Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 520,805 views

Sixtus

Posts: 198

#1021 • • Edited Sixtus

pirpeli, 22.2.2007 09:02:
Omilla aivoilla saa katsos ajatellakin, elleivät ne ole väistyneet sfääreihin niiden nuuskaklimppien tieltä. Oikeassa olet siinä, että esim. nuuska ei saastuta muita kuin itseään, ja jos tätä pitää hyvänä vaihtoehtona, niin antaa mennä vaan.



Nimenomaan ja siksi jokaisen tulisi saada tehdä päätös itse, eikä kieltää asiaa lailla, kuten sinä ilmeisesti haluaisit tehdä mahdollisimman usean itseäsi epämiellyttävän asian suhteen.

pirpeli, 22.2.2007 09:02:
Ja olenko jossain sanonut haluavani kieltää muut terveyshaittoja aiheuttavat jutut? En.
Itsekin juon alkoholia, syön epäterveellisesti jos siltä tuntuu, käytän kahvia. Mutta, niistä ei tässä topikissa ollutkaan kyse.



No nimenomaan et, mutta nuuskan haluat. Miten nuuska eroaa muista terveyshaittoja aiheuttavista jutuista, siten että se pitäisi ehdottomasti kieltää? Itse kuitenkin jo totesit äsken, ettei siitä ole haittaa kun käyttäjälle itselleen. Luulisi, ettei silloin asian laillisuus/laittomuus vois v*ttuakaan kiinnostaa:)

edit: tää oli kyl kaikista paras:

pirpeli, 22.2.2007 09:25:
Voisko joku muukin kertoo tolle Sixtukselle, että se ei oikein vakuuta? :D
Kun mä oon liian kiltti, ja vihaan väittelyä ja sitä, että joudun puolustelee omia selkeesti tunnepohjaisia mielipiteitäni :D

crissy

Posts: 1,958

#1022 • • crissy

lohikarme, 22.2.2007 10:33:
---
[
No musta se koppi näyttää paperilla ihan hyvältä vaihtoehdolta mutta on sellanen kutina persiis et se ei käytänössä tule toimimaan kovinkaa hyvin.. Tosin tää on vaan mun mielipide=)

---


Joo ohan toi vähän noinkin... mut tosiaan valvontahan se pitää ottaa heti alkuuntiukkana osana. Ihmiset kyllä oppii *joo* Jos sen Irlantilaiset osas ni osaa suomalaisetki.



noo jos se tulee nii jää nähtäväksi *tirsk*
hallucinogen

Posts: 8,190

#1023 • • hallucinogen Edain

lohikarme, 22.2.2007 10:33:
Joo ohan toi vähän noinkin... mut tosiaan valvontahan se pitää ottaa heti alkuuntiukkana osana. Ihmiset kyllä oppii *joo* Jos sen Irlantilaiset osas ni osaa suomalaisetki.


Irlannissa on myös usein 20-30 asteen pakkasia. Tupakointialue, josta ei pääse savua muille alueille olis hyvä jos se olisi tehty tarpeeksi viihtyisäksi ja sinne saisi itse viedä juoman. Yhden kessun vetäminen nikotiininiksoissa tuskin on kovin hankala homma, edes huonosti tehdyssä kopissa. Mutta voimaantuleva laki tappaa kyllä täysin sikarikulttuurin koska ei ketään voi oottaa menevänsä pihalle pariksi tuntia tai seisoskelemaan ahtaaseen ja huonosti tehtyyn koppiin ilman juomia pariksi tuntia :D.

--
pikku-*possu*

Miinapiina

Posts: 3,494

#1024 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä
paskin idea taas vähään aikaan... *eiei*

--
pinkki on pop!!!

crissy

Posts: 1,958

#1025 • • crissy
tuli tossa päivän idea!!

laitetaan tupakoimattomat niihin koppeihin!! hahahahahahhahahhhaa *blush**lmao*
pirpeli

Posts: 5,533

#1026 • • Edited pirpeli

Sixtus, 22.2.2007 10:35:
-jutut-



Hmss. Jotenkin pidät siis pahana asiana sitä, että olen huolissani muiden terveydestä, omani lisäksi? Missään kohtaa en ole kieltänyt sinua tai muitakaan tekemästä niinkuin itse "parhaaksi" näette. Tuo nuuska on todellakin eri asia(samoin kuin ylensyönti tai ryyppääminen tms), koska se tosiaan haittaa vain sinua ja minua itseämme(paitsi joo, eipäs sentään. alkoholismiin asti jos mennään, niin on siitä haittaa läheisillekin). Mutta tupakointi yleisissä tiloissa haittaa niitäkin, ketkä eivät röökinsavua sisäänsä halua.

Mutta sinäkään et voi kieltää minua olemasta tyytyväinen siihen, että tupakkakopit tulevat pakollisiksi ja nuuskan myynti on kiellettyä. Et vain voi, sori. Ja mitä tohon mun aikasempaan postaukseen tulee, niin se nyt oli aika hölmö, myönnän itsekin. Mutta niin ovat myös sun jutut, osittain.

vielä edittii. Ja nyt sitten lopetan sen vääntämisen. Koska en viitsi/halua/jaksa kipeenä. Pitäkää mua holhoavana vaan, mutta näin on närekset. Olen enemmän kuin tyytyväinen lakipäätökseen.Piste.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Avatar
#1027 • • Annakins Guest

Miinapiina, 22.2.2007 10:58:
paskin idea taas vähään aikaan... *eiei*



Miksi? Siksi, että nyt et voi vapaasti myrkyttää muita mennessäsi baariin? Siksi, että valtio holhoaa kansalaisiaan tällaisilla laeilla? Siksi, että jos ei halua polttaa, voi aina mennä savuttomaan baariin?

Joo, onhan niitä savuttomia baareja olemassa, mutta valitettavan usein aina mennään tupakoitsijan ehdoilla. Tupakoitsijan oikeudet (ja halut/tarpeet) menee muiden oikeuksien edelle, ainakin siltä tuntuu. Ja kertokaa mulle savuton mesta, jossa järjestetään bileitä (pl. opiskelibileet esim. Dommalla, jossa ei saa polttaa kuin kopissa).

Tuskinpa näissä mun argumenteissa on mitään uutta, mutta mä en voi ymmärtää miksi pienen, tupakoivan vähemmistön pitää saada terrorisoida savutonta enemmistöä.

Tietenkin paras tapa baarien savuttomuuteen olisi asennemuutos ja asiakkaiden halu käydä savuttomissa baareissa (jolloin baareista tulisi savuttomia ilman pakottamista), mutta kuten sanottu, liian usein kaveriporukoissa jne. mennään tupakoitsijoiden ehdoilla ja näin ollen siihen baariin missä saa polttaa, tai siihen pöytään missä saa polttaa. Paras äksöni on aika siellä savullisella puolella :(

Tossa laissa on paljon ongelmia, ja STM tuntuu laahaavan aika perässä esim. ohjeistuksien suhteen, mutta ei se silti musta ole "paskin idea taas vähään aikaan", tai edes huono idea. Olen jopa yllättynyt, että Suomi on näinkin jäljessä tässä asiassa, koska täällä kuitenkin tupakointikulttuuri on huomattavasti "parempaa" kuin esim. Briteissä, jossa jengi polttaa surutta sisällä kodeissaan jne.
pirpeli

Posts: 5,533

#1028 • • pirpeli

crissy, 22.2.2007 11:03:
tuli tossa päivän idea!!
laitetaan tupakoimattomat niihin koppeihin!! hahahahahahhahahhhaa *blush**lmao*



Tämähän oli siis vain huono vitsi..? :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

crissy

Posts: 1,958

#1029 • • crissy

pirpeli, 22.2.2007 11:13:
---
crissy, 22.2.2007 11:03:
tuli tossa päivän idea!!
laitetaan tupakoimattomat niihin koppeihin!! hahahahahahhahahhhaa *blush**lmao*

---


Tämähän oli siis vain huono vitsi..? :)



joo oli niitä huonoimpia ever....*blush*
Dementation

Posts: 2,892

#1030 • • Dementation wednesday?

lohikarme, 22.2.2007 10:33:
Joo ohan toi vähän noinkin... mut tosiaan valvontahan se pitää ottaa heti alkuuntiukkana osana. Ihmiset kyllä oppii *joo* Jos sen Irlantilaiset osas ni osaa suomalaisetki.



Tarttis saada tännekin kunnon rangaistukset vaan rikkomuksesta, just joku 500 euroa tms sakkoa jos rikot tota lakia.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Miinapiina

Posts: 3,494

#1031 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

Annakins, 22.2.2007 11:11:
---
Miinapiina, 22.2.2007 10:58:
paskin idea taas vähään aikaan... *eiei*

---


Miksi? ... clipclipclip...



tässä en nyt ajatellut asiaa kuin omaa napaa tuijottaen... *hihu* varmasti löytyy hyviä puolia sekä puolesta että vastaan, mutta mä ite poltan ja itsekkäänä ihmisenä sitä haluisin baarissakin jatkaa...

tosin jos sitä on mentävä johonkin koppiin polttamaan ni sit se on mentävä...

--
pinkki on pop!!!

hallucinogen

Posts: 8,190

#1032 • • hallucinogen Edain

Dementation, 22.2.2007 11:45:
Tarttis saada tännekin kunnon rangaistukset vaan rikkomuksesta, just joku 500 euroa tms sakkoa jos rikot tota lakia.


Aika kova rangaistus todella pienestä rikkomuksesta, varsinkin kun kännissä se ei aina juolahda mieleen, että eihän täällä saanutkaan polttaa.

--
pikku-*possu*

Dementation

Posts: 2,892

#1033 • • Dementation wednesday?

hallucinogen, 22.2.2007 12:04:
Aika kova rangaistus todella pienestä rikkomuksesta, varsinkin kun kännissä se ei aina juolahda mieleen, että eihän täällä saanutkaan polttaa.



No irlannissa saa sen 3000 euroa ja italiassa asteittain kohoavana saa 200 - 2000 euroa sakkoa.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

hallucinogen

Posts: 8,190

#1034 • • hallucinogen Edain

Dementation, 22.2.2007 12:11:
No irlannissa saa sen 3000 euroa ja italiassa asteittain kohoavana saa 200 - 2000 euroa sakkoa.


Se, että muualla annetaan vielä järjettömämpiä sakkoja ei tarkoita sitä, että toi 500e ei olis järjetön. Mun mielestä ravintolasta poistaminen olis ihan riittävä toimenpide ja porttikielto jos hankalaksi ryhtyy. Eihän tässä maassa saa oikeista rikoksista aina ees tollasia sakkoja :D.

--
pikku-*possu*

Freja

Posts: 8,775

#1035 • • Freja Sihteeri

hallucinogen, 22.2.2007 12:04:
---
Dementation, 22.2.2007 11:45:
Tarttis saada tännekin kunnon rangaistukset vaan rikkomuksesta, just joku 500 euroa tms sakkoa jos rikot tota lakia.

---

Aika kova rangaistus todella pienestä rikkomuksesta, varsinkin kun kännissä se ei aina juolahda mieleen, että eihän täällä saanutkaan polttaa.



Paljo muuten julkisella paikalla kusemisesta saa?

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hallucinogen

Posts: 8,190

#1036 • • hallucinogen Edain

Freja, 22.2.2007 12:14:
Paljo muuten julkisella paikalla kusemisesta saa?


Kuule en tiedä kun ei koskaan oo sakkoja tullu mutta tuskin 500e edestä.

--
pikku-*possu*

Dementation

Posts: 2,892

#1037 • • Edited Dementation wednesday?

Freja, 22.2.2007 12:14:
Paljo muuten julkisella paikalla kusemisesta saa?



Rangaistuksena useimmiten rikesakko tai sakko

Järjestysrikkomuksesta seuraa yleisimmin rikesakko tai sakko. Poliisilla on oikeus ottaa henkilöltä pois mahdollinen vaarallinen esine tai aine. Päihdyttävää ainetta nauttivalta poliisi voi ottaa pois avatun tai avoimessa astiassa olevan aineen ja hävittää sen.

Sakot ja rikesakot*

Järjestysrikkomus Normaali-päiväsakko Liukuma Rikesakko
Yleisen järjestyksen häiritseminen ja
turvallisuuden vaarantaminen (järjestyslaki 3 §) 8 6-10 35
Päihdyttävän aineen nauttiminen (4 §) 6 4-10 20
Rakennukseen liittyvää vaaraa koskevan
velvollisuuden laiminlyöminen ( 5 §) 10 8-20 50
Valoon, mainokseen, kuulutukseen tai tiedonantoon liittyvät teot (6 §) 8 6-10 35
Seksuaalipalvelujen ostaminen ja maksullinen tarjoaminen (7 § 1) 10 8-14 50
Ulostaminen ja virtsaaminen (7 § 2) 6 4-10 20
Esityksen järjestäminen (7 § 3) 8 6-10 35
Rakennukseen sisäänpääsyn estäminen (8 §) 8 6-10 35
Töhrimiseen soveltuvien aineiden hallussapito (13 §) 6 4-10 20
Eläimeen liittyvän velvollisuuden laiminlyöminen (14 § 1) 6 4-10 20
Kiellon vastainen ajaminen tai ratsastaminen (15 § 1) 6 4-10 20
Vähäiset toisen vahingoittamiseen soveltuvat esineet ja aineet (18 §) 10 6-25 35

*VN:n asetus rikesakkorikkomuksista annetun asetuksen muuttamisesta, 18.9.2003. Poliisimies voi painavasta syystä poiketa taulukon liukumista.

- lähde http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/HeadlinesPublicFin/512F50C8732B5C6EC2256DB0002A4257 -

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Freja

Posts: 8,775

#1038 • • Freja Sihteeri

hallucinogen, 22.2.2007 12:15:
---
Freja, 22.2.2007 12:14:
Paljo muuten julkisella paikalla kusemisesta saa?

---

Kuule en tiedä kun ei koskaan oo sakkoja tullu mutta tuskin 500e edestä.



No kuule mul oli pointtina tossa se, että vaikkei nyt ihan 500 euroa olisikaan, niin siitä saa silti sakkoa. Kun kännissä ei aina juolahda mieleen, et "hei eihän tähän saakaan kusta". Musta sakot savuttomalla paikalla savuttelusta ois ihan jees.

Ihanaa, savutonta aikaa odotellessa *hihu*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hallucinogen

Posts: 8,190

#1039 • • hallucinogen Edain

Freja, 22.2.2007 12:26:
No kuule mul oli pointtina tossa se, että vaikkei nyt ihan 500 euroa olisikaan, niin siitä saa silti sakkoa. Kun kännissä ei aina juolahda mieleen, et "hei eihän tähän saakaan kusta". Musta sakot savuttomalla paikalla savuttelusta ois ihan jees.

Ihanaa, savutonta aikaa odotellessa *hihu*


Sakko on silti mun mielestä täysin kohtuuton tekoon nähden.

--
pikku-*possu*

Heli

Posts: 1,489

#1040 • • Heli vai kuka se oli
tää on kova juttu, jos se saa mut lopettaan tupakanpolton in general. !!

--
ei se väärin ole.