Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 519,688 views

hallucinogen

Posts: 8,190

#981 • • hallucinogen Edain

Freja, 17.10.2006 11:18:
Mun mielestä se on just sitä, parantamista.
Enemmistö suomalaisista on savuttomia, ja hekin haluaisivat käydä ravintoloissa. Tupakansavu/tupakka pilaa aika monen ihmisen elämää. Se, että sä jäät tupakoitsijana kotiin, tuo se monta savutonta ihmistä lisää ravintolalle asiakkaaksi.


Mä en tiedä ketään savutonta tuttavaani joka ois IKINÄ jääny himaan sen takia et rafla ei oo savuton, joten sanoisin, että toi on paskapuhetta. Se, että jos jossain mielipidekyselyssä on saatu tuloksia, että tulee savuttomia ihmisiä ravintolaan voi tarkoittaa myös sitä, että ihmiset on vastannu näin, että saadaa "perusteita" kieltää kun sehän tois lisää asiakkaitakin. Jos savuttomille ravintoloille ois niin suurta kysyntää niin joku ois varmaan tajunnut tän markkinaraon jo aikoja sitten?

--
pikku-*possu*

Amuck

Posts: 2,396

#982 • • Edited Amuck dub-i-dub
Hei. Siihen ihan totta oppii nopeasti että pitää käydä ulkona tai tupakkakopissa, vaikka se etukäteen ajateltuna saattaakin vaikuttaa mahdottomalta tai ainakin vastenmieliseltä ajatukselta. Ei siitä tullut mieleen valittaa silloinkaan kun oli 20 astetta pakkasta. :) Enemmän valitin silloin kun palasin Suomeen ja mut raahattiin Forteen (apua), ja ihmiset polttivat joka paikassa. Hyi helvetti sitä krääsää, tulee krapula pelkästä savusta, ja muutenkin hikinen ja tunkkainen ilma ahdistaa vielä enemmän.

Mielestäni parasta olisi, että ravintoloissa olisi erillinen tupakointitila, jonne saisi ottaa oman juomansa mukaan. Tämän kopin pitäisi tosin olla niin epämukava, ettei kukaan halua viettää siellä aikaa yhtä savuketta kauempaa, vaan että siellä vaan käytäisiin. Ehkä siellä ei pitäisi olla penkkejä ollenkaan.

niin juu, sekin vielä että tupakointikiellon jälkeen ei tarvitsisi enää ihmetellä että mites sitä niin paljon kuluikin röökiä illan aikana. Tottahan se on, että monen tulee poltettua pöydässä istuskellessaan ja drinkkiä litkiessään enemmän kuin oikeastaan tekee edes mieli.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Lyylikki

Posts: 2,975

#983 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

hallucinogen, 17.10.2006 11:22:

Mä en tiedä ketään savutonta tuttavaani joka ois IKINÄ jääny himaan sen takia et rafla ei oo savuton, joten sanoisin, että toi on paskapuhetta. Se, että jos jossain mielipidekyselyssä on saatu tuloksia, että tulee savuttomia ihmisiä ravintolaan voi tarkoittaa myös sitä, että ihmiset on vastannu näin, että saadaa "perusteita" kieltää kun sehän tois lisää asiakkaitakin. Jos savuttomille ravintoloille ois niin suurta kysyntää niin joku ois varmaan tajunnut tän markkinaraon jo aikoja sitten?



No Irlannissa ne 15 prosenttia, jotka ei käyneet ravintoloissa ennen täyskieltoa, edelleen jäävät kotiin. Eli sitä perustelua ei voi sinällään käyttää asian puolesta.

Muutenkin on aika turhaa katsoa vain lyhyen aikavälin tuloksia. Tarkoituksena on muuttaa ihmisten ranvitolakäyttäytymistä pitkällä tähtäimellä eli muuttaa vallitsevaa ravintolakulttuuria. Irlanti tässä taas esimerkkinä, mutta siellä on tupakointi vähentynyt kiellon voimaantulemisen jälkeen. Luulisin, että ne jotka ovat baaritupakoijia, eivät välttämättä enää sitten tupakoi. Baarissa kun käy, niin alkaa kummasti tekemään itse mieli tupangia, kun sitä savua siellä kuitenkin leijuu.
Freja

Posts: 8,775

#984 • • Freja Sihteeri

hallucinogen, 17.10.2006 11:22:
Mä en tiedä ketään savutonta tuttavaani joka ois IKINÄ jääny himaan sen takia et rafla ei oo savuton, joten sanoisin, että toi on paskapuhetta.


Se, että sulla ei oo kavereita, jotka jää kotiin ravintoloiden huonon ilman takia, ei tee siitä paskapuhetta, jos mä sanon että tällasia ihmisiä on olemassa.
Usko tai älä, kyl se nyt on vaan parempi, että tupakointi kielletään ravintoloissa. Ketään ei saisi pakottaa hengittämään tupakansavua.

Useissa paikoissa, missä sai joskus polttaa vapaasti, esim bussit jne, ja joissa se nyt on kielletty, ihmiset on oppineet olemaan polttamatta.

Lentokentillä on tupakkakopit, moniko polttaa niiden alueiden ulkopuolella?
Junissa on tupakkakopit, moniko polttaa vaunuissa omalla paikallaan?
Lentokoneissa ei saa polttaa ollenkaan, moniko polttaa vessassa piilossa?
Aika pieni luku se on.

Kaikkiin tottuu, myös savuttomaan ravintolaan.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hallucinogen

Posts: 8,190

#985 • • hallucinogen Edain

Freja, 17.10.2006 11:29:
Se, että sulla ei oo kavereita, jotka jää kotiin ravintoloiden huonon ilman takia, ei tee siitä paskapuhetta, jos mä sanon että tällasia ihmisiä on olemassa.
Usko tai älä, kyl se nyt on vaan parempi, että tupakointi kielletään ravintoloissa. Ketään ei saisi pakottaa hengittämään tupakansavua.

Useissa paikoissa, missä sai joskus polttaa vapaasti, esim bussit jne, ja joissa se nyt on kielletty, ihmiset on oppineet olemaan polttamatta.

Lentokentillä on tupakkakopit, moniko polttaa niiden alueiden ulkopuolella?
Junissa on tupakkakopit, moniko polttaa vaunuissa omalla paikallaan?
Lentokoneissa ei saa polttaa ollenkaan, moniko polttaa vessassa piilossa?
Aika pieni luku se on.

Kaikkiin tottuu, myös savuttomaan ravintolaan.


No lyylikki tuossa mainitsikin, ettei se oo irkuissa saanu liikkeelle niitä jotka jäi ennenkin kotiin. Niin matkustusvälineet on sellaisia joita suurimman osa on pakko käyttää ja niissä se on ymmärrettävämpää. Ravintolaan sun ei kuitenkaan ole PAKKO mennä ja edelleen niitä savuttomia ravintoloita on ja niitä tulisi ilman lakejakin lisää jos niille on kysyntää.

--
pikku-*possu*

Lyylikki

Posts: 2,975

#986 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

hallucinogen, 17.10.2006 11:34:
---

No lyylikki tuossa mainitsikin, ettei se oo irkuissa saanu liikkeelle niitä jotka jäi ennenkin kotiin. Niin matkustusvälineet on sellaisia joita suurimman osa on pakko käyttää ja niissä se on ymmärrettävämpää. Ravintolaan sun ei kuitenkaan ole PAKKO mennä ja edelleen niitä savuttomia ravintoloita on ja niitä tulisi ilman lakejakin lisää jos niille on kysyntää.



Mä en tiedä, että oletko sä käynyt maissa, jossa tuo täyskielto on voimassa, mutta kyllä se toimii ihan hyvin. Tottakai Suomessa on vähän erilaiset olosuhteet, kuin muualla Euroopassa, jossa pakkasta on ehkä kahtena päivänä vuodessa.

Toisaalta eipä Ruotsissakaan mitään kansanliikettä ole syntynyt ja siellä ollaan jo savuttomia. Siellä ollaan ratkaistu asiat tietyllä tavalla ja meillä ne tullaan ratkaisemaan myös jollakin tavalla. Mulle henkilökohtaisesti on ihan sama olisiko koppeja, metäisiinkö ulos vai eikö ollenkaan annettaisi ihmisten polttaa *pahis*

Myös elokuvateattereissa on saanut polttaa, eikä sieltäkään lähdetä röökille kesken esityksen. En ymmärrä tupakoinnin puolesta käytävää meuhkaamista, kun terveyshaitat on kuitenkin jokaisen nähtävillä. Lisätäänpä vielä siitä Irlannista se tuommoinen:

Tupakoinnin täyskiellon terveysvaikutusta ovat tutkineet mm. dublinilainen St. Jamesin sairaalan hengitystiesairauksien laboratorio, jonka mukaan baarityöläisten keuhkojen hiilimonoksiidipitoisuudet ovat laskeneet 45 prosenttia.

Tupakkalain toteutumista valvova virasto Office of Tobacco Control on julkistanut omat tuloksensa, jonka mukaan hengitysilman karsinogeenien eli syöpää aiheuttavien hiukkasten määrä on vähentynyt 87,6 prosenttia.

Vielä vahvistamattomien ennakkotietojen mukaan terveyskeskusten asiakaskäynneissä on tapahtunut vähennystä juuri keuhkoputken tulehdusten ja hengitystien vaivojen osalta. Varsinaiset lääketieteelliset tulokset antavat kuitenkin odottaa vielä vuosia ennen kuin tupakoinnin täyskiellon kansanterveydelliset vaikutukset voidaan osoittaa tieteellisesti.

daffy

Posts: 737

#987 • • daffy duck and cover

hallucinogen, 17.10.2006 11:34:
[clip]
Ravintolaan sun ei kuitenkaan ole PAKKO mennä
[clip]


...paitsi jos oot baarimikko, blokkari, portsari, lipunmyyjä, juomapromooja, dj, laulaja, muusikko tai muu ravintolassa työskentelevä. Ja nehän siellä eniten aikaa viettää, joten niiden terveys tässä on eniten vaarassa.

--
Ph´nglui mglw´nafh Cthulhu R´lyeh wgah-nagl ftaghn

Freja

Posts: 8,775

#988 • • Freja Sihteeri

daffy, 17.10.2006 11:51:
---
hallucinogen, 17.10.2006 11:34:
[clip]
Ravintolaan sun ei kuitenkaan ole PAKKO mennä
[clip]

---

...paitsi jos oot baarimikko, blokkari, portsari, lipunmyyjä, juomapromooja, dj, laulaja, muusikko tai muu ravintolassa työskentelevä. Ja nehän siellä eniten aikaa viettää, joten niiden terveys tässä on eniten vaarassa.



Olin just sanoos jotain tällasta, mut vähä pidemmin, mut tääkin käy ihan hyvin.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Sunflower

Posts: 363

#989 • • Sunflower
Tupakoivana ravintolatyöntekijänä (ja myös vapaa-ajalla ravintoloissa silloin tällöin käyvänä) liputan ravintoloiden savuttomuuden eteen ihan kympillä.

Totuttelua varmasti vaatii, mutta niinhän kaikki uusi yleensä.
ilmari

Posts: 124

#990 • • ilmari NightFreak
kaipa toi pollikin kertoo jotain yleisestä mielipiteestä. kuitenkin aika moni joka polttaa on täälläkin kertonut mielipiteensä, että on loistava juttu toi kielto, itseni mukaan lukien. en usko, et se ketään himaan jättää, tai tuo sieltä kotoa lisää porukkaa. se vaan lisää viihtyvyyttä ravintoloissa. pakkaseenkin tottuu. ei se niin paha juttu ole. ja täällä ainakin vallitsee kielto ja sama ilma, kuin suomessa, enkä oo kuullu jengin napisevan, kun oon kyselly niiltä, et miten ne luulee ton kiellon toimivan talvella. no seuraavat neljä kuukautta sen näyttää.

--
*if you can feel it you're too close*

Amuck

Posts: 2,396

#991 • • Amuck dub-i-dub

ilmari, 17.10.2006 19:33:
ja täällä ainakin vallitsee kielto ja sama ilma, kuin suomessa, enkä oo kuullu jengin napisevan, kun oon kyselly niiltä, et miten ne luulee ton kiellon toimivan talvella. no seuraavat neljä kuukautta sen näyttää.


Onko tuo Montrealissa sitten ihan uusi juttu?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

kap-pu

Posts: 1,167

#992 • • kap-pu the amazing suction cup boy
just my two cents. ensin olin kielteisellä kannalla, mut nyt kun asiaa on tuttavapiirissäkin mietitty, niin:

- ei tule kännipoltettua niin paljoa (eli siis käytännössä palaa vaikka ei erityisemmin tekisi mielikään)
- tätä myötä säästyy myös rahaa
- krapula huomattavasti iisimpi, kun ei ole viettänyt iltaa löllyvässä 2ndhandsmoke-pilvessä. ^___^

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

FS

Posts: 414

#993 • • FS
Jep jep, kieltää se pitäis. Ihan kiva kun tulee suomeenkin pian.
t:hc tupakoija

--
Neuropunk - never heard of it?!
- go to Russia

ilmari

Posts: 124

#994 • • ilmari NightFreak

Amokk, 17.10.2006 23:33:
---
ilmari, 17.10.2006 19:33:
ja täällä ainakin vallitsee kielto ja sama ilma, kuin suomessa, enkä oo kuullu jengin napisevan, kun oon kyselly niiltä, et miten ne luulee ton kiellon toimivan talvella. no seuraavat neljä kuukautta sen näyttää.

---

Onko tuo Montrealissa sitten ihan uusi juttu?



tullut voimaan alkukesästä 06. oikee aika on mun mielestä ainakin heti alkukesästä. asiakkaat ja työntekijät ehtii totutella uuteen käytäntöön. no talvi sen vasta näyttää miten käy....

--
*if you can feel it you're too close*

unoha

Posts: 929

#995 • • unoha Lti-/UG Collective
Nykynen käytäntö on "minun" mielestäni hyvä, joskus tosin harmitaa olla passiivisena tukakoitsiana :/ Onneks ei nyt sentää Nuuskan<3 käyttöö/ostoo vaikeuta enempää*igor*

--
Never Quit !

pirpeli

Posts: 5,533

#997 • • Edited pirpeli
Paras päätös aikoihin, että tupakointi saadaan pois rafloista, suljettuun tilaan, missä nää röökaajat saa rauhassa myrkyttää itseään. Samoin hienoa, että nuuskan myynti on Suomessa kiellettyä.

Ei enää paskaröökiltä haisevia vaatteita, eikä passiivista tupakointia.*jiihaa*

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Sixtus

Posts: 198

#998 • • Sixtus

pirpeli, 21.2.2007 12:32:
Paras päätös aikoihin, että tupakointi saadaan pois rafloista, suljettuun tilaan, missä nää röökaajat saa rauhassa myrkyttää itseään. Samoin hienoa, että nuuskan myynti on Suomessa kiellettyä.

Ei enää paskaröökiltä haisevia vaatteita, eikä passiivista tupakointia.*jiihaa*



Mutta onhan noita savuttomia tiloja ollut jo aiemmin, mikset oo käyny niissä niin ei tartte haista röökiltä seuraavana aamuna?

Nuuskan myymisestä olis sulle haittaa mitä?
pirpeli

Posts: 5,533

#999 • • pirpeli

Sixtus, 21.2.2007 13:00:
Mutta onhan noita savuttomia tiloja ollut jo aiemmin, mikset oo käyny niissä niin ei tartte haista röökiltä seuraavana aamuna?
Nuuskan myymisestä olis sulle haittaa mitä?



*jeesus*
Monet klubit on kyl ihan savullisia, ja niissä käyn musan/ystävien takia.
Nuuskan myynnistä ei oo mulle haittaa, mutta monille muille on. Kai sitä saa ajatella muita kuin itseäänkin välillä?

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Meke

Posts: 2,083

#1000 • • Edited Meke GT Digital, BCN Records
Tääkin laki lähti (tai luotiin) siitä että saadaan ravintoloiden työntekijöille savuttomat (terveellisemmät) olot. Toki siinä myös asiakkaita mietitty mutta se oli enempi toissijainen juttu.
Sikäli hassua kun varmaan 90% raflatyöntekijöistä polttaa ja niille ei mitään tupakkahuonetta rakenneta.
Työntekijä kun ei saa mennä polttaan asiakkaita varten tehtyyn tupakkakoppiin, eli moni kai joutuu ulkona kessutteleen.

Ainakin näin mulle on kerrottu *pepsodent*

--
Ruboy Records, GT Digital, BCN Records, Burning Chrome Records, Sinthetic Digital, Electronica Exposed, Finrg Recordings, Audio Reanimation, Freeformaniacs, Ruffbeatz