Nyt tulee tl;dr
Sain firmakeikan pomoni tutun etsiessä DJtä. Periaatteessa piti soitella bändin settien välillä top40-kamaa ja varsinkin ysärihittejä. Olin kuitenkin sen verran ärtynyt 3x45min setin keikan muututtua heti alussa "chillimmän taustamusiikin" parin tunnin tauottomaksi soitoksi (bändin hengaillessa taukohuoneessa), että sitten kun piti ruveta oikeasti soittamaan niin soittelin just sitä mitä itse halusin, ja keikka taisi alata Crookersilla. Se taustamusiikin soitto laukaisi toisaalta kyllä sitten jännitykset pois.
Soittelin sitten välillä niitä järjestäjän toivomia kappaleita kun tulivat niitä vaatimaan - tyhjäten samalla aina puolet lattiasta kun Bad Touchit eivät uponnut samalla tavalla siihen ulkomaiseen jengiin jota suurin osa yleisöstä oli. Sen verran katsoin kyllä omiakin biisivalintojani että suurin osa oli todennäköisesti käynyt Beatportin listoilla.
Väkeä oli järjestäjän mukaan n. 250 henkilöä ja ravintola ei venuena toiminut kovin hyvin äänentoiston puolesta. Musa kuului täysillä laitettuna noin puoleen väliin, ja dj-pöydän/lasikaapin ollessa sivussa en saanut itse mitään selvää kuin luureilla kuunneltuna. Nehän oli tietysti sellaiset kiina-mallit joiden eristykset eivät sitten toimineet mitenkään. Earit jätin totta kai kotiin. Äänentoiston ongelmat toi kyllä sitten jengin aika tiukkaan nippuun siihen ämyreiden eteen ja kauluspaitajengikin tanssi yläosattomissa (tosin vain miehet, huom.)
Palkka(!) oli hyvä ja sisälsi myös ruoat ja juomat, jota osa yleisöstä kantoi myös minulle, kysyen samalla että koska toi bändi lopettaa että pääsen taas soittelemaan. Aika egobuusti ekalle keikalle!
Soittelin loppujen lopuksi viitisen tuntia kolmella vartin tauolla, ja nekin meni odotellessa että omgomgkoskapääseetaassoittamaan ja Facebookiin kavereille hihkuessa.
Välineinä toimi Ableton+kontrollerit typistettynä neljään kanavaan ja muutamaan efektiin/kanava. Raahailin siihen biisejä aina tauolla ja settien pituuksista johtuen myös kesken settiä, peläten aina että audiot katkeilisi tai ohjelma kaatuisi (onneksi kumpaakaan ei tarvinnut kokea). Toinen egobuusti oli kun tarjoilija joka naureskeli etukäteen mun lasten leluille (Launchpadit) tuli hetken soiton jälkeen tinkaamaan että millä klubilla mä soittelen.
Pari fibaa kävi. Olin vahingossa asettanut introloopin johonkin just ennen keikkaa ostettuun DJ Danin ladygaga-remixiin ja se intro jatkui sen verran kauan muutenkin etten tajunnut kuin vasta siinä vaiheessa kun jengi alkoi vilkuilemaan että mitäs helv.... sitä tulikaan tehtyä. Huidoin sitten loopin poistettuani pari kertaa nyrkkiä ilmaan ja jengi oli onneksi sen verran mukana että rupesi hihkumaan ja viheltämään kädet ilmassa kuvitellen että yritin vaan nostatella jengiä.
Toinen tulikin sitten kun pyynnöstä yritin sovittaa Pendulumia johonkin ihan väärään väliin ja sain kaamean metelin aikaan. Vedin sitten edellisen biisin takaisin ja tein pystyvaihdon. Olin kyllä jo aika känisä niiden juomien takia, että selvänä en olisi yrittänytkään.
Eka keikka muodostui sitten myös pitkäksi aikaa viimeiseksi kun lapsi tuli taloon ja klo 22 jälkeen hereillä pysyminen muuttui extreme-lajiksi. Nyt alkaa taas pikkuhiljaa kuumottamaan.
(Huh. Olihan vuodatus, mutta en ole aiemmin pahemmin kerrannutkaan... )