kuilu:
---
Toimiihan. Jos yksikin, siis vain yksi, ihmiskuntaa hyödyttänyt keksintö on saanut alkunsa psykedeelien vaikutuksen alaisena, se on argumentti sen puolesta.
Eli (perunasta vuollen), jos keksin hilavitkuttimen kännissä, ja totean, etten olisi sitä ikinä selvinpäin keksinyt, niin se viinan juonti ja päihtymystila johti hilavitkuttimen keksimiseen. Elikkä hilavitkutin on argumentti viinan juonnin puolesta, siinä tapauksessa. Siitä sitten vain väittelemään, kuinka pätevä argumentti on.
Nyt on minun vuoroni kiittää siitä, että argumentoit puolestani
Eivät tuo, mutta vapauttavat lukkoja aivoissa ja ajattelussa.
Tai lukitsevat lisää? Entä jos niitä lukkoja ei ole tarkoitettukaan avattaviksi?
Hmmm. En pysty väittämään vastaan kunnollisin perustein. Esim vuosien meditaation jälkeen on mahdollista saavuttaa ns nollatila aivoihin. Mut se on mahdollista saavuttaa myös äänen avulla, esim 440 Hz siniaaltoo vasemmast ja sen cosinii oikeest luurist, ni olikse jotai viidenneksellä (muuten sama osuus on hypnotismii reagoivilla) aivot veti flatlinee.
Mikä tässä tiessä on huonoa? Mikä tekee tässä tapauksessa "oikotiestä" paremman?
No kyllä se musta vaikuttais, ainaki suuren osan kristittyjen suhtautumisee. Joko uskoonsa tai sieniin. :D
No ainakaan allekirjoittaneen kaltaiseen pakanaan se ei vaikuttaisi millään tavoin. Toisaalta se olisi kyllä kieltämättä herkullinen tilanne
Ja ihan selvin päin! :)))
Pistetään maanantain piikkiin.
:) Kuilun tuolla puolen, onko siellä muuta ku pohja?
Toivottavasti edes se.
Häh? Eli siis uskot sittenkin tiedemiehen voivan päästä loistaviinkin lopputuloksiin sekispäisyydestään "huolimatta"?
Enhän minä sitä missään vaiheessa ole kieltänytkään? (ainakaan tarkoituksenani ei ole moinen ollut)
Edelleen, once and for all, minun näkemykseni mukaan sitä, että deelipäissään on tehty keksintöjä ei voi käyttää psykedeelien käyttöä / hyödyllisyyttä puoltavana argumenttina. Siis tämä on minun mielipiteeni asiaan, ollut koko ajan.
On se, jos se kirja jää kokonaan kirjoittamatta ilman kokaiinia.
Miten voit määritellä tämän? Liian kaukaahaettua, liian ympäripyöreätä. (psst. tätäkään keskustelua ei voitas käydä jos jommankumman isovaari ois aikanaan tuikannukki eri reikää)
Haaa! Olen eri mieltä. Tuossa tapauksessa temaattinen puute tekee vain keksijästään varmasti vaikeasti ymmärrettävän, siis tiedepiireissä.
Siksipä se pohja tarvitaankin. Mitä teet kaikella maailman tiedolla jos et voi kertoa sitä muille tai soveltaa käytäntöön?
Varsinki fysiikas. Esim teoreettinen matikka (ja fysiikka sen puoleen) vaatii jo asioiden alempien tasojen tuntemista.
Niin. Sanomistani voitaneen laajentaa koskemaan myös näitä aloja. Tai biologiaa. Tai historiaa.
Einstein oli kehno oppilas ja patenttivirkailija.
Mutta tunsi silti fysiikan perusteet?
Idiot savant tyypit, siis jotkut, kykenee monimutkaisiinkin matemaattisiin laskuihin ja yhtälöiden muodostamiseen ilman mitään aiempaa koulutusta.
Mitä tekemistä tällä on psykedeelien käytön kanssa? Lisäksi tämäntyyppiset henkilöt ovat erityisosaamiseltaan hyvin kapea-alaisia, kokonaisvaltaisempi tietämys, ymmärrys ja hahmotus usein puuttuvat. Siitä nimikin.
En voikaan olla varma, ennen kuin olen kokenut.
Kokenut mitä? Mistä voit olla varma senkään jälkeen?
:) Ei mitään sellaisia takeita, jotka sinä hyväksyisit. Vai hyväksytkö tässä, jos sanon, että niin ei ole käynyt, koska olen varma siitä?
Miten voit sanoa olevasi varma? Tunnetko itsesi? Täysinkö? Pystyt tarkkailemaan itseäsi objektiivisesti? Istuskelet pallilla ja katselet alas sieluparkaasi ja toteat "tämä on hyvä"?
????? Mitä, häh? Eli kun sanot, että tiedettä tehdään selvinpäin, niin se EI ollutkaan argumentti sen puolesta, että niin tulisikin tehdä?
Ja sit sä väität, et selvin päin on tehty asioita, joita tehdäkseen tulee olla jatkossakin selvin päin?
;D (ennenku lauseen pistät liikkeelle, ni testaa se ainakin ensin lauseen negaatiolla)
Ei tuon lausekkeen negaatiokaan mitenkään ole ristiriidassa aiemmin sanomani kanssa. Olen koko ajan vain jankannut, että sitä ei voida käyttää argumenttina
kumpaankaan suuntaan.
Hmmm. Epäkelpo lause. Jos jokin vanha muuttuu joksikin mitä se ei ikinä ole ollut, siitä tulee uutta.
Onko se edes mahdollista? Muuttuuko kivi toiseksi jos halkaiset sen? Kun puu syksyllä ensi kertaa pudottaa lehtensä, onko se eri puu kuin keväällä niitä ensi kertaa kasvattaessaan?
Kyl, kyl. Mut mitä jos sulta on piilotettu jokin asia, mistä et ole tietoinen? Ja se paljastuu sulle vain psykedeelisen kokemuksen kautta?
Tai sitten vain ajattelemalla? Oppimalla? Tuntemalla? Elämällä?
Terence McKennan teorian mukaan, psykedeelit ovat osa ihmisen seurtaavaa evolutiivista vaihetta.
- muutoshymiö -
Olen McKennan kanssa siinä samaa mieltä, että ihmisrodun seuraava evolutiivinen askel tulee mitä luultavimmin tapahtumaan nimenomaan ajatusten ja ideoiden tasolla, eikä niinkään fysikaalisina muutoksina.
Metodeista olen vain eri mieltä.