Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 517,525 views

hallucinogen

Posts: 8,190

#961 • • hallucinogen Edain

f, 17.10.2006 09:30:
Ravintola Olivers esim ja se uusi mesta Bulevardilla. Ihan loistavasti toimii, jengi käy ulkona, kukaan ei rähise. Tulis jo ens vuos :)


Mun mielestä ton homman toimivuuden näkee vasta sitten kun ne ekat kunnon pakkaset + kunnon koiranilmat tulee kun ketään ei sinne ulos todellakaan huvita lähteä. Kuitenkaan en jaksa uskoa siihen, että tupakoitsijat hakisivat tai edes saisivat takkiaan narikasta (ainakaan ilman narikkamaksua) mennessään röökille. Tulis liian paljon häslinkiä narikkaan. Jossain pubeis toi on suht helppoa kun yleensä jonoa ei ole ja eikä oo narikkaa niin siinä ulkopuolella on tosi helppo käydä sen kessun kanssa mutta sit isommat yökerhot joissa on sitä jonoa ja tungosta kahdentoista jälkeen onkin jo toinen asia.

Tosta salaa tupakoinnista on paha sanoa mitään mutta kyllä jengi kännissä varmaan koittaa polttaa mut vastaavasti löytyy itsenäisiä ruotuunpalauttajia ja sitten niitä jotka menevät kertomaan henkilökunnalla. Tuskimpa siitä tulee kovinkaan isoa ongelmaa.

--
pikku-*possu*

Stresspill

Posts: 220

#962 • • Stresspill rendermonkeywrench
Norjassa käytäntöön tutustuneena kannatan tupakoinnin kieltämistä sisätiloissa, tiedä sitten miten asia toimisi Kallion tuhansissa kuppiloissa, mutta etenkin "yökerhot" saisivat olla savuttomia. Aamuiset pääkivut hellittävät huomattavasti, eikä koko kroppa haise savulta. Tällä voisi olla positiivinen vaikutus myös nuorison tupakoimiseen, kun sosiaalisen paineen aiheuttama tupakointi hankaloituisi. *piis*

--
Aeria Gloris

crissy

Posts: 1,958

#963 • • Edited crissy
ihan vitun syvältä sieltä ja poikittain on koko juttu!

Musta tää nykyinen tyyli o varsin soppeli=) No jos rakennetaan ne ihme kopit nii niihin ei saa viedä juomia eikä safkaa..

Sit kun naristaan tästä henkilökunnan altistamisesta savulle ja pitäs saada savuton työympäristö sun muuta nii ihan oikeesti itse he ovat ammattinsa valinneet.. jos ei kestä tupakansavua nii miksi pitää hakeutua sellaiseen ammattiin missä melkein väkisinkin altistuu tupakansavulle..

Ei mustakaa koskaa tulis maatalouslomittajaa tai maatalonemäntää koska inhoon navetan hajua!

joten en siksi edes harkitse kyseistä alaa...


On mullakin aikamoinen jysäri siitä ku oon vetäny baari-illan aikana aika monta savuketta mutta pari särkylääkettä naamaan nii jo taas on hyvä olla ja se et vaatteet ja hiukset haisee nii suihku ja pesukone o keksitty.. =) *pepsodent**pepsodent**pepsodent* (muutama tollanen mukaan ettei oo liian tosissaan kirjotettu)
Freja

Posts: 8,775

#964 • • Freja Sihteeri

hallucinogen, 17.10.2006 09:45:
Mun mielestä ton homman toimivuuden näkee vasta sitten kun ne ekat kunnon pakkaset + kunnon koiranilmat tulee kun ketään ei sinne ulos todellakaan huvita lähteä.


Siksi on olemassa lämpölamput ja katokset :)

Tosta salaa tupakoinnista on paha sanoa mitään mutta kyllä jengi kännissä varmaan koittaa polttaa mut vastaavasti löytyy itsenäisiä ruotuunpalauttajia ja sitten niitä jotka menevät kertomaan henkilökunnalla. Tuskimpa siitä tulee kovinkaan isoa ongelmaa.


Vähä sama, ku et ihmiset vetää vieläkin omia viinojaan ravintoloissa, vaikka ei saisi. Se on silti niin pieni osa, että en usko siitä mitään ongelmaa koituvan. Nyt, jos joku juo omiaan, ja jää siitä kiinni, niin kyllä se aika äkkiä sieltä ravintolasta poistetaan. Ja kyllä sen tupakoitsijan aika äkkiä huomaa :)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hallucinogen

Posts: 8,190

#965 • • hallucinogen Edain

Freja, 17.10.2006 10:30:
Siksi on olemassa lämpölamput ja katokset :)


Niin ja todella monessa paikkaa tuota ei varmaan pysty mitenkään toteuttamaan. Helsingin keskustan paikat on suuremmilta osin sellaisilla paikoilla, että hyvä kun ihmiset mahtuvat siihen jalkakäytävälle jonottaa sisäänpääsyä :D

--
pikku-*possu*

Freja

Posts: 8,775

#966 • • Freja Sihteeri

hallucinogen, 17.10.2006 10:37:
Helsingin keskustan paikat on suuremmilta osin sellaisilla paikoilla, että hyvä kun ihmiset mahtuvat siihen jalkakäytävälle jonottaa sisäänpääsyä :D



hö, name few? *ding*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Lyylikki

Posts: 2,975

#967 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

crissy, 17.10.2006 10:19:

Sit kun naristaan tästä henkilökunnan altistamisesta savulle ja pitäs saada savuton työympäristö sun muuta nii ihan oikeesti itse he ovat ammattinsa valinneet.. jos ei kestä tupakansavua nii miksi pitää hakeutua sellaiseen ammattiin missä melkein väkisinkin altistuu tupakansavulle..

Ei mustakaa koskaa tulis maatalouslomittajaa tai maatalonemäntää koska inhoon navetan hajua!

joten en siksi edes harkitse kyseistä alaa...



Eli sä olet sitä mieltä, että jos tyyppi on baarissa töissä, niin sen pitäisi olla sille kutsumusammatti ja että sen pitäisi uhrata terveytensä sille? Tai jos se on sen kutsumusammatti, mutta se ei kestä sitä tupakansavua, niin menköön vaikka taksikuskiksi?

Mä olen kyllä sitä mieltä, että joo, ihmiset voi valita itse työnsä ja työympäristönsä, mutta mitenkäs esimerkiksi sellaiset tapaukset, joissa baarityöntekijä tulee raskaaksi. Pitäisikö työntekijän raskauden alkuvaiheessa siirtyä johonkin toiseen työpaikkaan, suojellakseen syntymätöntä lastaan? Vai pitäiskö valtion kenties maksaa kyseiselle ihmiselle astetta pitempi äitiysloma, jotta hänen ei tarvitsisi altistaa lastaan tupakansavulle?

Ympäristön tupakansavulle altistuneita naisia oli yli kaksinkertainen määrää miehiin verrattuna. Tarjoilijoiden ja muiden ravintolatyöntekijöiden lisäksi tupakansavulle altistuvat esimerkiksi kahviloiden ja huoltamoiden työntekijät, pelinhoitajat, disc jockeyt, juontajat, vahtimestarit, vastaanottovirkailijat, järjestyksenvalvojat, siivoojat ja kodinhoitajat. Pitkäaikaiseen, säännölliseen altistumiseen ympäristön tupakansavulle sisätiloissa liittyy merkitsevästi suurentunut keuhkosyöpäriski.

Ympäristön tupakansavu on luokiteltu tupakkalaissa syöpävaaralliseksi aineeksi, jolle altistumiselta työntekijät on suojattava työturvallisuussäännösten edellyttämällä tavalla. Tutkimusten mukaan ympäristön tupakansavulle altistuminen lisää keuhkosyövän vaaraa 20-40 %. Ympäristön tupakansavun aiheuttama keuhkosyöpäriski on samaa suuruusluokkaa kuin keuhkosyöpää aiheuttavan asbestin synnyttämä riski tupakoimattomilla työntekijöillä. Keuhkosyövän sairastumisen riskin suuruus riippuu ympäristön tupakansavulle altistumisen määrästä ja kestosta.



koko juttu

Ja se kai on todistettu, että tupakka on aikamoinen myrkkypesäke. Ei se tee meille hyvää. Me vaan ollaan totuttu siihen, että kun me vedetään kännit, niin me vedetään myös röökiä. Mistä lie sekin meihin iskostunut, mutta kyllä me voidaan päästä siitä eroon. Vallitsevasta kulttuuristahan siinä on kuitenkin kyse.

Kuitenkin Suomessa enemmistö on savuttomia ja vähemmistö polttaa. Miksi ihmeessä me eletään vähemmistön ehdoilla, jolla vaarannetaan myös enemmistön terveyttä?
hallucinogen

Posts: 8,190

#968 • • hallucinogen Edain

Freja, 17.10.2006 10:41:
hö, name few? *ding*


The club, studiolla se katos menee siihen kun jengi jonottaa, viereinen highlight, ex premi ja vieressä ole ale, onnelankin se pieni syvennys on hmm aika huono, kalle... montakos pitää vielä sanoa? :D Ja ota huomioon, että se ei taida oikein riittää jos siihen mahtuu pari häiskää röökille.

--
pikku-*possu*

crissy

Posts: 1,958

#969 • • crissy

Lyylikki, 17.10.2006 10:41:
---
crissy, 17.10.2006 10:19:

Sit kun naristaan tästä henkilökunnan altistamisesta savulle ja pitäs saada savuton työympäristö sun muuta nii ihan oikeesti itse he ovat ammattinsa valinneet.. jos ei kestä tupakansavua nii miksi pitää hakeutua sellaiseen ammattiin missä melkein väkisinkin altistuu tupakansavulle..

Ei mustakaa koskaa tulis maatalouslomittajaa tai maatalonemäntää koska inhoon navetan hajua!

joten en siksi edes harkitse kyseistä alaa...


---


Eli sä olet sitä mieltä, että jos tyyppi on baarissa töissä, niin sen pitäisi olla sille kutsumusammatti ja että sen pitäisi uhrata terveytensä sille? Tai jos se on sen kutsumusammatti, mutta se ei kestä sitä tupakansavua, niin menköön vaikka taksikuskiksi?

Mä olen kyllä sitä mieltä, että joo, ihmiset voi valita itse työnsä ja työympäristönsä, mutta mitenkäs esimerkiksi sellaiset tapaukset, joissa baarityöntekijä tulee raskaaksi. Pitäisikö työntekijän raskauden alkuvaiheessa siirtyä johonkin toiseen työpaikkaan, suojellakseen syntymätöntä lastaan? Vai pitäiskö valtion kenties maksaa kyseiselle ihmiselle astetta pitempi äitiysloma, jotta hänen ei tarvitsisi altistaa lastaan tupakansavulle?


---
Ympäristön tupakansavulle altistuneita naisia oli yli kaksinkertainen määrää miehiin verrattuna. Tarjoilijoiden ja muiden ravintolatyöntekijöiden lisäksi tupakansavulle altistuvat esimerkiksi kahviloiden ja huoltamoiden työntekijät, pelinhoitajat, disc jockeyt, juontajat, vahtimestarit, vastaanottovirkailijat, järjestyksenvalvojat, siivoojat ja kodinhoitajat. Pitkäaikaiseen, säännölliseen altistumiseen ympäristön tupakansavulle sisätiloissa liittyy merkitsevästi suurentunut keuhkosyöpäriski.

Ympäristön tupakansavu on luokiteltu tupakkalaissa syöpävaaralliseksi aineeksi, jolle altistumiselta työntekijät on suojattava työturvallisuussäännösten edellyttämällä tavalla. Tutkimusten mukaan ympäristön tupakansavulle altistuminen lisää keuhkosyövän vaaraa 20-40 %. Ympäristön tupakansavun aiheuttama keuhkosyöpäriski on samaa suuruusluokkaa kuin keuhkosyöpää aiheuttavan asbestin synnyttämä riski tupakoimattomilla työntekijöillä. Keuhkosyövän sairastumisen riskin suuruus riippuu ympäristön tupakansavulle altistumisen määrästä ja kestosta.
---


koko juttu

Ja se kai on todistettu, että tupakka on aikamoinen myrkkypesäke. Ei se tee meille hyvää. Me vaan ollaan totuttu siihen, että kun me vedetään kännit, niin me vedetään myös röökiä. Mistä lie sekin meihin iskostunut, mutta kyllä me voidaan päästä siitä eroon. Vallitsevasta kulttuuristahan siinä on kuitenkin kyse.

Kuitenkin Suomessa enemmistö on savuttomia ja vähemmistö polttaa. Miksi ihmeessä me eletään vähemmistön ehdoilla, jolla vaarannetaan myös enemmistön terveyttä?




Mä itse olin ravintolassa töissä kun huomasin olevani raskaana. Mut siirrettiin sellasiin työtehtäviin missä en altsituisi savulle (vaikka itse poltin , tosin lopetin ku sain tietää odottavani)
Se on laissa nii määritelty ettei työnantaja saa altistaa raskaana olevaa työntekijää savulle.. vaan täytyy tarjota tupakkavapaa ympäristö, jos ei ole tarjolla nii mahdollisuus on jäädä aikaistetulle äitiyslomalle tai saikulle. Itsellä oli onni päästä toiseen paikkaa äitiysloman alkuun saakka.
Freja

Posts: 8,775

#970 • • Freja Sihteeri

hallucinogen, 17.10.2006 10:48:
The club, studiolla se katos menee siihen kun jengi jonottaa, viereinen highlight, ex premi ja vieressä ole ale, onnelankin se pieni syvennys on hmm aika huono, kalle... montakos pitää vielä sanoa? :D Ja ota huomioon, että se ei taida oikein riittää jos siihen mahtuu pari häiskää röökille.


En muistanutkaan ees noita paikkoi, ku en niissä käy.
Mä uskon silti, että jokainen ravintola saa hommattua itselleen tupakka-alueen, on se sitten sisällä tai ulkona.
Kyllä, noissa paikoissa on hieman ahtaat tunnelmat tupakka-alueen ulkona olemisen suhteen, mutta eiköhän sedu ja muutkin keinot näihin keksi.

Henkkoht odotan lain voimaan astumista kuin kuuta nousevaa. Oon jo ihan tarpeeks kärsiny nykyisestä savuttomuudestani. Onko ne ny si päättäny jo siitä vai ei? *ding*

Tällä hetkellä oon kyllä tosi tyytyväinen työpaikkaani, koska siellä ei saa tupakoida. Aika luksusta kun ei tuu jengiä puhaltelee savui päi naamaa :)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Dementation

Posts: 2,892

#971 • • Dementation wednesday?
Kyllä tää astuu voimaan ensi kesä- tai heinäkuussa ja se on hienoa se. *sydän*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Freja

Posts: 8,775

#972 • • Freja Sihteeri

Dementation, 17.10.2006 10:57:
Kyllä tää astuu voimaan ensi kesä- tai heinäkuussa ja se on hienoa se. *sydän*



Kiva kuulla :)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hallucinogen

Posts: 8,190

#973 • • Edited hallucinogen Edain

Freja, 17.10.2006 10:55:
En muistanutkaan ees noita paikkoi, ku en niissä käy.
Mä uskon silti, että jokainen ravintola saa hommattua itselleen tupakka-alueen, on se sitten sisällä tai ulkona.
Kyllä, noissa paikoissa on hieman ahtaat tunnelmat tupakka-alueen ulkona olemisen suhteen, mutta eiköhän sedu ja muutkin keinot näihin keksi.

Henkkoht odotan lain voimaan astumista kuin kuuta nousevaa. Oon jo ihan tarpeeks kärsiny nykyisestä savuttomuudestani. Onko ne ny si päättäny jo siitä vai ei? *ding*

Tällä hetkellä oon kyllä tosi tyytyväinen työpaikkaani, koska siellä ei saa tupakoida. Aika luksusta kun ei tuu jengiä puhaltelee savui päi naamaa :)


Mulle kelpais se, että pienet pubit sais päättää vapaasti omasta savuttomuudestaan tai savullisuudestaan ja isot ravintolat sais pitää yhden alueen missä saa polttaa ja juoda. "Tupakkakoppi" ei kelpaa koska sinne ei saa viedä edes itse juotavaa.

--
pikku-*possu*

Freja

Posts: 8,775

#974 • • Freja Sihteeri

hallucinogen, 17.10.2006 10:59:
isot ravintolat sais pitää yhden alueen missä saa polttaa ja juoda. "Tupakkakoppi" ei kelpaa koska sinne ei saa viedä edes itse juotavaa.



No sehän on nytkin just niin että on alue, missä saa polttaa ja juoda. Eihän se silloin olisi savuton ravintola, jos siellä saisikin polttaa. Tällä hetkellä ravintoloiden savuton alue on tosi surkea, kyllä se savu silti leviää koko ravintolaan :/

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Danskuh

Posts: 675

#975 • • Danskuh pikku-Dee
sen jälkee siel haisee yrjö ja kaikki muut ällöt lemut..kastuneet penkit ja muut..hyi helv..
Lyylikki

Posts: 2,975

#976 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

hallucinogen, 17.10.2006 10:59:

Mulle kelpais se, että pienet pubit sais päättää vapaasti omasta savuttomuudestaan tai savullisuudestaan ja isot ravintolat sais pitää yhden alueen missä saa polttaa ja juoda. "Tupakkakoppi" ei kelpaa koska sinne ei saa viedä edes itse juotavaa.



Eikös se nykyäänkin mene noin, että siellä isoissa yökerhoissa on alueet, joilla saa polttaa. Ja sitten on savuttomia alueita. Eipä niitä kukaan kyllä tunnu valvovan, eikä näinollen kunnioittavan.
hallucinogen

Posts: 8,190

#977 • • Edited hallucinogen Edain

Freja, 17.10.2006 11:03:
No sehän on nytkin just niin että on alue, missä saa polttaa ja juoda. Eihän se silloin olisi savuton ravintola, jos siellä saisikin polttaa. Tällä hetkellä ravintoloiden savuton alue on tosi surkea, kyllä se savu silti leviää koko ravintolaan :/


Ja se, että jos homma ei nykyisellään toimi tarkoittaa sitä, ettei sitä voisi myöskään parantaa? Nykyisin mitä katsellun niin yökerhoista suurin osa on savullista aluetta.

edit: Tietysti joissain ravintoloissa on helpompi tehdä se savullinen alue kuin toisissa. esim jos ravintola on käytännössä pelkkää yhtä isoa tilaa niin savun kulkeutumista on tosi vaikea estää mutta sit jos on paljon eri "huoneita" tai niihin rinnastettavia alueita niin hommahan helpottuu olennaisesti.

Aika vähäistähän toi valvonta on ollu, kerran yhdes pubis huomautettiin asiasta kun poltettiin ihan vahingossa väärässä paikkaa mut ehdittiin olla samassa paikkaa kuiteskin 1.5h ennen kuin kukaan sanoi asiasta

--
pikku-*possu*

Freja

Posts: 8,775

#978 • • Freja Sihteeri

hallucinogen, 17.10.2006 11:08:
Ja se, että jos homma ei nykyisellään toimi tarkoittaa sitä, ettei sitä voisi myöskään parantaa? Nykyisin mitä katsellun niin yökerhoista suurin osa on savullista aluetta.



No eiks sitä olla just tekemäs? Parantamassa hommaa, eli kieltämällä tupakointi ravintoloissa?

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hallucinogen

Posts: 8,190

#979 • • hallucinogen Edain

Freja, 17.10.2006 11:10:
No eiks sitä olla just tekemäs? Parantamassa hommaa, eli kieltämällä tupakointi ravintoloissa?


Mun mielestä toi on kaikkea muuta kuin parantamista :D Kuten aikaisemmin sanonut niin aika moni mun pubireissu jää väliin tästä lähin. Yhdellä tai kahdella tulee edelleen käytyä kun silloin ei tee mieli polttaa mutta jos istutaan pidempään ja olutta kuluu niin ei siitä mitään tule jos ei polttaa saa, joten silloin parempi ryypätä himassa :D

--
pikku-*possu*

Freja

Posts: 8,775

#980 • • Freja Sihteeri

hallucinogen, 17.10.2006 11:14:
Mun mielestä toi on kaikkea muuta kuin parantamista :D Kuten aikaisemmin sanonut niin aika moni mun pubireissu jää väliin tästä lähin.



Mun mielestä se on just sitä, parantamista.
Enemmistö suomalaisista on savuttomia, ja hekin haluaisivat käydä ravintoloissa. Tupakansavu/tupakka pilaa aika monen ihmisen elämää. Se, että sä jäät tupakoitsijana kotiin, tuo se monta savutonta ihmistä lisää ravintolalle asiakkaaksi.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been