Huumeista

3,602 posts, 181 pages, 1,859,710 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1121 • • Aziz Combat Fighter

Jone:
Ana,
Skippaatko ihan tarkoituksella mun viesteihini vastatessasi osan asioista ja vastaat vaan siihen, joka sulle natsaa? Jos näin on, niin esitä joku argumentti sen puolesta, että edelleen jatkaisin aikani tuhlaamista moiseen?



Jaa, mitäköhän mä oon skipannu? Mä oon duunissa tässä parhaillaan, eikä mulla ihan joka argumenttiin edes ole olemassa vasta-argumenttia, vastailen niihin mihin rajallisella ajallani nyt pystyn.
Karski

Posts: 6,049

#1122 • • Edited Karski Pomon kätyri

JustinSane:
Niin, tämä liittyy mitenkään mihinkään miten? Oma subjektiivinen kokemukseni psykeedelien käyttäjistä vs. Phazen?
Mä olen saanut sellaisen kuva, että psykedeelien käyttäjät voivat olla hyvinkin sekaisessa (fyysisessä) kunnossa. Anteex.



Tässä kohtaa on nyt kylläkin korjattava,
että psykedeelit eivät suoranaisesti
vaikuta motoriikkaan. Psykedeelien
vakutuksen alaisena pystyy ihan
yhtä lailla motorista tarkkuutta vaativiin
tehtäviin kuin selvinkin päin. Ongelmat
tämäntyyppisissä tehtävissä, jos niitä
ilmenee, johtuvat lähinnä huomion
kiinnittymisestä muuhun kuin itse tehtävään.

(Paitsi että jos sä nyt lasket alkoholinkin
psykedeeliks niin ei sit mitään :D
Se vaan sit nollaa ton sun aiemman kommentin
sekavastikäyttäytyvistä psykedeelien
käyttäjistäkin.)

Lähteenä tälläkin kertaa kattavin tieteellisesti
pätevä katsaus neurokemiaan:
James H. Austin: Zen & the Brain
(MIT Press)

Ja Jeesus historiallisena henkilönä
on muuten jo todettu aikalaiskirjoitusten
perusteella ihan täydeksi todeksi.
(Sukulaissuhdetta jumalaan ei olla
toistaiseksi kyetty pitävästi todistamaan.)

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1123 • • Aziz Combat Fighter

kuilu:
---
Ana:
Niin, me vartijat..
---

??????

Ootsä stevari!?



En, receptionisti, oon tehnyt myös piirivartiointia, järjestyksenvalvontakeikkoja, henkilösuojausta, myymälävartiointia sekä kaiken näköistä summittaista turvallisuusalan hommaa. Perinteisiä stevareita ei oikeastaan enää ole olemassa, toi on termi joka iskostettiin aikoinaan STV:n henkilökuntaan, joitten duuni ja hommat erosi nykyajan vartijoista aika lailla. STV oli voittoa tavoittelematon, vakuutusyhtiöitten perustama riskienhallintafirma, johon palkattiin ties minkälaista porukkaa "järjestystä" valvomaan. Näiden aikojen ansioista nykyisetkin vartijat kantaa hihassaan väkivaltaisen natsin leimaa, vaikka suurin osa vartijoista on ihan normaalia porukkaa. Ja mä tiedän, koska teen niiden kanssa töitä jatkuvasti. Nykyinen, yksityistetty ja lainsäädännöllä kontrolloitu vartioimisliiketoiminta on vähän toista luokkaa tasoltaan kuin STV aikoinaan. Tosin, en osaa sanoa kuin oman työnantajani puolesta. Muilla firmoilla touhu saattaa sitten olla vähän mitä sattuu.
kilobitti

Posts: 2,419

#1124 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

Ana:
Tää kutsumusammattiajattelu on pikkasen omituista, koska nää kutsumustyypit taitaa olla niitä pahempia actionjacksoneja, jotka aiheuttaa niitä ongelmia. Liikaa jenkkileffoja etc.



Sitä nimenomaan yritin sanoa;

ymmärsin että kuilu uskoi rahan houkuttelevan actionjacksoneja, itse olen päinvastaista mieltä.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

JustinSan

Posts: 822

#1125 • • Edited JustinSan Nullius in verba

Tres:
---

Tässä kohtaa on nyt kylläkin korjattava,
että psykedeelit eivät suoranaisesti
vaikuta motoriikkaan. Psykedeelien
vakutuksen alaisena pystyy ihan
yhtä lailla motorista tarkkuutta vaativiin
tehtäviin kuin selvinkin päin. Ongelmat
tämäntyyppisissä tehtävissä, jos niitä
ilmenee, johtuvat lähinnä huomion
kiinnittymisestä muuhun kuin itse tehtävään.



Noh, enpä nyt voi kehuskella mitenkään valtavan laajalla kokemuspohjalla ko. aiheesta. Joten voin olla väärässäkin, voi tietysti olla, että tapaamani tapaukset ovat olleet muidenkin aineiden vaikutuksen alaisena.


(Paitsi että jos sä nyt lasket alkoholinkin
psykedeeliks niin ei sit mitään :D
Se vaan sit nollaa ton sun aiemman kommentin
sekavastikäyttäytyvistä psykedeelien
käyttäjistäkin.)



Miksei sitä voisi luokitella? Se vaikuttaa sun ajatteluus? Tietysti volyymit on eri, mutta kyllä mä ainakin pystyn sen laskemaan.
Ja kannabiksen nyt ainakin.

Vastakysymyksenä esitettäköön; mikä on sinun määritelmäsi psykedeelistä?


Ja Jeesus historiallisena henkilönä
on muuten jo todettu aikalaiskirjoitusten
perusteella ihan täydeksi todeksi.
(Sukulaissuhdetta jumalaan ei olla
toistaiseksi kyetty pitävästi todistamaan.)



Olen hyvinkin tietoinen siitä, että niihin aikoihin seuduilla heilui Jeesus niminen heppu (tosin nimikään ei välttämättä ole mikään fakta), kyse onkin lähinnä siitä, että onko ko. henkilöllä mitään tekemistä UT:ssä esiintyvät Jeesus nimisen hepun kanssa.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Karski

Posts: 6,049

#1126 • • Edited Karski Pomon kätyri

JustinSane:
Mä:
(Paitsi että jos sä nyt lasket alkoholinkin
psykedeeliks niin ei sit mitään :D
Se vaan sit nollaa ton sun aiemman kommentin
sekavasti käyttäytyvistä psykedeelien
käyttäjistäkin.)
---
hän:
Miksei sitä voisi luokitella? Se vaikuttaa sun ajatteluus? Tietysti volyymit on eri, mutta kyllä mä ainakin pystyn sen laskemaan.
Ja kannabiksen nyt ainakin.

Vastakysymyksenä esitettäköön; mikä on sinun määritelmäsi psykedeelistä?



Omega 3 -rasvahapot vaikuttavat myös ajatteluun
(lähde: esim. http://www.tohtori.fi/rasvahapot/436.html)

Toki etanolinkin voi luokitella psykedeeliksi,
koska sillä saattaa olla sekundäärisiä psykedeelisiä
vaikutuksia (aistiharhat, aistihavaintojen vääristyminen).
Viittasin siihen, että jos ensin puhut sekavasti
käyttäytyvistä psykedeelien käyttäjistä ja seuraavaksi
lasket alkoholinkin sellaiseksi, niin noita
sekavasti käyttäytyviä psykedeelien käyttäjiähän
on suomi pullollaan. ;)

Itse kuitenkin luokittelen psykedeeleiksi aineet,
joilla on ensisijaisesti psykedeelinen vaikutus
(siis vaikuttavat mm. aistihavaintojen käsittelemiseen)
ja hyvin vähän tai ei lainkaan vaikutusta motoriikkaan
- tai ylipäätään alemman tason elintoimintoihin
(ts. eivät aiheuta lihaskramppeja, rytmihäiriötä,
pahoinvointia, jne).

Kannabiksella on eittämättä ajoittain
hyvinkin psykedeelinen vaikutus (aistihavaintojen
voimistuminen / herkistyminen aistihavainnoille,
toisinaan havaintojen vääristyminen tai aistiharhat),
mutta varsinaiseksi psykedeeliksi sitä ei yleensä
luokitella koska sillä on muita, korostuneempia
vaikutuksia keskushermostossa.

Tässä on siis osin kyse myös yleisestä
luokituskäytännöstä.

Edit: kielipuoli.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

JustinSan

Posts: 822

#1127 • • JustinSan Nullius in verba

Tres:

Omega 3 -rasvahapot vaikuttavat myös ajatteluun
(lähde: esim. http://www.tohtori.fi/rasvahapo t/436.html)

Toki etanolinkin voi luokitella psykedeeliksi,
koska sillä saattaa olla sekundäärisiä psykedeelisiä
vaikutuksia (aistiharhat, aistihavaintojen vääristyminen).
Viittasin siihen, että jos ensin puhut sekavasti
käyttäytyvistä psykedeelien käyttäjistä ja seuraavaksi
lasket alkoholinkin sellaiseksi, niin noita
sekavasti käyttäytyviä psykedeelien käyttäjiähän
on suomi pullollaan. ;)



Elieli, on olemassa psykedeelit ja erikseen vielä psykoaktiiviset, en tiedä onko tälläistä jakoa ”oikeasti” olemassa, mutta itselläni tämä jako toimii. Eli alkoholin lasken kyllä psykoaktiiviseksi aineeksi (vaikuttaa ajatteluun) mutta en silti niputtaisi ihan samaan kategoriaan psykedeelien kanssa (sienet, happo ymv. jotka vaikuttavat vähän kokonaisvaltaisemmin)

(ot: oon muuten päässyt todistamaan kun tyyppi näkee pelkästään etanolin vaikutuksen alaisena hallusinaatioita, ihan hemmetin pelottavaa muuten *hikoil* *nauru* )


Itse kuitenkin luokittelen psykedeeleiksi aineet,
joilla on ensisijaisesti psykedeelinen vaikutus
(siis vaikuttavat mm. aistihavaintojen käsittelemiseen)
ja hyvin vähän tai ei lainkaan vaikutusta motoriikkaan
- tai ylipäätään alemman tason elintoimintoihin
(ts. eivät aiheuta lihaskramppeja, rytmihäiriötä,
pahoinvointia, jne).



Kuten mainittu, en omaa henkilökohtaisia kokemuksia (ts. esim. sienistä tai haposta) joten puhun aika pitkälti pää perseessäni näiden kanssa. Siitä pahoitteluni, ei ehkä olisi kannattanut ollenkaan näin mutu-pohjalta keskusteluun, mutta kuten sanottu jo moneen kertaan henkilökohtaisesti tapaamani psykedeelien vaikutuksen alaisuudessa olleet henkilöt ovat luoneet minulle kuvan jota on hyvin vaikea minun yhdistää pikkutarkkaan tieteelliseen työhön. That´s about it.

Eli sun mielestä aineen psykedeelisyys mitataan sen suhteesta aistihavaintojen vääristymiseen?


Kannabiksella on hyvin eittämättä ajoittain
hyvinkin psykedeelinen vaikutus (aistihavaintojen
voimistuminen / herkistyminen aistihavainnoille,
toisinaan havaintojen vääristyminen tai aistiharhat),
mutta varsinaiseksi psykedeeliksi sitä ei yleensä
luokitella, koska sillä on muita, korostuneempia
vaikutuksia keskushermostossa.

Tässä on siis osin kyse myös yleisestä
luokituskäytännöstä.



Kyllä mä edelleen luokittelen kannabiksen psykedeeliksi, enkä välttämättä edes mitenkään erityisen miedoksi sellaiseksi. Kovin tuntuu olevan yksilöllinen tuo vaikutus.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Karski

Posts: 6,049

#1128 • • Karski Pomon kätyri

JustinSane:
Eli sun mielestä aineen psykedeelisyys mitataan sen suhteesta aistihavaintojen vääristymiseen?



No, se on yks niitä ainoita määritelmiä joita
voidaan käyttää ja joita on yleisesti
käytetty (ks. esim. merriam websterin
määritelmä sanalle psychedelic), koska
psykedeelien vaikutus henkilökohtaisella tasolla
on vähän kinkkinen selittää henkilölle jolla
ei ole siitä omakohtaisia kokemuksia (minä-
kokemuksen muuttuminen jne.) Kyse
on siis edelleen yleisesti omaksutusta
tavasta käyttää tätä käsitettä, ei pelkästä
omasta näkemyksestäni. Keskusteleminen
aiheesta on helpompaa jos käsitteillä
viitataan samoihin asioihin.

Edelleen, jos neurologia ylipäätään
kiinnostaa (olipa kyse sitten päihteiden,
ruokavalion tai vaikka meditaation vaikutuksista)
niin paras ja kansantajuisin (silti kaikki
akateemisen tutkimuksen vaatimukset
täyttävä) teos aiheeseen on MIT Pressin julkaisema
Zen and the Brain. Voin lainata omaa
kappalettani kunhan edellinen lainaaja
palauttaa.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Dementation

Posts: 2,892

#1129 • • Dementation wednesday?

JustinSane:
(ot: oon muuten päässyt todistamaan kun tyyppi näkee pelkästään etanolin vaikutuksen alaisena hallusinaatioita, ihan hemmetin pelottavaa muuten *hikoil* *nauru* )



OT: oon päässyt todistamaan ihan terveeksi luokitellun selvänä olevan
henkilön hallusinaatio näkemisiä, joten eipä tuo etanoli kai sen kummempi ole... *joo*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

JustinSan

Posts: 822

#1130 • • JustinSan Nullius in verba

kuilu:
---


Jos yksikin innovaatio on psykedeelien avulla saatu, ni se kyllä puolustaa niiden käyttöä, siis sitä yhtä kertaa ainakin.



No mutta eikös se seikka, että mitä luultavammin suurempi osa keksinnöistä on tehty streitillä päällä puhu sen puolesta, että keksintöjä on parempi tehdä selvinpäin? Siis kaiken järjen mukaan, jos deelipäissään sais parempia ja toteuttamiskelpoisempia ideoita, kaikkihan ne tohtorisedät kuosais!
Siis tämän takia olen sitä mieltä, että sitä ei voi oikein käyttää argumenttina mihinkään suuntaan. Totta on, että kuosipäissään on keksitty asioita, guut for juu, mut niin on streitistikin. Lisää seuraa...


Eli siis, kuten tres jo mainitsikin, psykedeelit ei vie fyysisesti havaittavaan sekavuus tilaan (poislukien dmt´n uudet johdannaiset, jotka kramppaa ihan saatanasti), ja ajoin tuolla huomiollani takaa, et sun frendis on aibaki vähän feikannu, eli esittäneet olevansa huonommassa kunnossa kuin olivat.



Tämä oli minun puoleltani selkeä virhe, tresin kanssani käymäni keskustelu osoittanee erheellisyyteni. Pahoitteluni, olin saanut misinformaatiota ja tulkinnut ympäröivää todellisuutta väärin.


Väitätkö siis, etteivät psykedeelit ole vaikuttaneet Hicksiin, että hän ajattelisi samoin vaikkei olisikaan ottanut mitään?



Väitän. Mutta en myöskään epäile etteikövätkö ne olisi vaikuttaneet hänen ajatteluunsa.
Pointti on edelleen se, että psykedeelit ei kaiken järjen mukaan ”tuo” mitään uutta. Muokkaavat vain vanhaa.
Niinku energia; se ei häviä, muuttaa vaan muotoaan.
Veikkaisinpa, että psykedeelit on vain yks polkku lopputulokseen joka voidaan saavuttaa myös muita polkuja käyttämällä.

---


:) Eli seuraavalla kerralla kun pyydät linkkiä, lisää siihen, että haluat linkin joka sisältää mielestäsi uskottavaa tietoa.

Kaanaan häissä Jesse heitti tatteja vesiruukkuihin ja kaikki sekos. Nälkäsille heitti piriä, ja jo riitti leivät ja kalat. Ja Lasarus oli vaa öyskännu hullujuurta tjsp, ja Jesse herätteli. (huumoria, sano)

Mut en yhtää ihmettelis, jos pajastuis faktax se teoria, et kristinusko synty osittain jonkin sienikultin jatkeeksi, ku ne vaa tuppaa muuttaa tyypin ku tyypin suht lempeex ja maailmaa syleileväx otukseks.



Eihän se sinänsä mihinkään vaikuta vaikka olisikin sienikultin jatketta. Mielestäni on vain listan laatijan osalta hieman typerähkö veto lisätä listaan noinkin kiistanalainen kohta. (siis jos tarkoituksena on luoda uskottava lista)



Silloin kyllä ymmärrän psykedeelien vastaisuutesi, jos noin on, siis että lasket viinankin psykedeeliksi. Mutta ymmärrätkö, että tästä keskustelusta tulee erittäin hankalaa, jos käytämme eri termistöjä, ja noinkin suurella erolla?
---
PC-termi olisi varmaan ”psykoaktiivinen”
---

Aivan. Ja se tarkoittaa AIVAN eri asiaa kuin psykedeelinen.



Termit hukassa ja pää solmussa.


:DDD

Eli ”levoton” johtopäätökseni oli oikea?!


Miten tää on peruste sille, ettei psykedeeleistä ole hyötyä tieteelle ja sitä kautta koko ihmiskunnalle?

Vai mikä se sun pointtis olikaa? :)



Mun pointti alunalkaen, jossain tuolla termiviidakon ja käsite-epäselvyyksien kuilujen tuolla puolen oli vain, että minun mielestäni deelipäissään tehtyjä keksintöjä ei voi käyttää yleisinä puoltoargumentteina psykedeelien puolesta. (mutta ei myöskään vasta-argumenttina)


Kirjojakin on kirjoitettu ihan selvin päin. Onko kaikki kansalliset juoppolallisankarikirjeilijamme ”psykedeeleissään” jotenkin epäonnistuneita? Väitätkö, että he olisivat olleet parempia kirjailijoita selvin päin? (ok, tää ei oo tiedemies jubaa, mut annettakoon anteexi...)



Ugh. Se, missä (mielen)[olo]tilassa asia keksitty / duunattu ei suoraan vaikuta itse lopputulokseen millään tavoin. Ts. Et voi sanoa, että ”Kokaiinin vaikutuksen alaisuudessa kirjoitettu kirja on parempi kuin selvinpäin kirjoitettu”. Eli siis se on se lopputulos, ei ne keinot. Ja sit tääkin niin täysin subjektiivisia.


Opiskelu siltikään EI TEE kenestäkään tiedemiestä. Tai naista. Jos noi tekee tieteilijän, ni vittu mäki oon sellanen!



Ei teekkään, mut sä et voi myöskään kehittää esim. jotain uutta suurta fysiikanteoriaa ilman, että sä tunnet fysiikan alemmat funktiot ensin. Se on se osio mikä vaatii sitä raakaa duunia, eikä sekään vielä, kuten sanoit, itsessään tee susta mitään. Sen jälkeen kun sulla on ne datat siel pohjilla, ruvetaan vast kattelemaan, että kuka täällä lentää marssiin ja kuka ei. Tähän vaiheeseen ei (ainakaan vielä) voi oikaista mitenkään.




Et saa. Mut onnex tajuut, et tohon vaaditaan myös omakohtanen kokemus, ennen ku voi tehdä lopullisia johtopäätöksiä, jos niitä nyt ollenkaan voi. Mul ainaki muuttu minä-kuva psykedeelien vaikutuksesta niin paljon, etten sitä pysty selittämään. ”Wovonn Man nicht sprechen kann, darüber muss Man schweigen” Mut ihmettelen, ettet usko ihmisiä jotka niitä on imaillu?

Esim nyt on alettu uudelleen tutkia lsd´n käyttöä psykiatrisessa terapiassa, sillä voidaan luoda esim skitsofrenian ja psykoosien kaltaisia mallitiloja, ja mainitsemassani dokkarissa esim psykiatrit otti sitä päästäkseen lähemmäs potilaitaan.

Ongelma kyl on aineen subjektiivisuus. Lsd´n vaikutukset vaihtelee niin suuresti, enemmän kuin sienillä, joihin yleensä aina liittyy jokin luonnon kokemus. Ja tämäkin on ihan tutkittua, että ympäri maailman shamaanit ovat saaneet samanlaisia näkyjä sienistä, huolimatta kulttuuritaustasta tai asuinpaikasta.

Havaintoja tältä kesältä: kaks tyttöö nauro 6h putkeen (lsd) kämpän lattialla kierien ja ilkamoiden ja siinä se, ja toisel kerral yks tsubu kilahti kunnolla (6 x annos tatteja), vajos itkunsekaseen horrokseen, mut seuraavana päivänä kiitteli et ”nyt perkele tajuun itteäni paaaaaljon paremmin, kiitos!” MUTTA on mul frendei, jotka ei siihen enää koske ikinä, ku kilahtivat kunnon pelkotiloihin, ja oon minäki menny murhanhimosen alienin ajamal taksil Prahassa ku mukulakivet tihku myrkkyä ja auto ajo semmosist metrin levysist rei´ist talojen seinissä että humpsista vaan. Ja psykedeelinen matka myös rasittaa sitä päätä, seuraava päivä saattaa olla hontelohko. En itse ota enää kuin muutaman kerran (justnii...) vuodessa, ja mielummin rauhallisessa (hohhoijaa..) ympäristössä.

Tatit muuten rasittaa munuaisia tosi paljon, senkää takia niit ei kannattais imailla tasasempaa tahtii, jos siis laisinkaan. Muuten Suomessa oli elinvoimainen sienikulttuuri ennen muinoin, esim löytyy kirjotuksista et porolla on ostettu viis kärpässientä, tai et poromiehil oli sanonta et ”jossei muuten vaimoa ota, ni jotta se syö sienet”, meininkinä siis et muija syö tatit ja saa munuaisvaivat, ja ukko sit imailee kuset. Paremman väen bileissä oli ulkona köyhempää sakkia, jotka söi sieniä, ja sit parempi sakki ulkona kusella käydessään, kävi kusella monella tasolla, kusi ite ja jois tattiasyöneen virtsat. :D Ja ei tarvihe kauaa keskisessä Suomessa pyöriä, ku törmää johonkuhun ihan ”tavixee”, joka imailee just niit silokkeja, ku ”ainaha niit o syöty?”



Mistä voit olla varma, että sun muutokses on muutos parempaan suuntaan? Entä jos ne kuosit on vaan saanut sut jonkun erheellisen illuusion valtaan? Mitä takeita sinulla tästä on? Sitä miten jokin on, ei voida käyttää argumenttina sen puolesta, miten asian tulisi olla. (se, että kuoseis on tehty asioita ei tarkoita sitä, että tehdäkseen samoja asioita pitäisi tehdä kuoseiss)

Emmätiiä.

Eli siis pointti: psykedeelit vain muuttaa vanhaa, ei sinänsä tuo mitään uutta. (vai tippuux taivaalta kivitaului ku tempasee tatit naamaan? *hih* ) Eli se mitä se mitä sä oot alunperin on ainoa mikä vaikuttaa siihen mitä sä oot sen jälkeen.



En suosittele happoa (tai douseja ylipäätään) kellekään, joka tuntee sen epävarmaksi teoksi. Jos vähänkään arveluttaa, niin jättäkää väliin! (siin samaises lsd dokkaris Hoffman, siis lsd´n löytäjä, sanoo, et psykedeelejä pitäis ottaa vast ku on 50 vuotias
tai vanhempi!:D)



Emmäkää. Mut en oo keltään sitä kieltämässäkään. Kantsii vaan kelaa hetki, et mitä on tekemässä *piis*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Riku

Posts: 3,187

#1131 • • Riku The Little Prince

JustinSane:
No mutta eikös se seikka, että mitä luultavammin suurempi osa keksinnöistä on tehty streitillä päällä puhu sen puolesta, että keksintöjä on parempi tehdä selvinpäin? Siis kaiken järjen mukaan, jos deelipäissään sais parempia ja toteuttamiskelpoisempia ideoita, kaikkihan ne tohtorisedät kuosais!

Älä nyt liikaa yksinkertaista asioita. Tuossa vaiheessa pitäisi ruveta laskemaan kuoseissa oltu aika suhteessa selvinpäinoloaikaan ja sen perusteella sitten ruveta vertailemaan keksintöjen määrän suhdetta muokattuna epämääräisellä keksintöjen vaikeus&mullistavuusfaktorilla, jotta saisi mitään järkevää kuvaa todellisuudesta. Mutta ymmärrät varmaan että pätevän tuollaisen vertailun tekeminen on täysin mahdotonta.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

JustinSan

Posts: 822

#1132 • • Edited JustinSan Nullius in verba

pHaze:
---
JustinSane:
No mutta eikös se seikka, että mitä luultavammin suurempi osa keksinnöistä on tehty streitillä päällä puhu sen puolesta, että keksintöjä on parempi tehdä selvinpäin? Siis kaiken järjen mukaan, jos deelipäissään sais parempia ja toteuttamiskelpoisempia ideoita, kaikkihan ne tohtorisedät kuosais!
---
Älä nyt liikaa yksinkertaista asioita. Tuossa vaiheessa pitäisi ruveta laskemaan kuoseissa oltu aika suhteessa selvinpäinoloaikaan ja sen perusteella sitten ruveta vertailemaan keksintöjen määrän suhdetta muokattuna epämääräisellä keksintöjen vaikeus&mullistavuusfaktorilla, jotta saisi mitään järkevää kuvaa todellisuudesta. Mutta ymmärrät varmaan että pätevän tuollaisen vertailun tekeminen on täysin mahdotonta.



Kas sinäpä sen sanoit, koska on mahdotonta indikoida tarkasti sitä kuinka iso vaikutus psykedeelien käytöllä on ollut itse keksintöön, ei kyseessä IMO ole validi argumentti. Sitähän mä tässä koko ajan oon hokenutkin *nauru*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Riku

Posts: 3,187

#1133 • • Riku The Little Prince

JustinSane:
Kas sinäpä sen sanoit, koska on mahdotonta indikoida tarkasti sitä kuinka iso vaikutus psykedeelien käytöllä on ollut itse keksintöön, ei kyseessä IMO ole validi argumentti. Sitähän mä tässä koko ajan oon hokenutkin *nauru*

Ei tässä mitään pysty todistamaan kumpaankaan suuntaan, ja jos en ole sitä tarpeeks selvästi sitä tuonut ilmi, niin kyseessä on oma uskomukseni ja käsitykseni ilman mitään kattavia tilastoja tms sitä tukemassa. Kuten tässä on aiemmin todettu, niin ei psykedeelejä kokeilemattomalla voi olla minkäänlaista käsitystä niiden vaikutuksista, koska sitä ei yksinkertaisesti voi mitenkään järkevästi sanoilla kuvata.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Individual

Posts: 10,942

#1134 • • Individual HYPNO!

kuilu:
Toimiihan. Jos yksikin, siis vain yksi, ihmiskuntaa hyödyttänyt keksintö on saanut alkunsa psykedeelien vaikutuksen alaisena, se on argumentti sen puolesta.



Dachaun keskitysleireillä tehtyjen lääketieteellisten kokeiden on sanottu tuoneen hyötyä lääketieteelle. Onko se silti argumentti sellaisen toiminnan puolesta?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1135 • • Aziz Combat Fighter

Individual:
---
kuilu:
Toimiihan. Jos yksikin, siis vain yksi, ihmiskuntaa hyödyttänyt keksintö on saanut alkunsa psykedeelien vaikutuksen alaisena, se on argumentti sen puolesta.

---


Dachaun keskitysleireillä tehtyjen lääketieteellisten kokeiden on sanottu tuoneen hyötyä lääketieteelle. Onko se silti argumentti sellaisen toiminnan puolesta?



Noin, se oli siinä. Abandon all reason!
Karski

Posts: 6,049

#1136 • • Karski Pomon kätyri

Ana:
---
Individual:
---
kuilu:
Toimiihan. Jos yksikin, siis vain yksi, ihmiskuntaa hyödyttänyt keksintö on saanut alkunsa psykedeelien vaikutuksen alaisena, se on argumentti sen puolesta.
---
Dachaun keskitysleireillä tehtyjen lääketieteellisten kokeiden on sanottu tuoneen hyötyä lääketieteelle. Onko se silti argumentti sellaisen toiminnan puolesta?
---
Noin, se oli siinä. Abandon all reason!



Sun ehdollistuminen alkaa olla jo Pavlovilaista
luokkaa ;)

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Individual

Posts: 10,942

#1137 • • Edited Individual HYPNO!

kuilu:
Hahhah! Miksi poistit postis Yksilö? Onks sosiaalisia paineita? Enxmä ookkaa sun mielestä urpo? :(

Muuten, INdividual, ootsä siis sitä mieltä, et ne Dachaun lääkärit ei perustellu tekemisiään muille tai itselleen millään? Eli teki esim kaksostutkimusta ihan vaa vittumaisuuttaan ja pahuuttaan?

- judenhymiöraus -

¨

Olitpas tarkkana. No nyt sulla on juhlapäivä.
He perustelivat sen sillä, että heidän mielestään juutalaiset ovat alempaa rotua, joiden kohtelusta oli se sitten minkälaista tahansa
ei tarvinnut välittää.
Toki heillä oli tavoitteena esimerkiksi altistamalla vangit kylmään tai painekammiokokeseen keksiä keinoja, jolla pelastaa enemmän luftwaffem sotilaita. Onko se sun mielestäsi tarpeeksi hyvä perustelu siihen missä olosuhteissa ja miten nämä kokeet tapahtui?

Edit:
Poistin sen siksi, että vielä ei ole kertaakaan täällä keskutellessa tarvinnut alkaa toisiaa haukkumaan, mutta myönnän, että äsken se oli lähellä. Painun nurkkaan häpeämään.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1138 • • Aziz Combat Fighter

Tres:
---
Ana:
---
Individual:
---
kuilu:
Toimiihan. Jos yksikin, siis vain yksi, ihmiskuntaa hyödyttänyt keksintö on saanut alkunsa psykedeelien vaikutuksen alaisena, se on argumentti sen puolesta.
---
Dachaun keskitysleireillä tehtyjen lääketieteellisten kokeiden on sanottu tuoneen hyötyä lääketieteelle. Onko se silti argumentti sellaisen toiminnan puolesta?
---
Noin, se oli siinä. Abandon all reason!

---


Sun ehdollistuminen alkaa olla jo Pavlovilaista
luokkaa ;)



Lääh lääh. Toi oli vaan niin hyvin sanottu jossain, missä oli listattu sellaset 10 viimeistä naulaa hyvän keskustelun arkkuun, ja niistä toka tai kolmas oli natsireferenssit, must on hauskaa noteraata, että ne ilmestyy melkein aiheeseen kuin aiheeseen jossain välissä :)
JustinSan

Posts: 822

#1139 • • JustinSan Nullius in verba

kuilu:
---

Toimiihan. Jos yksikin, siis vain yksi, ihmiskuntaa hyödyttänyt keksintö on saanut alkunsa psykedeelien vaikutuksen alaisena, se on argumentti sen puolesta.

Eli (perunasta vuollen), jos keksin hilavitkuttimen kännissä, ja totean, etten olisi sitä ikinä selvinpäin keksinyt, niin se viinan juonti ja päihtymystila johti hilavitkuttimen keksimiseen. Elikkä hilavitkutin on argumentti viinan juonnin puolesta, siinä tapauksessa. Siitä sitten vain väittelemään, kuinka pätevä argumentti on.



Nyt on minun vuoroni kiittää siitä, että argumentoit puolestani *vink*



Eivät tuo, mutta vapauttavat lukkoja aivoissa ja ajattelussa.



Tai lukitsevat lisää? Entä jos niitä lukkoja ei ole tarkoitettukaan avattaviksi?


Hmmm. En pysty väittämään vastaan kunnollisin perustein. Esim vuosien meditaation jälkeen on mahdollista saavuttaa ns nollatila aivoihin. Mut se on mahdollista saavuttaa myös äänen avulla, esim 440 Hz siniaaltoo vasemmast ja sen cosinii oikeest luurist, ni olikse jotai viidenneksellä (muuten sama osuus on hypnotismii reagoivilla) aivot veti flatlinee.



Mikä tässä tiessä on huonoa? Mikä tekee tässä tapauksessa "oikotiestä" paremman?


No kyllä se musta vaikuttais, ainaki suuren osan kristittyjen suhtautumisee. Joko uskoonsa tai sieniin. :D



No ainakaan allekirjoittaneen kaltaiseen pakanaan se ei vaikuttaisi millään tavoin. Toisaalta se olisi kyllä kieltämättä herkullinen tilanne *nauru*


Ja ihan selvin päin! :)))



Pistetään maanantain piikkiin.



:) Kuilun tuolla puolen, onko siellä muuta ku pohja?



Toivottavasti edes se.


Häh? Eli siis uskot sittenkin tiedemiehen voivan päästä loistaviinkin lopputuloksiin sekispäisyydestään "huolimatta"?



Enhän minä sitä missään vaiheessa ole kieltänytkään? (ainakaan tarkoituksenani ei ole moinen ollut)
Edelleen, once and for all, minun näkemykseni mukaan sitä, että deelipäissään on tehty keksintöjä ei voi käyttää psykedeelien käyttöä / hyödyllisyyttä puoltavana argumenttina. Siis tämä on minun mielipiteeni asiaan, ollut koko ajan.


On se, jos se kirja jää kokonaan kirjoittamatta ilman kokaiinia.



Miten voit määritellä tämän? Liian kaukaahaettua, liian ympäripyöreätä. (psst. tätäkään keskustelua ei voitas käydä jos jommankumman isovaari ois aikanaan tuikannukki eri reikää)


Haaa! Olen eri mieltä. Tuossa tapauksessa temaattinen puute tekee vain keksijästään varmasti vaikeasti ymmärrettävän, siis tiedepiireissä.



Siksipä se pohja tarvitaankin. Mitä teet kaikella maailman tiedolla jos et voi kertoa sitä muille tai soveltaa käytäntöön?


Varsinki fysiikas. Esim teoreettinen matikka (ja fysiikka sen puoleen) vaatii jo asioiden alempien tasojen tuntemista.



Niin. Sanomistani voitaneen laajentaa koskemaan myös näitä aloja. Tai biologiaa. Tai historiaa.


Einstein oli kehno oppilas ja patenttivirkailija.



Mutta tunsi silti fysiikan perusteet?


Idiot savant tyypit, siis jotkut, kykenee monimutkaisiinkin matemaattisiin laskuihin ja yhtälöiden muodostamiseen ilman mitään aiempaa koulutusta.



Mitä tekemistä tällä on psykedeelien käytön kanssa? Lisäksi tämäntyyppiset henkilöt ovat erityisosaamiseltaan hyvin kapea-alaisia, kokonaisvaltaisempi tietämys, ymmärrys ja hahmotus usein puuttuvat. Siitä nimikin.


En voikaan olla varma, ennen kuin olen kokenut.



Kokenut mitä? Mistä voit olla varma senkään jälkeen?


:) Ei mitään sellaisia takeita, jotka sinä hyväksyisit. Vai hyväksytkö tässä, jos sanon, että niin ei ole käynyt, koska olen varma siitä?



Miten voit sanoa olevasi varma? Tunnetko itsesi? Täysinkö? Pystyt tarkkailemaan itseäsi objektiivisesti? Istuskelet pallilla ja katselet alas sieluparkaasi ja toteat "tämä on hyvä"?


????? Mitä, häh? Eli kun sanot, että tiedettä tehdään selvinpäin, niin se EI ollutkaan argumentti sen puolesta, että niin tulisikin tehdä?

Ja sit sä väität, et selvin päin on tehty asioita, joita tehdäkseen tulee olla jatkossakin selvin päin?

;D (ennenku lauseen pistät liikkeelle, ni testaa se ainakin ensin lauseen negaatiolla)



Ei tuon lausekkeen negaatiokaan mitenkään ole ristiriidassa aiemmin sanomani kanssa. Olen koko ajan vain jankannut, että sitä ei voida käyttää argumenttina kumpaankaan suuntaan.


Hmmm. Epäkelpo lause. Jos jokin vanha muuttuu joksikin mitä se ei ikinä ole ollut, siitä tulee uutta.



Onko se edes mahdollista? Muuttuuko kivi toiseksi jos halkaiset sen? Kun puu syksyllä ensi kertaa pudottaa lehtensä, onko se eri puu kuin keväällä niitä ensi kertaa kasvattaessaan?


Kyl, kyl. Mut mitä jos sulta on piilotettu jokin asia, mistä et ole tietoinen? Ja se paljastuu sulle vain psykedeelisen kokemuksen kautta?



Tai sitten vain ajattelemalla? Oppimalla? Tuntemalla? Elämällä?


Terence McKennan teorian mukaan, psykedeelit ovat osa ihmisen seurtaavaa evolutiivista vaihetta.
- muutoshymiö -



Olen McKennan kanssa siinä samaa mieltä, että ihmisrodun seuraava evolutiivinen askel tulee mitä luultavimmin tapahtumaan nimenomaan ajatusten ja ideoiden tasolla, eikä niinkään fysikaalisina muutoksina.
Metodeista olen vain eri mieltä.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

JustinSan

Posts: 822

#1140 • • Edited JustinSan Nullius in verba

pHaze:
---
Ei tässä mitään pysty todistamaan kumpaankaan suuntaan, ja jos en ole sitä tarpeeks selvästi sitä tuonut ilmi, niin kyseessä on oma uskomukseni ja käsitykseni ilman mitään kattavia tilastoja tms sitä tukemassa. Kuten tässä on aiemmin todettu, niin ei psykedeelejä kokeilemattomalla voi olla minkäänlaista käsitystä niiden vaikutuksista, koska sitä ei yksinkertaisesti voi mitenkään järkevästi sanoilla kuvata.



Yritit käyttää sitä argumenttina psykedeelien hyödyllisyydestä. Siihen tartuin koska mielestäni sitä ei voitu käyttää validina argumenttina. Oletko nyt siis kanssani samaa mieltä vai et? :)

Tuo psykedeelien ?käsittämättömyys? haiskahtaa aika pahasti argumentum ad populumilta *vink*
http://philosophy.lander.edu/logic/popular.html (kohta "snob appeal") *nauru*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."