joku masennus. Olen kuullut myös että on joku sellainen ns. sairaus jossa tunteita ei ole olenkaan ja seksi tuntuu vain tekniseltä suoritukselta. Joku EST vai mikä nyt olikaan. Niin olen jostain telkari ohjelmasta tai terveys valistuksesta muistaakseni kuullut että e-pillerit voivat aiheuttaa mielenkiintoisia sivuvaikutuksia ja muistakseni ne saattavat liittyä jotenkin masennuksen aiheutumiseen.
Avatar
#687 • • Edited Muussika Guest

mark hamilton, 6.11.2007 17:56:

Ehkä niitä ei voi niin yleistää. Sitä paitti tunteettomuutta on esim. Psykoosipiirteisessä Personallisuus häriössä joka on ihan eria asia kuin joku masennus. Olen kuullut myös että on joku sellainen ns. sairaus jossa tunteita ei ole olenkaan ja seksi tuntuu vain tekniseltä suoritukselta. Joku EST vai mikä nyt olikaan. Niin olen jostain telkari ohjelmasta tai terveys valistuksesta muistaakseni kuullut että e-pillerit voivat aiheuttaa mielenkiintoisia sivuvaikutuksia ja muistakseni ne saattavat liittyä jotenkin masennuksen aiheutumiseen.



Juu, tiedän kyllä erilaisista psyykkisistä häiriöistä, joita ihmisillä esiintyy. Olen lukenut melko paljon juuri esim. narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, jossa ihmisellä ei tosiaan ole tavanomaista tunneälyä, eikä seksiä välttämättä harrasteta seksin, vaan toisen ihmisen hetkellisen ''valloittamisen'' vuoksi. Persoonallisuushäiriöisiäkin tosin on niin monta erilaista tapausta, kuin kyseistä mielen solmua poteviakin.

Nyt on kuitenkin kyse aivan eri sfäärin asioista, kuin persoonallisuushäiriöstä. Näiden mielenterveydellisten asioiden kirjo on todella suuri, ja olen siinä mielessä onnekas, että mulla on mitä luultavimmin kysessä ohimenevä juttu, joka johtuu joko pillereistä, vuodenajasta, stressistä tai kaikkien näiden yhteisvaikutuksesta. Siltä musta tuntuu. En koe tämän olevan mitenkään äärimmäisen vakavaa, mut tokihan tää tekee tällä hetkellä elämästä ei-niin-mukavaa.

Paniikkihäiriöstä olen kärsinyt siitä asti, kun mulla oli 4-vuotiaana sekopäinen perhepäivähoitaja, joka mm. lukitsi mut parvekkeelle, roikutti hiuksista ilmassa ja oli todella aggressiivinen ja hyökkäävä. En voi olla täysin varma, johtuuko paniikkikohtaukset varmasti ko tyypistä, mutta ainakin kaikki merkit ja oireet viittaisivat siihen. Olin aika herkkä lapsi, ja ehkäpä on tapahtunut jotain sellaistakin, mitä en edes muista. Mut tää paniikkihäiriökin on aika pieni vaiva loppupeleissä, ja olen siihen tottunut. Sen jälkeen, kun opiskelin kaikki psykologian kurssit lukiossa, mä vasta ymmärsin mikä tämä on, ja sen jälkeen onkin alkanut helpottamaan - olen löytänyt tiettyjä keinoja kohtausten hallitsemiseen. Lääkkeitä en ole koskaan syönyt, enkä mielellään koskaan söisikään. Joillekin ne ovat välttämättömiä, mut itse en ole kokenut niitä pakollisiksi. Teini-iässä niistä olisi tosin ollut hyötyä, sillä mua usein pelotti lähteä kotoa kun koulumatkalla pukkas kohtausta, mut enhän mä sillon edes ymmärtänyt mikä mulla on.

Mut jou, näitä on kaikenmoisia näitä päänsisäsiä juttuja. Kyllä käteenkin voi tulla ihottumaa, ja ihottumia on kiljoonia erilaisia, eri syistä aiheutuvia ja eri tavoin ilmeneviä ja -hoidettavia. Sama pätee päänsisäsiin juttuihin. Onneks mulla on melko pienet ihottumat tuolla pääkopassa loppupeleissä. :)
m1kk3

Posts: 5,560

#688 • • Edited m1kk3 no-life

Vampyrella, 5.11.2007 20:11:
Usealle tämä pimeys voi tuodakin tietynlaisen suojan ja turvan olla rauhassa ja ''piilossa''. Keväällä sitten se suoja murenee, ja ympärillä hymyilevät ihmiset ja kukkaan puhkeava luonto alkaa ahdistamaan.


Tää oli kyllä hyvin sanottu, ja tän allekirjoitan ainakin omalta kohdalta ihan täysin. Mä nautin talvesta ja pimeydestä, ja kevät ja kesä ei oo mun vuodenaikoja ollenkaan. Nyt ku aloin miettimään ni huomasin, et omatkin itsemurha-ajatukset on olleet vähenemään päin päivien pimentyessä ja yleinen mielialakin on ehkä vähän kohentunut. Ja varmaankin taas kevättä ja kesää kohden ahdistus lisääntyy.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Birgie

Posts: 1,311

#689 • • Birgie Kikati
Nonni, nyt on masislääkkeet jätetty pois 2 pvää sitten eikä olossa ole hurraamista. Eilen taas joku ihme ahdistuskohtaus. *uuh*
Nyt en kyllä enää tiedä edes, että haluanko töihin takas. Tekis mieli vaan lähtee johonki pois tästä kaikesta.

--
Elämä ei ole täydellistä, kuolema on täydellistä.

Android

Posts: 3,908

#690 • • Android

Birgie, 7.11.2007 10:29:
Nonni, nyt on masislääkkeet jätetty pois 2 pvää sitten eikä olossa ole hurraamista. Eilen taas joku ihme ahdistuskohtaus. *uuh*
Nyt en kyllä enää tiedä edes, että haluanko töihin takas. Tekis mieli vaan lähtee johonki pois tästä kaikesta.



Jotkut masennuslääkkeitä käyttäneet sanovat, että lääkkeiden lopettaminen aiheuttaa (tilapäisesti) pahemman masennuksen jonka he ikinä ovat kokeneet, siis jopa pahemman kuin masennus ennen lääkekuurin aloittamista. Että sinänsä tuo on aika normaalia. Monista masennuslääkkeistä myös tulee vieroitusoireita. Tuo olo voi siís johtua ihan siitä että lääkitys on lopetettu, ei välttämättä siitä että muuten masentaisi. Tämäkin on tosin myös lääkekohtaista.

Itselläni puolitettiin Efexorin annos 150mg:stä 75mg:aan enkä kokenut minkäänlaisia oireita siitä. Sen sijaan jos bentsoja yritän vähentää lähtee toimintakyky miltei saman tien. Ne vieroitusoireet ovat ihan kaameat, hyvä jos pystyssä pysyy.

Mutta jos yhtään lohduttaa niin lääkkeiden lopettamisesta johtuva masennus yleensä on ohimenevä.
Kolera

Posts: 4,256

#691 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

spoinkel, 5.11.2007 19:34:
Itse en ole koskaan ymmärtänyt kaamosmasennusta. IT-nörtin päivässä on about sama määrä valoa kesät talvet. Eri asia sit, jos ihminen imee valosta itseensä jotain hyviä fiboja, mutta minusta tuntuu että pidän oikeastaan enemmän pimeydestä (siis ulkona, ei mitään darkside-läppää).


Kato se on niistä LUXOREISTA kii! Niitä saa siälä ulkona pal enemppi ku sisälä
Toiset herkempiä tuolle valotehon ja tyypin määrälle kuin toiset. Tiedä sitten kuin moni oikeasti noista kärsii tuommoisest kärsii, milloin se on vain laukaiseva tekijä ja missä määrin se on psykosomaattista alkuperää kenellekkin.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Birgie

Posts: 1,311

#692 • • Birgie Kikati

Android, 7.11.2007 11:22:
---
Birgie, 7.11.2007 10:29:
Nonni, nyt on masislääkkeet jätetty pois 2 pvää sitten eikä olossa ole hurraamista. Eilen taas joku ihme ahdistuskohtaus. *uuh*
Nyt en kyllä enää tiedä edes, että haluanko töihin takas. Tekis mieli vaan lähtee johonki pois tästä kaikesta.

---


Jotkut masennuslääkkeitä käyttäneet sanovat, että lääkkeiden lopettaminen aiheuttaa (tilapäisesti) pahemman masennuksen jonka he ikinä ovat kokeneet, siis jopa pahemman kuin masennus ennen lääkekuurin aloittamista. Että sinänsä tuo on aika normaalia. Monista masennuslääkkeistä myös tulee vieroitusoireita. Tuo olo voi siís johtua ihan siitä että lääkitys on lopetettu, ei välttämättä siitä että muuten masentaisi. Tämäkin on tosin myös lääkekohtaista.

Itselläni puolitettiin Efexorin annos 150mg:stä 75mg:aan enkä kokenut minkäänlaisia oireita siitä. Sen sijaan jos bentsoja yritän vähentää lähtee toimintakyky miltei saman tien. Ne vieroitusoireet ovat ihan kaameat, hyvä jos pystyssä pysyy.

Mutta jos yhtään lohduttaa niin lääkkeiden lopettamisesta johtuva masennus yleensä on ohimenevä.



No mä mietin, että ei ne noin nopeesti vaikuta. Tai että sitä vaikutusta ei huomaa. On kyl aika heikko olo ja tuntuu välillä että pökrää. Tosi inhottava olo :( Pitäiskö sitten jatkaa niitä pienellä annostuksella siihen asti että pääsen lääkärille. Se ois vkon päästä torstaina. Onhan sekin puoli, että lääkkeillä on ns. lumevaikutus, että vaikka se ei vaikuttais mitenkään niin silti ku sen ottaa niin tuntuu paremmalta. Pöhköjä me ollaan kaikki.

--
Elämä ei ole täydellistä, kuolema on täydellistä.

..no such user..

Posts: 1,106

#693 • • Edited ..no such user..

satumetsä, 26.10.2007 22:07:
---
mark hamilton, 26.10.2007 08:38:
Eikun ihan muuten vaan jain linkin koska se liittyy asiaan. Tietäkseni vakava masennus voi johtaa noihin sairauksiin.

---


Siis tarkoitatko, että vakava masennus voi aiheuttaa skitsofreniaa vai että se voi johtua skitsofreniasta?

En ole lukenut tutkimuksia, joissa käsitellään sitä, että voiko masennus aiheuttaa skitsofreniaa. Sinä olet lukenut? Olisi kiva lukea itsekin.

Yleensä se nyt kuitenkin menee niin, että vakava masennus voi johtua skitsofreniasta, mikäli ihmisellä sellainen on, eikä niin, että vakava masennus aiheuttaa skitsofreniaa.

Minä en ole koskaan kuullut mistään, että mikään masennus yksistään voisi AIHEUTTAA skitsofreniaan sairastumisen, jos mitään perinnöllistä taipumustakaan yms. ei ole.

Joten jos voi, niin laitathan linkin tms., josta olet moista lukenut, koska haluan lukea aiheesta.

(Sun sanoihin mä en nimittäin luota...ainakaan niihin, joita tässä ketjussa on. Haluan todisteita.)



tässä aiheessa on yks ongelma... Käsittelle skitsofrenia ei oo mitään määritettä, muuta kun oireita mitä on niputettu käsitteen skitsofrenia yhteyteen.

Vähän sama asia kun englanninkieleninen käsite drugs mikä ei mun mielestä sinänsä tarkota mitään koska pitää sisällään niin erilaisia asioita..

Ois jännä kuulla joskus määritelmä tolle käsitteelle skitsofrenia - mut se on vaan käsite eikä pidä oikeen mitään konkreettista tiettyä tai tasan tiettyjä juttuja sisällään.. Sen takia en oikeen usko et keskustelut moisia termejä käyttämällä johtaa loppujenlopuks eteenpäin.

Vois keskustella ehkä enemmänkin siitä et saattaako joku masennukseen - joka on määrittelemätön tyhjä käsite sekin - liitetty asia aiheuttaa jotain skitsofreniaan liitettyä asiaa ja niin edelleen.

:)

edit: miksi en osaa kirjoittaa
..no such user..

Posts: 1,106

#694 • • Edited ..no such user..

mark hamilton, 13.10.2007 09:12:
---
029, 12.10.2007 23:10:
---
Android, 12.10.2007 22:52:
---
mark hamilton, 12.10.2007 22:50:
Masennukseen vaikuttaa aivojen erittämä serotoni.

---


Serotoniini ei suinkaan ole ainut välittäjäaine joka vaikuttaa mielialaan. Esim. SNRI-lääkkeet vaikuttavat myös noradrenaliiniin.

---


vois kysäistä että miks sitä laitetaan edelleen juomavesiin (?) kun sillä on tutkitustikin selkee yhteyskäpyrauhasen rappeutumiseen... ja sitä kautta myös serotoniinieritykseen eli vaikuttaa myös jollain tasolla masennukseen =)

Mutjoo...

---


Niin no oliso sitten parempi juoda erittäin bakteeri pitoista vettä ja sitten saisi ruokamyrkytyksen?



Hmm.. ei sellasta kyllä mun tietääkseni tarvii tehdä. Jos pienet määrät luonnollisia bakteereita ois niin haitallisia, niin sillon kaikki pariisilaismallit ketkä juo eviania kärsis jatkuvasti vatsataudeista.
mummoankka

Posts: 369

#695 • • mummoankka

Birgie, 7.11.2007 13:47:
---

Pitäiskö sitten jatkaa niitä pienellä annostuksella siihen asti että pääsen lääkärille. Se ois vkon päästä torstaina.



kyllä varmasti kannattais! ja sitä se lääkärikin varmasti suosittelee...
Birgie

Posts: 1,311

#696 • • Birgie Kikati

**JenKKis**, 9.11.2007 09:16:
---
Birgie, 7.11.2007 13:47:
---

Pitäiskö sitten jatkaa niitä pienellä annostuksella siihen asti että pääsen lääkärille. Se ois vkon päästä torstaina.

---

kyllä varmasti kannattais! ja sitä se lääkärikin varmasti suosittelee...



Jatkoin niitä sitten eilen normiannoksella ja heti mieliala parani ja heikotus lähti. *hihu*

--
Elämä ei ole täydellistä, kuolema on täydellistä.

Mizfir

Posts: 2,472

#697 • • Mizfir pittuinen

Vampyrella, 6.11.2007 17:28:

No mulla ei mikään tunnu miltään, ei oikeestaan surulliselta eikä iloiselta eikä miltään. Kaikki tuntuu ''ihan sama'':lta. Vittumaista. Yks paha kohtaus oli jokin aika sitten, mut jotenkin en usko et pillereillä ois osuutta asiaan, sillon olin meinaan vetäny itteni piippuun kouluhommien kans. Johtu varmaan siitä.

Toivoen tää tunteettomuus ja haluttomuus mihinkään nyt johtuis noista pillereistä, ni homman sais helposti kuntoon joko vaihtamalla tai lopettamalla kokonaan, jos ei muu auta. Mielenterveys on kuiteski aika iso asia, enkä muista et koskaan oisin ollu näin tunteettomassa tilassa.



Joo, ihan sama fiilis oli kyllä itelläkin. Ja toi kouluhommienkin kanssa tilttaaminen kuulostaa vähän liiankin tutulta. Ihan vinkkinä että jos alkaa tulemaan tollasia väsymyksiä tai sellanen fiilis ettei pysty muuta ku itkemään ku on niin tiltissä, niin kannattaa ottaa vaikka pari viikkoa sairaslomaa. Vaikka tuntuis ettei pysy koulussa perässä tai hommat kaatuu, niin ajattele niinpäin että jos sä nyt palat loppuun niin sitten et pysty kunnolla työelämään jatkossa. Itellä tosiaan iski burnout muutama vuosi sitten ja siihen samaan masennus..paraneminen on ollut hidasta, eikä varmaan vähiten siksi etten pystynyt jättämään duuneja kokonaan pitkän sairasloman ajaksi vaan jatkuvasti stressasin tekemättömistä töistä ja pidin pienissä pätkissä päälomaa. Eli jatkoin tilttaamista. Muisti katosi tosi pahasti enkä pystynyt tuntemaan oikein mitään, oli aika pelottava fiilis. Muistan vieläkin sen hetken kun ekan kerran aloin taas tuntea jotain kun ajattelin mukavaa lapsuusmuistoa, riemu oli valtava :) Tiesin että aloin pikkuhiljaa parantua.

Ekan kerran kärähdin loppuun opiskeluaikoina juurikin sen takia että koulussa tunnuttiin vaadittavan välillä aivan järjettömiä panostuksia, montaa projektia ja koulutyötä samaan aikaan + tein vielä duunia illat ja viikonloput että pystyin maksamaan elämisen. Ei sitä vaan pää kestä kovin kauaa, ihminen kun ei ole mikään kone.

Lopulta en tiedä miten paljon tossakin on ollut osana niiden pillereiden vaikutukset. Jokatapauksessa helpotti ainakin nykyistä tilannetta suuresti kun vaihdoin ne. Ilmoittelehan vaikuttaako vaihdos sulla jotenkin sitten kun jossain vaiheessa on sen aika. :)

--
-Mannanen-

oooo

Posts: 1,249

#698 • • oooo

Fiilis, 9.11.2007 14:28:
hmm itelläki vähä masiksen poikasta joskus, onneks kuitenki selviää ilman mitään pillereitä, ajattelee positiivisia :)



*ding*

Miten pystyt ajattelemaan positiivisia, jos sairastat masennusta?

Vai onko sulla mielialan aaltoiluhäiriö tms?

Vai onko sulla sairautta ollenkaan, vaan satunnaista jokaiselle ihmiselle aivan normaalia alakuloa?

Kysyn siis, koska en ymmärrä, enkä ole kuullut koskaan kenenkään masennusta sairastavan kyenneen miettimään masentuneena positiivisia. No nyt kuulin.
mummoankka

Posts: 369

#699 • • mummoankka

satumetsä, 9.11.2007 16:08:
---
Fiilis, 9.11.2007 14:28:
hmm itelläki vähä masiksen poikasta joskus, onneks kuitenki selviää ilman mitään pillereitä, ajattelee positiivisia :)

---


*ding*

Miten pystyt ajattelemaan positiivisia, jos sairastat masennusta?

Vai onko sulla mielialan aaltoiluhäiriö tms?

Vai onko sulla sairautta ollenkaan, vaan satunnaista jokaiselle ihmiselle aivan normaalia alakuloa?

Kysyn siis, koska en ymmärrä, enkä ole kuullut koskaan kenenkään masennusta sairastavan kyenneen miettimään masentuneena positiivisia. No nyt kuulin.



joku jossain aikasemmin jo maininnu: pitäis vetää viiva depression ja "masentaa vähän" -fiiliksen välille. Toisesta et selviä pelkästään ajattelemalla positiivisesti, ja se on aika varmasti fakta. Ja jokaista varmaan joskus masentaa vähän, mutta siihen ei mitään pillereitä tartte nappaillakkaan, kuuluu elämään...
Avatar
#700 • • Muussika Guest

Mizfir, 9.11.2007 14:09:

Lopulta en tiedä miten paljon tossakin on ollut osana niiden pillereiden vaikutukset. Jokatapauksessa helpotti ainakin nykyistä tilannetta suuresti kun vaihdoin ne. Ilmoittelehan vaikuttaako vaihdos sulla jotenkin sitten kun jossain vaiheessa on sen aika. :)




Jou, mie ilmottelen sitten että helpottaako olot. :)

Nyt olen itseasiassa ollut pari päivää tosi hyvällä tuulella ja osannut taas iloita pienistä asioista, mutta tällä hetkellä en kiskokaan noita pillereitä napaani kun on tämä viikon breikki naistenvaivoineen meneillään. Mulla ei kuiteskaan tunnu olevan tällä hetkellä mitään vaivoja tuolla pääkopan puolella, mikä on ihan luksusta. Oli suorastaan ilmiömäistä herätä tänään aikaisin pirteänä ja iloisena, tuntea olonsa onnelliseksi ja tyytyväiseksi. Huh. <3 Oon saanut hoidettua vaikka mitä asioita nyt parin päivän aikana, kun mieliala on parempi. Tuntuu vaihteeksi, että oisin oma itseni.

Voiskohan olla, että sillon, kun pitää tuota viikon breikkiä pillereistä, niin olotila saattaakin parantua? Se ainaskin viittaisi siihen, että noissa pillereissä on jotain pahasti vialla.

Noh, niin tahi näin, tilaan pian lekurille ajan ja menen juttelemaan näistä hommista. *joo*