Ensimmäinen dj-keikkasi?

153 posts, 8 pages, 104,724 views

hannahia

Posts: 65

#141 • • Edited hannahia

Replying to Ensimmäinen dj-keikkasi?:

oon kyl miettiny et voisin jo lähtee kokeilee jotai oikeet keikkaa johoki baarii, mut enpä sit tiedä onks itseluottamust niin paljo ku alle vuoden miksailuu jne. harjotellu :S



Kannattaa ensin mennä sen baarin vakkarin kaa soitteleen, jos vaan mahollista. Nimittäin siinä kun miksaat, säädät valoja ja otat vielä toiveita vastaan, niin vasta-alkajalla varmasti menee pasmat sekasi :D nim. been there, done that. Yksin en itekkään vielä oo ollu, kun ei viittis ottaa sitä riskiä, et jotain sattuu ja sit ollaan sormi suussa ja porukka poistuu ovesta ulos :D

edit. vielä sen verran, että ite koskin ensimmäisen kerran mikseriin kotikaupungin yhdessä suosituimista yökerhoista, ja siellä sitä ollaan harjoteltu omien kamojen puutteessa. Kyllähän se miksaus ja valojen hallinta jo menee aikalailla ok, mut sit lisätään vielä asiakaspalvelu ja vielä jos joku ei sattuis toimimaan, niin olisin aika hukassa. Olenkohan nyt 7 iltaa ollut yhteensä siellä, ja todellakin paikan vakkarin kanssa vielä varmuuden vuoksi :)
-Alex-

Posts: 706

#142 • • Edited -Alex- Dj

Replying to Ensimmäinen dj-keikkasi?:

Eka klubikeikka 16.3.2001 legendaarinen Club Lighthouse Kotkassa *jiihaa*



Tätä ennen baarikeikkoja vuodesta -97 lähtien *hymy* Ihan ensimmäinen ravintolakeikka tais olla Silverstone niminen disco Kotkan Karhulassa ja puolet illasta soitettiin hc-kokkareita, ku silloin ei muita levyjä vielä pahemmin ollu *nauru*

btw, niin paljo ku yökerho soittamista tällä foorumilla dissataan, mä ainaki koen viikottaisen miksaamisen isossa äänentoistossa hyvillä vehkeillä kehittäneen mua teknisesti enemmän ku minkään muun.
Decion

Posts: 1,569

#143 • • Edited Decion Koneradio
Jos ihan ekasta keikasta nimenomaan puhutaan niin varmaan joskus 2005 tienoolla ku soitin paikallisessa diskossa lordia ja väänsin equja ristiin rastiin luullakseni niitä jonkunlaisiks efekteiks :D Mut eka keikka missä tuli soiteltua omaa musaa ni oli 2007 brainbashersit tampereella, oi voi niitä meikäläisen cross genre aikoja kun tuli soitettua hard trancee, hardcoree, hardstylee ja kaikemmuailman

--
-Bulletproof NRG Slaughter-

twumpy

Posts: 94

#144 • • twumpy
Nyt tulee tl;dr

Sain firmakeikan pomoni tutun etsiessä DJtä. Periaatteessa piti soitella bändin settien välillä top40-kamaa ja varsinkin ysärihittejä. Olin kuitenkin sen verran ärtynyt 3x45min setin keikan muututtua heti alussa "chillimmän taustamusiikin" parin tunnin tauottomaksi soitoksi (bändin hengaillessa taukohuoneessa), että sitten kun piti ruveta oikeasti soittamaan niin soittelin just sitä mitä itse halusin, ja keikka taisi alata Crookersilla. Se taustamusiikin soitto laukaisi toisaalta kyllä sitten jännitykset pois.

Soittelin sitten välillä niitä järjestäjän toivomia kappaleita kun tulivat niitä vaatimaan - tyhjäten samalla aina puolet lattiasta kun Bad Touchit eivät uponnut samalla tavalla siihen ulkomaiseen jengiin jota suurin osa yleisöstä oli. Sen verran katsoin kyllä omiakin biisivalintojani että suurin osa oli todennäköisesti käynyt Beatportin listoilla.

Väkeä oli järjestäjän mukaan n. 250 henkilöä ja ravintola ei venuena toiminut kovin hyvin äänentoiston puolesta. Musa kuului täysillä laitettuna noin puoleen väliin, ja dj-pöydän/lasikaapin ollessa sivussa en saanut itse mitään selvää kuin luureilla kuunneltuna. Nehän oli tietysti sellaiset kiina-mallit joiden eristykset eivät sitten toimineet mitenkään. Earit jätin totta kai kotiin. Äänentoiston ongelmat toi kyllä sitten jengin aika tiukkaan nippuun siihen ämyreiden eteen ja kauluspaitajengikin tanssi yläosattomissa (tosin vain miehet, huom.) *hih*

Palkka(!) oli hyvä ja sisälsi myös ruoat ja juomat, jota osa yleisöstä kantoi myös minulle, kysyen samalla että koska toi bändi lopettaa että pääsen taas soittelemaan. Aika egobuusti ekalle keikalle! *jiihaa* Soittelin loppujen lopuksi viitisen tuntia kolmella vartin tauolla, ja nekin meni odotellessa että omgomgkoskapääseetaassoittamaan ja Facebookiin kavereille hihkuessa.

Välineinä toimi Ableton+kontrollerit typistettynä neljään kanavaan ja muutamaan efektiin/kanava. Raahailin siihen biisejä aina tauolla ja settien pituuksista johtuen myös kesken settiä, peläten aina että audiot katkeilisi tai ohjelma kaatuisi (onneksi kumpaakaan ei tarvinnut kokea). Toinen egobuusti oli kun tarjoilija joka naureskeli etukäteen mun lasten leluille (Launchpadit) tuli hetken soiton jälkeen tinkaamaan että millä klubilla mä soittelen.


Pari fibaa kävi. Olin vahingossa asettanut introloopin johonkin just ennen keikkaa ostettuun DJ Danin ladygaga-remixiin ja se intro jatkui sen verran kauan muutenkin etten tajunnut kuin vasta siinä vaiheessa kun jengi alkoi vilkuilemaan että mitäs helv.... sitä tulikaan tehtyä. Huidoin sitten loopin poistettuani pari kertaa nyrkkiä ilmaan ja jengi oli onneksi sen verran mukana että rupesi hihkumaan ja viheltämään kädet ilmassa kuvitellen että yritin vaan nostatella jengiä. *sydän*

Toinen tulikin sitten kun pyynnöstä yritin sovittaa Pendulumia johonkin ihan väärään väliin ja sain kaamean metelin aikaan. Vedin sitten edellisen biisin takaisin ja tein pystyvaihdon. Olin kyllä jo aika känisä niiden juomien takia, että selvänä en olisi yrittänytkään.

Eka keikka muodostui sitten myös pitkäksi aikaa viimeiseksi kun lapsi tuli taloon ja klo 22 jälkeen hereillä pysyminen muuttui extreme-lajiksi. Nyt alkaa taas pikkuhiljaa kuumottamaan.

(Huh. Olihan vuodatus, mutta en ole aiemmin pahemmin kerrannutkaan... )
Lil Tony

Posts: 775

#145 • • Edited Lil Tony Cosmic City Survivor
Eka ravintolakeikka mistä tuli keikkaliksa oli 23.12.89. eli kun täytin 18 v. Olin soittanut 2 vuotta housea ja discoa himassa, miksaillut monta tuntia päivässä. Miksaaminen oli hallussa, kokonaisuus ei. Suurin pudotus tuli kun Ravintola Henrikin eli lähiöbaari Pitäjänmäellä rupesi täyttymään humppaajista ja paikan musavastaava löi läjän levyjä eteen ja sanoi että soita 2 humppaa, 2 valssia, 2 tangoa 2 rokkia, 2 Suomi Poppia ja sitä rataa. Spiikkaa joka biisin välissä jotain. Hmm, se oli vähän eri mitä pikkupoika unelmoi keikoista.

Heti sen jälkeen pitikin ruveta virittelemään jotain laittomia bileitä missä sai paukuttaa housea "paskakeikkojen ohessa. Mä tein monta vuotta ihan perus yökerho keikkoja 5 päivää viikossa, ihan tylsyyteen asti, melkein luovutin. Mutta sit tuli ahaa elämys että pitää rupee pyörittämään omia iltoja jossain mestassa, siitä myöhemmin sitten perustettiin eka oma paikka.

Se täytyy sanoa että vaikka se alussa vitutti soittaa kaikenmaailman keikkoja Disco Servicelle mistä aloitti suurinpiirtein kaikki Suomen djt 80-90 luvulla, ne ajat opettivat ja avasivat silmiä. Nyt on erittäin helppo mennä ihan mihin vaan keikalle, ei mene sormi suuhun jos on selvinnyt Ruotsin laivat, humppahelvetit, yökerhot, diskot ja hiihtokeskukset. Pikkasen helppoa soittaa technoa techno yleisölle :D

Tsemppiä vaan kaikille dj:lle, kannattaa opetella kaikki kantapään kautta. Pettämätön vaisto ja "tanssilattiasilmä" ei kehity muuten. Siksi alussa kannatta soittaa kaikissa mahdollisissa kissanristiäisissä.

--
Jazz Is a Teacher

RujoNic

Posts: 1,161

#146 • • RujoNic Kolina-Produktio | Kovaydin Vastarinta

Replying to Ensimmäinen dj-keikkasi?:

eka keikka missä tuli soiteltua omaa musaa ni oli 2007 brainbashersit tampereella,



näin se oli itselläkin vaivasen kolmen kuukauden soittelun jälkeen. *hymy* ellei teikäläisen synttäreitä lasketa.. niistä tosin ei muistikuvia ole. *känni*
Decion

Posts: 1,569

#147 • • Decion Koneradio

Replying to Ensimmäinen dj-keikkasi?:


---
eka keikka missä tuli soiteltua omaa musaa ni oli 2007 brainbashersit tampereella,
---


näin se oli itselläkin vaivasen kolmen kuukauden soittelun jälkeen. *hymy* ellei teikäläisen synttäreitä lasketa.. niistä tosin ei muistikuvia ole. *känni*



haha jep :D niistä on tosin niin vitusti aikaakin, että ei mikään ihme vaikka ei oo muistikuvia vaikka olis ollu selvinpäinkin

--
-Bulletproof NRG Slaughter-

RujoNic

Posts: 1,161

#148 • • RujoNic Kolina-Produktio | Kovaydin Vastarinta

Replying to Ensimmäinen dj-keikkasi?:


---

---
eka keikka missä tuli soiteltua omaa musaa ni oli 2007 brainbashersit tampereella,
---


näin se oli itselläkin vaivasen kolmen kuukauden soittelun jälkeen. *hymy* ellei teikäläisen synttäreitä lasketa.. niistä tosin ei muistikuvia ole. *känni*
---


haha jep :D niistä on tosin niin vitusti aikaakin, että ei mikään ihme vaikka ei oo muistikuvia vaikka olis ollu selvinpäinkin



tru dat
Zellii

Posts: 4

#149 • • Zellii
Moi,
Eipä oo tullu kirjoteltua tänne niinku mitään mutta tää topicci oli kivaa luettavaa ja niin totta monelta osin.

Oma ihka eka keikka oli nuorisodiskossa jossa pääasiassa soiteltiin silloisia ysärihittejä yms. Meitä yleensä oli kaksi soittajaa ja jaettiin vähän iltaa miten kukin soitteli. -94

Laitteisto koostui teknareista ja yhdestä cd-soittimesta. Tietty mikseri ja PA.(olivat ohjelmatoimiston kamppeet) valoja ja savua oli riittävästi.

Noissa merkeissä parit vuodet. Sitte ohjelmatoimistoon töihin hetkeksi soittelee ihan missä sattuu mitä sattuu. Clubeilla en oo ikinä soitellu.Ravintelissa olin vakkarina joku 3-4vuotta ja sitte soiteltu häät,synttärit kotibileet lastentapahtumat tamperetalolla yms yms. Kivaa kaikkiaan.

Liksat ollu vaihelevia ruokaa,viinaa,rahaa,levylahjakortteja yms yms.

Nykyään käyn pääasiassa kuuntelemassa musaa clubeilla ja baareissa. Soittelen joskus satunnaisesti enään mutta hengessä kovasti mukana! Kivaa hommaa se on aina ollut kaikkine palautteineen :)
:D

Posts: 3,707

#150 • • :D
Ei ole enään ihan niin kirkasta muistikuvaa, mut koulun diskossa tuli Virossa aikonaan soiteltua.
Oisko peräti ollut 93 syksyllä, kun keväällä 94 tuli muutettua Suomeen jo. Noh ei siinä sen kummempaa, kahdella c-kasetti-dekilla, jossa radiosta nauhoitettuja ysäreitä. Osa jytästä tuli kelanauhurilta. :) Ja disko oli! Aktiivisesti keikkailu alko vasta tos 97-lopulla, näyttäis jatkuvan muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen taas. :)
breaque

Posts: 317

#151 • • breaque
Niin hauska threadi että pakko osallistua, vaikkei itsellä niin legendaarista kerrottavaa olisikaan.

Ekat ns. keikat oli koulun disko -hommia jostain ~92 eteenpäin, vaan ei kai noita lasketa :)

Tammikuussa 96 järkättiin frendien kanssa tietääksemme ekat "reivit" kotikaupungissa, limudisko-meiningillä kun nuoria vielä itsekin oltiin. Omat soittelut meni kai ihan OK:sti, tosin jonkun toisen slotin aikana eräs känninen pissis yleisöstä rynni DJ-koppiin paiskomaan tavaroita. Oli harmissaan siitä, ettei tullut Scooteria. Yleisöstä muistui mieleen myös muutama Hesen ja Tampereen bileistä tuttu "vanhan polven" (ehkä jopa 20v!) paikallinen bilettäjä, jotka oli tulleet katsomaan miten nuoret pennut vetää. Tuntuivat hyväksyvän.

Muistan hyvin miten seuraavalla viikolla lukion käytävällä tuli joku tuntematon kyseleen biisi-ID:itä, kun ei ollut kuulemma kuullut mitään vastaavaa aiemmin ja diggasi. Siitä tuli ihan kiva fiilis.
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#152 • • Hoihoimies Guest
Muistelisin että olisi ollut lepakon valtauksen aikaan? kuka muistaa?
Jimmyfi

Posts: 904

#153 • • Jimmyfi
eka kerralla olin outokummussa ravintolassa soittamassa (2000 luvun alkua).. eka miksaus aiheutti pieniä pörriäisiä mahaan :) ja niitä tulee edelleenkin joten siihen ei saa tottuakkaan ;) Eka ilta oli erittäin mukava ja oli apusoittajia kanssa ettei yksin tarvinnut pelätä.

--
solarSwarm Recordings : Worlds only social network record label
http://www.solarswarm.com Le Brand New Super WEbsite! Tsek it Outties

Motto: syö mitä tahot kuhan naatit!