Huumeista

3,602 posts, 181 pages, 1,847,318 views

JustinSan

Posts: 822

#1081 • • Edited JustinSan Nullius in verba

pHaze:

Kuka väittää psykedeelejä sekavaksi tilaksi? Psykedeelithän lähinnä muuttavat ajatusmalleja ja lisäävät luovuutta tavoilla joihin ihmismieli harvemmin normaalisti kykenee. Suuret tieteelliset saavutukset eivät sitäpaitsi niinkään synny jonkun laskukaavan pilkuntarkasta viilaamisesta, vaan pikemminkin jonkun uuden asian kehittämisestä ja keksimisestä tavalla jota kukaan muu ei ole vielä onnistunut keksimään.



No mitä mä nyt oon trippailijoita kattelut niin eipä se nyt kovin selkeältäkään ole vaikuttanut se toiminta *nauru*
Muttajoo, kuten sanoin innovaatiot on asia erikseen, sen jälkeinen duuni onkin sitten aivan eri asia. Tieteenalasta riippuen tämä vaihe on yleensä sitä pilkunviilaamista ja en jaksa uskoa, että kukaan aktiivikäyttäjä siihen pystyy. (ts. tekemään sitä duunia jatkuvasti kuoseissa)


No musta on mielenkiintosta seurata aina näitä suurina neroina pidettyjä tyyppejä, ja havaita kuinka monet näistä ovat loppujen lopuksi olleet huumeidenkäyttäjiä. Eihän se nyt mitään todista sinällään, mutta paha tuollaista onkaan millään objektiivisesti mitata.



Mua edelleen kiinnostaa nää "monet".
Tähän mennessä oot saanut mainittua yhden. Pikaisilla googlaamisillakaan en löytänyt mitään huumeitakäyttävää neropattimassaa.
"Se jätkä oli nero ja käytti deelei" = deelit = hyvä
"Hitler oli piripää" = piri = paha *nauru*

Mutta tosiaan, ihan mielenkiinnosta, jos sulla ois jotain linkkiä heittää tmv.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Riku

Posts: 3,187

#1082 • • Riku The Little Prince

JustinSane:
No mitä mä nyt oon trippailijoita kattelut niin eipä se nyt kovin selkeältäkään ole vaikuttanut se toiminta *nauru*
Muttajoo, kuten sanoin innovaatiot on asia erikseen, sen jälkeinen duuni onkin sitten aivan eri asia. Tieteenalasta riippuen tämä vaihe on yleensä sitä pilkunviilaamista ja en jaksa uskoa, että kukaan aktiivikäyttäjä siihen pystyy. (ts. tekemään sitä duunia jatkuvasti kuoseissa)

No psykedeelit harvemmin ovat aineita mitä kukaan kovin aktiivisesti käyttää, jos nyt ei ruveta kannabista laskemaan psykedeeliksi. Eiköhän se ole aika satunnaista käyttöä kun ei moisia voi kovin aktiivisesti käyttää hajottamatta päätään, eikä niillä niin paljoa päihdekäyttöpotentiaalia olekaan. Enpä muista ikinä kuulleenikaan yhdestäkään psykedeelejä nistimäisesti käyttävästä ihmisestä.

Mua edelleen kiinnostaa nää ”monet”.
Tähän mennessä oot saanut mainittua yhden. Pikaisilla googlaamisillakaan en löytänyt mitään huumeitakäyttävää neropattimassaa.
”Se jätkä oli nero ja käytti deelei” = deelit = hyvä
”Hitler oli piripää” = piri = paha *nauru*

Mutta tosiaan, ihan mielenkiinnosta, jos sulla ois jotain linkkiä heittää tmv.

Epäilinkin että tuohon takerrutaan ;) En ruvennut listaamaan koska en jaksanut ruveta kaivamaan netistä mitään linkkejä väitteideni tueksi, enkä nyt ole ihan jokaista avaamaani linkkiä tästäkään aiheesta tullut bookmarkanneeksi. Ensimmäisinä nyt mieleeni muistuvat ainakin Einstein ja Freud, mutta nämä lienevät niin yleisesti tiedossa että todistusaineistoa varmaan löytyy kohtuullisen helpolla jos rupeaa kaivamaan. Ja tietysti kaikkia aineita ja päihteitä voi käyttää joko 'oikein' tai 'väärin', joten eivät nekään mikään varma oikotie onneen ole, väitän ainoastaan että ne avaavat täysin uudenlaisia näkökulmia, ajatusmaailmoja ja -malleja.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

henkka

Posts: 4,973

#1083 • • Edited henkka
tossa jotain listaa, löyty googlaamalla

http://www.soveriegn.freeservers.com/drugs.htm

Jimi Hendrix oli aika yllär i*justjoo*

Mut tää oli mun mielest aika jees: Thomas Jefferson, U.S. president, inventor, architect, marijuana farmer
JustinSan

Posts: 822

#1084 • • JustinSan Nullius in verba

pHaze:

No psykedeelit harvemmin ovat aineita mitä kukaan kovin aktiivisesti käyttää, jos nyt ei ruveta kannabista laskemaan psykedeeliksi.



Kyllä mä ainakin lasken sen ihan suoraan psykedeeliksi.


Eiköhän se ole aika satunnaista käyttöä kun ei moisia voi kovin aktiivisesti käyttää hajottamatta päätään, eikä niillä niin paljoa päihdekäyttöpotentiaalia olekaan. Enpä muista ikinä kuulleenikaan yhdestäkään psykedeelejä nistimäisesti käyttävästä ihmisestä.



Mä oon. Trust me, it ain´t a pretty sight *nauru*



Epäilinkin että tuohon takerrutaan ;) En ruvennut listaamaan koska en jaksanut ruveta kaivamaan netistä mitään linkkejä väitteideni tueksi, enkä nyt ole ihan jokaista avaamaani linkkiä tästäkään aiheesta tullut bookmarkanneeksi. Ensimmäisinä nyt mieleeni muistuvat ainakin Einstein ja Freud, mutta nämä lienevät niin yleisesti tiedossa että todistusaineistoa varmaan löytyy kohtuullisen helpolla jos rupeaa kaivamaan. Ja tietysti kaikkia aineita ja päihteitä voi käyttää joko ´oikein´ tai ´väärin´, joten eivät nekään mikään varma oikotie onneen ole, väitän ainoastaan että ne avaavat täysin uudenlaisia näkökulmia, ajatusmaailmoja ja -malleja.



Jossain kuulin kerran sanottavan, että "Psykedeeleistä tulee oivaltava olo, mutta se ei tarkoita, että välttämättä tajuaisi yhtään mitään" :)

Enkä nyt mitenkään tuota psykedeelien vaikutusta ajatteluun olekkaan kyseenalaistamassa vaan nimenomaan tuohon tartuin, että "monet tieteelliset keksinnöt on keksitty psykedeelien vaikutuksen alaisena".

Mitä Einstein kuosas? Tosta en ollut aiemmin kuullutkaan.

Mutta edelleen; sitä, että jotkut ovat käyttäneet psykedeelejä ja keksineet jotain/tehneet jonkun muun läpimurron, ei juurikaan voi käyttää ?puolesta?-argumenttina.
Eivät ne tosiaan ole mikään oikotie onneen, lappu ei tee susta tee susta tiedemiestä, kakskyt vuotta opiskelua ja korkea älykkyys tekevät. Karrikoiden sanottuna.

Varmaan aika hiton monet asiat on keksitty tupakoidessakin, mutta se tuskin tekee tupakoinnista mitenkään hyvää juttua *vink*

henkka:
tossa jotain listaa, löyty googlaamalla

http://www.soveriegn.freeservers.com/drugs.htm

Jimi Hendrix oli aika yllär i*justjoo*



Se nyt tuskin lienee kenellekkään ylläri, että viihdemaailma imailee koksua, tässä kun nyt kyse oli lähinnä psykedeelejä käyttävistä tiedemiehistä, eipä niitä nyt tuossakaan listassa hirveästi ollut. Muutenkin tuon listan uskottavuus vähän siinä ja siinä.

Jesus the Nazerite; Carpenter, Rabbi, "Christ" *lmao*


Mut tää oli mun mielest aika jees: Thomas Jefferson, U.S. president, inventor, architect, marijuana farmer



WANHA! *nauru*
Tiesitkö muuten, että Yhdysvaltain alkuperäinen itsenäisyysjulistuskin kirjoitettiin hamppupaperille? *hih*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

phanatic

Posts: 1,123

#1085 • • phanatic

pHaze:
Itse pitäisin itsensä kehittämistä melkeinpä tärkeimpänä tavoitteena elämässä, ja sen saavuttaminen on siis hyväksyttävää lähes millä keinolla tahansa.



Psykedeelit ovat vaarallinen oikotie. Meditaatio johtanee todennäköisemmin hyvään lopputulokseen ja tasapainoiseen mieleen kuin pika"valaistumiset". Noita "valaistuneita" on nähty ihan tarpeeksi, oivallukset ovat useimmiten tasoa "systeemi haisee, mutta mulla ei ole mitään rakentavia ehdotuksia sen parantamiseksi" ja "minä olen oikeassa, kaikki eri mieltä olevat ovat valaistumattomia". Ei siinä lapussa tai sienessä mitään ajatuksia ole, it's all in your head.

Jokainen kuitenkin kulkekoon omaa polkuaan.
Riku

Posts: 3,187

#1086 • • Riku The Little Prince

JustinSane:
Kyllä mä ainakin lasken sen ihan suoraan psykedeeliksi.

Njoo, mutta aika miedoksi sellaiseksi.

Mä oon. Trust me, it ain´t a pretty sight *nauru*

Eihän addiktiot ikinä olekaan. Mutta se ei vielä tee itse aineista huonoja tai pahoja, ainoastaan niistä jotka eivät osaa käyttää niitä.

Jossain kuulin kerran sanottavan, että ”Psykedeeleistä tulee oivaltava olo, mutta se ei tarkoita, että välttämättä tajuaisi yhtään mitään” :)

On tuokin ihan pätevä pointti, ja osittain tottakin. Mutta vain osittain.

Mitä Einstein kuosas? Tosta en ollut aiemmin kuullutkaan.

Nyt joudun ottamaan kyllä sanojani sen verran takaisin, että en löytänyt tuosta pikaisen netin tutkimisen perusteella mitään linkkiä, joten voi olla että muistan väärinkin.

Mutta edelleen; sitä, että jotkut ovat käyttäneet psykedeelejä ja keksineet jotain/tehneet jonkun muun läpimurron, ei juurikaan voi käyttää ?puolesta?-argumenttina.
Eivät ne tosiaan ole mikään oikotie onneen, lappu ei tee susta tee susta tiedemiestä, kakskyt vuotta opiskelua ja korkea älykkyys tekevät. Karrikoiden sanottuna.

Ei sitä suoraan voikaan, mutta eipä tuon perusteella voi sanoa mitään toiseenkaan suuntaan. Psykedeelit kuitenkin ovat useilla ihmisillä auttaneet ymmärtämän matematiikkaa ja luonnontietäitä aivan uudella tavalla. Olenpa kuullut tarinoita ihmisistä, jotka ovat olleet aivan hukassa juuri matematiikan kanssa, mutta ovat psykedeeleissä matikan kirjan käteen napattuaan osanneet kaiken kuin vettä vain. Mutta nuo ovat taas niitä empiirisiä juttuja, joita ei oikein voi millään faktoilla todistaa.

Varmaan aika hiton monet asiat on keksitty tupakoidessakin, mutta se tuskin tekee tupakoinnista mitenkään hyvää juttua *vink*

Tupakointi tuskin muuttaa ihmisten ajattelumalleja juurikaan, mutta tuskinpa kovin monet julkisesti haluaisivat tässä yhteiskunnassa kertoa huumeiden vaikuttaneen kriittisesti heidän ajattelunsa kehittymiseen jos siinä ei olisi heidän mielestään todella jotain perää.

Jesus the Nazerite; Carpenter, Rabbi, ”Christ” *lmao*

Tuossa leffassa selitettiin myös kuinka aika suuri osa eri uskonnoista on syntynyt nimenomaan psykedeelien johdosta. Uskokoon ken tahtoo tietty.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Android

Posts: 3,908

#1087 • • Android

phanatic:
---
pHaze:
Itse pitäisin itsensä kehittämistä melkeinpä tärkeimpänä tavoitteena elämässä, ja sen saavuttaminen on siis hyväksyttävää lähes millä keinolla tahansa.

---


Psykedeelit ovat vaarallinen oikotie. Meditaatio johtanee todennäköisemmin hyvään lopputulokseen ja tasapainoiseen mieleen kuin pika”valaistumiset”. Noita ”valaistuneita” on nähty ihan tarpeeksi, oivallukset ovat useimmiten tasoa ”systeemi haisee, mutta mulla ei ole mitään rakentavia ehdotuksia sen parantamiseksi” ja ”minä olen oikeassa, kaikki eri mieltä olevat ovat valaistumattomia”. Ei siinä lapussa tai sienessä mitään ajatuksia ole, it´s all in your head.

Jokainen kuitenkin kulkekoon omaa polkuaan.



Joo, mutta psykedeelien avuilla voi aktivoida myös niitä aivojen osa-alueita joita ei tavallisesti käytä/tiedosta, ts. voivat olla oikotie alitajuntaan. Ja se, että muutamia valitettavia tapauksia on nähty, ei tarkoita sitä että psykedeeleissä ei koskaan voisi olla potentiaalia mihinkään hyvään. Myönnän toki että meditaatio on turvallisempi ja riskittömämpi tapa tutkia itseään ja mieltään, mutta ei suinkaan ainoa tapa. Sitäpaitsi meditaatio ja psykedeelit ei poissulje toisiaan. Parhaassa tapauksessa voi jopa täydentää toisiaan.
Riku

Posts: 3,187

#1088 • • Riku The Little Prince

phanatic:
Psykedeelit ovat vaarallinen oikotie. Meditaatio johtanee todennäköisemmin hyvään lopputulokseen ja tasapainoiseen mieleen kuin pika”valaistumiset”.

Tuo taitaa olla enemmän sun oma mielipide kuin faktaa? Eikä psykedeelien tarkoitus mielestäni olekaan johtaa 'pikavalaistumiseen', vaan antaa uusia näkökulmia joita voi sitten kehittää ja miettiä rauhassa eteenpäin.

Noita ”valaistuneita” on nähty ihan tarpeeksi, oivallukset ovat useimmiten tasoa ”systeemi haisee, mutta mulla ei ole mitään rakentavia ehdotuksia sen parantamiseksi” ja ”minä olen oikeassa, kaikki eri mieltä olevat ovat valaistumattomia”. Ei siinä lapussa tai sienessä mitään ajatuksia ole, it´s all in your head.

Kaikki ajatuksethan ovat päässäsi, mutta niiden ulos saaminen voi joskus olla mahdotonta ilman joitain ulkopuolisia vaikutteita. Siihen minun on paha sanoa mitään, millaisia psykedeelien käyttäjät keskimäärin tai yleensä ovat, kyllähän niillä saa nuppinsa sekaisin ja tajuntansa käännettyä nurin jos käyttö on holtitonta. Itse kuitenkin haen takaa noilla väitteilläni lähinnä itsetutkiskelua ja ajatusmallien monipuolistamista, enkä pidä järkevänä yhdenkään ihmisen väitteitä siitä että mikään ajatusmaailma olisi ylivertainen tai oikea muihin verrattuna.

Jokainen kuitenkin kulkekoon omaa polkuaan.

Jep, minusta vain kaikki tiet pitää säilyttää avoimina.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

henkka

Posts: 4,973

#1089 • • henkka

JustinSane:
Se nyt tuskin lienee kenellekkään ylläri, että viihdemaailma imailee koksua, tässä kun nyt kyse oli lähinnä psykedeelejä käyttävistä tiedemiehistä, eipä niitä nyt tuossakaan listassa hirveästi ollut. Muutenkin tuon listan uskottavuus vähän siinä ja siinä.

Jesus the Nazerite; Carpenter, Rabbi, ”Christ” *lmao*



Enpä ton listan paikkaansapitävyydestä tiiä mutta enpä sitä nyt niin mahdottomanakaan pidä.

Mutta totta joo eipä tuoltakaan listalta niitä psykedeeli-nerojakaan juuri ole.

Mietinpä vaan että onkohan murto-osaakaan niistä 'keksinnöistä' sekä tieteen läpimurroista
syntynyt jonkin aineen alaisena...



WANHA! *nauru*
Tiesitkö muuten, että Yhdysvaltain alkuperäinen itsenäisyysjulistuskin kirjoitettiin hamppupaperille? *hih*



Himmeet, enpä tienny. Siitä varmaan sais semmoset sauhut että Clintonin Billykin haluis hatshinsha. haha hoho... heeh. ehe.
phanatic

Posts: 1,123

#1090 • • Edited phanatic

pHaze:
Eihän addiktiot ikinä olekaan. Mutta se ei vielä tee itse aineista huonoja tai pahoja, ainoastaan niistä jotka eivät osaa käyttää niitä.



Jep. Ei crackissä mitään vikaa ole, ainoastaan ihmisissä jotka jää siihen koukkuun. Niin kauan, kuin asenneilmapiiri on se, että riippuvuus on oma vika ja tyhmät kärsiköön heikkoudestaan, en kannata minkään uuden päihteen laillistamista. Tapa, miten alkoholiongelmaisia kohdellaan ei ole kovin mieltäylentävää - mieti miltä tuntuisi jos ruokamyrkytyksestä tajuttomaksi päätyneet ja itsensä päälle oksentelevat potilaat heitettäisiin niska-perseotteella putkaan yöksi kuolemaan.
Riku

Posts: 3,187

#1091 • • Riku The Little Prince

phanatic:
Jep. Ei crackissä mitään vikaa ole, ainoastaan ihmisissä jotka jää siihen koukkuun.

No myönnetään, en mäkään ihan kaikkia aineita yleiseen käyttöön hyväksyisi ja laillistaisi noin vain.

Niin kauan, kuin asenneilmapiiri on se, että riippuvuus on oma vika ja tyhmät kärsiköön heikkoudestaan, en kannata minkään uuden päihteen laillistamista. Tapa, miten alkoholiongelmaisia kohdellaan ei ole kovin mieltäylentävää - mieti miltä tuntuisi jos ruokamyrkytyksestä tajuttomaksi päätyneet ja itsensä päälle oksentelevat potilaat heitettäisiin niska-perseotteella putkaan yöksi kuolemaan.

Yksi laillistamisen mukana toivottavasti seuraavista positiivisista puolista uskoakseni olisikin yleinen asenteiden muuttuminen. Nykyisin nistejä pidetään suurinpiirtein ihmisarvoa omaamattomina hylkiöinä, joita ei edes haluta auttaa. Tämä asia kaipaisikin suurta muutosta, ja itse ainakin suorastaan halveksin tuollaisen asenteen omaavia ihmisiä.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

phanatic

Posts: 1,123

#1092 • • phanatic

pHaze:
Yksi laillistamisen mukana toivottavasti seuraavista positiivisista puolista uskoakseni olisikin yleinen asenteiden muuttuminen. Nykyisin nistejä pidetään suurinpiirtein ihmisarvoa omaamattomina hylkiöinä, joita ei edes haluta auttaa. Tämä asia kaipaisikin suurta muutosta, ja itse ainakin suorastaan halveksin tuollaisen asenteen omaavia ihmisiä.



Eipä rapajuoppoihin paljon humaanimmin suhtauduta.
evvk

Posts: 1,918

#1093 • • evvk
drugs kill!
Riku

Posts: 3,187

#1094 • • Riku The Little Prince

Mark Hamilton:
drugs kill!

People kill! Ban people!

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Individual

Posts: 10,942

#1095 • • Individual HYPNO!

pHaze:
---
phanatic:
Jep. Ei crackissä mitään vikaa ole, ainoastaan ihmisissä jotka jää siihen koukkuun.
---
No myönnetään, en mäkään ihan kaikkia aineita yleiseen käyttöön hyväksyisi ja laillistaisi noin vain.

---
Niin kauan, kuin asenneilmapiiri on se, että riippuvuus on oma vika ja tyhmät kärsiköön heikkoudestaan, en kannata minkään uuden päihteen laillistamista. Tapa, miten alkoholiongelmaisia kohdellaan ei ole kovin mieltäylentävää - mieti miltä tuntuisi jos ruokamyrkytyksestä tajuttomaksi päätyneet ja itsensä päälle oksentelevat potilaat heitettäisiin niska-perseotteella putkaan yöksi kuolemaan.
---
Yksi laillistamisen mukana toivottavasti seuraavista positiivisista puolista uskoakseni olisikin yleinen asenteiden muuttuminen. Nykyisin nistejä pidetään suurinpiirtein ihmisarvoa omaamattomina hylkiöinä, joita ei edes haluta auttaa. Tämä asia kaipaisikin suurta muutosta, ja itse ainakin suorastaan halveksin tuollaisen asenteen omaavia ihmisiä.

¨

Oletteko siis sitä mieltä, ettei päideongelmaisiä tässä maassa hoideta millään muulla tavalla kuin heittämällä vähäksi aikaa putkaan?
Olkoonkin kansan mielipide heistä mikä tahansa, niin ei sillä mielestäni ole mitään tekemistä esim. narkomaaneille annettavan avun kanssa. Ja tällä tarkoitan kaikkia katkaisuhoitoja, korvaushoitoja, lääkärinapua, lääkeapua etc. Että kyllä terveydenhuollonkin resursseista menee rahaa ja voimavaroja narkomaanien hoitamiseen ja auttamiseen. Rohkenisin väittää, että jopa merkittävä osa.
Siinä miten tehokasta kukin hoitomuoto on ja onko se oikea juuri sille henkilölle on parantamisen varaa. Usein evätään pääsy narkomaanin haluamaan hoito-ohjelmaan lääkärin omalla mielipiteellä asiasta, vaikka potilas itse tietäisi sen olevan hänelle juuri se oikea. Joskus vaatimukset päästä hoito-ohjelmaan ovat narkomaanin elämäntilanteen huomioonottaen mahdottomia. Tai sitten hoito loppuu kesken juuri kun siitä alkaisi olemaan apua.
Tämä ei mielestäni johdu niinkään mielipide ilmastosta kuin siitä, että terveydenhuollon rahat ovat tässä maassa vähissä ja sitä rahaa ei yksinkertaisesti riitä joka paikkaan.
Ottakaa kantaa...
evvk

Posts: 1,918

#1096 • • evvk

pHaze:
---
Mark Hamilton:
drugs kill!

---
People kill! Ban people!



People kill for drugs
phanatic

Posts: 1,123

#1097 • • phanatic

Individual:
Oletteko siis sitä mieltä, ettei päideongelmaisiä tässä maassa hoideta millään muulla tavalla kuin heittämällä vähäksi aikaa putkaan?



En ole. Puistoihin taintuneet alkoholimyrkytyksestä kärsivät raijataan silti käytännössä poikkeuksetta putkaan eikä ensiapuun. Putkakuolemia ei juuri tutkita eikä niistä langeteta sanktioita poliiseille.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1098 • • Aziz Combat Fighter

phanatic:
---
Individual:
Oletteko siis sitä mieltä, ettei päideongelmaisiä tässä maassa hoideta millään muulla tavalla kuin heittämällä vähäksi aikaa putkaan?

---


En ole. Puistoihin taintuneet alkoholimyrkytyksestä kärsivät raijataan silti käytännössä poikkeuksetta putkaan eikä ensiapuun. Putkakuolemia ei juuri tutkita eikä niistä langeteta sanktioita poliiseille.



Putkassa on oma sairaanhoitohenkilökuntansa, ainakin tossa helsingin selviämisasemalla. Ei niitä myrkytystilassa olevia juoppoja vaan johonkin nurkkaan viskata ja jokainen putkakuolema kyllä tutkitaan tarkasti vaikkei niistä tutkimuksista ja niiden tuloksista raflaavia lööppejä revitäkään.
Individual

Posts: 10,942

#1099 • • Edited Individual HYPNO!

phanatic:
---
Individual:
Oletteko siis sitä mieltä, ettei päideongelmaisiä tässä maassa hoideta millään muulla tavalla kuin heittämällä vähäksi aikaa putkaan?

---


En ole. Puistoihin taintuneet alkoholimyrkytyksestä kärsivät raijataan silti käytännössä poikkeuksetta putkaan eikä ensiapuun. Putkakuolemia ei juuri tutkita eikä niistä langeteta sanktioita poliiseille.



Tässä olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Minkähän logiikan mukaan se putka on ainoa oikea paikka mihin sammuneet tai juuri nämä
” alkoholimyrkytyksestä kärsivät” viedään. Eikö todellakaan ole resursseja esim. selviävisasemien ottaa näitä henkilötä vastaan.
Tietenkin onhan putka silloin sivullisten turvallisuuden kannalta parempi paikka jos sinne viety henkilö alkaa käyttyäytyä väkivaltaisesti.
Mutta se on outoa, että putkakuolemiin suhtaudutaan täyden välinpitämättömyyden vallassa tai sitä hommaa ei edes tiedosteta.
Se ei tunnu ihmisille merkitsevän yhtään mitään. Eikä tosiaankaan niinkuin sanot, niitä tunnuta tutkivan. Tai ainakaan en ole misssään ikinä kuullut, että kukaan viranomainen olisi joutunut tämän asian tiimoilta edesvastuuseen.
Sellainen ehdotushan taisi olla ilmassa, että pelastushenkilökunta esim. palomiehet alkaisivat poliisiin sijaan huolehtia sammuneista, mutta he torjuivat ehdotuksen suoralta kädeltä. Liekö vedonneet resursseihin hekin.

Edit: Ana ehtikin jo replytä, joten en sitten ollutkaan ihan perillä asioista.
Mutta miksi näitä putkakuolemia sitten koko ajan tapahtuu, eli onkohan edes suunnitteillä mitään muuta keinoa.
Avatar
#1100 • • niomic Guest
Lisäisin vielä tuohon anan kommenttiin, että lukemani mukaan putkakuolemat johtuvat pääosin elimistön huonosta kunnosta, eli denat saa sydäreitä tai vastaavia kohtauksia.