Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,478,244 views

mekaanikko

Posts: 1,176

#3401 • • mekaanikko don selecta

Ana-5000, 15.4.2005 11:13:
---
mekaanikko, 15.4.2005 01:48:
---
No hoh hoh, onpas asenne. Mites iteltäs sujuu toi derivointi, koska oli Porvoon valtiopäivät, miten kasvi- ja eläinsolut eroavat toisistaan, mikä oli ensimmäinen suomalainen ooppera, mikä on maailman korkein vuoristoihin kuulumaton vuori? Noi on just sen tyyppistä matskua että vaikka kaikki on koulussa käyty läpi ihan taatusti, aika harva niitä muistaa koska arkielämässä on harvemmin käyttöä näille tiedoille (ellei sitten työn puolesta).

---


Kylhän noihin pitäs osata vastaukset ettiä ainakin :)



Njaa, toisin kysymyksiin on helpompi googlettaa vastaus kuin toisiin (ja paljon tätä monimutkaisempia tiedonhankintakeinoja harvemmin jaksaa ryhtyä harjoittamaan ellei tiedolle ole joku ihan konkreettinen tarve). Esimerkiksi Porvoon valtiopäivät saa selville saman tien mut väitän että alkuperäistä ekosysteemikysymystä on vaikea formuloida niin yksinkertaisesti että siihen löytäisi nopeasti Googlella vastauksen, varsinkaan jos ei ole harjaantunut hakukoneen käyttäjä.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Apo

Posts: 1,574

#3402 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

innae, 15.4.2005 15:29:
Mikä uhkapeleissä/automaattipeleissä koukuttaa ihmisiä?



Addiktio siinä missä muutkin. Täyttää jonkin tarpeen joko suoraan tai välillisesti mielihyvän tms. jutun kautta. Uhkapeleissä mielihyvää tulee voittamisesta, pelaaja onnistuu jossakin voittaessaan. Onnistuminen (=palkinto) on uhkapeleissä myös paljon selvempää ja suoraviivaisempaa kuin monissa muissa ihmisten tekemissä asiossa. Häviöiden suhteen pelaajan on helppo perustella itselleen miksi tämänkertainen häviäminen ei haittaa niin paljon ("sehän on niin vähän rahaa" ja "on sitä tullut enemmänkin pelattua") ja häviöt on myös helppo unohtaa kun seuraava voitto on vain seuraavan pelin takana.

Psyykkisissä addiktioissa (esim nettiaddiktiot) ikävintä on niiden salakavaluus, jos jokin asia sitoutuu/yhdistyy pään sisällä vahvasti johonkin perusviettiin niin sen siteen purkaminen voi olla erittäin hankalaa koska sitä ei ehkä itse katso pahana asiana.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#3403 • • Jussi Soro choon!

Juhgu, 15.4.2005 20:24:
Sitten oma tyhmä kysymykseni: onko savukoneen savulla tutkittuja terveyshaittoja? Tuota tulee nimittäin hengiteltyä aika runsaasti.


Ei ymmärtääkseni.

En nyt löytänyt mitään sen tarkempaa tutkimustietoa asiasta, mutta joskus muistan lukeneeni että nykyisissä savukonenesteissä ei mitään haitallisia aineita olisi. Tuskin niitä muuten saisi edes käyttää. Savukone kuitenkin syrjäyttää happea ilmasta, mikä voi esimerkiksi astmaatikoille aiheuttaa huonon olon.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#3404 • • Aziz Combat Fighter

mekaanikko, 15.4.2005 17:16:
---
Ana-5000, 15.4.2005 11:13:
Njaa, toisin kysymyksiin on helpompi googlettaa vastaus kuin toisiin (ja paljon tätä monimutkaisempia tiedonhankintakeinoja harvemmin jaksaa ryhtyä harjoittamaan ellei tiedolle ole joku ihan konkreettinen tarve). Esimerkiksi Porvoon valtiopäivät saa selville saman tien mut väitän että alkuperäistä ekosysteemikysymystä on vaikea formuloida niin yksinkertaisesti että siihen löytäisi nopeasti Googlella vastauksen, varsinkaan jos ei ole harjaantunut hakukoneen käyttäjä.



Njaa, joo. Mun mielestä "miksi maapallolla on elämää ja mistä se on saanut alkunsa" on sellanen kysymys, minkä yleensä ihminen kysyy itseltään tosi nuorena. Se on mun mielestä ns. peruskysymys, jonka vastauksen pitäs kaikilla olla tiedossa. Mut, se on vaan minä. Mä oon just sellanen, et mulla on pintapuolista tietoa melkeen joka asiasta, mut syvällistä käsitystä vaan harvasta. Ja yks niistä ei kyl oo biologia.

Silti, tai just ehkä siitä johtuen, mut yllättää aina kun joku ei "tajua" sellasia perusjuttuja kuin se, että mikä potkii elämää maapallolla eteenpäin noin niinku yleensä. Jos asiaa alkaa ajattelemaan logiikan keinoin ihmisestä taaksepäin, ni vastaus on imho itsestäänselvä. Siks mä olin ehkä vähän nokka pystyssä Keeeeeeeeerinille aiheesta.

But that's just me.

To err is human :(

[pieni](to completely fuck things up is computer)[/pieni]
mekaanikko

Posts: 1,176

#3405 • • Edited mekaanikko don selecta

Ana-5000, 15.4.2005 22:33:
Njaa, joo. Mun mielestä "miksi maapallolla on elämää ja mistä se on saanut alkunsa" on sellanen kysymys, minkä yleensä ihminen kysyy itseltään tosi nuorena. Se on mun mielestä ns. peruskysymys, jonka vastauksen pitäs kaikilla olla tiedossa.



Jaa, mikähän se vastaus sitten on? Mun tietääkseni tiedemaailmassakaan ei vallitse konsensusta siitä miten elämä on syntynyt/päätynyt maapallolle?

Silti, tai just ehkä siitä johtuen, mut yllättää aina kun joku ei "tajua" sellasia perusjuttuja kuin se, että mikä potkii elämää maapallolla eteenpäin noin niinku yleensä. Jos asiaa alkaa ajattelemaan logiikan keinoin ihmisestä taaksepäin, ni vastaus on imho itsestäänselvä.



Err, not? Väitän että jos teet nopean katugallupin, ehkä 40-50% vastaajista osaa suunnilleen sinnepäin selittää mikä on fotosynteesi kun termi heille mainitaan ja ehkä 10-20 % selittää edes likimain miten ravintoketju toimii ja spontaanisti mainita mikä rooli fotosynteesillä on sen osana.

Suurin osa ihmisistä ei yksinkertaisesti mieti tällaisia asioita aktiivisesti. Väitän, että aika isolle osalle ihmisistä esimerkiksi ei ole lainkaan selvää että ruoasta saatavat "kalorit" ovat periaatteessa täysin sama asia kuin energia jota sähkön muodossa tulee töpselistä, saati että hahmottaisi että suurin osa tästä energiasta tulee maapallolle auringon säteilyn muodossa.

Ja, vaikka sinua ja minua varmastikin tällainen tieto kiinnostaa ja omaa ymmärrystämme aktiivisesti pyrimme syventämäänkin, arkielämän kannalta tällainen on suhteellisen irrelevanttia ja siksi on täysin ymmärrettävää ettei välttämättä kaikilla ole innostusta lähteä asiaa sen pitemmälle pohtimaan vaan he keskittyvät niihin asioihin, jotka heidän omassa elämänpiirissään ovat tärkeämpiä. (Toki auringosta saatava energia on elintärkeää meille kaikille mutta you get my point.)

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#3406 • • Edited Aziz Combat Fighter

mekaanikko, 16.4.2005 04:09:
---
Ana-5000, 15.4.2005 22:33:
Njaa, joo. Mun mielestä "miksi maapallolla on elämää ja mistä se on saanut alkunsa" on sellanen kysymys, minkä yleensä ihminen kysyy itseltään tosi nuorena. Se on mun mielestä ns. peruskysymys, jonka vastauksen pitäs kaikilla olla tiedossa.
---


Jaa, mikähän se vastaus sitten on? Mun tietääkseni tiedemaailmassakaan ei vallitse konsensusta siitä miten elämä on syntynyt/päätynyt maapallolle?



Uh, mä kirjotin kännipäissäni väärin :D Totta, elämän alkupisteestä ei toki oo tietoa, mut kaipa se mekanismi mikä ylläpitää elämää on kohtuu tunnettu. Tietty se että mistä se on lähteny on aika "?????!!=?!!111oneone"

mekaanikko, 16.4.2005 04:09:
---
Silti, tai just ehkä siitä johtuen, mut yllättää aina kun joku ei "tajua" sellasia perusjuttuja kuin se, että mikä potkii elämää maapallolla eteenpäin noin niinku yleensä. Jos asiaa alkaa ajattelemaan logiikan keinoin ihmisestä taaksepäin, ni vastaus on imho itsestäänselvä.
---


Err, not? Väitän että jos teet nopean katugallupin, ehkä 40-50% vastaajista osaa suunnilleen sinnepäin selittää mikä on fotosynteesi kun termi heille mainitaan ja ehkä 10-20 % selittää edes likimain miten ravintoketju toimii ja spontaanisti mainita mikä rooli fotosynteesillä on sen osana.

Suurin osa ihmisistä ei yksinkertaisesti mieti tällaisia asioita aktiivisesti. Väitän, että aika isolle osalle ihmisistä esimerkiksi ei ole lainkaan selvää että ruoasta saatavat "kalorit" ovat periaatteessa täysin sama asia kuin energia jota sähkön muodossa tulee töpselistä, saati että hahmottaisi että suurin osa tästä energiasta tulee maapallolle auringon säteilyn muodossa.

Ja, vaikka sinua ja minua varmastikin tällainen tieto kiinnostaa ja omaa ymmärrystämme aktiivisesti pyrimme syventämäänkin, arkielämän kannalta tällainen on suhteellisen irrelevanttia ja siksi on täysin ymmärrettävää ettei välttämättä kaikilla ole innostusta lähteä asiaa sen pitemmälle pohtimaan vaan he keskittyvät niihin asioihin, jotka heidän omassa elämänpiirissään ovat tärkeämpiä. (Toki auringosta saatava energia on elintärkeää meille kaikille mutta you get my point.)



Hmmjoo. Taitaa pitää paikkansa. On se silti hassua, ettei ihmiset mieti tollasia juttuja.
OCS

Posts: 1,828

#3407 • • OCS

JussiS, 15.4.2005 20:43:
En nyt löytänyt mitään sen tarkempaa tutkimustietoa asiasta, mutta joskus muistan lukeneeni että nykyisissä savukonenesteissä ei mitään haitallisia aineita olisi. Tuskin niitä muuten saisi edes käyttää. Savukone kuitenkin syrjäyttää happea ilmasta, mikä voi esimerkiksi astmaatikoille aiheuttaa huonon olon.



Ei tarvitse olla edes astmaatikko, että tulis huono olo kun sitä käytetään liikaa. No ehkä mulla on hieman päässäkin vikaa, jos alkaa ahdistamaan, kun ei näe mitään, eikä tunnu saavan happea ;)
Syder

Posts: 2,255

#3408 • • Syder Vois paistatella leveästi ku näyttää hyvältä.
Tuli politiikasta mieleen että säälipisteilläkö tässä valtiossa (suomi) presidentit valitaan? Vanhanen asettuu puolueensa ehdokkaaksi ja uskoo vakaasti voittavansa vaalit, myöntäen samalla että viimeiset puolitoista viikkoa hänen yksityiselämästään on ollut raskasta aikaa.

--
Divida et impera.

Lost-Soul

Posts: 3,107

#3409 • • Lost-Soul los pallos

Syder, 16.4.2005 12:05:
Tuli politiikasta mieleen että säälipisteilläkö tässä valtiossa (suomi) presidentit valitaan? Vanhanen asettuu puolueensa ehdokkaaksi ja uskoo vakaasti voittavansa vaalit, myöntäen samalla että viimeiset puolitoista viikkoa hänen yksityiselämästään on ollut raskasta aikaa.


Tuskin kukaan asettuu presidentti ehdokkaaksi, jos ei usko itsensä voittavan.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

tomppi

Posts: 1,600

#3410 • • tomppi thzombie ™

Lost-Soul, 16.4.2005 13:06:
Tuskin kukaan asettuu presidentti ehdokkaaksi, jos ei usko itsensä voittavan.



Onhan niitä, esim. Heidi Hautala, Risto Kuisma ja Ilkka Hakalehto edellisissä vaaleissa. Ne ovat ehdolla että puolueen kanta tulee esiin, että syntyy keskustelua jne. Jos gallup-kannatus liikkuu jossain yhen prosentin paikkeilla niin mahdollisuus tulla presidentiksi ovat aika pienet mutta voihan aina usko että ihmeitä tapahtuu.

--
My fellow Americans. I'm pleased to tell you today that Ive signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes. - Ronald Reagan, 1984

Hupsu

Posts: 1,005

#3411 • • Edited Hupsu

tomppi, 16.4.2005 13:56:
---
Lost-Soul, 16.4.2005 13:06:
Tuskin kukaan asettuu presidentti ehdokkaaksi, jos ei usko itsensä voittavan.

---


Onhan niitä, esim. Heidi Hautala, Risto Kuisma ja Ilkka Hakalehto edellisissä vaaleissa. Ne ovat ehdolla että puolueen kanta tulee esiin, että syntyy keskustelua jne. Jos gallup-kannatus liikkuu jossain yhen prosentin paikkeilla niin mahdollisuus tulla presidentiksi ovat aika pienet mutta voihan aina usko että ihmeitä tapahtuu.



Just. Kysymys on lähinnä keskustelun aikaansaamisesta ja vaihtoehtoisten näkökulmien esille tuomista, vaikka valtavirta äänestäisi yhtä ehdokasta. Harmi vaan, että äänestäjäkunta tuppaa ajattelemaan usein, että "en mä tota äänestä, ku se ei kuitenkaan voita", minkä seurauksena vaaleista muodostuu usein muutaman tai kaden kamppailu. Tästä vielä seuraa se, että vain nämä ehdokkaat saavat valtamediassa palstatilaa, samalla kun vaihtoehtoiset kandidaatit jäävät mediapimentoon.

Onhan Halosen kannatus ollu viimeaikoina selvässä laskussa sitä mukaa, kun uusia ehdokkaita on ilmottautunu. Enään ei ratkaista ensimmäisellä kieroksella tätä vaalia.

Edit: Typohirviö nurkantakana

--
Päivän mietelause?

ETJ

Posts: 1,229

#3412 • • ETJ Failed specimen
Laitan tänne nyt kysymyksen , minkä mun täti kysy multa.

Mitä osaa Fiat punton pohjassa oravat tykkää syödä?

Kävi nimittäin tädille niin, että kun se mani aamulla puntolleen, ni orava oli järsimässä jotain punton pohjasta takapuskurin paikkeilta. Täti sano vihasesti oravalle "viittitkö olla järsimättä mun autoa." Orava loikki puuhun ja irvisti vihasesti mun tädille. Hämmentävää.
Ninka

Posts: 564

#3413 • • Ninka
millon oppii käyttämään järkeä *ding* ja koska oppii ettei erinäiset pienet asiat (mihin ite ei voi vaikuttaa) ei vaikuttas omaan mielialaan?


okei no ei varmaan koskaan, kuhan kysyin

--
*nuotti* All i wanna do, is have some fun, I got a feeling, Im not the only one *nuotti*

Tomu

Posts: 63

#3414 • • Tomu
Miten ton netin välimuistin voi tyhjentää??
Tai siis mikä lie mut et ei näy missä sivuilla on viimeks käyny..*justjoo*

--
Viisas apina sanoo:
Lihava apina liikkuu hitaasti

Avatar
#3415 • • ZenoBia Guest
Oon välillä miettinyt, että minkä takia suuret tiedemiehet, filosofit yms. keksijät ovat melkeinpä kaikki miehiä?? *ding*

Voisko johtuu jostain tasa-arvo kysymyksistä? Ts. naisille ei ole annettu edes mahdollisuutta siihen..!?
Jos näin olis, niin siitä tulee sit toinen kysymys mieleen, että kuinkahan pitkällä kehitys sitten olis, jos naikkoset olis aikanaan päässy käyttään luovuuttaan? *nauru**vink*

-pilke silmäkulmassa-
Saara

Posts: 1,954

#3416 • • Saara #2970

Specimen, 17.4.2005 14:36:
Mitä osaa Fiat punton pohjassa oravat tykkää syödä?



Hyvin vaikea sanoa, ellei siellä joku osa ole tehty kävyistä?
Oravat on ihania <3

:D

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

whispering

Posts: 871

#3417 • • whispering Super Juusto

Infinity, 17.4.2005 18:03:
Miten ton netin välimuistin voi tyhjentää??


Riippu vähän mikä selain,
Opera'ssa: Työkalut -> Asetukset -> Sivuhistoria ja välimuisti, sieltä sitte tyhjentää ne.
IE: Tools -> Internet Options, ja sieltä sitte tyhjentää ne.
mekaanikko

Posts: 1,176

#3418 • • mekaanikko don selecta

ZenoBia, 17.4.2005 21:07:
Oon välillä miettinyt, että minkä takia suuret tiedemiehet, filosofit yms. keksijät ovat melkeinpä kaikki miehiä?? *ding*

Voisko johtuu jostain tasa-arvo kysymyksistä? Ts. naisille ei ole annettu edes mahdollisuutta siihen..!?



Joo no siitähän se aika pitkälle johtuu. Esim. yliopistoihin ei pääsääntöisesti naisilla ole ollut mitään asiaa ennen jotain 1800-luvun loppua ja sittenkin vielä kesti kauan ennen kuin naisten määrä korkeakouluissa alkoi kasvaa, johtuen mm. siitä että ennen wanhaan kun perheiden piti itse maksaa lastensa opiskelu, rahat satsattiin mieluummin miespuolisiin jälkeläisiin ja tyttäret taas yritettiin saada hyviin naimisiin eli panostettiin vallan muihin oppeihin kuin mitä yliopistoista irtoaa.

Mut itse luulen että on sillä jotain tekoa myös miesten vahvemman kilpailuvietin kanssa. Naisilla ei ole ihan yhtä kovaa tarvetta näyttää vastakkaisen sukupuolen edustajille omaa erinomaisuuttaan pätevöitymällä kaikessa mahdollisessa ja kilvoitella vastaavasti oman sukupuolensa edustajien kanssa näistä jutuista.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Avatar
#3419 • • ZenoBia Guest

mekaanikko, 18.4.2005 19:55:
---
17.4.2005 21:07:

Mut itse luulen että on sillä jotain tekoa myös miesten vahvemman kilpailuvietin kanssa. Naisilla ei ole ihan yhtä kovaa tarvetta näyttää vastakkaisen sukupuolen edustajille omaa erinomaisuuttaan pätevöitymällä kaikessa mahdollisessa ja kilvoitella vastaavasti oman sukupuolensa edustajien kanssa näistä jutuista.



Hmmm.. Voi olla että kilpailuvietilläkin saattaa jotain osuutta olla asiaan, mutta luulen että kyse olisi ennemminkin oivalluksista ja kyvyistä kehittää lähinnä itseään (kilpailu itseään vastaan?).

Ja uskon myös, että naisillakin on (ainakin alitajunnassa) kova kilpailuvietti. Tämä voisi ilmetä mm. ulkonäkö- ja huomionhakuasioissa. Miesten välinen kilpailu on yleensä fyysisen voimailun vertailua.. Olenko täysin väärässä?
sapeli

Posts: 11,768

#3420 • • sapeli jokukukamikä?

whispering, 17.4.2005 21:40:
---
Infinity, 17.4.2005 18:03:
Miten ton netin välimuistin voi tyhjentää??
---

Riippu vähän mikä selain,
Opera'ssa: Työkalut -> Asetukset -> Sivuhistoria ja välimuisti, sieltä sitte tyhjentää ne.
IE: Tools -> Internet Options, ja sieltä sitte tyhjentää ne.



Mozilla (engl.): Edit > Preferences > Advanced > Cache > Clear Cache *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.