Ravintolassa portsarin näkökulmasta
-Huitominen ja "se oli siellä perällä" huutelu ei auta tippaakaan, takit on numerojärjestyksessä lapun mukaan, huutelu vaan vituttaa (joskus olen asiakkaalle myös kertonut että olemme keksineet tänne mullistavan järjestelmän jossa narikkalapun numero vastaa takin kohdalla olevaa numeroa
Toiset tajuaa, toiset ei...
)
-"Siellä on vihree takki" ei hyödytä mitään. Portsari kysyy jos tarvitsee tarkempia tietoja, esim. laukusta irronnut lappu tms. Muutoin jälleen kerran, narikkalapun numeroilla ja tavaroilla on vastaavuus, kyseessä ei ole valintamyymälä.
-Mieti tosiaan mitä tarvitset mukaasi ja ota kaikki kerralla
-"Laita se henkariin" on täysin turha toive, hyvin harvassa paikassa henkareita on. Älä ota baariin lähtiessä päälle isoäidin perintöturkkia.
-Ojenna lappu, älä heitä sitä tiskille, ei portsarikaan heitä vaatteitasi sulle (joskus tosin olen näin tehnyt kun lappu on heitetty päin niin vaatteetkin on sit lentäneet
)
-Viheltely ja huutelu ei nopeuta palvelun saamista myöskään narikkatiskillä, seuraukset voivat olla vielä kohtalokkaammat kuin baaritiskillä
Odota rauhassa vuoroasi, yleensä lappuja/rotseja otetaan järjestyksessä ja kaikki kyllä varmasti pääsevät ulos baarista
Jos haluat välttää ruuhkaa, lähde hiukan ennen pilkkua.
-Jos kaverilla on viereisellä paikalla takki, on täysin sallittua ja jopa toivottavaa ojentaa molemmat laput kerralla, ne saa usein tuotua samalla reissulla. Jos taas lapuissa on täysin eri numero, ei homma juurikaan nopeudu kaksi lappua ojentamalla
-Jos haluaa kamat samaan koukkuun kannattaa ne antaa samaan aikaan ja mainita asiasta
-Jos mieleen tulee joku hauska tilanteeseen sopiva vitsi, säästä se, joku muukin on varmasti keksinyt saman jo noin n+1 kertaa (vrt. "Täähän on sit ilmainen" tai "Bingo!")
-Jos et oikeesti tunne portsaria, älä tule parin promillen humalassa kertomaan tarinoitasi narikkaan. Etsi joku samassa tilassa oleva jota oikeasti kiinnostaa tai lähde kotiin jos ei sinulla ole kavereita
-Jos baaritiskin takana on kalju, ruma jätkä "järjestyksenvalvoja"-lätkä rinnassa, ei hän ole siellä myymässä limpparia vaan todennäköisesti hakemassa itselleen kahvia tms.
-Ravintolan tulee olla lain mukaan tyhjä ja ovet kiinni tasalta, siksi annetaan "pilkku" puoli tuntia ennen. Älä siis osta juuri ennen pilkkua ämpärillistä juomaa ja hörpi sitä hissun kissun, ilmoittaen "minulla on vielä 3 minuuttia aikaa". Viimeistään siinä vaiheessa kun portsari tulee ilmoittamaan että olisi aika lähteä kotiinpäin (omaan tai jonkun toisen
) on syytä nostaa peppu ylös ja lähteä narikkaa kohti, vikat huikat voi ottaa vaikka matkalla
-Ei, juomaa ei saa ottaa mukaan. Se ei ole portsarin vika vaan Suomen alkoholilainsäädännön. Suurin osa portsareista antaisi mielellään ostaa vaikka koko baarin mukaan kotiinviemisiksi, mutta tekevät vain työtään. Muistetaan ne itselle tärkeät asiat seuraavien vaalien aikana
-Tee niinkuin portsari sanoo. Useimmiten niin tulee tapahtumaan jokatapauksessa, tavalla tai toisella, se miten paha mieli jää on ihan itsestä kiinni. Jos esim. sinua ollaan poistamassa ravintolasta ja koet tulleesi väärinkohdelluksi, on asian selviäminen paljon todennäköisempää jos kävelet itse ulos/narikkaan ja siinä sitten, poissa metelistä yms. keskustelet asiasta. Jos sinut joudutaan raahaamaan ulos on varma että pysyt siellä, oli lähtötilanne mikä hyvänsä. Tietysti lähtökohtaisesti on syytä käyttäytyä niin ettei moiseen jouduta, tässä kts. baari-ihmisten neuvot (ei käsiä baarin puolelle, ei huoritella henkilökuntaa, ei oksenneta, yms)
-Jos yksi portsari on jo sinulle jotain sanonut (esim. olet liian kännissä tullaksesi tänään sisään), älä riivaa seuraavaa portsaria enää, toisen tekemiä ratkaisuja ei juuri peruta ja todennäköisempää on vain että kaikkien hermo palaa. Vaihda paikkaa sen iltaisen kuntosi edellyttämään ravintolaan (joskus se on oma koti
)
Näitä riittäis vaikka kuinka paljon
Oon miettinyt että osaakohan sitä itse sitten "aikuisena" käyttäytyä asiakaspalvelijoita kohtaan asiallisesti vai tapahtuuko jossain vaiheessa mulkkuuntuminen? Itse uskon että nämä opit kyllä muistaa, mitä mieltä muut ovat?