Mistä syistä jättäisit tyttö/poikaystäväsi?

803 posts, 41 pages, 232,333 views

jUSSi

Posts: 1,377

#501 • • jUSSi äkäinen vanhus

pHaze:
---
hallucinogen:
pistetääs pieni kysely pystyyn et kuinka moni niistä henkilöistä jotka pitää pettämistä pelkkänä ?virheenä/erehdyksenä? on itse myös pettänyt? *vink*
---
En ole pettänyt. Ja pidän silti pettämistä vain yhtenä virheenä/loukkauksena muiden joukossa, vaikka se vakavuudeltaan monien muiden edelle meneekin. Mielestäni se on silti perusolemukseltaan aivan samanlainen typerä inhimillinen virhe kuin mikä tahansa muu toisen loukkaaminen tai satuttaminen.

[muokattu 23.2.2004 13:52]



näinhän se on. Se on sitten aina yksilöstä kiinni voiko/pystyykö antamaan anteeksi. Se miten reagoi tällaiseen tapahtumaan ei kuitenkaan tee kenestäkään huonompaa ihmistä, antoi anteeksi tai ei.
hallucinogen

Posts: 8,190

#502 • • hallucinogen Edain

jUSSi:
näinhän se on. Se on sitten aina yksilöstä kiinni voiko/pystyykö antamaan anteeksi. Se miten reagoi tällaiseen tapahtumaan ei kuitenkaan tee kenestäkään huonompaa ihmistä, antoi anteeksi tai ei.



Toi on totta. Siihen pystyykö antamaan pettämisen anteeksi varmaan vaikuttaa omalta osaltaan myös se millä tavalla suhtautuu seksiin. Ainakin äkkiseltään ajateltuna voisi kuvitella näin.

--
pikku-*possu*

Avatar
#503 • • CryOniC Guest

Dorka:
Itse jos päädyn seurustelemaan asti niin silloin ymmärrän, että suhteessa on ala ja ylämäkiä joiden pienistä asioista en jättäis mutta asia mitä en sietäis olis luottamuksen puute tai suoranainen valehtelu. Se tappaa ainakin minunu osalta parisuhteen (ja kaveri) erittäin nopeasti eikä siitä enää sitten nousta *hmph*

Muuten kyllä siedän vaikka minkälaista törttöilyä välillä... *ding*


*joo*..sitte vielä siinä vaiheessa kun ei oo enää mitään sanottavaa toiselle(ns)....ei kannata jatkaa...
Riku

Posts: 3,187

#504 • • Riku The Little Prince
Here we go again *nauru*

Lene:
Tökkii pahasti tuo virhe-ajattelu. Periaatteessa siis kaikki ihmisten tekemät ”vääryydet” pitäisi antaa anteeksi koska ”hei, se oli vain virhe ja se on inhimillistä, get over it”? Missä menee raja?

Siinä missä kukin sen haluaa itse vetää. Kaikki ihmisen tekemät vääryydet pitää olla mahdollista antaa anteeksi. Omassa tapauskohtaisessa harkinnassa sitten on tunteeko että sillä nimenomaisella kerralla haluaa niin tehdä.

Missä vaiheessa ihminen on vastuussa teoistaan ja saa kärsiä niiden seuraukset?

Ei kai anteeksiantaminen tarkoita sitä ettei teolla olisi mitään seuraamuksia?

Nyt kuulostaa siltä, ettei teoilla saisi olla minkäänlaista jälkivaikutusta yhtään mihinkään. Itse käsitän virheen niin, että se on todellakin tehty erehdyksessä, tiedostamattomasti, tarkoituksettomasti.

Jokaikinen virhe tai loukkaus toista kohtaan on mahdollista tiedostaa etukäteen jos tekee työtä sen eteen että ottaa asiasta selvää etukäteen. Pettäminen on reilusti suurimmalle osalle ihmisistä parisuhteessa selkeästi määritelty ja tiedostettu virhe, mutta ei se tee tästä virheestä periaatteellisella tasolla sen erilaisempaa kuin muistakaan, se ainoastaan vaikuttaa sen vakavuusasteeseen. Minun mielestäni on melko pitkälti aina mahdollista päätellä omassa päässään se, voiko jokin asia loukata toista, jos vain jaksaa ajatella ja analysoida asiaa ennen sen tekemistä.

Tietynlaista huolellisuutta lisäksi vaaditaan. Tietoiset väärin tekemiset ovat vääriä valintoja, joihin kyllä voi ja pitäisi etukäteen vaikuttaa.

Itse vaadin hyvinkin paljon huolellisuutta, huomaavaisuutta ja toisen huomioonottamista. Pyrin siihen myös itse. Se ei kuitenkaan tarkoita että pystyisin aina toimimaan niinkuin olisi toisia kohtaan parasta, ihminen, ja sitämyötä inhimillinen ja itsekäs, kun olen. Kuten olen täällä muualla todennut, jokaikinen ihminen täällä on kykenevä pettämään tarpeeksi houkuttelevassa mielentilassa ja tilanteessa, ja niin kauan kuin en kerran itsekään voi 100% vannoa etten voisi tuota virhettä ikinä tehdä, niin turha minun on mielestäni ruveta ottamaan mitään marttyyrin paikkaa tässä asiassa.

Ei nyt ihan tyhmäksi saa heittäytyä, että olettaa, ettei tekemisillä ole mitään seurauksia. Ne mm. juuri ovat niitä toimintaa ohjaavia seikkoja.

Edelleen, kuka väittää ettei virheiden tekemisestä ole mitään seuraamuksia? Miksi ihmeessä ainoa mahdollinen seuraamus pitää olla tuo että toine dumpataan samantien? Jos minua petettäisiin, niin aivan varmasti nostaisin asiasta metelin, mutta en näe minkäänlaista loogista syytä sille että minun pitäisi välittömästi ja ehdoitta viskata rakkaani mäkeen sen enempää asiaa analysoimatta. Jos en pääsisi asiasta millään yli, näin ehkä tapahtuisikin jossain vaiheessa, mutta se on aivan toinen tarina sinänsä.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Armin

Posts: 411

#505 • • Armin surffitukka
Tämä on todella vaikea kysymys koska se on niin yksilö- ja suhdekohtainen.

Selkeä sääntö voisi tietenkin olla, että jos toinen pettää, mutta sekin avaa niin paljon uusia kysymyksiä. Minkä kukakin luokittelee pettämiseksi? Nykyaikana kaikki ovat menneet niin vapaamielisiksi, että joidenkin mielestä sänkyyn meneminen on vasta pettämistä. Minä (jos siis seurustelisin) en kuitenkaan haluaisi nähdä poikaystäväni edes suutelevan toisia naisia.
Kysymys on myöskin siitä miten paljon voi antaa anteeksi.

Suurin syy kuitenkin miksi jättäisin toisen olisi se, etten pysty luottamaan häneen.

Sitten on tietenkin liuta muita syitä joiden takia suhde ei toimi, mutta ne ovat niin kohtalaisia, jos suhteen perusta on heikoilla saattavat pikkuasiatkin ottaa päähän ja johtaa jättämiseen.
Emulator

Posts: 213

#506 • • Emulator The Lost Soul
Mä en vain ymmärrä pettämistä.. okei, ehkä vahinkoja sattuu, mut en oikeen jaksa uskoa niihinkään... Ja sit ne jotka pettää tahalteen.. grrr.. *kivatsulle*

Mun mielestä siinä vaiheessa kun tulee tarve pettää, niin pitäisi jo puhua kumppanin kanssa tosissaan.

Esim mä tiedän jo nyt että en tule koskaan pettämään omaa tulevaa rakastani.
Sit ne jotka sanoo ”no mut jos oot niin kännissä ettet tajua sitä” ni siihen voin sanoa vain et, ei pidä olla niin kännissä.

--
<3

Riku

Posts: 3,187

#507 • • Riku The Little Prince

blaine:
Esim mä tiedän jo nyt että en tule koskaan pettämään omaa tulevaa rakastani.

Etkä tiedä. Ihmiset muuttuu, ajatukset muuttuu, arvot muuttuu, kaikki muuttuu. Se mitä ajattelet tänään, ei välttämättä pidä paikkaansa enää huomenna. Sinä, sen enempää kuin kukaan muukaan täällä, et pysty vannomaan yhtään mitään. Ihan mahdollista toki että et petä, mutta sitä et kyllä voi tietää etukäteen.

Yleisesti voisin vielä aiheeseen todeta, että tässä on loppujen lopuksi kyse luottamuksesta. Joillakin luottamus tuhoutuu ja katoaa kokonaan yhden pettämisen takia, joillain luottamus voi olla erilainen (vältän käyttämästä sanaa vahvempi ettei helvetti repeä ;)).

[muokattu 26.2.2004 12:26]

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Armin

Posts: 411

#508 • • Armin surffitukka

blaine:
Sit ne jotka sanoo ”no mut jos oot niin kännissä ettet tajua sitä” ni siihen voin sanoa vain et, ei pidä olla niin kännissä.



Ja toiseksi, ihminen ei mielestäni tee koskaan sellaista kännissä mitä se ei tekisi selvinpäin, ajatukset on kuitenkin samat. Se vaan, että humala laskee estoja ja saa kaiken tuntumaan niin helpolta. [IMO]
Tietenkin suurimmat virheet tulee tehtyä kännissä.

Känni ei ole mikään tekosyy.
Howdy

Posts: 7,955

#509 • • Howdy Oldie
Samaa mieltä .. itsekkin ollut vaikka minkälaisessa humalassa kun joku on tullut tyrkyttämään itseään eikä ole ollut edes lähellä että olis retkahtanut, joten en usko siihen ”känni vahinko” teoriaan ... kyllä se johtuu sitten vähän muusta.
Et sellasta ..

--
Käpy vailla vertaa

Emulator

Posts: 213

#510 • • Emulator The Lost Soul

pHaze:
---
blaine:
Esim mä tiedän jo nyt että en tule koskaan pettämään omaa tulevaa rakastani.
---
Etkä tiedä. Ihmiset muuttuu, ajatukset muuttuu, arvot muuttuu, kaikki muuttuu. Se mitä ajattelet tänään, ei välttämättä pidä paikkaansa enää huomenna. Sinä, sen enempää kuin kukaan muukaan täällä, et pysty vannomaan yhtään mitään. Ihan mahdollista toki että et petä, mutta sitä et kyllä voi tietää etukäteen.



Kyllä tiedän, se on osa periaatetta, sitä punaista lankaa minkä mukaan rakennan elämäni.

--
<3

Riku

Posts: 3,187

#511 • • Riku The Little Prince

blaine:
Etkä tiedä. Ihmiset muuttuu, ajatukset muuttuu, arvot muuttuu, kaikki muuttuu. Se mitä ajattelet tänään, ei välttämättä pidä paikkaansa enää huomenna. Sinä, sen enempää kuin kukaan muukaan täällä, et pysty vannomaan yhtään mitään. Ihan mahdollista toki että et petä, mutta sitä et kyllä voi tietää etukäteen.
---
Kyllä tiedän, se on osa periaatetta, sitä punaista lankaa minkä mukaan rakennan elämäni.

Kaikki kunnia hopeareunaisille pilville ja sinisilmäisyydelle, mutta kovasti ihmettelen jos täältä maailmasta löytyy yhtään ihmistä joka ei ikinä millään tavalla ole omista periaatteistaan luopunut kertaakaan. Sokea usko on tietyssä mielessä varsin kadehdittava ominaisuus heikkouksistaan huolimatta, mutta sillä on ikävä tapa törmätä realiteetteihin jossakin vaiheessa elämää. Idealismi kun harvoin kestää todellisuuden koetusta loputtomiin ja niitä harmaan sävyjä tulee pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.

Summa Summarum: En epäile hetkeäkään ettet uskoisi pysyväsi uskollisena, mutta todellisuudessa et voi sitä millään tietää. People change, so will you.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

[Nuclear]

Posts: 5,855

#512 • • [Nuclear] el aprendiz

Avernian:
---
Armin:
Känni ei ole mikään tekosyy.

---


Täysin samaa mieltä.

”En mä oikeesti oo noin tyhmä, mä olin vaan kännissä!”-tyyliset letkautukset on täyttä paskapuhetta.


Ei se mun mielestä oo mikään tekosyy, mutta joissain tapauksissa se kyllä voi olla lieventävä asiahaara.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Epailija

Posts: 5,636

#513 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Armin:
Ja toiseksi, ihminen ei mielestäni tee koskaan sellaista kännissä mitä se ei tekisi selvinpäin, ajatukset on kuitenkin samat. Se vaan, että humala laskee estoja ja saa kaiken tuntumaan niin helpolta. [IMO]
Tietenkin suurimmat virheet tulee tehtyä kännissä.

Känni ei ole mikään tekosyy.



Samoilla linjoilla olen itsekin. Tiedän tapauksia, joissa ollaan sekoiltu kaverien muijafrendien kanssa ja seuraavana päivänä sitten selitelty, että ”no sellaista se on kun on kännissä”. Humala poistaa estoja ja huonontaa harkintakykyä, mutta en usko, että se saisi unohtamaan mitään itselleen oikeasti tärkeitä periaatteita. Jos siis kännissä sortuu pettämään, niin silloin ei todennäköisesti pidä pettämistä niin vakavana asiana kuin ehkä antaa ymmärtää. Tai sitten suhtautuminen niihin seurauksiin on varsin leväperäinen.

Känni ei varsinaisesti käy lieventävästä asianhaarastakaan, koska se tekee teosta typerämmän. Harkintaa ei siis ehkä ollut mukana niin paljon, mutta lohduttaako tieto siitä, että kumppani oli tarpeeksi tyhmä juodakseen itsensä sellaiseen kuntoon, että sortui pettämään? Laiha lohtu, sanoisin. Minusta tuntuu, että pettämisen suhteen tuollainen selittely tosiaan vain pahentaa asiaa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

[Nuclear]

Posts: 5,855

#514 • • [Nuclear] el aprendiz

Epailija:
Känni ei varsinaisesti käy lieventävästä asianhaarastakaan, koska se tekee teosta typerämmän. Harkintaa ei siis ehkä ollut mukana niin paljon, mutta lohduttaako tieto siitä, että kumppani oli tarpeeksi tyhmä juodakseen itsensä sellaiseen kuntoon, että sortui pettämään? Laiha lohtu, sanoisin. Minusta tuntuu, että pettämisen suhteen tuollainen selittely tosiaan vain pahentaa asiaa.


Mitä tuolla lieventävällä asiahaaralla tarkoitin, niin poikkesin aiheesta eli en tarkoittanut sitä pettämisen kanssa. Lähinnä jotain hölmöjä temppuja (hei kattokaa, osaan jönglööraa lasikipoilla -> kipot rikki) tmv. kännitörttöilyä tehdessä.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Emulator

Posts: 213

#515 • • Emulator The Lost Soul

pHaze:
---
blaine:
Kyllä tiedän, se on osa periaatetta, sitä punaista lankaa minkä mukaan rakennan elämäni.

pHaze:
---
Kaikki kunnia hopeareunaisille pilville ja sinisilmäisyydelle, mutta kovasti ihmettelen jos täältä maailmasta löytyy yhtään ihmistä joka ei ikinä millään tavalla ole omista periaatteistaan luopunut kertaakaan. Sokea usko on tietyssä mielessä varsin kadehdittava ominaisuus heikkouksistaan huolimatta, mutta sillä on ikävä tapa törmätä realiteetteihin jossakin vaiheessa elämää. Idealismi kun harvoin kestää todellisuuden koetusta loputtomiin ja niitä harmaan sävyjä tulee pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.

Summa Summarum: En epäile hetkeäkään ettet uskoisi pysyväsi uskollisena, mutta todellisuudessa et voi sitä millään tietää. People change, so will you.



Noh, en jaksa väitellä, mutta vaikka ihmiset muuttuu, niin ei kaikki asiat muutu... Ehkä jotkut, mutta toi periaate tosiaan on osa sitä, mihin elämäni perustan... Ainoastaan ulkoisen voiman pakottaessa se saattaisi muuttua, ei muuten. :)

--
<3

Armin

Posts: 411

#516 • • Armin surffitukka

[Nuclear]:
---
Epailija:
Känni ei varsinaisesti käy lieventävästä asianhaarastakaan, koska se tekee teosta typerämmän. Harkintaa ei siis ehkä ollut mukana niin paljon, mutta lohduttaako tieto siitä, että kumppani oli tarpeeksi tyhmä juodakseen itsensä sellaiseen kuntoon, että sortui pettämään? Laiha lohtu, sanoisin. Minusta tuntuu, että pettämisen suhteen tuollainen selittely tosiaan vain pahentaa asiaa.
---

Mitä tuolla lieventävällä asiahaaralla tarkoitin, niin poikkesin aiheesta eli en tarkoittanut sitä pettämisen kanssa. Lähinnä jotain hölmöjä temppuja (hei kattokaa, osaan jönglööraa lasikipoilla -> kipot rikki) tmv. kännitörttöilyä tehdessä.



itse opin kantapään kautta, että jos ei osaa käyttäytyä kännissä, ei pidä juodakkaan!

Tietenkin on olemassa ihmisiä jotka osaavat, minä vaan en kuulu näihin ihmisiin ja olen ihan sinut sen asian kanssa.

Ja otetaan vertailun kohteeksi alkoholi ja suhteet.
Minusta on hirveän masentavaa katsoa baarissa pareja jotka ovat selvinpäin maailman uskomattomampia mutta kun saavat hiukan viinaa, mies kämmäilee ja nainen kaivaa esiin vanhoja asioita ja taas on riita pulkassa.
Tämäkin on kuitenkin ihan tapauskohtaista.
[Nuclear]

Posts: 5,855

#517 • • [Nuclear] el aprendiz

Armin:
itse opin kantapään kautta, että jos ei osaa käyttäytyä kännissä, ei pidä juodakkaan!


...tai sit ottaa vaan vähemmän. *vink* Jos tosiaan joku alkaa laittaa toistuvasti jotain asioita kännin piikkiin, niin pitäis miettiä et kannattaako ens kerral ottaa ollenkaan.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Epailija

Posts: 5,636

#518 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Armin:
Ja otetaan vertailun kohteeksi alkoholi ja suhteet.
Minusta on hirveän masentavaa katsoa baarissa pareja jotka ovat selvinpäin maailman uskomattomampia mutta kun saavat hiukan viinaa, mies kämmäilee ja nainen kaivaa esiin vanhoja asioita ja taas on riita pulkassa.
Tämäkin on kuitenkin ihan tapauskohtaista.



Musta tuntuu, että tuossa tapauksessa ei olla ihan rehellisiä itselleen tai toiselle silloin kun ollaan selvinpäin. Uskoisin, että tuolloin kulissien takana haudotaan niitä omia epävarmuuksia tai muita huolia ja kännin iskiessä harkinnan liki tajuttomaksi, ne pääsevät valloilleen. Tuollaiseen todennäköisesti auttaisi puhuminen tai sitten tosiaan se, että jättää sen viinan ottamatta. En tiedä mitä järkeä tuollaisten parien on yleensä dokata, jos kännissä on tuskaa olla yhdessä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

[Nuclear]

Posts: 5,855

#519 • • [Nuclear] el aprendiz

Epailija:
Musta tuntuu, että tuossa tapauksessa ei olla ihan rehellisiä itselleen tai toiselle silloin kun ollaan selvinpäin. Uskoisin, että tuolloin kulissien takana haudotaan niitä omia epävarmuuksia tai muita huolia ja kännin iskiessä harkinnan liki tajuttomaksi, ne pääsevät valloilleen. Tuollaiseen todennäköisesti auttaisi puhuminen tai sitten tosiaan se, että jättää sen viinan ottamatta. En tiedä mitä järkeä tuollaisten parien on yleensä dokata, jos kännissä on tuskaa olla yhdessä.


Ite näkisin tilanteen ehkä silleen, että selvinpäin ajattelet myös järjellä ennenkuin jotain sanot, mutta kännissä sanot mitä sylki suuhun tuo eli puhut täysin tunnepohjalta.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

siveys

Posts: 2,492

#520 • • siveys lovely

blaine:
Noh, en jaksa väitellä, mutta vaikka ihmiset muuttuu, niin ei kaikki asiat muutu... Ehkä jotkut, mutta toi periaate tosiaan on osa sitä, mihin elämäni perustan... Ainoastaan ulkoisen voiman pakottaessa se saattaisi muuttua, ei muuten. :)


Eksyin taas jostain ihmeen syystä lukemaan näitä viestejä.. Mä voin henkilökohtaisen kokemuksen ja sen kautta nykyisen elämänaktosmuksen pohjalta antaa oman ääneni Rikun esittämälle teorialle - Kaikki asiat ei välttämättä muutu, mutta jokaisen asian on mahdollista muuttua - oli se sitten kuinka elämän perusta tällä hetkellä tai ei.

Kun sä puhut ainoana vaihtoehtona tuollaisista ulkoisista pakottavista voimista niin etkö sä kuitenkin joka ikinen päivä ole tekemisissä ulkoisten voimien kanssa, jotka vaikuttaa suhun tavalla tai toisella? Itse uskon, että ihminen omalla tavallaan on sille elämän aikana tapahtuneiden tapahtumien summa ja ympäristön muutosten seurauksena siis myös ihminen on alati muutoksessa. Koskaan ei voi tietää koska kerääntyy se kriittinen massa ulkoisista voimista, joka alkaa edesauttamaan sinun muutostasi tiettyä suuntaa kohti.

Jossain määrin ihmisellä on myös tietoista valtaa siihen mihin suuntaan elämä ja asiat häntä muokkaavat, mutta tämän vallan käyttäminen käytännössä on hyvin vaativa toimenpide ja useimmiten muutokset tapahtuvat ihmisen tiedostamatta, tiettyjen asioiden summana, hiljalleen. Jonain päivänä saatat herätä ja huomata, että et enää ole hetkeen nähnyt pettämistä niin anteeksiantamattomana ja ylitsepääsemättömänä juttuna kuin joskus näit. Ehkä kyse ei edes ole muutoksesta siinä kuinka vakavana sinä pettämisen näet vaan mahdollisesti siinä kuinka paljon sinä senhetkistä parisuhdettasi arvostat ja kuinka paljon olet valmis sen eteen tekemään työtä.

Tiedän tämän siksi, että näen itse joskus ajattelleeni suurinpiirtein samalla tavoin kuin sinä kuvailet pettämisestä tällä hetkellä ajattelevasi, mutta vaikka silloin näin muutoksen itsessäni mahdottomana tapahtui se kuitenkin. Samoin kuin on tapahtunut hirvittävän paljon muitakin asioita, joita en joskus nuorempana olisi koskaan voinut edes kuvitella tapahtuvan siksi, että olin silloin sellainen kuin olin.

Ja ei - elämässäni ei ole tapahtunut mitään traagista, maailmaa mullistavaa tai jotenkin pakottavaa, vaan se on kaikki ollut pienten asioiden summaa.