Off topic-jatkot (Jatka täällä siitä mistä jäi jotain hampaankoloon modejen väliintulon kohdalla)

1,383 posts, 70 pages, 624,460 views

unitarina

Posts: 61

#321 • • Edited unitarina
---

unitarina, 10.5.2007 10:33:
Joopa joo. Sinun kissojasi en ole nähnyt, mutta ainakin olen nähnyt monia hermostuneita ja turhautuneita sisäkissoja, jotka ovat omistajansa mielestä vain "ihanan energisiä" tai joskus jopa "ihme levottomia". Tottakai se kissa oppii olemaan sisällä, oppisit varmasti sinäkin. Ja tuo vertaus koiraan... ymmärrät varmaankin että koira on jalostettu hiukan kauemmas siitä petoeläimestä mitä se joskus on ollut. (Ja niin, mielestäni koiraakaan ei saisi pitää sisätiloihin lukittuna.)

Eihän kukaan kuvittele, että OMAT rakkaat lemmikit olisivat jotenkin onnettomia kaikesta rakkaudesta ja hellimisestä huolimatta. "Kyllä ne pärjää kun on vaan tarpeeksi virikkeitä" ja "Minun kissani ainakin pääsevät ulkoilemaan, ja onhan niillä seuraa toisistaan" -tyyppiset argumentit on kuultu näiden selvästi surkeidenkin kissojen omistajilta. Tämä on tosin hävitty taistelu jo nyt; sisäkissa-asiaa on puitu ikuisuuksia ja mihinkään tulokseen siinä ei päästä. Oma pointtini oli vain se, että minun tekee pahaa nähdä kissoja suljettuna kaupunkikämppään.



Ja mun on taas tehnyt hyvin usein pahaa katsoa sitä kakkakikkaretta ja pientä lasta kohtaamassa iltapäivän auringossa. Kai se laatikko olisi vain poistettava, koska kissat menevät lasten tarpeiden ohitse. Samoin inhottaa kun niitä samoja kissoja on aina tunkemassa meidän Hyvin allergisen kotimme parvekkeen ovesta sisään levittämään hilsettään.

--
*jiihaa*

Amuck

Posts: 2,396

#322 • • Edited Amuck dub-i-dub

unitarina, 10.5.2007 10:33:
---
unitarina, 10.5.2007 10:33:
Tämä on tosin hävitty taistelu jo nyt; sisäkissa-asiaa on puitu ikuisuuksia ja mihinkään tulokseen siinä ei päästä. Oma pointtini oli vain se, että minun tekee pahaa nähdä kissoja suljettuna kaupunkikämppään.
---

Ja mun on taas tehnyt hyvin usein pahaa katsoa sitä kakkakikkaretta ja pientä lasta kohtaamassa iltapäivän auringossa. Kai se laatikko olisi vain poistettava, koska kissat menevät lasten tarpeiden ohitse. Samoin inhottaa kun niitä samoja kissoja on aina tunkemassa meidän Hyvin allergisen kotimme parvekkeen ovesta sisään levittämään hilsettään.


Niin. Ehkä olisi vaan parempi olla ottamatta niitä kissoja kaupunkiin.

edit. milleen sä oot tuon quoten tehnyt

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

unitarina

Posts: 61

#323 • • unitarina
kröhm. Mokaamalla. Poistin alun osotteen vahingossa ja liitin tilalle väärän.

Niin ja ei ne kissat siellä maaseudun luonnossakaan mitään pikkuenkeleitä ole.
Kissa laitetaan paikkaan, jossa mikään eläin ei osaa varoa sitä. Saavat rellestää ja leikkiä eläinten kanssa oikein kunnolla ja tuhota samalla kyseisen paikan ekosysteemiä.

--
*jiihaa*

Jone

Posts: 8,258

#324 • • Jone Archibald Haddock

2la, 10.5.2007 10:27:
Oma pointtini oli vain se, että minun tekee pahaa nähdä kissoja suljettuna kaupunkikämppään.



...ja mua vituttaa kuunnella tällaista sydän vereslihalla kirjoitettua täyttä paskaa.

Itselläni on 2 kissaa 57 neliön kaksiossa ja ovat käytännössä aina sisällä. Näin alunperin siksi, että lähellä on vilkkaasti liikennöityjä teitä ja jos olisin päätynyt tänne muutettuani päästämään kissoja pihalle, niin mulla ei olisi ollut niitä enää vuosiin vaan olisin saanut käydä kaapimassa kummatkin taltan kanssa asfaltista ensimmäisen kahden viikon aikana.

Olen koittanut myös vuosien saatossa ulkoiluttaa kissoja sekä vapaana että hihnassa. Hihnojen kanssa leikkiminen on ollut täysi fiasko sitkeistä totuttamisyrityksistä huolimatta. Vapaana ollessaan avarassa ulkoilmassa kissani taas psyykkaantuvat muutamassa minuutissa rauhallisista ja lungeista luontokappaleista pelokkaiksi ja ahdistuneiksi, joka voi tilana jatkua päiviä ulkoilemisen jälkeen.

Kissani elävät varsin täyttä kissanelämää sisäkissoina. Sopii tulla katsomaan ellei itse usko. Kesäisin ne tykkäävät istuskella ja nukkua parvekkeella, jonka oven pidänkin siksi auki aina kun vaan millään voin, mutta siihen loppuu näiden kissojen kaipuu ulkoilmaan vuosien kokemukseen perustuen. Kissat siinä missä ihmisetkin ovat luontokappaleita, joilla on yksilölliset tarpeet, jotka muokkaantuvat ajan kanssa (esim. tottumuksen kautta) eri suuntiin. Maalla elämänsä ulkona viettäneen kissan sulkeminen sisätiloihin voi olla eläinrääkkäystä, mutta toisaalta sisäkissan vieminen ulos voi olla myös hyvin lähellä sitä.

Se on aina hienoa kun joku eläinekspertti tulee fiilistelemään lemmikkien elinoloista kaiken tietävänä ja kokeneena. Tulee lämmin ja mukava fiilis. Kiitos siitä että olit näin hieno ihminen sanojesi kanssa.
Tiuge

Posts: 109

#325 • • Tiuge
Voi jeesus millasta bullshittiä. Tuleppa katsomaan meidän kahta sisäkissaa, toinen saa ulkona paniikkikohtauksia ja alkaa huutamaan jos sitä yrittää viedä ulos, ja toinen on kuuro, että milläs se väistäisi autoa kun ei kuule että auto on tulossa? Sama kun väittäisi että on rikollista pitää hevosia tallissa (vai pitäisikö nekin päästä juoksemaan valtoimenaan, vaan siksi että kyllähän niidenkin esi-isät on aina juosseet vapaina?). Että kylläpä on onneton sisälle "suljettu" kissa *justjoo* Mulla tekee kyllä huomattavasti enemmän pahaa seurata ihmisten "meidän Viiru katosi ulkoillessaan ja löytyi yliajettuna" tai "onko kukaan nähnyt harmaaraidallista kissaa, katosi ulkoilureissullaan" jne. jne. Mun kahdelta kaverilta on kuluneen kymmenen vuoden sisällä kadonnut/kuollut yhteensä 5/7 kissaa, kun päästävät ne ulos. Mikä tässä tekee niiden kissojen elämästä mielenkiintoisempaa tai virikkeellisempää? Erittäin vastuutonta, ajattelematonta ja kertakaikkisen typerää päästä kaupunkilaiset, vieteistään hyvinkin kesyyntyneet kissat hortoilemaan vapaana ulos. Sen lisäksi että niiden elämä on erittäin lyhyt, ja hyvin usein saa tuskaisen lopun, ne tappavat pikkulintuja ja muita vielä oikeasti luonnossa eläviä eläimiä. Että mitähän järkeä, kysynpä vaan. Meidän kuuro ja paniikkikohtauksinen kuolisvat päivässä jos päästäisin ne ulos vaeltamaan, että onpahan eläinrääkkäystä olla päästämättä niitä ulos? Musta on käsittämätöntä että jauhetaan jotain "kissa on onneton sisällä" ihan paskapuhetta. Jos kissalle järjestetään sisälle aktiviteettia, korkeat kiipeilypuut, lasitettu parveke josta tarkkailla lintuja ja muita elukoita, viedään valjaissa ulos jos kissa siitä tykkää (kuten meidän kuuro vanhus), niin miten hitossa voi väittää että sen elämä olis jotenkin onnettomampaa kuin sen vapaana ulkoilevan, joka saattaa jäädä auton alle, koiran tai ketun hampaisiin tai kissaoja vihaajan ihmisen? huhhuh.

--
We don't need no education! - Yes you do, you just used the double negative.

Android

Posts: 3,908

#326 • • Android

unitarina, 10.5.2007 09:42:
Kaupunkien ulkopuolella on taas Suomeen kuuluvia eläimiä (jota kissa ei ole).



Tuon voi kääntää myös toisinpäin. Kuuluvatko kissat sitten asuntoihin? Itse asiassa tässä on kyse paljon suuremmasta kuvasta, kulttuurista jossa eläimiä hyväksikäytetään omien halujemme tyydyttämiseksi. Tämä näkyy kaikkein ravostuttavimmin eläinpuistoissa yms paikoissa joissa isoja petoeläimiä pidetään häkeissä jotta ihmiset voisivat niitä tuijottaa ja saada siitä mielihyvää.


Ne eivät osaa varoa kissaa tarpeeksi! Eiköhän muutamia lintu- tai muita pieneläinpopulaatioita ole kuollut kissan hampaisiin... ja täysin turhaan. *igor*



Onko tämä ihan oikeasti argumentti? Miten moni eläinpopulaatio on kuollut kissan tai kissojen hampaisiin? Kissaeläimet ovat saalistajia. Jos kissa tappaa linnun se tekee tasan yhtä paljon väärää kuin leijonan joka tappaa seepran. Tämä "turha" vietti on se joka pitää kissaeläimet hengissä. Kissoja ei ole jalostettu niin pitkälle että tämä vietti olisi hävinnyt.
Amuck

Posts: 2,396

#327 • • Edited Amuck dub-i-dub

Jone, 10.5.2007 10:56:

Kissat siinä missä ihmisetkin ovat luontokappaleita, joilla on yksilölliset tarpeet, jotka muokkaantuvat ajan kanssa (esim. tottumuksen kautta) eri suuntiin. Maalla elämänsä ulkona viettäneen kissan sulkeminen sisätiloihin voi olla eläinrääkkäystä, mutta toisaalta sisäkissan vieminen ulos voi olla myös hyvin lähellä sitä.

Se on aina hienoa kun joku eläinekspertti tulee fiilistelemään lemmikkien elinoloista kaiken tietävänä ja kokeneena. Tulee lämmin ja mukava fiilis. Kiitos siitä että olit näin hieno ihminen sanojesi kanssa.


Mä mikään expertti väittänyt olevani, kerroin vaan mitä olen nähnyt; "monia hermostuneita ja turhautuneita sisäkissoja", ja miten kovin usein omistajat sulkevat silmänsä tältä. En väittänyt nähneeni sinun kissojasi. Ja tuosta sisätiloihin tottumisesta totesin

2la, 10.5.2007 10:27:
Tottakai se kissa oppii olemaan sisällä, oppisit varmasti sinäkin.


Anteeksi jos aiheutin pahan mielen ja tunteen, että arvostelen eläimenpitotaitojasi ja -kykyjäsi.


ps. Tämä on yksi kaikkien aikojen lempparithreadeistani. <3

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Jone

Posts: 8,258

#328 • • Jone Archibald Haddock
Kiitos muutenkin tästä keskustelusta.

Olen tehnyt nyt seuraavat päätelmät:

A) Kissat ovat saatanasta
- Ne käyvät saastaisella olemuksellaan ja jätöksillään pilaamassa lasten hiekkalaatikot
- Ne tappavat kaiken sen mitä käpäliinsä saavat talitiaisesta elefanttiin
- Ne etsivät allergisten ihmisten kotien avoimia ovia suunnitelmallisesti ja järjestelmällisesti

B) Sisäkissojen omistajat ovat saatanasta'
- He ovat kylmiä ja julmia ihmisiä, jotka pitävät lemmikkejä ainoastaan niiden kiduttamisesta saamiensa kicksien takia
- He ovat täysin kykenemättömiä ajattelemaan ja seuraamaan lemmikkiensä hyvinvointia
- Heidän kaikkien sisällä asuu pieni Teemu Mäki
-Kerttu-

Posts: 4,542

#329 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
Ah..Jone puki sen sanoiksi mitä minäkin yritin sanoa. En edes kehtaa viedä toista kissaani ulos, sillä se on niin säälittävä pelkuri, että pyörii matalana jaloissani ja mouruaa pelokkaana sisälle pääsyä. Molemmat kissat ovat pennuista asti olleet sisällä ja tuskin edes tietävät paremmasta. Toinen kissani oppi upeasti valjaisiin ja on kuin "koira" ulkoilutettaessa..*joo*

Mutta joo.. Vaikka tässä miten väännettäisiin tästä asiasta, niin ollaan varmasti loppuun asti erimieltä sisäkissoista.. Mutta sallittakoon se kaikille! *piis*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

Jone

Posts: 8,258

#330 • • Jone Archibald Haddock

Super-Kerttu, 10.5.2007 11:06:
Mutta joo.. Vaikka tässä miten väännettäisiin tästä asiasta, niin ollaan varmasti loppuun asti erimieltä sisäkissoista.. Mutta sallittakoon se kaikille! *piis*



Vitut sallita. Mä oon ainakin ihan valmis lähtemään bensakanisterin ja tikkujen kanssa liikkeelle polttamaan allergikkoja ja besserwissereitä. *vink*
unitarina

Posts: 61

#331 • • unitarina

Android, 10.5.2007 11:03:
---
unitarina, 10.5.2007 09:42:
Kaupunkien ulkopuolella on taas Suomeen kuuluvia eläimiä (jota kissa ei ole).

---


Tuon voi kääntää myös toisinpäin. Kuuluvatko kissat sitten asuntoihin? Itse asiassa tässä on kyse paljon suuremmasta kuvasta, kulttuurista jossa eläimiä hyväksikäytetään omien halujemme tyydyttämiseksi. Tämä näkyy kaikkein ravostuttavimmin eläinpuistoissa yms paikoissa joissa isoja petoeläimiä pidetään häkeissä jotta ihmiset voisivat niitä tuijottaa ja saada siitä mielihyvää.


---

Ne eivät osaa varoa kissaa tarpeeksi! Eiköhän muutamia lintu- tai muita pieneläinpopulaatioita ole kuollut kissan hampaisiin... ja täysin turhaan. *igor*

---


Onko tämä ihan oikeasti argumentti? Miten moni eläinpopulaatio on kuollut kissan tai kissojen hampaisiin? Kissaeläimet ovat saalistajia. Jos kissa tappaa linnun se tekee tasan yhtä paljon väärää kuin leijonan joka tappaa seepran. Tämä "turha" vietti on se joka pitää kissaeläimet hengissä. Kissoja ei ole jalostettu niin pitkälle että tämä vietti olisi hävinnyt.



Kyllä, kissa on saalistaja. Pontti oli, että ei ole oikein alistaa luonnollista lukemattomien vuosien aikana kehittynyttä ekosysteemiä saalistajalle, joka ei ole ollut mukana tässä kehityksessä? Kissa on ylivertainen saalistaja Suomen luonnossa.

--
*jiihaa*

Android

Posts: 3,908

#332 • • Edited Android

unitarina, 10.5.2007 11:15:
Kissa on ylivertainen saalistaja Suomen luonnossa.



Kuten ovat myös sudet, ilvekset, karhut, ketut, ahmat...Pitäisikö ne tunkea ihmisten asuntoihin?

Edit: Tiedätkö paljonko linnunmunia esim. oravat syö? Ovatko oravat uhka Suomen ekosysteemille?
unitarina

Posts: 61

#333 • • unitarina
KISSA EI KUULU SUOMEN LUONTOON.

Mut ei tästä päästä kovin pitkälle keskustelemalla, jos et tuota pikkuruista yksityiskohtaa huomannut.

Juuh. Täytyypi poistua.

--
*jiihaa*

Jone

Posts: 8,258

#334 • • Jone Archibald Haddock

unitarina, 10.5.2007 11:28:
KISSA EI KUULU SUOMEN LUONTOON.



...ja allergia on poikkeama, jota on alkanut ilmenemään laajemmin vasta lähiaikoina.
Android

Posts: 3,908

#335 • • Android

unitarina, 10.5.2007 11:28:
KISSA EI KUULU SUOMEN LUONTOON.

Mut ei tästä päästä kovin pitkälle keskustelemalla, jos et tuota pikkuruista yksityiskohtaa huomannut.

Juuh. Täytyypi poistua.



Poistu toki, mutta itseäni kiinnostaisi tietää, minne ne kissat sitten mielestäsi kuuluvat. Häkkeihin? Asuntoihin? Eläinpuistoihin?
Jone

Posts: 8,258

#336 • • Edited Jone Archibald Haddock
Aloin nyt epäilemään tota omien kissojeni hyvinvointia, joten kävin tarkastamassa tilanteen. Totta tosiaan, toinen kaivoi paraikaa tunnelia ulos ja toinen kahvasi etuovea saranoiltaan. Kummatkin olivat silminnähden stressaantuneita tultuaan yllätetyiksi itse teosta kommandopipot päässä ja kartta alueen allergikkojen kodeista kainalossa. Ellen oo väärässä, niin toisella taisi vielä olla Zyklon B:tä ja suunnitelma Saimaannorppien massatuhonnasta.

vintio07.jpg

mona07.jpg
Anselmi

Posts: 2,578

#337 • • Anselmi And sell me

Jone, 10.5.2007 11:41:

-kisu1-

-kisu2-


Jone ei saa!!! Sä vetoat meidän tunteisiin söpöillä kissakuvilla!!*nauru*

--
sen pituinen se

-Kerttu-

Posts: 4,542

#338 • • Edited -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

Jone, 10.5.2007 11:41:
Kisujen kuvia



Totta tosiaan.. aika Stressi-Erkeiltä näyttävät *hellokitty*

Ja toi alempi näyttää aika paljon mun toiselta kissalta Wilmalta..

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

Avatar
#339 • • Annakins Guest

Jone, 10.5.2007 11:31:
---
unitarina, 10.5.2007 11:28:
KISSA EI KUULU SUOMEN LUONTOON.

---


...ja allergia on poikkeama, jota on alkanut ilmenemään laajemmin vasta lähiaikoina.



ja vielä ilmeisesti siksi, että ihmiset eivät enää ole tekemisissä eläinten kanssa (vrt. maataloissa asuvilla lapsilla on tutkimusten mukaan vähemmän allergioita kuin kaupunkilaisilla).
Avatar
#340 • • Annakins Guest

unitarina, 10.5.2007 11:28:
KISSA EI KUULU SUOMEN LUONTOON.



Ei varmasti alun perin ole kuulunut, mutta en usko kissojen "tuhoisan" vaikutuksen Suomen luontoon olevan kovin suuren, en esimerkiksi ole kuullut suurista villikissaongelmista tms.

Kauanko muuten Suomessa on ollut "koti"kissoja ja mistä ne ovat tulleet? Löytyisiköhän aiheesti muutakin kuin mutua?