Off topic-jatkot (Jatka täällä siitä mistä jäi jotain hampaankoloon modejen väliintulon kohdalla)

1,383 posts, 70 pages, 623,256 views

wiwi

Posts: 1,575

#721 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Tapi, 20.2.2008 15:49:
---
dOrKA, 20.2.2008 15:19:
Mitä maksukykyisempi asiakas niin sen tarkempi se on tyylin ja laadun suhteen - tämä pätee kaikissa asioissa.

---

... Et voi yleistää ihmisiä niin, että varallisuus korreloisi suoraan vaatimustason kanssa.


Voi se. Onhan herran aikaisemmista postauksista jo selvästi johdettavissa esimerkiksi, että työstä maksettu hinta korreloi suoraan sen laadun kanssa. Samalla logiikalla voisi väittää, että esimerkiksi yksityisellä ja julkisella puolella täsmälleen samaa työtä tekevistä ensin mainittu on työssään parempi. Tai että taiteilija, jonka teoksista maksetaan paljon on ihan ehdottomasti lahjakkaampi kuin sellainen, jonka työt eivät käy samalla tavalla kaupaksi. Raha se on kato mikä kertoo. *justjoo*

Meni ehkä OT:n OT:ksi, mutta kuitenkin. Lukemieni postausten perusteella ei poikkea tuo sinun esiinnostamasi yleistys juurikaan dOrKan logiikasta.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Lost-Soul

Posts: 3,107

#722 • • Lost-Soul los pallos

Dementation, 20.2.2008 15:07:
---
Väitän että joku 90% hääkuvaajan tilaajista ei edes ymmärrä eroa siinä ottaako se kuvaaja ne kuvat pokkarilla vai järkkärillä vai vanhalla filmikameralla. Yleensä toki se itse "HÄÄKUVA" otetaan jossain studiolla jossei kuvaajaa ole häihin tilattu, mutta ainakin ne hääparit joita mä tiedän, ovat aina punninneet kahden vaihtoehdon välillä:
a) joku sukulainen napsii kuvia b) palkataan joku kuvaamaan.


Tässä kyllä lennät pahasti metsään. Suosittelen tutustumaan hääfoorumeihin, jos haluat huomata kuinka sopivia kuvaajia siellä etsitään. Hääkuvissa tosin kaikki kriteerit eivät ole siinä kuvan laadussa, vaan myös kuvaajan persoonalla on suuri merkitys. Kuitenkin (etenkin morsian) vaatii saada laadukkaita kuvia juuri siitä yhdestä tietystä päivästä, koska juuri niitä kuvia halutaan katsella pitkää.


Ja jos on päädytty jälkimmäiseen, niin yleensä syy on ollut se että ketään sukulaista ei haluta sitoa ottamaan kuvia, vaan päästetään hänet juhlimaan ja joku muu tulee räiskimään kuvia.


Jos päädytään jälkimmäiseen, niin syynä voi olla tosiaan se, että (osaavaa) sukulaista ei haluta häiritä tuolla. Mutta yleensä syynä on, että osaavaa sukulaista ei vaan ole. Itse ainakin palkkaan kuvaaja, mutta aijon myös nakittaa vastuuta yhdelle sukulaiselle, koska kuvaaja ei pysty olemaan kahdessa paikassa samaan aikaa.



Pointtina siis se että keskivertoihmiset ei tajua kuvaamisesta mitään ja niiden mielestä se on vaan sitä että ollaan jossain ja painellaan sitä nappulaa. Ne ei ymmärrä mitään säädöistä, ei laitteista (paitsi että kalliimmilla laitteilla saa tietty aina automaattisesti parempia kuvia), ei kuvakulmista tai rajaamisesta, eikä juuri mistään muustakaan.

Toki lopputulokseen ollaan eri tavalla tyytyväisiä ja sit ollaan että "Tuli hyviä kuvia, teidänkin kannattaa palkata se", mutta ei kyllä kukaan tavallinen ihminen sano kellekkään että "Me pohdittiin kuvaajaa x, mutta sen tyyli oli vähän liian erikoinen meille. Sit katsottiin kuvaajan Y juttuja, mutta ei sekään sit oikeen istunut. Kuvaaja Z olikin sit just sellaisen tyylinen kuvaaja kuin me haluttiin." Se on sellainen juttu, että tavikset palkkaa kuvaajan säästyäkseen vaivalta/koska uskovat että se kallis kamera tekee parempia kuvia ja ne olettaa saavansa hyviä kuvia koska tilaavat sellaisia.



Hääpari ei välttämättä ymmärrä sitä, miten ne hyvät kuvat tulevat (tosin tämänkin foorumin lukijoista vain harva sen ymmärtää). Kuitenkin hääpari osaa vaatia laadukkaita kuvia. Ja mitä tuohon suosittelemiseen tulee, niin kyllä itsekkin suosittelen jotain tiettyä kuvaajaa ihan mielellään ja suositellessani en kerro hänen kuvaustyylistä yhtään mitää. Ihan samalla tavalla voin suositella jotain leffaa, koska se vaan on hyvä ja jälleen minun ei tarvitse kertoa sen elokuvan tyylistä mitää.

(nimimerkillä: Naimisiin syksyllä -08)

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Avatar
#723 • • Dorka Guest

Caro², 20.2.2008 17:43:
Kyseisestä kaverista löytyy näitä alemmas vajoamisista tarinoita nipputolkulla.



Hei, nyt kannattaa tehdä pieni reality check. Tulet mulle v**** forumeilla, privana, profiiliin ja blogiin. Nyt ihmettelet et kun tuleekin aika näkyvää ja härskiä palautetta takaisin? *ding* Mä oon kuunnellu tätä p***** siitä lähtien kun rupesin kuvaamaan (reilun vuoden) ja niin kuin moneen otteeseen olen sanonut - EN OLE IKINÄ hyökännyt muiden kuviin / kuvauksiin ellei siihen olla provosoitu.

Sun on turha leikkiä jotain pientä enkeliä, jos sä et kestä omien postausten seurauksia niin jätä ens. kerralla sitten kirjoittamatta (rakentava on aina tervetullut). Mä en ite kyllä ikinä tule sun kuvia täällä ruotimaan "ihan muuks huviks" niin, kuin sulla on tapana.

Kaikkea onnea sun työharjoitteluun ja toivon kaikesta huolimatta hyvää sun valokuvausuralle.
Apo

Posts: 1,574

#724 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Cloud, 20.2.2008 17:45:
Mitenkään suoranaisesti taikin metodeita tietäen. Niin uskoisin kyllä, ettei sekään paikka mitenkään aukoton ole suhteisiin ja niiden kautta helpommin sisäänpääsemiseen. Minusta olisi kuitenkin hivenen naivia ajatella, etteikö suomessakin suhteet yms toiminta olisi toiminnassa. Se kannattaako siitä mainita, mainitaanko siitä oikeasti? Tuskin ja eikös se oli aika selvää, miksei tälläisestä puhuta.



Näin juuri. Tuon TaK:n valintamenettelylinkin perusteella ennakkotehtävien ja valintakoetehtävien arvostelulla on suuri merkitys. Arvostelun suorittanee raati jonka johonkin jäseneen / jäseniin voi suhteilla vaikuttaa.

Periaatteessa raadin jäsenten pitäisi kuitenkin jäävät itsensä kys. tapausten käsittelystä jolloin kaikilla hakijoilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet (suhteista riippumatta). Sopimattomaksi tilanne menee silloin jos jääväystä ei tapahdu ja arvostelun tulokseen vaikutetaan ulkoisesti. Tälläisten tapausten todistaminen lienee tosin melkoisen hankalaa ja kiinnijäämisen taustalla pitää olla melkein systemaattinen väärinkäytösten sarja.

Jos tuollaisesta suhteiden hyväksikäytöstä on epäilystä, niin (viime/toissaviikon sanaa käyttäen) tutkintapyyntö lienee paikallaan. edit: siis on saanut tarpeeksi raskauttavat todisteet ja jos jos sellaista jaksaa liikkeelle pistää.

edit2: Vaikka keskustelu on melkoisen viihdyttävää, niin en usko että julkisena (& internetissä) tämän jatkaminen on kovin hyödyllistä kummallekkaan.
Alchemiist

Posts: 134

#726 • • Alchemiist SPEAKAFREAK
Dorka kirjoitti:

"Ostin kameran reilu vuosi sitten ja mulle naureskeltiin kun roudailin niin kovaa kalustoa bileisiin sekä mollattiin mitä kerettiin. Nyt vähän reilu vuosi myöhemmin ansaitsen kymmeniätuhansia nyt jo toisena vuonna rahaa kuvaamisella, sekä jatkan tietysti myös itseni kehittämistä klubikuvaamisella josta vieläkin kuuluu samaa narinaa...

...kuvaajilta jotka ovat kuvanneet VUOSIKAUSIA tienaten korkeintaan muutamia satasia."


Mua rupes kiinnostaan tää aihe sen verran että luin koko fightin mitä löysin, ja pitää ny puuttua tähän ku haluan tietää, että voiko joku todella olla niin luonnonlahjakkuus, että reilun vuoden kuvauskokemuksella tienaa _kymmeniätuhansia_.

Ei siinä mitään jos on hyvä, mutta kymmeniätuhansia pelkillä kuvauskeikoilla on joko sairas määrä keikkoja tai sitten hemmetin kallis kuvaaja.

No offence! *jiihaa*

--
SUOMIPOLKKA!<3

Avatar
#727 • • Edited Dorka Guest

Alchemiist, 20.2.2008 19:16:
No offence! *jiihaa*


No mä en sen tarkemmin puutu omaan tienestiin, mutta häävalokuvauksessa kokopäiväset setit maksaa 1000-1500e suurinpiirtein + mahdolliset matkakulut (Suomen kärkikuvajaat).

Itse teen tänävuonna noin 25-30 keikkaa jos nykyinen varaustilanne pysyy loppuvuoteen asti. Maailman huiput tekee noin 40 vuodessa ja keikkojen hinnat liikkuu 5,000 - 10,000e luokassa.

edit: Kallein kuvaaja johon olen törmännyt niin se velotti 20,000$ ulkomaan keikoista *nauru* ...ja kuulemma lehti haastattelun perusteella tekee niitä muutaman vuodessa.
Avatar
#729 • • Dorka Guest

Individual, 20.2.2008 19:55:
Kaverin kanssa tuota pohdittiin, että mistä tuo 1000-1500 mahtaa muodostua, mitä siihen sisältyy siis?


Vaihtelee kuvaajasta aika paljon. Mahdotonta sanoa näin yleisesti ottaen. Kannattaa katsoa hääkuvaajien webi saitteja, osa kuvaajista on laittanut tarkkaan pakettien hinnat sekä mitä ne sisältävät.
Jutu

Posts: 3,054

#731 • • Jutu Blondi

dOrKA, 20.2.2008 19:59:
---
Individual, 20.2.2008 19:55:
Kaverin kanssa tuota pohdittiin, että mistä tuo 1000-1500 mahtaa muodostua, mitä siihen sisältyy siis?

---

Vaihtelee kuvaajasta aika paljon. Mahdotonta sanoa näin yleisesti ottaen. Kannattaa katsoa hääkuvaajien webi saitteja, osa kuvaajista on laittanut tarkkaan pakettien hinnat sekä mitä ne sisältävät.


No mitä sulla kuuluu tohon?

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Avatar
#732 • • Dorka Guest

Jutu, 20.2.2008 20:00:
No mitä sulla kuuluu tohon?


Kokopäivänen kuvaus valmistautumisesta juhlien "loppuun" saakka. Valikoin sitten 150-200 parasta jotka editoin ja annan asiakkaalle DVD:llä, nettigalleria ja kymppikuvina. Lisämaksusta voi saada hääalbumin.

Joskin olen ymmärtääkseni ainoa kuvaaja joka tarjoaa kiinteään hintaan koko päiväsen setin riippumatta tuntimääristä, normaalisti yleensä kuvaajan paketeissa on eri tunti määriä ja niiden päälle tulee sitten ylimääräisistä tunneista lisäkustannuksia.

...mutta edelleen, nämä riippuvat paljon kuvaajien kesken.
Anselmi

Posts: 2,578

#733 • • Anselmi And sell me

dOrKA, 20.2.2008 15:19:
Mitä maksukykyisempi asiakas niin sen tarkempi se on tyylin ja laadun suhteen - tämä pätee kaikissa asioissa.


dOrKA, 20.2.2008 17:03:
Heh, en ymmärtääkseni sanonut että rahan määrä vaikuttaisi tyylitajuun tai laatutietoisuuteen


*ding*

--
sen pituinen se

Claquesous

Posts: 3,206

#737 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

dOrKA, 20.2.2008 15:19:
Mitä maksukykyisempi asiakas niin sen tarkempi se on tyylin ja laadun suhteen - tämä pätee kaikissa asioissa.



dOrKA, 20.2.2008 17:03:
Heh, en ymmärtääkseni sanonut että rahan määrä vaikuttaisi tyylitajuun tai laatutietoisuuteen



Anselmi, 20.2.2008 20:05:
*ding*



Eihän tossa nyt ole periaatteellista ristiriitaa. Jos on tarkka tyylistä ja laadusta, ei tarkoita sitä, että tajuaisi oikeasti tyylistä tai laadusta.

Edit: Olio voi olla tosi tarkka siitä millainen jokin asia on tyyliltää tai laadultaan, mutta nämä vaatimukset tyylistä tai laadusta voivat olla kehnoja.

Ehkä.

--
32. of December

Mongolia

Posts: 160

#738 • • Mongolia truenörth
Mitä enemmän rahaa käytettävissä, sitä enemmän valinnanvaraa tyyli/laatuseikkojen(kin) suhteen (vaikka sanotaankin että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa). Tyylitaju on tietenkin asia erikseen.
Epailija

Posts: 5,636

#739 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Alchemiist, 20.2.2008 19:16:
Mua rupes kiinnostaan tää aihe sen verran että luin koko fightin mitä löysin, ja pitää ny puuttua tähän ku haluan tietää, että voiko joku todella olla niin luonnonlahjakkuus, että reilun vuoden kuvauskokemuksella tienaa _kymmeniätuhansia_.



Tähän vastattiinkin jo osittain, mutta minun käsittääkseni reilu vuosi sitten tapahtui se, että dOrKA osti kunnon ammattilaistason laitteet ja tämä on eri asia kuin aloittaa valokuuvaaminen nollasta. En tiedä miten dOrKA on vuosien saatossa muilla vempeleillä kuvannut, mutta kuvamanipulaatiosta on ainakin vuosien (yli kuusi?) kokemus. Veikkaisin kuitenkin, että jonkinlaista pohjatyötä tuon ammattikameran hyödyntämiseen on tehty jo hyvän aikaa.

Noin muuten puheet oman tyylin löytämisestä ja siihen vaadittavasta ovat minusta vähän outoja. Toiset seuraavat rohkeammin omaa tyylitajuaan, kokeilevat herkemmin eri juttuja, tekevät enemmän töitä asioiden eteen tai ihan vain omaavat paremmat edellytykset asioiden omaksumiseen ja itsensä kehittämiseen kuin toiset. On siis hankala pistää mitään aikarajoja, jonka jälkeen toinen olisi uskottava oman alansa toimija, sillä yksilölliset erot ovat varsin suuret. Esimerkkinä mainittakoon eräs saksalainen tanssija (Mio), joka oli kahdessa vuodessa treenannut itsensä poppingissa Euroopan parhaimmistoon, kun taas toiset eivät saavuta tuota tasoa ikinä. Tässä tapauksessa tosin saattoi auttaa se, että moni tanssija treenaa vähän miten sattuu, mutta Mio treenasi kuusi tuntia päivässä (kaksi aamulla, kaksi iltapäivällä, kaksi illalla) ja uhrasi lajille suuren osan elämästään. Oma tyylikin on löytynyt, mutta - ja tässä tulee tekstin toinen pääpointti - se kehittyy jatkuvasti ja muutaman vuoden päästä Mio saattaa tanssia selkeästi erilaisella tyylillä. Ihmiset imevät vaikutteita itseensä jatkuvasti ja samalla kun näkee ja kokee, muuttuu se oma tyylikin välillä pienin ja välillä suurin askelein. Kun vielä ottaa huomioon, ettei kehittyminen todellakaan ole mikään suoraviivainen tapahtuma, vaan etenee välillä nopeammin ja välillä hitaammin, on minusta varsin outoa ulkopuolisen vedellä mitään aikarajoja kenenkään muun tyylin löytymiselle.

Tämä nyt siis ihan yleisesti. En lähde sanomaan kuka on löytänyt oman tyylinsä ja kuka ei.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Jusna666

Posts: 1,447

#740 • • Edited Jusna666 Diablo

Daniel Braun, 17.2.2008 21:08:
Me ollaan jo kuultu riittämiin:

A) sulla on rahaa

F) sulla edelleenkin on sitä rahaa niin helvetisti

Onneksi on ignore.
Ja onneksi olkoon, olet klubbarilla pitkästä aikaa ainokainen joka on saanut mussa aikaan reaktion että ignorea on tarvis käyttää.
Näkemiin ja hyvästi.



Mäki oon ihmetelly kui pitkän ajan norelista pysyny tyhjänä mut just tälläset em. jutut
pistää vituttaa siinä määrin et dorkasta napsahti eka nimi listaan.
thx bye!

Edit. Joo mulla on niin vitun pienet kuukausitulot, että oon varmaa vaan katkera näille pappa betalar kavereille. Eikä se mitään vaikka faija lyökin 10ke kuussa hanskaan, mut tarviiks siitä tulla lesoilee eri forumeille?

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille