unik:
Sen takia
paras vastaus tähän asti!
803 posts, 41 pages, 236,644 views
unik:
Sen takia
jUSSi:
Kyllä se pettäminen on käytännössä ainoa syy. Itse käsitän parisuhteen toiselle omistautumisena (tiettyyn pisteeseen asti) ja vaadin toiselta sen verran kunnioitusta ja vastuun ottamista itsestään, että pystyy olemaan ilman vierasta munaa/pillua silloin kun seurustelee/elää kanssani. Jokainen, joka vain haluaa, pystyy sen verran kontrolloimaan itseään, ettei käy vieraissa eläessään parisuhteessa. Jos haluaa maistaa sitä ruohoa aidan toisella puolella on oltava sen verran itsetuntoa ja arvostusta toista kohtaan, että laittaa suhteen katkolle ennen toimintaa.
Minusta jokainen ihminen on vastuussa teoistaan ja vaikka anteeksiantaminen on perustavanlaatuinen ominaisuus toimivassa suhteessa, pettämistä en varmaan osaisi/voisi antaa anteeksi. Se rikkoo niin pahasti omaa suhdekäsitystäni vastaan.
Kaikkein pahinta olisi, jos toinen puolisko yrittäisi selitellä pettämistään kännillä/himolla/ihastumisella tms. ja yrittäisi selittää ettei tämä tule tapahtumaan uudestaan. Se on mitä pahinta vastuun pakoilemista...
jUSSi:
Kyllä se pettäminen on käytännössä ainoa syy. Itse käsitän parisuhteen toiselle omistautumisena (tiettyyn pisteeseen asti) ja vaadin toiselta sen verran kunnioitusta ja vastuun ottamista itsestään, että pystyy olemaan ilman vierasta munaa/pillua silloin kun seurustelee/elää kanssani. Jokainen, joka vain haluaa, pystyy sen verran kontrolloimaan itseään, ettei käy vieraissa eläessään parisuhteessa. Jos haluaa maistaa sitä ruohoa aidan toisella puolella on oltava sen verran itsetuntoa ja arvostusta toista kohtaan, että laittaa suhteen katkolle ennen toimintaa.
Minusta jokainen ihminen on vastuussa teoistaan ja vaikka anteeksiantaminen on perustavanlaatuinen ominaisuus toimivassa suhteessa, pettämistä en varmaan osaisi/voisi antaa anteeksi. Se rikkoo niin pahasti omaa suhdekäsitystäni vastaan.
Kaikkein pahinta olisi, jos toinen puolisko yrittäisi selitellä pettämistään kännillä/himolla/ihastumisella tms. ja yrittäisi selittää ettei tämä tule tapahtumaan uudestaan. Se on mitä pahinta vastuun pakoilemista...
hallucinogen:
pistetääs pieni kysely pystyyn et kuinka moni niistä henkilöistä jotka pitää pettämistä pelkkänä virheenä/erehdyksenä on itse myös pettänyt?
milla: ainoa syy? entä jos kumppanis vaikka valehtelis tai jättäis tulematta aina sun luo kun lupais? eikö tollaset luonteenpiirteet jotka jatkuvasti tulis noin esille ois pahempaa, kun/jos kerran tekis jonkun virheen?
milla:etkä sä ikinä oo tehny elämässäs virheitä joita kadut? miks tää pettäminen eroaa niin kamalasti muista virheistä?
milla: ja miks se oli paha jos sitä selittelis, jos sille oikeesti olis joku lieventävä asiahaara ja sitä oikeesti katuis?
milla:ja ei, en todellakaan ota itse pettämistä kevyesti, mutta tollanen ehdottomuus, on melkein ihmisten inhimillisyyden kieltämistä, ja jotenkin mielestäni tosi pelottavaa.
jUSSi:
no, minulla oli tuossa mietiskelyn perusteena oma suhteeni, joka on kestänyt kohta 8 vuotta ja johtanut siihen, että olen naimisissa. Tuollaiset luonteenpiirteet tulevat esiin suht' nopeasti jo suhteen alkuaikoina ja totta kai suhde todennäköisesti kaatuu niihin. Käsittelin topikin aihetta ns. vakiintuneen suhteen kannalta, eli sellaisen jossa toinen puolisko on todettu luonteeltaan ja tavoiltaa sopivaksi, eli potentiaaliseksi elämänkumppaniksi.
tietenkin olen tehnyt, mutta olen ottanut niistä vastuun ja kantanut sen. Pettäminen on aina tietoinen valinta. Oma käsitykseni vakavasta parisuhteesta on, että siinä ei petetä. Jos halutaan muita, niin sitten lopetetaan suhde.
mikä on lieventävä asianhaara? Minusta sellaisia ei ole, koska pettäminen on tahdonalainen teko.
Ja vaikka monet sanovat, että pettämiseen oli monia syitä (ovulaatio, humala, himo, riita, hetkellinen ihastus tms.), niin en usko hetkeäkään, että ne olivat pakottavia syitä.
BlueWind:
Ja ihminen ei ikinä muutu? Ihminen pysyy samanlaisena lopun ikäänsä? Itse ainakin näen ihmisen alati suuntaan tai toiseen kehittyvänä olentona - ja aina ei voi olla sinun tai edes partnerisi omissa käsissä, mihin suuntaan kehitys lähtee.
BlueWind:Mun käsitykseni mukaan kaikki ihmisen tekemät valinnat on tietoisia valintoja, joihin kuitenkin vaikuttaa se ?inhimillinen? puoli, eli kaikessa ihmisen toiminnassa väistämättä mukana oleva tunnepuoli.
BlueWind:Siispä millään muullakaan tahdonalaisella teolla ei ole lieventäviä asianhaaroja? Esim. toisen lyöminen? Tai toisen haukkuminen joksikin? Tai jos murjottaa toiselle?
BlueWind:Mistä syystä mitään tehtäisiin, jos ei olisi mitään syytä?
BlueWind:Minkä sinä näet siis ainoaksi oikeaksi syyksi pettää?
BlueWind:Miksi jokin syy, mikä johtaa johonkin muuhun virheeseen, on hyväksyttävämpi syy, kuin jokin syy, mikä johtaa pettämiseen?
hallucinogen:
pistetääs pieni kysely pystyyn et kuinka moni niistä henkilöistä jotka pitää pettämistä pelkkänä virheenä/erehdyksenä on itse myös pettänyt?
En ole pettänyt. Ja pidän silti pettämistä vain yhtenä virheenä/loukkauksena muiden joukossa, vaikka se vakavuudeltaan monien muiden edelle meneekin. Mielestäni se on silti perusolemukseltaan aivan samanlainen typerä inhimillinen virhe kuin mikä tahansa muu toisen loukkaaminen tai satuttaminen.hallucinogen: