crissy, 17.10.2006 10:19:
Sit kun naristaan tästä henkilökunnan altistamisesta savulle ja pitäs saada savuton työympäristö sun muuta nii ihan oikeesti itse he ovat ammattinsa valinneet.. jos ei kestä tupakansavua nii miksi pitää hakeutua sellaiseen ammattiin missä melkein väkisinkin altistuu tupakansavulle..
Ei mustakaa koskaa tulis maatalouslomittajaa tai maatalonemäntää koska inhoon navetan hajua!
joten en siksi edes harkitse kyseistä alaa...
Eli sä olet sitä mieltä, että jos tyyppi on baarissa töissä, niin sen pitäisi olla sille kutsumusammatti ja että sen pitäisi uhrata terveytensä sille? Tai jos se on sen kutsumusammatti, mutta se ei kestä sitä tupakansavua, niin menköön vaikka taksikuskiksi?
Mä olen kyllä sitä mieltä, että joo, ihmiset voi valita itse työnsä ja työympäristönsä, mutta mitenkäs esimerkiksi sellaiset tapaukset, joissa baarityöntekijä tulee raskaaksi. Pitäisikö työntekijän raskauden alkuvaiheessa siirtyä johonkin toiseen työpaikkaan, suojellakseen syntymätöntä lastaan? Vai pitäiskö valtion kenties maksaa kyseiselle ihmiselle astetta pitempi äitiysloma, jotta hänen ei tarvitsisi altistaa lastaan tupakansavulle?
Ympäristön tupakansavulle altistuneita naisia oli yli kaksinkertainen määrää miehiin verrattuna. Tarjoilijoiden ja muiden ravintolatyöntekijöiden lisäksi tupakansavulle altistuvat esimerkiksi kahviloiden ja huoltamoiden työntekijät, pelinhoitajat, disc jockeyt, juontajat, vahtimestarit, vastaanottovirkailijat, järjestyksenvalvojat, siivoojat ja kodinhoitajat. Pitkäaikaiseen, säännölliseen altistumiseen ympäristön tupakansavulle sisätiloissa liittyy merkitsevästi suurentunut keuhkosyöpäriski.
Ympäristön tupakansavu on luokiteltu tupakkalaissa syöpävaaralliseksi aineeksi, jolle altistumiselta työntekijät on suojattava työturvallisuussäännösten edellyttämällä tavalla. Tutkimusten mukaan ympäristön tupakansavulle altistuminen lisää keuhkosyövän vaaraa 20-40 %. Ympäristön tupakansavun aiheuttama keuhkosyöpäriski on samaa suuruusluokkaa kuin keuhkosyöpää aiheuttavan asbestin synnyttämä riski tupakoimattomilla työntekijöillä. Keuhkosyövän sairastumisen riskin suuruus riippuu ympäristön tupakansavulle altistumisen määrästä ja kestosta.
koko juttu
Ja se kai on todistettu, että tupakka on aikamoinen myrkkypesäke. Ei se tee meille hyvää. Me vaan ollaan totuttu siihen, että kun me vedetään kännit, niin me vedetään myös röökiä. Mistä lie sekin meihin iskostunut, mutta kyllä me voidaan päästä siitä eroon. Vallitsevasta kulttuuristahan siinä on kuitenkin kyse.
Kuitenkin Suomessa enemmistö on savuttomia ja vähemmistö polttaa. Miksi ihmeessä me eletään vähemmistön ehdoilla, jolla vaarannetaan myös enemmistön terveyttä?