Asiakas on aina väärässä.

2,204 posts, 111 pages, 717,272 views

flygfisk

Posts: 327

#261 • • flygfisk

phanatic:
Niin? Jos olet jo yhdessä jonossa, ei mielestäni ole mitenkään erityisen epäkohteliasta olla tarjoamatta paikkaa toisesta jonosta.



Ok. Kyseessä on ehkä kasvatus- ja kultturikysymys.
Avatar
#262 • • niomic Guest

Astaroth:
Voi apua ja huh huh teitä siviiliasiakkaita.



Mä oon kyl ihan reservin vänrikki.

pakko. =[
Avatar
#263 • • astaroth Guest

niomic:
Mä oon kyl ihan reservin vänrikki.


*yessir*
sapeli

Posts: 11,768

#264 • • sapeli jokukukamikä?

flygfisk:
---
phanatic:
Niin? Jos olet jo yhdessä jonossa, ei mielestäni ole mitenkään erityisen epäkohteliasta olla tarjoamatta paikkaa toisesta jonosta.
---
Ok. Kyseessä on ehkä kasvatus- ja kultturikysymys.



Taitaapi olla. Mun kokemuksen mukaan odotettu käytös tuossa tilanteessa on että se joka haluaa siirtyy toiseen jonoon, oli sitten itse jonon keskellä tahi päässä, ja jos itsensä takana oleva siirtyy toiseen jonoon ja itse siirtyy sinne vasta sen jälkeen, on oman hidastelunsa vuoksi sen jälkeisemmän paikan ansainnut... Mun mielestä tämä on näin ihan luonnollista ja luontevaa. Oudompaa olisi alkaa neuvomaan ventovieraita siirtymään toiseen jonoon.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

ambo

Posts: 42

#265 • • Edited ambo höpörölli
Ei asiakkaat osaa ajatuksia lukea joten ei ne välttämättä ymmärrä että siitä on vaivaa, jos kassa joutuu lähtemään punnitsemaan jotain hedelmäpussia tai bonuskortit ja kupongit isketään eteen vasta sitten kun kassa on jo ehtinyt bongata kaiken koneelle. Ja mistä ne tietää mitkä vitsit on kuultu sataan kertaan ja mitkä miljoona muuta asiaa teitä ärsyttää. Jos se vituttaa niin ehkä kandeis vaihtaa alaa. Palvelustahan teille palkkaa maksetaan, eikä vain kassan hakkaamisesta. Törmään mäkin ravintola-alalla jatkuvasti hankaliin asiakkaisiin, jotka haluaa purkaa huonon päivänsä muhun tai muuten vain käyttäytyvät ikävästi, mutta lähes aina asiakkaan saa rauhottumaan ja tyytyväiseksi kun yrittää asettautua asiakkaan asemaan ja pysyy itse rauhallisena ja ystävällisenä. Paskaa tulee niskaan tällä alalla, mutta sille ei voi mitään.

Turha tippienkään perään on ulista, jos ei osaa palvella.. varsinkin kun tipittäminen ei ole suomessa mikään yleinen käytäntö. Tippiä saa hyvästä palvelusta.. kannattaa sitten miettiä mitä se on.
Cloud

Posts: 2,162

#266 • • Cloud Game Freak

ambomaalapsi:
Turha tippienkään perään on ulista, jos ei osaa palvella.. varsinkin kun tipittäminen ei ole suomessa mikään yleinen käytäntö. Tippiä saa hyvästä palvelusta.. kannattaa sitten miettiä mitä se on.



Itse kokisin että suomalainen antaa tippiä, silloin kun hän haluaa näyttää "seuralaisilleen" että mulla on varaa ja kato mä osaan tän homman. Eikä niinkään hyvästä palvelusta, kuten se ehkä kuuluu antaa.

Jos asiakas ei osaa käyttäytyä, voidaan hänet poistaa liikkeestä. Suomalaiset voisivat opetella käyttäytymään asiakkainakin etikettien mukaisesti.

Offtopic jos minusta tulisi se freeking maailman keisari laittaisin suomalaiset tapakurseille. Niin asiakkaat kuin myyjät.. kaikki freeking pakko tapa-aivopesu kurseille jonka jälkeen jokainen osaisi käyttäytyä kuten kuuluu.. =)

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

mayah

Posts: 11,313

#267 • • mayah Hermostuksesta vapiseva skenekingi
Ai joo, tulipa muuten mieleen yks ärsyttävä tapaus töistä muutama viikko sitten. Meillä tuolla Sedulassa on kantiskortit käytössä ja niillä pienen oluen ja siiderin saa 2,5 eurolla koko illan, joka päivä. Yleensä kaikki näyttää kortin siinä tilatessaan, että tietää laittaa sen pienen oluen ison sijaan, mut yksi kundi tuli tiskille aika alkuillasta, tilas kaksi olutta, yhden siiderin ja yhden lonkeron. Kysyin siltä, et laitetaanko isot vai pienet oluet ja poika nyökkäili, et isot tietysti. Heitettiin vielä puolin ja toisin jotain tyhmää läppää, et kyllähän sitä aina ison oluen jaksaa juoda tähän aikaan illasta jne.

Kun sitten tuli maksun aika, poika kaivoi rahat esille ja muisti, että hänellä olis sellainen kanta-asiakaskorttikin, jos siitä on jotain hyötyä. Mä sitten totesin, et joo, saahan sillä pienen oluen/siiderin 2,50 hintaan. Siinä vaiheessa kundi alkoi väittää, et hän nimenomaan tarkoitti pieniä oluita ja kun mä huomautin, et vielä kysyin että laitetaanko isot vai pienet oluet, hän väitti naama vakavana, että hän tarkoitti isoa lonkeroa. Hänelle ei kelvannut selitys, että lonkero on talon lonkero, 2cl giniä ja greippilimsaa, eli lonkerosta ei ole olemassa kahta standardikokoa. Ihmetytti kyllä, että kundi jaksoi pokkana asiasta valittaa, kun varsin hyvin tiesi tilanneensa isot oluet. Oli taas oikein miellyttävä alku illalle...

Ja epäilijöille todettakoon, että kyllä, poika sai pienet oluet 2,5:n hintaan, ja kyllä, minä hymyilin koko ajan, ja kyllä, hän lähti tiskiltä todennäköisesti tyytyväisempänä, kuin silloin, jos koko tapausta ei olisi sattunut. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö mua sais se ärsyttää.

--
Being happy is what I do best ^_^

serotonot

Posts: 3,137

#268 • • serotonot Paul Easy

Cloud:
---
ambomaalapsi:
Turha tippienkään perään on ulista, jos ei osaa palvella.. varsinkin kun tipittäminen ei ole suomessa mikään yleinen käytäntö. Tippiä saa hyvästä palvelusta.. kannattaa sitten miettiä mitä se on.

---


Itse kokisin että suomalainen antaa tippiä, silloin kun hän haluaa näyttää "seuralaisilleen" että mulla on varaa ja kato mä osaan tän homman. Eikä niinkään hyvästä palvelusta, kuten se ehkä kuuluu antaa


Suomessa tuo tippaamattomuus myös perustuu siihen tasa-arvojärjestelmään jossa tipitkin pitää periaatteessa jakaa tasan vuorossa olleiden kesken. Näin ainakin käsitykseni mukaan usein toimitaan, korjatkaa jos olen väärässä. Mielestäni siinä tapauksessa tippi menee tietyllä tavalla hukkaan koska senhän on tarkoitus olla ekstraa sille palvelijalle, ei koko sille työporukalle. Ne saa palkkansa työstään ja tippinsä omista suorituksista.

Tästä huolimatta jätän poikkeuksetta ravintolassa tippiä jos palvelu on ollut hyvää ja kyse ei ole lounaasta vaan "oikeasta" ruokailusta.
serotonot

Posts: 3,137

#269 • • serotonot Paul Easy

mayah:
---
serotonot:
Suomessa tuo tippaamattomuus myös perustuu siihen tasa-arvojärjestelmään jossa tipitkin pitää periaatteessa jakaa tasan vuorossa olleiden kesken. Näin ainakin käsitykseni mukaan usein toimitaan, korjatkaa jos olen väärässä.

---


Meillä ainakin tiskin takana toiset pitää yhteistä kippoa ja toiset kerää omiinsa. Siis tiskikohtaisesti. Riippuen siitä, kenen kanssa on töissä siis ja miten baarimikot keskenään sopivat. Ruokaravintolapuolesta en tiedä.


No siis itse tarkoitin lähinnä ruokaravintoloita joista tuossa jäljemmässä puhuinkin. baareissa en kyllä tippaa, tiedä tosin mistä se johtuu
Cloud

Posts: 2,162

#270 • • Cloud Game Freak

serotonot:
---
mayah:
---
serotonot:
Suomessa tuo tippaamattomuus myös perustuu siihen tasa-arvojärjestelmään jossa tipitkin pitää periaatteessa jakaa tasan vuorossa olleiden kesken. Näin ainakin käsitykseni mukaan usein toimitaan, korjatkaa jos olen väärässä.

---


Meillä ainakin tiskin takana toiset pitää yhteistä kippoa ja toiset kerää omiinsa. Siis tiskikohtaisesti. Riippuen siitä, kenen kanssa on töissä siis ja miten baarimikot keskenään sopivat. Ruokaravintolapuolesta en tiedä.

---

No siis itse tarkoitin lähinnä ruokaravintoloita joista tuossa jäljemmässä puhuinkin. baareissa en kyllä tippaa, tiedä tosin mistä se johtuu



Niin no on totta, että jossain paikoissa on yhteinen tippikuppi, mutta aikapitkälti olen yleensä tipit omaan taskuuni laittanut jos jotain tippiä olen saanut. Tosin jos asiakas oikeasti tyyliin sanoo että kiitokset "kokille" ja antaa rahaa vähän niikuin kokille vietäväksi, niin sitten olen vienyt rahat kokille/yhteiseen tippikulhoon.
Kokit saa enemmän liksaa kuin tarjoiliat btw, osa syy on se niiden duuni, mutta osana on perusteltu sitä että ne ei saa sitä tippiä ja että tarjoilian palka lisääntyy tipin mukana.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

ambo

Posts: 42

#271 • • Edited ambo höpörölli
Eli jos mä nyt sit oikein ymmärsin tän topicin idean, niin se on se, että asiakaspalvelijat saavat valittaa kuinka ärsyttävää asiakkaiden palveleminen on. Ei oo kyl yhtään kivaa tän jälkeen enää mennä asiakkaaks mihinkään :( Toisaalta vois ryhtyy todella vittumaiseks asiakkaaks, nyt kun tietää mikä kaikki milläkin alalla ärsyttää. :)
Nitta

Posts: 5,021

#272 • • Nitta Sateenkaaren päässä

ambomaalapsi:
Eli jos mä nyt sit oikein ymmärsin tän topicin idean, niin se on se, että asiakaspalvelijat saavat valittaa kuinka ärsyttävää asiakkaiden palveleminen on. Ei oo kyl yhtään kivaa tän jälkeen enää mennä asiakkaaks mihinkään :( Toisaalta vois ryhtyy todella vittumaiseks asiakkaaks, nyt kun tietää mikä kaikki milläkin alalla ärsyttää. :)



Avot *nauru*
Tai sit voit alkaa säälimään meitä ja käyttäytymään kuten... haluaisit itseäsi kohdeltavan *enkeli*
ambo

Posts: 42

#273 • • ambo höpörölli
---


Avot *nauru*
Tai sit voit alkaa säälimään meitä ja käyttäytymään kuten... haluaisit itseäsi kohdeltavan *enkeli*
[/quote]


Mun sympatiat menee kyl täs asiakkaille. ;) sori vaan. Ei huvittas asiakkaana alkaa ottaa stressiä siitä, mikä kaikki teitä oikein ärsyttää siinä kun joudutte palvelemaan mua.. mut en mä tahallani ole ärsyttävä... jos lohduttaa :)
Nitta

Posts: 5,021

#274 • • Nitta Sateenkaaren päässä

ambomaalapsi:
---
Avot *nauru*
Tai sit voit alkaa säälimään meitä ja käyttäytymään kuten... haluaisit itseäsi kohdeltavan *enkeli*
---
Mun sympatiat menee kyl täs asiakkaille. ;) sori vaan. Ei huvittas asiakkaana alkaa ottaa stressiä siitä, mikä kaikki teitä oikein ärsyttää siinä kun joudutte palvelemaan mua.. mut en mä tahallani ole ärsyttävä... jos lohduttaa :)



Joo, ei kaikki ole *nauru* Kerran jopa asiakas nihkeiltyään pyysi anteeksi että eihän tämä sinun vikasi ole (kyseessä olleeseen asiaan en tosiaankaan voinut vaikuttaa) ja kertoi hänellä olleen huono päivä ja toivotti mukavaa päivän jatkoa *hih*

Eikä näitä kannata tosiaan ottaa niin vakavasti, mutta välillä on vaan hyvä nähdä myös se kuuluisa kolikon kääntöpuoli *vink*
Ill

Posts: 68

#275 • • Ill .-:wankers united:-.
Täällä ei oo tainnu vielä kukaan Kotipizzalainen ehtiä avautumaan. Tai exähän mie nykysin jo oon.

Kerrottakoon, että Kotipizzoissa työskennellään pääsääntöisin yksinään. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ollaan kassalla, paistossa ja puhelimessa parhaimmillaan yhtä aikaa... Ja välillä yrietään ehtiä punnaamaan lisää tavaraa varastoon. Siellähän kaikki punnataan muovisiin kertakäyttökippoihin.

Laskin muuten kerran sen muovijätteen määrän. Muovimuki painaa 2 grammaa. Päivässä menee keskimäärin sata pizzaa. Pizzaan menee keskimäärin kolme mukillista täytteitä. Päivässä tulee siis noin 600 grammaa muovijätettä. Kotipizza on auki 340 päivää vuodessa. Vuodessa tulee siis noin parisataa kiloa muovimukijätettä Kotipizzaa kohden. Suomessa on kai jotain 250 Kotipizzaa. Kotipizzaketju siis tuottaa vuodessa noin 50 tonnia muovimukijätettä.

Kaikkein eniten inhosin puhelinta. Joka kerta kun se soi, teki mieli heittää se seinään. Ihan vitusti tuli sellaisia soittoja, joissa kyseltiin kotiinkuljetusta. Meillähän oli kotiinkuljetus viikonloppuisin, joten perkeleen monet asiakkaat kyseli viikolla lättyjä kotiin. Eniten vitutti ne asiakkaat, jotka alko kyselee, että ketkäs ählyt sit kuskaa viikolla kotii ja oisko mulla niiden ählyjen numeroita. Eiku oikeestaan vituttikin ne jotka arpo perkeleen pitkän tilauksen ja sit alko antaa osotetta. Monesti vedin valehtelematta sen koko saatanan osoitteen ajan henkee, että pystyin ystävällisellä äänensävyllä kertomaan, ettei meillä helevetti soekoo oo mitää kotiinkuljetusta viikolla.

Sit yks vitutusta aiheuttava soittajaryhmä oli elämänsä ekaa kertaa pizzaa kyläileville lapsenlapsilleen tilaavat mummot. Niille piti lukee koko täytevalikoima pariin-kolmeen kertaan läpi ja kuulla joka täytteen kohdalla kuinka Jorkki-Petteri inhoo sitä ja Lissu-Maija on allerginen tälle. Evvvk. Loppupeleissä ne mummot tilas aina jauhelihapizzan. Joku saatto repästä ja ottaa tropicanan. Mutku yritti niille niitä kaupata, ne kävi lähestulkoon aina vastahankaan ku niistä vissii oli kiva tinkii. Ja tinki viis minuuttia. Ja otti jauhelihapizzan. Ja sellasia mummoja on oikeesti aika paljon.

Kännisistä soittajista en ees viitsi tilittää.

Hauskinta puhelimessa oli se, että se soi aina silloin kun oli viis valmiikspyöritettyä ja tomaattikastikelevitettyä pizzaa liimautumassa kiinni pöytään ja menemässä siis bioon ja ovelle asti jonossa asiakkaita.

Myös paikan päällä tilaavat asiakkaat joutuivat toisinaan murhanhimoni kohteeksi. Pomo oli vittupää, eikä koskaan tehny iltoja tai viikonloppuja. Meikä oli siis melkein aina perjantai- ja lauantai-iltaisin duunissa. Känniääliöt koki velvollisuudekseen vittuilla tyhmännäkösissä työvaatteissa toimivalle takkutukalle. Ikinä ei kukaan käyny käsiks, mutta lähellä se oli. Tuli hyvä mieli, kun lauantai-iltana minuuttia ennen sulkemisaikaa, ollessani kerrankin saanu ajoissa siivottua että ehtis kemuihin, säntäs iloisesti hymyilevä ja leikkimielisesti mulle vittuileva äijäporukka ostamaan kymmenkuntaa pizzaa. Ne ei meinannu uskoa, että meidänKÄÄN ravintolassamme ei juoda omia juomia.

Yks asiakastyyppi oli kitsaat persereikäjunttirasistit. Ne tuli meille syömään vain koska ei halunnu syödä ählyllä. Siks ne vittuili mulle pizzan koosta, hinnasta ja täytteiden määrästä. Normaalikokoisen pizzanhan kuuluu olla halkaisijaltaan 28 senttiä. Pomot vittuili jos teki isomman. Hintoihin ei kukaan voinu vaikuttaa, ne määräs ketju. Ja täytteet punnattiin. Oli hankalaa yrittää selittää käytäntöä urpoille. Selitettyäni käytännön humalaiselle juntille sen ölähtämä "Laita sit reilusti niitä täytteitä!" sai näkemään punasta.

Rallit oli ihan best. Siis Neste Rally FInland. Olin itekseni duunissa, kun vittupää pomo päätti lähtee Turkuun ralleja pakoon. Myymälä oli ihan Jyväskylän keskustassa. Niitten rallien jälkeen päätin, että lopetan jouluun mennessä. Onneks ketju ehti laittaa lapun luukulle jo aikasemmin.

Muista valittamisen aiheista ootte varmaan jo lukenu muiden posteista riittävästi.

--
Hipit on tyhmiä, rumia ja haisee pahalle.

whispering

Posts: 871

#276 • • Edited whispering Super Juusto

Cloud:
Itse kokisin että suomalainen antaa tippiä, silloin kun hän haluaa näyttää "seuralaisilleen" että mulla on varaa ja kato mä osaan tän homman. Eikä niinkään hyvästä palvelusta, kuten se ehkä kuuluu antaa.


Suomessa tippi on "osa tuotteen hintaa". Eli työntekijöiden toimeentulo tulee palkasta jonka työnantaja maksaa. Kun taas esim amerikassa tarjoilija saattaa "elää tippien varassa", joten kuuluu tapoihin antaa tippiä tietty "prosentti" loppu summasta, ja enemmän jos palvelu oli hyvää.
ambo

Posts: 42

#277 • • ambo höpörölli

Nitta:
---



Joo, ei kaikki ole *nauru* Kerran jopa asiakas nihkeiltyään pyysi anteeksi että eihän tämä sinun vikasi ole (kyseessä olleeseen asiaan en tosiaankaan voinut vaikuttaa) ja kertoi hänellä olleen huono päivä ja toivotti mukavaa päivän jatkoa *hih*

Eikä näitä kannata tosiaan ottaa niin vakavasti, mutta välillä on vaan hyvä nähdä myös se kuuluisa kolikon kääntöpuoli *vink*




Ravintola-alalla töissä joten on nähty :)
Verano

Posts: 4,649

#278 • • Verano Merituuli

Neiti Etsivä:
---
Verano:


taitaa olla joku isompi vaateputiikki kyseessä.



---


Tässä tapauksessa ei ole kyseessä vaateputiikki vaan ihan tietopuolinen myymälä. *nauru*



no katos =)

vaateputiikin taisit mainita ihan vaan vertailun vuoksi. ei oo toi sisälukutaito kovin kehittynyt mulla...
pathi

Posts: 224

#279 • • pathi
Lehdenjako sinänsä on asiakaspalvelua vain välillisesti: asiakkaalle toimitetaan tuote, mutta harvoin ollaan tekemisissä. Mainosten jne. ilmaisjakelun jakajana riitti puolisen vuotta.

Työ itsessään on jo valmiiksi ihan perseestä, raskasta ja työaika/palkkasuhde on aivan käsittämätön. Lehdet tulevat jakajalle kotiin, missä jakaja parhaaksi näkemällään tavalla lajittelee lehdet. Kuski vaihtuu yleensä niin usein, että on aivan turha soitella vajaiden lehtipinojen perään. Jos varasto tai kuski mokaa ja kaikille jakoalueella ei lehtiä riitä, jakaja voi vain soittaa pyytääkseen lisää lehtiä (ja viedä ne ns. vapaa-ajalla, työpäiviä viikossa on 2).

"hei tyttö, me ei saatu Anttilan luetteloa eilen vaikka naapuri sai"
- luettelot loppuivat kesken, enkä ole saanut niitä vielä lisää.
"NO VAIKEE TILATA NIITÄ HELVETTI"

Totta kai se saattaa ärsyttää ettei pääse tiirailemaan niitä lakanoiden hintoja ennen sitä naapurin Selmaa mutta oikeesti, onko se nyt niin vaikeaa?

Ihan oma sarjansa on ihmiset, joiden postilaatikossa lukee "ilmaisjakelu postiluukkuun" tjsp, eli esim. kerrostalossa sinne oviluukkuun eikä ulkona olevaan laatikkorivistöön, mikäli sellainen on. Ja se pieni lappu kannattaa piilottaa sinne laatikon sisälle ettei jakaja sitä missään tapauksessa näe. Toisekseen, se posti laitetaan siihen lähimpään laatikkoon, ja muutoksista voi sopia muulla tavoin kuin kurmuuttamalla jakajaa.

"hei tyttö, osaatko sinä lukea?! mitä siitä tulee jos vanhat ihmiset käy täältä hakemassa postin?! vielä tällä kerralla en soita työnantajallesi!!"

Tässä tapauksessa äijä oli tullut toisesta kerroksesta ovelle kyttäämään. Ja näitähän riittää.

VIHA. loparit keväällä oli elämäni paras teko.

--
D:

rec

Posts: 2,923

#280 • • rec
Ana---> Vuoden vartijan työkokemuksella voin sanoa, ETTEI SALETISTI OO TEHNY!!! *igor*

Terkuin: Engeliltä juuri 4kk sitten työpaikkaa vaihtanut ent. vartija!