Asiakas on aina väärässä.

2,204 posts, 111 pages, 741,239 views

ezzy

#81 • • ezzy Droid-pappa

mayah:

Tässä threadissahan ei tippaakaan ole kyse siitä, miten kukakin työnsä tekee. Mun periaatteeni tehdä mun työtäni on se, et jokainen asiakas tulee tiskille iloisena ja lähtee vielä iloisempana. Mä heitän asiakkaitten kanssa läppää, hymyilen koko illan ja pyrin aina hoitamaan tilanteet niin, että asiakas on tyytyväinen. Siihenhän se asiakaspalvelun taito perustuu, et pystyy peittämään ne omat tunteet, asiakkaan idiotismin ja luo sille ihmiselle sen olon, et tähän tullaan uudestaan, täähän oli kivaa.
Edit: ja BTW mä pidän mun työstäni todella paljon, vaikka sinne lähteminen joskus viikonloppuisin onkin haasteellista.

Juuri nämä tekevät hyvän asiakaspalvelijan. Ajoittaisen turhautumisen välttäminen on mahdotonta.

nimim. nelisen vuotta helpdeskissä *ding* (oottakaas ku mä pääsen vauhtiin)
Hotblood

#82 • • Hotblood
Ravintolassa portsarin näkökulmasta

-Huitominen ja "se oli siellä perällä" huutelu ei auta tippaakaan, takit on numerojärjestyksessä lapun mukaan, huutelu vaan vituttaa (joskus olen asiakkaalle myös kertonut että olemme keksineet tänne mullistavan järjestelmän jossa narikkalapun numero vastaa takin kohdalla olevaa numeroa *nauru* Toiset tajuaa, toiset ei... *nauru*)

-"Siellä on vihree takki" ei hyödytä mitään. Portsari kysyy jos tarvitsee tarkempia tietoja, esim. laukusta irronnut lappu tms. Muutoin jälleen kerran, narikkalapun numeroilla ja tavaroilla on vastaavuus, kyseessä ei ole valintamyymälä.

-Mieti tosiaan mitä tarvitset mukaasi ja ota kaikki kerralla

-"Laita se henkariin" on täysin turha toive, hyvin harvassa paikassa henkareita on. Älä ota baariin lähtiessä päälle isoäidin perintöturkkia.

-Ojenna lappu, älä heitä sitä tiskille, ei portsarikaan heitä vaatteitasi sulle (joskus tosin olen näin tehnyt kun lappu on heitetty päin niin vaatteetkin on sit lentäneet *nauru*)

-Viheltely ja huutelu ei nopeuta palvelun saamista myöskään narikkatiskillä, seuraukset voivat olla vielä kohtalokkaammat kuin baaritiskillä *släp* Odota rauhassa vuoroasi, yleensä lappuja/rotseja otetaan järjestyksessä ja kaikki kyllä varmasti pääsevät ulos baarista *nauru* Jos haluat välttää ruuhkaa, lähde hiukan ennen pilkkua.

-Jos kaverilla on viereisellä paikalla takki, on täysin sallittua ja jopa toivottavaa ojentaa molemmat laput kerralla, ne saa usein tuotua samalla reissulla. Jos taas lapuissa on täysin eri numero, ei homma juurikaan nopeudu kaksi lappua ojentamalla

-Jos haluaa kamat samaan koukkuun kannattaa ne antaa samaan aikaan ja mainita asiasta

-Jos mieleen tulee joku hauska tilanteeseen sopiva vitsi, säästä se, joku muukin on varmasti keksinyt saman jo noin n+1 kertaa (vrt. "Täähän on sit ilmainen" tai "Bingo!")

-Jos et oikeesti tunne portsaria, älä tule parin promillen humalassa kertomaan tarinoitasi narikkaan. Etsi joku samassa tilassa oleva jota oikeasti kiinnostaa tai lähde kotiin jos ei sinulla ole kavereita *nauru*

-Jos baaritiskin takana on kalju, ruma jätkä "järjestyksenvalvoja"-lätkä rinnassa, ei hän ole siellä myymässä limpparia vaan todennäköisesti hakemassa itselleen kahvia tms.

-Ravintolan tulee olla lain mukaan tyhjä ja ovet kiinni tasalta, siksi annetaan "pilkku" puoli tuntia ennen. Älä siis osta juuri ennen pilkkua ämpärillistä juomaa ja hörpi sitä hissun kissun, ilmoittaen "minulla on vielä 3 minuuttia aikaa". Viimeistään siinä vaiheessa kun portsari tulee ilmoittamaan että olisi aika lähteä kotiinpäin (omaan tai jonkun toisen *vink*) on syytä nostaa peppu ylös ja lähteä narikkaa kohti, vikat huikat voi ottaa vaikka matkalla

-Ei, juomaa ei saa ottaa mukaan. Se ei ole portsarin vika vaan Suomen alkoholilainsäädännön. Suurin osa portsareista antaisi mielellään ostaa vaikka koko baarin mukaan kotiinviemisiksi, mutta tekevät vain työtään. Muistetaan ne itselle tärkeät asiat seuraavien vaalien aikana *nauru*

-Tee niinkuin portsari sanoo. Useimmiten niin tulee tapahtumaan jokatapauksessa, tavalla tai toisella, se miten paha mieli jää on ihan itsestä kiinni. Jos esim. sinua ollaan poistamassa ravintolasta ja koet tulleesi väärinkohdelluksi, on asian selviäminen paljon todennäköisempää jos kävelet itse ulos/narikkaan ja siinä sitten, poissa metelistä yms. keskustelet asiasta. Jos sinut joudutaan raahaamaan ulos on varma että pysyt siellä, oli lähtötilanne mikä hyvänsä. Tietysti lähtökohtaisesti on syytä käyttäytyä niin ettei moiseen jouduta, tässä kts. baari-ihmisten neuvot (ei käsiä baarin puolelle, ei huoritella henkilökuntaa, ei oksenneta, yms)

-Jos yksi portsari on jo sinulle jotain sanonut (esim. olet liian kännissä tullaksesi tänään sisään), älä riivaa seuraavaa portsaria enää, toisen tekemiä ratkaisuja ei juuri peruta ja todennäköisempää on vain että kaikkien hermo palaa. Vaihda paikkaa sen iltaisen kuntosi edellyttämään ravintolaan (joskus se on oma koti *nauru*)

Näitä riittäis vaikka kuinka paljon *nauru*

Oon miettinyt että osaakohan sitä itse sitten "aikuisena" käyttäytyä asiakaspalvelijoita kohtaan asiallisesti vai tapahtuuko jossain vaiheessa mulkkuuntuminen? Itse uskon että nämä opit kyllä muistaa, mitä mieltä muut ovat?

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

Howdy

#83 • • Howdy Oldie
Joo toden totta .. raivostuttavaa yrittää neuvoa asiakkaita mitkä on täysin tampioita *eiei*

--
Käpy vailla vertaa

[Nuclear]

#84 • • [Nuclear] el aprendiz
Asiakas on aina oikeassa.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

misi

#85 • • misi
Asiakkaan on aina annettava ymmärtää olevansa oikeassa...
Jone

#86 • • Jone Archibald Haddock
Baarityöntekijöille:
Sorry, mutta oon testannut moneen otteeseen ihan huomaavaisesti odottaa hiljaa omaa vuoroani juomaa tilatessani. Likipitäen poikkeuksetta tästä on ollut seuraksena se, että lauma mun jälkeeni tiskille tulleita sormien napsauttelijoita, kortin ja fyffen taputtelijoita + huutelijoita on saanut juomansa mua ennen ja olen joutunut venaamaan reippaasti yli "oman vuoroni." Paska juttu teille jos vituttaa moinen käytös, mutta koska sillä näköjään saa juomansa nopeammin, niin mun oma hyvinvointini kiinnostaa mua vapaa-ajalla enemmän kuin teidän mahdollinen vitutuksenne. Toisin olisi jos hiljaa venaamalla ja kohteliaalla käytöksellä saisin juomani "omalla vuorollani."

Pikasafkaloiden kassaorjille:
Jos mulla sattuu kassalle tullessani puhelu kesken, niin jatkan sitä kyllä välittömästi tilattuani. Paha juttu jos se on epäkohteliasta. Paha juttu myöskin jos osaa tilauskäytäntöänne, mutta se ei ole mun vikani. Ton aiheuttaman vitutuksen määrä ei voi olla suurempi kuin se vitutus, jota Mäkin kassat saavat aikaiseksi mussa sillä, että niille pitää joka helvetin "PIK MÄK MIIL" lausua törkeellä suomiaksentilla, jotta tilaus menee perille. Ei se ole mun vikani, että skippasitte englannintunnit koulussa.

Muille palveluammateissa työskenteleville:
Muistakaa, että oli miten oli niin nostatte palkkaa ihmisten palvelemisesta, joten ylläripylläri... Te olette missä olette asiakasta varten, eikä asiakas ole olemassa teidän päivänne piristykseksi. Vaihtakaa alaa jos vituttaa. Kyllä mäkin olen parkkihallissa kassalla ollut, mutta nostin sieltä kytkintä heti sain tarpeekseni.
Aziz Combat Fighter

#87 • • Aziz Combat Fighter

Hotblood:
Ravintolassa portsarin näkökulmasta

-Viheltely ja huutelu ei nopeuta palvelun saamista myöskään narikkatiskillä, seuraukset voivat olla vielä kohtalokkaammat kuin baaritiskillä *släp*

Turvallisuusala kiittää sinua.
Jone

#88 • • Edited Jone Archibald Haddock

mayah:
Tykkään susta silti vaikka tulisit huutelee mun tiskille *hali*

En mä sun tiskillesi tule huutelemaan. Ei öykkärimäinen käytös ole mitenkään mun tavoitteeni ja baareissa käydessä koen sen vittumaisena välttämättömänä pahana. Keravalla saa ainakin oikeesti venata vaikka koko illan sitä juomaansa jos on hiljaa ja kiltisti.

Then again, se on Kerava.
#89 • • Edited astaroth Guest

Keeerin:
Ja nyt avautuu pieni heseorja, jolla ei siis ole aivoja ja jolle voi aina purkaa pahan mielensä!!!! Eli tässä olis vähän pikaruokalassa vieraileville ohjeitä. Näin säästetään pienen hampurilaisorjan hermoja ja tehdään hänen työpäåivästään edes hivenen siedettävämpi!

Juma! En ole ainoa!

Kaikki omat kohtasit allekirjoitan myös omalta osaltani, sanoivat muut mitä tahansa.

1. Ei kai sua nyt oikeasti herra jestas kiinnosta, paljonko ranskalaisissa on hiilihydraatteja (ja kysyjä on 150cm ja 180kg tantta, joka otti Mega-aterian isoilla ranskalaisilla ja juomalla - juomaksi kevyt-kokista). No, jostakinhan se on tingittävä... :D

2. Minuakin ottaa pannuun se, että porukka rupeaa mördäämään jo tiskillä, jonkunlaisia tapoja sentään. Et nyt varmaan ravintolassakaan mene keittiöön syömään juuri valmistuvaa annostasi. Varsinkin mustalaiset vetävät burgerin tiskillä ja jättävät hampparin pannan ja paperit siihen eteen mun korjattavaksi.

3. "Anteeksi, mutta voisiko joku tulla pyyhkimään tuon pöydän?!" No voe helvetti soikoon, salissa on 150 muuta paikkaa, jotka ovat siistejä, ja sun pitää saada läski persees saada painettua just siihen tuoliin!?

4. "Voisko tähän ateriaan saada noiden ranskalaisten tilalle juoman?" No prkl ei, ei ja vielä kerran EI! Äläkä mulle vaahtoo siitä, ettei voi. En tiedä, onko mäkkärillä joku tuollainen systeemi tms., mutta jos minä voisin niin tehdä, tekisin sen, koska se on työni. Mutta kun en voi lyödä sitä kassaan, ja mulle on sanottu, ettei niin tehdä, niin silloin ei tehdä. Mulla ei ole vapautta soveltaa omia menetelmiäni!

Tässä pari, lisää tulee kun saan mieleen.

Edit: Sitten kun kaupoilla on tuo "se on varmaan ilmainen"-läppä, niin meistä on todella mukavaa kuunneella tätä ties monetta tuhannetta kertaa: "Meneekö juoma kädessä?" - "Eiku laita mukiin se! Eh eh...!"

Siis tuolla läpällä on ikää jurakaudelle asti. Et ole ensimmäinen, joka sen sanoo!
Aziz Combat Fighter

#90 • • Aziz Combat Fighter

Astaroth:
1. Ei kai suo nyt oikeasti herra jestas kiinnosta, paljonko ranskalaisissa on hiilihydraatteja (ja kysyjä on 150cm ja 180kg tantta, joka otti Mega-aterian isoilla ranskalaisilla ja juomalla - juomaksi kevyt-kokista). No, jostakinhan se on tingittävä... :D

Mä en kestäis tollasessa duunissa päiväkään. Te olette pyhimyksiä.
discopöllö

#91 • • discopöllö Bijou
Asiakas: Me haluttais tehdä asiakkaillemme tänä vuonna sellainen sähköinen joulukortti, jotain uusinta tekniikkaa hyödyntävä ja kaikki siistit härpäkkeet mukaan..... tiimi miettii esitys annetaan sitten noin viikon päästä....
Asiakas: Ei tää on tosi huono tässähän pitää klikata nettiin että sen voi vastaanottaa! *hikoil*

--
The elegant Bijou enjoys her friends, ribbons and jewels. With her refined and delicate nature, she is the Ham-Ham sweetheart.

Saara

#92 • • Saara #2970

Ana:

Tai tekopyhiä siinä mielessä, että asiakkaissa valitetaan täällä klubbarissa *enkeli*

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

Aziz Combat Fighter

#93 • • Aziz Combat Fighter

Saara:
---
Ana:

---

Tai tekopyhiä siinä mielessä, että asiakkaissa valitetaan täällä klubbarissa *enkeli*

No ei mut siinä mielessä ettet räjähdä päin naamaa. Jotenkin se vimma pitää purkaa; mieluiten täällä. Mä varmaan flippaisin ihan yli kaiken jos joku parisataakilonen voipeikko tulis kyselee ranskisten hiilihydraateista *igor*
Garo

#94 • • Garo #jake
Asiakas on harmittavan usein väärässä, mutta siinä on myös osa ongelmasta. Asiakas ei voi aina tietää miten hänen tulisi toimia, joten hän kysyy varmuuden vuoksi esim. ohi menevältä siivoojalta (jos hän sattuisi tietämään, jos ei niin joltakin toiselta), kassalla olevalta henkilöltä tai infosta neuvoa. Myös toimintakulttuurit vaihtelevat paikkojen välillä (vertaa: ravintolassa itse pöytään vai odota tarjoilijaa, joka vie pöytään)

Tietenkin se vituttaa asiakaspalvelijaa jos asiakas toimii todella epäkäytännöllisesti ja harvoin sille voi ensimmäisellä kerralla mitään. Toivottavasti asiakas sitten muistaa seuraavalla kerralla toimia oikein :) Niin, ja kestäkää niitä idioottiasiakkaita; jos minä satun sellaisen jälkeen paikalle niin lupaan hymyillä ja tsempata kestämään =)

- Gari
mayah

#95 • • Edited mayah Hermostuksesta vapiseva skenekingi
Hinnoista kitiseminen on ehkä yks ärsyttävimpiä kaupan kassalla ollessa.

Asiakas: "Mutta kun siellä jauhelihahyllyn reunassa luki 2.30 niin miten se nyt voi tässä sitten maksaa 2.40??"

Maijan ajatus: "No pitäiskö sun sitte jättää se sipsipussi, sikspäkki, dippikastike tai röökiaski ostamatta, jos sun taloutes kaatuu siihen jauhelihapaketin kymmeneen senttiin?"

--
Being happy is what I do best ^_^

MaSari

#96 • • MaSari space jammer
voi helevetti että ne osaa olla raivostuttavia. Eikä ole läheskään aina oikeessa *igor* Olin taas tänään töissä ja tunteet on vielä siis pinnassa :D Kaikista kivintä on se, että kun asiakas sanoo tyyliin et haista paska, niin sun on hymyiltävä ja kiitettävä palautteesta ja oltava silleen et "Joo just totta mäkin juuri mietin" *hahjust*

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

MaSari

#97 • • MaSari space jammer
äm:

8. Luetaan lehdestä, että KKK-Kaupassa on halpaa lihaa -> mennään Citymarkettiin ihmettelemään ja valittamaan], kun tuotteet eivät olekaan siellä tarjouksessa. Tiedoksi: Mainoksissa kyllä lukee, missä ne on voimassa. Tiedoksi 2: Anttila ja Kodin Ykkönen ei ole sama asia.

Huom huom. Ja ne lehdet kannattaa kattoa etukäteen tarkkaan, jotta tietää ettei tule ostamaan niitä vitun tarjouksia liian aikasin, kiitos.

16. Seisoo toisen kassan jonossa ja näkee kassahenkilön lähestyvän rahat kädessä viereistä. Kun kassa on vielä 20 metrin päässä kassasta, alkaa huutaa "AVAATSÄ??!" Tulee sitten huohottamaan siihen portin taakse ja nykii ja repii sitä ja tuijottaa koko ajan silmät kiiluen, että 'vauhtia siihen avaamiseen, vauhtia saatana'. Tiedoksi: Kassan avaamiseen kuluu tietty aika, eikä se nopeudu sillä kyttäämisellä.

Miksi, oi miksi sinne kassalle tungetaan vaikka nähdään ettei kassa ole enää auki?! *grr* Ja sinne sitten yriteään tunkea vaikka mistä helevetin kolosta. Voi saakura jos ei osaa lukea "seuraava kassa, olkaa hyvä". Aika selkee viesti, eikö?

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

PienPunai

#98 • • Edited PienPunai Se pieni ja punainen
Juu, vakaalla kolmen vuoden kassaneidin kokemuksella voin sanoa, että urpoja asiakkaita piisaa päivittäin..*hmph* esimerkiks mä vihaan niit paskalle haisevia juoppoja jotka örisee siinä kassalla, että "Hei kaunis nainen, lähetkö meille saunaan?" ja sit ne helvetin mammat jotka tulee marisemaan että kyllä teillä pitäisi olla sitä ja tätä ku noilla tuossa viereisessäkin on...... AAARRGHH!!!!!!! tai se että asiakas näkee että on jonoa, mutta heittää KAIKKI 5-senttiset tiskiin ja sanoo; "laske tosta, ei oo isompaa."*grr**nyyh* tässä vain muutamia mainitakseni

--
Carry On Smiling And The World Will Smile With You!

#99 • • fanatic Guest
Tekisin niin, että miettisin kahdesti ja vaihtaisin työpaikkaa*joo*
toma

#100 • • toma Tototoototo
Aikoinaan kun olin ikkunoita pesemässä "Ja puhdasta tulee?"
oli aina yhtä kiva kuulla ohikulkijoilta. Jep.....

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac