tai googleen "einstein on acid"
3,602 posts, 181 pages, 1,913,344 views
Onhan se argumentti psykedeelien hyödyllisyydestä jos niillä on saatu mitään hyvää aikaan. Minä nyt edelleen väitän että niiden hyödyt asioiden muilta näkökannoilta käsittelyssä ovat sen verran selkeät, ettei siihen edes tarvita mitään tilastoja sitä todistamaan.JustinSane:
Yritit käyttää sitä argumenttina psykedeelien hyödyllisyydestä. Siihen tartuin koska mielestäni sitä ei voitu käyttää validina argumenttina. Oletko nyt siis kanssani samaa mieltä vai et? :)
No mulla ei ole hirveästi tarvetta todistella yhtään mitään tai esittää täällä mitään salaseuratervehdyksiä ja piiloviestejä sille "harvalle joukolle" jotka tästä jotain ymmärtävät. Mä lähinnä sanon että jos et ole sitä kokenut, et voi sitä vittuakaan ymmärtää. Vai voitko rehellisesti väittää tajuavasi mitä tuossa Njah:n linkissä kirjoitettu pätkä oikeasti tarkoittaa: "FOR twelve hours I moved in and out of dimensions of both space and time. The incomprehensible became comprehensible. Realities within realities blossomed and faded. From the infinitely large to the infinitely small, unbounded and unfettered mind flashed across landscapes of incredible depth and beauty...time ceased, there was no past or future."?Tuo psykedeelien ?käsittämättömyys? haiskahtaa aika pahasti argumentum ad populumilta
http://philosophy.lander.edu/logic/popular.html (kohta snob appeal)
Ana:
---
Tres:
---
Ana:
---
Individual:
---
kuilu:
Toimiihan. Jos yksikin, siis vain yksi, ihmiskuntaa hyödyttänyt keksintö on saanut alkunsa psykedeelien vaikutuksen alaisena, se on argumentti sen puolesta.
---
Dachaun keskitysleireillä tehtyjen lääketieteellisten kokeiden on sanottu tuoneen hyötyä lääketieteelle. Onko se silti argumentti sellaisen toiminnan puolesta?
---
Noin, se oli siinä. Abandon all reason!
---
Sun ehdollistuminen alkaa olla jo Pavlovilaista
luokkaa ;)
---
Lääh lääh. Toi oli vaan niin hyvin sanottu jossain, missä oli listattu sellaset 10 viimeistä naulaa hyvän keskustelun arkkuun, ja niistä toka tai kolmas oli natsireferenssit, must on hauskaa noteraata, että ne ilmestyy melkein aiheeseen kuin aiheeseen jossain välissä :)
kuilu:
---
Ana:ja niistä toka tai kolmas oli natsireferenssit, must on hauskaa noteraata, että ne ilmestyy melkein aiheeseen kuin aiheeseen jossain välissä :)
---
Uus laki, Ana/Godwin-maksiimi, aina jos mainitaan natsi-saksa, niin seuraava posti on Anan moittiva! :DDD
Mut välillä kuitenkin täytyy viitata natseihin, ja silloin Godwinin lain puutteet tulevat esiin. Esim aiemmin ircis viittasin Hitlerii, ku se puhu valheista ja emävalheista.
Individual:
Voitko perustella hieman tarkemmin? Meinaatko sitä, että vertaamalla jotain natseihin, tulee tämä henkilö sortuneeksi liian räikeään vertaukseen, joka keskustelussa käytetyt aiemmat argumentit huomioonottaen on niin selvä, helppo ja rankka että se käytettäessä kääntyy käyttäjäänsä vastaan?
Ja nyt kun tämä naula on ilmeisesti lyöty tämän keskustelun arkkuun, niin voisitko antaa mulle jotain konkreettisia esimerkkejä siitä, missä tämä näkyy tämä keskustelun kuoleminen
kuilu:
---
kuilu:Toimiihan. Jos yksikin, siis vain yksi, ihmiskuntaa hyödyttänyt keksintö on saanut alkunsa psykedeelien vaikutuksen alaisena, se on argumentti sen puolesta.
Eli (perunasta vuollen), jos keksin hilavitkuttimen kännissä, ja totean, etten olisi sitä ikinä selvinpäin keksinyt, niin se viinan juonti ja päihtymystila johti hilavitkuttimen keksimiseen. Elikkä hilavitkutin on argumentti viinan juonnin puolesta, siinä tapauksessa. Siitä sitten vain väittelemään, kuinka pätevä argumentti on.
JustinSane:Nyt on minun vuoroni kiittää siitä, että argumentoit puolestani
---
Eli argumentoin, että jollakin keksinnöllä voidaan perustella myös psykedeelien käyttö.
Etkä sinä ole sitä mieltä, päinvastoin. Miten perustelin kantaasi puolestasi?
Entä jos on? Eikö olekin hyvä, että joku edes avaa oven? Ja sinä sitten et usko tuota seikkailijaa, jos hänen havaintonsa on ristiriidassa omien, ehkä jopa harhaisten luulojesi kanssa. Ymmärrätkö käsitteen siilipuolustus?
Joo, niin olen ymmärtänyt. Ja minä olen siis eri mieltä. Ks eka quotti.
Mielestäni sekiksis keksittyjä asioita voi käyttää nimenomaan puoltavana argumenttina, en millään muotoa saa siitä kyllä psykedeelejä vastustavaa argumenttia, jos niiden avulla keksitään jotain mainiota. Se kuinka paljon SINÄ laitat painoarvoa tuolle argumentille, eli tässä et ollenkaan, ei suinkaan tarkoita, ettei se olis sellainen, siis puoltoargumentti lainkaan.
Sähän et oo varma mistään? Vai oletko?
Miten voit määritellä tämän? Liian kaukaahaettua, liian ympäripyöreätä.
---
Mitäh!? Sä sanoit ->
---
Ts. Et voi sanoa, että Kokaiinin vaikutuksen alaisuudessa kirjoitettu kirja on parempi kuin selvinpäin kirjoitettu.
---
Miten sä voit määritellä ton? En edes ollu sanonu noin, siksi pistin yhtä ympäripyöreesti ku sinä. Ja alotukseski on jo tos invalidi, mähän voin sanoa niin, vaan en sano, enkä ole edes sanonut! :D
Voin keksiä keksintöjäni. Mä puhuin ed postis muille kertomisesta. Ja nyt sä niputat ton käytännön soveltamisen siihen, josta siis alunperin mainitsin puhuin.
Tarkoitin, et joku voi keksiä fysikaalisen laitteen, tuntematta fysiikan termistöä ja sen lakeja tai perusteita, siis opiskelun kautta saavutettuina.
On asioita, joista olen täysin varma, ja suurin osa niistä asioista on tullut kokemuksen kautta.
Mähän sanoin, ettet hyväksy mun argumenttia.
Mut vastaan: siten kuten sanoin, tunnen, en täysin, en pysty, en istuskele.
Olen joistain asioista yhtä varma kuin sinä epäilystäsi. ;)
LOLZ! Tajuutsä et negaatio on vastalause, eli logiikassa lauseen vastakohta. Ja se nyt on ihan varmasti ristiriidassa alkuperäsen lauseen kanssa!
Tarkoitin vain, että monien lauseiden loogisen pätevyyden voi koestaa tutkimalla sen negaatiota.
Nyt alkaa jurppii pikku hiljaa. Jätkä vetoaa tohon mitään ei voida todistaa korttii, ku tuli kynsille.
Oletko sinä varma mistään?
---
No mutta eikös se seikka, että mitä luultavammin suurempi osa keksinnöistä on tehty streitillä päällä puhu sen puolesta, että keksintöjä on parempi tehdä selvinpäin?
---
Eli käytit argumenttina jotakin mikä on sellaisen puolesta miten tulisikin olla. Eli olet ristiriitainen.
Toisenlaiseksi. Se ei ole enää se sama kivi, vai onko?
:DDD ja hohhoijaa...
Mun lause siis kuului:Jos jokin vanha muuttuu joksikin mitä se ei ikinä ole ollut, siitä tulee uutta. Puu on sama, lehdet uusia.
Eikä noi puut ja kivet niin kauheesti dousaa... Ootsä oikeesti noin tyhmä, ku annat ymmärtää, vai trollaaksä, et mä polttaisin hihani? (sellaistakin on yritetty...:D)
Miks muuten sä saat hakea kaukaa ja puhuu ympäripyöreitä, mut jos mä niin teen, ni saat hepulit?
Tuskinpa.
Ja mun elämää ne psykedeelit kuuluu. Ne ovat osa mun elämistä.
Roskaa! Ad hominem! Sä alat haiskahtaa just tolta snobilta! Ja urpolta! Yhtäaikaa .DDD Täst tulee vielä kivaa! Niii, noi on suomeks tuol -> http://keskustelu.skepsis.fi/html/virhelista.htm Ja tutustu vielä Gricen maksiimeihin, pliideri...
Jatkossa vetoan satiiriin ja ironiaan. ;) Muuten tää on vaa tylsää kivelle puhumista! Let the rain fall in!
- nythymiötarkkana -
pHaze:
Onhan se argumentti psykedeelien hyödyllisyydestä jos niillä on saatu mitään hyvää aikaan. Minä nyt edelleen väitän että niiden hyödyt asioiden muilta näkökannoilta käsittelyssä ovat sen verran selkeät, ettei siihen edes tarvita mitään tilastoja sitä todistamaan.
No mulla ei ole hirveästi tarvetta todistella yhtään mitään tai esittää täällä mitään salaseuratervehdyksiä ja piiloviestejä sille harvalle joukolle jotka tästä jotain ymmärtävät. Mä lähinnä sanon että jos et ole sitä kokenut, et voi sitä vittuakaan ymmärtää. Vai voitko rehellisesti väittää tajuavasi mitä tuossa Njah:n linkissä kirjoitettu pätkä oikeasti tarkoittaa: FOR twelve hours I moved in and out of dimensions of both space and time. The incomprehensible became comprehensible. Realities within realities blossomed and faded. From the infinitely large to the infinitely small, unbounded and unfettered mind flashed across landscapes of incredible depth and beauty...time ceased, there was no past or future.?
Kuinka paljon empiiristä kokemusta pitää tolla jotta voi faktana todeta jonkun asian? Mitään ei voi perustella muulla kuin tilastotiedolla? Meneeköhän tää keskustelu nyt metrin metsään siinä vaiheessa kun sä nussit pilkkuja oman huvittuneisuutes vuoksi yrittäen tahallas ajaa keskustelua pusikkoon voidakses vesittää jonkun argumentin josta et pidä?JustinSane:
No ei mulkaan sit tartte olla mitää perustelui koska et voi vittuukaan tietää miten mun mieleni toimii
Sä pyydät mua piirtämään sateenkaaren mustalla ja valkosella. Millaisen kuvan luulet että niillä pystyy maalaamaan? Onko jäljellä mitään tekemistä enää sen kanssa, mitä pyrittiin kuvaamaan?Eimut niinku for real, onko keskustelussa mitään järkeä jos sitä ei voida käydä samalla kielellä? Ts. jos ei ole toivoakaan, että vastapuoli voisi käsittää argumentit? Tai, että ymmärrettäviä argumentteja ei pystytä edes asettamaan.? Kumman puolelta se on virhe, että ei pystytä yksinkertaistamaan, johdattelemaan ja yleistämään asioita sellaisten termien ja kokemusten piiriin jota molemmat osapuolet ymmärtäisivät?
Se, että sä pystyt epämääräisen teoreettisen likiarvon perusteella yrittämään aloittaa jonkun asian ymmärrystä sidottuna käsityskykyyn, joka sotii koko ymmärrettävän asian perusluonnetta vastaan, on aika kaukana siitä että lähes konkreettisesti kokee asian.En sitten tiedä minkälaista vastausta odotit, mutta en minä ainakaan näe tossa pasteemassasi mitään järkyttävän käsittämättöntä, pystyn hyvinkin samaistumaan. Aika lähellä mun omia kelailujani multiversumin rakenteesta ja toiminnasta. Voi olla tietysti, että kirjoittaja epäonnistui kuvauksessaan tmv. Ajatusten kuvaileminen sanoin on usein vaikeaa, välillä käytännössä mahdotonta. Joten pahapa tuosta on mitään mennä sanomaan.
kuilu:
Argumentin pätevyydellä ja sillä onko se puolto- vai vasta-argumentti, ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä.
Eli argumentti oli ihmiskokeita puoltava.
Se, että se on argumentti, joka ei sinulle riittäisi, ei tarkoita, etteikö se riitä jollekulle toiselle, tässä tapauksessa esim noille Dachaun lääkäreille. Sullehan ei kelpaa mikään argumentti, paitsi ku se et sä ajattelus kautta olet olemassa.
Voihan, se että perustelu on eettisesti arveluttava, ei tarkoita, etteikö sitä voisi käyttää perusteluna.
Vai väitätkö, ettei epäeettisiä keinoja voi perustella millään? Ei edes epäeettisesti???
:) Ei vaan siitä, voidaanko jotakin psykedeelien vaikutuksen alaisena tehtyä keksintöä pitää psykedeelien käyttöä puoltavana argumenttina.
Paskakin argumentti on argumentti.
Ja toi sun kysymyksen asettelu on imo vittumainen, olethan sitä mieltä, ettei mitään voi käyttää minkään puolto- tai vasta-argumenttina. Eli esität vaillinaisen kysymyksen, ilman että ottaisit huomioon omat konjunktiosi.
´Onko haltiat valkoisia vai harmaita?´
´Öööö... en ole varma... Valkoisia?´
´Hähhäää! Haltioita ei ole olemassa!´
Kyllä voidaan. Määrittele ´liian´ subjektiivinen ja toisaalta ´sopivan´ subjektiivinen.
Puhuinkin havainnoista, en uskomuksista. Kiista tässä lienee siitä, voidaanko joitain havaintoja pitää tosina, vai ovatko ne kaikki uskomuksia.
Sähän et siis hyväksy mitään pelkkään aistihavaintoon perustuvaa varmasti todeksi.
---
Eli et ole varma esim siitä, että aurinko nousee huomenna?
:DDD
Okei. Eli sä voit sanoa, et selvinpäin kirjoitettu kirja on parempi kuin kokaiinin vaikutuksen alaisena kirjoitettu. Ja voit sanoa päinvastaistakin.
´Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava.´
Mä en väitä kumpaakaan. Tarkoitin vastauksellani, et on parempi, et esim Sartre kirjoitti kirjansa, kuin olis jättäny kirjoittamatta. Heikko esimerkki, muttei sen heikompi ku sun ontot läppäs esim puista ja kivistä.
Mut sähän sanoit, et selvinpäin on parempi tehdä tiedettä, ku psykedeelien vaikutuksen alaisena?
Ja se on ollu sun subtekstis koko ajan.
Ainii! Se oliki kepillä jäähän koputtamista...
:DDD Eli olet varma tuosta?
Siis on ainakin kaksi asiaa, joista olet varma.
Jaaha. Kiitos. Mut mistähän sä tollasen johtopäätelmän vetäsit? Itse en ole samaa mieltä kylläkään.
Vain kuolleet eivät voi olla väärässä. Mut ei ne voi olla oikeeskaa.
Mä voin olla väärässä, olen ollut sitä ja tulen olemaan. Mutta on silti asioita, joista olen varma.
Ja saanen onnitella, olet henkilö, joka ei voi olla oikeassa. Kuin siis yhdestä asiasta.
Sul onki viturallinen ongelma tossa. Mä jopa väitän, ettet tunne itteäs tarpeeks vielä, tajutakses, et sulle on moniakin asioita, jotka on sulle varmoja, muttet vielä ilmeisesti uskalla Kantin? varjosta sitä myöntää.
Jos mä sanon, et aurinko nousee huomenna varmasti, ni sä et usko mua? Se ei tietenkään ole varmaa siksi, että mä sanon niin, mutta onko se sinulle epävarma tapahtuma?
Ymmärrätsä kuinka vaikeaa on keskustella ihmisen kanssa, joka ei ole varma mistään muusta kuin omasta ajattelusta.
Tiedät varmaan et Descartes päätyi johtamaan ´Jumala on olemassa´ vain tuon cogitonsa avulla...
Must tuntuu et se oot sä, joka on kykenemätön olemaan väärässä... :DDD Sä et oo väärässä, sen sijaan sä kokeilet kepillä jäätä, sekoilet ja väärinymmärrät, muttet ole väärässä?
´Täydellinen´ subjektiivisuus?? Onpas varma toteamus. Noinkin epävarmalta ihmiseltä.
No mikäs on mun pointti? Ja sen puutteet?
Ai nii! Ethän sä oo siitäkään varma...
Miten painovoiman todistaminen eroaa esim sen todistamisesta, että vapaus on hyvä asia?
Hohhoijaa... Kokeile seur ker hepillä päätäs.
Arvaappa huvikses kumpi meistä sen puu ja kivi esimerkin tähän veti! :DDD
Eli mollaat omaa analogiaasi.
Jos shakista poistetaan sotilaat, onko syntynyt uusi peli täydellisempi vai vajaampi kuin alkuperäinen? Onko se sama peli?
Miten olet muuten päätynyt ´ajattelen, siis olen´ lauseestasi siihen, että minä olen minä?
Taas oot kyl kauhian varma? :DDD
Voisin käyttää, vaan en ole käyttänyt? Mis näin on käyny?
Sanoessani psykedeelien olevan osa elämääni (pieni kylläkin), niin en tarkoittanut, että sen voisi yleistää, vaan sitä, että elämäni kautta olen tullut varmaksi monista asioista. MM psykedeelien vaikutuksesta minuun.
Mut ethän sä siis ole varma tostakaan? Miksi et muuten perännyt p3dolta todisteita hänen lauseensa tueksi?
Sun ´reality check´, siis sun oleellisin pointti tässä diskussissa on se, että mistään ei voi olla varma (muuta kuin siitä cogitosta). Kaikki siitä johdetut päätelmäsi ovat tietenkin ristiriidassa sellaisten päätelmien kanssa, jotka ovat johdettu erilaisista premissistä.
Miten kuvittelet, et suhtaudun sun reality checkii, jos olet sanonut, ettet ole varma, kuin yhdestä asiasta? Tai yleensäkään mihinkään mitä sanot? Mitä luulet, et kelailen sun kyvystäs hahmottaa todellisuutta, jos et usko esim että minä olen varmasti olemassa?!?!?!
Laitan sulleki linkin toiseen topikkiin, jossa voinemme jatkaa tästä aiheesta?
http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=15921;sivu=1
Nimittäin huomaan astuneeni G.E. Mooren (yäk! ja vielä vajavaisesti eräänlaista post-Moorea sisältäen mun omaa Wittgenstein kritiikkiä, joka siis perustuu teksteihin joita Moore ei ollu kommentoimas) saappaisiin ja odotan sulta koko ajan wittgensteinilaista ahaa-elämystä, JONKA jälkee voisimme koestaa SEN puutteet! :))) Ku me ollaa niiiiiin monesta asiasta samaa mieltä, muttei tosta varmuudesta! :) Mä jopa väitän siis olevani niinkin ´erinomainen´, et tiedän sun varmuutes voiman paremmin ku sä ite! ;) MUt, mut, lue niitä posteja. Äläkä enää sohi niitten keppien kaa. Sovitaa, et yritetään kayttää Gricen maksiimeja tästä lähin?
Hyväksytkö, että nämä kaksi raajaa jotka minä nyt näen ja jotka kirjottaa näitä sanoja, ovat minun omat käteni? JOs sen teet, niin mä hyväksyn sulta kaiken muun. Sä sanot yrittäväs koestaa mun loogista mallinusta, mut esität vajaita kysymyksiä. Niihin saa yleensä vain vajaita vastauksia, mut yritän kovasti. :)
- varmuudestahymiöjälleen -
kuilu:
Ja huumeista, varsinkin psykedeeleistä. Katoin vähän aikaa sitte dokkarin LSD-Hoffmans potion, siinä tiedemiehet kertoivat kokemuksistaan, ja yks sano hieman sarkastisesti hymyillen, et jos et oo lsd´tä maistanu, ni et oikee voi siitä mitään sanoa... Olen täysin samaa mieltä.
Tähän ei päde, et jos et oo hypänny katolta, ni mist voit tietää, et se on vaarallista, koska olen pudonnut matalemmalta, ja osaan kelata suunnillee milt katolt putoominen tuntuu. Mut haposta et osaa kyl aavistaa mitää, koska ne jutut todellakin tulee omasta päästä, ne tarvii vaa katalyytin.
Epailija:
En koe, että mikään harhainen retki ihan uskomattomaan sekavuuteen on sen arvoista, että saatan jonain päivänä saada flashbackin ja alkaa kuoria itseäni omenana - en vaikka tuo mahdollisuus olisikin häviävän pieni ja alkuperäinen tarina saattaisikin olla urbaanin legendan variaatio.
phanatic:
JOS sä luulisit itseäsi omenaksi, miksi ihmeessä alkaisit kuoria itseäsi?
Epailija:
Ja tuossa viittasin siis erääseen (toistaiseksi vahvistamattomaan) tarinaan, jonka olen joskus kuullut. Tarinan päähenkilö oli lapuissa luullut itseään appelsiiniksi (tms.) ja alkanut kuoria itseään kuorimaveitsellä (tms.). Urbaani legenda? Mitä todennäköisimmin. Mahdollista? Luulen näin.