754 posts, 38 pages, 152,099 views
ville, 2.6.2005 14:56:
vika ei ole ruoassa vaan sen syöjässä
jos jostain ei pidä, voi sitä opetella syömään. Tällä tavalla ennenpitkää pitää kaikesta ja pääsee nauttimaan kaikista mauista :)
sapeli, 3.6.2005 03:07:
Ah, pitääkin sitten alkaa opettelemaan kastematojen syöntiä
Tontsis, 3.6.2005 10:54:
Vielä rajoittuneempaa on ottaa nokkiinsa siitä, että joku ei pidä jostakin tietystä. Tai että olettaa ihmisten syövän mitä tahansa itsekin syö ja valmistaa sellaisia ruokia kysymättä vierailta, mitä ne haluaa syödä. Itsekästä ja/tai suvaitsematonta.
ville, 3.6.2005 10:45:
Mut siis noin ylipäätään, jos ei pidä jostain ruasta, mistä monet pitää, on vika puhtaasti itsessä. Tutkimusten mukaan uuden maun omaksuminen vaatii sellaiset 10-20 makukertaa eli oikeesti kaikkia ruokia voi opetella syömään.
Tontsis, 3.6.2005 14:37:
Olen tehnyt noin kymmenelle hengelle melko peruspöperöt. Lähetin etukäteen jokaiselle ehdotuksen ja esitin samalla kysymyksen, mitä he haluavat lisäksi tai vaihtoehdoksi. Safka oli yksinkertaista (helppo myös valmistaa, kun mökillä oltiin) ja muistaakseni joku toivoi hieman jotakin muuta. > Lisättiin tarjontaa. Jos se olisi ollut monipuolisempi ateria, niin varmasti joku olisi jättänyt jotakin syömättä. Mitäpä siitä. Ei siitä mitään meteliä kannata nostaa tai sitä päivitellä. Jos kuitenkin jokainen saa masunsa täyteen mielestään hyvää tai edes ok-safkaa, niin aterian tarkoitus on täyttänyt tehtävänsä ja kaikilla hyvä mieli. Pointtina kuitenkin oli, että syödään yhdessä siten, että istutaan saman pöydän ääreen ja keskustellaan samalla asioista.
On se yksittäinen vieras silti tasa-arvoinen ihminen vaikka se olis yks miljoonan ruokailijan joukossa. Vain ja ainoastaan täydellisen itsekäs (ja pelottava) ympäristö on kyseessä, jos painostaa vähemmistöä käyttäytymään kuten heillä on tapana ilman mitään järkevää selitystä.
Kokki on eräänlainen asiakaspalvelija vaikka katsot sitä päällään seisten. Jos kokin safka ei jollekin maistu, ei ole mitään syytä vittuuntua asiasta.
Vetelet kerta toisensa jälkeen väkisin naamariin jotakin, mistä et pidä ja kutsut itseäsi järkeväksi? :)
Kohteliaisuus ennen kaikkea, mutta kyllä nyt olisi jo aika alkaa ihmisten tajuamaan, ettei se syömättä jättäminen ole tarkoituksellinen loukkaus toista kohtaan. Mun puolesta tollasesta ikivanhasta tavasta voitais jo luopua, sillä ihan oikeesti sen ruoan valmistanut henkilö voi syyttää itseään siitä, että teki jonkun uskaliaan valinnan kysymättä etukäteen kuinka moni sitä haluaa edes syödä. Siitä aiheutuu vain noloja tilanteita puolin ja toisin.
Onhan se noloa huudella tuollaista, mutta mun korvissa se on ihan suoraan sitä mitä henkilö on tarkoittanutkin eli että hän ei pidä niistä.
Ja kahvin makuun mä en muutes suostu tottumaan ja miks muka pitäisi edes?
sapeli, 3.6.2005 15:24:
Samasta syystä esim. SilverJo muistaakseni sanoi ettei pidä juustosta; se tuntuu suussa ikävältä.
Kaipa siihenkin tottuisi, mutta halusinpa vain tuoda esille tämänkin näkökulman.
Tontsis, 3.6.2005 16:20:
Ja kyllä ymmärsin pointin. Olen opetellut juomaan bisseä ja kyllä on masu kiittänyt ;D Hyvää viikonloppua.
Tontsis, 3.6.2005 14:37:
Kokki on eräänlainen asiakaspalvelija vaikka katsot sitä päällään seisten. Jos kokin safka ei jollekin maistu, ei ole mitään syytä vittuuntua asiasta.