phanatic:
Kyllähän lihantuotantoakin tuetaan verorahoin, edelleen se on mielestäni käytännössä yhtä turhaa kuin kissan listiminen taiteen vuoksi. Suomessa nautakarja kai elää ihan kohtuullisesti, mutta siat eivät mahdu edes kääntymään ahtaissa karsinoissaan ja kanoillakaan ei kai valtavasti tilaa ole. Lihaa on muutakin kuin naudanliha. Mitäs mieltä olet turkiksista?
Olen jyrkästi turkistarhausta vastaan, jonka senkin olisit voinut lukea tästä threadistä jos olisit vaivautunut lukemaan sen alusta loppuun.
Mitä tulee nautakarjan elämiseen Suomessa, niin voit vaikka tulla mukaani katsomaan nautakarjan elinoloja Suomessa. Tädilläni ja hänen miehellään on nimittäin käsittääkseni edelleenkin lihakarjatila ja olen siellä skidini hengaillessani saanut asiasta aika kouriintuntuvaa mallia. Lemmut hengaa pihalla kesäisin kaiken aikaa hyvin tilavissa oloissa (karkailevatpa välillä jopa ympäri pitäjää juoksentelemaan kun haluavat vaihtelua elämäänsä) ja talvisinkin ne menevät sisälle lähinnä omasta tahdostaan.
Sikaloista ja kanaloista mulla ei valitettavasti ole käytännön kokemusta, mutta minunkin käsitykseni on kyllä että niissä asiat ovat huonommin. En myöskään elä siinä käsityksessä, että kaikkialla on niinkuin on tätini ja hänen miehensä tilalla. Silti koen ton aivan helvetillisen eri asiaksi kuin tämän threadin käsittelemän aiheen, jota sinä kieltäydyt toisen kasvissyöjän (pHazen) tavoin käsittelemästä juuri millään tavalla.
phanatic:
Täytyy ottaa sen verran sanojaan takaisin, että en kyllä edes tuomitse kaksinaismoralismiasi - yritänpä vain herätellä miettimään logiikkaasi. Jos minusta olisi KAMALAA kun Eveliina-raukka tallottiin ojan pohalle ja iltapäivälehdet vielä rahastavat sillä, mutta Guantanamossa ei ole mitään ongelmaa, terroristejahan ne ovat, niin eikö se olisi sinusta kaksinaismoralismia?
Mä kannan harteillani niin suurta maailmantuskaa mitä typerimmistäkin asioista (mm. kaihdan tosissani tonnikalan syömistä, koska delffiinejä jää verkkoihin tonnikalojen sivussa), että siitä riittäisi eittämättä jaettavaksi muutamalle nuorelle aikuiselle sellaiset keskimääräistä isommat siivut. Ajattelen myöskin näitä asioita huomattavasti enemmän kuin minulle on todennäköisesti hyväksi. Kaikkeen en voi vaikuttaa, koska lopullisesti lakkaisin olemasta maailmalle taakka vasta tappamalla itseni, mutta en ole ajatellut tehdä niin ellei koko tämän pallon muukin populaatio sitten saa moista päähänsä, jolloin kannatan ideaa täysin.
Edellinen kappale siis vain siksi, että ihan kaikkeen ei vaan voi puuttua ja mun mielestäni on helvetin hienoa jos kukin meistä pyrkisi puuttumaan edes johonkin asiaan. Sekin vaan tuntuu olevan nykyään ihan liikaa vaadittu, koska keskimääräistä pallopäätä ei vittuakaan kiinnosta ajatella asioita vaan ainoastaan mennä porskuttaa miten oman edun nimissä on parasta. Jos joku tulee sanomaan mulle, että allekirjoitin tänään elinluovutuskortin, niin mä sanon sille kyllä että hieno homma että päätit tehdä niin enkä pyh, Sudanissa kuoli sinäkin aikana 3 lasta ja sä et tehnyt sille mitään.
Mitä tulee Eveliinaan (jonka vanhemmat tuskin muuten ovat valinneet sitä, että iltapäivälehdet tekevät rahaa heidän tyttärensä muistolla) ja Guantanamoon, niin esimerkkisi kaltaisessa tilanteessa en pitäisi sua kaksinaismoralistisena. Tietämättömänä ja aika kapea-alaisesti maailmanmenosta kiinnostuneena saattaisin sua pitää, mutta sekin olisi lähinnä mun mokani, koska mitä helvettiä mä oikeasti tietäisin sun maailmankatsomuksesta jos tietämykseni ajatuksistasi pohjaisi tasan kahteen yksittäiseen asiaan.
[muokattu 5.5.2004 19:17]