Riku, 4.8.2006 22:00:
---
lostgone, 4.8.2006 21:47:
Mielestäni suomalainen palveluyhteiskunta on yksilökeskeinen yhteiskunta. Pikkuhiljaa ei ole vain sitä enemmistöä jolta yksilö voi katsoa olevan oikeutettu saamaan etuuksia tuottamatta itse niitä.
---
Tää meni nyt kyllä ihan ohi, selitäs uudestaan...?
Eli ajatus mitä hain takaa oli vastaus tähän:
Ja se menee vähän liian oikealle että pyydetää rahaa terveydestä...
Ensimmäinen lause tohon "oikealle" kohtaan: koko ajan siirrytään enemmän siihen, että kaikki tuotteet/palvelut ovat räätälöitävissä yksilölliseksi yksilöitä varten. Eli pois kaikille samaa-periaatteesta.
toinen lause keskittyi vastaamaan tohon kuka pyytää kohtaan. Jos yksilö ei ole valmis antamaan yhteiskunnalle (esim. terveydenhoito) niin miten (esim. parhaillaan tapahtuvan eläköitymisen jälkeen) Suomessa on tuottavia yksiköitä tuottamassa/ylläpitämässä yhteiskuntaa.
Olin kieltämättä epäselvä...

---
Saa valita olevansa yhteiskunnan ulkopuolella? Eli tarkoitatko jos ihminen on esimerkiksi jostain riippuvainen kykenemättä pääsemään riippuvaisuudestaan eroon, niin sun mielestä tälle ihmiselle pitäis polttaa joku punanen sinetti otsaan: "Yhteiskunnan ulkopuolella"?
Hän saa valita ryhtyvänsä käyttämään(valtaosassa tapauksissa). Mä ajattelin enemmänkin että saa painattaa munasillaan pitkin metsiä.. Niin, metsätkin omistaa joku, mut silti.
Tosta mä haluan tilastotietoa ennenkuin uskon. Ei sikäli ettei asia voisi ollakin niin, mutta kun nyt rupesit väittämään, niin todista nyt sit kans ,)
Sen kerran kun kun unohdan imo-merkinnän teksteistäni, niin heti pääset näpäyttämään..

Joo,olet oikeutettu saamaan faktaa.. Lupaan harkita alkavani kaivamaan sitä..
Vaikuttaako tää äänestysprosentti siltä et niitä kiinnostais? :D Ei vaan, kyllähän aika monet diktatuuritkin ovat toimineet aluksi kansan tuella, mutta siinä vaiheessa jos poliisille tai millekään muullekaan valvontaelimelle ruvetaan antamaan liikaa valtaa, niiiin... Noh, historiasta voi jokainen kaivella tuosta esimerkkejä.
Mä vain näkisin tämän, että ihmiset eivät jatka vaikuttamista. Mietin Ukrainaa tällä hetkellä. Kadulla seisominen oli hienoa,mutta kuinkahan moni seisojista on sen jälkeen tehnyt mitään? (ja kyllä, hallitus on siellä myöskin mokaillut).
Ei todellakaan. Eihän kukaan tuolta pohjalta nyt ole mitään väittämässäkään. Ne päihteet pitää ennenpitkää laillistaa, koska niiden leviäminen on maailmanlaajuista, pureutunyt syvälle erilaisiin nuorisokulttuureihin, koska iso osa kansasta käyttää niitä kielloista huolimatta, ja jos nämä kaikki ihmiset heitettäisiin duunipaikoistaan vankilaan harrastustensa takia, valtiobudjetin lovea voisivat oikeistolaisetkin kiroilla, rikoshuollon nousseista kuluista huolimattakaan. Siinä on vaikka yksi syy joka vois saada sulta vähän vastakaikua.
Vastakaikua:Nämä päihteet voidaan laillistaa vain jos nämä käyttäjät(laaja käsite) nousevat itse vaikuttamaan ja päätyvät mahdollistamaan lailla tämän muutoksen. Tähän mennessä kovin harvassa ovat mielestäni nämä posiitivisesti suhtautuvat päättäjät (siis jos puhutaan Suomesta ja verrataan esim. Hollantiin).
Mihin terve ihminen tarvitsee huvipuistoa?
Tulkitsen omasta näkökulmastani Maslowin tarvehierarkiaa:
Fysiologiset tarpeet
Turvallisuuden tarpeet
Yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet Kaveri menee esim.
Arvonannon tarpeet
Itsensä toteuttamisen tarpeet mistä niistä hulluista tietää..
Ei ihminen tarvitsisi huvipuistoa, se olisi korvattavissa. Onko päihteet?
Yksilön kyky tehdä valintoja riippuu hyvin pitkälti siitä miten tämä on kasvanut. Jos sinä olisit kasvanut Iranissa, tuskin olisit sama ihminen.
Vaikea sanoa mitä tämä ihminen olisi, mutta meillä ei taida olla näyttöä tästä.Toivoisin että kunnon kiihko.

mutta siis ihminen tekee silti valintoja, vaikka kasvuolosuhteet olisivat erilaiset.
Eli sinä olet siis heitteillejätön kannalla jopa omalle lajillesi? Minä luulin että tässä on yritetty viime ajat saada kuntia pitämään huolta heittelejätetyistä lemmikeistäkin.
Kyllä. Riippuu tilanteesta, riippuu tulkinnasta, mutta siltikin kyllä. Mä olen valtaosan ajasta välinpitämätön lajiani kohtaan, kuten mielestäni monet muutkin pikkujeesukset ovat.
Eikös niitä ruandailisiakin yritetä auttaa? No ok, entäs jos se ois sun oma faija tai veli? Jättäisitkö kuolemaan kadulle? Koska jonkunhan ne on.
Sä et taida todellakaan tuntea minua.

Riippuu tilanteesta, riippuu tulkinnasta, mutta tarvittaessa: kyllä. Mutta jos olisi tilaisuus/tilanne asettuisin monessa tilanteessa heidän tilalleen.
pitää mennä nukkumaan,aamuksi töihin nääs.