Huumeista

3,602 posts, 181 pages, 1,845,072 views

Juhgu

Posts: 7,921

#1961 • • Edited Juhgu Virnistelijä

satumetsä, 30.12.2005 15:11:
---
Kaikki mielialalääkkeet voi aiheuttaa sen ser.oireyhtymän jo yksistään, ekstasin käyttö suurentaa riskiä. MAO estäjillä (suomessa ainut moklobemidi) Riski on suurempi kuin ssri-lääkkeillä.
Turhapa asiasta on kiistellä, kun kaikki on vissiin omasta mielestään oikeassa.



Ei kyl. Ainoastaan MAO-estäjät aihettavat ekstaasin kanssa (konkreettisen) serotoniinisyndrooman riskin. SSRI-lääkkeet lähinnä estävät ekstaasin toimintaa.

Tosin, jos on mielialalääkityksellä (ts. kärsii masennusoireista) ei ekstaasin käyttö tietenkään ole järin fiksua vaikka lääkitys olisi millainen.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

oooo

Posts: 1,249

#1962 • • oooo

Juhgu, 30.12.2005 15:13:
---
satumetsä, 30.12.2005 15:11:
---
Kaikki mielialalääkkeet voi aiheuttaa sen ser.oireyhtymän jo yksistään, ekstasin käyttö suurentaa riskiä. MAO estäjillä (suomessa ainut moklobemidi) Riski on suurempi kuin ssri-lääkkeillä.
Turhapa asiasta on kiistellä, kun kaikki on vissiin omasta mielestään oikeassa.
---


Ei kyl. Ainoastaan MAO-estäjät aihettavat ekstaasin kanssa (konkreettisen) serotoniinisyndrooman riskin. SSRI-lääkkeet lähinnä estävät ekstaasin toimintaa.

Tosin, jos on mielialalääkityksellä (ts. kärsii masennusoireista) ei ekstaasin käyttö tietenkään ole järin fiksua vaikka lääkitys olisi millainen.



Kyl se vissii pitää uskoa (ei usko kuitenkaan) *nauraa*.
Niin ei se essojen käyttö varmaan oo pidemmän päälle kellekkään terveellistä... oli masentunu tai ei...
Cloud

Posts: 2,162

#1963 • • Cloud Game Freak

Juhgu, 30.12.2005 15:13:
---


Tosin, jos on mielialalääkityksellä (ts. kärsii masennusoireista) ei ekstaasin käyttö tietenkään ole järin fiksua vaikka lääkitys olisi millainen.



Herää tietysti kysymys onko ekstaasin käyttö koskaan järkevää?

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

CM

Posts: 1,507

#1964 • • CM

Cloud, 30.12.2005 15:25:
---
Herää tietysti kysymys onko ekstaasin käyttö koskaan järkevää?



Tai onko ylipäätänsä syömisessä, juomisessa, nauramisessa, itkemisessä, koko maailmassa mitään järkeä :)
Snowie

Posts: 601

#1965 • • Snowie Ihku Hiutale
Onhan se kyllä ihan hyvä nyrkkisääntö, ettei napsi kiekkoja, syö sitten mitä mielialalääkkeitä tahansa. Naksuissa voi kuitenkin olla melkein mitä vaan, esimerkiksi joistain löydetty dekstrometorfaani on hyvin vaarallinen muutamien ssri-lääkeiden kanssa.
Hitchhiker

Posts: 1,754

#1966 • • Edited Hitchhiker

Cloud, 30.12.2005 15:25:
---
Juhgu, 30.12.2005 15:13:
---


Tosin, jos on mielialalääkityksellä (ts. kärsii masennusoireista) ei ekstaasin käyttö tietenkään ole järin fiksua vaikka lääkitys olisi millainen.

---


Herää tietysti kysymys onko ekstaasin käyttö koskaan järkevää?


No onko se mitenkään järkevää käyttää mitään simmoista joka saa nupin sekasin vain huvi tarkoitukseen. Ymmärrän jos on todellinen tarve lääkitykseen mutta sitä en et tarttee pöllii/ ostaa katukaupasta jotain simmosta tavaraa jota sitten käytetään siihen et HELVETTI KU TULEE HYVÄ FIILIS ja simmut on ku lautas antennit et melkeestää vois tunkee töpselin anukseen ja ruveta kattomaan discovery chanellii *pahis*
Android

Posts: 3,908

#1967 • • Edited Android

CM, 30.12.2005 15:51:
---
Cloud, 30.12.2005 15:25:
---
Herää tietysti kysymys onko ekstaasin käyttö koskaan järkevää?

---


Tai onko ylipäätänsä syömisessä, juomisessa, nauramisessa, itkemisessä, koko maailmassa mitään järkeä :)



No esim syöminen ja juominen ovat fysiologisia tarpeita, niiden vertaaminen ekstaasin käyttöön on aika kaukaahaettua.

Voisi siis kysyä; onko oman mielihyvän saavuttaminen terveyden uhalla järkevää? Nauraminen tai itkeminen ei tiettävästi aiheuta aivovaurioita.
oooo

Posts: 1,249

#1968 • • oooo

Elvirith, 30.12.2005 15:57:
Onhan se kyllä ihan hyvä nyrkkisääntö, ettei napsi kiekkoja, syö sitten mitä mielialalääkkeitä tahansa. Naksuissa voi kuitenkin olla melkein mitä vaan, esimerkiksi joistain löydetty dekstrometorfaani on hyvin vaarallinen muutamien ssri-lääkeiden kanssa.



Niinpä... totta puhut...
CM

Posts: 1,507

#1969 • • CM

Android, 30.12.2005 16:57:
---

No esim syöminen ja juominen ovat fysiologisia tarpeita, niiden vertaaminen ekstaasin käyttöön on aika kaukaahaettua.

Voisi siis kysyä; onko oman mielihyvän saavuttaminen terveyden uhalla järkevää? Nauraminen tai itkeminen ei tiettävästi aiheuta aivovaurioita.



Tässä mennään ohi aiheen pahasti, mutta pointtina oli se, että elämä tappaa ja jokainen eläköön sen mun puolesta miten huvittaa, kunhan siitä ei ole kellekään muulle haittaa. Pääasia että kuolee onnellisena.
Android

Posts: 3,908

#1970 • • Android

CM, 30.12.2005 18:25:
---
Android, 30.12.2005 16:57:
---

No esim syöminen ja juominen ovat fysiologisia tarpeita, niiden vertaaminen ekstaasin käyttöön on aika kaukaahaettua.

Voisi siis kysyä; onko oman mielihyvän saavuttaminen terveyden uhalla järkevää? Nauraminen tai itkeminen ei tiettävästi aiheuta aivovaurioita.

---


Tässä mennään ohi aiheen pahasti, mutta pointtina oli se, että elämä tappaa ja jokainen eläköön sen mun puolesta miten huvittaa, kunhan siitä ei ole kellekään muulle haittaa. Pääasia että kuolee onnellisena.



Eikö huumeidenkäytöstä ikinä voi aiheutua haittaa muille kuin itse käyttäjälle?

Jos läheinen ihminen käyttää huumeita sillä tavalla että siitä muodostuu vakava terveysriski (esim MDMA:ta joka viikonloppu) ja sen huomaa myös itse käyttäjässä, pitäisikö silloin sulkea silmänsä ja todeta "omapahan on asiansa" ? Tuossa tapauksessahan siitä selvästi myös on haittaa käyttäjän läheisille, ts. käyttäjä aiheuttaa kärsimystä ei vain itselleen vaan myös muille ihmisille.
CM

Posts: 1,507

#1971 • • CM

Android, 30.12.2005 18:38:
---

Eikö huumeidenkäytöstä ikinä voi aiheutua haittaa muille kuin itse käyttäjälle?



Sanoinko niin?

Jos läheinen ihminen käyttää huumeita sillä tavalla että siitä muodostuu vakava terveysriski (esim MDMA:ta joka viikonloppu) ja sen huomaa myös itse käyttäjässä, pitäisikö silloin sulkea silmänsä ja todeta "omapahan on asiansa" ?



Sanoinko niin?

;)
Android

Posts: 3,908

#1972 • • Edited Android

CM, 30.12.2005 19:04:
---
Android, 30.12.2005 18:38:
---

Eikö huumeidenkäytöstä ikinä voi aiheutua haittaa muille kuin itse käyttäjälle?
---


Sanoinko niin?



Et. Sanoinko minä että sinä sanoit niin?


---
Jos läheinen ihminen käyttää huumeita sillä tavalla että siitä muodostuu vakava terveysriski (esim MDMA:ta joka viikonloppu) ja sen huomaa myös itse käyttäjässä, pitäisikö silloin sulkea silmänsä ja todeta "omapahan on asiansa" ?
---
Sanoinko niin?

;)



Et. Sanoinko minä että sinä sanoit niin?

:D

Kysyin lähinnä pari kysymystä joiden tarkoitus oli herättää ajatuksia. Usein kuulee juuri sanottavan tuon "tehköön ihmiset mitä haluavat kunhan eivät aiheuta haittaa muille" vaikka tosiasiassa huumeidenkäytöstä tosiaankin voi kärsiä läheisetkin. Moni ei ehkä mieti sitä. En nyt tarkoittanut että juuri sinä ajattelit näin, vaan ihmiset yleensä.
CM

Posts: 1,507

#1973 • • CM

Android, 30.12.2005 19:19:
---
Et. Sanoinko minä että sinä sanoit niin?



Et :D
Kohdistit vain kysymyksen minun viestiini, niin oletin niin. En ota asiaan sen enempää kantaa :) Muut jatkakoot
John

Posts: 1,384

#1974 • • Edited John Lauma

****, 30.12.2005 14:29:
Tyhmin threadi ever...
Kaikki puhuu mitä tietää, loppujen lopuksi kukaan ei ole varma mistään.
Joku juniori ottaa oppia täältä vielä...



Kyllä osa puhuu ihan asiaakin (itse olen erikoistumassa lääkekehittelyyn), mutta tietenkään nassikoiden ei kannata ottaa kaiken täällä lukemansa totuutena, varsinkin kun mutu ja totuus on vaikea erotella toisistaan. Hyvä on muistaa, kuten aikasemminkin sanottiin, että kadulla myytävät päihteet harvoin ovat sitä mitä väitetään. Koti(tai katu)kemistin välineillä kun synteesi harvoin (lukekaa: ei ikinä) onnistuu täydellisesti, ja monesti epätäydellisen synteesin jäännkösenä on aineita jotka ovat itse huumausainetta myrkyllisempiä.

Edit: huumausaineiden yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa on hyvin vähän tutkittu, plus että epäpuhtaudetkin lisäävät niiden riskiä. Eli jos joku on päättänyt syödä tabletteja, nuuskia pulveria, tai ihan mitä vaan, niin kannattaa edes yrittää minimoida muut riskintekijät.

--
Fancy some cheese, Gromit?

Avatar
#1975 • • -Loyal- Guest

satumetsä, 30.12.2005 15:21:
---
Juhgu, 30.12.2005 15:13:
---
satumetsä, 30.12.2005 15:11:
---
Kaikki mielialalääkkeet voi aiheuttaa sen ser.oireyhtymän jo yksistään, ekstasin käyttö suurentaa riskiä. MAO estäjillä (suomessa ainut moklobemidi) Riski on suurempi kuin ssri-lääkkeillä.
Turhapa asiasta on kiistellä, kun kaikki on vissiin omasta mielestään oikeassa.
---


Ei kyl. Ainoastaan MAO-estäjät aihettavat ekstaasin kanssa (konkreettisen) serotoniinisyndrooman riskin. SSRI-lääkkeet lähinnä estävät ekstaasin toimintaa.

Tosin, jos on mielialalääkityksellä (ts. kärsii masennusoireista) ei ekstaasin käyttö tietenkään ole järin fiksua vaikka lääkitys olisi millainen.

---


Kyl se vissii pitää uskoa (ei usko kuitenkaan) *nauraa*.
Niin ei se essojen käyttö varmaan oo pidemmän päälle kellekkään terveellistä... oli masentunu tai ei...

Olenko mä vajaa-älyinen enkä tajua, vai oletko sä tosissas?
Vittu sitä ei voi kukaan todellakaan väittää. että ne ei haittaa tekis.
Mut on laitettu jo kerran koneilla käyntiin ihan pelkkien viinan ja naksujen takia, joten tiedän mistä puhun.
Avatar
#1976 • • -Loyal- Guest

John, 30.12.2005 19:53:
---
****, 30.12.2005 14:29:
Tyhmin threadi ever...
Kaikki puhuu mitä tietää, loppujen lopuksi kukaan ei ole varma mistään.
Joku juniori ottaa oppia täältä vielä...

---


Kyllä osa puhuu ihan asiaakin (itse olen erikoistumassa lääkekehittelyyn), mutta tietenkään nassikoiden ei kannata ottaa kaiken täällä lukemansa totuutena, varsinkin kun mutu ja totuus on vaikea erotella toisistaan. Hyvä on muistaa, kuten aikasemminkin sanottiin, että kadulla myytävät päihteet harvoin ovat sitä mitä väitetään. Koti(tai katu)kemistin välineillä kun synteesi harvoin (lukekaa: ei ikinä) onnistuu täydellisesti, ja monesti epätäydellisen synteesin jäännkösenä on aineita jotka ovat itse huumausainetta myrkyllisempiä.

Edit: huumausaineiden yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa on hyvin vähän tutkittu, plus että epäpuhtaudetkin lisäävät niiden riskiä. Eli jos joku on päättänyt syödä tabletteja, nuuskia pulveria, tai ihan mitä vaan, niin kannattaa edes yrittää minimoida muut riskintekijät.

Joo, ilmeisesti ne epäpuhtaudet sen haitan tekee, tai luulis ja kun vaikka kuinka sitä
kehuttais, niin hyvin todennäköisesti se paskaa on aina, eli vaara on aina.
Android

Posts: 3,908

#1977 • • Edited Android

****, 30.12.2005 22:40:
Joo, ilmeisesti ne epäpuhtaudet sen haitan tekee, tai luulis ja kun vaikka kuinka sitä
kehuttais, niin hyvin todennäköisesti se paskaa on aina, eli vaara on aina.



No onhan puhdaskin MDMA neurotoksinen, että ei se nipsujen vaara pelkästään epäpuhtauksissa piile, vaikka se onkin niiden suurin riskitekijä.
Avatar
#1978 • • -Loyal- Guest

Android, 30.12.2005 22:42:
---
****, 30.12.2005 22:40:
Joo, ilmeisesti ne epäpuhtaudet sen haitan tekee, tai luulis ja kun vaikka kuinka sitä
kehuttais, niin hyvin todennäköisesti se paskaa on aina, eli vaara on aina.

---


No onhan puhdaskin MDMA neurotoksinen, että ei se nipsujen vaara pelkästään epäpuhtauksissa piile, vaikka se onkin niiden suurin riskitekijä.

Joo, mun on paha mennä sanomaan noista, kun myönnän että en tiedä noista sanoista sun muista hev** vi*** :) , mut käytön kokemusta on liikaakin, joten puhun vain siitä. ;)
e-will

Posts: 372

#1979 • • e-will joor worst naitmeir

Cloud,
Herää tietysti kysymys onko ekstaasin käyttö koskaan järkevää?



on!

--
vailla täyttä ymmärrystä

Avatar
#1980 • • -Loyal- Guest

Elvirith, 30.12.2005 15:57:
Onhan se kyllä ihan hyvä nyrkkisääntö, ettei napsi kiekkoja, syö sitten mitä mielialalääkkeitä tahansa. Naksuissa voi kuitenkin olla melkein mitä vaan, esimerkiksi joistain löydetty dekstrometorfaani on hyvin vaarallinen muutamien ssri-lääkeiden kanssa.

Mutta jos syö naksui, niin varmasti joutuu syömään masennuslääkeitäkin jossain vaiheessa..
Tosin jos ei syö mielialalääkkeitänsä, voi tappaa itsensä, ja jos syöt nakuja ja lääkkeitä voi tappaa itsensä, eli samaan tuossa taidetaan päätyä..