189 posts, 10 pages, 27,996 views
siveys:
NOTE: sisältöö runsaasti offtopic tavaraa aiheen lisäksi
---
serotonot:
Missä kohdassa mä olen sanonut että maailmassa tapahtuu kauheampaakin?
---
Jos opettelisit lukemaan ne lauseet kokonaisina niin ei tarvitsisi raapia päätään olemattomilta syytöksiltä puolustautuakseen. Muutenkin voisit yrittää keskittyä ymmärtämään mitä mä yritän sulle viestiä, eikä löytämään lauseideni keskeltä osasia, jotka voisit irrottaa kontekstistaan löytääksesi jotain, jota osaat kritisoida todistellaksesi loistavia väittelytaitojasi
siveys:
---
serotonot:
Ainoana erona (jälleen kerran ) se että väkivallan teko on rikos. Sinun mielestäsi molemmat rikkeet ovat yhtä pahoja, mutta koita hyvä ihminen hyväksyä se, että kaikki ihmiset eivät ole samaa mieltä kanssasi.
---
No nyt sitä ruvetaan jo kertomaan mitä minä olen mieltä väkivallan vakavuudesta ilmeisesti lauseiden irrotteleminen kontekstistaankin alkoi vaikuttaa liian hankalalta ja oli pakko turvautua vanhaan kunnon mielikuvitukseen.
siveys:
---
serotonot:
Se että mulla on eriävä mielipide esim sun kanssa tarkoittaa sitä että vien keskustelua sivuraiteille?
---
Terkkuja vaan sinne laa-laa-landiaan kun näytät sieltä hakevan näitä sun oletuksiasi useamminkin.
siveys:
---
serotonot:
Yhtä paljon keskustelu menee sivuraiteilee siitä kun joku sanoo toi jätkä pitäis hakata Käsittääkseni alunperin topic oli tarkoitettu ainoastaan noiden lippujen myymiseen?
---
Jos mä ilmaisen, että toi jätkä pitäisi hakata on se silloin vahva kannanotto sille mitä kyseinen henkilö on asianomaisessa tilanteessa tekemässä. Minun näkemykseni mukaan kun topikkina on unity-lippujen myyminen niin silloin topikin alla voi ilmaista mielipiteensä lippujen myymisestä.
siveys:
Se, että ruvetaan julistamaan samaisen topikin alla, että väkivalta on väärin ei enää minun näkemykseni mukaan liity topikkiin, joka oli lippujen myyminen - ei lippujen myyjän rankaiseminen.
siveys:
---
serotonot:
---
Tällä tavalla tulet käytännössä puolustaneeksi keskustelun aiheena ollutta epäoikeudenmukaisuutta ja oikeuttaneeksi sen sillä perusteella, että maailmassa on olemassa suurempiakin pahoja.
---
Enhän.Äläpä lähde rakentamaan näennäisloogista päättelyketjua mikä ei pidä paikkaansa. Mä oikeutin sen sillä perusteella että siinä ei ole laillisesti mitään väärää. Väkivallan taas tuomitsin sillä perusteella että se on laitonta, mutta voin myös perustella tarvittaessa muutenkin pitkästi sen miksi väkivalta on paha asia. Jos todella tarvitset niitä perusteluja niin tipauta vaikkapa privaa
siveys:
Äiti äiti enhän mä voi toiminnallani aiheuttaa mitään muuta kuin sen mitä sillä oli tarkoitus aiheuttaa?? Ja jos joku sanoo jotain muuta niin mä voin vaan kieltää sen ilman sen kummempia perusteluja, eiks niin??
Niin.
siveys:
---
serotonot:
Mä oikeutin sen sillä perusteella että siinä ei ole laillisesti mitään väärää.
---
Etkö sä ihan oikeasti ymmärrä mitä vikaa tässä perustelussasi on? Esimerkiksi natsit eivät siis tehneet mitään väärää teurastaessaan juutalaisia, sillä lakihan ei sitä heitä kieltänyt?
Mark:
tehkää jo oma topikkinne etiikalle, väittelytaidolle ym. Rupee olee jo aika offtopic täällä
-M
serotonot:
Sinähän koko postauksen ajan revit mun postauksesta yksittäisiä sanoja tai lauseita. Minä taas vastaan sinun postiin kokonaisuudessaan ja silti minä olen se joka repii lauseiden keskeltä osasia?
Tai sitten vain tulkitsen aiemmasta postauksestasi lausetta:
Se on tietysti ikävää, että jotkut humoristisesti tai vähemmän humoristisesti uhkailevat väkivallalla, mutta ei se tee myyjän toiminnasta yhtään sen oikeutetumpaa
Tuossahan väität selkeästi että molemmat teot ovat yhtä oikeutettuja
Mikä ihmeen oletus. Tuo oli kysymys, jonka takia siellä on kysymysmerkki lauseen perässä. Hieman tarkkuutta, pyydän.
Miten nuo liittyivät hänen lippukauppaansa?
Mitä mahdat tarkoittaa äskeisellä?
Nythän sä vetoat niihin pahempiin juttuihin maailmassa
..., joten en nyt ihan täysin ymmärrä väitettäsi.
siveys:
serotonot:
---
Niissä on samanlaisia epäoikeutettuja riiston elementtejä. Jos hyväksyy myyjän toiminnan niin ei ole pitkä matka siihen, että hyväksyisi mainitsemani toiminnat - sinun on vain ilmeisesti äärimmäisen vaikea ymmärtää tätä, sillä sinulle laki on niin itseisarvoisesti vahva moraalinen ohjenuora, että sen rikkominen esimerkeissäni asettaa tilanteet vahvasti eriarvoiseen asemaan.
vaavu:
Itse asiassa Kantilla oli etiikan kuusiportainen asteikko
siveys:
Kohlbergillä ja Gilliganilla on kummallakin kuusiportainen moraalikehityksen asteikko.. En ole kuullut, että Kantilla olisi, vaikka kategorinen imperatiivi, jonka mainitsit onkin Kantilta peräisin..
Kohlbergin kuusiportaisessa asteikossa lain noudattaminen taisi olla neljäs porras..
vaavu:
Ja pahoitteluni kaikille pahasti off-topikista, mutta tuo vain pisti niin kovasti silmään tuo ajatus siitä, että laki = moraali.
siveys:
Korjaan nyt pari väärinkäsitystä enkä jaksa enää sen jälkeen keskustella tästä asiasta. Jos joku ei halua yrittää ymmärtää niin so be it.
---
serotonot:
Sinähän koko postauksen ajan revit mun postauksesta yksittäisiä sanoja tai lauseita. Minä taas vastaan sinun postiin kokonaisuudessaan ja silti minä olen se joka repii lauseiden keskeltä osasia?
---
Se, että laitat quoteesi koko minun repliikkini ei vielä tarkoita sitä, että vastauksessasi olisit käsitellyt muutakin kuin yksittäistä lausetta. Siinä en näe mitään väärää, että jätän quoteamatta mitäänsanomattomat osiot tekstistä ja quotean sen oleellisen, jota joissakin sinun repliikeisäsi oli mielestäni ainoastaan perusteettomat lähtöoletuksesi.
siveys:
---
serotonot:
Tai sitten vain tulkitsen aiemmasta postauksestasi lausetta:
Se on tietysti ikävää, että jotkut humoristisesti tai vähemmän humoristisesti uhkailevat väkivallalla, mutta ei se tee myyjän toiminnasta yhtään sen oikeutetumpaa
Tuossahan väität selkeästi että molemmat teot ovat yhtä oikeutettuja
---
Tarkoitin lauseellani, että vaikka joku uhkaakin myyjää hänen toimiensa takia väkivallalla niin se ei tee myyjän toimista yhtään oikeutetumpaa kuin mitä ne olisivat ilman, että joku uhkaa häntä niiden takia väkivallalla. Jos et olisi irrottanut lausetta alkuperäisen viestini kontekstista niin olisit todennäköisesti ymmärtänyt, että ajan takaa tätä, mutta todennäköisesti sinulla ei ollut halua ymmärtää mitä sanon vaan ainoastaan löytää viestistäni osia, joita voit kritisoida.
siveys
---
serotonot
Mikä ihmeen oletus. Tuo oli kysymys, jonka takia siellä on kysymysmerkki lauseen perässä. Hieman tarkkuutta, pyydän.
---
Jotta voit esittää kysymyksesi tavoin oletuksen muotoon asetetun kysymyksen on sinun ensin tehtävä täysin perustelematon oletus siitä, että saattaisin ajatella kuten esität. Ja se oletus kyllä tuli laa-laa-landiasta.
siveys
---
serotonot
---
Niissä on samanlaisia epäoikeutettuja riiston elementtejä. Jos hyväksyy myyjän toiminnan niin ei ole pitkä matka siihen, että hyväksyisi mainitsemani toiminnat - sinun on vain ilmeisesti äärimmäisen vaikea ymmärtää tätä, sillä sinulle laki on niin itseisarvoisesti vahva moraalinen ohjenuora, että sen rikkominen esimerkeissäni asettaa tilanteet vahvasti eriarvoiseen asemaan.
siveys
---
serotonot
Mitä mahdat tarkoittaa äskeisellä?
---
Yksinkertaisesti sitä, että jos vastasit siihen mitä repliikilläni tarkoitin niin lähestymistapasi oli äärimmäisen lapsellinen.
siveys
Ilmeisesti kuitenkin sanomani meni jälleen sinulta täysin ohi kun irrotit sen kontekstista etkä osannut vastata siihen mitä yritin kommentoida, jolloin sinun repliikkisi vain vaikutti lapselliselta.
siveys
---
serotonot
Nythän sä vetoat niihin pahempiin juttuihin maailmassa
---
Voi herraisä. Jos mä sanon, että pahojen juttujen olemassaolo ei tee vähemmän pahoista jutuista hyviä juttuja niin ei se nyt todellakaan vie pohjaa siltä jos sanon jälkeenpäin, että laki on maailmassa sallinut toisinaan pahoja juttuja, joten se voi teoriassa tehdä sitä edelleenkin. Tästä syystä lakia ei tulisi käyttää moraalisten päätöstensä ainoana ohjenuorana tai eettisen käsitystensä perustana.
siveys
---
serotonot
..., joten en nyt ihan täysin ymmärrä väitettäsi.
---
Tämän mä kyllä jo ymmärsin En vain ymmärrä miten voit perustella joitakin asioita vain sillä, että laki sanoo niin, mutta samalla väittää ymmärtäväsi, että joskus joku toimiessaan lainmukaisesti onkin toiminut väärin. Etkö sinä todella näe tässä olevaa ristiriitaa?
vaavu:
Ja pahoitteluni kaikille pahasti off-topikista, mutta tuo vain pisti niin kovasti silmään tuo ajatus siitä, että laki = moraali.
phanatic:
---
vaavu:
---
Käsittääkseni kukaan ei edes ole väittänyt noin
phanatic:
Eikö tässä maassa ole oikeus tehdä ostamillaan hyödykkeillä mitä ikinä lystää kunhan se ei riko lakia? - - - Jos se ei ole erikseen kielletty se on sallittu.
vaavu:
No itse ainakin tulkitsin esimerkiksi ylläolevat lauseesi niin, että kaikkea saa tehdä, kunhan se ei riko lakia. Millä muulla tavalla nuo sitten olisi pitänyt ymmärtää?
Esimerkkinä vaikkapa tuo nuoria tyttöjä toimittajana lähestynyt mies: ilmeisesti hänen tekonsa oli oikeutettu, vaikka se olikin moraalisesti väärin.
phanatic:
Sitä että ihmistä joka toimii lain mukaan oikein ei saa uhata väkivallalla (jos nyt ketään saa uhata väkivallalla). Samoin en hyväksy turkistarhaiskuja, vaikka minusta tarhaus on väärin.
Ongelmat ovat lainsäädännössä ja tällöin ongelmaan tulee puuttua lakeja muuttamalla.
Olisiko sinusta poliisin pitänyt tehdä jotain kyseiselle miehelle? Mitä? Oikeusvaltiossa kaikki mikä ei ole erikseen kielletty, on sallittu ja vaikka tämä aiheuttaa joitain ongelmia kannatan silti ehdottomasti tätä periaatetta.
huom. oikeus ja oikein ovat kaksi eri asiaa.