Off topic-jatkot (Jatka täällä siitä mistä jäi jotain hampaankoloon modejen väliintulon kohdalla)

1,383 posts, 70 pages, 624,162 views

Daniel Braun

Posts: 1,626

#741 • • Edited Daniel Braun wednesday?

Jusna666, 21.2.2008 01:53:

Edit. Joo mulla on niin vitun pienet kuukausitulot, että oon varmaa vaan katkera näille pappa betalar kavereille. Eikä se mitään vaikka faija lyökin 10ke kuussa hanskaan, mut tarviiks siitä tulla lesoilee eri forumeille?


Vastaus on:
Kyllä.
Dorkan tapauksessa kaikki tilanteet ja asiat missä vaan pääseekin mainitsemaan maallinen mammona ja se kuin ylivertainen hän on taidoiltaan muihin verrattuna (olkoot se sit kuvausta taikka perseen pyyhkimistä) on "the" tärkein juttu foorumilänkytyksessä...

Kyseiselle kaverille vahaliidut vois olla paras kuvantekoväline, sais extremetaiteellisuutta tuotua näytille...
Mut toisaalta, ei se käy kun kameralla kuvatessa pääsee kertomaan kaluston hinnoista... :O
Epailija

Posts: 5,636

#742 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Jusna666, 21.2.2008 01:53:
Edit. Joo mulla on niin vitun pienet kuukausitulot, että oon varmaa vaan katkera näille pappa betalar kavereille. Eikä se mitään vaikka faija lyökin 10ke kuussa hanskaan, mut tarviiks siitä tulla lesoilee eri forumeille?



Mistäköhän helvetistä tämä pappa betalar-juttu on oikein lähtenyt? Ne rahasummat, mitä täällä on mainittu, ovat dOrKAn itsensä tienaamia. Kyllä se ainakin minun korvaani vähän katkeruudelta kuulostaa, jos toisen taloudellinen menestys leimataan perusteetta joksikin faijan tukiaisiksi.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#743 • • koopa Guest

Epailija, 21.2.2008 15:20:

Kyllä se ainakin minun korvaani vähän katkeruudelta kuulostaa, jos toisen taloudellinen menestys leimataan perusteetta joksikin faijan tukiaisiksi.



Tää on helvetin yleistä niin internetissä kuin IRL.
Useissa tapauksissa tokaistaan aina ensimmäisenä "Faijas osti."
Näitä on nähty.
ezzy

Posts: 8,060

#744 • • ezzy Droid-pappa

Epailija, 21.2.2008 15:20:
---
Jusna666, 21.2.2008 01:53:
Edit. Joo mulla on niin vitun pienet kuukausitulot, että oon varmaa vaan katkera näille pappa betalar kavereille. Eikä se mitään vaikka faija lyökin 10ke kuussa hanskaan, mut tarviiks siitä tulla lesoilee eri forumeille?
---


Mistäköhän helvetistä tämä pappa betalar-juttu on oikein lähtenyt? Ne rahasummat, mitä täällä on mainittu, ovat dOrKAn itsensä tienaamia. Kyllä se ainakin minun korvaani vähän katkeruudelta kuulostaa, jos toisen taloudellinen menestys leimataan perusteetta joksikin faijan tukiaisiksi.



No totta helvetissä sitä muuttuu katkeraksi (mielestäni on ihan tyypillistä, että suomessa ei rahasta eikä tuloista puhuta), jos joka topicissa missä ko. jätkä postaa jotain, hän mainitsee osan asioista rahaan liittyen, puhuu summista ja toki siitä miten rahalla saa tai rahaa omaavat ovat tyylikkäämpiä, fiksumpia, omaavat hyvän maun jne. Eihän asiat nyt noin ole muualla kuin Okan päässä.

Odotellaan tässä vieläkin vissiin faktaa siitä taikkiin pääsemisestä jokerikortilla (en ole hetkeen seurannut keskustelua). Perusteettoman paskan puhuminen vaan lisää sitä turhaa jauhamista.
Epailija

Posts: 5,636

#745 • • Epailija Physicist, 2nd class.

ezzy, 21.2.2008 17:53:
No totta helvetissä sitä muuttuu katkeraksi (mielestäni on ihan tyypillistä, että suomessa ei rahasta eikä tuloista puhuta), jos joka topicissa missä ko. jätkä postaa jotain, hän mainitsee osan asioista rahaan liittyen, puhuu summista ja toki siitä miten rahalla saa tai rahaa omaavat ovat tyylikkäämpiä, fiksumpia, omaavat hyvän maun jne. Eihän asiat nyt noin ole muualla kuin Okan päässä.



Sen perusteella, mitä olen Okan postauksista lukenut ei asia ole ihan noinkaan kuin kuvasit. Mieleen ei tule kuin tämä viimeisin maininta rahasta, eikä Oka ole edes tässä viimeisimmässä keskustelussa väittänyt, että rahaa omaavat ovat jotenkin parempia ihmisiä. Vaativampia ehkä, mutta se taas on ihan eri asia.

Jos asiaa mietitään yleisesti, niin eikö se lisäksi ole luonnollista, että jos sitä rahaa on, niin siitä ei jaksa stressata hirveästi myöskään puheissaan? Eli jos tottuu suurehkojen summien pyörittämiseen tai kallisiin ostoksiin, niin parin tonnin kameran hinnan mainitseminen ei välttämättä merkitse enää sanojalle sen enempää kuin Teppo Tavalliselle maininta 20 e:n ruokaostoksista. Miksi tällainen henkilö siis olisi yhtään sen enempää kusipää kuin Teppo? Koska Teppo ansaitsee vähemmän?

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

ezzy

Posts: 8,060

#746 • • ezzy Droid-pappa

Epailija, 22.2.2008 14:34:
---
ezzy, 21.2.2008 17:53:
No totta helvetissä sitä muuttuu katkeraksi (mielestäni on ihan tyypillistä, että suomessa ei rahasta eikä tuloista puhuta), jos joka topicissa missä ko. jätkä postaa jotain, hän mainitsee osan asioista rahaan liittyen, puhuu summista ja toki siitä miten rahalla saa tai rahaa omaavat ovat tyylikkäämpiä, fiksumpia, omaavat hyvän maun jne. Eihän asiat nyt noin ole muualla kuin Okan päässä.
---


Sen perusteella, mitä olen Okan postauksista lukenut ei asia ole ihan noinkaan kuin kuvasit. Mieleen ei tule kuin tämä viimeisin maininta rahasta, eikä Oka ole edes tässä viimeisimmässä keskustelussa väittänyt, että rahaa omaavat ovat jotenkin parempia ihmisiä. Vaativampia ehkä, mutta se taas on ihan eri asia.

Jos asiaa mietitään yleisesti, niin eikö se lisäksi ole luonnollista, että jos sitä rahaa on, niin siitä ei jaksa stressata hirveästi myöskään puheissaan? Eli jos tottuu suurehkojen summien pyörittämiseen tai kallisiin ostoksiin, niin parin tonnin kameran hinnan mainitseminen ei välttämättä merkitse enää sanojalle sen enempää kuin Teppo Tavalliselle maininta 20 e:n ruokaostoksista. Miksi tällainen henkilö siis olisi yhtään sen enempää kusipää kuin Teppo? Koska Teppo ansaitsee vähemmän?



Suosittelen kyllä lueskelemaan Okan postauksia muutaman lisää. En oikeasti jaksa alkaa kaivamaan niitä. Asenne on tullut kyllä selväksi keskusteluja seuranneille varsin hyvin. Monia se ei ilmeisestikään haittaa, enkä itse pysty edes olemaan kade tässä tapauksessa, koska koen lähinnä suunnatonta myötähäpeää, kun luen noita. Monilla on varmastikin sama minun postauksieni laadun kanssa, sitä en kiellä. Aina ei voi olla PLUR-Pastori.
Epailija

Posts: 5,636

#747 • • Epailija Physicist, 2nd class.

ezzy, 22.2.2008 14:43:
Asenne on tullut kyllä selväksi keskusteluja seuranneille varsin hyvin.



Minusta taas tuntuu, että Okan asenteeksi tulkitaan vähän mitä halutaan. Sinäkin olet nyt ilmeisesti ymmärtänyt tämän vähän pieleen:

"Mitä maksukykyisempi asiakas niin sen tarkempi se on tyylin ja laadun suhteen - tämä pätee kaikissa asioissa."

"Tarkempi tyylin ja laadun suhteen" ei tarkoita samaa kuin "omaa paremman tyylitajun", vaan että varakkaammat vaativat enemmän, mikä tyyli- ja laatutajuttoman ihmisen tapauksessa vain johtaa siihen että ostetaan kallista paskaa. Tämän toteamiseen käytännössä ei tarvitse kuin tarkastella tämän päivän poptähtösiä, jotka varmasti tuhlaavat vaatteisiinsa meikäläisen vuosiansion suuruisia summia, mutta onnistuvat silti pääsemään maailman mauttomimpien pukeutujien listoille.

Tai ehkä tuo tulkintasi sitten perustuu joillekin viesteille, jotka minä olen missannut totaalisesti. En kuitenkaan koe, että noille "pappa betalar" kuiteille olisi mitään perustetta tämän keskustelun perusteella tai muutenkaan.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

ezzy

Posts: 8,060

#748 • • Edited ezzy Droid-pappa

Epailija, 22.2.2008 14:59:
---
ezzy, 22.2.2008 14:43:
Asenne on tullut kyllä selväksi keskusteluja seuranneille varsin hyvin.
---


Minusta taas tuntuu, että Okan asenteeksi tulkitaan vähän mitä halutaan. Sinäkin olet nyt ilmeisesti ymmärtänyt tämän vähän pieleen:

"Mitä maksukykyisempi asiakas niin sen tarkempi se on tyylin ja laadun suhteen - tämä pätee kaikissa asioissa."

"Tarkempi tyylin ja laadun suhteen" ei tarkoita samaa kuin "omaa paremman tyylitajun", vaan että varakkaammat vaativat enemmän, mikä tyyli- ja laatutajuttoman ihmisen tapauksessa vain johtaa siihen että ostetaan kallista paskaa. Tämän toteamiseen käytännössä ei tarvitse kuin tarkastella tämän päivän poptähtösiä, jotka varmasti tuhlaavat vaatteisiinsa meikäläisen vuosiansion suuruisia summia, mutta onnistuvat silti pääsemään maailman mauttomimpien pukeutujien listoille.

Tai ehkä tuo tulkintasi sitten perustuu joillekin viesteille, jotka minä olen missannut totaalisesti. En kuitenkaan koe, että noille "pappa betalar" kuiteille olisi mitään perustetta tämän keskustelun perusteella tai muutenkaan.



Niistä pappa betalar-kuiteista en tosiaan tiedä mitään, mutta olet tosiaan missannut montakin keskustelua. Kyse ei ole vain tuosta topicista.
Itselläni ei ole ollut mitään Okaa vastaan aiemmin, mutta nyt ei vaan enää pysty lukemaan pokerilla noita postauksia.
liikkuva muna

Posts: 2,652

#749 • • liikkuva muna an egg on the move
Mä sinetöin tän sanomalla, että valokuvaus on taiteen helpoin muoto. Ei tartte ku painaa nappii!
epicuros

Posts: 7,734

#750 • • epicuros

alek száhala, 23.2.2008 10:27:
Mä sinetöin tän sanomalla, että valokuvaus on taiteen helpoin muoto. Ei tartte ku painaa nappii!



NOT!

--
Valid criticism does you a favor.

Epailija

Posts: 5,636

#754 • • Epailija Physicist, 2nd class.

OCS, 23.2.2008 12:22:
"Psykologin mielestä ihmisiä pitäisi valistaa käyttäytymään siivosti."



Jälleen yksi laadukas kannanotto kiintiöpsykologilta. :D Yhtä hyvin olisivat voineet kysyä mielipidettä toimituksen siivoojalta.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

jusqu

Posts: 762

#756 • • jusqu pilipalipilotti

Epicuros, 23.2.2008 10:35:
NOT!




Voi tätä myötähäpeän määrää... O_o

"KikikikiKEKEKHKHEEkikikii"

--
*pupu**piis*

golem

Posts: 1,395

#758 • • golem Golem

Juki54, 20.2.2008 15:40:
---
k-0ne, 20.2.2008 14:06:
Mä en tiennykkää et taikkiin pääsis sisään suosituksilla. Aika jänskää. Oiskos tosta esittää jotain ihan oikeeta faktaa sillä toi vaan kuullostaa niin pirun uskomattomalta.

---


Meil oli kans eilen ja edellispäivänä koulussa puhetta kevään hauista (lähinnä Turun Taideakatemiasta ja Taikista), ja niiden ennakkotehtävistä + yleisistä hakumenettelyistä.
Jännä ettei Taideakatemian opiskelija, eikä opettajammekaan maininnut että Taikkiin voi päästä myös suosituksilla :(

:D



Taikissahan on kandiohjelma ja maisteriohjelma. Mä joskus perehdyin hakuun, ja sain sen käsityksen, että maisteriohjelmaan voi päästä tekemiensä töiden tai suositusten perusteella (tietenkin edellyttää että on joku kanditasoinen tutkinto pohjalla). En tosin oo lukenut taidealaa, niin en hirveän hyvin noita juttuja tiedä.
Avatar
#759 • • Muussika Guest

alek száhala, 23.2.2008 10:27:
Mä sinetöin tän sanomalla, että valokuvaus on taiteen helpoin muoto. Ei tartte ku painaa nappii!



Moi oon viddu Akke Sähälöyy, tiiän hitosti asioista joista en tiiä mitään!

*joo*
ville

Posts: 3,780

#760 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Dorka, 20.2.2008 15:19:
Kyllä maallikkokin näkee eroja eri kuvaajien kesken, se on sitten eri asia onko valmis maksamaan. Mitä maksukykyisempi asiakas niin sen tarkempi se on tyylin ja laadun suhteen - tämä pätee kaikissa asioissa.



Tässä nyt imo menee pari asiaa sekaisin

1) Mikä on oma tyyli

2) Mikä on kivan näköistä

3) Mikä on asia, jota tavallinen pulliainen osaa kuvista katsoa


1) IMO oma tyyli löytyy ajan kanssa ja sitä ihan oikeasti ei synny vuodessa tai kahdessa. Se joka näin väittää taitaa kusettaa sekä itseään, että muita. Oma tyyli ei ole sitä, että napsitaan aina samasta kulmasta sama kuva (jota esim me vaavun kanssa tehtiin), tehdään mielenkiinnottomasta kuvasta mielenkiintoinen vääntämällä photarin napit kaakkoon (jota oli sun viimeisin setti), otetaan 1000 kuvaa ja valitaan niistä "paras" (insert uusi kuvaaja) tai kikkaillaan eri kuvaustekniikoiden välillä (insert laiterunkkaaja).

Oma tyyli on sitä, kun joku pystyy sanomaan kuvasetin perusteella että "tämä näyttää x:n duunilta". Tämä vaatii imo vuosien pohjatyön, tietynlaista kurinalaisuutta ja ennenkaikkea tulkintaa. Kun kuvaa lähtee ottamaan, pitää tietää mitä hakee, ei niin, että ottaa kuvan ja toivoo, että siitä tulee jotain. Jos nyt ajattelee niinkin arkista asiaa kun bilekuvaus, niin en oikeasti pysty sanomaan, onko yhdelläkään mun tuntemalla bilekuvaajalla omaa "tyyliä".

2) Sen sijaan heti ensimmäisestä kuvasta asti voi ottaa kuvia, jotka on kivan näköisiä. Kuva voi olla kivan näköinen monesta syystä: mielenkiintoinen kohde, kiva ilme henkilöllä, ainutlaatuinen paikka, ainutlaatuinen hetki tai loistava käsittely. Toisilla ihmisillä on heti alusta asti enemmän silmää ottaa kuvia, jotka miellyttää enemmän silmää kuin toisten kuvat. Nämä ihmiset taitaa olla keskimäärin visuaalisella tavalla jotenkin muita lahjakaampia. Se että kuva on kivan näköinen, ei tarkoita, että sen kuvaajalla olisi oma tyyli.

3) Ja sitten on olemassa tuo, mitä normaalit ihmiset pitää miellyttävinä ts mitä ne osaa katsoa. Esim ihan tutkimusten mukaan jossain nostalgisisssa kuvissa (=esim häät) ihmiset diggaa enemmän kuvista, jotka on mustavalkoisia. Se luo vanhaa fiilistä, joka sopii häihin. Lisäksi ihmissilmä kiinnittää huomiota kontrastikkaisiin kohtiin ja pitää saturoituneista kuvista: esim valkoinen morsian mustaa taustaa vasten kerää kaiken huomion ja taivas on tyylikkäämpi sinisenä kuin valkoisena. Edelleen: sulla ei tarvitse olla minkäänlaista tyyliä ja siltikin jengi pitää sun kuvia "älyttömän upeina"




Hääkuvaus on siitä mielenkiintoinen asia, että kuvia yleensä ostavat täysin amatöörit. Jos vertaa esim. muotikuvaukseen niin kyseessä on täysin eri asia: muotikuvissa kuvat ostaa esim joku lehti, joka elää muodista ja näyttää yhdessä lehdessä monta settiä. Ostaja osaa vaatia hyvin laajasti asioita ja ostaja saattaa esim edellellyttää, että muotikuvaajalla on jokin ominainen tyyli, jota ostaja hakee.

Sitten taas jos katsoo hääkuvausta: siinä ostaja on usein amatööri, joka ei tiedä kuvauksesta mitään. Sen sijaan ostajalla on tosi tarkka käsitys siitä, millainen päivän tulisi olla. Lisäksi ostajalla on usein aika perusnäkemys siitä, mikä on hyvä kuva. Tästä syystä hääkuvaajan homma on imo poikittain ja hanurista: hääkuvaajan velvollisuus on tehdä hääparin näköisiä kuvia ja ikuistaa tasan tarkkaan tiedetyt yksityiskohdat: pusu, sormus, puheet, kivat pienet yksityiskohdat, muutama hymy, malja jne jne. Tällaisessa tilanteessa se oma panos jää aika pieneksi ja tässä tullaan imo siihen perussasiaan, joka hääkuvausta leimaa: kuvaajilla ei hirveästi ole omaa tyyliä, koska siihen ei yksinkertaisesti ole hirveästi tilaa. Tällaista hääkuvausta on 99,99%....

Se, että kuvaa hääkuvia työkseen, ei tee kenestäkään vielä kovin ihmeellistä kuvaajaa. Tällainen kuvaaja tuntee varmasti laitteet, osaa ottaa visuaalisesti kivoja kuvia ja todennäköisesti osaa markkinoida itseään aika hyvin. Tällaiselle henkilölle nostan hattua todella paljon, koska tiedän, että homma on aika epämiellyttävää kaavamaista puurtamista, pitkiä päiviä ja stressaatunteita hääpareja ihmeellisine toiveineen.

Noin ylipäätään dorkaa täytyy kyllä kehua siitä, että todella harva suhautuu samanlaisella antaumuksella siihen mitä tekee. Dorkan kuvat on myöskin vuodessa kehittyneet uskomattomalla tavalla ja tällähetkellä jos vaikka bilekuvia katsoo, niin se joka väittää, että dorka ei kykene tekemään teknisesti hyvää jälkeä, tuskin puhuu ihan puhtaat jauhot pussissa. Sen sijaan dorka voisi ainakin toistaiseksi laskeutua puusta alas. Vaikka joku onkin valmis maksamaan varsin ok tason päiväkorvausta hääkuvauksesta, se ei vielä tarkoita sitä, että olet huippulahjakkuus, jolla hommat on jo täysin hallussa. Samanlaista tulosta kykenee kuitenkin tuottamaan tuhannet valokuvaajat tässä maassa, erona vaan on se, että kaikkia ei kiinnosta kuvaus niin paljon, että siitä tekisi duunia ja osa jotka tekee valokuvausta duunina, ei halua tehdä hääkuvia. Voihan olla, että parin vuodesta päästä sä olet maailman huippujen joukossa, joka oli helvetin hyvä juttu, mutta sitä ennen pieni nöyryys ei ehkä tekisi pahaa....