Huumeista

3,602 posts, 181 pages, 1,843,283 views

Snowie

Posts: 601

#1921 • • Snowie Ihku Hiutale

Juhgu, 20.12.2005 18:04:
---
ville, 20.12.2005 17:50:
---
MDMA:n aiheuttama serotoniinivarastojen tyhjeneminen ei ole _millään_ tavalla hyvä asia.
---


No jaa, kyllä se ihan hyvältä tuntuu :P kuulemma.


Kenen mielestä serotoniinivarastojen tyhjeneminen tuntuu hyvältä? Kuulostaa kohtuu masokistiselta *nauru*
m_a

Posts: 1,017

#1922 • • m_a

ville, 20.12.2005 21:17:
---
m_a, 20.12.2005 20:12:
Mielestäni väitän tuossa että MDMA olisi "terveellisempi" jos imeytymisnopeus olisi "huonompi".
---
Mä en oikein usko tähän. Jengi kuitenkin hakee päihteestä kuin päihteestä tiettyä oloa ja sillä saadaanko tuo olo yhdellä vai kolmella annoksella ei ole väliä. Jos MDMA imeytyisi hitaammin jengi vaan alottaisi aikasemmin, vähän niinkuin nyt alotellaan pohjia viinan kanssa.


Tiedän et tää on haihattelua,mut mä uskon että liika-annostelu vähentyis jos se tehtäisiin vaikeammaks. Jos 100mgMDMAta ois 1litra (lemmen)juomaa, niin sitä ei heittettäis huiviin kerralla. Sen voi jopa jättää kesken jos alkaa tuntuu siltä et riittää - ja tulee pidettyä huolta nestetasapainosta ;)

Mun logiikalla tää on ihan sama juttu alkoholin kanssa. 1bisse=15min vs. 1shotti=1sek... kyllä se musta edelleen vaikuttaa siihen kuinka sekasin siitä menee, ja uskon että eron huomaa myös hermosolutkin. Ville, eikö me ollakin samaa mieltä siitä että hermosolun kokema vahinko voisi kaikenjärjen mukaan olla suurempi käytettäessä vahvempaa annosta? Siihen, miten hermosto pystyy kamppailemaan myrkkyä vastaan, vaikuttaa varmasti tapahtuman nopeus. Miten sä selität vahvoilla viinoilla aikaansaadut muistikatkokset? Aika vaikeeta se on nimittäin pelkällä ohrapirtelöllä!

ville, 20.12.2005 21:17:
---
m_a,
MDMA käytetään VÄÄRIN lääketieteellisessä mielessä, mutta sitä voidaan käyttää myös "oikein" - lääkkeenä. Itseasiassa MDMAlla on tiettyjä terapeuttisia käyttömahdollisuuksia esim traumojen hoitoon. Aineen laittomuus kuitenkin estää järkevienkin käyttötarkoituksien toteuttamisen.

---

Tämä on totta. Mutta terapiamäärät taitavat olla murto-osa siitä mitä jengi nauttii esim klubeilla. Käsittääkseni jengi tuskin tyytyisi ottamaan esim 30mg MDMA bileissä vain sen takia, että olo on hieman "avautuneempi".

Mutta terapiakäytössä MDMA todella voi olla hyödyllinen tai näin olen ainakin lukenut.



Siis se miten jengi saa siitä kiksejä on aika paljon kokemuksesta kiinni. Mä uskon, tai haihattelen (ihanmitenvaan),että monelle oikeesti riittää se hieman (")avautuneempi(") olo. Eihän ne kuherruskuukauden jälkeen enää kuitenkaan toimi niinku "pitää". Sulla, ja melkein kaikilla muillakin, tuntuu olevan se käsitys että annosmäärät senku kasvaa mitä kokeneemmaks käyttäjä tulee - näin täällä, pelotteluvalistuksen takia.

Hei mut sielt tulee lisää pointteja vaan, eikä mulla oo aikaa.
Rauhaisaa joulua sinne Espooseenkin :)
Riku

Posts: 3,187

#1923 • • Edited Riku The Little Prince

m_a, 21.12.2005 15:55:
Tiedän et tää on haihattelua,mut mä uskon että liika-annostelu vähentyis jos se tehtäisiin vaikeammaks. Jos 100mgMDMAta ois 1litra (lemmen)juomaa, niin sitä ei heittettäis huiviin kerralla. Sen voi jopa jättää kesken jos alkaa tuntuu siltä et riittää - ja tulee pidettyä huolta nestetasapainosta ;)

Mut kuinkakohan moni ois sit jatkuvasti tuopissa kiinni ,) Nappula huuleen, puol tuntia venaamista ja sit hauskaa siihen asti et laskut alkaa (= pitää ottaa lisää tai lopettaa pelaaminen) on kyl imho jotenkin turvallisempi resepti kun se että sitä litkis jatkuvalla syötöllä lisää. En nyt ihan äkkiä usko että yksittäisestä naksusta kovin moni hengenvaaralliseen kuntoon pääsee, tosin onhan se aina että joku vähän kattoo perään jos tyyppi ensimmäistään vetää.

Ja ps. kyllä siitä serotoniinivaraston tyhjenemisestäkin voi nauttiakin, se kun herkistää taas siihen toiseen suuntaan. Mut ehkä se sit on masokismia.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

evvk

Posts: 1,918

#1924 • • evvk

Elvirith
---

Kenen mielestä serotoniinivarastojen tyhjeneminen tuntuu hyvältä? Kuulostaa kohtuu masokistiselta *nauru*



Aivan... serotonivarastojen tyhjeneminen on terveyshaitta. Näet masennuksesta kärsiminen on myös sairaus.
vaavu

Posts: 1,324

#1925 • • vaavu vara-vana

m_a, 20.12.2005 20:12:
Vielä kerran: aineen vaikutus on verrannollinen siihen miten nopeasti se saadaan toimimaan aivoissa. Ihan ite päätelty. kuseeko mun logiikka?



Aineen vaikutuksen intensiteetti != aineen neurotoksisuus. Onhan se ihan mahdollista, että nämä korreloivat keskenään, mutta voi hyvin olla mahdollista, että neurotoksisuus riippuu enemmän nautitusta annosmäärästä (=kokonaisvaikutuksesta) kuin siitä, kuinka nopeasti vaikutus saadaan alkamaan. (Ainakin silloin jos aikaerot ovat kohtuullisen pieniä, esim. nautittaessa 1 annos väkeviä vs 1 annos bisseä kerralla).

Analogiat esimerkiksi piikittämisen vs. polttamisen vs. syömisen välillä ei tässä tapauksessa ole aina ihan suoraviivaisia. Aineen nauttimistapa vaikuttaa paitsi vaikutuksen nopeuteen, myös sen tehokkuuteen. Suoneen annettuna elimistö pystyy käyttämään aineen paljon tehokkaammin kokonaan kuin esimerkiksi syötynä --- aineen vaikutuksesta menee vähemmän "hukkaan". Siksi vertailukelpoisen datan saamiseksi pitäisi käyttää samaa nauttimistapaa, mutta vain laimentaa nautittavaa annosta.
r2d2

Posts: 286

#1926 • • Edited r2d2 Droid from Naboo
Farmakologiasta ja toksikologiasta löytyy kirja netistä.

Teos löytyy osoitteesta: http://www.medicina.fi/fato.php

Farmakologia ja toksikologia kirjan osuus etanolista:
http://www.medicina.fi/fato/25.pdf
Siinä on alkuosassa melko tarkka kuvaus aineen farmakokinetiikasta.

Johdanto farmakologiaan:
http://www.medicina.fi/fato/01.pdf

Lääkeaineiden vaikutusmekanismit: reseptorit*:
http://www.medicina.fi/fato/02.pdf

Lääkeannos:
http://www.medicina.fi/fato/03.pdf

Farmakokinetiikasta löytyy:
http://www.medicina.fi/fato/04.pdf

Vierasainemetaboliasta löytyy:
http://www.medicina.fi/fato/05.pdf

Kyseistä kirjaa käytetään mm. lääketieteen ja työ- ja ympäristötoksikologian ja tietysti farmasian opinnoissa.

t.
R2D2 - vain Coca colaa ja Voima olkoon kanssani...
r2d2

Posts: 286

#1927 • • r2d2 Droid from Naboo

vaavu, 21.12.2005 17:40:
---
m_a, 20.12.2005 20:12:
Vielä kerran: aineen vaikutus on verrannollinen siihen miten nopeasti se saadaan toimimaan aivoissa. Ihan ite päätelty. kuseeko mun logiikka?

---


Aineen vaikutuksen intensiteetti != aineen neurotoksisuus. Onhan se ihan mahdollista, että nämä korreloivat keskenään, mutta voi hyvin olla mahdollista, että neurotoksisuus riippuu enemmän nautitusta annosmäärästä (=kokonaisvaikutuksesta) kuin siitä, kuinka nopeasti vaikutus saadaan alkamaan. (Ainakin silloin jos aikaerot ovat kohtuullisen pieniä, esim. nautittaessa 1 annos väkeviä vs 1 annos bisseä kerralla).

Analogiat esimerkiksi piikittämisen vs. polttamisen vs. syömisen välillä ei tässä tapauksessa ole aina ihan suoraviivaisia. Aineen nauttimistapa vaikuttaa paitsi vaikutuksen nopeuteen, myös sen tehokkuuteen. Suoneen annettuna elimistö pystyy käyttämään aineen paljon tehokkaammin kokonaan kuin esimerkiksi syötynä --- aineen vaikutuksesta menee vähemmän "hukkaan". Siksi vertailukelpoisen datan saamiseksi pitäisi käyttää samaa nauttimistapaa, mutta vain laimentaa nautittavaa annosta.



Liekkö tähän löytyisi vastausta:
http://www.medicina.fi/fato/25.pdf
Kerrotaan aineen farmakokinetiikasta ja siitä mitä tapahtuu elimistössä.

R2D2
CM

Posts: 1,507

#1928 • • Edited CM

ville, 20.12.2005 21:17:
---

Alkoholilla on vahvat vaikutukset, se kuinka voimakkaita ne lopulta ovat riippuu annosmäärästä :)



Sekoitetaas vähän pakkaa heittämällä, että en ole juonut pirtua about 5-6 vuoteen, koska joka kerta seuraavana päivänä oli vielä kännissä ja vasta suunnilleen seuraavana päivänä krapulassa. Tällästä ei tapahtunut viinan kanssa. Annosmäärät oli suunnilleen samat (kuitenkin känniasteikolle mentiin) ja annokset nautittu samoissa ajoissa, koska 96% pirtusta pystyi laskemaan helposti kuinka paljon se "vastasi" kossuna. Itse sain ainakin silloin sellasen käsityksen, että pirtu on helvetin paljon myrkyllisempää elimistölle kuin viina.
COBALT

Posts: 1,407

#1929 • • Edited COBALT akitaattori

CM, 22.12.2005 00:16:
---
ville, 20.12.2005 21:17:
---

Alkoholilla on vahvat vaikutukset, se kuinka voimakkaita ne lopulta ovat riippuu annosmäärästä :)

---


Sekoitetaas vähän pakkaa heittämällä, että en ole juonut pirtua about 5-6 vuoteen, koska joka kerta seuraavana päivänä oli vielä kännissä ja vasta suunnilleen seuraavana päivänä krapulassa. Tällästä ei tapahtunut viinan kanssa. Annosmäärät oli suunnilleen samat (kuitenkin känniasteikolle mentiin) ja annokset nautittu samoissa ajoissa, koska 96% pirtusta pystyi laskemaan helposti kuinka paljon se "vastasi" kossuna. Itse sain ainakin silloin sellasen käsityksen, että pirtu on helvetin paljon myrkyllisempää elimistölle kuin viina.



Pirtun ja Kossun ero on vaan veden ja epäpuhtauksien määrässä. Muuten ihan samaa tavaraa! *yo!*
Seuraus: Ostan Pirtua ja juon sen lantrattuna Kossuksi. Jos täytät 5 tyhjää kossulekaan 96%:lla (kax osaa sitä ihteänsä ja 3 osaa vettä), niin vahvuudeks tulee jotain 36 ja rapiat. Siitä sitten vaan normisti paukkua naamariin, hihhei!

--
Parhaat bileet tehdään aina korvien välissä...!

ville

Posts: 3,780

#1931 • • ville olen oikeasti ujo

m_a, 21.12.2005 15:55:
Ville, eikö me ollakin samaa mieltä siitä että hermosolun kokema vahinko voisi kaikenjärjen mukaan olla suurempi käytettäessä vahvempaa annosta? Siihen, miten hermosto pystyy kamppailemaan myrkkyä vastaan, vaikuttaa varmasti tapahtuman nopeus. Miten sä selität vahvoilla viinoilla aikaansaadut muistikatkokset? Aika vaikeeta se on nimittäin pelkällä ohrapirtelöllä!



En tiedä tuhoaako yksi snapsi enemmän soluja kuin yksi bisse, mä melkein veikkaisin että näin ei ole. Eroa sen sijaan saattaa olla yksilön kokemassa humalassa jos yksilö ei ymmärrä juoda niitä snapseja samaan tahtiin kuin bisseä eli yks per tunti.

Ja kyllä bissestä saa muistin poikki jos tarpeeksi juo. Usein ongelmaksi muodostuu se, että pitäisi kusta jatkuvasti :D


Hei mut sielt tulee lisää pointteja vaan, eikä mulla oo aikaa.
Rauhaisaa joulua sinne Espooseenkin :)



Samoin :)
ville

Posts: 3,780

#1932 • • ville olen oikeasti ujo

CM, 22.12.2005 00:16:
Sekoitetaas vähän pakkaa heittämällä, että en ole juonut pirtua about 5-6 vuoteen, koska joka kerta seuraavana päivänä oli vielä kännissä ja vasta suunnilleen seuraavana päivänä krapulassa. Tällästä ei tapahtunut viinan kanssa. Annosmäärät oli suunnilleen samat (kuitenkin känniasteikolle mentiin) ja annokset nautittu samoissa ajoissa, koska 96% pirtusta pystyi laskemaan helposti kuinka paljon se "vastasi" kossuna. Itse sain ainakin silloin sellasen käsityksen, että pirtu on helvetin paljon myrkyllisempää elimistölle kuin viina.



Niin siis oikea versio:

Pirtusta luulee, että siitä pystyy laskemaan helposti paljon se vastaa kossua, mutta totuus on toinen.

Itselläni oli intin jälkeen about parin vuoden jakso, jolloin join joka viikonloppu vain ja ainostaan pirtua, kännikertoja siis toista sataa. Väittäisin että tunnen aineen ominaisuudet siten paremmin kuin monet muut. Muistia ei tainnut itselläni mennä kuin pari kertaa (oma vika) ja joka kerta krapula oli seuraavan päivänä.

Usein jengi pyöristää sillä tavalla, että pirtu on 2x voimakkaampaa kuin kossu. Siten pirtua kaadetaan lasiin 2cl kun pitäisi laittaa 4cl kossua, tai pirtua kaadetaan n. 0,5dl kun halutaan 1dl kossua.

Kossun voimakkuus on kuitenkin 38vol ja pirtu 96vol. Siten pirtussa on 158% enemmän alkoholia kuin kossussa, ei suinkaan 100% kuten monet ajattelee. Tämä ero on huima ja sen huomaa kännin voimakkuudessa.

Lisäksi monet on varmasti huomanneet että kännin kasvaessa mitta- ja arvostelukyky heikkenee. Kun kovassa humalassa pitäisi pystyä arvioimaan 2cl juotavaa, tulee parista sentistä helposti 4cl. Tällöin tilanteena on se seuraavan päivän humala.

Itse todistin aikanaan tuota vääriannostelua omissa kotibileissä kun olin varannut keittiön pyödälle 10l kanisterin pirtua ja jääkaapin täyteen blandiksia. Luotin siihen, että jengi osaa itse annostalla, mutta tuloksena olisi toistakymmentä yrjövää potilasta ympäri taloa ja tonttia .... kyseessä ei kuitenkaan ollut pirtun "yliluonnollinen kyky aiheuttaa voimakas humala" vaan yksinkertainen tyhmyys annosten ja oman toleranssin suhteen.
Kirtar

Posts: 771

#1933 • • Kirtar

ville, 22.12.2005 09:18:
Lisäksi monet on varmasti huomanneet että kännin kasvaessa mitta- ja arvostelukyky heikkenee. Kun kovassa humalassa pitäisi pystyä arvioimaan 2cl juotavaa, tulee parista sentistä helposti 4cl. Tällöin tilanteena on se seuraavan päivän humala.




Hahaha kuulostaa vähän liiankin tutulta *nauru*

--
asdaf?

Kuukunen

Posts: 244

#1934 • • Kuukunen Avaruusdiskokissa!

ville, 22.12.2005 09:18:
---


Itse todistin aikanaan tuota vääriannostelua omissa kotibileissä kun olin varannut keittiön pyödälle 10l kanisterin pirtua ja jääkaapin täyteen blandiksia. Luotin siihen, että jengi osaa itse annostalla, mutta tuloksena olisi toistakymmentä yrjövää potilasta ympäri taloa ja tonttia .... kyseessä ei kuitenkaan ollut pirtun "yliluonnollinen kyky aiheuttaa voimakas humala" vaan yksinkertainen tyhmyys annosten ja oman toleranssin suhteen.



Apua, etkö sä pelännyt että ne saa alkoholimyrkytyksen...Jos ite olisin joskus tehnyt noin niin varmaan kaikki kaverit olis kuolleet *nauru*. Pirtu on kyllä tosi petollista, varsinkin jos sitä on mielin määrin saatavilla. Liian monet överit tuli kyllä teininä vedettyä... Joskus osasin olla fiksu, ja ottaa pirtua mukaan vain sen desin niin ei tullut juotuakaan sitten enempää.

Onko muuten kukaan huomannut mitään eroa pirtuissa, että onko esim. venäjältä tullut tavara erilaista kun suhteilla saatu apteekkipirtu? Mä joskus silloin kun tuli sitä aina juotua, huomasin että venäjältä tullut olisi jotenkin laimennettua kamaa, sitä saattoi kiskoa parikin desiä illassa...tuollainenkin voi sitten hämätä juomaan liikaa, kun ei ole tasavahvuista, vaikka pullossa lukisi mitä.

--
Jos videopelit vaikuttaisivat käyttäytymiseen, kaikki me Pac-Mania aikonamme pelanneet liikkuisimme pimeissä huoneissa kuunnellen itseään toistavaa musiikkia ja popsien pillereitä.

ville

Posts: 3,780

#1935 • • ville olen oikeasti ujo

Kuukunen, 22.12.2005 13:13:
Apua, etkö sä pelännyt että ne saa alkoholimyrkytyksen...Jos ite olisin joskus tehnyt noin niin varmaan kaikki kaverit olis kuolleet *nauru*.



No jengi oli kuitenkin n. 20v ja luotin siihen et homma pysyy käsissä :)

Eniten päreensä poltti mun pikkuveli joka oli "pokena" ovella. Kun kaikki vessat oli täynnä, oli pikkuveljellä täysi työ ohjata jengi yrjöömään pihalle :D


Onko muuten kukaan huomannut mitään eroa pirtuissa, että onko esim. venäjältä tullut tavara erilaista kun suhteilla saatu apteekkipirtu?



Sain pirtuni hyvältä tutulta joka tunsi maahantuojan, minimierä jonka sai ostettua oli 10l. Idästä taisi pääasiassa tulla ja yleensä hyvin epämääräisissä laatikoissa. Kerran toisin oli cornia. Syyt pirtun juontiin oli puhtaasti taloudelliset: opiskelijana/intissä viina maistui ja alkossa se maksoi ihan liikaa. En muista tarkalleen paljon pirtusta maksoin, mutta muistelisin, että yhden "kossupullon" hinnaksi tuli n. 10mk.

Lisäksi intissä jääkärit tykkäisi jos otti leireille mukaan vähän "boolia" :D

Pirtu oli aina testattua ja volttimäärät oli kyllä kohdallaan jos muutaman prosentin heittoja ei lasketa. En huomannut eroa apteekkitavaraan jota sai isän lääkekaapista (faija on lääkäri).

Mulla tietysti oli etu kun suuren luokan maahantuoja oli sen verran "lähellä". Pirtu oli naurettavan halpaa ja laatu taattu. Lopulta homma tyssäsi siihen et maahantuoja jäi kiinni. Homma taisi päästä oikein uutisiin ....
r2d2

Posts: 286

#1936 • • r2d2 Droid from Naboo

ville, 22.12.2005 09:18:
---
CM, 22.12.2005 00:16:
Sekoitetaas vähän pakkaa heittämällä, että en ole juonut pirtua about 5-6 vuoteen, koska joka kerta seuraavana päivänä oli vielä kännissä ja vasta suunnilleen seuraavana päivänä krapulassa. Tällästä ei tapahtunut viinan kanssa. Annosmäärät oli suunnilleen samat (kuitenkin känniasteikolle mentiin) ja annokset nautittu samoissa ajoissa, koska 96% pirtusta pystyi laskemaan helposti kuinka paljon se "vastasi" kossuna. Itse sain ainakin silloin sellasen käsityksen, että pirtu on helvetin paljon myrkyllisempää elimistölle kuin viina.

---


Niin siis oikea versio:

Pirtusta luulee, että siitä pystyy laskemaan helposti paljon se vastaa kossua, mutta totuus on toinen.

Itse todistin aikanaan tuota vääriannostelua omissa kotibileissä kun olin varannut keittiön pyödälle 10l kanisterin pirtua ja jääkaapin täyteen blandiksia. Luotin siihen, että jengi osaa itse annostalla, mutta tuloksena olisi toistakymmentä yrjövää potilasta ympäri taloa ja tonttia .... kyseessä ei kuitenkaan ollut pirtun "yliluonnollinen kyky aiheuttaa voimakas humala" vaan yksinkertainen tyhmyys annosten ja oman toleranssin suhteen.



Lainattu tekstiä kohteesta:
http://www.medicina.fi/fato/25.pdf
"Alkoholijuoman laatu tai väkevyys voivat vaikuttaa imeytymisen nopeuteen ja määrään, varsinkin kun juoma nautitaan ruokailun yhteydessä tai sen jälkeen (kuva 25-1). Tällöin väkevien viinojen imeytyminen
hidastuu enemmän kuin miedon oluen, mikä johtuu ilmeisesti hidastuneesta pääsystä ohutsuoleen. Yli 30-prosenttisten alkoholiliuosten imeytyminen voi olla hidasta, koska väkevä alkoholi sulkee mahaportin."

"Etanolin eliminaatio noudattaa ns. 0-asteen kinetiikkaa."

t.
R2D2
Avatar
#1937 • • Peppi Guest

Kirtar, 22.12.2005 09:23:
---
ville, 22.12.2005 09:18:
Lisäksi monet on varmasti huomanneet että kännin kasvaessa mitta- ja arvostelukyky heikkenee. Kun kovassa humalassa pitäisi pystyä arvioimaan 2cl juotavaa, tulee parista sentistä helposti 4cl. Tällöin tilanteena on se seuraavan päivän humala.
---
Hahaha kuulostaa vähän liiankin tutulta *nauru*



Sanopa muuta! Teinien kotibileet + pirtu ei ollut paras mahdollinen yhdistelmä. *eiei*
m_a

Posts: 1,017

#1938 • • m_a

Elvirith, 21.12.2005 15:16:
---
m_a, 20.12.2005 17:07:
...voisit pureskeskella sillävälin mielialalääkkeiden vaikutusta, joissa seratoniiniefekti on miedompi. Huomaat varmastikin mitä tarkoitan. Vähän vaikeasti vain tuli sanottua :)

---

Ööö, mielialalääkkeet ovat turvallisiksi todettuja kemikaaleja, jotka ovat käyneet läpi vuosien testit ja analyysit. MDMA on jo kohtuu pienissä annoksissa neurotoksista.
Monessa tutkimuksessa on selvinnyt jo 10 nappulan aiheuttavan pysyviä muutoksia aivoihin, vaikka ne söisi pidemmällä aikavälillä. Jos siis söisi yhden joka viikonloppu, niin ei kestäisi kuin 2,5 kk ennen kuin käyttäjä olisi tehnyt pysyvää hallaa aivoilleen.
Ekstaasia ei tod. voi verrata mielialalääkkeisiin IMO.


Turvalliseksi todetut muuttavat yhtälailla muutoksia aivoihin. Jos elimistö saa käskyn tuottaa tarpeeksi seratoniinia lääkkeiltä eikä aivolisäkkeeltä/hypotalamukselta(?). En nyt liputtaisi laillisten lääkkeiden puolestaKAAN.
Niin, Turvallisiksi :) voiko subjektiivisempaa käsitettä enää olla!
Ja kuinka neurotoksista MDMA on, YHTÄPIENILLÄ annoksilla.. semmostahan testiä ei ole olemassakaan millä näitä pieniä vaikutuksia vois ees mitata. En kuitenkaan epäile YHTÄÄN sitä tuhovoimaa suurilla annoksilla.
Mites mielialalääkkeiden kanssa, jos annosta suurennetaan?
m_a

Posts: 1,017

#1939 • • m_a

vaavu, 21.12.2005 17:40:
---
m_a, 20.12.2005 20:12:
Vielä kerran: aineen vaikutus on verrannollinen siihen miten nopeasti se saadaan toimimaan aivoissa. Ihan ite päätelty. kuseeko mun logiikka?
---
Aineen vaikutuksen intensiteetti != aineen neurotoksisuus. Onhan se ihan mahdollista, että nämä korreloivat keskenään, mutta voi hyvin olla mahdollista, että neurotoksisuus riippuu enemmän nautitusta annosmäärästä (=kokonaisvaikutuksesta) kuin siitä, kuinka nopeasti vaikutus saadaan alkamaan. (Ainakin silloin jos aikaerot ovat kohtuullisen pieniä, esim. nautittaessa 1 annos väkeviä vs 1 annos bisseä kerralla).

Analogiat esimerkiksi piikittämisen vs. polttamisen vs. syömisen välillä ei tässä tapauksessa ole aina ihan suoraviivaisia. Aineen nauttimistapa vaikuttaa paitsi vaikutuksen nopeuteen, myös sen tehokkuuteen. Suoneen annettuna elimistö pystyy käyttämään aineen paljon tehokkaammin kokonaan kuin esimerkiksi syötynä --- aineen vaikutuksesta menee vähemmän "hukkaan". Siksi vertailukelpoisen datan saamiseksi pitäisi käyttää samaa nauttimistapaa, mutta vain laimentaa nautittavaa annosta.


:) Tiedän että ajatukseni ei nykyisillä tutkimusmenetelmillä ole validi,
ja myönnän: en osaa käyttää sanaa verrannollinen!

Solun rakenteen "rikkominen" alkoholilla ei kuulosta kauhean lupaavalta,
mielestäni ajatukselleni on tilaa.
96vol myrkkyä on paaaaljon enemmän kuin 4,7vol.
Tai siis pannaan parempaan(hih) muotoon: paukku myrkyllisempi kuin bisse.
Niin! Mitä jos alkoholi pistetään suaraan verenkiertoon? Ei tarvita paljoa että tuntuu!
Englannissahan voi hengitellä alkomaholia, eikä tartte juosta vessas :)
Miten se sun mainitsema tehokkuus mitataan, miksei nopeus vaikuttaisi siihen miten vaurioituminen tapahtuu? Kokonaisvaikutus kuulostaa liian yksinkertaiselta, tapahtumissa on kuitenkin enemmän kuin yksi reaktio.
littlebig

Posts: 753

#1940 • • littlebig aaat-chi kung
tätä itseasiassa pitäisi kysyä poliisilta suoraan mutta miten ne toimii vastaavassa tilanteessa
jos ajatellaan että on käynyt amsterdamissa tai berliinissä tai muualla missä blossin poltto on sallittua ja polttaa ihan kunnolla pidemmän ajan jotta arvot pysyy veressä korkealla
sit tulee suomeen, ajaa autoa ja muita vahingoittaen kolaroi (oma vika) niin että joutuu verikokeeseen
kokeessa verestä selviää että on poltettu sillä aineen poistuminen elimistöstä kestää 2-6vkoa sillä se on rasvaliukoinen (vrt. kovat huumeet jotka on vesiliukoisia ja menee n. vuorokausi häviämiseen)
aikaisemmin annettiin asiantuntijalääkärin lausunto ainemääristä ja sen vaikutuksesta sillä hetkellä, nyt ei enää
eli jos ainetta löytyy, saako syytteen huumattuna ajosta, käytöstä yms yms?
pitäisikö pitää ajotauko jota itse kontrolloi
tai jos on tullut dameista ja joutuu poliisin ratsiaan jossa testataan sylki? miten ne reagoi jos on polttanut esim 10h sitten?
onko kokemuksia/tietoa?

--
straight ______

gay ^______^