siveys, 23.1.2009 11:02:
Pitäiskö perustaa PETTÄJÄLUUKKU? Vai oisko ihan PETTOLUUKKU ytimekkäämpi?
Pettoluukku kuulostaa kyllä sopivalta
19,912 posts, 996 pages, 8,092,598 views
Funktion, 23.1.2009 10:32:
Hämmennämpä tätä soppaa vielä omalta osaltani. Ja esitän heti alkuun toivomuksen että kukaan ei poimi yksittäisiä asioita irti kontekstistaan, tai haasta typerää vääntämistä postin perusteella.
Eli jos nyt otetaan vaikkapa tilanne jossa pariskunta on seurustellut pitemmän aikaa, rakastavat toisiaan ja ovat onnellisia, elämä on kaikinpuolin mallillaan ja yhteiselo toimii. Mutta jostain syystä kuitenkin, elämä vällyjen välissä ei olekaan ihan sitä mitä toinen osapuoli toivoisi sen olevan.
Asiasta keskustellaan, ja tullaan siihen tulokseen että tämä asia ei siitä tule muuttumaan mutta olisi myös harvinaisen typerä syy heittää kaikki menemään sen takia.
Joten, tämä tyytymätön osapuoli sitten päätyy tyydyttämään omia tarpeitaan jonkun muun kanssa, kenties useammankin kerran. Ajatellaan että kyseessä tosiaan olisi yhden illan juttuja, ilman minkäänlaisia tunteita tai muita kiemuroita.
Tämä kyseinen osapuoli kuitenkin tietää omat tunteensa, eli tietää rakastavansa sitä toista osapuolta suhteessa ja tietää että vain hän on sellainen ihminen kenen kanssa voisi harkitakaan elävänsä elämäänsä. Joten olisiko tässä vaiheessa parempi mennä kertomaan kaikesta? Mahdollisesti tuhota kaikki?
Ja kaikessa väärydessään, kuinka väärin se on?
EDIT: Ylläoleva skenaario siis on ihan täysin fiktiivistä pohdiskelua, ei liity minuun henk. koht. mitenkään.
Wolverine
haha tota editii, BUSTED!!!
noh mut ihan vakavasti puhuen niin todella hyvä pohtia näitäkin asioita tuolta kantilta ja tossa on kyl ihan hyvä pointti. itse olen sitä mieltä ettei yksiavioisuus ole ihmistä varten tehty, vaan ihminen on pohjimmiltaan eläin ja haluaa muitakin.
en voi kuvitella että millään pariskunnalla seksi on enään 5-10v seurustelun jälkeen samanlaista jatkuvaa hässimistä niinkuin suhteen alkuvaiheessa, vaan kaipaa kenties vaihteluakin. tässä vaiheessa pitää vaan punnita omat moraaliset arvot ja tarpeet ja miettiä kannattaako pitkää suhdetta heittää menemään vain tyydyttääkseen eläimelliset halunsa. ja henkilökohtainen mielipide tohon että pitääkö kertoa vai ei, on se että kertomalla luultavasti vain loukkaat toista osapuolta kertomalla. mut vaikea sanoa miten itse reagoisi, en ole joutunut vastaavaan tilanteeseen :)
Funktion, 23.1.2009 12:13:
---
Mutta, kiteytettynähän tuo kysymys on varmaanki se että onko se kuinka väärin tyydyttää fyysisiä tarpeitaan irtosuhteilla, mikäli omassa parisuhteessa ei vaan elämä vällyjen välissä toimi? Mikäli siis suhteessa kaikki muu on kunnossa.. Vaikea kysymys, enkä tiedä osaako muut ajatella asiaa samalta kantilta.
Lähinnä itte tutkailen asiaa siltä kantilta että on väärin tietysti pettää. Mutta kuinka väärin? Koska sehän olisi myös väärin olla tyytymätön ja silti jäädä siihen suhteeseen? Joten kumpi sitten on parempi vaihtoehto?
Mutta, kiteytettynähän tuo kysymys on varmaanki se että onko se kuinka väärin tyydyttää fyysisiä tarpeitaan irtosuhteilla, mikäli omassa parisuhteessa ei vaan elämä vällyjen välissä toimi? Mikäli siis suhteessa kaikki muu on kunnossa.. Vaikea kysymys, enkä tiedä osaako muut ajatella asiaa samalta kantilta.
siveys, 23.1.2009 10:21:
---
[Siru], 23.1.2009 09:57:
pakko kysyä, miksi sulla edes on kumppani jos haluat kiksauttaa muitakin?
---
Onko mulla? :D
siveys, 23.1.2009 09:50:
Sanoinko mä, että mä kuvailisin sitä "reiluksi peliksi", että jättää kertomatta jos on kiksassu jotain muuta? Eikö tässä koko hommassa nyt ollut kyse, että mä keksin esimerkin, joka nimenomaan EI ole "reilua peliä", mutta on joissakin tilanteissa mielestäni parempi vaihtoehto?
siveys, 23.1.2009 10:17:
---
Zeratul, 22.1.2009 21:12:
Eihän kyse ollu missään välissä siitä et paneminen ois epärehellisyyttä, vaan siitä et ollaan sovittu ettei semmosta tapahdu, ja tää sopimus on rikottu.
---
Etkö sä juuri itse sanonut, että paneminen on epärehellisyyttä kun sanoit, että "epärehellisyydellä korjataan isompaa epärehellisyyttä" puhuessasi siitä, että "muiden paneminen korjataan valehtelemalla"?
Se, että rikkoo tehdyn sopimuksen ei vielä sekään ole "epärehellisyyttä" - se on vain sopimuksen rikkomista, toisin sanoen "epäluotettavuutta".
Mä kyllä ymmärrän sun pointtisi siinä, että jos kummatkin osapuolet onnistuvat harjoittamaan täysin nuhteetonta "rehellistä parisuhdepeliä" niin tällaiseen tilanteeseen ei koskaan päädytä. Tämä on musta vain täysin irrelevanttia tilanteessa, jossa mun pitää keksiä esimerkki, jossa jokin muu tapa lähestyä asioita kuin "rehellinen parisuhdepeli" on parempi vaihtoehto.
Ihmiset tekevät virheitä. Sellainenkin, joka on itse ollut sitä mieltä, että haluaa harjoittaa "rehellistä parisuhdepeliä" voi joskus ajautua tilanteen viemänä pettämään kumppaniaan sopimusten vastaisesti. Jos tämä on sinun mielestäsi täysin absurdia ja "ihan tyhmä esimerkki" niin suosittelen todellisuuteen heräämistä, sillä tätä tapahtuu ympäri maailman päivittäin.
Lyylikki, 23.1.2009 08:48:
---
siveys, 22.1.2009 16:36:
Alotettaisko petraaminen vaikka sillä, että laitat avatar-kuvaksesi saman mikä sulla on facebookissa? Jos sillä ei heru niin ei sitten millään! :D
---
Nykyisen vai vanhan?
WiljamiDzay, 23.1.2009 16:42:
No nyt äkkii pic or STFU! Wanhaa stalkkeri-wiljamia rupes kiinnostaa
Lyylikki, 23.1.2009 16:51:
---
WiljamiDzay, 23.1.2009 16:42:
No nyt äkkii pic or STFU! Wanhaa stalkkeri-wiljamia rupes kiinnostaa
---
Eiköhän se ole tämä (ja puhelinnumero löytyy enirosta, kysytte vaan hyljettä )
Funktion, 23.1.2009 10:32:
Hämmennämpä tätä soppaa vielä omalta osaltani. Ja esitän heti alkuun toivomuksen että kukaan ei poimi yksittäisiä asioita irti kontekstistaan, tai haasta typerää vääntämistä postin perusteella.
Eli jos nyt otetaan vaikkapa tilanne jossa pariskunta on seurustellut pitemmän aikaa, rakastavat toisiaan ja ovat onnellisia, elämä on kaikinpuolin mallillaan ja yhteiselo toimii. Mutta jostain syystä kuitenkin, elämä vällyjen välissä ei olekaan ihan sitä mitä toinen osapuoli toivoisi sen olevan.
Asiasta keskustellaan, ja tullaan siihen tulokseen että tämä asia ei siitä tule muuttumaan mutta olisi myös harvinaisen typerä syy heittää kaikki menemään sen takia.
Joten, tämä tyytymätön osapuoli sitten päätyy tyydyttämään omia tarpeitaan jonkun muun kanssa, kenties useammankin kerran. Ajatellaan että kyseessä tosiaan olisi yhden illan juttuja, ilman minkäänlaisia tunteita tai muita kiemuroita.
Tämä kyseinen osapuoli kuitenkin tietää omat tunteensa, eli tietää rakastavansa sitä toista osapuolta suhteessa ja tietää että vain hän on sellainen ihminen kenen kanssa voisi harkitakaan elävänsä elämäänsä. Joten olisiko tässä vaiheessa parempi mennä kertomaan kaikesta? Mahdollisesti tuhota kaikki?
Ja kaikessa väärydessään, kuinka väärin se on?
EDIT: Ylläoleva skenaario siis on ihan täysin fiktiivistä pohdiskelua, ei liity minuun henk. koht. mitenkään.
Zeratul, 23.1.2009 16:38:
Ei oo millään tapaaa irrelevanttia, yrität vaan kierellä sitä seikkaa et tässä sun esimerkissä se pettäminen ois ollu muka parempi vaihtoehto ku yhteisestä sopimuksesta kiinni pitäminen.
En oo tietääkseni väittäny ettei moista tapahtuis. Ja joo, esimerkki oli ihan hanurista, edelleenki kertomatta jättäminen vois olla oikein, muttet pysty mitenkää oikeuttaa syytä siihen et ois jotain salailtavaa, ite pettämistä.
Tähän voiski sit lopettaa, ei oo mitään järkee ku jäbä jatkaa vaan väittelemisen riumusta vaikka varmaan jo tajusit aikoja sit mistä kenkä puristaa.
Lyylikki, 23.1.2009 13:28:
Eikö se nyt ole tullut jo aiemmin aika selväksi, että vaikka sulla olisi [kumppani], niin haluaisit [kiksauttaa muitakin]
Senkin monogaamit
Vampyrella, 23.1.2009 14:11:
En tosin tiedä, miten pystyit antamaan esimerkin tilanteesta, joka ei ole ''reilua peliä'', koska aiemmin sanoit, ettet tiedä mitä ''reilulla / rehellisellä pelillä'' tarkoitan. ;)
Illuusiossahan on toki helpompi elellä, mutta mielestäni totuus on illuusiota arvokkaampaa, vaikka se välillä satuttaisikin.
Satun itse olemaan periaatteellinen ihminen. Elämässä ei mielestäni kuulu mennä aina sieltä, missä aita on matalin. Rehellisyys on mielestäni edelleen paras pohja ihmissuhteille, myös tällaisessa tapauksessa. Omasta mielestäni tekosi olisi munaton, eikä totuuden jättämättä kertominen olisi kyseisessäkään tilanteessa parempi vaihtoehto kuin totuuden kertominen.
Zeratul, 23.1.2009 16:41:
Mielummin sit PANOLUUKKU, nii voidaan hoitaa hommat ilman epärehellistä suhdepeliä.
Toisaalta järjetön juonittelu kuulostaa kans ihan houkuttelevalta ajanvietteeltä.