Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 519,907 views

Sixtus

Posts: 198

#1001 • • Sixtus

pirpeli
Nuuskan myynnistä ei oo mulle haittaa, mutta monille muille on. Kai sitä saa ajatella muita kuin itseäänkin välillä?



Nimeisitkö sit nämä?
Freja

Posts: 8,775

#1002 • • Freja Sihteeri

Sixtus, 21.2.2007 13:45:
---
pirpeli
Nuuskan myynnistä ei oo mulle haittaa, mutta monille muille on. Kai sitä saa ajatella muita kuin itseäänkin välillä?

---


Nimeisitkö sit nämä?



Kaverilla on ylähuuli tyylikkäästi syöpynyt ku käyttäny nuuskaa vähän liikaa.
Joskus teininä pussailin jonku tyypin kaa jolla oli nuuskaa huules, ja se levis munki suuhun ja sain allergisen reaktion. JEE

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

pirpeli

Posts: 5,533

#1003 • • Edited pirpeli

Sixtus, 21.2.2007 13:45:
Nimeisitkö sit nämä?



Pertti K., Matti S., Ilmari H., ja miljoonat muut.
Ei viitsitä vääntää. Paitsi että, miksi en saisi mielestäsi olla huolissani nuuskan käyttäjien ja tupakoijien terveydestä? Onko se sulta pois?

Ja vaikka esitinkin kysymyksen lopussa, tän jälkeen en vaivaidu vastaamaan enää tähän topikkiin.
Mielipiteeni tuli varmaan selväksi :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Sixtus

Posts: 198

#1004 • • Edited Sixtus

pirpeli, 21.2.2007 13:49:

Pertti K., Matti S., Ilmari H., ja miljoonat muut.
Ei viitsitä vääntää. Paitsi että, miksi en saisi mielestäsi olla huolissani nuuskan käyttäjien ja tupakoijien terveydestä? Onko se sulta pois?

Ja vaikka esitinkin kysymyksen lopussa, tän jälkeen en vaivaidu vastaamaan enää tähän topikkiin.
Mielipiteeni tuli varmaan selväksi :)



No LOL.

Eli siis haluaisit kieltää kaiken muunkin ihmiselle terveyshaittoja aiheuttavat tuotteet/asiat/ilmiöt?

Kaikki vaan lailla kieltoon niin ei tarvitse ihmisten ajatella omilla aivoillaan ja tehdä päätöksiä, jotka juuri itsestä tuntuvat parhailta/oikeilta!
pirpeli

Posts: 5,533

#1005 • • Edited pirpeli

Sixtus, 22.2.2007 08:51:
No LOL.
Eli siis haluaisit kieltää kaiken muunkin ihmiselle terveyshaittoja aiheuttavat tuotteet/asiat/ilmiöt?
Kaikki vaan lailla kieltoon niin ei tarvitse ihmisten ajatella omilla aivoillaan ja tehdä päätöksiä, jotka juuri itsestä tuntuvat parhailta/oikeilta!



Vaivaudunpa kuitenkin :)
Onnea valinnallesi käyttää nuuskaa/tupakkaa! Hienoa, että se on sinusta parasta ja oikeaa. Itse en näihin koske, ja olen kiitollinen, että tupakoijat laitetaan niihin koppeihin savuttamaan itseään. Ja että nuuskan myynti on Suomessa kielletty. Omilla aivoilla saa katsos ajatellakin, elleivät ne ole väistyneet sfääreihin niiden nuuskaklimppien tieltä. Oikeassa olet siinä, että esim. nuuska ei saastuta muita kuin itseään, ja jos tätä pitää hyvänä vaihtoehtona, niin antaa mennä vaan.

Ja olenko jossain sanonut haluavani kieltää muut terveyshaittoja aiheuttavat jutut? En.
Itsekin juon alkoholia, syön epäterveellisesti jos siltä tuntuu, käytän kahvia. Mutta, niistä ei tässä topikissa ollutkaan kyse.

Ai niin, ja jos vielä tämän jälkeen haluat vikistä asiasta, voidaan mennä sinne "mitä jäi hampaankoloon?"- topikkiin.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

lohikarme

Posts: 1,730

#1006 • • lohikarme RitariVittupää
Mun mielestä tää on loistava juttu! Aivan käsittämätöntä ollu baareilu kaikki nämä vuodet kun oletusarvona on pidetty sitä, että ihminen polttaa ja täysin savuttomien ihmisten täytyisi sitten siitä kärsiä. Baarista tulleena haisee aivan hirveälle ja päätä jomottaa (ei aina viinan takia *lmao*) . Tupakkakoppi tai sen kokonaan kieltäminen ravintoloissa , joista ensimmäinen vaihtoehto ottaa huomioon myös tupakoijat, houkuttelee myös näin siis sellasia ihmisiä ravintolaan jotka eivät oikeasti ole sen ällöttävän savun takia sinne aiemmin raahautuneet ----> lisää rahaa ravintolalle. Onhan tämä toiminut Irkuissa, niin miksei siis täälläkin.

Tervemenoa köhä ja pahanhajuiset vaatteet! *joo*

--
Qualis artifex pereo

Freja

Posts: 8,775

#1007 • • Freja Sihteeri

lohikarme, 22.2.2007 09:03:
Tervemenoa köhä ja pahanhajuiset vaatteet! *joo*



*joo* *plur*

Itekin röökinpolton lopettaneena huomasin, että päänsäryt eivät kadonneet mihinkään baari-illan jälkeen - ne johtuivat passiivisesta tupakoinnista. Entisellä duunipaikalla poikkeeminen tuo vieläkin vedet silmiin ja räkää kurkkuun - ei kivaa.
Ihanaa. :)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

lohikarme

Posts: 1,730

#1008 • • lohikarme RitariVittupää

Freja, 22.2.2007 09:10:
---
lohikarme, 22.2.2007 09:03:
Tervemenoa köhä ja pahanhajuiset vaatteet! *joo*

---


*joo* *plur*

Itekin röökinpolton lopettaneena huomasin, että päänsäryt eivät kadonneet mihinkään baari-illan jälkeen - ne johtuivat passiivisesta tupakoinnista. Entisellä duunipaikalla poikkeeminen tuo vieläkin vedet silmiin ja räkää kurkkuun - ei kivaa.
Ihanaa. :)



JJEP!

+ unohtui lisätä, että baarin HENKILÖKUNTA tästä ongelmasta kärsii eniten *joo* Mua ainakin vituttais jos sais passiivisen tupakoinnin takia syövän vaan sen takia, että on ollut töissä.

--
Qualis artifex pereo

Avatar
#1009 • • Rujo Mutantti Guest
Itse tupakoijana olen vahvasti sitä mieltä että koko tupakan myynti pitäisi lopettaa. Omat kessut pihalle/kaappiin jos on pakko polttaa, tupakoinnista ei ole muuta kuin haittaa. Filtterit roskaa, savu on myrkkyjä täynnä, sairaudet, hajuhaitat jne.
En ole onnistunut lopettamaan vaikka monesti olen yrittänyt.

Tupakoijat on kuitenkin vähemmistö joka haittaa muiden ihmisten terveyttä joten miksi meillä pitäisi olla jotain erikoisoikeuksia muiden ihmisten myrkyttämiseen?
pirpeli

Posts: 5,533

#1010 • • pirpeli
Voisko joku muukin kertoo tolle Sixtukselle, että se ei oikein vakuuta? :D
Kun mä oon liian kiltti, ja vihaan väittelyä ja sitä, että joudun puolustelee omia selkeesti tunnepohjaisia mielipiteitäni :D Eli, että on _ihanaa kun tupakointi ravintoloissa loppuu ja nuuskaa ei saa myydä Suomessa_.

No ei tarvi toisaalta, enköhän mä pärjää. Ja kohta paremmin, kun saa henkeekin siellä rafloissa ja nää keuhkot ei niin pahasti toivottavasti brakaile. Ja mitä nuuskaan tulee...Se klimppi ylähuulessa on terveysriski, ruman näköstä, ja haisee kamalalta. Mutta kunkin oma valinta.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

lohikarme

Posts: 1,730

#1011 • • lohikarme RitariVittupää


Tupakoijat on kuitenkin vähemmistö joka haittaa muiden ihmisten terveyttä joten miksi meillä pitäisi olla jotain erikoisoikeuksia muiden ihmisten myrkyttämiseen?




WORD! Ja tässä vielä itse tupakoijan suusta kuultuna. Tottakai tupakoijat pitää ottaa huomioon kopilla tms., mutta toi muiden ihmisten myrkyttäminen saa loppuu kyl *joo*

--
Qualis artifex pereo

aj_

Posts: 65

#1012 • • aj_

Meke, 21.2.2007 13:20:
Sikäli hassua kun varmaan 90% raflatyöntekijöistä polttaa ja niille ei mitään tupakkahuonetta rakenneta.
Työntekijä kun ei saa mennä polttaan asiakkaita varten tehtyyn tupakkakoppiin, eli moni kai joutuu ulkona kessutteleen.

Ainakin näin mulle on kerrottu *pepsodent*




Sikäli hassua, että kun monessa muussakaan työssä ei voi polttaa työajalla niin miksi baarityöntekijöiden pitäisi voida tuprutella. Poltelkoon sitten kun eivät ole töissä. Ja taukojen aikana voivat käydä vaikka siellä pihalla / työnantajan osoittamassa paikassa polttamassa.
Cloud

Posts: 2,162

#1013 • • Edited Cloud Game Freak

lohikarme, 22.2.2007 09:12:


+ unohtui lisätä, että baarin HENKILÖKUNTA tästä ongelmasta kärsii eniten *joo* Mua ainakin vituttais jos sais passiivisen tupakoinnin takia syövän vaan sen takia, että on ollut töissä.




Mua ei vaikka oonkin ollut duunissa. Miks sitä rupeemaan whinee tollasesta.
Samasta syystä vois ruveta vitutttaa kamalasti aurinko ja täytyis sit ruveta olee katkera sillekin jos ja kun saa sen ihosyövän ulkona liikkumisest.

Johonkin ihminen kuolee anyway mitä sitä ottaa turhaa paisetta.

Ja ei en jaksa ruveta riitelee tästä asiasta, mut sanonpahan vaan et kaikki ei koe tota noin. Itse siis myös baarihenkilökuntaa olevana.

Mutta toisaalta, kuten sanottu mulle se asia on ihan sama. Jos ei saa polttaa ni ei saa polttaa hyvä niin.

Pesuun ne vaatteet menee anyway. Ja suihkussa tulee käytyä baarin jälkeen silti.
Hiki ja paska/hajusteet ne duunin/ tanssi-illan jälkeen haisee kuitenkin. Ei tupakka ei ja onhan se mukavaa, mutta ei se hiki yms nyt hyvältä tuoksu sekään siel himassa tai missään :)

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

lohikarme

Posts: 1,730

#1014 • • lohikarme RitariVittupää

Cloud, 22.2.2007 09:54:
---
lohikarme, 22.2.2007 09:12:


+ unohtui lisätä, että baarin HENKILÖKUNTA tästä ongelmasta kärsii eniten *joo* Mua ainakin vituttais jos sais passiivisen tupakoinnin takia syövän vaan sen takia, että on ollut töissä.

---



Mua ei vaikka oonkin ollut duunissa. Miks sitä rupeemaan whinee tollasesta.
Samasta syystä vois ruveta vitutttaa kamalasti aurinko ja täytyis sit ruveta olee katkera sillekin jos ja kun saa sen ihosyövän ulkona liikkumisest.

Johonkin ihminen kuolee anyway mitä sitä ottaa turhaa paisetta.

Ja ei en jaksa ruveta riitelee tästä asiasta, mut sanonpahan vaan et kaikki ei koe tota noin. Itse siis myös baarihenkilökuntaa olevana.



No eihän kaikki ihmiset välitä siit et pelkästään euroopassa kuolee 85 tuhatta ihmistä passiiviseen tupakointii joka vuosi *vink* Toi nyt on vaan nii et voihan sitä koittaa tehä ees niiden ihmisten eteen jotain jotka välittää..kuitenkaan se ei oo tupakoijilta pois. Ne saa polttaa edelleen, mutta vaan vähän rajatummin ja muita häiritsemättä *joo* Ja joo ihmiset kuolee, mutta mun mielestä kivempi lähtee ainakin luonnollisista syistä kun jonkun välillisen ja vältettävän asian takia.

--
Qualis artifex pereo

Cloud

Posts: 2,162

#1015 • • Cloud Game Freak

lohikarme, 22.2.2007 10:01:



Ja joo ihmiset kuolee, mutta mun mielestä kivempi lähtee ainakin luonnollisista syistä kun jonkun välillisen ja vältettävän asian takia.




Jeh ja hyvä noin. Itse taas en jaksa täällä kitua ja nysväillä vanhukseksi joka pysty muutenkaan tekemään mitään. Luonnollinen kuolema ei todellakaan ole aina se kivoin tapa mennä =P

Ja toisaalta mä ainakin tykkään ottaa aurinkoo kunnolla ja hartaasti nauttien, ilman jotain kauheeta painetta vaikka onkin melanooma iho. Sitä kuolee ku kuolee, mielummin itse kuolen nauttien ku kärvistellen, mutta tapansa kullakin ja kaikki ovat hyviä käyttäjille itselleen.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

hallucinogen

Posts: 8,190

#1016 • • hallucinogen Edain
Vaikka lopetinkin kännitupakoinnin vuodenvaihteessa, niin olen edelleen sitä mieltä, että ravintolalla pitäisi olla oikeus päättää savuttomuudestaan tai savullisuudestaan nykyisen lainsäädännön rajoissa. Toki onhan se nyt omalta kohdalta kätevää kun ei saa sit sisällä enään polttaa niin ei varmasti tuu poltettua kännissä baarissa kun ulos en mene :D. Tosin eipä toi lakko nytkään oo ollu mikään ongelma.

Tupakkakopit on aika hassu juttu kun tossa muutama viikko sitten tuli ohjelma jossa haastateltiin ravintolayrittäjiä ja olivat sanoneet, että ovat jo kuukausia kyselleet sosiaali ja terveysministeriöltä ohjeita miten tupakkakopit tulee rakentaa. Vastauksia ei oo saanut kukaan ja epäilys on ollut, että ministeriö tahallaan viivyttää tai jättää kokonaan vastaamatta, jotta mahdollisimman vähän rakennettaisiin tupakointitiloja, että savullisuus vähenisi. Aika perseestä olevaa toimintaa taas vaikka ajatushan on jälleen ihan kiva, että varjeltaisiin ihmisten terveyttä mutta ei hyvää tavoitetta sikailun varjolla saa toteuttaa.

--
pikku-*possu*

crissy

Posts: 1,958

#1017 • • crissy
no mä en tykkää jos tulee totaalikielto...

Poltan silloin kun jotain alkomahoolipitoista juon eli baarissa yleensäkki..

No mun mielipide on se et jos baarihenkilökunta narisee siitä et altistuu passiiviselle tupankansavulle niin vaihda työpaikkaa kiitos. No suurin osa henkilökunnasta tupruttelee itsekkin..

baarityö on ammatinvalinta ihan niinkuin kaikki muutkin. Kyllä alalle hakeutujan tulisi tietää työn huonot puolet ennenkuin sinne menee eikä sit alkaa narista "ku kaikki polttaa" narinarinari....

Esim. musta ei olis lääkäriks, sairaanhoitajaks, kätilöks ym... koska en kestä nähdä hirveesti verta.. enkä aio myöskään alalle hakeutua.. miksi kiusata itseeni..
lohikarme

Posts: 1,730

#1018 • • lohikarme RitariVittupää

crissy, 22.2.2007 10:19:
no mä en tykkää jos tulee totaalikielto...

Poltan silloin kun jotain alkomahoolipitoista juon eli baarissa yleensäkki..

No mun mielipide on se et jos baarihenkilökunta narisee siitä et altistuu passiiviselle tupankansavulle niin vaihda työpaikkaa kiitos. No suurin osa henkilökunnasta tupruttelee itsekkin..

baarityö on ammatinvalinta ihan niinkuin kaikki muutkin. Kyllä alalle hakeutujan tulisi tietää työn huonot puolet ennenkuin sinne menee eikä sit alkaa narista "ku kaikki polttaa" narinarinari....

Esim. musta ei olis lääkäriks, sairaanhoitajaks, kätilöks ym... koska en kestä nähdä hirveesti verta.. enkä aio myöskään alalle hakeutua.. miksi kiusata itseeni..



No ei tässä kovin välkky tartte olla et tajuis mistä on kysymys? Kysymys on nimenomaan siitä että tupakoitsijat voi vähemmistönä yhtä hyvin polttaa kopissakin. Totaalikielto olisi jokatapauksessa perseestä, koska sillon sorsitaan myös tupakoijien oikeuksia. Jos sauhuttelu siirretään baarissa koppiin ni IMHO muillekin kuin tupakoijille tulisi kivemmat oltavat siellä. Ei sitä paikan päällä kännissä huomaa, mutta aamun tullen päätä särkee ja se haju *oksennus*

--
Qualis artifex pereo

crissy

Posts: 1,958

#1019 • • crissy

lohikarme, 22.2.2007 10:27:
---
crissy, 22.2.2007 10:19:
no mä en tykkää jos tulee totaalikielto...

Poltan silloin kun jotain alkomahoolipitoista juon eli baarissa yleensäkki..

No mun mielipide on se et jos baarihenkilökunta narisee siitä et altistuu passiiviselle tupankansavulle niin vaihda työpaikkaa kiitos. No suurin osa henkilökunnasta tupruttelee itsekkin..

baarityö on ammatinvalinta ihan niinkuin kaikki muutkin. Kyllä alalle hakeutujan tulisi tietää työn huonot puolet ennenkuin sinne menee eikä sit alkaa narista "ku kaikki polttaa" narinarinari....

Esim. musta ei olis lääkäriks, sairaanhoitajaks, kätilöks ym... koska en kestä nähdä hirveesti verta.. enkä aio myöskään alalle hakeutua.. miksi kiusata itseeni..

---


No ei tässä kovin välkky tartte olla et tajuis mistä on kysymys? Kysymys on nimenomaan siitä että tupakoitsijat voi vähemmistönä yhtä hyvin polttaa kopissakin. Totaalikielto olisi jokatapauksessa perseestä, koska sillon sorsitaan myös tupakoijien oikeuksia. Jos sauhuttelu siirretään baarissa koppiin ni IMHO muillekin kuin tupakoijille tulisi kivemmat oltavat siellä. Ei sitä paikan päällä kännissä huomaa, mutta aamun tullen päätä särkee ja se haju *oksennus*




No musta se koppi näyttää paperilla ihan hyvältä vaihtoehdolta mutta on sellanen kutina persiis et se ei käytänössä tule toimimaan kovinkaa hyvin.. Tosin tää on vaan mun mielipide=)
lohikarme

Posts: 1,730

#1020 • • lohikarme RitariVittupää

[
No musta se koppi näyttää paperilla ihan hyvältä vaihtoehdolta mutta on sellanen kutina persiis et se ei käytänössä tule toimimaan kovinkaa hyvin.. Tosin tää on vaan mun mielipide=)



Joo ohan toi vähän noinkin... mut tosiaan valvontahan se pitää ottaa heti alkuuntiukkana osana. Ihmiset kyllä oppii *joo* Jos sen Irlantilaiset osas ni osaa suomalaisetki.

--
Qualis artifex pereo