Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,478,315 views

Jussi Soro

Posts: 6,385

#6861 • • Edited Jussi Soro choon!

$, 22.8.2006 19:41:
Kuinka paljon irtorahaa voi löytää, ennen kun verottaja tai poliisi kiinnostuu?


Vanhassa rahassa 500 mk yli menevät summat piti palauttaa (löytäjä saa 10% löytöpalkkion). Olisko tuo nykyään sitten 100 eskoa?

Noista dj:n palkoista sen verran, etten ainakaan itse viitsi laittaa hintalappua näkyviin, kun se tosiaan kauheasti vaihtelee. Sanotaan vaikka että keskimäärin isommasta suomalaisesta nimestä joutuu maksamaan 250 euroa kaikkinensa - mut saa halvemmalla ;)
Epailija

Posts: 5,636

#6862 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

JussiS, 22.8.2006 19:47:
Vanhassa rahassa 500 mk yli menevät summat piti palauttaa (löytäjä saa 10% löytöpalkkion). Olisko tuo nykyään sitten 100 eskoa?



Ainakin poliisin mukaan markka-aikana 20 mk ja sitä suuremmat löydöt piti palauttaa poliisille Edit: tai löytötavaratoimistoon tms.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Caro²

Posts: 5,301

#6863 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Eipä tuo kaiketi ongelmaa tuota jos on toiminimi (niinkuin allekirjoittaneella ja monella muullakin). Toiminimellä voi laskuttaa ja kirjotella vaikkapa kuitteja noista maksetuista palkkioista. Kaikki menee lakipykälien mukaan, eikä kenelläkään ole nokan koputtamista :)
Dementation

Posts: 2,892

#6865 • • Dementation wednesday?

$, 22.8.2006 19:41:
Kuinka paljon irtorahaa voi löytää, ennen kun verottaja tai poliisi kiinnostuu?



Jos löydät lompakon tai salkun jossa rahaa niin pitää viedä poliisilaitokselle.

Mutta jos löydät kadulta irtonaisen 100 euroa, niin sitä ei todellakaan tarvitse viedä poliisille, koska kukaan ei pysty todistamaan että se olisi hänen omaisuuttaan, eikä siten sitä poliisilta lunastamaan omana omaisuutenaan...

Joten siihen ymmärtääkseni sovelletaan ns. automaattisesti löytötavaralain 14 §:ää

"Omistusoikeuden siirtyminen löytäjälle

Jos omistaja ei nouda löytötavaraa kolmen kuukauden kuluessa sen toimittamisesta poliisille taikka siitä kun löytäjä on saanut luvan säilyttää löytötavaraa tai on ilmoittanut löydöstä omistajalle, löytötavaran omistusoikeus siirtyy löytäjälle, jollei jäljempänä toisin säädetä."


Lähde: finlex

Muistelisin että jossain kohtaa oli lehtijuttukin siitä, kun jonkun jannun salkku oli hajonnut ja tuuli oli kuljettanut suuren määrän seteleitä pitkin maaseutuja. Omistaja toivoi että niitä palautettaisiin hänelle, mutta laillista velvollisuutta ei ollut, koska jannulla ei ollut mitään todisteita että jokainen löydetty seteli olisi hänen.

Korjatkaa toki jos erehdyn, mutta näin olen ymmärtänyt...

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Apo

Posts: 1,574

#6866 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Dementation, 22.8.2006 19:36:
Ei verottajaa pitäisi kiinnostaa se jos sä julkaiset että "Jos minut palkataan, olisi hienoa että saisin 500 euroa/tunti palkkaa siitä" verottajaa kiinnostaa vasta se, oletko sä keikalla jossain ja saatko sä siitä palkkaa...



Jos tuo noin menee niin se selventää aika paljon miksi veronkarhu ei saa veronkiertäjiä kiinni.

Toisaalta mietityttää kuitenkin se että jos mainospostissa lukee "Keikka 100e" ja henkilö keikkailee kuukausittain (minkä saa selville selaamalla klubituksen kalenteria) niin eiköhän ole melko selvää että jonkinlaista (ja minkä kokoluokan) rahatuloa siitä tulee. Oikean nimen / puhelinnumeron avulla verottaja pystyy vielä tarkistamaan onko minkäänlaisia maksuja hoidettu.
Dementation

Posts: 2,892

#6867 • • Dementation wednesday?

Apo, 22.8.2006 22:40:
---klip---



Firaabelihommien veronkierto on helppoa... Ja jos keikkaa on paljon, niin suosittelen todellakin tuollaista toiminimeä josta Caro²:kin puhui... Ei tarvitse sit rikkoa lakia.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Jussi Soro

Posts: 6,385

#6868 • • Jussi Soro choon!

Apo, 22.8.2006 22:40:
Jos tuo noin menee niin se selventää aika paljon miksi veronkarhu ei saa veronkiertäjiä kiinni.

Toisaalta mietityttää kuitenkin se että jos mainospostissa lukee "Keikka 100e" ja henkilö keikkailee kuukausittain (minkä saa selville selaamalla klubituksen kalenteria) niin eiköhän ole melko selvää että jonkinlaista (ja minkä kokoluokan) rahatuloa siitä tulee. Oikean nimen / puhelinnumeron avulla verottaja pystyy vielä tarkistamaan onko minkäänlaisia maksuja hoidettu.


Toisaalta esimerkiks dj-hommissa vähennyksiin (levyt/laitteet) menee suomen palkoilla enemmän helposti kuin palkat on...
Miraakkeli

Posts: 133

#6869 • • Edited Miraakkeli *As far as you can go*

Apo, 22.8.2006 22:40:
---
Dementation, 22.8.2006 19:36:
Ei verottajaa pitäisi kiinnostaa se jos sä julkaiset että "Jos minut palkataan, olisi hienoa että saisin 500 euroa/tunti palkkaa siitä" verottajaa kiinnostaa vasta se, oletko sä keikalla jossain ja saatko sä siitä palkkaa...
---


Jos tuo noin menee niin se selventää aika paljon miksi veronkarhu ei saa veronkiertäjiä kiinni.

Toisaalta mietityttää kuitenkin se että jos mainospostissa lukee "Keikka 100e" ja henkilö keikkailee kuukausittain (minkä saa selville selaamalla klubituksen kalenteria) niin eiköhän ole melko selvää että jonkinlaista (ja minkä kokoluokan) rahatuloa siitä tulee. Oikean nimen / puhelinnumeron avulla verottaja pystyy vielä tarkistamaan onko minkäänlaisia maksuja hoidettu.



Tuskin verottajan kannattaa tonkia tuollaisia parin sadan laskutuksia. Ennemmin niitä saattaa kiinnostaa se miksi levyjä on ostettu tilikauden aikana 3000:lla tulon ollessa 2000 *vink*

edit. myöhästyin.

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'He manga wai koia kia kore e whitikia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'Make light of difficulties and they will disappear\\\\\\\\\\\\\\\

Miraakkeli

Posts: 133

#6870 • • Miraakkeli *As far as you can go*
Täytyy sekin sanoa, että olen todella yllättynyt siitä kuinka vähän dj:lle maksetaan. Jos ns. huippunimet laskuttavat jotain 300/keikka ja keikkoja on ehkä max 3 viikossa niin ei sillä vielä kuuhun mennä. Ei tuota voi tosissaan ammatikseen tehdä.

Voitaisiin aloittaa joku "Tip The DJ" keräys. Jokaisesta tipatusta eurosta lahjoittaja saisi yhden skenepisteen. *hihu*

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'He manga wai koia kia kore e whitikia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'Make light of difficulties and they will disappear\\\\\\\\\\\\\\\

Freja

Posts: 8,775

#6871 • • Freja Sihteeri
Paljonko maksaa kodinhoitaja? Jos mä haluisin et tääl kävis joku täti kerran-pari viikossa siivoomassa ja tiskaamassa ja laittaas paikat kuntoon niin menisinkö mä vararikkoon?

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

domi

Posts: 7,069

#6872 • • domi Työn sankari.

Freja, 23.8.2006 12:03:
Paljonko maksaa kodinhoitaja? Jos mä haluisin et tääl kävis joku täti kerran-pari viikossa siivoomassa ja tiskaamassa ja laittaas paikat kuntoon niin menisinkö mä vararikkoon?


Mä maksan omastani 20e/kerta ja se käy joka viikko ^__^ Tosin mä asunki susirajalla :(
Freja

Posts: 8,775

#6873 • • Freja Sihteeri

mayah, 23.8.2006 12:05:
Uuu, määki haluun.



Ei se oikeesti ny nii hirveesti voi maksaa, eihän?

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Freja

Posts: 8,775

#6874 • • Freja Sihteeri

domi, 23.8.2006 12:07:
Mä maksan omastani 20e/kerta ja se käy joka viikko ^__^ Tosin mä asunki susirajalla :(



Ai katos, menipäs multa tääkin ohi. Mitä si tohon kahteenkymppiin kuuluu? Mitä kaikkea ne yleensäkään tekee? *ding*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

domi

Posts: 7,069

#6875 • • domi Työn sankari.

Freja, 23.8.2006 12:21:
---
domi, 23.8.2006 12:07:
Mä maksan omastani 20e/kerta ja se käy joka viikko ^__^ Tosin mä asunki susirajalla :(

---


Ai katos, menipäs multa tääkin ohi. Mitä si tohon kahteenkymppiin kuuluu? Mitä kaikkea ne yleensäkään tekee? *ding*


Mulla tekee ihan kaiken :D Tai siis, lähinnä se sit soittaa jos se esim. on ikkunat pesemässä tai muuta isompaa tekemässä et onko se mulle ok :D
Freja

Posts: 8,775

#6876 • • Freja Sihteeri

domi, 23.8.2006 12:24:
Mulla tekee ihan kaiken :D Tai siis, lähinnä se sit soittaa jos se esim. on ikkunat pesemässä tai muuta isompaa tekemässä et onko se mulle ok :D



Kuulostaa luksukselta. Alampas kattelemaan tommosia täällä suunnassa.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

wiwi

Posts: 1,575

#6877 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Freja, 23.8.2006 12:25:
---
domi, 23.8.2006 12:24:
Mulla tekee ihan kaiken :D Tai siis, lähinnä se sit soittaa jos se esim. on ikkunat pesemässä tai muuta isompaa tekemässä et onko se mulle ok :D
---
Kuulostaa luksukselta. Alampas kattelemaan tommosia täällä suunnassa.



Usein esimerkiksi lehtien palstoilla yms. ilmoitusmestoissa näkyy ilmoituksia, joissa tarjotaan juuri siivous- ja muita kodinhoitopalveluja. Hinnat voi yleensä sopia henkilökohtaisesti ja sen, mitä palveluun sisältyy. Yksi kaverini esimerkiksi käy viikottain sellaisen vanhemman, reuman takia liikuntarajoitteisen, naisen luona siivoamassa ja hinnaksi on sovittu 20/kerta.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

kml

Posts: 1,142

#6878 • • kml Keyhole Markup Language
Mulle tuli HOAS:lta tekstiviesti, että mulle on meilattu/postitettu asuntotarjous joka pitää vahvistaa viim. 28.8. mennessä, mutta ei oo tullu sähköpostiin mitään.. ?

Eli, onko kellään kokemuksia, että tuleeko se tarjous sit jotenki jäljessä ? :/

--
19:36 @terab6 oot koukussa wowiin nuoren ihmisen vimmalla
19:36 @terab6 ihailtavaa

Amuck

Posts: 2,396

#6879 • • Edited Amuck dub-i-dub

kml, 23.8.2006 13:01:
Eli, onko kellään kokemuksia, että tuleeko se tarjous sit jotenki jäljessä ? :/


Joo, hitaalla yhteydellä toi spostin saapuminen voi kestää viikonkin. Etenkin täällä Turun suunnalla. :/
Ehkä kannattaisi heti soittaa sinne HOAS:iin?

edit. Oho, lukutypo, ei se ollutkaan 22.8. Eihän siinä sitten mitään hätää ole.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

kml

Posts: 1,142

#6880 • • kml Keyhole Markup Language

2la, 23.8.2006 13:17:
Joo, hitaalla yhteydellä toi spostin saapuminen voi kestää viikonkin. Etenkin täällä Turun suunnalla. :/
Ehkä kannattaisi heti soittaa sinne HOAS:iin?



Joop, soitanpa heti kun ei kauheen montaa päivää täs enää oo :P

--
19:36 @terab6 oot koukussa wowiin nuoren ihmisen vimmalla
19:36 @terab6 ihailtavaa